Heydər Əliyev - Azərbaycançılıq
əsərinin ən
ciddi səhifələrini yazdı
"İki sahil" TV Ümummilli
lider Heydər Əliyevin anım günü ərəfəsində
filologiya elmləri doktoru, YAP İdarə Heyətinin
üzvü Elnarə Akimova ilə söhbət etmişdir. Həmin
söhbəti kiçik ixtisarla oxuculara təqdim edirik.
Tahir TAİSOĞLU: Bilirsiniz ki,
dekabr ayı Azərbaycan xalqının yaddaşında və
Azərbaycan xalqının ictimai-siyasi həyatında bir az kədərli
notlarla yer alır. Çünki dekabr ayının 12-si Azərbaycan
xalqının böyük oğlu, görkəmli dövlət
başçısı Heydər Əliyevin anım
günüdür. Onun ilahi əbədiyyətə
qovuşduğu gündür 12 dekabr. Heydər Əliyev Azərbaycanı,
Azərbaycan xalqını sevən və onu ucalara qaldıran,
dövlətçiliyi yaradan, qoruyan bir rəhbər olmaqla bərabər
həm də ədəbiyyatı qəlbən sevən
böyük bir şəxsiyyət idi. Ona görə də bu
barədə danışmaq üçün mən ədəbiyyatımızın
ən məhsuldar insanını, ömrünü ədəbiyyata
həsr edən bir alimi studiyaya dəvət etmişəm.
Qonağımız filologiya elmləri doktoru, YAP-ın İdarə
Heyətinin üzvü Elnarə Akimovadır. Elnarə
xanım, sizin son illərdə "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
"Heydər Əliyev və ədəbiyyat" mövzusunda
gözəl məqalələriniz çap olunub. O məqalələrdə
heç kəsin yazılarına oxşamayan elə notlar və
ifadələr olub ki, necə deyərlər bunu Heydər
Əliyevin ruhuna layiqli töhfə sanmaq olar. Bu, təkcə
sizin yox, ümumiyyətlə bütün ədəbiyyatımızın
töhfəsidir.
Elnarə Akimova: Çox təşəkkür
edirəm, Tahir müəllim. Əvvəla, onu deyim ki, sizin
qarşınızda Heydər Əliyevlə bağlı
çıxış etmək böyük məsuliyyətdir.
Çünki mən gənc nəslin nümayəndəsi
kimi, onun ədəbiyyat yönündə xidmətlərini
televizor ekranından izləmişəm, tədqiqatçı
kimi kitablardan oxumuşam, əldə etdiyim sənədlərdən
öyrənmişəm. Siz isə 91-lər olaraq, bu fəaliyyətin
bir parçası, iştirakçısı olmusuz. Heydər
Əliyevin imza atdığı işlərin nəhəngliyi
imkan verir ki, nəinki ədəbiyyat, eləcə də bir
sıra digər mövzularda onun miqyaslı şəxsiyyətindən,
proseslərə dərin nüfuzundan bəhs edək. Heydər
Əliyev ədəbiyyatı həyatından, tərcümeyi-halından
epizod kimi yox, tale kimi keçirən şəxsiyyətdir.
Çox az lider var ki, onların siyasi fəaliyyəti ədəbiyyatla
bu qədər kəsişir, ortaq müstəviyə gəlir.
Heydər Əliyev bu mənada müstəsna şəxsiyyətlərdəndir.
