Əfsanədən alternativ
reallığa:
Prometeyin yüksəlişi
"Bir gün bir kitab oxudum"
İnsanın arzuları olmadan yaşaması çətin
məsələdir. Ümumiyyətlə, insanı digər canlılardan ayıran ilkin faktor şüurdusa,
ikinci nüans arzulamaq bacarığı,
xəyal qurmaq imkanıdır. Bu arzular,
xəyallar müxtəlif
səpkidə ola bilir. Əlbəttə, ən gözəl
arzular, ən gözəl xəyallar bəşəri olanlardır.
İnsan
təkcə özü
yox, başqaları üçün də nəsə istəyəndə,
nəsə arzulayanda daha bütöv, daha tam olur, daha da insanlaşır.
Ədəbiyyat özü də bir növ arzudur. Yazmaq həm
də arzulamaq, öz arzularını utopiyadan gerçəkliyə
çevirmək istəyi,
öz həqiqətini
yaratmaq xülyasıdır.
Bir də sırf arzular, xülyalar, "kaş…" dediklərimiz
üstündə qurulmuş
kitablar var. Adəmin
"Prometey əfsanəsi"
kimi. Bu imza sizə çox da tanış
gəlməyə bilər.
Çünki müəllifin avtonimidir.
İmzanın arxasındakı şəxs isə filoloq Nizami Hüseynovdur. Nizami Hüseynov daha çox metodik vəsaitlərin müəllifi
kimi tanınsa da, bu, onun
bədii yaradıcılığına
mane ola bilməyib.
"Milçək", "Qarışqa", "Kitabın
fleksiyası", "Divin
nağılı" kimi
hekayələri ilə
öz ədəbi perspektivini ortaya qoyan Nizaminin qələmindən daha da püxtələşmiş
ədəbi mətnlər
çıxacağı şübhə
doğurmur.
Romanın təhlilinə keçməzdən
əvvəl adını
çəkdiyim hekayələrdən
sonuncu ikisi barədə qısaca danışım.
"Kitabın fleksiyası"nı həm filoloji, həm də fəlsəfi hadisə adlandırmaq olar. "Fleksiya",
"flektiv dillər"
anlayışlarına göndərmə
olan hekayə fəlsəfi mənada ədəbiyyatın, eləcə
də insanın fleksiyaya uğramasından
bəhs edir.
"Divin nağılı"
hekayəsi isə
"Cırtdan"ın dekonstruktiv
variantıdır. Burada müəllif hadisələrə
divin gözüylə
baxır, alternativ
variant şərh etməyə
çalışır.
Hekayəni oxuduqdan sonra əslində, həyatın,
seçimlərin təkcə
ağ və
qaradan, xeyir və şərdən ibarət olmadığını
anlayırsan. Hər ağda bir az qara, hər qarada bir az ağ,
hər xeyirdə bir az şər,
hər şərdə
bir az xeyir
var - lap İn Yan fəlsəfəsində olduğu
kimi.
"Prometey əfsanəsi"
Nizami Hüseynovun çap olunan ilk irihəcmli əsəridir. Azərbaycan ədəbiyyatı
ücün ilk sayılacaq
unikal roman müəllifinin
mütaliə bazasından,
ədəbi hazırlığından
xəbər verir.
Bu eksperimental romanda pastişdən, paralelləşdirmələrdən, alternativ gerçəklik anlayışından geninə-boluna
istifadə edilib.
Roman təpədən-dırnağa
postmodern üslubda yazılıb. Strukturdan
əlavə, bütün
əlamətlər də
bundan xəbər verir: pastiş, ehkamları sorğulama, xaos, xatirələr, fəlsəfə ilə ədəbiyyatın sintezi...
Əsərin bəzi hissələrində
Azərbaycan ədəbiyyatının
seçmə mətnlərindən
olan Abdulla Şaiqin
"Məktub yetişmədi",
Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin "Bir qəpik", Cəlil Məmmədquluzadənin
"Saqqallı uşaq"
hekayələrindən istifadə
edilib və bu hekayələr pastiş vasitəsilə əsərin, qəhrəmanların
həyatının bir
hissəsinə çevrilib.
Əvvəlcədən onu deyim ki,
müəllif həm də romanın qəhrəmanı kimi çıxış edir. Bir növ
başına gələnləri
danışır, eyni
zamanda əsərin digər qəhrəmanlarının
yaşantılarını gözümüz
önünə sərir.
Əsər ümumilikdə iki zamanda cərəyan edir. Birinci zaman daha
real görünür. Günümüzdə baş verir,
gerçəkliklə səsləşir,
süjet bir yeniyetmənin başına
gələnlər, onun
həyatı, karyerası,
işi, gələcəyi,
araşdırmaları üzərinə
fokuslanır. İkinci zaman
isə tarixə, Azərbaycanın bir dövlət, bir coğrafi ərazi vahidi kimi formalaşmasında
əhəmiyyət daşıyan
hadisələrə yönəlir.
