Varislər
Mehriban Ziyadova: "Həyatım
büsbütün xatirədir!"
"Varislər"in
bugünkü qonağı unudulmaz insan, Azərbaycanın Xalq
yazıçısı, ssenarist, gözəl ziyalı, əziz
dost, Milli Azadlıq hərəkatının öncüllərindən
biri, böyük Səməd Vurğun ocağının
yadigarı Yusif Səmədoğlunun qızı Mehriban
xanım Ziyadova-Vəkilovadır.
1935-ci ilin 25 dekabr günü
böyük Səməd Vurğunun ailəsində dünyaya
gəlmişdi. 1953-cü ildə Moskvada M.Qorki adına Ədəbiyyat
İnstitutuna daxil olmuş, dördüncü kursu bitirdikdən
sonra təhsilini ADU-nun Filologiya fakültəsində davam
etdirmişdi.
Onun həyatı həm ədəbi,
həm də ictimai-siyasi mübarizələrin içində
keçdi. Azərbaycan ədəbiyyatında öz dəst-xətti,
üslubu və nəfəsi ilə seçilən qələm
adamı kimi tarixə düşdü. O, az yazan, amma hər
yazısı ilə təzə söz deyə bilən sənətkar
idi. Hekayələri, ssenariləri, romanları bu gün də
xatırlanan, sevilən unudulmaz, doğma Yusif Səmədoğlu.
Və bu gün "Varislər"də Yusif Səmədoğlu
günüdür.
Yenə doğma ocaqda -
böyük Səməd Vurğunun ev-muzeyində
görüşürük. Mənə elə gəlir ki,
artıq bu evin daimi qonaqlarından biriyəm. Muzeyin direktoru, əziz
Nüşabə xanımın xoş rəftarı,
maraqlı söhbətləri adamı maqnit kimi bu məkana
çəkir. Buna görə Nüşabə xanıma təşəkkür
edirəm.
- Mehriban xanım, Yusif Səmədoğlu
Səməd Vurğunun böyük övladıdır. Mən
dəfələrlə Yusif müəllimi
görmüşdüm, söhbət eləmişdik. Onun
yüksək mədəniyyəti, ziyalı
davranışı, intellekti, istedadı hər zaman eşqlə,
sevgiylə xatırlanır. Yaradıcılığından
danışacağıq, amma gəlin eşqdən
başlayaq. Yusif Səmədoğlu necə aşiq olmuşdu,
necə sevmişdi? Harda görmüşdü Nəmidə
xanımını?
İldırım sürətli
eşq
-
Anamın anası qazaxlı, atası dağlıdır. Bu ailə
nənəm Xavər xanımın ailəsi ilə yaxın
olub. 1958-ci ildə böyük xalamın toyu olanda, o vaxt babam,
yəni Səməd Vurğun artıq dünyasını dəyişmişdi,
Xavər xanım yas saxlayırdı. Qohumlar onun
başını qatmaq, fikrini dağıtmaq üçün
bəhanə axtarırdılar və onu toya dəvət
etmişdilər. O vaxt toylar evlərdə keçirdi. Xavər
xanım təkidlə atamı da özüylə toya
aparmağa razı salıb. Atam toyda anamı görüb və
belə deyək də, bir könüldən min könülə
aşiq olub. Bir həftədən sonra elçi gediblər.
Anam atamdan iki yaş kiçikdir. İki ilə yaxın
nişanlı qalıblar, sonra ailə qurublar.
- Buna deyirlər ildırım
sürətli eşq! Bu eşqi sona qədər qoruyub saxlaya
bildilərmi?
-
Əlbəttə! Sizə bir söz deyim. Bax, əmim Vaqif Səmədoğlu,
atam, onlar mənim yaddaşımda əbədi yaşayan
adamlardır. Qətiyyətlə deyirəm, Nüşabə
xanım da buradadır və yəqin, təsdiq eləyər.
Vaqif Səmədoğlunun, Yusif Səmədoğlunun
yanında qadın olmaq gözəl idi. Xoşbəxtlik idi.