Özü dəfələrlə vurğulayıb ki, ədəbiyyatı
o qədər sevirəm ki, şeirlə, sənətlə
görüşmək mənə hər zaman xoşdur. 1997-ci
ildə Azərbaycan yazıçılarının X qurultayında
qeyd edirdi ki, mən uşaqlığımdan Azərbaycan və
dünya ədəbiyyatını mütaliə edərək
böyümüşəm və oxuduğum əsərlər
məndə hər zaman böyük təsir buraxırdı,
onlardan bəhrələnirdim. Onun sinif və tələbə
yoldaşlarının Heydər Əliyev haqqında fikirlərini
oxumuşdum. Qeyd edirdilər ki, Heydər Əliyev cəmi bir
neçə günə Lev Tolstoyun "Hərb və
sülh" əsərini oxuyur, ertəsi gün gəlib bizə
ayrı-ayrı epizodlarını danışırdı, yaxud
hazırlanan tamaşalarda baş obraz kimi özü
çıxış edirdi. Yəni, ədəbiyyatla, sənətlə
bağlılıq Heydər Əliyevin kiçik
yaşlarından ruhunda qərar tutan məqam olub. Amma tək ədəbiyyatla
bağlı deyildi bu mütaliə, Heydər Əliyev
bütün digər sahələrin gözəl bilicisi idi.
Peşəkar yanaşma, səriştə və nüfuz
bacarığı, dəqiq təhlillər onun zəngin
arsenala sahib olduğunun göstərici idi.
Tahir Taisoğlu: Heydər Əliyevin ədəbiyyat sevgisi hakimiyyətdə
olduğu dövrlərdə bizə nə qazandırdı.
İstədim bu barədə danışasız.
Elnarə Akimova: Heydər Əliyev əvvəl
milli məfkurəni, sonra müstəqil dövləti
yaratdı. Bu baxımdan minillik dövlətçilik tariximizə
milli məfkurəyə istinad edən ilk və yeni Azərbaycan
dövlətinin qurucusu kimi daxil oldu. Azərbaycanı Azərbaycanlıların
ixtiyarına verən və Azərbaycan xalqı "öz
taleyinin sahibidir" - deyən ilk böyük dövlət
xadimimizdir Heydər Əliyev. Ona qədər Azərbaycan
tarixində belə bir siyasi kontekstin olmadığı hər
kəsə bəllidir.
Ümummilli
dəyərləri ideoloji baxımdan ilk dəfə o təsbit
etdi. İqtisadi coğrafiyanı böyük quruculuq işləriylə,
mənəvi coğrafiyanı isə milli-mənəvi dəyərlərin
Azərbaycana qaytarılmasıyla gerçəkləşdirdi.
Azərbaycanın qapılarını Dədə Qorqudun, Babəkin,
Nizaminin, Nəsiminin, Hüseyn Cavidin, Şəhriyarın
üzünə taybatay açmaqla, əslində, Azərbaycanın
məfkurəvi necəliyini müəyyənləşdirdi.
1993-cü ildə isə Azərbaycan xalqı Heydər
Əliyevi hakimiyyətə təkcə Azərbaycanı hərbi-siyasi
böhrandan qurtarmaq üçün deyil, həm də
ümummilli liderin 25 il əvvəl başladığı Azərbaycançılıq
əsərinin ən ciddi səhifələrini yaratmaq
üçün dəvət edirdi. Çünki bu mənəvi
abidənin - siyasi Azərbaycanın sirri 1969-cu ildən
başlayaraq Heydər Əliyevin üslubunda kəşf
olunmuşdu.
Tahir Taisoğlu: Sovet
ideologiyasının hakim olduğu bir dövrdə ölkəyə
rəhbərlik edən Heydər Əliyevin siyasətinin mahiyyətinə
varanda bunu necə xarakterizə etmək olur?
Elnarə Akimova: Heydər Əliyev Sovet
epoxası dövründə hakimiyyətdə olduğu illərdə,
yəni 1969-cu ildən 1982-ci ilə qədər nəhəng
bir imperiyanın daxilində müstəqil Azərbaycanı
addım-addım qurmağa, yaratmağa
çalışdı. Qısaca ifadə etməyə
çalışsaq: dissident siyasəti! Onun 1969-1982-ci illər
ərzindəki fəaliyyətini bu iki sözün birləşməsi
uğurlu və dəqiq ifadə edir. Bunu Heydər Əliyevin
özü də bilirdi və bəyan edirdi.
