Nəvai - Sultanın
süd qardaşı
Əlişir Nəvai-580
Nəvainin
türkçülüyü
XIX yüzilin yetmişinci illərində - ümmətçilikdən
millətçiliyə keçid dövrümüzdə
Qafqaz Şeyxülislamı Əhməd Hüseynzadə
"cağatay şivəsində ən böyük
şair" adlandırdığı Əlişir Nəvainin
müxtəsər bioqrafiyasını hazırlayıb. Sonra 1904-1908-ci illərdə
Şeyxülislamın nəvəsi Əli bəy Hüseynzadə
diqqəti Nəvainin türklüyünə yönəldib,
1904-cü ildə Misirdə çap olunmuş "Məktubu
məxsus" yazısında Osmanlı və Azərbaycan da
daxil olmaqla bütün türk ədəbi camiəsini
qınayıb: "İranın Qaanilərinə (Mirzə Həbib
Şiraziyə) varıncaya qədər məktəb
şagirdanına şeirlərini əzbərlətmək; fəqət
Mirzə Əli Şir Nəvaidən iki sətir olsun düz
oxuya bilməmək... iştə utanılacaq
hallardır". 1906-cı ildə Hüseynzadə bu dəfə
artıq sırf Azərbaycan mühitinə səslənirdi:
"Farabini, Əbu Əli Sinanı ərəb; Rumini, Mir
Əlişir Nəvaini fars zənn ediriz. Türk oğlu
türk olduqlarından xəbərimiz yoxdur... Lakin
belə dahilər yetişdirmək şərəfi yenə
türklərə aiddir". 1908-ci ildə isə
Əli bəy Hüseynzadənin qələmində epizodik
olsa belə, Nəvainin bədii obrazı yaradılıb:
"İştə, şu altın yəhərli atın
süvarisi Ömər Şeyxin övladlarından Sultan
Hüseyn Bayqaradır. Onunla yanaşı addımlayanlar isə
islam şairlərinin ən böyükləri
Molla Cami ilə Əlişir Nəvaidir. "Həft
Övrəng" sahibi ilə "Mühakimət ül
lüğəteyn" müəllifi şiddətlə
mübahisə edirdilər. Uzaqdan baxan zənn
edirdi ki, bunlar qövğa edirlər. Mübahisə
türk dilininmi, yoxsa farscanınmı üstün bir dil
olduğuna dair idi. Cami fars dilini, Nəvai
isə türkcəni üstün hesab edirdi... "Məcalisi-üşşaq"
müəllifi olan Hüseyn Bayqara isə onları barışdırmaq
üçün hər iki tərəfə də iltifat edərək
gah fars, gah türkcə söylədiyi
şeirlərlə söhbətə müdaxilə edirdi. Bunlar belə mübahisə və münaqişə
edə-edə keçdilər".
Türk milliyyətçiliyinin qabaran dalğası
Mahmud Kaşqarlıdan sonra Əlişir Nəvainin
yazılarında, dünyagörüşündə izhar
olunur. Bəkir
Çobanzadənin təbirincə, Nəvainin "Türk
dili dövlət dilidir", - iddiası orta əsrlərin son
siyasi və kulturoloji hökmü kimi səslənməkdəydi...
Kaşqarlının XI yüzildə "Divani luğat it
türk"lə başlatdığı, Nəvainin isə
XV əsrin sonlarında "Mühakimət ül
Lüğateyn"lə yekunlaşdırdığı məfkurə
mücadiləsi XX yüzilin əvvəllərinə qədər
Çar Rusiyasının türk dilinə münasibətinin
sərt təzyiqlərinə rəğmən,
Türküstanın mənəvi təməllərini qoruyub
saxladı. 1911-ci ildə Rusiya Dövlət Duması
"öz ədəbi dili yoxdur", - deyə
Türküstanın məktəblərində dərslərin
rusca keçilməsini qərara alanda Dumanın
Türküstan siyasətini tənqid edən İsmayıl bəy
Qaspıralı yazırdı ki: "Əlişir Nəvaini
yetişdirmiş Türküstan nasıl "dilsiz, ədəbiyyatsız"
qəbul edilir?.. Rus millətinin ədəbi
dili olmadığı zamandan və Lomonosov, Puşkin kimi rus ədiblərindən
üç və dörd yüz il əvvəl "Mühakimət
ül Luğateyn" əsərində Cağatay, yəni
Türküstan dilinin farscaya üstün bulunduğu dava edilir
də bu günün Türküstanı lisansızdır deyə
nasıl hökm olunur..? Dövlət Dumasında, Cağatay
şivəsinə etibar edilməməsi bir tərəfdən
Dumanın qəfləti isə, digər tərəfdən,
Türküstan xalqının səssizliyi,
adamsızlığı, ehmalıdır".
