XX əsrin
klassikləri
Xorxe Luis Borxes (1899-1986) - dahi Argentina
yazıçısı, şair, publisist, esse ustası,
kulturoloq. XX əsr dünya ədəbiyyatında
heç kimə bənzəməyən azsaylı söz
ustalarındandır. Argentina
yazıçılarının Qran-prisi (1944), Argentinanın ədəbiyyat
üzrə dövlət mükafatı (1956), Yerusəlim
mükafatı (1971), Edqar Po mükafatı (1976), Servantes
mükafatı (1979) və başqa nüfuzlu ədəbiyyat
ödüllərini alıb.
Gözətçi
Sabah
obaşdandır və özümü xatırlayıram: o
burdadır.
İlk işi öz
adını (elə mənim də adımı)
xatırlatmaqdır.
Altmış ildən
çoxdur ki, davam edən köləliyə qayıdıram.
O öz yaddaşını mənə
sırıyır.
İnsan mövcudluğunun
gündəlik şərtlərini də.
Çoxdandır ki, ona qulluq edirəm:
ayaqlarını da yuyuram.
Məni qırmızı palıd
şkafın
güzgülərində gözləyir,
vitrin şüşələrində də.
Əvvvəlcə bir, sonra isə
daha bir qadın atıb onu
və bu aqibəti onunla
bölüşməli olmuşam.
İndi xoşuma gəlməyən
bu şeiri onun diktəsi altında yazıram.
Anqlosakson dilinin azanlaşıqlı
kursunu
keçməyə də məni o
vadar edib.
Müharibədə həlak
olanları anmanın
bütpərəst ayinlərini o mənə
təlqin edib,
hərçənd, onlarla əlaqəyə
girib
kəlmə kəsə bilməzdim
çox güman.
Sonun pilləkən
meydançasında
hiss edirəm ki, hardasa
yaxındadır.
Səsimdə,
addımlarımda.
Onu ən
xırdalıqlarına qədər sevmirəm.
Demək olar, heç nə görmədiyini
məmnuniyyətlə müşahidə
edirəm.
Bir-birimizi aldatmasaq da, hər
ikimiz yalançıyıq.
Yaxından
tanıyırıq bir-birimizi, ayrılmaz qardaşlarıq.
Suyu mənim fincanımdan içir,
mənim çörəyimdən
yeyirsən.
Sui-qəsdin darvazaları
açıqdısa da, teoloqlar iddia edirlər ki,
o biri, o qaranlıq dünyada mən
məni gözləyən
özümü qarşılayacam.
Bizə
aid olanlar
O şeyi sevirik ki, əldən
vermişik,
barəsində heç nə bilməyəcəyik.
Əvvəllər ucqar
sayılan məhəllələri.
Gözəl əsatirlərə
döndüyündən
bizi heyrətləndirə bilməyən
keçmişləri.
Şopenhauerin oxunub bitməyən
altıcildliyini.
"Don Kixot"un
yadımızda olan ikinci hissəsini.
Əfqan, türk və ya fars üçün mövcud olmayan Şərqi.
Hətta on beş
dəqiqə belə
söhbət edə bilməyəcəyimiz
əcdadlarımızı.
Yaddaşın unutqanlıqdan
doğan
dəyişkən obrazlarını.
Güclə
anladığımız dilləri.
Vərdişlə vird etdiyimiz latın və sakson dilini.
Ölüblər deyə,
bizi heç vaxt satmayacaq dostları.
Şekspirin hüdudsuz
şöhrətini.
Nə vaxtsa yanımızda,
indi isə çox uzaqda olan qadını.
Heç vaxt öyrənə
bilmədiyim cəbri və şahmatı.
Üçüncü
adam
Bu şeir
(hələlik bu
sözdən yararlanaq)
srağagün rastlaşdığım,
Artistotelin üçüncü
adamı kimi əlçatmaz olan
üçüncü adama ithafdır.