Xalq
yazıçısı Anarın "Yaşamaq haqqı"
kitabında belə bir epizod yer alıb: "Qurultayda Heydər
Əliyevin çıxış etdiyi iclası mən
aparırdım və belə bir replika atdım:- Heydər
müəllim, bir dəfə "Ən böyük dissident
elə mən özüm olmuşam" dediniz. Tamamilə
doğrudur, - dedi Heydər Əliyev və: - Düzdür, mən
şeir yazmıram, roman və ya hekayələr yazmıram.
Ancaq 1969-cu ildən başlayaraq 1987-ci ilə qədər
Kommunist Partiyasında ən böyük dissident mən idim.
Tahir Taisoğlu: Elədir, belə də
dedi. Mən də həmin qurultayda iştirak
edirdim.
Elnarə Akimova: Bir neçə faktın üzərində
dayanmaq istəyirəm. 1959-cu ildə Bəxtiyar
Vahabzadənin "Gülüstan" poeması çap
olundu. Bilirsiz ki, poema çap olunan kimi
ciddi rezonans doğurdu, müəllifini həbs olunmaq təhlükəsi
gözləyirdi. Niyə? Çünki ilk dəfə olaraq, orada azadlıq,
milli dil, milli varlıq problemləri qoyulmuşdu və sovetin
qılıncının at oynatdığı bir zamanda belə
məqamlara varmaq bağışlanmırdı. Heydər Əliyev bu zaman Dövlət təhlükəsizliyi
orqanlarında çalışırdı. Vəzifəsindən irəli gələn səlahiyyəti
isə millətin milli-mənəvi dərdlərinin tərcümanı
olmağa, onun ehtiva olunduğu məqamları qorumağa imkan
verirdi. Çıxışlarında həmin
məsələ ilə bağlı fikirləri var. Deyir ki, mən
hələ Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsində
işləyən zaman Bəxtiyar Vahabzadənin həbs
olunması məsələsi meydana
çıxmışdı. "Gülüstan"
poemasını yazmışdı. Ondan
ötrü o zaman həbs etmək məsələsini
qoymuşdular. O vaxt mən onu xilas etdim, qoymadım həbs
olunsun. Nəinki qoymadım, onunla dəfələrlə
söhbətlər apardım, öz məsləhətlərimi
verdim. Belə bir insan o vaxtlar böyük
fəlakət qarşısında idi. Nəyə
görə? Heç bir cinayət yox idi.
Ona görə ki, millətini sevirdi, millətin
qayğıları haqqında yazılar, şeirlər
yazırdı.
Yaxud yazıçı Mövlud Süleymanlının
"Dəyirman" povesti. "Qırx ilin yeddi
görüşü" əsərində
yazıçı Mövlud Süleymanlı qeyd edir ki, o zaman
mənim "Dəyirman" povestim təzə
çıxmışdı. Əsər
böyük səs-küyə səbəb oldu,
Yazıçılar Birliyində povest ətrafında
geniş müzakirə aparıb amansız tənqidlərə
məruz qoydular. Daha sonra
yazıçılar əsəri götürüb Heydər
Əliyevin yanına gediblər. Heydər
Əliyev soruşub ki, nə var bu əsərdə. Deyiblər ki, Sovet ideologiyasına zidd məqamlar var,
hələ yoldaş Əliyev, altından xətt də
çəkmişik, əsərdə 73 ədəd
söyüş də yer alıb. Heydər
Əliyev altından xətt çəkilmiş sözün
birini oxuyub və gülərək deyib, baho, ona qalsa gərək
rus xalqı Şoloxovu məhkəməyə verə.