Onlar qadına dəyər verirdilər. Atam hərəkətləri,
davranışı ilə öz eşqini büruzə verə
bilirdi. Çox alicənab idi. Artıq 23 ildir həyatda yoxdur,
biz onu itirəndə bu itki anam üçün çox
böyük zərbə oldu və hələ də bu itkiylə
barışa bilmir. Anam deyir ki, Yusif dünyadan köçən
gün mənim də həyatım dayandı.
- Bəs Yusif bəy bu sevgini sizə
- qızlarına da göstərə bilirdimi? Məncə,
Yusif Səmədoğlunun qızı olmaq da gözəldir.
-
Ümumiyyətlə, hər bir övlad üçün
valideyn əvəzsizdir. Humaya anam deyirdi. Məni də evdə
hamı elə uşaqlıqdan Mimi
çağırırdı. Əlbəttə, başa
düşürəm, atam da, əmim də istəyirdi ki, Səməd
Vurğun nəslinin davamçısı olsun. Təbii ki,
oğlan istəyirdilər. Heç bibimiz Aybəniz
xanımın da oğlu olmadı. Vaqif əminin də oğlu
olmadı. Yəni nəsil şəcərəsi atamla əmimdə
dayandı. Soyad dəyişdi. Mən dünyaya gələndə
tibb bacısı tələsik cumub aşağı atamı
muştuluqlayıb, səhvən deyib ki, Yusif müəllim, təbrik
eləyirəm, oğlunuz olub. Amma indiki kimi xatırlayıram,
artıq xəstə idi, yatırdı. Həkim gəldi,
müayinə elədi, nəsə oğlan söhbəti
düşdü. Atam həkimə dedi ki, bu iki qızı
görürsüz, mən onları yüz oğula dəyişmərəm.
- Mehriban xanım, siz
gözünüzü ədəbiyyat adamının evində
açmısınız. Siz bilirsiniz ədəbiyyat nədir,
mətn nədir. Sizdən qızı kimi yox, oxucusu kimi
soruşuram, Yusif Səmədoğlu necə
yazıçıdır?
"Yusif Səmədoğlu
mürəkkəb yazıçıdır"
-
Ağlıma ilk gələn fikir budur: Yusif Səmədoğlu
mürəkkəb yazıçıdır. Məncə, onun
mətnini oxumaq hər kəs üçün asan,
anlaşılan və əlçatan deyil. Bu, incəsənətin
bütün sahələrində belədir. Bir var adi
melodiyalar, adi rəsmlər, adi mətnlər, dinləyirsən,
görürsən, oxuyursan, sənə qaranlıq heç nə
qalmır. Bir də var o əsər səni
düşündürür, sənə informasiya verir, sənə
təsir edir. Atam oxucusunu düşündürən
yazıçı idi. Sizə adi misal çəkim: atamın
"Qətl günü" romanı çıxanda tələbəydim.
Çoxu maraq göstərmədi ona. Amma çoxu da lap
böyük maraq göstərdi. Elə hekayələri də
eləydi. Hər oxucu sevmirdi onları, amma sevənlər nəyi
sevdiklərini bilirdilər. Təəssüf, atam "Deyilənlər
gəldi başa" romanını bitirə bilmədi.
Atam
həyatdan zövq alırdı, həyatı sevirdi.
Ümumiyyətlə, yaxşı nə varsa zövq ala
bilirdi. Məncə, öz mətnlərindən də zövq
alırdı. Amma bir mənfi xüsusiyyəti vardı -
yaradıcı tənbəllik, bəlkə də çox yaza
bilərdi. Bəlkə də məhz bu yaradıcı tənbəllik
idi, o, uzun illər böyük əsər yazmadı. "Qətl
günü"nü yazanda isə artıq oturuşmuş
yazıçı idi. Ola bilsin, hekayələrilə
özünü hazırlayırdı bu prosesə.
- Mənimçün ədəbiyyatın
ən çətin janrı hekayədir. Qısa bir mətndə
bitkin fikir vermək istedad tələb edir. İndi yerindən
duran romanla başlayır...
-
Götürək elə "Bayatı-Şiraz" hekayəsini.
