Aşıq Ələsgərlə
bağlı
dastan-rəvayətlər
Ozan-aşıq
mədəniyyətinin nəhəng ustadlarından olan
Aşıq Ələsgərin sənəti və obrazı ilə
bağlı mühüm bir hissəni onun haqqında
yaranmış dastan-rəvayətlər çevrələyir.
Ümumiyyətlə, aşıq sənəti xalqın ruhunu
ifadə edən böyük bir enerji mənbəyi olmaqla
tarixin dərinliklərindən süzülüb
günümüzə qədər möhtəşəm bir
yaradıcılıq missiyası yerinə yetirməkdədir.
Xalqın mənəvi dünyasına sahib durmaq, onun
milli-tarixi varlığını bir dəyər və
yaddaş kodu kimi gələcəyə daşımaq hər zaman
sənətin əsas taleyüklü vəzifəsinə
çevrilmişdir. Dədə Qorquddan üzü bəri yol
gələn zəngin sənət ənənəsi
özünün tarixi mövcudluq enerjisini və yenilməz
kimlik mücadiləsini qopuzda, sazda görməklə, həm
də onun təlqin etdiyi milli-etnik düşüncəyə
köklənmək yolunu tutmuşdur. Qurbani, Abbas Tufarqanlı,
Aşıq Qərib, Sarı Aşıq, Dədə Kərəm,
Xəstə Qasım, Hüseyn Şəmkirli, Molla Cuma, Xəstə
Hasan, Aşıq Şenlik, Hüseyn Bozalqanlı və b. ustad
sənətkarların haqqında söylənən rəvayət
və dastan örnəkləri olmuş əhvalatlarla
yanaşı, həm də sözügedən aşıqlara
xalq məhəbbətinin ifadəsi kimi diqqət önünə
gəlir. Bu mətnlərin bir qismi gerçək tarixi əhvalatları
çevrələdiyi kimi, bir xeyli qismi də sonrakı
dönəm aşıqların və el-camaatın təxəyyülü
vasitəsilə ortaya çıxmışdır. Aşıq
Ələsgərlə əlaqədar yaranmış dastan-rəvayətlər
də bu qəbildəndir. Orada da gerçək hadisə və
əhvalatlarla sonradan əlavə olunmuş kənar təxəyyül
müdaxilələri mövcud mənzərəni ortaya gətirmişdir.
Aşıq
sənətinin tarixi-mədəni axarında əvvəlki
yüzilliklərdə olduğu kimi XIX əsr də zənginliklərlə
səciyyələnən, xüsusi sənət yükü ilə
diqqət önünə gələn möhtəşəm
bir mərhələdir. Ağ Aşıq, Aşıq Alı,
Hüseyn Şəmkirli, Yəhya bəy Dilqəm, Hüseyn
Bozalqanlı, Varxiyanlı Məhəmməd, Çoban Məhəmməd,
Aşıq Şenlik, Molla Cuma kimi sənətkarlar
dövrün aparıcı simalarıdır. Aşıq
Ələsgər ucalığı isə XIX əsrin tarixi-mədəni
axarında bir dədəlik və
ali mərtəbə meyarı olaraq özünün zirvə
məqamına yüksəlir. Aşıq Ələsgər zəngin
poetik irsi ilə Azərbaycan aşıq sənətinin tarixi
kimlik göstəricisi statusunu qazanmışdır. Möhtəşəm
poetik istedad yükündən xəbər verən şeirlərilə
yanaşı, haqında meydana gələn əhvalatlar, rəvayətlər
də dillər əzbərinə çevrilmiş, etnosun mənəvi
varlığının tərkibində uzunmənzilli səfərə
çıxmışdır. "Ələsgərnən Səhnəbanı",
"Aşıq Ələsgər və Növrəs
İman", "Aşıq Ələsgərin Türkiyə
səfəri", "Aşıq Ələsgərin
Qaraqoyunlu səfəri", "Aşıq Ələsgərlə
Dəli Alı", "Aşıq Ələsgər
Yanşaqda", "Aşıq Ələsgərlə
Aşıq Nəsibin qabaqlaşması", "Aşıq
Ələsgərlə Şəmkirli Aşıq Hüseynin
görüşü", "Aşıq Ələsgərnən
Mir Məcid ağanın görüşü,
"Aşıq Ələsgərin Qarabağ səfəri",