Bu məqamları niyə xatırladıram? Demək istəyirəm
ki, Heydər Əliyev ədəbiyyatı sevməklə bərabər,
yeri gələndə yazıçını
yazıçıdan qoruyurdu, himayə edirdi, azad sözün,
azad düşüncənin yanında dayanırdı. Bəlkə də bütün sənət
adamlarını tək-tək tanıyaraq ona hamilik edir,
arxasında durmaq kimi ümdə vəzifələri həyata
keçirirdi. Böyük ədəbiyyatşünas
alim Yaşar Qarayevin "Müstəqillik dövrünün
milli öndəri" məqaləsində yaxşı bir
fikri var. Yazır ki, 60-cı illərə qədər Azərbaycanda
"dissident" olmaq mümkün idi. Yəni
şair və yazıçıların buna
"imkanları" var idi. 1969-cu ildən
sonra bu imkan aradan qaldırıldı. Bəziləri
təəccüb edir ki, niyə Azərbaycanda
"altmışıncıların" sandıqdan, yasaqdan
çıxan əsərləri olmadı? Çünki sandığa ehtiyac olmadı. Hətta
Moskvada, mərkəzi jurnallarda çap edə bilmədikləri
əsərlərini yazıçılar Bakıda çap
edirdilər... Yaxud Anarın "Şəxsiyyətin
miqyası" məqaləsində oxumuşdum. Qeyd
edirdi ki, yalnız Moskvanın deyil, hətta Pribaltika kimi sərbəst,
müstəqil fikrə alışmış regionların belə
ziyalıları bizim bəzi kitabları oxuyanda, tamaşa və
filmlərimizi görəndə onların yasaqlanmamasına təəccüb
edirdilər. Bütün bunlar Heydər
Əliyevin azad sözə, azad dəyərlərə, milli
varlığın ifadəsinə yaratdığı
imkanın müstəsnalığı idi ki, bütün
bunlar da sonucda müstəqil Azərbaycanın yaranması ilə
nəticələndi.
Tahir Taisoğlu: Elnarə xanım,
Ümumilli lider Heydər Əliyevin klassik ədəbiyyatın
inkişafı, xalqa qaytarılması istiqamətində də
imza atdığı böyük işlər var. İstərdim,
bu barədə də danışaq.
Elnarə Akimova: Bəli. Ümumiyyətlə,
ədəbiyyatın uzun illərin mənəvi təmassızlığından
sonra yeni bir bədii-fəlsəfi zirvədən
keçmişə, özünə qayıtma dövrü məhz
Heydər Əliyevin payına düşdü. Bu mərhələ milli özünüdərk,
milli mənlik şüurunun dirçəldilməsinə
canatım illəri kimi Heydər Əliyevin simasında
dolğun mövcudluğunu yaşadı. 1970-ci
illərdə ümumən respublikamızda klassik mədəni
irsimizin öyrənilməsi baxımından tamamilə yeni mərhələ
başlamışdır. Həmin mərhələ
bilavasitə xalqımızın ümummilli lideri Heydər
Əliyevin adı ilə bağlıdır. Onun böyük şəxsiyyətlərimizin
yubileyləri ilə bağlı verdiyi sərəncamlar və
bu sərəncamlardan irəli gələrək görülən
işlər, hər imzanın ətrafında böyük bir
hərəkat başlatması böyük anlam
daşıyırdı. Məsələn,
"Dədə Qorqud" dastanının 1300 illiiyinin
keçirilməsi ilə bağlı Heydər Əliyevin
imzaladığı sərəncam ən unudulmazlar
sırasındadır. Dahi şəxsiyyət öz
çıxışında bu sərəncamı verməkdəki
məqsədini gözəl ifadə edərək bildirirdi ki,
mən bununla Azərbaycanın 1300 illik tarixini, oğuz mənşəyinə
aid olduğumuzu dövriyyəyə gətirirəm. Dədə Qorqud bizim tariximizi, milli oğuz mənşəyinə
mənsubluğumuzu əks etdirir.
Tahir Taisoğlu: Bu dastanı sovet
hökuməti bir vaxtlar qadağan eləmişdi.
Elnarə Akimova: Elədir. Adil Babayev
yazır ki, Şərqin ən böyük dastanı olan
"Kitabi Dədə Qorqud"u adi döyüş əsəri
kimi qiymətləndirirdilər və onun
araşdırılmasının qarşını
alırdılar. Amma milli-mənəvi dəyərlərimizi,
dilimizi sovet dövründə tamamilə sıradan
çıxarmaq məqsədi qoyulsa da reallaşdıra bilmədilər.
Heydər Əliyev abidənin millətə qaytarılmasında
böyük işlər gördü.
