Dönüklük, yaxud qələmlə
fırçanın
bitməyən altmış illik
savaşı
Gör e, altmış illik savaşın
döyüş meydanı, öz başımda getdiyindən xəbərim
olmayıb. Bu mətnin başlığındakı
"dönüklük" sözü də əslində,
heç yerinə düşmür. Gənclik illərindən
başlayaraq ömrünün altmış ilini sözə-yazıya
həsr edən adamın yetmiş beşində gözlənilmədən
dönük çıxaraq fırçayla boyaya tutulmasını,
yaxud qurşanmasını kim normal hesab edə
bilər? Bu məsələ barəsində, yəni sözlə
qələminmi, yoxsa boyayla fırçanınmı haqlı olduğunu saatlar,
aylar, illər düşünsəm də, bir nəticəyə
gələ bilmədim. Üzdən baxanda altmış il gecə-gündüz
ac-susuz, yuxusuz, həyatın şirin, dadlı təamlarını
doyunca dadmadan, doğmalarla birgə sevinib şənlənmədən,
sevgi oyunlarına tamarzı qalaraq təkliyə çəkilib
ancaq SÖZƏ tutulmaq, cümlələrə bağlanmaq,
yazdığın mətnlərə arxalanaraq onların
ardınca sürünmək, onların quluna-köləsinə
çevrilmək... Aylar, illər ötəndən sonra,
müəyyən təcrübə qazanıb Sözlə dil
tapdığın, onunla mərhəm ünsiyyət qura
bildiyin, qazandığın təcrübəyə görə
sayagəlməz fəndin, qılığın, bicliyinlə
onu yavaş-yavaş özünə ram edə bildiyin bir
vaxtda... altmış ilin sınağından
çıxıb sənin sədaqətinə, etibarına
inandığı bir vədədə, səninlə əhd-peyman
bağlayıb həyatın boyu ondan qazanacağın
şöhrətin hesabına öz sevgisiylə səni ucalara
qaldıracağı dönəmdə, bağlı
qapıları üzünə açacağı zamanda, sən
Sözə xəyanət edib qələmi yerə qoydun, yaxud
bilgisayarın qapağını qapayaraq, bir düjün
arvad-uşağını başsız qoyub rusetə gedib
orada bir gavur qızıyla, yaxud qadınıyla evlənən
kişi kimi ömründə birinci kərə sənə
yad, ögey olan fırçanı əlinə aldın. Axı sən, Sözün boyüklüyünü,
ilkin olduğunu din kitablarından öyrənmişdin. İşlədiyin idarədə səndən
üç pillə yuxarı vəzifədə işləyən
adamla, o adamla ki, yalanı doğru-gerçək kimi
güclü məntiqiylə inandırmağı
bacarırdı. Düz bir həftə onunla qan-tər
içində əqidəsindən dönməz mərd əsgər
kimi "vuruşaraq" insan özünü ifadə etməkdə
rəssamlıq-boyakarlıqla müqayisədə
Sözün-yazıçılığın daha geniş
imkanlı olduğunu, yaşca qədim, solub rəngini itirməmək,
yaşarılıq-əbədilik baxımından
Sözün daha üstün olmasını deyəndə, osa
Qobustan qayalarındakı rəsmlərin daha qədimliyindən
söz açdı. Bizim döyüş
meydanımız lap şahmat taxtasına bənzəyirdi.
Gətirdiyimiz hər bir dəlil şahmat
fiqurlarına bənzəyirdi. Həftənin
sonunda rəqibim mənim qarşıma son dərəcə
güclü, azman, dünyanın tanıdığı bir
fiqur, Leonardo da Vinçini çıxartdı. Bir
anlıq mən özümü itirsəm də hardansa (?)
ağlıma Ötrülmüş fikri birnəfəsə
"nə olsun Leonardo sənətlər içində rəssamlığı
birinci sayır... O öz sənətinin zirvəsindədi. Unutma ki, bütün dahilərin bilmədiyi, zəif-boş
yeri də var. Elə dahi sayılan Eynşteyinin ana pişiklə
bala pişiyə yuvasına girib-çıxması
üçün ayrı-ayrı iki deşik hazırlaması
məsəli. Balaca adamlar da onun
naşılığına ehtiramla gülümsünür.
"Hamının Axillesin dabandan zəif yeri
kimi bir boşluğu var" hüdüləyib tökərək
özümdən razı qaldım. Ancaq vəzifəcə
məndən üçqat üstün rəqibim mənim
dediklərimi sinirə bilmədi, əsəbini gizlətməyə
çalışaraq "səninki naxallıqdı,
cıtqozluqdu. Sən kimsən ki, o boyda Leonardonun əleyhinə
çıxırsan..." - dedi. Mən səni
güclü məntiqli bilirdim. Ancaq burda məntiqini
yel apardı. Mənim qarşıma Leonardo
fiqurunu itələyəndə, mən də həm sənin,
həm də da Vinçinin qarşısına Nizami,
Şekspir, Tolstoyu çıxartdım. Onun
dediyi sonuncu iki söz bədənimə yox, ürəyimə
dağ basdı. Naxal da özünsən,
cıtqoz da, demək istədim. Ancaq mənə
mane Oldular. Mane olan "GÜC" qorxu
deyildi. Görəvcə məndən
üç pillə qəlbi olsa da, höcətləşdiyimiz
başqa vaxtlar mən də ona dayazsan, cıtqozsan, qrafomonsan,
illər keçsə də, eşşəkdən
düşüb "Volqa"ya (o dövrün dəbdə
olan ən bahalı minik maşını) minsən də, qədeşlik
köynəyinnən çıxammırsan, demişdim. Bu anlar onun dediklərini özünə
qaytarsaydım, hesabımız bir-bir, yəni heç-heçə
olacaqdı. Mən tez özündən
çıxan kimi tanınsam da, o anlar mənə səbr
Göndərib, "sən onu yenməlisən!"
Bildirdilər...
Həmin gün evə dilxor qayıtdım. Qanıqara yatağa uzancaq rəqibimin
"Şekspiri, Tolstoyu, yaxud Dostoyevskinin
böyüklüyünü kim danır,
axı onlar Leonardonun rəssamlıq haqqında dediyi yüksək
fikir kimi söz, ədəbiyyat haqqında bir kəlmə deməyiblər..."
sözlərini xatırlayanda universitetin jurnalist fakültəsinin
ikinci kursundan qovulmuş, həmişə Hegeldən, Kant,
Feyrbax, Şopenhauerdən danışan dostum yadıma
düşdü. Dərk etmədiyim bir güc məni
ayağa qaldırıb birbaşa divarda düzəltdiyim balaca
kitab rəfinə yönəltdi. Dünyanın ünlü
onlarca yazıçının kitablarından birini yox, aylarla,
bəlkə illərlə açıb vərəqləmədiyim
Hegelin estetika kitabını götürəndə "rusca
Platonovu oxuyub başa düşmüşdün,
qalmışdı Hegel..." fikir ağlımdan keçdi...