"Aşıq Ələsgərin Naxçıvan səfəri",
"Aşıq Ələsgərin Gəncə səfəri",
"Aşıq Ələsgər Kəlbəcərin
Qılışlı kəndində", "Aşıq
Şenliklə Aşıq Ələsgərin
görüşü", "Aşıq Ələsgərlə
Hüseyn Bozalqanlının görüşü", "Bəşirin
Molla Rəhimi vurması", "Dəyirmançı
aşıq", "Aşığın
qocalığı" və s. mətnlərin bir hissəsi
tarixi-bioqrafik mənzərəni, bir qismi isə sonrakı
dönəm aşıqların təxəyyül
imkanlarını ortaya qoyur. Burada ustad aşığın
şəxsi həyatından doğan tarixi-xronoloji hadisələr
də yer alır, xeyli sonralar sənət dövriyyəsinə
daxil olan və başqa aşıqların təxəyyül
vasitəsilə uydurduğu dastan-rəvayətlər də həmin
silsiləyə daxil olur.
Ümumiyyətlə,
bu qəbildən olan folklor örnəklərinin böyük
bir qisminin arxasında müəyyən əhvalat, hadisədən
qaynaqlanaraq maraqlı və diqqətçəkici epik mətnin
ortaya gəlməsi vacib və birinci şərt olaraq qəbul
edilir. Ancaq həmin epik mətn daim yeniləşmə və dəyişmə
imkanlarını da özüylə daşıyır. Bu, həmin
örnəyə təkan verəcək təxəyyül
imkanlarını, bədii mətnin təsirlilik
funksiyasını və onun şaxələnib yeni axara
yönəlmə meyilini zaman keçdikcə daha da
artırır. Xalq mahnıları, bayatılar, müxtəlif
səpkili poetik örnəklər, eləcə də
aşıq ədəbiyyatında mövcud nümunələrin
mühüm bir qismi buna nümunədir. Həmin örnəklərin
meydana gəldiyi şərait, daha doğrusu, onun nüvəsində,
mahiyyətində dayanan əhvalat və hadisə zəmini bədii
mətnin genişlənmə imkanını, onun epik
hüdudlara yönəlmə səciyyəsini daha da
artırır, ona yeni epik mətnə çevrilmə səviyyəsində
əlavə çalarlar qatır. Ustad sənətkarların
həyatının müxtəlif mərhələlərində
qarşılaşdıqları vəziyyətlərlə əlaqədar
yaranan belə örnəklər, yeni məzmunlu epik mətnlərin
biçimlənməsi olduqca çoxdur. Aşıq Ələsgərlə
bağlı rəvayət və əhvalatlar da bu qəbildəndir.
Onların ümumi mənzərəsi ustadın həyat və
sənət obrazını ərsəyə gətirmişdir.
Folklorşünas İslam Ələsgər babası
Aşıq Ələsgərlə bağlı aşıq sənətində
özünə geniş yer almış dastan-rəvayətlərlə
əlaqədar qeyd edir ki, "hələ
sağlığından başlayaraq ulu şəxslər haqqında
xalq arasında onu daha da hörmətləndirən duzlu-məzəli
söhbətlər gəzməyə başlayır.
Bunların əksər hissəsi həmin şəxsin həyatında
baş vermiş hadisələrdir ki, zaman keçdikcə
artıb-əskilmələrə məruz qalmış və
rəvayətlərə çevrilmişdir. Bu sözləri
digər ustad aşıqlarımız barəsində də
deyə bilərik. Onların haqqında olan rəvayətlərin
əksər hissəsi bəzən hər hansı bir
şeirin yaranması ilə bağlı olur ki, ustadın həyatını,
onun yaradıcılığını öyrənmək
baxımından xeyli əhəmiyyətə malikdir". O,
bir sıra rəvayətlərin bioqrafik, bir
sırasının isə sonradan düzəldildiyini
atasının və digər qohumlarının söhbətindən
öyrənmişdir.
