Mükəmməl roman
haqqında xırda qeydlər
"Ümidlərin
izi ilə" əsəri acı tarixə, ağır məşəqqətə, amansız
qəbilənin namərd
düşmənçiliyinə iz salmaqla bərabər,
dünya romançılıq
məktəbinə layiqli
bir töhfədir.
Sabir Şahtaxtı
Haqqında yazdığın əsərin müəllifləri
və romanın adı barədə məlumat verməzdən əvvəl istərdim ki, bədii ədəbiyyatın cəmiyyətdəki
yeri və rolu ilə bağlı
mülahizələrimi bölüşüm.
İstərdim ki, məqalədə öz əsərlərimlə
bəzi müqayisələr
aparmağım şəxsi
yaradıcılığımın təbliği kimi qəbul edilməsin. Nə dərc
olunmağımda, nə
də yaradıcılığımı
təbliğ etməkdə
heç bir məkan məhdudiyyəti
yoxdur. Bu yazını qələmə
almaqda və bəzi məqamlarda müqayisəli paralellər
aparmaqda məqsədim
milli dövlətçilik
ideologiyası ilə bədii ədəbiyyat arasındakı sintezin faydalılığı barədə
fikir və qənaətlərimi hörmətli
oxucularımla bölüşməkdən
ibarətdir.
Tarixi və siyasi əsərlər olduqca məhdud dairələri əhatə
etdiyi halda, bədii yaradıcılığın
auditoriyası onları
dəfələrlə üstələyir. Digər tərəfdən,
yaş və digər bölgülər
üzrə təbəqələrin
maraq və istəklərini roman və
hekayələrdə təmin
etmək üçün
geniş yaradıcılıq
imkanları olur.
...Şəmil Sadiq və Müşfiq Xanın birgə qələmə aldıqları
"Ümidlərin izi
ilə" romanı mənə həm yazıçı, həm
siyasi araşdırmaçı,
həm də oxucu kimi çox
doğmadır. Ən azı
ona görə ki, əsər bu üç amilin hər birini özündə ehtiva edir. Birinci, yaradıcılığımın
təxminən iyirmi ili qondarma
"erməni məsələsi"
və onun doğurduğu bəşəri
cinayətlərə, həmçinin
Xocalı soyqırımının
tədqiqinə aiddir.
İkincisi, "Heç
kəs heç kəsin kitabını oxumur" ifadəsinin tüğyan etdiyi bir dövrdə müəlliflər bu əsərdə (bax: s.
37) 2005-ci ildə ilk dəfə
Bakıda, sonra İranda farsca və Ankarada türkcə nəşr olunan "Xəzəl oldu Xocalının Xəzəngülü" siyasi-tarixi
kitabıma istinad etmələri və nəhayət, janrından
asılı olmayaraq fəal oxucu olmağımdır. Deməli, istər-istəməz
"Ümidlərin izi
ilə" romanı barədə hər bir sözü, fikri və cümləni
üçqat məsuliyyət
hissi ilə ifadə etməliyəm.
Azərbaycan adlı dövlətimizin 1918-ci ildən
günümüzədək qarşılaşdığı əsas problemlər, eləcə də milli təqvimimizdəki əbədi dörd qara gün - 1918-ci ilin Mart soyqırımı,
1920-ci ilin Aprel işğalı, 1990-cı ilin
20 Yanvar faciəsi və 1992-ci ilin Xocalı soyqırımı
böyük güclərin
1800-cü ilin əvvəllərindən
ortaya atdıqları saxta "erməni məsələsi" ilə
birbaşa bağlıdır
(qeyd: Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətindən
əvvəl həyata
keçirilmiş məlum
Mart qırğınlarının əsas məqsədi milli dövlətçiliyin
yaranmasının qarşısını
almaq olmuşdur). Kiçik bir haşiyə çıxım ki, "Ümidlərin izi ilə" romanı kitabın cildində qeyd olunduğu kimi, "kriminal-detektiv"
deyil, məncə,
"siyasi-tarixi-detektiv" roman olaraq təqdim edilməli idi (arzu edərdim ki, əsər yenidən nəşr olunarsa, bu məqam
nəzərə alınsın).
Çünki əsər məhz
bu üç amili özündə əks etdirməklə Xocalı soyqırımının
dəhşətlərini böyük
bədii ustalıqla oxucuya, daha geniş
mənada dünya ictimaiyyətinə çatdırır.
Əsərdə hadisələrin bir-birini təqibi, obrazlar arasındakı münasibətlər
çoxluğu, xarakterlərin
əməllər əsasında
təsviri mükəmməl
şəkildə qələmə
alınmışdır. Təsadüfi
deyildir ki, 2012-ci ildə nəşr olunan "Ümidlərin izi ilə" romanı terrorçu Ermənistanın, eləcə
də bulanıq suda balıq tutmaq prinsipi ilə, insan haqları, söz və mətbuat azadlığı, demokratik
çağırışlar pərdəsi arxasında maskalanan ölkələri
təmsil edən böyük şirkətlərin
işğal altındakı
Azərbaycan torpaqlarındakı
soyğunçuluğu ilə
bağlı təkzibolunmaz
faktların izini obrazlı şəkildə
tarixiləşdirmişdir.