Bu zaman dilimi
də özlüyündə
iki alt zamana ayrılır; yaşanmış
və müəllif-qəhrəmanın
yaşanmasını arzuladığı
gerçəklik. Elə
buna görə də romanda iki baş qəhrəman
var: romanı qələmə alan
və xatirələri
danışan qəhrəman.
Xatirələrini digər baş
qəhrəmanla bölüşən
baş qəhrəmanın
Adı Azərdi.
Həyatı başdan-başa faciə, əzab, keşməkeş, itki və ağrılarla doludur - Azərbaycanın tarixi kimi. Azər elə Azərbaycandır.
Azərbaycanın insanlaşmış, obrazlaşmış ruhudur.
Azərin həyatını oxuduqca həm də tarix dərsi
alacaq, yaşadığımız
faciələr, uğradığımız
xəyanətlərdən yenidən
dərs çıxaracaqsınız.
Ümumi konseptdən yanaşanda
roman Azərbaycan tarixinə
birbaşa və alternativ baxışdır. Məsələn,
31 Mart soyqırımı, əslində,
baş verməmiş
olsaydı, yaxud Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti qurulmasaydı,
tarix necə təkərrür edərdi
sualına cavab axtarılır, müəllif
tərəfindən paralel
gerçəklik şəklində
oxucuya göstərilir.
"Prometey əfsanəsi"ndə
tarix kitablarından, arxiv materiallarından, eləcə də digər mənbələrdən
tanıdığımız cümhuriyyət qurucularımızı
görür, onların
bir ölkə, bir xalq uğrunda
canlarını necə
fəda etdiklərinin
şahidi oluruq.
Bundan başqa, SSRİ adlı xərçəngin necə
ölkəmizə metastaz
verdiyini, xalqın, xalq cümhuriyyətinin birgə, əl-ələ
verib qurduğu demokratiyanı necə boğduğunu təsirli boyalarla göz önünə sərən
yazıçı, eyni
zamanda qırmızı
inqilabın qanlı
terror tərəfini - işıqlı,
ziyalı, əyilməzlər
ordusunu necə qanda boğduğunu, necə ölüm düşərgələrində, sürgünlərdə məhv
etdiyini qələmə
alır.
Nizami Hüseynov
öz romanında Azərbaycan haqqında arzularını, ölkəsini
necə görmək istədiyini diktə edir, vətəninin öz xain qonşuları,
düşmənləri tərəfindən
xəyanətə uğramasa,
xəbis planların hədəfinə düşməsə,
hansı zirvələri
fəth edəcəyindən
danışır.
Müəllif "Prometey əfsanəsi"ni
"kaş" romanı"
adlandırır: "Hər
kəsin "kaş ki"ləri olur. Kimidə az,
kimidə bütün
həyatı boyu. "Prometey əfsanəsi"
bir "kaş" romanıdır - arzuların
çin olmadığı,
bir mühitin alovunun necə söndürüldüyünü ifadə edən roman".
Əsərin digər maraqlı tərəfi fəsil başlıqlarıdı. Sözügedən
hissələri ardıcıl
şəkildə oxuyanda
maraqlı bir mənzərə canlanır:
"Prometey" əfsanəsi.
Əlbəttə, qısa şəkildə.
Bu ədəbi "priyom"u
yozmazdan əvvəl onu xatırladaq ki, yunan mifologiyasına
əsasən odu allahlardan oğurlayıb insanlara bəxş edən, onları zülmətdən, zillətdən
qurtaran yarımallah Prometey baş allah Zevsin
əmrilə cəzalandırılır
və əbədi olaraq Qafqaz dağlarına
zəncirlənir... Sizə də
cümhuriyyəti quraraq
bizə odu - azadlığı bəxş
edən fədailər
və onları əbədi zillətə
qərq edən rus hegemonluğu, ciyərlərini parçalayan
qanlı caynaqları xatırlatmır?
Kitabda həm də müəllifə birbaşa göndərmə
var. Düzdür, əsər
elə müəllifin
xatirələri şəklində
qələmə alınıb,
amma nəzərdə
tutduğum göndərmədən
xalidir. Romanın üz qabığında Seyid Əzim Şirvanidən bircə misra verilib:
Nə deyim Adəmə ki, gətdi bu dünyaya
məni.
Məncə, bu misra həm
də əsərin, yaxud romandakı qəhrəmanların öz
müəllifinə, yazıçıya,
bir qədər geniş anlamda düşünsək, xalqımızın
faciələrdən, düşmənlərdən
bol qismətə etirazıdır.
Fikrimcə, "Prometey əfsanəsi"nin Nizami Hüseynovun ilk irihəcmli
qələm təcrübəsi
olduğunu nəzərə
almaqla bütün ədəbi kriteriyalara cavab verir. Bundan başqa,
romanı Azərbaycan
ədəbiyyatındakı ciddi bir boşluğa
- mifoloji yanaşmaya tuşlanmış barmaq hesab etmək olar. Bu boşluqdan
təxminən 5000-5500 illik
mifoloji kult "Prometey əfsanəsi"
yüksəlir. Qədəmi
qayım olsun!
Cavid QƏDİR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.-
11 dekabr.- S.27.