Yatağıma uzanıb kitabı yarıyacan tələsik
vərəqləyib başlıqları gözdən
keçirdim. Ağlıma batan bir şeyə
rast gəlmədiyimdən hövsələm daraldı,
kitabın sonunda "İçindəkilər" bölməsini
gözdən keçirəndə dramaturgiya sözünü
gözüm alcaq içimdə alabəzək
qığılcımlar oynaşdı. Həmin
bölməni alayarımçıq gözdən keçirdim.
Axtardığımı tapmışdım.
Ruscanı rəqibim məndən yaxşı
bildiyindən, nəyisə yanlış anlayacağımdan
ehtiyat edib həmin bölməni dönə-dönə oxudum.
Arxayın olmaq üçün səhərisi
ruscanı məndən qat-qat gözəl bilən, həmişə
fəlsəfədən danışan tanışımla
görüşüb həmin mətni ona oxutdum. Qəti
əmin oldum ki, bir həftə davam edən ölüm-dirim
söz-fikir savaşında özünü ifadə etmək
baxımından Söz, dramaturgiya, bir sözlə, ədəbiyyatın
imkanı bütün sənətlərdən - rəssamlıq,
musiqi, memarlıq, heykəltaraşlıqdan... bütün elmlərdən
daha geniş olması fikrində böyük Georq Hegelin mənə
qəhmər çıxdığına əmin oldum. O anlar
Hegel mənə atam, dayım, əmim, qardaşım qədər
doğma və əziz idi. Uçmağa bircə
qanadım yox idi. Kitabın adını, nəşr
tarixini, bölmənin səhifəsini kağıza yazıb
cibimə qoydum. Kalaşnikovla yaraqlanıb,
silahı yalnız bıçaq olan rəqibimin üstünə
inamla getdim. Fikri, ideyanı ifadə etmək
baxımından Sözün, yazının başqa sənət,
başqa elmlərdən daha geniş, tutumlu olması barədə
Homerin, Tolstoyun, Dədə Qorqudun dediyi sözlərə rast
gəlsəydim, bəlkə də bu qədər sevinməyəcəkdim.
Universitetdə rəqibim də, elə mənim
özüm də fəlsəfə mühazirələrinə
qulaq asıb ondan imtahan versək də, Hegelin kimliyi barəsində
heç nə bilmirdik. Bir həftə
davam edən fikir savaşında fəlsəfə, filosof barəsində
də qırıldatmışdıq. Rəqibim
"Nə filosof, filosof deyirsən! Azərbaycanda nə
qədər, elmlər doktoru, professor, lap akademik filosof var?! Bunlar nə edib, elədikləri kimə
lazımdı? Kim tanıyır onları?
Lap elə dünyadakı filosofların hansı biri
böyük rəssam, memar, riyaziyyatçı,
ixtiraçı Leonardonun qarşısına çıxa bilər?"
deyəndə mən özümü at belində, onusa
eşşəklə yeriyən hiss elədim. Boynuma
alıram, fəlsəfə haqqında biliyim, savadım
heç də onunkundan artıq deyildi. Ancaq fəlsəfəylə
məşğul olan tanışımdan eşitdiyimi öz
fikrim kimi birnəfəsə ona sırıdım:
- Deyirsən
fəlsəfə nədir. Necə deyim axı,
bir var süd, qatıq, bir də var südün,
qatığın qaymağı, yağı. Fəlsəfə də bütün gözəl sənətlərin,
elmlərin sıxılmış qaymağı,
yağıdı. Yadında qalsın, sən
dediyin fəlsəfə üzrə doktor, professorlar filosof yox,
araşdırıcı, tədqiqatçılardı. Fəlsəfədə sistem yaradan, öz
konsepsiyası olanlar filosof adlanır. Hegel,
Kant kimi. Filosof kimi Hegel dünyanın ən nəhəngidi...
Məncə, sözlə, yazıyla bağlı onun da fikri
olmalıdı...
- Mən faktdan
danışıram, sənsə "mənə elə gəlir"lə
deyirsən. Mənə fakt lazım!
Kitabda
Hegelin Sözlə bağlı fikrini oxuduğum anlar
ömrüm boyu ilk dəfə anladım ki, çinardakı
yüz minlərlə yarpaqdan birinin qopub yellənə-yellənə,
nazla düşməsi də, torpaq yolla gözün güclə
ala bildiyi nöqtə boyda qara qarışqanın harasa təkbaşına
tələsə-tələsə şütüməsi də
bir nizam, bir uyarlıq içində İdarə olunur.
Yaşıl yoncadan köpmüş quzu qarnı kimi
şişmiş açıq qəhvəyi, bahalı
çanta əlində yanını basa-basa illər öncə
qarşılaşdığım üçüncü kurs tələbə
yoldaşlarımdan biri küçədə mənimlə
üz-üzə gələndə, ağır
çantasına işarəylə "alə, qolum
qırıldı, dayan bınnarı boşaldım" deyib
zibilqabına yaxınlaşdı. O zibilqabından seçib
götürdüyümdən biri Hegelin estetikaya aid həmin
kitabıydı ki, illərlə divarda düzəltdiyim rəfimdə
uyusa da, əlimə alıb bircə vərəqini
oxumamışdım.
Mən rəqibimi yenmişdim. Bilmədiyim nəsnələrdən
biri də budur, bütün uduzanlara, istər şahmatda, istər
başqa idman oyunlarında, istər sənətdə, siyasətdə,
istərsə də fərd, yaxud ölkə, xalqlar
arasındakı savaşda, lap öncədən nifrət elədiyim
yenilənlərə, nədənsə, yazığım gəlir.
Axı o, həyat, məişət məsələlərində
insanlarla, lap elə rəisimizlə, istədiyi qadınla,
özündən güclülərlə dil tapmaqda,
qılığa girməkdə mən köntöy, yonulub
cilalanmamışı axar çaya susuz aparıb, susuz gətirərdi.
Şit yox, ustalıqla yarınmağı özəl
bacarığıydı. Hələ
güclü yaddaşını demirəm. Buna baxmayaraq, ona yenə də yazığım gəlirdi.
Axı onun mənə uduzduğu ikinci kərəydi.
O məni də, yazar dostlarımın yazılarını da ələ
salıb bəyənmirdi. "Mən Füzulidən,
Səməd Vurğundan, Puşkindən, Lermontovdan sonra sizləri
niyə oxumalıyam?" deyirdi. "Yaxşı,
baxarıq..." fikir ağlımdan keçdi. Mənim artıq Sözlə dil tapdığım,
yazdığım öz şeirlərimi nisbətən bəyəndiyim
çağlarıydı.
