Məğlubedilməz
romantika, yaxud Cavidşünaslığın sonsuz cazibəsi
"Cavid əbədidir, qalacaq nami cahanda" uzaqgörənliyi
ilə söz açırdı unudulmaz qəzəlxan
Əliağa Vahid ustadı Hüseyn Cavidin əbədilik rəmzi
olan sənəti, şəxsiyyəti barədə. Əminliklə
yazırdı ki, "övladi-vətən zövq alacaq hər
əsərindən..."
Yazıldığı tarixdən bəri ötən hər
gün, uzun onilliklər, əsrlər belə bu lirik şəhadəti
dönə-dönə təsdiqləməkdədir. "Azərbaycan
ədəbiyyatının romantik korifeyi" (İsa Həbibbəyli)
Hüseyn Cavidin "bəşəri idealları, onun
hümunizmə, beynəlmilləçiliyə və demokratizmə
ehtiraslı çağırışları bu gün də
bizim ədəbiyyatımız üçün
doğmadır" (Yaşar Qarayev). Elə
bu səbəbdən də aktuallığını itirmir.
Tədqiq edilir. Öyrənilir.
Ötən hər gün yenidən Cavid əfəndiyə
qayıdış zərurəti yaradır. Tarixi Cavidsiz,
Cavidi çağdaşlıqdan kənarda təsəvvürə
gətirmək olmur. Hər yeni gün, yeni elmi-ədəbi
axtarışlar yolçuluğu istər-istəməz gəlib
Caviddən keçir. Cavidşünaslıq
sahəsi axar su kimi yenilənir, yenidən şaxələnir,
əsərləri "Səhnələrdən insana, həyata
və azadlığa məhəbbət və ümid
mahnısı oxuyur" (Məsud Əlioğlu). Təlqin edir ki, "romantika məhv olmur, məğlub
edilmir, qorxunc qüvvələr önündə geri çəkilmir".
Çünki özülündə Eşq
istedadı dayanır. Bu məğlubedilməz
istedad fərdi dünyəviləşdirir, onu bəşəri
missionerə çevirir. Bir yaradıcı
insan ömrünü tədqiqat, araşdırma sahəsinə,
mövzusuna yönəldir.
Elə dəyərli bir mənbə kimi
cavidşünaslığın gələcək
inkişafında yardımçı vasitə rolunu oynaya biləcək
30 cildlik "Cavidşünaslıq" araşdırmalar elmi
salnaməsinin araya-ərsəyə gəlməsi də bu
reallıqdan qaynaqlanır. Görkəmli sənətkarın
şəxsiyyəti və yaradıcılığı
haqqında 1912-ci ildən yönü bəri çap
olunmuş məqalə, resenziya, mühakimə və
müzakirə mətnlərindən, şeir və poemalardan
seçmələri bir araya gətirən 30 cildlik nəşrin
elmi məsləhətçisi akademik İsa Həbibbəyli,
layihə rəhbəri akademik Teymur Kərimli, tərtibçisi
professor Gülbəniz Babaxanlıdır. Toplu Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyətinin qərarı
ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan və Türk
xalqlarının ədəbiyyat və incəsənətinin
tarixi inkişaf dinamikası və multikultural proseslərin
perspektivləri" elmi-tədqiqat proqramı çərçivəsində
Hüseyn Cavidin ev muzeyinin təşəbbüsü ilə nəşr
olunub.
"Cavidşünaslıq" araşdırmalar
toplusunun birinci cildi akademik İsa Həbibəbylinin "Azərbaycan
ədəbiyyatının romantik korifeyi Hüseyn Cavid"
adlı ön sözü ilə açılır. Vuğrulanır ki,
hazırda Cavidşünaslıq Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin mühüm istiqamətlərindən birinə
çevrilmişdir: "Azərbaycan
Cavidşünaslığı geniş mənada 20-ci əsrin
əvvəllərindən etibarən bir əsrlik böyük
və keşməkeşli yol keçmişdir. Bu
dövrdə meydana çıxmış monoqrafik tədqiqatlar,
dissertasiyalar, salnamə və məqalələrdən
Cavidşünaslığın çoxcildlik
külliyyatını yaratmaq mümkündür.
Cavidşünaslığın keçdiyi çətin və
məsuliyyətli yol eyni zamanda Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin çətinlikləri və uğurlarını
özündə əks etdirir... Azərbaycan
Cavidşünaslığının çoxcildlik elmi salnaməsini
yaratmaq nəticə etibarilə milli ədəbiyyatşünaslıq
elminin təşəkkülü və inkişafı
yollarını bütün təfərrüatları ilə
tədqiq edib, ümumiləşdirmək deməkdir. Bu şərəfli missiyanı yerinə yetirmək
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elminə xidmət
nümunəsi sayılmağa layiqdir".