Neçə insanın xarakteri, insan faciəsi, cəmiyyətin
mənzərəsi var o qısa mətndə.
- Niyə yazıçı oldu? Səməd
Vurğunun ailəsində doğulmasıyla artıq gələcək
taleyinin hökmü verilmişdi, yoxsa...
-
Əlbəttə, Səməd Vurğunun ailəsində
doğulması əsas şərt idi. Mənə elə gəlir,
atam heç vaxt başqa sahədə rahatlıq tapa bilməzdi.
Tutaq ki, hər gün səhər saat 9-da işə gedib, 6-da
işdən qayıda bilməzdi. O, azad adam idi, həm ruhən,
həm də mənəvi cəhətdən. Ümumiyyətlə,
yaradıcı adamlar elə azad olmalıdırlar. Məsələn,
zavodda fəhlə sadəcə günün 8 saatını
işləyir, amma yaradıcı adam cəmi 5-6 saat dincəlir.
Hətta mən deyərdim, yatanda da işləyir.
Çünki beyin daima obrazların, süjetlərin,
yaradıcı prosesin xaosu altında olur.
- Ailədə onun yolunu davam eləyən
oldumu?
- Mən
yox, amma atam dünyasını dəyişəndən sonra
Humay sarsıntıdan, itkinin təsirindən atama məktublar
yazmağa başladı. Bir neçə şeir yazdı,
sonra davam eləmədi. Atam orta məktəbdə oxuduğu
vaxtlardan yazmağa başlayıb. O, orta məktəbi 8-ci sinfə
qədər Bülbül adına Orta İxtisas Musiqi Məktəbində
oxuyub, sonra adi məktəbə keçmişdi.
Atam
çox mütaliə edirdi. Özü də bir müəllifi
əvvəldən sona qədər oxuyurdu. Bütün cildlərini.
Tutaq ki, Dostoyevski - birinci cildindən başlayır, sonuncu
cildinə qədər oxuyur, sonra başqa müəllifə
keçirdi. Özü də ciddi oxuyurdu, qeydlər edərək
oxuyurdu.
- Qəhrəmanlarını,
mövzularını necə seçirdi? Məncə, hər
yazıçı bu və ya digər şəkildə öz
avtobioqrafiyası ətrafında ekskurs edir. Yazı prosesi necə
idi?
Kibrit qutularına yazılan sözlər
-
Deyim də necə işləyirdi. Amma buna qədər bu
yaxınlarda bir rus yazıçısının müsahibəsini
oxudum, ona münasibət bildirim, sonra. O yazıçı
deyir ki, hər gün səhər saat 9-da ofisimə gedib,
işləməyə, yəni yazmağa başlayıram. Bu mənə
qəribə gəldi. Atam heç vaxt elə yaza bilməzdi.
Məsələn, bir də görürdün, hardasa oturub
söhbət elədiyi yerdə kibrit qutusu üstə nəsə
qeyd etdi. Bir də görürdün, həftələrlə
işləmir. Elə də olurdu üç gün dalbadal
iş otağından çıxmırdı.
- M.Qorki adına Ədəbiyyat
İnstitutundan Bakı Dövlət Universitetinin Filologiya
fakültəsinə keçməsinə səbəb nə
oldu?
-
Babam xəstələndi və dünyasını dəyişdi,
Xavər xanım üçün ağır idi, istəyirdi
bütün doğmaları yanında, gözünün
qabağında olsun. Ona görə atam Moskvadan Bakıya
oxumağa gəldi. Amma atamın Qorki adına Ədəbiyyat
İnstitutunda oxumasında heç bir problem olmayıb. Qəbul
vaxtı babam dəhlizdə gözləyirmiş, rektor
çıxıb ona deyib ki, sizin oğlunuz bu instituta qəbul
olunmağa deyil, artıq bu institutu bitirməyə layiqdir. Yəni
çox hazırlıqlı olub və yəqin, sistemli
mütaliə bunu formalaşdırıb.
