Kamran Əliyevin elmi
yaradıcılığında
ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi
tənqid
2018-ci ildə
AMEA-nın Folklor İnstitutu Folklor və yazılı ədəbiyyat
şöbəsinin müdiri, filologiya elmləri doktoru,
professor, Əməkdar elm xadimi, AMEA-nın müxbir
üzvü Kamran Əliyev haqqında Azərbaycan alimləri,
elm ictimaiyyətinin fikir və mülahizələri yer alacaq məqalələr
toplusu hazırlayırdı. Mənə də
onunla bağlı qənaətlərimi bildirmək
üçün təklif gəlmişdi. Mən
bu təklifi könülxoşluğu ilə qəbul edib, rəy
bildirməyə razı olmuşdum. Həmin
kitab prof. K.Əliyevin 65 yaşı ilə bağlı
hazırlanırdı. Elə həmin ildəcə
"Kamran Əliyev - 65" kitabında digər təfəkkür
sahibləri ilə yanaşı, mənim də "İnsan və
alim fədakarlığının fəzası" adlı məqaləm
yer almışdı.
Hələ həmin məqalədə mən Kamran
Əliyevin mədəni, mənəvi, əxlaq keyfiyyətləri
ilə yanaşı, xüsusi olaraq onun ədəbi-elmi
düşüncəsinin xeyli nəzərə çarpan cəhətlərini
qeyd etmişdim. Kamran müəllim həm
özünün insani keyfiyyətləri, həm də ədəbiyyatşünaslıq
və ədəbi tənqiddə, ədəbiyyat
tarixçiliyində özünə xüsusi mövqe
qazandırdığı göz önündə olmaqla birlikdə,
onun davranışı ilə alimliyi də bir-birini
üzvü şəkildə tamamlayırdı. Lakin böyük alimin bütün həyatının
mərkəz xəttində onun ədəbiyyatşünaslığımıza
bəxş etdiyi əsərlərinin elmi-nəzəri dəyəri
daha əhəmiyyətlidir.
Kamran
Əliyev təkcə Hüseyn Cavidin bir küll halında
araşdırıcısı deyildi, onunçün XIX əsrdən
üzü bəri (bəzən ondan da əvvəlki dövrlərə)
məsuliyyətlə ekskurs etməsi, Cavidin yaradıcı
irsinin (şeirləri, poeması, dramaturgiyası,
publisistikasının və s. xeyli fərqli yönləri)
altının üstünə, üstünün altına
çevrilməsi, şaquli və üfüqi rakurslardan təhlilləri,
təhlil zamanı bəzən təhtəlşüurdan gələn
fikir axınının ümumiləşdirilməsi,
romantizmin çeşidli bucaqlardan dəyərləndirilməsi,
klassiklərlə müasirlərin mövqelərini təhlil
etməsi (M.F.Axundzadə, A.Bakıxanov, N.Vəzirov,
M.Şahtaxtlı, M.Cəlil, A.Şaiq, M.Ə.Sabir, A.Səhhət,
Hadi, C.Cabbarlı, S.Vurğun, R.Rza və başqaları) bir
daha prof. Kamran Əliyevin müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
tutduğu mühüm mövqeyi əks etdirməkdədir.
Kamran Əliyev, təəssüf ki, bu dünyaya
vaxtsız vida etdi. Onu işlədiyi kollektivdə, müdiri
olduğu şöbədə, Azərbaycan elmi dairələrində
çox sevirdilər. O, ədəb-ərkanı,
davranışı, elmi-nəzəri mülahizələri ilə
ictimaiyyəti və nəzəri fikrimizi
maraqlandırmağı bacaran şəxsiyyətlərdən
biri idi. Kamran müəllimin yoxluğuna hələ
də inana bilmirəm. Aramızda daim xətir-hörmət,
yaxşı münasibətlər mövcud idi. Heyif,
Kamran Əliyevsiz qaldı bu dünya! Amma indiyədək
alın yazısının da heç kəs əksinə gedə
bilməyib. Eyni zamanda həm də
düşünürəm ki, ölüm onsuz da
hamımız üçün var. Gec, ya tez o,
hamımızın qapısını döyəcəkdir.
Kamran müəllimin ailəsi, qohum-əqrəbası,
dostları, tanışları, bizlər o qədər də
məyus olmamalıyıq. Çünki
Kamran müəllim Allah tərəfindən ona verilmiş
ömür payını böyük məsuliyyətlə
yaşayıb, ədəbiyyatşünaslığımıza
dəyərli əsərlər bəxş edib, dünyaya
göz yumdu.
Onun
aktuallıq kəsb edən araşdırmaları
sırasında "Əsərləri"nin
V cildinə daxil etdiyi nümunələrdə biz sırf ədəbiyyatşünaslıq
və ədəbi tənqid məsələlərinin
çeşidli şərh və izahını
görürük.
