Milli tarixin bədii interpretasiyası
Əzizə Cəfərzadə
- 100
Əzizə Cəfərzadənin
yaradıcılığının böyük hissəsi
tarixi hadisə və şəxsiyyətlərə həsr
olunub. Onun təkcə roman yaradıcılığı
deyil, hətta hekayələrində də tarixiliklə bədii
təxəyyülün vəhdətini aydın şəkildə
görmək olar. Yazıçını
tarixə müraciət etməyə vadar edən səbəblər
nədir? Yaradıcılığa yeni
başlayan gənc yazıçı olmasına rəğmən,
nədən hələ də sovet dövrü
ideologiyasının heç də birmənalı
yanaşmadığı bu məsələyə bu qədər
aludəliklə bağlanır və ömrünün sonuna
kimi milli tarixi bədii düşüncəyə gətirməklə
məşğul olur. Başqa sözlə,
Əzizə Cəfərzadə
yaradıcılığında milli tariximizin böyük bir
dövrünün hadisə və şəxsiyyətlərinin
inikası orijinal bədii interpretasiya ilə müşahidə
olunur. Azərbaycan bədii
düşüncəsində hələ tarixin
oturuşmadığı, milli tarixin interpretasiyası prosesində
müxtəlif ziddiyyətlərin ortaya
çıxdığı, üstəlik, mövcud sistemin və
ideoloji baryerlərin ən kəskin şəkil
aldığı bir dövrdə yazıçının bu
janra müraciətinin gizlinlərini milli tarix sevgisində və
tarixə baxışın zəruruliyində axtarmaq lazım
gəlir. Yazıçının bədii
təxəyyülü tarixi həqiqətlə sintez yaradaraq
yeni bir mətn yaradır ki, bu da yeni bir alternativ tarixə
çevrilmiş olur. Yazıçının
faktlara münasibətində yaradıcı olması yeni bədii
interpretasiyaya meydan açır. Fransız
yazıçısı O.Balzak tarixiliklə bədii təxəyyülün
vəhdətini "Əsl tarixçi fransız cəmiyyətidir,
mən isə ancaq katibiyəm. ...Mən tarixçilərin
unutduğu adət-ənənələr tarixini bəlkə də
yaza bilərəm".
Yazıçı tarixi faktlardan bir məqsəd
üçün istifadə edir və tarixdə
yarımçıq qalmış ideya və fikirləri
tamamlamağa çalışır. Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələri M.S.Ordubadi, Y.V.Çəmənzəminli,
A.Zöhrabbəyov, M.İbrahimov, İ.Hüseynov,
Ç.Hüseynovun yaradıcılığında tarixin
müxtəlif hadisələrinə münasibət bildirilib.
Bu münasibətdə mümkün olduğu qədər
tarixi gerçəkliyə sadiq qaldıqları kimi, bədii
təxəyyülün gücündən də istifadə
etmişlər. Onlardan sonra
yaradıcılıq prosesinə qoşulan və ya onların
bir neçəsi ilə eyni zaman kəsiyində tarixə
baxışda yeni düşüncədən
çıxış edən Ə.Cəfərzadə
müasirlərinin tarixə baxışına münasibətdən
fərqli olaraq çox zaman kəskin tənqidə də məruz
qalıb. Əlbəttə,
yazıçı yaradıcılığına sovet
dövrü tənqidində haqlı cəhətlər də
var idi, lakin bütövlükdə bu tənqidlər bəzən
kəskin xarakter alır və yazıçının tarixi
interpretasiyasını düzgün qiymətləndirmir, ya da
qəsdən təhrif edirdi. Bunu müəyyən
dərəcədə tarixi roman janrının hələ
kifayət qədər özünün elmi-nəzəri təhlilini
tapmaması və ya mövcud ideoloji ilə tərs gələn
məsələlərlə də bağlamaq olardı. Lakin elə məsələlər də var idi ki,
bu, yazıçının tarixə baxışından və
onu yaradıcı şəkildə interpretasiya cəhdlərindən
asılı olurdu.
Zaman bütün məsələlərdə olmasa da, bəzi
məsələlərdə yazıçının tarixə
baxışının, milli tarixin interpretasiyasında
yazıçı münasibətinin doğru yolda olduğunu
təsdiq etdi.