- Yusif bəy müəyyən
dövrdə kinostudiyada çalışdı, ssenarilər
yazdı, redaktor oldu. Sonra bir müddət "Ulduz" və
"Azərbaycan" jurnallarının baş redaktoru
olmuşdu. Qələm adamları diqqət istəyirlər. Məşhur
olmaq istəyirlər. O vaxt adıçəkilən jurnallarda
çap olunmaq artıq məşhurluğun bir
addımlığında olmaq idi. Hamı çap olunmaq istəyirdi,
hamını çap eləmək olurdumu?
-
Deyim də sizə. İstedadlı
adam üçün çap olunmaq problem
deyildi. Tutaq ki, bir tanış adam zəng
vurub deyirdi, qızımın tələbə yoldaşı
yaxşı şeir yazır, imkan varsa, onu çap eləyin. Atam deyirdi, bir-iki bəndini oxu. Oxuyurdu,
xoşuna gəlsə, o dəqiqə deyirdi ki, sabah
gətirsin redaksiyaya. Atam "Ulduz"da işlədiyi
dövrdə gənclərə həmişə yol
açıb və deyim ki, istedadlı gənci çap eləyəndə
özü də zövq alırdı, sevinirdi. İnsanların xətrinə dəyməyi sevmirdi,
xoşuna gəlməyən yazıları da elə yola verirdi
ki, müəllif inciməsin. Çap eləyirəm
deyib uzadırdı və axırda o söhbət unudulurdu.
- Ata kimi hansı nəsihəti,
hansı sözü yaddaşınıza yazılıb? Onunla
bağlı hansı xatirə, hansı görüş
unudulmur hələ də?
- Onunla
ünsiyyətdə olduğum həyatım
büsbütün xatirədir. Deyim ki, gecə-gündüz
nəsihət verirdi, yox. Onun
varlığı hər şeyə bəs idi. Onun bizimlə olan həyatı xatirə idi. Biz onunla daha yaxın idik, nəinki anamızla.
Biz onunla dost idik, sirdaş idik. Ana daha ciddiydi
bizimlə, amma atayla məsləhətləşirdik. Müxtəlif mövzularda maraqlı söhbətlər
eləyirdi. Məndə və bacımda
kinoya, kitaba, həyata, heyvanlara sevgi oyatdığı
üçün atama minnətdaram. Adam
bilmir ki, valideynini nə vaxt itirəcək. İndi düşünürəm, onunla daha
çox ünsiyyətdə olmalıydım. Cəmi 63 il yaşadı. Doymadıq, əlbəttə,
doymadıq ondan. Lap yüz il də
yaşasaydı yəqin, yenə doymazdıq.
Milli azadlıq hərəkatında
- Xalq hərəkatı başlayanda
tanınmış ziyalıların xalqın içində
olmasına ehtiyac vardı. Onların sözlərinə, vədlərinə,
fikirlərinə, proqnozlarına ehtiyac vardı. Yusif bəy ilk günlərdən xalq hərəkatının
içində oldu. Mitinqlərdə
yüz minlərlə insanın qarşısında
çıxışlar eləyirdi. Hansı
zərurətdən qoşulmuşdu hərəkata?
- Bir dəfə
danışmışdı bu barədə. O vaxt hərəkatda
olan gənclərdən bir neçəsi iş yerinə gəlib
ona öz fikirlərini demişdilər. Onların
söhbəti atamın xoşuna gəlmişdi. Sonra həmin adamlar evə gəlməyə
başladılar, evdə danışır, hadisələri
müzakirə edirdilər. Sonra atam rəhmətlik
İsmayıl Şıxlını da bu söhbətlərə
cəlb elədi. Əlbəttə,
xalqın etibar elədiyi ziyalılara ehtiyacı vardı.
Qarabağ problemi, 20 Yanvar hadisəsi... atam bu hadisələri
kənardan izləyəcək adam deyildi.
Sonra Bəxtiyar Vahabzadəyə zəng vurub dedi ki, bu cavanlara
kömək eləmək lazımdır. Bəxtiyar müəllim
bir kəlmə dedi: Yusif, sənin olduğun yerdə mən
ikiəlli varam. Oyanış dövrü idi.
