Bitməyən ömrün mənəvi
davamı
Əməkdar elm xadimi Kamran
Əliyevi xatırlayarkən
Dost-doğma
insan dünyasını dəyişəndən sonra onun
haqqında keçmiş zamanda danışmaq çox
ağır olur. Kamran
İmran oğlu Əliyev haqqında danışmaq mənə
ağır olduğu kimi...
Yaşından asılı olmayaraq dünyadan gedənlərimiz
vaxtsız gedir. Çünki görəcəyi işlərdən
hələ də yarımçıq qalanı olur. O ki,
qaldı alim, yazıçı, yaradıcı insan olasan. Kamran müəllimin də bitmək bilməyən,
elmi, ədəbi auditoriyaya hesablanmış yaradıcı
enerjisi öz tükənməzliyi ilə heyrət
doğururdu.
O,
1953-cü il mart ayının 5-də
Naxçıvan MR Şərur rayonunun Diyadın kəndində
dünyaya göz açmışdı. Sadə
və zəhmətkeş bir ailədə. Orta məktəbi əla qiymətlərlə
başa vurandan sonra BDU-nun filologiya fakültəsinə daxil
olmuş, 1974-cü ildə həmin fakültəni fərqlənmə
diplomu ilə bitirmişdi. Mən BDU-nun
jurnalistika fakültəsinin 1-ci kurs tələbəsi olanda o,
filologiya fakültəsinin 5-ci kurs tələbəsiydi. Pedaqoji sferada, tələbə dünyasında bu
insanın nüfuzlu bir obrazı vardı. İctimai
fəallığı, zəhmətkeşliyi, əlaçı
oxumağı, səmimiyyəti və saflığı ilə
o, həmin illərin tələbə kontingenti
üçün bir nümunə idi. Elə müəllimləri
də onu hər kəsə nümunə göstərərdi...
Universiteti bitirəndən sonra təyinatını doğma kəndlərinə
alan Kamran Əliyev burada bir müddət
müəllim işləyəndən sonra təhsilini davam
etdirmək məqsədilə Bakıya qayıdır və
aspiranturaya daxil olur. 1980-ci ildə (27
yaşında) namizədlik, 1990-cı ildə (37
yaşında) isə doktorluq dissertasiyası müdafiə
edir. Gənc ikən belə elmi uğurlara
imza atmaq onun məxsusi intellekti ilə yanaşı polad iradəsinin
göstəricisi idi.
Sonrakı illərdə professor, AMEA-nın müxbir
üzvü, Əməkdar elm xadimi kimi şərafətli
titullara sahib çıxan Kamran Əliyev ədəbiyyatşünas
alim kimi dəyərli məqalə və monoqrafiyaları ilə
elmi auditoriyanın diqqətini çəkdi. Bununla paralel
o, bədii yaradıcılığını da davam etdirməyi
unutmadı. Bu cəhəti nəzərdən
qaçırmayan akademik İsa Həbibbəylinin Kamran
Əliyevin 10 cildlik əsərlərinin 1-ci cildinə
yazdığı müqəddiməsində oxuyuruq:
"Ədəbiyyatşünaslıq elmi də, bədii
yaradıcılıq da Kamran Əliyevin təkcə maraq dairəsi
və ya fəaliyyət sahəsi deyil, taleyidir. O, həyatının
mənasını elmdə və ədəbiyyatda
tapmışdır".
Bəli,
elmdə və ədəbiyyatda! O, ədəbiyyatşünaslıq
və ədəbi tənqidlə, folklorşünaslıqla
bağlı ciddi araşdırmaların, fundamental
monoqrafiyaların müəllifi idi. Bu
baxımdan romantizmin nəzəriyyəsi və poetikası,
Hüseyn Cavidin şəxsiyyəti və
yaradıcılığı, klassiklər və müasirlər,
"Kitabi-Dədə Qorqud", folklor və yazılı ədəbiyyat
istiqamətində yazdığı monoqrafiyalar
çağdaş Azərbaycan humanitariyasının
sanballı örnəkləridir.