Qəribədir,
1926-cı ildə Bakıda keçirilən Türkoloji
Qurultay günlərində Əli bəy Hüseynzadə
Çobanzadənin fikirlərindən belə bir
çıxarış da etmişdi: "Nəvaidən sonra ən
çox oxunan İsmayıl Qaspıralı xalqa nüfuz
etdiyi, xalq kəlmələrini ortaq ədəbi dilə
qaynaşdırdığı üçün
populyarlığını təmin etmişdir".
Siyasi türkçülüyün gəlişməsi
yeni çağda həm də Nəvainin iştirakı ilə
belə baş verirdi. Nəvainin türkçülük görüşləri
barədə elmi fikri isə ilk dəfə Zəki Vəlidi
Toğan sistemləşdirdi:
1.
Əlişirin ən böyük xüsusiyyəti, çox
bariz olan milliyyətçiliyidir.
2.
"Lisan al tayr"da cahanda türk ədəbiyyatı
bayrağını qaldırmaq ilə türkləri tək
bir millət halına gətirdiyini iftixarla bəyan edir.
3. "Fərhad
və Şirin"də heç bir ordusu olmadığı
halda və hər tərəfə yalnız divanının
nüsxələrini göndərməklə Çin
hüdudundan Təbrizə qədər, bütün türk, hətta
türkmən ellərini fəth edə bildiyini
yazmışdır.
4. "Səddi-İskəndər"də
ona hatifdən gələn ilahi bir səs: "sən
qılıncsız, yalnız qələmin ilə türk
ölkələrini, türk millətinin qəlbini fəth edəcəksən,
onları vahid millət yapacaqsan, sən bu millətin
sahibqıranısan".
5. O, Fərhadı
bir sənətkar, memar və rəssam, qəhrəman bir əsgər,
eyni zamanda, mükəmməl bir insan olan... Çin
hökmdarı bulunan bir moğol xaqanının oğlu sifəti
ilə təqdim edir.
6. Bəhram
Gur hekayətini tam milli bir türk hekayəsi şəklində
anlatmış, Bəhram Guru Sultan Hüseynə bənzədərək
bir türk hökmdarı kimi təsvir etmiş, hətta Bəhram
Gura, ona aid hekayəni türkcə mənzum olaraq
yazdığı üçün röyasında heyranlıq
və səna sözləri söylətmişdir.
7. Nəvaiyə
görə, Dara ordusunun sağ cinahı şərqdə
100000 özbək və moğul ilə 150000 kalmık bulunan
Ön və Orta Asiya hökmdarıdır.
Zəki Vəlidi Toğanın Nəvainin
türkçülüyünə dəlalət edən
müşahidələri çoxdur və mən bu yazıda
onların yalnız bir neçəsini xatırlatmaqla kifayətlənirəm.
"Mühakimət
ül lüğateyn", əslində, Firdovsidən miras
qalmış fars millətçiliyinə
qarşı siyasi müstəvidə bir türk milliyyətçisinin
yazdığı risaləydi. 1074-cü ildə
Kaşqarlı "Divan"ından, 1212-ci ildə Qul
Əlinin "Qisseyi-Yusif"indən, 1277-ci ildə
Qaramanoğlu Məhməd bəyin türk dili ilə
bağlı verdiyi fərmandan sonra "Mühakimət ül
lüğateyn" türk fikir tarixinin qabaran
dördüncü dalğası kimi səciyyələndirilməlidir.
Nəvainin açdığı o böyük
yol öz ardıyca Füzulini gətirəcəkdi. Doğrudur, Nəvaiyə görə, eşq və dərd
əhlinin yolgöstərəni Əmir Xosrov Dəhləvidir,
nəfəsində ruhül-qüdsün əlamətlərini
yaşadan Hafiz Şirazidir, təriqət əhlinin
sahibi-irşadı Əbdürrəhman Camidir. Nəvai nəinki
Camini türkcəyə çevirirdi, Fəridəddin
Əttarın "Məntiq əl-Teyr"inə "Lisan əl-Teyr"
adlı nəzirə qələmə alırdı, hətta Fəridəddin
Əttarın Nişaburdakı türbəsinin
memarlığını da özü edirdi. Fars
mədəniyyətinə bu qədər sayqılı
münasibətinin, aşinalığının
qarşılığında Nəvai bəs nə
üçün türkcənin farscadan
üstünlüyünə dair kitab yazırdı? Şüurlu bir türkçünün mövqeyi,
məramı deyildisə bu, bəs nə idi?
Əlişir Nəvai və Sultan Hüseyn Bayqara əl-ələ
verib Türküstana "fəzilət zamanı" (Babur)
yaşatdılar. Və türk tarixinin intibah misilli Herat
dövründə "...farscanın yanında türkcə də
dəyər qazandı və şairlərin böyük bir
qismi türkcə şeirlər yazmağa
başladılar" (Əhməd Cəfəroğlu). Əslində, bu, türkcənin dəyər
qazanması deyil, türkcənin savaşaraq öz
haqqını alması dövrüdür.