Yaxud Heydər Əliyevin Nizami Gəncəvi ilə
bağlı gördüyü böyük işlər. Bu il də
məlum olduğu kimi, Nizami ilidir. Heydər Əliyev siyasi
kursunun davamçısı Prezident İlham Əliyevin bu ili "Nizami ili" adlandırması da
şairin adının yaşadılması yönündə
böyük anlam daşıyır. İl ərzində
bütünlükdə Nizami əsərlərinə kökləndik,
şairlə bağlı müxtəlif konfranslar
keçirildi, dəyərli məqalələr, kitablar meydana
qoyuldu. Yeri gəlmişkən, qeyd etmək istərdim
ki, "Ədəbiyyat qəzeti" də Nizami Gəncəviyə
həsr olunmuş 48 səhifəlik xüsusi
buraxılış hazırladı, Ədəbiyyat
İnstitutunda nizamişünas alimlərin iştirakı ilə
bu buraxılışın geniş təqdimatını
keçirdik ki, bütün bunlar Prezidentin verdiyi sərəncamın
vacibliyindən irəli gələrək görülən
işlərin müstəsnalığı idi.
Amma Heydər Əliyev bu müstəsnalığı
sovet dövründə yaradırdı. Bilirsiz ki,
1981-ci ilin avqust ayında Nizami Gəncəvinin anadan
olmasının 840 illiyi haqqında imzaladığı qərar
nizamişünaslıqda əsaslı dönüş
yaratmışdır. Niyə? Bu barədə
milli istiqlal şairimiz Xəlil Rza Ulutürkün "Gündəliyində"
əhəmiyyətli bir epizod var. Yazır ki, "Xəmsə
" yaradıcısının anadan olmasının 840 illiyi
bayramı keçiriləndə böyük qazax şairi
Oljas Süleymenov Heydər Əliyevə belə bir sual verib:
Axı 840 yuvarlaq rəqəm deyil, niyə tələsirsiniz?
Heydər Əliyev cavab verib: Tələsməyimiz əbəs
deyil. Biz Nizami ilə bəşəriyyəti
qovuşdurmağa tələsirik. Nizami elə
bir sənətkardır ki, hər il bayramını
keçirməyə dəyər".
Nəsimi ilə bağlı gördüyü işlərə
nəzər salaq. Məlumdur ki, 70-ci illərə qədər
Nəsimi "Divan"ı yalnız bir dəfə, görkəmli
ədəbiyyatşünas Salman Mümtaz tərəfindən,
1926-cı ildə ərəb əlifbası ilə çap
olunmuşdu. 1972-ci ildə türkmən ədəbiyyatşünası
Qullayev həmin "Divan"ın dili üzərində
müəyyən türkmənləşmə əməliyyatı
apararaq yenidən çap etdirmiş, şairi türkmən ədəbiyyatının
klassiki kimi təqdim etmişdi. Ancaq Heydər
Əliyevin müdaxilə və müqaviməti nəticəsində
bu saxtalaşdırma cəhdi uzun çəkmir, rəsmi dairələrdə
tanınmasına yol verilmir və şairi Azərbaycan ədəbiyyatının
dəyərli klassiki kimi tanıtmaq, təbliğ etmək
yönündə davamlı tədbirlər planı start
götürür. Heydər Əliyevin sərəncamı
əsasında 1973-cü ilin 13 sentyabrında İmadəddin Nəsiminin
600 illik yubileyi keçirildi. Elə həmin il Həmid Araslının tərtibatı ilə
Nəsiminin divanı çap olundu. Bütün
ölkə Nəsimi əhval-ruhiyyəsində oldu, şairin
şəkli həmin dövrdə çap olunan qəzetlərin
loqosuna çevrildi.
Tahir Taisoğlu: "Nəsimi"
filmi çəkildi.
Elnarə Akimova: Film çəkildi,
özünün əsərləri çap olundu. Eyni zamanda, Heydər Əliyev Nəsiminin yubileyinin təkcə
Bakıda deyil, Moskvada da keçirilməsinə nail oldu.