19-20-ci əsr klassik ədəbiyyat tariximizin müxtəlif
ədəbi cərəyanlara mənsub ədəbi şəxsiyyətlərinin
həyatı, mühiti, yaradıcılığı ilə
bağlı apardığı araşdırmalar Kamran
Əliyevin böyük zəhmətinin və dərin qatlara
nüfuz etməyi bacaran alim intellektinin məhsuludur. Azərbaycan
elmi elitası haqlı olaraq akademik Məmməd Cəfər Cəfərovdan
sonra romantizm nəzəriyyəsinin yeni istiqamətlərdə
araşdırılmasında professor Kamran Əliyevin xidmətlərini
xüsusi dəyərləndirmişdir. Cavidşünaslığın,
folklorşünaslığın özündə də elmi-nəzəri
müəddəaları və yanaşmaları ilə yeni
konsepsiyalara imza atan alimin əsrələri mükəmməl
bir ədəbiyyat tarixçisinin qiymətli qələm məhsullarıdır.
Onun Hüseyn Cavidə həsr olunmuş
saysız-hesabsız məqalələri və monoqrafiyası
cavidşünaslığa əvəzsiz töhfədir. Filologiya elmləri doktoru,
professor Şirindil Alışanlının qənaətinə
görə: "Kamran Əliyevin bütün tədqiqatlarının
mərkəzində H.Cavid sənəti dayanır. O, Cavidi ədəbi-bədii
fikrin, bədii tərəqqinin aparıcı siması kimi
öyrənir, hər dəfə də bu ecazkar sənətin
gözlənilməz bədii çalarlarını dövriyyəyə
gətirir. Müəllif haqlı olaraq belə
bir mövqedə dayanır ki, Hüseyn Cavid XX əsr Azərbaycan
romantizminin tarixi taleyidir".
Orta Asiya
respublikalarında, Türkiyə Cümhuriyyətində Cavidlə
bağlı keçirilən müxtəlif beynəlxalq
konfrans və simpoziumlarda Kamran Əliyev maraqlı və dəyərli,
ən əsası böyük şairi yaxından tanıdan məruzələri
ilə çıxışlar etmiş, milli-bədii
düşüncəmizdə onun layiq olduğu yeri göstərmişdir.
Yazılı ədəbiyyat mütəxəssisinin
folklora məxsusi yanaşması, xalq
yaradıcılığında, xalq təxəyyül və
təfəkküründə yeni istiqamətlər müəyyənləşdirməsi
və bunların yazılı ədəbiyyatdakı
inikasının analitik bilgisini verməyin özü də
zamana və məkana, dövrləşdirmə
konsepsiyasına sığışmayan bir alimin idrakından xəbər
verir. "Kitabi-Dədə Qorqud" Azərbaycanda ən
çox tədqiqata cəlb olunan, haqqında ən çox məqalələr,
namizədlik və doktorluq dissertasiyaları yazılan milli
qaynağımız və kimliyimizdir. Eposa
elmi yanaşmada yeni fikir və mülahizə yürütmək
təbii ki, çətindir. Ancaq Kamran
Əliyev bu dastana tamamilə yeni bir rakursdan baxmağı,
açılmayan bəzi mətndaxili sirləri
açmağı bacarır. Türk alimi Əhməd
Bican Ərcilasun onun "Dədə Qorqud"
monoqrafiyasını oxuyandan sonra yazır: "Kamran
Əliyevin bu əsəri təkcə qorqudşünasların
deyil, Dədə Qorqud üzərində çox da
dayanmamış ədəbiyyatşünasların da
marağına səbəb olmalıdır".
Türkiyə
Respublikasında türkiyə türkcəsində, İranda fars dilində nəşr olunan "Dədə
Qorqud" monoqrafiyası oğuznamə tədqiqatçılarının,
Qorquşşünasların yüksək elmi dəyər
verdiyi kitaba çevrildi.