Çoxcildlik
toplunun tərtibçisi, filologiya elmləri doktoru Gülbəniz
Balaxanlı qeyd edir ki, Hüseyn Cavidin bədii-fəlsəfi
yaradıcılığı Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyəti xəzinəsinin ölməz dəyərləri
sırasına çoxdan vəsiqə almışdır: "Cavid sənətinə hələ
keçən əsrin 70-ci illərindən maraq göstərən
ümummilli lider Heydər Əliyev onun adını Azərbaycan
ədəbiyyatı xəzinəsini zənginləşdirənlər
sırasında çəkmişdir... Cavid
yaradıcılığını hələ ədibin öz
sağlığında tədqiq və təhlil olunmağa
başlamış, onun ədəbiyyatımıza gətirdiyi
ölməz bəşəri dəyərlər
araşdırma obyekti kimi mətbuat səhifələrində
öz əksini tapmışdır. Bu araşdırmaların
bir araya gətirilərək ayrı-ayrı toplular halında
çap edilməsi Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası
Hüseyn Cavidin ev Muzeyinin elmi fəaliyyətində
əsas istiqamətlərdən birini təşkil edir. "Cavidşünaslıq" toplusunun
yaradılması ideyası da məhz bu fəaliyyət istiqamətinin
gerçəkləşdirilməsi yönündə
atılmış addımlardan biridir".
Çoxcilidli topluya daxil edilən seçmələr
1912-ci ildən bəri Hüseyn Cavid şəxsiyyətinə,
onun çoxşaxəli yaradıcılığına olan
ziyalı münasibətini müxtəlif yönlərdən
ifadə edir.
Bu cildlərdən
Seyid Hüseynin H.Cavid barədə dərin sayğılarla
izhar etdiyi "alicənab, nəzakətli bir mühərrir"
münasibəti keçir, Məhəmməd Hadinin
"şairi-nəzihətpərvər" bəradəri
Cavid əfəndinin "Bahar şəbnəmləri"
kitabına daxil etdiyi "Pəmbə çarşaf"
şeirinə cavabən yazdığı "Əlvahi-nəfasət"
mənzuməsi və "Örtün" deyirsən"
şeiri oxucu diqqətini əlbəəl cəlb edir.
"Millət"
qəzeti 26 iyul 1918-ci il tarixli sayında
böyük ədibin "Maral" faciəsinin avqustun 2-də
Bağçasarayda tələbələr tərəfindən
oynanılacağı xəbərini verir. Ə.Y.
imzalı müəllifin 1919-cu ildə "Azərbaycan" qəzetinin
330-cu sayında Cavid əfəndiyə həsr etdiyi "Getmə"
şeiri diqqətə çatdırılır. Hələ
bir unudulmaz Əziz Şərifin, Qulam Məmmədlinin, Kantəmirin,
Cəfər Cabbarlının, Əli Nazimin, Yusif Vəzir
Çəmənzəminlinin, Əkrəm Cəfərin, Hənəfi
Zeynallının, Əmin Abidin, Məmməd Cəfərin,
Əkbər Ağayevin, Rəsul Rzanın, Cəfər Xəndanın,
Mişkinaz xanımın, Mehdi Hüseynin, M.K.Ələkbərlinin,
Mustafa Mərdanovun, Camo Cəbrayılbəylinin, Mirzə
İbrahimovun, Abbas Zamanovun, Elçinin, Aslan Aslanovun, Asif
Əfəndiyevin, İnayət Bəktaşinin, Qulu Xəlilovun
və başqalarının görkəmli sənətkar barədə
olan fikirlərindən seçmələr... Hər
bir xatirə, duyğusal incələmə Cavid əfəndinin
dolğun şəxsiyyətinə, mötəbər
yaradıcılığına yeni bir münasibət
havası sərgiləyir. Ustad Rəsul Rzanın
"Qızılgül olmayaydı" poemasından alınan
misralar ümumxalq ağrısı kimi təqdim olunur:
Tanrısı
gözəllik və sevgi olan
Cavid "xalq düşmanı!"
Vəzifəli
Borşov
Doldururdu,
boşaldırdı
Tez-tez
dustaqxananı...
Məhz çoxcildliyə
daxil edilən xatirələrdən öyrənirik ki, Cavid əfəndi
əsərləri üzərində işlərkən kənar
mühitindən, ətrafdan tamamilə ayrılarmış.
Dram əsərlərini işlərkən bəzən
obrazların dililə danışar, onların
dialoqlarını, monoloqlarını bir aktyor kimi ifa edərmiş.
Bu və ya başqa obrazları hərəkətlərinə
görə mühakimə etməyi belə varmış.
Səhnə sənətimizin bütün xadimlərini,
kiçikdən tutmuş böyüyə qədər
hamısını sevərmiş. Abbas Mirzəni
xüsusilə... Yerlipərəstliyi görən
gözü yoxuymuş. Nadir hallarda əsəbiləşərmiş.
Qəzəbi də gec soyuyarmış.
Əsərlərinin tamaşa taleyi ilə çox
maraqlanırmış... Məhz bu çoxcildliyə daxil edilən
seçmələrdən zamanında Cavid
yaradıcılığına olan ziddiyyətli, obyektiv və
subyektiv münasibətlərin tam mənzərəsi ilə tanış ola bilirik. Ötən
əsrin gündəlik ədəbi-mədəni həyatının,
ədəbi mübarizələrinin nəfəsini, nəbzini
duyuruq. Tarixi necə varsa elə,
artırıb-əksiltmədən, canlı, hərəkətli
görürük. Görmək
üçünsə çoxcildlik
"Cavidşünaslıq" toplularına göz atmaq
mütləqdir. Bunsuz Cavid yaşamını, Cavid sənətini,
Cavid şəxsiyyətinin miqyasını bütün əzəmətilə
anlamaq olmaz ki!..
Sərvaz
HÜSEYNOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 4 dekabr. S. 28.