Aşıq
Ələsgərlə bağlı dastan, rəvayət və
əhvalatlar da bu baxımdan təbii-ənənəvi
qanunauyğunluğa söykənir. Ümumiyyətlə,
şifahi ənənəyə bağlanan aşıq
yaradıcılığı bütün məzmunu ilə həm
də çoxlu əhvalat və hadisələrin meydana gəlməsi
üçün geniş şərait yaradır. "Eldən-elə,
bəydən-bəyə ozan gəzər" təsəvvürü,
təbii ki, bu prosesdə müxtəlif tipli hadisələrin
baş verməsini, ustadların ona şahidlik etməsini və
bəzən də sırf iştirakçı olmasını
təbii əsasa bağlayır. Baş verən əhvalat və
hadisələr isə müxtəlif səpkili epik örnəklərin
yaranması üçün əsas olmaqla, həm də sənətkarların
həyatının bir hissəsi kimi yaddaşlara
yazılır. Dastan-rəvayətlərin, səfər hadisələrinin
yeni bir axara yönəlməsi, variantlaşması da bu prosesdə
qaçılmazdır.
Aşıq
Ələsgərlə bağlı yaranan dastan-rəvayətlər
də məhz ustadın həyatının bir hissəsi olub
onun ömür yolunu, yaradıcılığının
ümumi mənzərəsini aydınlaşdırmaq
üçün əsaslı material verə bilmək
xüsusiyyətilə diqqət önünə gəlir.
Bununla belə, folklor üçün səciyyəvi olan epik
təxəyyül imkanlarını, xalqın arzu və istəklərindən
doğan səfər hadisələrini və həmin
coğrafiyalarda rast gəlinə biləcək sənət
qarşılaşmalarını da nəzərə almaq lazımdır.
Orta
çağlara məxsus ustadların həyat və fəaliyyətilə
bağlı avtobioqrafik bilgilər həmişə azlıq təşkil
etmişdir. Çünki onların ömür yolu ilə
bağlı faktların vaxtında yazıya alınmaması
sonrakı mərhələlərdə
aydınlaşdırmalar aparmaq üçün müəyyən
çətinliklərin yaranması ilə nəticələnmişdir.
Məhz bu səbəbdən də ayrı-ayrı şeirlərdə
olan fikir və mülahizələr xüsusi əhəmiyyət
daşıyır və sonrakı dövrdə əlavə
bilgilər almaq üçün bir qaynaq rolunu oynayır.
Ələsgərin yaradıcılığında da bu tip
poetik örnəklər kifayət qədərdir. Onların hər
birisi ustadın ömür yolunun hansısa məqamlarını
aydınlaşdıra bilmək baxımından əhəmiyyətlidir.
Hətta ayrı-ayrı şeir, bənd və misralar epik mətnlərin
meydana gəlməsi imkanlarına gedib çıxacaq qədər
zəmin yaradır. Məmmədhüseyn Təhmasib bu incəliklərə
diqqət yetirərək bir örnəyi nümunə verir və
vurğulayır ki, "aşıq hər bir sözün,
ifadənin mənasını belə incədən-incəyə
müəyyənləşdirib sonra işlədən sənətkardır.
Onun məşhur "Narın üz" təcnisi haqqında
maraqlı bir rəvayət vardır. Deyirlər ki, o, bu təcnisin
dörd bəndini qoşmuş, "narın üz"ü
beş müxtəlif mənada işlətmişdir. İfadənin
altıncı mənasını, yaxud məna
çalarını tapa bilmədiyinə görə
yazdırıb qüdrətlərinə inandığı
müasirlərinə göndərmiş, tamamlanmasını
xahiş eləmiş, hətta kim bu altıncı mənanı
tapıb beşinci bəndə qoşa bilsə təcnisi ona
bağışlayacağını vəd etmişdir. Lakin belə
bir şair tapılmamışdır. Günlərin birində
o, dağda bir alaçığa qonaq
düşübmüş. Ev sahibi aşığa
çay-çörək gətirmək üçün
qızını səsləmiş və xüsusi bir
tapşırıq vermişdir ki, qonağa "narın
üz" gətirsin. Beləliklə, "narın
üz"ün son mənası
tapılmışdır". "Narın üz"
bişmiş südün üzündəki qaymaq hissədir.