Ağappaq vərəqlərdə makinada səliqəylə
yazılmış imzasız on şeiri oturduğum yerdə
aralıdan ona göstərərək respublikada ən
çox dəbdə olub sevilən gənc şairin
adını çəkərək ucadan "Bilirsən nə
şeirlərdi! Adamı dəli eləyir! Hələ heç yerdə
çap olunmayıb" deyəndə:
- Ver
aparım mən də oxuyum, - söylədi. "Burda oxu da,
bu gün özünə qaytarmalıyam, - dedim.
- Yox e, mən
tünnüydə, səs-küydə, bircə adam yanımda olanda fikrim dağılır, gərək
sakitlik olsun, gərək oxuduğun şeydən ləzzət
alasan. Elə sevdiyim musiqini də tək dinləmək
istiyirəm. Bu gün olmasın, sabah
olsun. Deyərsən, yadımnan
çıxıb evdə qalıb. "Sənsən
də, yaxşı. Ancaq sən canın,
sabah mütləq qaytar gətir".
Səhərisi vərəqləri mənə uzadıb
geri dönmək istəyəndə bəyəndinmi,
soruşdum.
O, həmin populyar şairin adını çəkərək,
onu bəyənməmək olarmı. Yazanda da belə yazasan,
yoxsa... O öz aləmində etikanı gözləyib qəlbimi
qırmamaq üçün "sənin, yaxud sizin kimilərin"
yerinə "yoxsa..." sözü demişdi. Mən artıq dəmdə-kayfdaydım. Bu anlarımı sadistcəsinə uzatmaq
üçün qəddarcasına məzələnmək
könlümdən keçdi. Diqqətlə
oxudunmu, soruşdum. Əlbəttə, bir neçə dəfə,
dedi. Sən həmişə demisən ki, sənəti
məndən, mənim kimilərdən yaxşı bilirsən,
onda de görüm, oxuduğun on şeirdən ən
seçiləni, ən yaxşısının
üçünün adını çəkə bilərsənmmi?
Vərəqləri ona uzadaraq, istəyirsən götür,
yenidən gözdən keçir, nə olar filankəs
olanda... Füzuli deyəndə o boyda gözəl şeirlərinin
içində birinci "Məni candan usandırdı...",
Səməd Vurğunda "Azərbayçan", Nazim Hikmətdə
"Ceviz ağacı", yaxud "Kərəm kimi",
Puşkində, həmişə özün təkrarladığın
"Ya pomnyu çudnoye mqnoveniye" misrasını
oxucunun-kütlənin əksəri xatırlayır. Heç
üçü gərək deyil, on şeirdən ən
çox bəyəndiyin bircəciyin adını de...
O,
qarşısındakı masanın siyirməsini çəkib
nəsə axtara-axtara (tutulub əsəbləşdiyini hiss
edirdim). Bilirsən nə var, gözəllik
müsabiqəsində birini seçirlər. Mənsə seçilib müsabiqəyə gələnlərin
hamısını birinci yerdə görürəm. Hərəsində bir gözəllik, bir cazibə,
bir şirinlik görürəm. Filankəs
də artıq ustad zirvəsindədi. Ona
görə də şeirlərinin hamısı ürəyimə
yatıb, gözəldi. Dəst-xəttindən
dərhal bilirsən ki, onun şeiridi.
Uxaaay...
Ürəyimnən tikan çıxdı... Əslində,
onun gözəllik haqqındakı cavabı maraqlıydı.
Nə qədər sevinsəm də, onun
oxuduğu şeirlərdən bir-ikisinin adını məndən
çəkinib deyə bilməməsi onun məğlubiyyətiydi.
Filankəsin adından ona verdiyim şeirlər
özümünküydü. Heç vaxt bəyənmədiyi
mənim şeirlərim... Ona yazığım gəldiyindən
başladığım oyunun mənasını
açıb-ağartmadan, üstünü vurmadan biryolluq
burdaca nöqtə qoydum...
Yuxarıda
qeyd olunduğu kimi, bütün bunlar üzdən baxanda belə
görünür.. Əslində,
sən Sözə deyil, fırçaya-boyaya xəyanət
edib ona dönük çıxmısan. Deyim
də niyə, sənin on üçmü, on dördmü
yaşın olanda, altıdamı, yoxsa yeddidə oxuyurdun.
Coğrafiyadan dərs deyən Nəcəf
müəllim uşaqların hərəsinə bir ölkə,
bir okean, bir dəniz, bir adanın şəklini çəkməyi
tapşırmışdı. Səninsə
payına Afrika qitəsi düşmüşdü.
Həmin günüydü ki, rayon mərkəzindən gəlmiş
üç elektrik ustası kəndimizə ilk dəfə
işıq çəkirdi. Atam kolxoz sədri
olduğundan birinci bizim məhəlləmizdən
başlamışdılar. Baş usta ikiotaqlı evimizin
qonaq otağında beş lampalı,
beş bölməli rəngbərəng saya şüşə
borucuqlardan olan çilçırağı
quraşdırırdı. Mənə
möcüzəli görünən o çilçırağı
ustamı gətirmişdi, yoxsa qabaqcadan atammı
almışdı, xatırlayammıram. Gecə saat 11-də
usta cərəyanı şəbəkəyə qoşanda,
günün günorta çağında da bir pəncərəli
qonaq otağımızı belə işıqlı görməmişdim.
Ata-anamın, bacılarımın üzündəki
aşıb-daşan sevinc qarışıq nur-işıq
selini sonralar nə universitetə qəbul olunanda, nə
oranı bitirəndə, nə də öz toyumda
gördüm. Vallah, Billah, illər ötəndən
sonra Bakının möhtəşəm opera, filarmoniya
binalarının, Riqanın "Dom Soborski" evinin orqan
zalında o nəhəng çilçıraqların
işıq həddi də mənim yaddaşımda olan qonaq
evimizdəki işığın gücünü - şiddətini
adlaya bilmədi. O məqamda bakirəliyini itirmiş qız
kimi yanağı azca qaralmış, öləziməkdə
olan neft lampamızın kədəri, yazıqlığı
da gözümdən qaçmadı...
Çilçırağımızın
gur işığında xətlərin hər santimetrini on beş, bəlkə də iyirmi yol çəkib
pozaraq yenidən çəkdiyim, rəngli karandaşlarla
boyayıb xəritədən üzünü
köçürdüyüm Afrika qitəsinin şəklini
çəkib xoruzun birinci banında bitirdim. Səhərisi
coğrafiya dərsində Nəcəf müəllim yanımdan
ötəndə (bəlkə sədr oğlu olduğuma
görə məni birinci sırada oturtmuşdular) ayaq
saxlayıb, sanki ikimizə aid olan bir sirri eşitməsinlər
deyə, gur səsini qısaraq alçaqdan
"özünmü çəkmisən?" soruşanda,
sifətimin alışıb yandığını hiss elədim,
başımı tərpətməklə cavab verdim.