Biz o vaxta qədər Vətən
anlayışını tamam başqa cür təsəvvür
eləyirdik. Məhz o illərdə bizim Vətən
anlayışımız konkretləşdi. Başa düşdük ki, Vətən SSRİ
adlı saxta imperiya yox, sadəcə Azərbaycandır. Sonra bu hərəkat müstəqillik uğrunda
mübarizəyə çevrildi və məncə, o dövrdə
yaşamaq, qazanılmış bu müstəqilliyə
az-çox töhfə vermək şərəfli idi. Amma müstəqillik qazanılandan sonra atam
gördü ki, mübarizə formasını dəyişib,
hakimiyyət davasına çevrilib, uzaqlaşdı onlardan.
Xalq hərəkatını yaradanlardan biri atam,
biri də əmin Vaqif Səmədoğlu olmuşdu. Atama müxtəlif yerlərdən zəng vurub onu bu
işlərdən çəkindirmək istəyirdilər,
deyirdilər axırı yaxşı olmayacaq. Amma indiki kimi yadımdadır, müstəqillik
aktı qəbul ediləndə atam göz yaşını
saxlaya bilmədi.
- Yusif bəyin deputat seçkilərinə
getməsi hansı zərurətdən yarandı? Məncə, Səməd Vurğunun oğlu
olması bu məsələdə müəyyən rol
oynamışdı. Səməd Vurğun bu xalqın
yaddaşında əbədi iz qoymuş şəxsiyyətlərdən
biridir və onun ailə üzvlərinə həm dövlətin,
həm də xalqın sayqısı həmişə hiss
olunub.
- Əlbəttə, Səməd Vurğunun oğlu
olması rol oynamaya bilməzdi, amma artıq atam Yusif Səmədoğlu
kimi özünü təsdiq eləyə bilmişdi. Ulu öndərimiz Heydər
Əliyev əvəzsiz adam idi. O, üzdə
olan ailələrə, onların üzvlərinə həmişə
qayğı göstərib və bu gün də bu
qayğı davam eləyir. O bilirdi kimə etibar eləmək
olar, kimə iş tapşırmaq olar. Tutaq ki,
atam xalq hərəkatının fəallarından olmuşdu,
müstəqillik uğrunda mübarizədə iştirak eləmişdi.
Azərbaycan müstəqil olandan sonra artıq
onu qurmaq və qorumaq lazım idi. Atam ailə
başçısı idi, ictimai nüfuzu vardı, uzun illər
mətbuatda çalışmışdı, cəmiyyətdə
hörməti vardı, imzası vardı və əlbəttə,
parlamentdə belə adamlar təmsil olunmalıydılar.
Seçicilər də birmənalı şəkildə
belə adamların arxasınca gedirdilər. Təsəvvür eləyə bilərsiz ki, Qazaxdan
atam, ya da Vaqif əmim seçilməsin? Qazaxda
uşaqdan-böyüyə hamı Səməd Vurğunu
büt bilir, onun ailəsinə hörmət eləyir. Qazaxda hansı evə getsəz, orda Səməd
Vurğunun portretini görərsiniz.
1991-ci il seçkilərində nəticələr
müzakirə olunanda atam Qazaxdan, əmim Bayıldan
keçmişdi parlamentə. Demişdilər, bir ailədən
iki nəfər parlamentdə olmaz, Vaqif əmim kənarlaşmışdı.
- Yusif bəy Bakı
aristokratiyasının ən məşhur simalarından
biriydi. Davranışı, hərəkəti, rəftarı,
zarafatı yerində olan, ölçülü-biçili adam idi. Belə adamla dostluq etmək gözəldir,
amma hər adam o dostluq cərgəsinə
girə bilməz. Kim idi onun ən yaxın
dostları?
