Yenidən
dünyaya gəlmək həvəsi
Poeziya, söz sənəti də
dəyərlər mislində qəlb, sirr, işarət
hücrəsidir. Daha çox mənəvi təmizliyə
çağırış vasitəsi, paklaşmaq məqamı,
özünüifadə nəfəsciyidir... Necə ki, bu
günlərdə ömür yolunun 57-ci ilini
qutladığımız tanınmış şair Rəşad
Məcid məhz bu nəfəscikdən o ilahi təmizliyə,
paklığa yetməyin diləyini edir:
Tanrının
yerdəki əziz bəndəsi,
Məni də mülkündə
kirəkeş eylə.
Artır qüvvətimi, çoxalt
gücümü,
Sıfırı bir eylə, biri beş eylə.
Qolla fərmanımı, əmrimi
qolla,
Çıxaram sınaqdan, testini
yolla,
Üşüyən qəlbimə
istini yolla,
Odlu baxışını
gur atəş eylə.
Durulan könlünəm, daşan
selinəm,
Kölən, cangüdənin,
qulun, dəlinəm.
Ovcunda yupyumşaq plastilinəm,
Yay məni, yenidən bir günəş
eylə...
Gözəl və vacib istəklərdi. "İnsanda
insan oyatmaq" ilticasının mükəmməl, şeirin
şirin dililə yaddaqalan ifadəsidir. Daha
çox titrəyiş, daha çox dartınma, əsl
könül dostu önündə əyilməyin ucalıqla ənamlanacaq
ifadəsi bu poetik misraların ahəngi boyuncadır. İnsanın insanlıq naminə günəş
olmaq, atəşə dönmək və yenidən, yenidən,
bir də yenidən ilkinliyinə, ötən
çağların unudulmazlığına
dönüb-qayıtmaq istəyini (eyni zamanda ehtiyacını)
büsbütün simvolizə edir. Bu vacib, hər kəsin
mənəvi aləmində, həyata baxışında,
könül ehtiyacında zaman-zaman kükrəyən,
özünü bu və ya başqa şəkildə ifadə
etməyə can atan duyğular Rəşad Məcidin
yaradıcılığı boyuna biçilib. Yəni,
sistemli, bitib-tükənməz enerji, axın kimidir. Onun
bir şeirinin, misrasının təsirindən
çıxmamış eyni könül həyəcanları
ilə kükrəyən yeni (və daha duyğulu)
misraları üstünə axın edir:
Sənsən əzablardan dolu qüdrətim,
Sənsən diz
çökdüyüm vətənim mənim.
Sənsən ən yaxınım, vəfalı
dostum,
Qanıma susayan düşmənim
mənim.
Cəhənnəmim də sən, cənnətim
də sən,
Gah nəğmə oxuyan, gah
ağı deyən...
Ağır əzablardan tir-tir titrəyən,
Ruhtək rahatlaşan bədənim
mənim.
Sən gecəm-gündümüz, sən
toyum, yasım,
Sənsən dar
ağacım, sənsən xilasım.
Əynimə oturan ən düz
libasım,
Boynuma biçilən kəfənim
mənim.
Paradoksal, bir-birinə zidd, əks qütbdə dayanan
yaşantı və dəyrələrin bir arada insana əzab
yox, daha çox, daha ehtiraslı və daha insanca ömür
payı yaşada bilməsi xoşbəxtliyinin poetik ifadəsi
bu şeirdə bütün ayrıntıları ilə ifadə
olunub. Hər bir predmet öz aralarında ziddiyyət
qütbündə dayanır, ancaq ayırmır, təcrid
etmir, daha çox bir araya gətirir, eyniyyətdən xilas
edir, yaşama dinamik fon verir. Əslində, həyatın və yaşamın
gözəlliyi bu əksilik və dinamikadadır.
Bir qayda olaraq Rəşad Məcidin
şeirləri mövzu baxımından bir-birinin davamı kimi
oxunur. Bununla belə, bu davamlılıq heç bir halda
eynilik, təkrarçılıq effekti doğurmur. Baxırsan ki, mövzu, ifadə texnologiyası
iç-içə, oxşardı. Ancaq Rəşadın
hər şeirinin öz taleyi, bu oxşarlıq daxilində
öz fərdiyyəti, anlatdığı fərqli, müstəsna
həqiqətləri var. Məsələn, "Mələyim...
İblisim" adlı şeirində olduğu kimi:
Hamıdan çətinsən,
hamıdan asan,
Əzabın məşəqqət,
sevincin dərman.
Gah həyat verirsən, gah qətlə
fərman,
Əzizim, ən
yaxşım, ən pisim mənim.
