Son nəfəsin
misteriyası
və ya Tanrıya
sonuncu məktub
Nə vaxtsa ömrümün son saatlarını
sakit yataqda keçirmək mənə
qismət olsa, yalnız bu tamaşanı xatırlayacam
- ordakı simaları,
cizgiləri, səhnədəki
hay-küylü karnaval
atmosferini... və sondakı işığı...
mütləq xatırlayacam.
Elə mövzular
var ki, onlara
hətta yaxınlaşmaq,
toxunmaq belə sənətkardan cəsarət
istəyir. İstər yazıçı olsun, istər rejissor, istər aktyor.
Müasir dövrün tanınmış
qələm sahiblərindən
olan Erik Emmanuel Şmitin
"Oskar və çəhrayı
xanım" əsərini
çox çətinliklə
oxumuşdum. Ona görə yox
ki, ağır oxunur, mürəkkəbdi,
qəlizdi. Əksinə, çox asan oxunan, zahirən sadə, hətta bir qədər də əyləncəli yazı manerasında yazılmış bir əsər idi.
Mənə də mənfi təsir edən yazıçının məhz
bu yazı üslubunu seçməsi
idi. Həyatımda oxşar
hadisənin ağrı-acısını
yaşadığıma görə,
nədənsə, mənə
elə gəlirdi ki, onkoloji xəstəlikdən
əziyyət çəkən
və ömrünün
sonuna sayılı günlər qalmış
bir uşağın
hiss və duyğularına
həsr olunmuş bir əsər bu cür oynaq,
yüngül, əyləncəli
üslubda yazıla bilməz. Axı özüm də
eyni situasiyadan keçmişdim, yaxın
bir qohumumla Uşaq Onkologiya Mərkəzində aylar keçirtmişdim, orda yaşadığım bütün
ağırlıqları, vahimələri
və stresləri indiyə qədər yaddaşımdan silə bilmirəm. Elə bu səbəbdən də mənə elə gəlirdi ki, bu mövzuda
əsər də yazılsa, çox ağır, gərgin, dramatik bir faciə
ola bilərdi.
Əsərin xaricdə çoxsaylı
səhnələşdirmələri, hətta əyləncəli
bir müzikl halında təqdim edilməsi də məni çox qıcıqlandırmışdı. Axı bu necə ola bilər? Ölüm ayağında olan bir məsum uşağın iztirabları
əyləncəli bir
müziklə, karnavalsayağı
bir tamaşaya necə çevrilə bilər axı? Bu mümkün deyil.
Bunu eləmək səfehlikdi.
Amma görünür,
həqiqi istedadın elə əsas missiyası mümkünsüzü
mümkün etməkdir. İstər yazıçı
olsun, istər rejissor, istər aktyor - fərqi yoxdur.
Əməkdar artist, rejissor Nicat Kazımov da "Oskar və çəhrayı xanım" əsərini
səhnələşdirdiyini deyəndə, eyni tonla reaksiya vermişdim - belə mövzuların səhnəyə
çıxarılmasını qəbul eləmək mənə çətindi. Pandemiyadan əvvəl
premyerası olan tamaşaya tam baxa bilməmişdim.
Yalnız ötən ay, sanki öz-özümdə qərarlaşdırdım
ki, insan öz içindəki vahimələrdən qorxulardan
qaçmalı deyil, əksinə, üstünə
getməlidi. Mən də nəhayət ki, gedib Gənc
Tamaşaçılar Teatrında
"Tanrıya 14 məktub"
adıyla səhnələşdirilən
tamaşaya baxdım...
Və başa
düşdüm ki, haqlı olmamışam. Mövzu
nə qədər tükürpədici olsa da, hər şey
tamam başqa cür idi... Ən əsası da bu idi ki,
mən bu tamaşaya baxandan sonra illər əvvəl Uşaq Onkologiya Mərkəzində
yaşadığım əzabları
sanki yenidən dəyərləndirdim. Başa düşdüm
ki, bu dünyada
işıqsız və
Tanrısız bir qarış da yer yoxdu, hətta
ən ağır ən faciəvi bir yerdə də başını, əllərini açıb,
Tanrıya sığına
bilərsən.
Ən əvvəl
onu deyim ki, Şmitin əsəri epistolyar janrda yazılmış povestdir, yalnız Oskar adlı xəstə uşağın Tanrıya
yazdığı məktublardan
ibarətdir.
Lakin Nicat Kazımov bu əsəri karnavalsayağı
bir nağıla və yaxud nağılvari
kanavala çevirə
bilib. Səhnələşdirmə yüksək səviyyədə
həyata keçirilib.
Rənglər, işıqlar, musiqilər,
rəqslər - hər
şey nağılı
xatırladır. Və ən
əsas da bu nağılın içində rəhmsiz ölümün vahiməsi,
fiziki ağrı-acıların
iztirabı da sanki əriyib gedir. Yalnız həyat və
işıq haqqında
nağılvari oyun qalır. Bu nağılın
içində ölümü
və zülməti axtarıb tapmaq istəsən də, buna nail
ola bilməyəcəksən.
Çünki burda ölüm yoxdu, yalnız məxluqun öz xaliqinə tərəf hərəkəti
var. İstər böyük
olsun, istər uşaq...