Tarixin ayrı-ayrı dönəmlərində yaşayıb
yaratmış sənətkarlar xalqın yaddaşında həm
də bu tip əhvalat və hadisələrlə qalmışlar.
Ağsaqqallar, el müdrikləri, sənət biliciləri
bunları bir örnək, mənəviyyat və yaşam
nümunəsi olaraq ayrı-ayrı yığnaqlarda, el şənliklərində
danışmaqla onların həm də tərbiyəvi mahiyyətinə
diqqət yetirməyə çalışmışlar.
Aşıq
Ələsgərlə bağlı dastan-rəvayətləri
rəngarənglik və yaranma müxtəlifliyi
baxımından bir neçə istiqamətdə
qruplaşdırmaq olar:
a)
ustad sənətkarın özü tərəfindən
yaradılmış örnəklər;
b)
ustadın yaxın çevrəsi, şagirdləri tərəfindən
aşığın söyləmələri əsasında
yaradılmış dastan-rəvayətlər;
c)
aşığın ayrı-ayrı səfərləri və
məclis aparmaları zamanı baş vermiş hadisələr
əsasında həmin hadisələrin
iştirakçıları (şahidləri) tərəfindən
düzülüb-qoşulmuş hekayətlər;
ç)
ailə, nəsil söyləmələrindən qaynaqlanan
hadisə və əhvalatlar;
d)
aşığın müasirləri və
qarşılaşdığı ustad sənətkarlar tərəfindən
düzümlənən epik söyləmələr;
e)
sonrakı dönəm aşıqlar tərəfindən təxəyyül
hesabına meydana gələn və xalq arasında yaşayan
dastan-rəvayətlərlə bağlı yaranan variant
söyləmələr;
ə)
ustadın müxtəlif şeirləri əsasında
aşıqlar və xalq tərəfindən yaradılan
dastan-rəvayətlər və s.
Aşıq
Ələsgərlə bağlı dastan-rəvayətlər
bütün spektrlərilə ustadın həyat və
yaradıcılığını, mühitini,
bağlantılarını, ayrı-ayrı səfərlərini
və s. əhatə etmək imkanları ilə diqqəti
çəkir.
Aşıq
Ələsgər öz zəngin
yaradıcılığı ilə xalqın qəlbində əbədiyaşarlıq
qazanmışdır. Bu ucalıq xalqın sənətə,
eləcə də:
Yaxşı
hörmət ilə, təmiz ad ilə
Mən dolandım bu Qafqazın elini.
Pirə
ata dedim, cavana qardaş,
Ana-bacı
bildim qızı-gəlini
- sözlərilə özü ilə
bağlı düşüncəni mənəviyyat, şəxsiyyət,
yaşam örnəyi kimi diqqət önünə gətirən
sənətkara olan qiymət meyarıdır. Ustadla
bağlı dastan-rəvayətlər də bunun ifadə
örnəyi olaraq aşıq repertuarında uzun illərdir
ki, özünə yer almaqdadır. Bu dastan-rəvayətlər,
haqqında dolaşan əhvalat-hekayətlər
aşığın sağlığında
sazı-sözü ilə məclis apardığı
coğrafiyadan qat-qat geniş ərazini əhatələyir.
Ələsgərlə bağlı dastan-rəvayətlər,
xatirə-əhvalatlar hər birisi məzmun və mahiyyətilə
ciddi əhəmiyyət daşıyır. Həmin
örnəklər ustad aşıqlar, el ağsaqqalları,
aşığın həmkəndliləri, yaxınları,
onunla həmsöhbət olanlar tərəfindən deyilənlərdir.