Gah geniş çəmənsən,
gah qara zindan,
Gah qatil olursan, gah da ki qurban.
Gah göydə yaşadan, gah yerə
çırpan,
Ruhum, azadlığım, məhbəsim
mənim.
Gördüm gecəsini,
gündüzünü də,
Yaxşının,
yamanın hər üzünü də.
Axır bircə dəfə gəl
düzünü de,
Allahım, mələyim,
iblisim mənim.
Bu bəndləri
bütövlükdə misal gətirməyimizin başlıca
niyəti yuxarıda qeyd etdiyimiz poetik ovqatın, daxili ziddiyyətlərin
bir arada Rəşad Məcid poeziyasına sistemli şəkildə
necə yansıdığının və uyarlı poetik ifadəsini
tapa bilməsinin təsdiqi istəyindəndir. Eyni zamanda,
xüsusilə qeyd etməyi vacib bilirik ki, gətirilən
nümunələr bütövlükdə R.Məcidin
gerçək yaşamını, həyat tərzini, ətrafına
münasibətini dolğun şəkildə ifadə edir, bu
münasibəti tamamlayır. O mənada ki, Rəşad
Məcid hal-hazırda ömrünün 57-ci baharını
yaşayır. Bu, kifayət qədər yetkin,
görüb-götürmüş, dünyanın hər
üzündən keçib gəlmiş bir insan həyatını
əhatə edən rəqəmdir. Fiziki
baxımdan sərt gerçəklikdir. Ancaq
mənəvi baxımdan bu yaş daxilində onun
düşüncələri, həyat sevgisi gənclik dönəmini,
gənclik havasını yaşayır. İlkinliyinə
vəfalı və etinalıdı. Bu səbəbdən
də R.Məcid bugünün özündə də, daha
çox öz gəncliyinin, vəfalı keçmişinin,
sadiqliyinin şeirini yazır:
Şənimə sağlıqlar
içiləndə də,
Boyuma təriflər biçiləndə
də,
Ən qəmli anımda, dərdli
anımda,
Ən xoşbəxt anımda, xoş
zamanımda,
Yanımda gözəllər
qımışanda da,
Dostlar bəlağətlə
danışanda da -
səni unutmadım.
Qohumlar başıma
yığışanda da,
Uşaqlar ucadan danışanda da,
Nəyinsə təcili
barışığında
Evdarlıq, məişət
qarışığında,
Ən hirsli çağımda,
dərdli çağımda
Dərdlər, problemlər
qoparağında -
unutmadım.
R.Məcidin poeziyası ilk
növbədə yaddaşın, dərin və səmimi bir vəfadarlığın
poeziyasıdır. Bu poeziya bütün halıyla
oyadıcı, təzələyici,
özünü-özünə qaytarmaq amacının
unudulmaz ifadəçisidir. Unutqanlıq
duyğusuna hesablanmamış şeirlərdi. Baxmayaraq
ki, hər bir insan bütün həyatı boyu ona əzab verən,
günlərini, vaxtını-vədəsini saran bu
duyğulardan qaçmaq istəyir, ancaq R.Məcidin şeirlərini
oxucuqca, bu şeirlərdə yaşadıqca gəlib-gəlib
o yerə çıxırsan ki, orda hər şey sənin
üçün yenidən başlayır, təkrarlanır, eyni
həyəcanların tufanında yenidən itib-batırsan. R.Məcid poeziyası bu bitib-tükənməz
harmoniyadan keçib gəlir. Bu harmoniyanı hər məqamda
səmimi, olduqca kövrək etiraf məqamları izləyir:
Bilməzdim bu qədər
ağrı verəcək,
Hər təzə misrası
üzəcək məni.
Yolumu daşlığa sarı
döndərib
Bu qədər incidib əzəcək
məni...
Bilsəydim, yazmazdım bu
şeirləri.
Mən dedim, yazdıqca unutduracaq
Köhnə
ağrıları, əski dərdləri.
Bağrımın başında
qalayıb ocaq
Yenidən yaşatdı məşəqqətləri...
Bilsəydim, yazmazdım bu
şeirləri.
Ağrılar, əzablar ac quzğun
kimi,
Boynuma uzatdı
caynaqlarını.
Vurduğun yaralar
sağalmamışkən
Yenidən qopardı
qaysaqlarını...
Bilsəydim, yazmazdım bu şeirləri...