Belə ki, Ə.Cəfərzadə tarixi
romanları ənənə üzərində dayanmaqla
yanaşı, tarixi roman janrına yeni çalarlar, prinsiplər
də əlavə etmiş və tarixi romanın
poetikasını zənginləşdirmiş, ifadə
imkanlarını genişləndirmişdir. Yazıçıya olan tənqidlərin bir
çoxu da məhz yazıçının tarixi hadisə və
şəxsiyyətlərə etdiyi interpretasiyanın
orijinallığı, yeniliyi və özünəməxsusluğundan
irəli gəlirdi. Ə.Cəfərzadəyə
qədər Azərbaycan tarixi romanlarının söykəndiyi
rus tarixi romanı böyük bir ənənə üzərində
dayanırdı. Artıq, necə deyərlər,
tarixi romanın xüsusiyyətləri aşkara
çıxarılaraq genetik sərhədlərini tərtib
edilmiş və kanonları müəyyən edilmişdi.
Sovet dövründə yazılan tarixi romanlar da
məhz bu prinsiplər kontekstində yazılırdı.
Əzizə Cəfərzadəni tarixi düşüncəyə
gətirib çıxaran amillər arasında bəzi həyati
faktların da köməyi olmuşdur. Belə ki, ilk
hekayəsi "Əzrayıl"da (1937) dövrünün
sosial mənzərəsinin yaradılması onun sonrakı
yaradıcılığına da təsir göstərmişdir.
Çağdaş dövrdən yazılan əsər
olduğuna baxmayaraq, ideoloji meyillərdən uzaq idi. Bu isə mövcud bədii düşüncə
prinsiplərinə uyğun gəlmirdi. Bu
faktor yazıçının 1948-ci ildə "Azərnəşr"də
çap olunan "Hekayələr" ilk kitabında
özünü göstərdi. Kitab
geniş oxucu kütləsinə çatdırılmadan məhv
edilmişdir. Kitabın bu aqibəti
müxtəlif amillərlə (zoşşenkoçuluq,
axmatovşinaçılıq, salon ədəbiyyatı və
s.) yanaşı, həm də müasir həyatdan yazan
yazıçının mövcud ideologiyaya meyil etməməsi
olmuşdur. Məhz bu amil yazıçını bir
neçə il yaradıcılıq
prosesindən kənarda saxlamış və yalnız
1963-cü ildə "Natəvan haqqında hekayələr"
kitabı ilə yenidən oxucularına qovuşur. Bu hekayələrin tarixi mövzuda yazılması gənc
yazıçıya məhv edilmiş ilk kitabından dərs
çıxarmağa və müasir mövzudan qaçaraq tarixi
mövzuya müraciət etməsinə səbəb
olmuşdur. Lakin tarixi mövzuya müraciətin
də öz çətinlikləri vardı. Mövcud sistem hər bir tarixi hadisə və şəxsiyyətləri
ədəbi düşüncəyə gətirməyin əleyhinə
idi. Bu amil rus ədəbiyyatında da
özünü göstərirdi. Milli ədəbiyyatlarda
isə tarixin hər hansı bir dövrünü və tarixi
şəxsiyyətlərini gətirməkdə idi. Bolşevik düşüncəsi xalqların tarixini
daha çox inqilabla bağlayır, onların keçmişinə
müraciətin qarşısını alır, şanlı
tarixi dövrlərinin, şəxsiyyətlərinin
olmasına müsbət yanaşmırdı. Yazıçıya qədər dərc edilən
tarixi mövzular isə daha çox ədəbi şəxsiyyətləri
əhatə edirdi. Yazıçı da bu
yoldan kənara çıxmayaraq, ilk hekayələrini şair
Xurşidbanu Natəvana həsr etmişdi. Hekayə
tarixi düşüncənin interpretasiyası
üçün məqbul və effektiv janr olmasa da,
yazıçı burada özünü ifadə etməyə
çalışaraq şairin həyatı və taleyini verməyə
çalışır. Yazıçı 15 hekayədən
ibarət bu silsilədə Xan qızı haqqında
keçmiş bilikləri sistemləşdirərək onun bədii
obrazını yaratmağa nail oldu. Sonralar romanlarında
gen-bol istifadə etdiyi yeni tarixi yanaşma da elə ibtidai
şəkildə burada ortaya çıxdı. Yazıçı yanaşmasında ortaya
çıxan tarixçilik anlayışı keçmiş,
indiki və gələcək arasında davamlılıq və
ayrılmaz əlaqə ideyasını ifadə etdi.