Kifayət
qədər aktual problemləri özündə ehtiva edən
adını çəkdiyimiz bu araşdırmada nəzəriyyə
məsələlərindən başlayaraq (burada milli ideya, mərhələ
təsnifatı səciyyəsi, Mir Cəlal Paşayev - tənqidçi
və nəzəriyyəçi alim, şəxsiyyət və
ideal vəhdətinin yeni mahiyyəti, romantik dramaturgiya, bədii
tərcümə problemləri və tanınmış ədəbiyyat
tarixçisi, professor Abbas Zamanova həsr etdiyi monoqrafiya, Azərbaycan
ədəbiyyatı və ədəbiyyatşünaslığında
silinməz izlər buraxmış F.Köçərli və
akad. Məmməd Cəfərlə bağlı
qələmə aldığı məqalələri, Azərbaycanın
tanınmış tənqidçilərinin elmi şəxsiyyətinə
və əsərlərinə həsr etdiyi digər
çoxsaylı məqalələri, akad. M.Talıbzadə
haqqında "Realizmin tənqidində ən yeni mərhələnin
başlanğıcı", prof. K.Məmmədov, prof
T.Əhmədov, prof. Y.Axundov və Azərbaycan ədəbiyyatının
XX əsrin əvvəllərində yazıb-yaratmış
A.Sur yaradıcılığı ilə bağlı
mülahizələri əsaslı şəkildə idrak edilməklə
ortaya qoyulmuşdur.
Prof. K.Əliyevin qeyd etdiyimiz kitabındakı maraqlı
rubrikalardan biri "Ədəbi tənqid" bəhsidir. Burada hər bir
başlıqda təqdim olunmuş "Ədəbi-tənqid"də
bədiilik", "Romantik tənqid və Sabir",
"F.Köçərli tənqidinin sənətkarlıq məsələləri",
"Seyid-Hüseyn görkəmli tənqidçi və
yazıçı" kimi problematik məsələlər
doğru-dürüst metodoloji istiqamətdə
araşdırılmaqla müəllifin ədəbi tənqidə
fərdi baxışlarını çözməyə şərait
yaradır. Tənqiddə "bədiilik"
anlayışının mahiyyətinə varmaq
üçün əsər müəllifi akad. Məmməd
Cəfər, prof. Təhsin Mütəllimov, Yaşar Qarayev və
digərlərinin baxışları ilə yanaşı, həm
də rus A.P.Sumarokov, V.A.Yukovski, A.V.Makedonov, M.F.Axundzadə,
D.V.Starikov və digərlərinin nəzəri müddəalarına
əsəslanaraq öz fərdi nəzər nöqtəsinin
ortaya qoyulmasına müvəffəq olur.
"Romantik tənqid" və "Sabir"
başlıqlı məqalələrdə isə o, haqlı
olaraq söyləyir ki, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
romantiklər və realistlər arasında olan münasibətlər
öz problematikası ilə müasir ədəbiyyatşünaslıqda
bir çox mübahisələrin mövzusu olmuşdur. Bu kontekstdə
o, M.Hadi, H.Cavid, A.Səhhət, A.Şaiq və M.Ə.Sabir
arasındakı yaradıcılıq əlaqələrini
qabardır. Seyid Hüseynə gəldikdə
isə K.Əliyev onu milli ədəbi-bədii fikrimizin
görkəmli siması kimi nəzərdən keçirməklə,
həm də mahir hekayə ustalığını ön plana
çəkib, onların eksklüziv təhlilini verdikdən
sonra, həmin əsərlərdəki obrazların tipik və
fərdi sənətkarlıq xüsusiyyətlərini incələyir.
Prof.