Təbii,
"Şair olan əmrə peşiman ola
bilməz". Təbii ki, bütün
yolların son ucu o yerə aparır ki, məhz ordan
qaçırıq. Hər gün bir ovqata köklənsək
də, hər an bir yeni arzuyla yaşamaq istəsək
də belə. Bu məqamda bütün qütblər,
könül istəkləri, sonsuz üfüq qatları
iç-içə gəlir. Bu
harmoniyanın hansı nöqtəsində var olduğumuzu
heç cür seçib-ayıra bilmirik. Günüz
üzləşdiyin isti baxışlar gecə yatağına
yağır buz kimi. Həmin durumu R.Məcidin bu
misraları bütün ayrıntıları ilə ifadə
etmiş olur:
İndiki
əhvalım dünənki deyil,
Sabah olmayacaq bugünkü
halım.
O rahat həyatım həmənki
deyil,
Hər gün bir ovqata
düşür əhvalım.
Gah ulduz olmusan, gah su pərisi,
Gah işıq yaymısan,
gah daş atmısan.
Dərdi də vermisən, səadəti
də,
Həm bahar, həm də ki
qış yaşatmısan.
Özün də min haldan-hala
düşmüsən,
Sevincdən uçmusan, dərddə
bişmisən.
Dünyanın gərdişin
qarışdırmısan,
Düz yolun, vərdişin
qarışdırmısan.
Bilinmir kim udub, kim
itiribdi,
Kim kimin ömrünü dəyişdiribdi?..
Qələm dostum Kəramət (Şükürov)
haqlıdı ki, "biz coğrafi ərazilərdən daha
çox vaxt məkanının vətəndaşlarıyıq.
Bizim üçün ayrılmış həmin zaman
zolağında, kəsimində yaşayırıq... Dərketmə, dünyaduyum sərhədləri
eyniyyət təşkil etmir, bu məqam bizi müxtəlif
zaman istiqamətlərinə aparır, istəyimizdən
asılı olmayaraq ayrı-ayrı vaxt ölkələrinin vətəndaşlarına
çevrilirik". Kəramətin
(Şükürov) bu fikirləri hər dəfə yadıma
R.Məcidin "Saatım qurulub sənin vaxtına"
adlı şerini salır. Götürüb
yenidən oxuyuram. Və hər dəfə
özüm üçün bir daha dəqiqləşdirirəm
ki, doğrudan da insan ömrü boyu daha çox vaxt məkanının
vətəndaşı olaraq yaşayır. O məlum (və
məlun) saata hesablanır, o saatın əqrəblərinə
və vintciyinə çevrilir. Və
bütün bu deyilənlər Rəşadın
misralarında dəqiq cizgilərlə ifadə olunub; insan
çox vaxt məhz bu zaman çərçivəsinə,
diqtəsinə məhkumluğun xoşbəxti olur.
Özünü bu çərçivədə rahat, sərbəst,
şahanə hiss edir:
Saatım qurulub sənin vaxtınla,
Mənim günortamdı sənin
səhərin.
Yerini bilirəm saata baxıb
Harasındasansa qoca şəhərin.
Görürəm yuxudan
oyanmağını,
Görürəm
yuyunub-daranmağını.
O rus qarısına çay verməyini,
Evdən
çıxmağını, yol getməyini.
Mən burda məşğulam
hər addımınla -
Saatım qurulub sənin
vaxtınla.
Bir ömür boyunca "Səni məndən,
məni səndən kim ayırdı, bilmədim"
təəssüfümüzün, sorumuzun gerçək
cavabları var R.Məcidin şeirlərində. "Keçərdim keçilməz
qadağaları, sevərdim sevdiyin o adamları" qənaətinə
aparan yol başlayır bu şeirlərdən. "Bir
isti kəlməylə, işıqlı sözlə məhəbbət,
səadət bəxş eyləyərdim" arzusu oyadır
oxucularda... Tanış olduqca inanırsan ki:
Hər itkinin, hər dərdin,
Hər adamın, hər
yaxının
çəkisinə uyğun
göz yaşı var bədəndə!
İki damla yaşla çıxanlar
var,
Bir hönkürtüylə
bitənlər.
Elə itki var
gərək bir həftə ağlayasan
sərasər,
eləsi var, bir gün, bir saat...
Bu itki aylarla, illərlə, onilliklərlə də
hesablana bilər. Amma qəti qənaətimdi
ki, peşəkar bir qələm adamı olan Rəşad Məcidin
həyat yolunda çoxlarımızın (eyni zamanda hər kəsin)
üzləşdiyi, yaşadığı müxtəlif adda
itkilər olsa da, yaradıcılıq, fəaliyyət müstəvisində
Zaman, Vaxt itkisi yoxdur. Bu müstəvinin
bütün məsamələri uğurlu
yaradıcılıq bəhrələri ilə doludur. Məşhur
mahnıda deyildiyi kimi: "Şokolad kimi...".
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 28 avqust. S. 19.