Yazıçı yaradıcılığındakı bu
yanaşmanı ilk dəfə hiss edən tənqidçi Məsud
Əlioğlu yazırdı: "Əzizə bu hekayələrində
başlıca olaraq Natəvanın şəxsi həyatı,
bədii yaradıcılığı və ictimai xidmətləri
ilə əlaqədar təfərrüatlardan çox zaman da
şair haqqında yayılmış və mənbəyini
real həqiqətdən alan rəvayətlərdən
istifadə etmişdir" qənaətinə gəldi.
Artıq bu hekayələr vasitəsilə Ə.Cəfərzadənin
bədii təfəkküründə yeni tarix
anlayışı formalaşmaqda idi. O, dərk edir ki, yazıçı
tarixçi kimi tarixi hadisələrin təkcə ümumi
ictimai münasibətlərini deyil, dövrün
psixologiyasını, etnoqrafik mənzərəsini, xalq ruhunun
ifadəsini əks etdirməlidir. Yəni yazıçı
tarixçi kimi, tarixdə nələr olduğundan daha
çox (əlbəttə, bunlar öz yerində!), "nələr
ola bilərdi" sualına cavab tapmağa
çalışmalıdır. Tarixi roman
anlayışının hələ kifayət qədər
aydın olmadığı bir zamanda yazıçının
bu düşüncəyə gəlməsi onun tarixə
öz baxışını əks etdirirdi. Çünki rəsmi ideologiya milli tarixləri danmaq
və bu xalqların tarixini "inqilabdan" sonraya aid etmək
yolunda müəyyən çaba xərcləyir və ideoloji
strategiya müəyyənləşdirmişdi. Rəsmi ideologiyanı isə ancaq xalqın tarixinin
müxtəlif hadisə və şəxsiyyətlərini bədii
düşüncə orbitinə gətirməklə təkzib
etmək mümkün idi. Tarixin plastikliyi və
elastikliyi yazıçı üçün milli oxucuda yaranan
suallara cavab verməyə ən yaxşı vasitə idi.
Lakin bunun üçün epik vüsəti,
tarixi hadisələri bütün genişliyi ilə təsvir
edəcək bir forma tələb olunurdu. Əzizə Cəfərzadənin
müasir həyat hadisələrinə münasibəti, cəmiyyətdəki
ziddiyyət və mürəkkəblikləri təsvir etməsi
fikri onun üzünü tarixə yönəltdi və cəmiyyətin
tarixdəki "ehtirasları" təbii olaraq hisslərin
intensivliyinə uyğun optimal ədəbi forma
axtarışında cəmləşdirdi. Tarixi
roman ədəbiyyatda qonşu intellektual sferalarda baş verən
ağılların mayalanmasına "simmetrik" cavab olaraq
ortaya çıxdı. Bundan sonra
yazıçının diqqəti tarixdəki hadisə və
şəxsiyyətləri ən yaxşı ifadə edə
biləcək tarixi roman janrına yönəldi. Yazıçı xalqın milli tarixinin gizlində
qalan hadisə və şəxsiyyətlərini tanıtmaq və
tarix mədəniyyətini bədii düşüncədən
keçirmək yolunu tutdu və belə demək mümknsə,
milli tarixə yeni ədəbi dizayn verməyə
çalışdı. Bunun
üçün tarixi roman ən yaxşı və uğurlu
forma kimi yazıçının ən çox müraciət
etdiyi janr oldu.