1980-ci ilın fevral ayında Bakının mərkəzi
parklarından birində Nəsiminin abidəsi qoyuldu və heykəlin
açılış mərasimində şəxsən
özü iştirak etdi. Beləcə,
sovet ideologiyasının birbaşa marağında olduğu Nəsimini
milli ədəbi-tarixi yaddaşdan çıxdaş etmək
niyyətinin qarşısı böyük siyasətlə
alındı.
Yaxud 1982-ci ilin 15 yanvarında Şuşada Molla Pənah
Vaqif məqbərəsinin açılışı Heydər
Əliyev üçün əbədiləşən tarixi
yaddaş baxımından əhəmiyyətli idi. Bu il avqustun 30-31-i
Şuşada Heydər Əliyev Fondunun təşkilatçılığı
ilə keçirilən Vaqif Poeziya günlərinin
iştirakçısı olarkən həmin tarixi hadisəni
xatırladım və gələn il artıq qırx
yaşı olacaq o məqbərənin Şuşada əsasının
qoyulması ilə Ümumilli liderin millət üçün
yaddaşın qorunması baxımından nə qədər
gərəkli işlər gördüyünü bir daha dərindən
dərk etdim. Biz o məqbərənin
açılışını ancaq şəkillərdən
görmüşdük, amma 39 ildən sonra, xüsusilə də
erməni işğalından təmizlənmiş
Şuşada o məqamı yaşamaq yəni çox heyrətamiz
duyğu idi.
Tahir Taisoğlu: Elnarə xanım,
amma mən bir məsələni heç yerdə deməmişəm,
burda açmaq istəyirəm, Heydər Əliyev ədəbiyyatı
ədəbiyyatçıların inanın ki, çoxundan
yaxşı bilirdi. Deyim niyə. İndi mən onu deyərəm, bəlkə, başqa
adamların ürəyinə nə isə başqa şeylər
gələ bilər. Bir fakt deyəcəyəm
və ədəbiyyatçılar bunu bilirlər. Bir dəfə Bakı şəhərində
yaşıllaşdırma ilə bağlı televizorda
çıxış edirdi. Yəqin ki, onun əsərlərində,
cildlərində var bu sözlər. Orda elə bir söz dedi
ki, məni heyrət bürüdü. Əvvəl elə
bilirdim ki, o məsələni 5-10 adam bilir
Azərbaycanda və biri də mənəm. Görün nə
dedi. Ulu öndər ərz elədi ki, keçən əsrin əvvəllərində
Moskvadan Bakıya gələn Vladimir Mayakovski və Maksim Qorki
bura gələndə o vaxtkı Bakı haqqında bilirsiniz nə
deyib?! Hamınınız təəccüb edəcəksiniz.
Böyük tribun şair Mayakovski söyləyib ki,
Bakının küçələrində çəlimsiz,
qısır tək-tük ağaclar, üstündə 5-6
yarpaq. Mayakovskinin əsərlərində var bu. Və Maksim
Qorki də,- bilirsiniz də, o Həsən bəy Zərdabinin
evində qonaq olub, sonra şəhəri gəzməyə
çıxanda, o da Həsən bəyə irad tutub ki,
Bakıda niyə belə yaşıllıqlar azdır. İki böyük rus yazıçısının
Bakı haqqında, onun yaşıllığının
azlığı, kəmliyi haqqında dediyi fikirləri Heydər
Əliyev dilə gətirəndə... mən düzü heyrət
elədim.
Elnarə Akimova: Bilirsiniz, indi siz deyirsiniz, ədəbiyyatı
bir çox ədəbiyyatçılardan yaxşı bilirdi.
Çünki işinin çoxluğuna
baxmayaraq daim mütaliə edirdi və çox da zəngin
yaddaşı var idi. Mənim yadıma nəyi
saldınız? Deməli, 1980-cı ilin
27-31 oktyabrında Heydər Əliyev "Ədəbiyyatların
dostluğu - xalqların dostluğudur" adı ilə
Bakıda Umumittifaq konfransı təşkil edib. Dünyanın bir çox ölkələrindən
ora şair və yazıçılar dəvət olunub.