Kamran Əliyev Mustafa Quliyev, Əli Nazim, Feyzulla Qasımzadə,
Kamal Talıbzadə və başqa bu kimi tənqidçi-estetlərin
də sənətinin əsas istiqamətlərini kitabda təqdim
etmiş, onların elmi yaradıcılığının
çeşidli tərəflərinə müəllifin
yetirdiyi diqqət də öz məsuliyyəti və elmi
yanaşması ilə seçilir. Burada
K.Əliyev Ə.Nazimin H.Cavidə, N.Rəfibəyliyə tənqidçi
münasibətini səciyyələndirirsə, akad. F.Qasımzadədən danışdıqda bu
görkəmli ədəbiyyat tarixi bilicisinin düşüncəsini
"vərəqləyərkən" onu ədəbiyyat
tarixçiliyinin müəyyən gərəkli səhifəsini
təmsil edən müstəsna təfəkkürlü alimlərdən
biri kimi xarakterizə edir. K.Əliyevin
F.Qasımzadənin "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" kitabını təkbaşına ədəbiyyat
tarixi yaratmaq sahəsində Firudin bəy Köçərlidən
sonra ikinci ciddi addım hesab etdiyini söyləyir. Biz də K.Əliyevin bu fikirləri ilə
razıyıq və hesab edirik ki, dərslik tələblərini
ödəmək baxımından doğrudan da, akad. Feyzulla
Qasımzadənin az qala əlli il bundan
öncə yaratdığı dərslik modeli bu gün də
öz aktuallığını itirməmişdir. Kamran müəllimin söylədiklərinə dəstək
olaraq qeyd edək ki, F.Qasımzadədən sonra ədəbiyyatımızın
bu dövrünə dair yazılmış dərsliklər,
fikrimizcə, heç bir keyfiyyətləri ilə adıçəkilən
kitabın səviyyəsinə qalxa bilməmişdir.
Mən prof. Kamran Əliyev haqqında yuxarıda
adını çəkdiyim "Kamran Əliyev - 65"
kitabındakı yazıda onu fədakar şəxsiyyət
adlandırmışdım və mənə elə gəlir
ki, bu alim fədakar şəxsiyyətin əksər
konturlarını da özündə əks etdirirdi. Yəqin, elə
buna görə də o, bütün təfəkkür və
bacarığını filoloji fikrimizin irəliləməsinə
həsr etmişdi. Odur ki, prof. Kamran
Əliyevin araya-ərsəyə gətirdiyi əsərlərinin
on cildliyi, şübhəsiz ki, ədəbiyyatşünaslığımızın
və ədəbi tənqidimizin pozitiv hadisəsi kimi dəyərləndirilməlidir.
Yəqin ki, K.Əliyevin on cildliyi Azərbaycan ədəbi-nəzəri
məkanında tələb olunan mənbələr kimi istifadə
edilmə şansı qazanacaqdır. Onun ədəbi-estetik
və fəlsəfi-sosioloji rakursda təqdim etdiyi əsərləri
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının və
ədəbiyyat tarixinin mühüm məsələlərini
özündə əks etdirməkdədir.
K.Əliyevin əsərlərinin beşinci cildində ədəbiyyatşünaslıq
problemləri sistemli vahid orqanizm kimi təqdim edilmişdir. Təbiidir ki, məsələnin
belə formatı üçün tədqiqatçının
digər humanitar biliklər sahəsinə, məsələn,
folklora və folklorşünaslığa, fəlsəfi
yanaşma tərzinə və psixoloji təhlilə, mədəniyyətşünaslığa,
tarixə və s. dair zəruri informasiyalara malik olması
ortada dayanır.
K.Əliyevin nəzəri və praktik təfəkküründə
ədəbiyyat söz sənəti kimi bütün mənaları
ilə təqdim edildiyindən, müəllif əsərdə
linqvistik səviyyələrin çıxış etdiyini də
yaxşı görə bilirdi. Eyni zamanda alim onu da
yaxşı bilirdi ki, hər hansı əsər adi
düşünülmüş deyim deyil, o, sanki ikinci işarə
sistemidir. Tanınmış ədəbiyyatşünas-semiotik
Y.Lotman, sanki bunu nəzərə alaraq bədii ədəbiyyatın
xüsusi dildə danışdığını, ikinci sistem
kimi yozum dil üzərində bərqərar olduğunu
söyləmişdi.
K.Əliyevin
bədii ədəbiyyatın az qala
bütün modelləri ilə bağlı təhlillər
apardığını görürük. Burada
bədii əsərlərin tədqiqi, bədii-tənqidi rəylər,
tekstoloji təhlillər vardır. Odur ki,
K.Əliyev təhlil zamanı öz tədqiqatlarının hədəf
və sərhədlərini də bacarıqlı ədəbiyyatşünas
kimi mühüm elmi baxışlar müstəvisində
öyrənmişdir. K.Əliyevin nəzəriyyəçi
və praktik xüsusiyyətləri ilə yanaşı, onun bədii
yaradıcılıq arsenalında yer almış
bacarıqlardan da danışmaq zəruridir. K.Əliyevin Azərbaycan mətbuatında son illərdə
nəşr olunan əsərləri həm də bu müəllifin
hekayənəfislik imkanlarını ortaya qoyurdu. Beləliklə, söylədiklərimiz göstərir
ki, prof. Kamran Əliyev bir ədəbiyyatşünas kimi məsuliyyətli
və şərəfli alim ömrü yaşadı və əbədi
dünyasına qovuşdu. Allah rəhmət eləsin!
Yeri cənnətdə olsun!
Nizami TAĞISOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 6
fevral.- S.27.