Əzizə
Cəfərzadə sonralar "Şirvan trilogiyası"
adı ilə məşhur olan "Vətənə
qayıt", "Aləmdə səsim var mənim",
"Yad et məni" ilk tarixi romanlarında uzaq tarixə
deyil, yaxın dövrə və özünün də
içindən çıxdığı Şirvan həyatına
bədii həyat verdi. Yazıçı
trilogiyasının hər üç qəhrəmanı ədəbi
şəxsiyyətlər olmuşdur. Bu
romanlarında tarixi roman janrının mövzu ilə
bağlı mövcud prinsiplərindən kənara
çıxa bilməsə də (yəni yazıçı
özündən əvvəlkilər kimi, tarixi romana qəhrəman
olaraq ədəbi şəxsiyyətləri
seçmişdir), tarixin bədii interpretasiyası baxımından
tarixi roman janrının "dizaynına" yeni əlavələr
etmişdir. Yazıçı bu romanlarda
tarixi roman anlayışına Valter Skott məktəbinin gətirdiyi
gündəlik tarixi hadisələrin məişətçilik
səviyyəsində təsviri, özəl və etnoqrafik
detallara meyil göstərməsi ilə fərqləndi. Yazıçı tarixi roman təfəkküründə
bütöv bir dövrün həyatını, məişətini
və mədəniyyətini təsvir etməyə
çalışdı. Roman təfəkkürü
yazıçıya Şirvanın tarixi keçmişi, həyatı
və mədəniyyəti, eləcə də siyasi vəziyyətini
dərk etmək və interpretasiyası üçün
geniş imkanlar açır. Bu ədəbi-tarixi
silsilədə Şirvanın təxminən iki yüz illik
bir dövrünün panoraması canlandırılır.
Halbuki yazıçının müraciət
etdiyi zaman və məkanla bağlı xeyli çətinliklər
də yox deyildi. Xüsusilə, Nişat
Şirvani ilə bağlı mənbələrin
azlığı, yaddaşın yoxsulluğu, siyasi və
tarixi hadisələrin zəifliyi yazıçıya müəyyən
çətinliklər yaradırdı. Buna
baxmayaraq, yazıçı həyati təfərrüatlara
getməklə bu çətinliyi aradan qaldıra bildi,
keçmişin təfərrüatlarını dəlillərlə,
detallarla xatırlatdı. Burada
yazıçıya tədqiqatçılığı da
kömək etdi. Çünki o bir
yazıçı kimi həmin dövrün aşıq və
şair qadınlarının, eləcə də
Şirvanın üç şairinin (Nutqi Şirvani, Nişat
Şirvani, Ağaməsih Şirvani), Azərbaycan
poeziyasında xalq şeiri üslubu mövzularını
araşdırmış və müəyyən təsəvvürə
malik idi. Yazıçının bu
şairlərin həyatına müraciətində
başlıca prinsip dövrün, şəxsiyyətin mahiyyətini
açmaq və yazıçının bizə məlum
olmayan tərəflərini göstərmək idi. Bu romanların bir özəlliyi də geniş oxucu
kütləsinə hesablanması idi. Yəni
müasirlərinin tarixi romanlarından fərqli olaraq, Ə.Cəfərzadənin
romanları maraqlı süjet əsasında qurulur, tarixi
xronologiyaya deyil, insan münasibətlərinin təsvirinə
geniş yer verilirdi.
Bu əsərlər göstərir ki, yazıçı
heç də ədəbi qəhrəmanın məlum tərcümeyi-halını
olduğu kimi bədii düşüncəyə gətirməmiş,
dövrün hadisələrinə yön verən faktlara
müraciət etmiş və onu interpretasiya etmişdir. Tarixi romanlar
üçün bu nəzəri prinsip
yazıçının sonrakı əsərlərində də
bir daha təsdiq olunur. "Yad et məni"
əsərində də yazıçı tarixi gerçəkliyi
görümlü edir, dövrün ruhunu canlandıra bilir.
Yazıçı bilərəkdən tarixin
xronoloji gedişatından imtina edərək, yaddaqalan hadisə
və süjetlərə müraciət edir. Əslində bununla yazıçı dövrün
tarixini yenidən bərpa etməyə çalışır.
Dövrün tarixi bərpası isə tarixləri
və hadisələri xronoloji cəhətdən yan-yana
düzməklə deyil, dövrün ruhunu canlandırmaqla
ortaya çıxır. 1902-ci ildə baş verən
Şamaxı zəlzələsinin təsvirində
canlılıq və detallılıq fəlakət mənzərəsini
bütün gerçəkliyi ilə əhatə edir:
"Hacı Soltan Hüseyn hamamı həmin gün
qadınlara işləyirdi. Uçqun altında
qalmış arvadlardan sağ qalanı hələ bir gün
sonra da satıl döyüb haray çəkir, nicat gözləyirdi.
Elələri də var idi ki, çılpaqlıq həyasından
səsini çıxarıb, yerini nişan
vermir, naməhrəm gözlərə görünmək istəmirdi.