Burada sənətkar şəxsiyyəti, onun bənzərsiz
istedadı və haqq aşıqlığına məxsus
keyfiyyətləri dolğun təfsilatı ilə təqdim
edilir. Ona görə də Aşıq
Ələsgərin yaradıcılığı bu istiqamətdə
həmin dastan-rəvayət, hadisə-əhvalatlar səviyyəsində
milli-mənəvi düşüncəmizin qızıl fonduna
daxil olmuşdur.
Aşıq Ələsgərlə bağlı dastan-rəvayətlərin
böyük əksəriyyəti bütün göstəricilərinə
görə onun həyat hekayətləridir. Onun
ömür yolunun ayrı-ayrı məqamları buraya
hopmuşdur. Daha doğrusu, ustad sənətkar
bu əhvalat-hekayətlərlə
dastanlaşmışdır. Dastanlaşan Aşıq
Ələsgər bütün hallarda öz taleyinə və istedad
imkanlarına söykənir. Xalq onun haqqında nəyi
yaratmışdırsa, buna inanıb yaratmış,
aşığın bədii obrazını rəngarəng (həm
də əvəzsiz) boyalarla mükəmməl şəkildə
cızmışdır.
Aşıq Ələsgərlə bağlı dastan-rəvayətlərdə
həm onun, həm də görüşdüyü digər
aşıqların obrazları, hərəkət və
davranışları, münasibətləri və s. boy
göstərir. Məsələn, iki azman sənətkarın
- Aşıq Hüseyn Şəmkirli ilə Aşıq Ələsgərin
timsalında gerçəkləşən
görüş-qarşılaşma bütünlükdə sənət
(şəxsiyyət) ənənəsi baxımından olduqca
səciyyəvidir. "Aşıq Ələsgər
qapı-bacada hərlənib qonağın yolunu gözləməyə
başladı. Bir də gördü ki, Zod yolu ilə bir
atlı gəlir. Atlı gəlib
kəndə yaxınlaşanda yolun qırağında yer
sulayan Məşədi Paşanın yanında dayandı.
Nə danışdısa, Məşədi
Paşa əlini kəndə tərəf uzatdı. Sonra atlı yoluna davam elədi. Aşıq
Ələsgərin ürəyinə damdı ki, bu,
Aşıq Hüseyn olacaq. Damın
üstündən aşağı düşdü,
qonağı qarşılamaq üçün yola tərəf
getdi. Qarama deyilən suyun yanında
bir-birinə çatdılar. Aşıq Ələsgər
gördü ki, boz atlı, qara
yapıncılı, sarıyağız, qırmızı
saqqal, üzündə tək-tək çopuru olan bu nurani
kişi həmin yuxuda gördüyü adamdır.
Aşıq
Hüseyn atdan düşdü, görüşdülər...
Aşıq Ələsgərlə Aşıq Hüseyn
danışa-danışa evə tərəf getməyə
başladılar. Bunlar qapıya çatanda Məhəmməd
də çatdı. Məhəmməd əlini
Aşıq Hüseynə uzatdı:
-
Hüseyn əmi, xoş gəlibsən.
- Xoşbəxt
olasan. A bala, sən mənim "Hüseyn əmi"
olduğumu hardan bildin?
- Vallah,
Hüseyn əmi, qağam dedi ki, Şəmkirli Aşıq
Hüseyni yuxuda görmüşəm, bizə qonaq gələcək.
Bu heyvanı da ona görə gətirtdirdi.
Aşıq Hüseyn şübhədən
çıxdı".
Aşıq Ələsgərlə bağlı əhvalat-hekayətlər
və dastan-rəvayətlər də özündən
sonrakı dövrün aşıqlığı
üçün bir sənət istinadgahıdır. Aşıqlar
tərəfindən bir-birinə ötürülən
avtobioqrafik bilgilər və ayrı-ayrı süjet elementləri
daşıyan şeirlərdən doğan təəssürat
sonralar ortaya çıxa biləcək epik mətnlərin ana
qaynağıdır. Bir çox dastan-rəvayətlər
məhz bu zəmin üzərində biçimlənmiş,
geniş areallara yayıldıqca variantlaşaraq yeni
görüntülərlə ortaya
çıxmışdır. "Aşıq Ələsgərin
Gəncə səfəri", "Aşıq Ələsgərin
İrəvan səfəri", "Aşıq Ələsgərin
Naxçıvan səfəri", "Aşıq Ələsgərlə
Hüseyn Bozalqanlının görüşü",
"Aşıq Ələsgərin Ağbaba səfəri"
və s. dastan-rəvayətlər məhz bu şəkildə
dastanlaşma prosesinə girmişdir.