Bütün uşaqların çəkdiyi
tapşırıqları gözdən keçirəndən
sonra Nəcəf müəllim yenidən yanıma çatanda
dayandı, başıma sığal çəkərək
"Məhliqa dayqızımın (anamın) yedirtdiyi
yağ-bal ananın südü kimi halalın olsun" deyəndə,
həyətimizdə beş arı pətəyimiz
olsa da, sinfimizdəki yoxsul uşaqlardan sıxılaraq, o
imkansız uşaqların aylarla yağ-bala həsrət
qaldıqlarından qulaqlarımacan od tutub
yandığımı hiss elədim. Nəcəf müəllim
yazı lövhəsinin yanında mənim Afrika "əsərimi"
uşaqlara göstərərək:
- Baxın,
belə çəkəllər, elə bil fotoqraf işidi. Sonra Nəcəf müəllim səkkizillik məktəbimizin
dəhlizində divar qəzeti lövhəsinin başına
yapışdırdığı mənim əsərim aylarla
orada qaldı. Bir aydan sonra kitabdan baxıb karandaşla
çəkdiyim, əziz, ulu rəhbər sandığımız
Leninin portreti... sonra haradansa köçürdüyüm,
başının arxasından uzun telləri at quyruğu kimi
sallanan qız portreti...
Qonşu
kənddə orta məktəbi bitirəndən sonra, ali məktəbdə oxumağa həvəsim
olmadığından Kəndimizdən otuz kilometr aralı
Qacaran qəsəbəsində erməni dilində birillik
texniki peşə məktəbində (dülgərlik) oxudum. Orda dülgərliyə aid heç nə öyrədilmədi.
Bir il də dülgər olaraq inşa edilən
divarların özülünə tokülən sement-beton
palçığı üçün enli, uzun taxtalardan qəlib
(rusca apalovka) bağlamaqla günümü keçirdim. Afrika "əsərimdən" aldığım
həzz, sevinc qədər olmasa da, dülgər olaraq ilk və
son işim, özümüz üçün düzəltdiyim
bircə kitab rəfiydi. Dörd sütunlu
taxtadan, onların arasını od-alovda ütüb
qızartdığım dağdağan şivlərindən
hörüb düzəltdiyim üçqatlı kitab rəfimi
ailə üzvlərimiz kimi, evimizə gələn qohumlar,
doğmalar, tanışlar da bəh-bəhlə
qarşılayırdı. Bir də dağdağan
ağacından düzəltdiyim qəlyan... bir də az qala tük aparan ovxarlı iti baltama
qarağaçdan düzəltdiyim əyrimçə
"S"vari sapıydı, klassik "rus taporu"təkin,
vəssalam. Məndəki rəssamlıq, heykəltaraşlıq
işartıları biryolluq unuduldu. Nənəmin
(anamın) ovcumdakı az qala fındıq
boyda bərkiyib daşlaşmış qabarları görəndə
"qatırçının, biçinçinin,
çobanın uşaqları institutda oxuyur, mənim balam,
Abdullanın oğlu (!) da heç olmasa fərli-başlı
dülgər də yox, Qərçivanın 40-41 dərəcə
cəhənnəmində palçıq ayaqlıyır"
deyib çəkdiyi odlu ahının alovu elə bil
bütün bədənimi, ruhumu qarsıtdı. Nənəmin
təkidi, dayımın dəstəyilə İrəvan azərbaycanlı
Kənd Təsərrüfatı Texnikumunun aqronom şöbəsinə
qəbul olunub həvəssiz oxuyaraq iki il
yarımdan sonra oranı bitirdim. "Sovet Ermənistanı"
qəzetində məsul katib vəzifəsində işləyən
dayımın (uzun illər ötəcək, tarix elmləri
namizədi dayım İsrafil Məmmədov həmin qəzetin
baş redaktoru və Ermənistan Təhsil Nazirliyində
nazirin birinci müavini görəvini qazanacaqdı) mənim
dünyagörüşümdə elədiyi çevrilişi
xüsusu qeyd etməliyəm. Texnikumu
bitirib kəndə qayıtdım. Aqronom
işləməyə əsla həvəsim yoxuydu. İndi dabanımı qaldırıb pəncəm
üstə uzaqlarda qalmış o illərə baxanda
görürəm, ata-anama yaxşı oğul
olmamışam. Yaşlaşıb gücdən
düşmüş atam öz ərizəsiylə sədr vəzifəsindən
çıxmış, məndən böyük iki bacım
ailə qurub yanımızdan quş kimi uçub getsə də,
evimizdə mənimlə birgə beş nəfər
bala quş kimi ağzını açıb yemək gözləyirdi.
Ədalətli, zəhmətkeş, təkəbbürdən
uzaq, sadə xarakterli atam kənd yerində iyirmi beş il kolxoz sədri vəzifəsində
işləsə də, vəzifədən çıxcaq ailəsini
halallıqla dolandırmaq üçün kəndimizdən
iki kilometr aralıda toyuq fermasında adicə fəhlə kimi
işə düzəlmişdi. Bəzən onun
yerinə işləməyə mən gedirdim. Bəxtiyar Vahabzadə poeziyasının vurğunu
olduğum çağlarıydı. Hər
gün evimizdən çıxıb yola düşcək,
toyuq fermasınacan olan iki kilometr yarımlıq yolda səsimi
başıma salıb ucadan Bəxtiyar Vahabzadədən əzbərlədiyim
şeirləri deyirdim. Toxum münbit
torpağa düşüb cücərdiyi kimi, universitetdə
oxumaq fikri, ideyası başımda bitib günbəgün boy
atmaqdaydı. Əlimdən kitab düşmədiyindən
fermada mənim payıma düşən işlərin bəzisini
yarıtmasam da, tərəfdaşımız Səlbi xala da, bəzən
onu əvəzləyən pinti, bulaşıqlı toyuq
fermasına deyil, sanki toya, el şənliyinə gəlirmış
kimi bəmbəyaz qofta və yaşıl yubkada,
daranmış xurmayı, gur telləri arxadan
qurşağını örtmüş gənc, subay
qızı Gülnaz da heç vaxt məni danlamırdı. Onların bu sayqısı, əlindən kitab
düşməyən bir gəncəydimi, yoxsa həm
keçmişdə, həm də sonralar atamın
qazandığı hörmətinə-nüfuzuna görəydi,
indi də mənə aydın deyil. Allah
onlardan razı olsun.