Bəlkə elə buna görə də, bəzisi
havasızlıqdan, aclıqdan məhv olub gedirdi".
Azərbaycan tarixi romançılığında tarixi
şəxsiyyətlərin həyatı və fəaliyyətini
romanın baş qəhrəmanına çevirən ilk
yazıçılardan biri Ə.Cəfərzadə olur. Artıq
sosialist realizmi əvvəlki kimi ədəbi prosesə nəzarət
edə bilmirdi. Xalqın tarixində onun
keçmişi və gələcəyi üçün son dərəcə
mühüm tarixi hadisələri bədii düşüncəyə
gətirməyin zamanı idi. "Bakı
- 1501" (1981) romanı belə bir tarixi gerçəkliyə
və özündə tarixi sərkərdəliklə ədəbi
şəxsiyyəti birləşdirən Şah İsmayıl
Xətaidən bəhs edirdi. Məhz
Ə.Cəfərzadənin xalqın XVI əsr tarixinə bu
müraciətindən sonra F.Kərimzadənin "Xudafərin
körpüsü" (1982), "Çaldıran
döyüşü" (1987), Ə.Nicatın "Qızılbaşlar"
(1983) romanları yazılır. Bu romanlar
bir qədər sonra başlayacaq xalqın öz tarixinə
sahib olma və milli müstəqillik uğrunda mübarizə
düşüncəsinin formalaşmasında önəmli rol
oynayır. Milli ədəbi prosesdə
xalqın tarixinin müəyyən bir dövründə bir hökmdar
kimi böyük rol oynayan Xətai haqqında tarixi gerçəkliyin
yazılması ədəbi tənqidin də diqqətini
çəkir. İndiyədək
yazıçının tarixi dərk etməsi yönündə
özünəməxsus yolu olan yazıçıya bir qədər
də laqeyd qalan ədəbi tənqid öz
baxışına korrektələr etdi. Tənqidçi
Akif Hüseynov yazırdı: "Şah İsmayılın
xarakterini canlandırarkən nəinki birtərəflilikdən,
aludəçilikdən uzaqlaşa bilmiş, obrazın məziyyətləri,
fəaliyyətinin pozitiv cəhətləri ilə
yanaşı, qüsurlarını da göstərmişdir, həm
də qəhrəmanın milli şüurunun, vətənpərvərlik
duyğularının inikasına ciddi diqqət yetirmişdir. Romanda Şah İsmayıl Azərbaycan
hökmdarı, Azərbaycan dövlətinin
yaradıcısı kimi səciyyələndirilir".
Ə.Cəfərzadənin Şah İsmayıl Xətai
obrazı qısa ömründə xalqın gələcəyi
üçün gördüyü böyük işlər
tarixi gerçəkliyə uyğun olaraq anladılır. Yazıçı
Xətaini "parça-parça olmuş" vətəni
qılıncı ilə birləşdirən, "dilimizi,
namusumuzu və vətənimizi" qoruyan bir sərkərdə
kimi təsvir edir. Əlbəttə, Xətainin
yaşadığı dövrdə mürəkkəbliklər
və ziddiyyətlər də yox deyildi. Elə
Xətainin özü haqqında da müxtəlif və
bir-birinə zidd məlumatlar mənbələrdə öz əksini
tapır. Lakin yazıçının
böyüklüyü Xətainin dövlətçilik
tarixində gördüyü işi çatdırmaq
olduğundan hadisələri bədii şəkildə
doğru interpretasiya etməsindədir. Baxmayaraq
ki, bu əsərdə də tənqidçidən bizim
tanıdığımız Xətaini görə bilməməyimizlə
bağlı kəskin tənqidlər də səsləndi.
Bu tənqidlər yazıçı
interpretasiyasında yeni Xətai obrazının
yaradılması və tarix kitablarından bizə məlum
olmayan xarakter cizgilərinin verilməsində idi. Bütövlükdə, Ə.Cəfərzadənin
bu əsərləri yalnız tarixi keçmişi təsvir
etməklə qalmayıb, milli özünüdərkin
formalaşması, tarixin yeni interpretasiyada dərk edilməsi
baxımından bir mərhələ oldu.