- Lap
uşaqlıqdan yaddaşımda qalan simalar var - Anar, Maqsud
İbrahimbəyov, Polad Bülbüloğlu, Elçin Əfəndiyev,
İntiqam Qasımzadə. Bizə gəlirdilər,
söhbət edirdilər. Anarla dostluğu
sona qədər davam etdi və çox yaxın idilər,
çox. Qardaş kimiydilər. Atam Anarı çox istəyirdi. Allah ömür versin Anar müəllimə. Elə əmim Vaqif Səmədoğlu da Anarı
çox istəyirdi. Milli Məclisdə də
yanaşı otururdular. Atam
dünyasını dəyişəndə ən təsirli
yazını da Anar yazmışdı.
- Xatırlayıram o yazını. Anar müəllimin Fikrət Qocanın
ölümünə yazdığı yazı da məni
kövrəltmişdi. Dost itkisi çox
ağırdır, Allah adamı belə şeylə imtahana
çəkməsin.
Səməd Vurğun xatirələrdə,
fotolarda həm də ovçu kimi qalmışdı. Yusif bəyin tüfəngi vardımı? Ova gedirdimi?
- Yox, atam
heç bir canlını incidə bilməzdi. Vaqif
əmim sevirdi ovu, amma atam yox. Atam sevirdi
heyvanları, evdə akvariumda balıq saxlayırdı, quş
saxlayırdı, evdə iti vardı. Saatlarla
oturub akvariumda balıqlara baxırdı.
"Komsomolun canı it
canıymış"
- Kino yaddaşımızda "Yeddi
oğul istərəm" kimi möhtəşəm bir film
var və onun ssenarisini Yusif Səmədoğlu yazıb. Kinomatoqrafiyamızın ən dəyərli işlərindən
biridir. Rejissor Tofiq Tağızadəyə
şöhrət gətirən işdir. Filmdə
bir yer var, Gəray bəy Cəlalı güllələyən
epizodda deyir ki, "komsomolun canı it canıymış"
və film komsomol mükafatına layiq görülür.
Sovet dövründə Kommunist
Partiyasının kiçik qardaşını belə təhqir
eləmək çətin idi. Nə əcəb, senzura
buraxmışdı onu?
-
Xatırlamıram filmlə bağlı nəsə bir maneənin
olub-olmadığını. Amma dediyiniz kimi,
möhtəşəm filmdir. Yaşayan
filmlərdəndir. Və çox qəribədir,
nədənsə, həmişə Gəray bəy obrazına
pərəstiş eləmişəm. Məncə,
filmdə Gəray bəy müsbət obraz kimi verilib.
Qoçaq adam, mərd. Sonda
da öz xarakterini özünü güllələməklə
qoyur ortalığa. Amma "Qətl
günü" romanında problem olmuşdu. Atama şərt qoymuşdular ki, filan yerləri
çıxart, filan yerləri dəyiş. Atam da demişdi ki, romanı yazdığım kimi
çap eləməsəz, Almaniyaya mühacirət eləyəcəyəm.
Niyə Almaniyaya, bilmirəm. Heç nə dəyişmədilər.
- Deputat kimi, ictimai xadim kimi,
Yazıçılar Birliyinin katibi kimi müəyyən səlahiyyətləri,
imkanları vardı. Dost-tanış, qohumlar,
ümumiyyətlə, insanlar kömək üçün
ağız açırdılarmı ona? Kömək
edə bilirdimi kiməsə?
- Əlbəttə, çox müraciətlər olurdu və
atam da imkanı daxilində əlindən gələni eləyirdi. Qohumları
demək istəmirəm, çünki qazaxlılar, bilirsiniz də,
yerlipərəst olurlar. Atam qohumlara
çox kömək eləmişdi. Amma o,
dünyasını dəyişəndən sonra xəbər
tutduq, nə qədər kənar adama köməyi dəyibmiş.
Tutaq ki, yasa bir qadın gəlib deyirdi ki, Yusif
müəllim həyat yoldaşımın müalicəsinə
kömək eləyib. Biri gəlirdi ki,
oğlumu işə düzəldib. Bizə xoş gəlirdi...
- Hobbisi təkcə heyvanlar idi?