Mən səhər naharından sonra
bağçamızda tut ağacının altında
yoncalığa sərilmiş kilimin üzərində gah
arxasıüstə, gah üzüüstə uzanaraq
qaranlıq düşənəcən, sonrasa evdə
masanın arxasında gecə saat on iki, birəcən yorulmadan
ehtirasla gah imtahana hazırlaşır, gah bədii kitablar
oxuyur, arada "şeirlər" yazırdım. Ucadan oxuduğum şairlərin
şeirlərini bağçamızda göy maş-lobya dərən,
baş örtüyü ağ
şamaxılı-kəlağayılı nənəm dinləyib
bəh-bəh deyirdi.
Həmin il Azərbaycan Dövlət Universitetinin
Filologiya fakültəsinə qəbul olundum. Kolxozun
toyuq fermasından aldığı "əmək
günü" ailəmizin dolanışığına bəs
eləmədiyindən atam, hər ay mənə pul göndərmək
üçün yenə də kəndimizdən aralıda
geoloji partiyanın dağ döşündə yerləşən
anbarında gözətçi işləməli olur. Bütün məsələlərdə haqqın, ədalətin
tərəfində olan şöhrətpərəst anamsa ərinin
nə toyuq fermasında adi işçi, nə də gözətçi
işləməsini özünə
sığışdıra bilirdi. İnsanlardan uzaq
dağın döşündə silahsız, tək-tənha
gecə növbəsində olan atamın gözünün
qabağında cin-şəyatin göründüyünü,
qarmaqarışıq, əcayib-qəraib səslər eşidərək
eymənib qorxduğunu anam mənə deyəndə, bir
oğul olaraq fərsiz, yaramaz, nankorluğumdan xəcalət
çəksəm də, böyük şair olmaq,
şöhrətlənmək azarına tutulduğumdan
qanımıza, ruhumuza hopmuş mentallığımıza
uymayan dikbaşlıqla "yaşınızın bu
vaxtında bu qədər uşağı neynirdiz, öz
günahınızdı, çəkin" deyib aramızda pərdə
olduğundan atamı deyil, anamı suçlayırdım.
Universitetin Filologiya fakültəsinin birinci kursunu bitirib
çantamda Rəsul Rzayla, Nazim Hikmətin şeir kitabları
yerə-göyə sığmadan, qoltuğumda qarpız evimizə
qayıtdım. Günlərin bir günorta çağında nənəm
eyvanımızdakı qapısı açıq mətbəxdə
mənə ballı qayğanaq bişirəndə "Nənə,
eşidirsənmi məni" sualıma: - Qulağım səndədi,
- dedi. Mən bir az da uçadan Nazim Hikmətin
qabaqca "Kərəm kimi", ardınca "Çeviz
ağacı" şeirini pafosla türkiyə ağzıyla
oxuyub: - Necədi, nənə? - soruşdum.
Nənəm gözünü tavadan çəkmədən,
başını bulaya-bulaya: "Kopolu, yaman yazıb,
kimindi?" deyəndə, savadı olmasa da yüksək
hissiyatlı, duyğulu, gözəl musiqini, gözəl
şeiri, ümumiyyətlə, gözəlliyi fəhmən
duya bilən, bədahətən özündən dərin məzmunlu
bayatılar qoşan nənəm bir il oncə mənim
quraşdırdığım hissiz, duyğusuz, quru, didaktik
"şeirləri" məni ruhlandırıb həvəsləndirmək
üçün təriflədiyini anladım.
Başının
üstündəki göydən çooox-çox uzaq
göylərdə güclə eşidilən sönük
göy gurultusuna bənzər o quru, didaktik "şeirlərdən"
sonra Bakıdakı öncə Rəsul Rza, sonrasa Nazim Hikmət,
sonrasa dünya poeziyasının havası
bir tufan kimi... yeri, göyü lərzəyə gətirən
Atilla, Çingiz xan qoşunutəkin mənim üstümdən,
daha doğrusu, ruhumdan keçdi. Mən uzun illər
alışdığım neft
çırağımızın ətrafa saldığı
zəif işığından sonra ilk dəfə
beşlampalı elektrik
çilçırağımızın altında
böyük işıq selində rəngbərəng
karandaşlarla "yaratdığım (!)" Avstraliya
qitəsi boyda nəhəng sevincimlə, aşıb-daşan
eşqlə düzəltdiyim kitab rəfim, yonub
şüşə qırığı, narın dişli
törpüylə cilaladığım qəlyanım,
çömçəm ... söyüd, dağdağan, gərməşöy
şivlərindən hördüyüm gilas, ərik, şəftəli,
barama yığmaq üçün müxtəlif
ölçülü səbətlərim, qarağacdan
düzəltdiyim klassik rus "tapor"una oxşar əyrimçə
balta sapım (sapın "S"vari əyriliyi baltanın kəsərliyini
daha da artırır), hələ bunların hamısından
öncə yaylağa qalxan yolun Ağılgüz deyilən
yerində, əjdaha ağzı kimi açılaraq, adamın
bədənini ürpəşdirib vahiməyə salan
uçuruma sarı uzanmış, hələ bircə ad, bircə
hərf yazılmamış dəc, sığallı,
şumal budağında qorxudan bədənim əsə-əsə
hamıdan, sevdiyim qızdan da gizli adlarımızın baş
hərfini xəttat səliqə-səriştəsiylə
bıçaqla oyduğumu... dağdağının gövdəsinə,
başqa budaqlarına əyri-üyrü, dolaşıq, pinti
yazılmış onlarca bütün adlardan, hərflərdən
aralıda mənim yazdığımın daha gözəl
görünməsi, illər ötsə də o əlçatmaz,
qorxunc "mənim budağıma" kiminsə cürət
edib adlaya bilməməsinin sevinci... Bakıda gecəqondu
evimizin qonaq otağının bir divarındakı kubik
daşın üzərində bir həftəyə iskənəylə
oyduğum (həyat yoldaşımın etirazına, evin səliqə-sahmanını
pozduğuma görə məni qınamasına məhəl
qoymadan) şaha qalxmış dəlisov at barelyefin sevinci... xəbərim
olmadan canımdakı bir-birinə qarışmış bu fərəh,
bu uçuşum, sanki bir gecəboyu quşbaşı
yağıb yeri-yurdu altına alıb şəklini,
formasını dəyişmiş bəmbəyaz yumşaq
qarın altında yad bir aləmdim. Ancaq bu soyuq,
qalın, yumşaq qar örtüyü deyil, adamı
dadlı-dadlı xumarlandırıb şirin-şirin məst
edən ipisti söz, poeziya dalğası, ehtiraslı ədəbiyyat
örtüyüydü. Buna, "rəssamlığıma"
dönüklük demək olarsa, onda mən dönük, vəfasızın
lap yekəsiymişəm.
Şeir dərnəyində
ilk dəfə "Janval-Jana oxşar
ağaclarımız" şeirimin bəyənilməsinin
sevinci... Bir çap vərəqlik ilk şeir
kitabımın nəşrinin sevinci. Sonra
ikinci, üçüncü şeir kitablarımın nəşri.