Tarix, xalqın keçmişi Ə.Cəfərzadə
üçün yalnız öyrənmə mövzusu deyil, həm
də onun bədii düşüncədə dərk və əks
etdirilməsidir. Bu cəhətdən
yazıçının tarixi dərketmə düşüncə
tərzində dinamikanın trayektoriyası diqqət çəkir.
"Natəvan haqqında hekayələr"dən
"Şirvan" trilogiyasına, oradan isə XVI əsr tarixi
şəxsiyyəti və sərkərdəsi Xətainin
dövlətçilik yolunda mücadiləsindən sonra
keçmişin daha dərin və müxtəlif qatlarına
enir. XX yüzilin sonlarına doğru Azərbaycanın
milli istiqlal mübarizəsi yazıçını Rusiya
işğalının tarixinə aparır. Milli istiqlala çatmaq üçün, hər
şeydən əvvəl, işğal faktını
düzgün dəyərləndirmək və nəticələr
çıxarmaq lazım idi. Ə.Cəfərzadənin
bədii düşüncə meyarları rus
işğalına yönəlir və "Gülüstandan
öncə" tarixi romanı ilə XIX yüzilin əvvəllərində
Azərbaycan xanlarının zəif və köməksizliyindən
istifadə edən Rusiyanın işğal faktorlarının
bədii interpretasiyasını tarixləşdirir.
Yazıçı Gülüstan sazişindən öncə
bizə az məlum olan Kürəkçay
sazişi ətrafında gedən tarixi gerçəkliklərə
münasibət bildirir. Əvvəlki
romanlarında olduğu kimi, bu əsərində də tarixi
irəli aparan hadisələrlə yanaşı, şəxsiyyətlərin
də obrazı yaradılır.
Ə.Cəfərzadənin 90-cı illərdə
yazdığı "Eldən elə",
"İşığa doğru" (1998), "Zərrintac
Tahirə" (1996) əsərlərində bədii
interpretasiya yönünü tariximizin ideoloji istiqamətləri-ələvilik,
nemətullahilik, bəktaşilik, babilik, bəhailik kimi təlimlər
təşkil edir. Doğrudur, burada da bəzi şəxsiyyətlərin
obrazı yaradılır. Ancaq bütövlükdə
yazıçı islam daxilində olan bu təriqətlərin
bədii dərkinə yönəldir və islamla dünyəviliyi
qovuşdurmaq məqsədi daşıyırdı. "Cəlaliyyə",
"Bəla" (2001), "Qobustan çökəkləri"
(1983-86), "Rübabə sultanım" (2001), "Eşq
sultanı", "Xəzərin göz yaşları"
(2003) və s. roman və povestlərində tarixin müxtəlif
dövrlərində yaşamış fərdlərin, baş
vermiş hadisələrin, gerçəkliyin bədii
inikası ilə qarşılaşırıq. "Hun
dağı" povestində isə mənsub olduğu
xalqın köklərini qədim dövrlərə aparır
və onun türk kökənli xalq olduğunu təsdiq edir.
Əsərin sovet dövründə (1981)
yazılması mövcud sistemdə
tarixşünaslığın hələ müəyyən
qənaətə gəlmədiyi və ya tam olaraq təsdiq
olunmadığı tarixi gerçəkliyə bədii
düşüncədə haqq qazandırır. Bu əsərlərin hər biri tarixi roman
janrının poetikası baxımından
araşdırmağa zəngin material verir. Yazıçı milli tarixi keçmişimizin ən
zəruri tarixi hadisələrini və şəxsiyyətlərini
zəngin bədii interpretasiya yolu ilə yenidən yaradır və
özünün bədii alternativ tarixini ortaya qoyur.
Yazıçı yaradıcılığında
özünü göstərən şərtilik, bədii
interpretasiyada, tarixi gerçəkliyə uğunluq və s.
üslubi zənginlik tarixi keçmişimizin yenidən dərk
edilməsinə və tarixin bərpasına yönəlmişdir.
Bütün bunlar yazıçının əvvəlcədən
müəyyənləşdirilmiş şərhinə deyil,
tarixi hadisələrin bədii interpretasiyasına və bərpasına
əsaslanır. Bütün hallarda
yazıçı dövrün, zamanın, hadisələrin və
şəxsiyyətin ruhunu qoruyub saxlamağa
çalışmışdır.
Bədirxan ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 11
dekabr.- S.14-15.