Məruzəçi də özü olub. Bu barədə ədəbiyyatşünas alim
İmamverdi Əbilovun "Dünənin, sabahın
çağdaş dahisi" kitabında maraqlı fikirlər
yer alır. Yazır ki, məhz həmin
konfransdakı nitqi ilə Heydər Əliyev etnos-millət-bəşəriyyət
bağlılığının harmoniyasına yeni istiqamətdə
aydınlıq gətirdi. O sadəcə nitq söyləmədi,
şərq-Azərbaycan mədəniyyətinin mədəni
dünya üçün nadir sərvət olduğunu, mənəvi
missiya daşıdığını qonaqlara məharətlə
aşıladı. Mirzə Fətəli Axundzadənin
"Şərq poeması"ndan, Səməd Vurğunun
"Zamanın bayraqdarı" əsərindən
parçalar söylədi - həm azərbaycanca, həm də
rusca. Vyaçeslav Sukaçev, Aleksandr Smerdov, Vasili
Bıkov, Aqniya Barto, Zoya Kedrina, kubalı və hindistanlı
qonaqlar salondakı təntənəli sükutdan, tükənməz
alqışlardan heyrətə düşmüşdülər.
Yanaşı əyləşdiyim hindistanlı
yazıçı Prakaş Bharti çətin
danışdığı rus dilində mənə qəribə
sual verdi:
- Vaş
rukovoditel poet ili prozaik?
Yəni qonaq, ölkə rəhbərinin
yazıçı olduğuna tam inanmışdı, indi isə
onun hansı sahə üzrə
yazıb-yaratdığını bilmək istəyirdi.
Unikal yaddaşı vardı Heydər Əliyevin. Turan Cavidin
xatirələrində bu böyük şəxsiyyətlə
bağlı mühüm faktlar yer alır. Bu faktlara Azər Turanın "Cavidnamə" əsərini
oxuyarkən rastlamışdım. Deyir,
1983-cü ildə Moskvadan yayda istirahət üçün
Bakıya gəlmişdi Heydər Əliyev. 1983-ün 24 sentyabrında Azdramada "İblis"ə
baxmağa gəldi. Tamaşadan sonra müzakirədə əsəri
elə dəqiq təhlil elədi ki... Zarafatından
da qalmadı. Dedi ki, indi məndən soruşsalar ki,
İblisi görmüsən, cavab verərdim ki, bəli, -
Hamleti göstərib - İblis belə olar, - dedi. İkinci dəfə 1984-cü ildə sentyabrın
15-də Rus Dram Teatrında "Şeyx Sənan"a
baxdı, rəhmətlik Zərifə xanımla birgə.
Birinci hissədən sonra məni qonaq otağına
çağırdı və içəri girən kimi,
"tamaşada bir neçə obrazı ixtisar ediblər",
- söylədi. Düz deyirdi. Sonra isə musiqidən danışdı. Fikrətin musiqisini çox təriflədi və kor
ərəbin mahnısını ifa elədi, sözləri və
melodiyanı dəqiq ifa edirdi. Təəccüb
ediləcək bir hal idi. Dramaturgiyanı
yaxşı bilirdi, duyurdu. O, Cavidi Şekspirlə deyil,
Höte ilə müqayisə etməyin tərəfdarıydı.
"Faust"la "İblis"i müqayisə
edirdi.