Radioda musiqi fonunda səslənən şeirlərimin
sevinci. Ədəbiyyatşünasların haqqımda
yazdıqlarının sevinci... Sonra ilk nəsr
kitabımın sevinci. Dalbadal
doğulmuş hekayə, povest, esse, romanlı kitablarım.
Şeirlərimlə müqayisədə nəsrim
(Bazarlıq, Solfecio dərsi, Quyruq, Qəmərlidən
keçən qatar, Gül
yağışı, Son döyüş) daha çox
öygüləndi, özü də ədəbi camedə
seçilib sayılan tənqidçi, ədəbiyyat biliciləri,
ustad yazıçılar tərəfindən. Boğazının
altına tumar, sığal çəkilən pişiyin,
atın duyduğu xumarlığa, həzzə, ləzzətə
bənzəyirdi eşitdiyim təriflər.
Özümünsə ən çox bəyəndiyim
"Mismar", "Söz havası" hekayələrim,
"Su qohumluğu" essem haqqında bir xoş söz
eşitməyəndə ərköyünləşməkdə
olan könlümə-mənimə sulu qarlar
yağırdı.
Uzun illərin
təcrübəsindən sonra sözlərin dadını,
tamını, qoxusunu, rəngini, bir-biriylə
doğmalığını, mehriban qonşuluğunu, yaxud
yadlığını, bir-birinə
yovuşmadığını duyduğum vaxt, bənzətmə,
təşbeh, söz birləşmələrinin, cümlələrin
təhər-tövrünə, hal-xasiyyətinə yetərincə
bələd olduğum çağda, bir sözlə, Sözə
tutulduğum bir vədədə, yetmiş beşimdə, elə
bil əzəmətli "Qız qalası", "Möminə
Xatun" türbəsi, İtaliyanın "Pizan" qülləsi
boyda bir fırça gözlənilmədən
qarşımda oynamağa başladı. Cilvəli
boyalar göy qurşağına dönüb içimə
axdı, bir kəmənd kimi beliməmi dolandı, al-əlvan
nazik simlərdən hörülmüş bir tor, xəbərim
olmadan məni içinə aldı. Ancaq
sonra soyuq başla baxanda bəlli olur, bu miraj, bu ilğım
kimi görünən olay heç də gözlənilmədən,
birdən olmayıb. Sən "Qobustan" gözəl
sənətlər dərgisində işlədiyin iyirmi il ərzində
miniatür məktəbinin yaradıcılarından Ustad Sultan
Məhəmməd, onun oğlu Məhəmmədi, Mir Seyid
Əli, Müzəffər Əli... sənətindəki incəlik,
zəriflik, dünyaca ünlü Səttar Bəhlulzadə,
Toğrul Nərimanbəyov, Rasim Babayev, Mircavad Mircavadov və
Tərlan Şıxəliyev, Çingiz Əziz, Kamal Əhməd,
Nağdəli Əliyev, Elçin Muxtar, Fərhad Xəlilov
emalatxanasındakı, yaxud sərgisindəki tabloların
allı-güllü boyaları, rənglərin qoxusu...
kitabların sığallı ipək vərəqlərində
intibah və çağ sənətçilərin
yaratdığı mükəmməl kompozisilər, Rembrantd rəsmlərindəki
boyaların iç-içə qaynayıb qovuşması,
müxtəlif rənglərin min ilin həsrətlisi kimi birləşib
doğmalaşması, qan qohumuna çevrilməsi...
impressionçu rəssamlardan Sezan, Klod Mone, Eduard Mane, Van Qoq rəsmlərindəki
ilahi ecaz... monumentalçı Sikeyros, Orosko tablolarının,
Qobustan qayalarının nəhəngliyi, o qayaların
yanağında min illər öncə oyulmuş
döyüş təsvirlərindən gələn
qarışıq səslər, latış Salaspilis heykələrinin
azmanlığı və o azmanlıq boyda xofu,
ağrısı, əzab-əziyyəti yüzlərlə
gül-çiçəkdən arının ayağına
yapışmış gül tozu kimi sənin yaddaşına,
ruhuna qatbaqat, qalaq-qalaq yığışırdı. Aylarla, illərlə sənin ruhunda bərq vuran al-əlvan
boyalarla yaradılmış sehrli qadın gözəlliyi min
kilometr uçaraq çiçəkdən çiçəyə,
güllərdən gülə qonub topladığı bir qram
təbərrik bala bənzər. Demiyəsən, sənin
içindəki "Afrika sevincin" uzun zamanın dərin
qatlarında öləziyib sönmək əvəzinə, o dərinlikdə
"Qobustan" gözəl sənətlər dərgisindəki
mühitdən günbəgün, aybaay zərrə-zərrə,
qram-qram, misqal-misqal güc, enerji alaraq qaynayırmış. Sənin şairliyinin, nasirliyinin alt qatında
yazarlığından da öncə öz-özündən
güc alıb qaynayan rəssamlıq sevgisi varmış.
Bu ehtiras Bakının parklarında, Abşeronun Mərdəkan,
Bilgəh, Buzovna, Nardaran, Pirşağı və Şıx
çimərliklərinin odlu Qızıl qumuna, Qara dənizin
Göytəpə (Koktobel) çimərliyinin bədəni həm
də dalayıb masaj edən balıqqulaqlı ətəyində,
Baltik dənizinin qırağında sərin (güneydən gəlmiş
qonağı üşüdən) bəyaz qumlarına
uzanmış adamlara, (daha çox qadınlara) baxıb
oğrun-oğrun (əslində, həm də onların diqqətini
guya rəssam olaraq özünə cəlb etmək ürəyindən
keçirdi) qara karandaşınla cib dəftərçəndə
hər dəfə eskizlər edəndə büruzə
verirdi. İçindəki bu enerjin gah bir dövlətin
ayrı-ayrı ərazilərində baş tutsa da, sonradan
yatırılmış mitinqlərə, gah da bir sayaq yerin dərin
qatlarında darıxdığından anbaan gərilib
bayıra can atan qızmış, gözü qan tutmuş
öküzə, çöldəsə güclə duyulan
iki-üç ballıq zəif zəlzələ təkanına
bənzəyirdi.
Baltik dənizinin sərin suları dizinə çatanda
üşüdüyündən, hətta titrədiyindən
irəliləyib dərin sulara baş vurmadan "bilsəydim
belə soyuqdu, gəlməzdim" peşmanlıqla qayıdıb
sərin, bəyaz qumluğa uzansan da isinə bilmədin. Geyinib Riqaya
qayıtmaq istəyəndə, qarşında dizüstə
oturub sənə baxan saçı dibindən
qırxılmış sarışın qadın
başının, ümumiyyətlə, insan kəlləsinin
yumurtavari olduğunu (başın yuxarısından çənəsinə
sarı daraldığını) ilk dəfə kəşf edəndə
sevindiyindən üşüməyini unutdun. Həmin
gün çılpaq bədənlərə baxanda, sanki
kağız üzərində çəkilmiş düz xətlərin
haracan uzanıb harda bitdiyini, harda qövsvari əyildiyini, yaxud
birdən sındığını "görə biləndə"
çooox-çox sevindin...