"Xəzəl oldu
Xocalının Xəzəngülü",
"Soyqırımından Xocalıya..." və
"Xocalı: Bitməyən
acı" (təxminən
600 səhifəlik bu əsər Ankarada nəşrə hazırlanır)
kitabları üzərində
işləyərkən Xocalı
soyqırımı zamanı
əsir düşən,
erməni vəhşiliyinin
bütün simasızlığını
görən iyirmiyə
yaxın soydaşımızla
üz-üzə, göz-gözə
oturub yaşadıqları
məşəqqətləri olduğu kimi danışmalarını xahiş
etmişəm. Eşitdiyim elə dəhşətlər
olub ki, onları yazmağı özümə sığışdırmadım,
həya etdim, utandım və xəcalət çəkdim...
Lakin 44 günlük Vətən müharibəsində erməni
simasızlığının yalan uydurmaq və onun ətrafında
saxta müzakirələr
yaratmaq mexanizmi bütün gücü ilə işə düşəndə özümü
qınadım. 1905-ci ildən bu günədək
nələr ediblərsə,
hamısını çılpaqlığı
ilə yazmalı və dünyaya çatdırmalıyıq. Biz millət, ölkə
və dövlət olaraq amansız və həyasız bir bəla ilə
üz-üzəyik. Bu
bəlanın təməlində
məharətli yalan mexanizmi dayanır. Məhz 44 günlük Zəfər ayında qəti qənaətə gəldim ki, Şəmil Sadiqin mənə hədiyyə etdiyi bu kitab,
"Ümidlərin izi
ilə" romanında
erməni vandalizminin bütün iç üzünü çılpaqlığı
ilə verməklə
zamanı qabaqlayıb
və haqq yolunda olduqlarını mükəmməl əsərləri
ilə təsdiq ediblər. Əsərin sadə və
cəlbedici bədii quruluşu, rəngarəng
obrazlar silsiləsi, axıcı dili, rəvan ədəbi təsviri, üslubu oxucunu yormur, özünə bağlayır
və israrla "məndən ayrılma"
deyir. Xüsusilə qeyd etməliyəm
ki, kitabın adı əsər boyu dəfələrlə
sərrast fikir və mülahizələrlə
özünü təsdiqləyir
və "sərlövhə
mətnin yarısıdır"
ifadəsinin doğruluğunu
təsdiqləyir. Bundan başqa,
bir neçə kəlmə də əsərdəki rəsmlərlə
bağlı demək ədalətin qorunması
olardı. Burada iki
mühüm cəhət
özünün göstərir.
Rəssam Vaqif Ucatay əsəri mükəmməl oxumuş,
problemin qoyuluşu ilə yaxından tanış olmuş, yazıçıların
məqsədini dərindən
mənimsəyə bilmiş,
müəlliflər rəsmin
ona aid məzmunla uzlaşmasına ciddi nəzarət etmişlər.
Bu mənada əsərin
tərtibatı Çarlz
Dikkensin kitabları ilə müqayisə oluna bilər.
Bütün bunlarla bərabər,
"Hədəf" nəşriyyatının
yüksək poliqrafiyası,
eləcə də kitabın məhz fərqli kağızda çap edilməsi oxucu ilə kitab arasında münasibətləri yüngülləşdirir,
ortada gerçək bir doğmalıq yaradır.
Xüsusi
qeyd: gözəl insan və istedadlı
yazıçı Şəmil
Sadiq romanı mənə 2012-ci ildə İstanbulda kitab sərgisində imza ilə hədiyyə
etmişdi. Ötən dövrdə bu
əsəri sadəcə
"bu kitabdan sonra bunu oxuyaram"
düşüncəsi ilə
daim arxa plana saldım. Ciyərparam Sunayın
"Əmi, "Ümidlərin
izi ilə" romanını hərbi məktəbdə bütün
kursantlar oxuyub, kitab əl-əl gəzir, "Xəzəl
oldu Xocalının Xəzəngülü" əsərinə
istinad da var deyəndə, sözsüz ki, öz kitabıma belə doğma münasibətin olmasından
qürurlandım və
həm də utandım ki, çoxdan oxumalı olduğum əsəri çox-çox arxa plana keçirmişəm.
Əziz qələm dostlarım - Sadiq bəy, Müşfiq bəy qələminizə, qəlbinizə,
zehninizə, gözünüzə
qüvvət. Davam edin,
mübarizənin çox
həssas və məsuliyyətli dövrünü
yaşayırıq. Sizlərin
bu yaradıcılıq
üslubuna böyük
ehtiyac var... Xalqın yaşadığı, üz-üzə
olduğu, onu gözləyən təhlükələri
çatdırmağın ən
gözəl və düzgün yolu bədii ədəbiyyatdır.
Sabir ŞAHTAXTI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.-
11 dekabr.- S.13.