Yazılı ədəbiyyatımızın folklor
qatına işıq salmaq baxımından K.Əliyevin
romantizm və folklor, M.Şəhriyar və folklor, M.P.Vaqif və
folklor, H.Cavid və xalq dramları kimi tutumlu və tutarlı məqalələri
folklorşünaslığımızın yeni meyarlar istiqamətində
inkişafının göstəricisidir. Akademik Muxtar Kazımoğlu
(İmanov) sevimli həmkarının bu cəhətini belə
dəyərləndirir:
"Onun son dövrlərdə apardığı tədqiqatların
bir istiqamətini də folklor və yazılı ədəbiyyat
məsələləri təşkil edir. Kamran
Əliyev Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Folklor
İnstitutunda "Folklor və yazılı ədəbiyyat"
şöbəsinin müdiridir. Neçə
illərdir öz vəzifəsinin öhdəsindən ləyaqətlə
gəlir və bu sahədə tədqiqatları da çox
ciddi bəhrəsini verir".
Onun pedaqoji fəaliyyəti, ölkənin nüfuzlu
universitetlərində müəllim kimi
çalışdığı illərin təəssüratı
da bir başqadır. K.Əliyev öyrəndiklərini öyrətməkdən
zövq alırdı və bu da onun əsl ziyalı və
pedaqoq məfkurəsindən irəli gəlirdi. Maraqlı, məzmunlu ustad dərslərilə
yaddaşlarda yaşayan bu insanın neçə-neçə
tələbəsi humanitar elmə məhz onun təşəbbüsü
və qayğıkeşliyi ilə gəlib. Elmi rəhbəri,
opponenti olduğu gənc alimlər bu qayğıkeşliyi
unutmurlar... Azərbaycan dili və ədəbiyyatla
bağlı yazdığı dərs vəsaitləri həm
orta, həm də ali məktəb müəllimlərimiz
və tələbələrimiz üçün dəyərli
qaynaqdır.
Kamran İmranoğlu həm də şair təbiətli
yazıçı idi. Şeirləri, hekayələri, povestləri
həyatın özündən gələn (mütaliədən
yox!), həyati reallıqları bədii həqiqətə
çevirə bilən bədii təfəkkür məhsulları
idi. O, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üzvü idi. "Dağlı məhəlləsi",
"204 nömrəli avtobus" hekayələri bizim tələbəlik
dövrümüzün yaşantıları, daha doğrusu
romantikası üzərində qurulduğu halda,
"Yalquzaq", "Qara köpək", "Zəli"
kimi povestləri ümumcəmiyyət problemlərinə, insan
xarakterlərinin ictimai məzmununa həsr edilən dəyərli
və düşündürücü nəsr nümunələridir.
Əslində ilk "qələm məşqinə"
şeirlə başlayan Kamran İmranoğlu
özünüifadənin daha geniş formatını sonralar
nəsrdə tapmışdı. Təbii ki, gənc
yaşlarında yazdığı şeirlər onun sevgi, məhəbbət
dolu lirik duyğularının ifadəsi idi:
Önümdə
bir alov, bir od dayandı,
İlahi, bilmədim sevgi hayandı.
Dodağım
su üçün alışdı, yandı,
Elə bil su idi, o, axdı getdi.
İstər şair, istərsə də nasir kimi Kamran
İmranoğlu yaradıcılığını davam etdirsəydi,
daha doğrusu, elmə həsr etdiyi enerjini bu sahəyə
yönəltsəydi inanıram ki, o, mükəmməl əsərlər
ərsəyə gətirə bilərdi. Ancaq o, elmi
seçdi və özü də bu sahədə seçildi.
15 ilə yaxın bir yerdə - AMEA-nın Folklor
İnstitutunda işlədiyim müddətdə şəxsiyyət
kimi onun portret cizgilərinə daha yaxından bələd
olmuşdum. Sadə, səmimi, mütavaze davranışı ilə
hər kəsin rəğbətini qazanmışdı. Ancaq bizim ünsiyyət körpümüz təkcə
folklor İnstitutu deyildi.
Bir məhəllədə
yaşamağımız, axşamlar yaxınlıqdakı
parkın çay evindəki xudmani guşədə digər
dostlarımız - akademik Muxtar Kazımoğlu,
hüquqşünas Aydın Kərimov, geoloq alim Müseyib
Yunisovla mütəmadi görüşlərimiz, bəzən
gecə yarısına qədər uzanan diskusiyalarımız,
maraqlı söhbətlərimiz bizi bir-birimizə çox
bağlamışdı.