Tamaşa boyu qeyri-ixtiyari bir hədis beynimdə dolaşırdı. Hədisin
təxmini məzmunu belədi - əgər bir insan ölümqabağı
həlsiz əzab və iztirablara məruz qalırsa, deməli, Tanrı onun bu dünyadakı
günahlarının əvəzini
elə bu dünyada çıxarır,
o dünyaya saf, təmiz aparır...
Balaca Oskarın
da iztirabları elə bil ki,
etdiyi xırda-para günahların - it-pişiyə
verdiyi iztirabların, evi yandırmasının və başqa nadincliklərinin əvəzi
idi. Tanrı bu iztirablar vasitəsilə onun ruhunu təmizləyib öz yanına saf, təmiz bir ruh kimi
aparır. Həm
də tək onu yox, onun
xəstəxanadakı dostlarını
da...
Tamaşada çoxsaylı rejissor tapıntıları, simvolik
detallar var ki, hamısını bir-bir sadalamaq istəmirəm. Lakin onu qeyd edim ki, hər
bir detal, hər bədii tapıntı öz yerində, öz məqamında işlənmişdi.
Artıq
heç nə yox idi.
Müəllifin konsepsiyasını rejissor
tamam fərqli şəkildə təqdim
edə bilmişdi. Ən əsas da balaca
uşağın bir-iki
həftə ərzində
az qala
yüz illik bir ömür yaşamasının vizual
həlli çox gözəl tapılmışdı.
Oskarın sevgisi, mənəvi
inkişafı, həyatı
dərk etməsi, yetkinəşməsi və
nəhayət, artıq
həyatdan yorularaq ölümə hazır olması çox inandırıcı şəkildə
təqdim olunmuşdu.
Tamaşanın musiqi həllini də xüsusi qeyd etmək lazımdır. Məhz vizual həllin və musiqinin köməyi ilə tamaşaçının özünü
nağılın içində
hiss etməsinə nail olunur.
Baş qəhrəmanın ətrafındakı
faciəvi hadisələr
- valideynlərinin, həkimin
və nəhayət, Çəhrayı xanımın
iztirabları da bu oyunun içində
həll edilib. Burda hamı oynayır, həm abstrakt, həm də real mənada...
Ən maraqlı
rejissor tapıntılarından
biri isə finala yaxın Ave Mariya, Xaç və Azan motivlərindən
istifadə olunmasıdır. Bəli, biz povestdən
fərqli olaraq, məhz bu tamaşada
bütün dinlərin,
əqidələrin fövqündə
dayanan bir ilahi işıq anlayışını hiss edirik.
Tanrı
hamı üçündür.
Tanrı
hər yerdədir.
Tanrı
hamının yanındadır...
səhnə arxasında
qaldırılan xaçdan
sonra, ölüm ayağında eşidilən
azan səsi tamaşaçıların
şüuruna təsir
etməyə bilmir.
Əlbəttə ki, tamaşada fəaliyyəti olan hər bir yaradıcı
insanı xüsusi qeyd etmək lazımdır. Baş rolun ifaçılarından
tutmuş, ən kiçik epizodlara qədər hər kəs saat mexanizmi
kimi vahid bir amala xidmət
edirdi - ən qaranlıq yerdə də işıq zərrəsini tapmaq.
Hər biri də öz
işinin öhdəsindən
uğurla gəlirdi.
Əlbəttə, mən tamaşaya bir peşəkar teatrşünas nəzərilə
baxmadım. Həyatında oxşar hadisələr
yaşamış bir tamaşaçı kimi baxdım və gördüklərimin məndə
yaratdığı hissləri
təsvir etməyə
çalışdım. Ən əsas da materialı
mütaliə edərkən
tuta bilmədiyim mesajları.
Bu mesajlardan ən
əhəmiyyətlisi isə
məhz İsa Məsihlə bağlıdı. Nədənsə, mənə elə gəldi ki, müəllif bir Avropa yazarı olduğundan öz kollektiv təhtəlşüurlarındakı
aretiplərə söykənib.
Tamaşaya baxarkən, nədənsə,
məndə qəfildən
belə bir hiss yarandı ki, sanki mən İsa Məsihin həyatına tamaşa edirəm. Bəli, dünyaya gəlib bəşəriyyətin günahlarını
öz üzərinə
götürüb olmazın
iztirablar yaşayan və gənc yaşda əzabla dünyaya vida edib göyə çəkilən İsa
Məsih... və sonda başından parikini çıxaran Roza nənənin özünün də saçsız olduğu
son nöqtəni vururdu...
Əgər simvolik yanaşıb
Roza nənəni sanki Tanrı obrazı kimi qəbul etsək, mesaj belə aydın olur - Tanrı özü də insanların çəkdiyi iztirabları
çəkir. Bu tapıntı materialın
sonuna tamam fərqli bir rəng qatır.
Ümidsizliyin içində ümid, zülmət tunelin sonunda işıq - məhz bu mesajlar
tamaşada daha qabarıq gözə çarpırdı. Axı həqiqətən ölüm hökmü almış, ömrünə
günlər qalmış
saf, təmiz bir varlıq nəyə ümid edə bilər? Ümumiyyətlə, nəyəsə ümid edə bilərmi? Orda işıq varmı?
Bəli, bu tamaşadan sonra düşünürsən
ki, var, orda da işıq
var, ümid var. Və ən əsas da məhz
o qaranlığın içində
insan Tanrı varlığını və
həyatın mahiyyətini
daha yaxından dərk edir.
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 25
dekabr.- S.32.