Həmin şənbə
axşamı
küçə adamla doluydu
və üçüncü adam
elə orda, kütlənin arasındaydı;
dördüncü və birinci adam da elə.
Ola bilsin baxışlarımız
toqquşdu da;
o, Paraqvaya, mən Kordovaya getdim.
Bəlkə də o elə bu sözlərin
yaratdığı kəsdir;
adı nədir, kimsə bilmir.
Bilirəm ki, hansı
dadı sevir.
Bilirəm ki, Aya çox
baxır.
Hətta ola bilər
ölüb də.
Bu sətirləri oxusaydı da
onu nəzərdə tutduğumu çətin
anlaya bilərdi.
Sirli gələcəkdə biz
bir-birinə layiq rəqiblər,
ya da dost da ola bilərik.
Bağışlanmaz səhv etdim,
onunla bu əlaqəyə girdim.
"Min bir gecə"yə çox
bənzəyən bu adi dünyada
bir hadisə belə yoxdur ki,
təsadüfən möcüzəvi
olmasın;
və sonsuz zəncirin
başlanğıcı olacaq
elə bir əməl də yoxdur.
Və indi düşün: bu boş
sətirlər
hər hansı şübhəni
qova bildimi?
Öləziyən
qürub
Qürub zövqsüzlüyü və
kasıblığı ilə,
amma daha çox üfüqin
arxasında gizlənərkən
düzəngahı pas rənginə bələyən
təşviş dolu sonuncu bərqi ilə
adamı sarsıdır.
Məkanı mütləq qaranlıq
qorxusuyla
dolduran bu qarabasma,
bu dözülməz, gərgin və
aydın işıq
onun saxtalığını anlayan kimi qəfil
bitir,
eynən yatdığımız
ağlımıza gələndə
bitən yuxularımız kimi.
Ağı
Ağır
bir qismətdir Borxes olmaq:
planetin çoxlu, fərqli dənizlərində,
ya da eyni dənizdə fərqli adlarla
üzmək;
Sürixdə, Edinburqda,
eyni vaxtda Texas və Kolumbiya
Kordovasında olmaq,
sonra əvvəlki nəsilləri yola
salıb
doğma yerlərə - Portuqala,
Əndəlüsə dönmək,
daniyalı və saksların qan
qarışdırdığı
həmin o iki-üç
qraflığa;
sakit və qırmızı London
labirintlərində azmaq,
çoxlu nüsxələrlə
qocalmaq,
mərmər heykəllərin
baxışlarını
uğursuz şəkildə oxumağa
cəhd etmək,
ensiklopediyaları, xəritələri,
litoqrafiyaları öyrənmək,
ölümün, səhərləri
zülümlə oyanmanın,
düzəngahın, titrək ulduzların
insanlar üçün pay
olduğunu bilmək,
lap düzü, onları görməmək,
bircə paytaxtdakı o qızın
üzündən savayı,
əbədi unutmaq istədiyin üzləri
də.
Bütün başqa aqibətlər
kimi
ağır bir qismətdir Borxes olmaq...
Əşyalar
Əsa, dəmir pullar, açar zənciri,
üzüyola kilid, gündəlikdə
qeyd -
hərçənd bir az gecdi oxumaq
üçün;
kitab arasında quru bənövşə
-
ötən əziz günün bir xatirəsi;
evin qərb səmtində divarda
güzgü -
güzgüdə qürubun titrəyən əksi,
qapılar, xəritə, şahmat
taxtası;
badələr, mismarlar və başqa
şeylər -
bu lal gözətçilər, susqun əşyalar
səssiz duracaqlar necə vardılar,
dayanıb yanında
yaddaşsızlığın
heç zaman fərqində
olmayacaqlar
görəsən, burdayıq, ya
köçmüşük biz.
Xorxe
Luis Borxes
Tərcümələr
Səlim Babullaoğlunundur
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 14 avqust.
S. 3.