2013-cü ildə AYB-nin Natəvan klubunda Kamran
Əliyevin 60 illik yubileyinə həsr olunmuş tədbiri
tez-tez xatırlayıram. Görkəmli yazıçılar, alimlər,
həmçinin, sadə insanlar yubilyar haqqında ürək
dolusu məhəbbətlə danışdılar. Mən də o tədbirə ürəyi boş getməmişdim.
Söz veriləndə ona ünvanladığım "Nikbin adam" şeirimi ilk dəfə orada oxudum:
Mən səni
həmişə gülərüz gördüm,
Kədəri gizlətdim baxışlarında.
Könlünü
əbədi bahara verdin,
Göyərdin baharın yağışlarında.
Qəriblik
ovqatı gətirən payız
Rəngini qatmadı ruhuna sənin.
Özünə
çəkilib qalanda yalqız
Yenə bahar girdi yuxuna sənin.
Sevgidən
bal tutdu ömür pətəyin,
Əyilmək bilmədin uca dağ kimi.
Kiminsə
əlinə keçsə ətəyin
Səni buraxmadı xeyirxah kimi.
Düzünü
deyim ki, bu saflığınla
Sən - birsən, sən - pirsən, ocaq kimisən.
Əziz
dost, nəfsinə yasaqlığınla
Altmış yaşında da uşaq kimisən.
Elm ilə
ölçülür sərvətin, varın,
Elmsiz bir insan getməz uzağa.
Yaşamaq
haqqı var yaşadanların,
Ömrün
uzun olsun, a Kamran qağa!
Sonralar mən bu şeiri seçilmiş əsərlərimin
2-ci cildinə daxil etdim. Görüşəndə zarafatla deyirdi
ki, sənin seçilmiş əsərlərində ən
gözəl şeir bilirsən hansıdır? Soruşurdum hansıdır? Gülə-gülə
deyirdi ki, "Nikbin adam"...
Sonra Muxtar Kazımoğlunun da, mənim də
başımıza gözləmədiyimiz bəla gəldi. Hər ikimiz
oğlumuzu itirdik. O çətin məqamlarda bu
"nikbin adam" bizi depressiv vəziyyətdən
çıxarmaq üçün əlindən gələni
etdi.
Və... günlərin birində özü xəstələndi.
Türkiyədə müalicə aldı. Yaxşılaşırdı. Ancaq
ildə bir-iki dəfə qardaş ölkəyə - həkim
müayinə və müalicəsinə getməyi vacib idi.
Araya lənətə gəlmiş bu
"covid-19" pandemiyası düşdü. Yollar, sərhədlər bağlandı. O, bir
daha öz həkiminə özünü yetirə bilmədi...
Ötən
il dekabr ayının ortaları idi. mənə zəng vurdu (adətən mən
ona tez-tez zəng vurub əhvalını soruşurdum). Səsi
çox zəif gəlirdi.
Bu həmin vaxtlar idi ki, bir az öncə -
noyabrın 25-də Kəlbəcər işğaldan azad
olunmuşdu. Mənə dedi ki, Kəlbəcərin istisuyundan
gətizdirə bilərsənmi? Mən təəccüb etmədən
"baş üstdə" dedim. Dərhal bir neçə
yurddaşıma mənə təcili istisu lazım olduğunu
dedim. Söz versələr də su gec gəldi.
Dekabrın 23-də Kamran müəllim artıq
işıqlı dünyaya "əlvida" demişdi.
Doğrusu, dostumun son arzusunu vaxtında yreinə
yetirə bilməməyim məni çox məyus etmişdi.
Mən həmin suyu bir müddətdən sonra
onun fəxri xiyabandakı məzarının torpağına
cilədim. "Allah rəhmət eləsin" deyib ondan
ayrılanda alimin mürəkkəbini şəhid qanına bərabər
tutan Peyğəmbərimizin kəlamı ürəyimə
bir təskinlik gətirdi...
Adil CƏMİL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 18 dekabr.- S.12.