Heydər Əliyevin Hüseyn Cavidə nə qədər
həssas yanaşdığı, bunun çox dərin
sübutu olduğu hamımıza məlumdur. Bilirik ki, Heydər
Əliyev 1982-ci ildə böyük bir işə imza
atmışdı. Hüseyn Cavidin nəşini
uzaq Sibirdən vətənə gətirmək kimi üzərinə
böyük bir missiya götürmüşdü. Bu təbii ki, ayrı bir söhbətin predmeti olacaq
bir mövzudur Tahir müəllim. Hüseyn
Cavidin nəşinin gətirilməsi
türkçülüyün, turançılığın
Azərbaycana qaytarılması idi. Bizim
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə bilirsiniz ki, müzakirə
saatı layihəsi var. Yəni mənim layihəmdir və
orada ədəbiyyata dair müxtəlif məsələləri
aktuallaşdırırıq. Hardasa 3 il
əvvəl idi, belə bir mövzu qoymuşduq: "Repressiya:
gizlin və gerçəkləri ilə". Həmin
müzakirədə iştitrak edən mərhum alim Cəlal
Qasımov çox ibrətamiz bir fikir səsləndirdi.
Dedi ki, bəraət dövründə - 56-cı ildən sonra
udanlar və uduzanlar oldu. Fikrimcə, Cavid
uduzanlar siyahısındadı, Ruhulla Axundov, Vəli Xuluflu isə
udanlar. Yəni, Cavid 37-də güclü
idi, yoxsa 56-da? 37-də Cavid
türkçü kimi, turançı kimi böyük idi.
56-da isə ona bir sovet mundiri geyindirib
kiçiltdilər. "Cavid və oktyabr
inqilabı" adlı yazılar yazıldı. Əlbəttə, o dövrdə Cavid bəraət
almasaydı 4 cildliyi çıxmayacaqdı, haqqında
danışılmayacaqdı, dərsliklərə düşməyəcəkdi,
haqqında monoqrafiyalar yazılmayacaqdı. Lakin
bütün bu proses onun dilinə, üslubuna toxunulmaqla həyata
keçdi. Məncə, bu reabilitasiya Cavidin sovet
hökümətindən intiqamı deyildi. Sistemin özünün özündən intiqamı
idi. Məncə Cavidin bəraəti onun
Sibirdən dönüşü ilə başladı. Cavidin dönüşü əslində Cavidə
dönüşün başlanğıcı oldu. Nə idi Cavidə dönüş? Cavidə
dönüş türkçülüyə
dönüş, turan əxlaqına dönüş, Cavidə
dönüş sufi təfəkkürünə
dönüş, mili-mənəvi əxlaqi dəyərlərə
dönüş idi.
Yəni 1982-ci ildə Cavidin qayıdışı ilə
milli mədəniyyətin yeni epoxası başlayır. Yeri gəlmişkən,
Cavidin nəşinin niyə məhz Naxçıvanda
basdırılması da ayrı özəlliyi ilə diqqət
çəkir. Nəriman Həsənzadə
ilə söhbətimdə danışmışdı bu barədə.
Dedi, Hüseyn Cavidin nəşini uzaq Sibirdən vətənə
gətirmişdi. Cavidin məqbərəsini niyə
Naxçıvanda qurmaq istədi, burda yox? Mən
yanında durmuşdum, kimlərləsə söhbət edəndə
dedi elə Naxçıvan yaxşıdı ki, Təbrizdən
gələndə onu ziyarət eləyib gələcəklər.
Bura qədər dərin
düşünürdü Heydər Əliyev.
Tahir Taisoğlu: O tayda olan
insanlarımızı da düşünürdü.
Elnarə Akimova: Ümumiyyətlə,
bütövlük anlayışı Heydər Əliyev
üçün heç zaman öz sabitliyini pozmadı. Ən böyük xüsusiyyəti o idi ki, Heydər
Əliyev zamanları, epoxaları qarşı-qarşıya
qoymağı sevmirdi. Necə ki, ədəbiyyatı
bütöv görürdü, vahid Azərbaycan idealı da
onun bütöv, bölünməz gördüyü amallar
sırasında idi. Ona görə də
müstəqil Azərbaycanı müəyyənləşdirdiyi
o məfkurə necəliyindən qurub yarada bildi.
Tahir Taisoğlu: Çox sağ olun Elnarə xanım. Həm kövrək
notlarla dolu, həm də tarixi əsaslara köklənmiş
müsahibəyə görə sizə dərin təşəkkürümü
bildirirəm.
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 11 dekabr.- S.2-3.