- Həm
də fotoqrafiya. Amma mən buna hobbi deyə bilmərəm,
o, peşəkar fotoqraf idi. İki-üç
fotoaparatı asırdı boynundan, hərdən məni də
götürürdü, gedirdik bulvara, şəkillər
çəkməyə. Sonra mətbəxi
laboratoriya eləyirdi. Pəncərəni
tünd pərdəylə qapadır, qırmızı
işıq yandırıb şəkilləri
çıxarırdı. Sevirdi bu işi.
Yaxşı geyinməyi sevirdi. Təsəvvür edirsiniz, evdən
çıxıb işə gedəndə paltarlarını
xüsusi seçib geyinirdi. Hətta belə
bir lətifə də yaratmışdılar, bir dəfə
Milli Məclisdə kimsə döş cibindən
çıxmış dəsmalı ona göstərib deyib ki,
Yusif bəy, pencəyinizin astarı çıxıb.
Almaniyadan özünə qəşəng jilet alıb gətirmişdi. Artıq xəstə
idi. Sevirdi o jileti. Birdən nəsə
oldu, dedi, "Allah qismət eləsin, o jileti geyib işə
gedə bilim". Qismət olmadı amma.
- "Bayatı-Şiraz"
hekayəsində Səbzəli tez-tez "lənət
şeytana" deyib, səbr eləyirdi. Yusif müəllim necəydi, həyatda nəyə
"lənət şeytana" deyə bilirdi?
Atamın göz yaşları
-
Çox həssas adam idi. Çox
şeyi ürəyinə salırdı. Kiminsə
konkret onu incitdiyini deyə bilmərəm, amma xalq hərəkatında
atam diabet xəstəsi oldu. 20 Yanvar onu
çox sarsıtmışdı. İlk dəfə
atamı 20 Yanvarda göz yaşı axıdan
görmüşəm.
- "Qətl
günü" romanı birmənalı
qarşılanmamışdı. Deyirdilər,
Bulqakovun "Master və Marqarita"sına oxşadıb.
Hətta Kot Begemot və Kirlikir obrazlarına qədər
paralellər var romanda. Şair və Master.
Ponti Pilat və Şah...
- Axı Bulqakov onun sevimli yazıçısıydı. Əlbəttə,
"Master və Marqarita"nın təsiri
çox olmuşdu atamın yaradıcılığına və
xüsusilə də "Qətl günü"nə. Özü bunu etiraf eləyirdi. O, mürəkkəb
yazıçıları oxumağı sevirdi. Məncə,
bu, normal şeydir.
- Onun son işi "İncə dərəsində
yaz çağı" hekayəsi oldu. Bu hekayə
hansı ovqatdan yaranmışdı?
- Xatirələr.
Qazax, rayon camaatı. Atam az
yazırdı, düşünürəm, bəlkə də
elə belə yaxşıdır. Az, amma
keyfiyyətli yazmaq daha yaxşıdır.
- 1988-ci ilin yayında Azərbaycan
xalqı çox böyük bir ziyalını, sevilən
yazıçını, ictimai xadimi itirdi. Təbii ki, bu itki ən
çox Yusif Səmədoğlunun ailəsinə təsir elədi.
- Nədənsə,
atamda həmişə qorxu hissi var idi. Babam 50
yaşında xəstələnib dünyasını dəyişmişdi
axı. Atam 51 yaşını qeyd eləyəndə
dedi ki, artıq atamdan bir yaş böyüyəm. Bir dəfə təzə videokamera
almışdıq, bacımın qızı Ayan təzə
dünyaya gəlmişdi onda. Ailə
içində müsahibə aldıq atamdan. Soruşduq
arzun nədir, dedi: "Ayanın toyunu görmək istəyirəm".
Amma mən o gün onun sözlərində qorxu hiss elədim,
sanki əmin idi o günü görə bilməyəcək.
Atamın 60 illik yubileyi "Gülüstan"
sarayında çox təntənəylə keçdi. Məclis
dağılandan sonra ancaq yaxınlar, bir də bəzi
dostları qalmışdı. Bu, videoda da var. Onda dedi ki,
dəqiq bilirəm, cəmi üç il
ömrüm qalıb. Elə də oldu...
Söhbətləşdi: Əyyub
QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 25 dekabr.- S.24-25.