Bəzi hadisələrin ayrı-ayrı dastan-rəvayətlərin
tərkibində təkrarən peyda olması, İrəvanda,
Şınıq-Gəncəbasarda, Qarabağda eyni məzmunda
bir daha ortaya çıxması çoxsaylı variantlar
meydana gətirmişdir. Bu səpkidən olan epik mətnlərə
kənar aşıq müdaxiləsinin olduğu aydın şəkildə
görünür. Ancaq bu dastanlaşma və
variantlaşma prosesinin təbii halıdır və onları nəzərə
almaq lazımdır. Folklorşünas Aynur Xəlilova
haqlı olaraq bu məsələ ilə bağlı
aşağıdakı elmi dəyəri verir: "Aşıq
yaradıcılığının tarixi səciyyəsindən
aydın olur ki, xalq dastanlarımızın əksəriyyəti
dastan-rəvayətlər şəklində
aşıqların repertuarına yerləşmiş, sonradan tədrici
təkamül prosesi keçirərək özlərinin indiki
görkəmini almışdır". Aşıq
Ələsgərlə bağlı dastan-rəvayətlərin
tam dastanlaşa bilməməsi isə XX əsrdə həmin
prosesin əvvəlki səviyyədə gedə bilməməsilə
bağlıdır.
Aşıq
Ələsgər haqqında olan dastan-rəvayətlər
ustad aşıqlar - Talıb Ələsgəroğlu, Zodlu
Ağayar, Hüseyn Cavan, Hüseyn Saraclı, Şıxlı
Məhəmməd, Dəmirçi Hüseyn, Əkbər Cəfərov,
Ədalət Nəsibov, İmran Həsənov, Murad
Niyazlı, İsgəndər Ağbabalı, Mais Gəncəli,
Hacı Bayramov, Fətulla Göyçəli, Mahmud Məmmədov,
Bəhmən Göyçəli və b. tərəfindən
danışılmış və yayılmışdır. Bu
örnəklərin toplanması və nəşrində Məmmədhüseyn
Təhmasib, Əhliman Axundov, Vaqif Vəliyev, Mürsəl Həkimov,
İslam Ələsgər, Rüstəm Rüstəmzadə,
Sədnik Paşa Pirsultanlı, Qara Namazov kimi
folklorşünasların xidmətlərini də qədirşünaslıqla
xatırlamalıyıq. Aşıq Ələsgərin
1972-ci ildə keçirilən 150 illik yubileyindən
başlayaraq 175, 180, 190 illik yubileyləri boyunca poetik irsinin, həmçinin,
haqqındakı dastan-rəvayətlərin nəşr
olunması ustad sənətkarın irsinə və xatirəsinə
böyük ehtiramın ifadəsi olmuşdur.
Bu il görkəmli saz-söz ustadının 200
illik yubileyinin tamam olması münasibətilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev cənablarının
imzaladığı mübarək sərəncam bir çox dəyərli
işlərin gerçəkləşdirilməsinə imkanlar
açdı.
AMEA Nizami
Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu və Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin birgə
fəaliyyəti nəticəsində yubiley ilində xeyli
antoloji nəşrlər və elmi kitablar
hazırlanmışdır. "Aşıq
Ələsgərlə bağlı dastan-rəvayətlər"
antoloji nəşri də həmin yubiley ərməğanlarından
biridir. Bu dəyərli toplu ulu ozanın
ömür və sənət yolunu, eləcə də poetik
irsinin uzaqmənzilli hüdudlarını ortaya
çıxarmaq və aydınlaşdırmaq
üçün ən dəyərli qaynaqlardan olacaqdır.
Məhərrəm QASIMLI,
Mahmud ALLAHMANLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 18 dekabr.- S.26-27.