...Tanınmış
sənətşünas Ziyadxan Əliyevin yetmiş illik yubiley
gecəsi Bakının Vəcihə Səmədova adına sərgi
salonunda qeyd olunan gün, Rəssamlar İttifaqının sədri
Fərhad Xəlilov mənə söz verəndə iynə
atsan yerə düşməyən qələbəliyin
qarşısındakı çıxışımın bir
hissəsini burdaca yad etmək, məncə, yersiz olmaz:
-
Tanıyıb-tanımadığım, fərq etməz, mənə
doğma olan bütün rəssamlar, tişə ustaları,
sizləri, bu soyuq qış günü yaşam mühitimiz
ağır, gərgin, yoxsul durumunda sizlərin və
yaratdığınız əsərlərin
işığına, hərarətinə, gözəlliyinə
gələn bütün sənətsevərləri
salamlayır, alqışlayıram! Çəkinmədən
sizlərə bir etirafımı demək istərdim.
Zaman-zaman dünya rəssamlığının
yaratdığı şedevrlər bir yana qalsın,
görüb tanımadığım adamın uzun
saç-saqqalı, boya ləkəli sadə geyimi, çiynindən
asılmış etüd çantası, yaxud təbiətin
bir guşəsində molbert arxasında dayanıb tablosuna
baxıb gözünü qıyması, irəli-geri
addımlaması, əlindəki fırçası, o sehrli
fırçayla tablosuna bircə kərə yaxı yaxması
da, pələsəng geri çəkilib vurduğu həmin
"mazoka" aralıdan baxması, palitrasındakı
uşaq sevinciylə oynaşıb qışqıran al-əlvan
boyaları, başındakı biretin ortasında antenə
(yeniyetmə çağımda elə bilirdim rəssamlara
ilham, istedad, yaratdıqları gözəllik o "antennən"
ötürülür) bənzər çıxıntının
göyə dirənməsi... yeniyetmə
çağlarımda olduğu kimi indinin özündə də
məni əfsunlayıb sehrlədiyindən, rəssamlığa
və rəssamlara aşiq olduğumdan, bir də gördüm
yetmiş beş yaşımda (!) onları yamsılamağa
başlamışam...
Rəssamları yamsılamağımın artıq altıncı
ilidir. Bu yaşımda bir oturuma iki-üç saatdan
artıq kitab oxumağa, yaxud yazmağa gücüm və həvəsim
yetmədiyi halda, kətanın qarşısında
boyaların, onları açıb duruldan mayenin-razbavitelin kəskin
iyini uda-uda, gündə bir nəfəsə altı-yeddi saat
işləyə bilirəm. Tabloda məsafə-perspektiv,
yaxınlıq-uzaqlıq deyilən fəndlərdən
bir-ikisini yenicə öyrənsəm də, boyaları
bir-birinə yedirtməyi, aralarındakı sərhədi
adladaraq bir-biriylə barışdırıb
doğmalaşdırmağı, bir-birinə
qovuşdurmağı heç cürə baçarmıram ki
bacarmıram. Əzimzadə adına
Rəssamlıq Məktəbini bitirmiş, məndən otuz
beş-qırx yaş kiçik Anar bəydən "nə qədər
yalvarsam da boyalar sözümə baxmır, onların dilini mənə
öyrədə bilərsənmi?" deyəndə o: - Azər
müəllim... "onun sözünü kəsərək,
axı mən sənə bəy deyirəm, bacarsan sən də
mənə və söz demək istədiyin bütün
kişilərə "bəy"lə müraciət elə,
deyəndə müəmmalı gülümsündü.
Fikrimə aydınlıq gətirmək üçün:
"Bu sözü, bir yannan dilimizdə işlək hala
salıb qulaqları alışdırmaq, onu
doğmalaşdırmaq, bir yannan da qarşındakı
adamı şərəfləndirmək, yüksəltmək
üçün "mən məktəbli oğlana da,
çəkmə silənə də, yol süpürən
kişiyə də bəy deyirəm". Anar bəy
başını tərpətməklə fikrimlə
razılaşdığını bildirib gülümsünərək
sözünə davam elədi: "Azər bəy, mən
onların (rənglərin - A.A.) dilini öyrənmək
üçün iyirmi il yol keçmişəm... Birdə ki, siz... birdən-birə rəssamlığın
ən çətin portret janrına üz tutmusunuz, burda rəngləri
vermək böyük təcrübə, səriştə istəyir..."
deyəndə "iyirmi il gözləməyə səksən
yaşlı adamın vaxtı hardandı... bəlkə də
iyirmi ilə qazandığı bacarıq və təcrübəsini
müftə-nisyə satmaq istəmir" fıkri
ağlıma gəldi. "Uçağı,
mersedesi bugünkü işlək vəziyyətə gətirən
insanlıq min ildən çox zaman adlasa da, onları idarə
etmək üçün indiki adama bir-iki, yaxud
üç-dörd ay gərək olur" fikrimi deyərəmsə,
üzlülük kimi qəbul edəcəyindən
ehtiyatlanıb susdum.
Yazıçılığıma
dönüklüyümü, dönüklük nədi, lap xəyanətimi
təəssüflə düşünəndə, maddi
baxımdan imkanlı olub mətbuatda işıq üzü
görən yazılarımın birini də gözündən
qaçırmayıb oxuyan, həmişə mənə
geniş ürəklə qol-qanad verən bir dostumun dediyini
"adamın öz qadını nə qədər müqəddəs,
dünya gözəli olsa da, bir vaxt ötəndən sonra
harama getməyin (başqa qadının yanına - A.A.) öz
dadı, öz şirinliyi, ləzzəti var"
xatırlayıram.
Oğlumun,
diqqətini çəkən mövzuların linkini hərdən
mənim emailimə göndərmək adəti var. Bu səfər
göndərdiyi məşhur yazıçıların rəsm
əsərləriydi: Yohan Volfqanq Höte, Viktor Hüqo, Marsel
Prust, Herman Hesse, Zelda Ficerald, Henri Müller, Frans Kafka və
dörd nəfər də tanımadığım amerikan
yazıçısı... On bir
yazıçının çəkdiyi rəsm əsərlərini
həyəcan və diqqətlə dönə-dönə
gözdən keçirirəm. Sevinc, həyəcan
içində tələsik gəlib mətbəxin
qapısından "Alpay, Nazim Hikmətin adı bu siyahıda
niyə yoxdu? Onun yağlı boyayla çəkdiyi
rəsm əsərləri bunların hamısınkından
yaxşıdı. Yekə
çıxmasın, mənimkilərsə hamısından, hətta
Naziminkindən da yaxşıdı..." deyirəm. Alpay kompüterdən gözünü çəkmədən
başını tərpədir. Onun biganəliyi
(dediyinə görə, rəssamlıqdan başı
çıxmır) azca da olsa məni kədərləndirir.
"O görkəmli yazıçılar mənim kimi səfeh,
yelbeyin deyildilər ki, doğma yazıçı vətənlərindən
ayrılıb beş ilini (!) tanımadıqları enişli-yoxuşlu, dərə-təpəli
çöllükdə, yol-yolağasını tanıyıb
bilmədiyi cəngəllikdə azdırsınlar...".
Yaşımın ahıl, yetmiş beşində
yazının nə olduğunu, cikinə-bikinə nisbətən
bələd olduğum bir vaxtda gendən gözəl, cazibəli
görünən sənətin bambaşqa, mənə yad ərazisinə
girməyim, təkcə özümə deyil, müqəddəs
ədəbiyyata xəyanət oldu. Sənə əvəzolunmaz dəyərli
pay kimi Verilən roman mövzusunun möhtəşəmliyi
gözünümü qorxutdu? Sən uzaqlardan gələn
əcəl zənginin səsini eşitdiyinə, ömür
payının sona yaxınlaşdığını
duyduğunamı, yoxsa gücünün tükəndiyinə
görəmi, sənə əziz olan o azman roman mövzusunun
yol xəritəsini tələm-tələsik birinci sırada
oğluna danışdın. "Bu, mənlik
deyil" oğlum bilgisayarın ekranından gözünü
çəkmədən tələsik deyəndə, o gözəl
mövzunun səninlə birgə ömrün boyu qorxduğun
o dar, qaranlıq məzara gömüləcəyindən dəhşətə
gələrək, həmin axşam bilgisayarın facebookunda,
geniş xəritəsilə birgə roman mövzusunu min manata
satmaq istədiyini elan elədin. Sənə
gülüb rişxəndlə "ədəbiyyatı ticarətə
çevirməyimiz qalmışdı..." yazanlar oldu,
müdafiə edib "rüşvətlə, fırıldaqla
ki məşğul olmur, öz beyninin, ağlının halal
məhsuludu..." deyənlər oldu. Mövzunu
min manata satmaqda məqsədim "pul verən məcbur olub
yazmalıdı" düşüncəmlə
bağlıydı. Altı yüz, altı
yüz əlli səhifəlik, bəlkə də min səhifəyə
çatacaq o roman nəzərdə tutduğum səviyyədə
olsaydı, onu satası olsaydım, son dəyərini milyondan
aşağı qoymazdım. İstedadına,
etibarına inandığım, özüm kimi onun da
doğulub boya-başa çatdığı yurdunun
işğal olunduğu yazar dostumla görüşəndə
satmağı, pul söhbətini dilə gətirmədən,
o romanı yazmaq üçün düzəltdiyim xəritənin
bəzi detallarını ona danışdım. "Müəllim, maraqlı mövzudu..." deyəndə
onun üzündə oynaşan nur, səmimiyyət içimi
işıqlandırdı. Mən coşqunluqla öncə
Servantesin "Don Kixot", Herman Melvilin "Bəyaz
balina" romanlarını, Heminqueyin "Qoca və dəniz"
hekayəsini, Daniel Yerginin iki cildlik Neft fəlsəfəsi
kitabını diqqətlə oxumasını dedim. Mənnən
də yaxşı bilirsən, hələlik dünyanı idarə
edən neft maraqlarıdı, dedim. Ötən yüz ilin əvvəllərindən
bu günəcən neftin məmləkətimizə gətirdiyi
xoşbəxtlik və bəlalar... İkinci
Dünya müharibəsində Azərbaycan neftinin rolu. Şaxtada donmayan neftin ilkin Azərbaycanda kəşfi.
İkinci Dünya savaşında rusların qələbəsi
donmayan neftin hesabınaydı, qədrimizi bilmədilər,
haramları olsun...
German
Melvilin "Bəyaz balina" (Belıy kit) romanının
baş qəhrəmanı bərkdə-boşda
sınanmış, istənilən çətin vəziyyətdən
çıxa bilən diversant kimi çevik, iradəli, cəsarətli,
inadcıl çolaq kapitan Ahab və ağlagəlməz dərəcədə
özündən güclüylə vuruşan Don Kixot... yaxud
bütün ömrü boyu Tanrının ona verdiyi ən nəhəng
payı-balığı dartıb evinə gətirmək istəyəndə,
bir sürü köpək balıqlarla vuruşan qoca
balıqçı kimi sənin yarı mistik, yarı real qəhrəmanın
bəzən təkbaşına, ruhdan düşmədən
inadla vuruşur...
Başqa qələm dostumla görüşdüm. O, ədəbi camedə daha
çox tanınırdı. Hər statusda olan
insanlarla onun əlaqəsi genişdir. Həm
də iqtidaryönlüdür. Araşdırma
bacarığı yüksəkdi. Ancaq
mistik yazıları qəbul etmir. Məni
dinlədikcə neftlə bağlı bildiklərini əlavə
edir "Maraqlı mövzudur. Ancaq..." deyib susur...
***
...Dincəlmədən
hər həftənin yeddi gününün səkkiz
saatını rəssamları yamsılamağa sərf elədiyimin
artıq altıncı ilidir. "Hazır
struktur və süjetiylə, bütün detalları,
boyaları, bütün genişliyilə yalnız və
yalnız sənə Bağışlanan, ölçüyəgəlməz
dəyəri olan o payın, o mövzunun qədrini bilmədiyindən
indi yana-yana qal. Sən həm də rəssam
kimi tanınmaq iddiasındaydın, cəzandır, çək.
Sevgiylə, səxavətlə pay kimi sənə
Ötürülən Vətən ağrı-acısıyla
yüklü o geniş, zəngin, dolğun, möhtəşəm
mövzunun yarısını yox, heç bir faizini də qələm
dostlarına çatdıra bilmədin. Onlardan inciməyə
haqqın yox...".
- Bilsəydim
innən belə beş il də yaşayacam?..
- Mənimlə
ömür sövdələşməsi edirsən? Hamı kimi vaxtında sənə də ağıl
və şans verdim. Ancaq sən yolunu azanlardansan...
-
Azmağa qoymayaydın...
- Səni
azad, müstəqil yaratdım...
- Bəlkə...
- Yox,
artıq gec! Sən tükənmisən, artıq yenilmisən...
Avqust, 2020
Azər ABDULLA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 6 fevral.- S.29-31.