"Əlişir Həsən Ərdəşirə
yazdığı bir mənzum məktubda belə anladır:
"Mən bir şairəm, özümü Nizami və
Firdovsidən də qüvvətli görürəm". (Zəki
Vəlidi Toğan) Haqlıydı. Hətta səlcuqlular dövründə türk
düşüncəsinin farsca yaratdığı "Xəmsə"
ənənəsini də ilk dəfə teymurilər dönəmində
o türkləşdirdi.
Nəvai
vəzir olmasa da, Bayqaranın verdiyi fərmanla
"Rüknü s-səltənə"dir...
yəni səltənətin dirəyi...
Şeyxülislam Hüseynzadənin də, sonralar Şəmsəddin
Saminin də (və görünür, onların istinad etdiyi
qaynaqların da) Nəvai ilə bağlı mülahizələrində
təshih olunmalı bir məqam da var idi. Bu, Nəvainin
Sultan Hüseyn Bayqaranın möhürdarı və vəziri
olması məsələsidir. Nəvainin
vəzirliyi ilə bağlı qənaətlərə
tarixşünaslıqda ilk dəfə 1939-40-cı illərdə
Zəki Vəlidi Toğan düzəliş etdi. Toğana görə, Nəvaini "Sultan Hüseyn
Bayqaranın vəziri saymaq böyük xətadır,
çünki vəzir təbiri, o zaman ancaq türk bəylərinə
tabe olan əcəm katiblər üçün
kullanılırdı".
Zəki Vəlidi bu qənaətdəydi ki, Əlişir
Nəvai Sultan Hüseyn Bayqaranın vəziri olmayıb. Bunun da "bir neçə
səbəbi vardı: əvvəla çox zəngin
olduğundan, rəsmi vəzifələrdən maddi
baxımdan istifadə etmək ehtiyacında deyildi, digər tərəfdən,
türk və moğol törəsinə görə,
Əlişir Nəvainin mənsub olduğu uyğur qəbiləsi
bəyləri mərasimdə və məclislərdə
Barlas, Arlat, Tarxan, Kıyat və Kongrat bəylərindən
sonra yer almaq məcburiyyətində idilər. Əlişir
də dövlətdə hökmdardan sonra ikinci bir şəxsiyyət
olduğu halda, divan iclaslarında, mərasimlərdə zikri
keçən qəbilə bəylərindən sonra oturmaq, fərmanlarda
öz möhürünü digərlərinin
möhürünün altına basmaq məcburiyyətində
idi. Məğrur bir insan olduğundan, buna
heç dözməzdi".
"Surət və şəklə
bürünmüş bir ruh olan" (Mirhont) Nəvai sənətdə
hər nə qədər mütəvaze, necə
alçaqkönüllüdürsə, siyasətdə bir o qədər
qürurludur.
Vəzir olmasa da Bayqaranın verdiyi fərmanla
"Rüknü s-səltənə"dir,..
yəni səltənətin dirəyidir.
Dövlətini
şair Nəvainin zövqünə uyğun idarə edən,
söhbət üçün şairi saraya
çağırmayıb, özü onun hüzuruna gedən
Sultan Hüseyn Bayqara Nəvaini səltənətin, az qala,
bütün səlahiyyətlərinə hakim
qıldığı təqdirdə, bəs nə
üçün məclislərdə Barlas, Arlat, Tarxan,
Kıyat və Kongrat bəylərindən oluşan sıralama
qaydasını pozmur? Əlişir Nəvainin
yerini birinci sırada təyin etmir? Hökmdar
üçün bundan asan nə ola bilərdi?
Toğan
bunun da izahını verib: "Bəzi qəbilə bəylərini
digər qəbilə bəylərindən üstün oturtmaq
hökmdarın əlində olan bir iş deyildi. Çünki bu cağatay ulusu türk-moğul qəbilələri
arasında uyğur qəbiləsinin ənənəvi
mövqeyini dəyşidirmək olardı".
Səltənət
isə hökmdarın istəyi və zövqüylə deyil,
törənin qanunları ilə idarə olunurdu...
Behzad miniatür məktəbi deyil,
Əlişir Akademiyası
"Əski
və yeni bütün şairlərin Nəvaiyə cavab verməkdən
aciz qaldıqlarını" (M.F.Köprülü) iftixarla bəyan
edən Bayqaranın sarayında qurulmuş "Bayqara məclisləri"nin,
başqa adıyla "Cəm məclisləri"nin
(N.S.Banarlı) yaraşığı rəssam Kəmaləddin
Behzad, tarixçi Dövlətşah kimi insanlarla
yanaşı, həm də və ən başlıcası
şair Nəvai hesab olunurdu və heç də qəribə
deyil ki, Bayqaranın siyasi süqutu da süd qardaşı Nəvainin
ölümündən sonra baş vermişdi... Nəvai
yaradıcılığının tədqiqində metodoloji
yanaşmanın yeni istiqamətini nişan verən Zəki Vəlidi
Toğan miniatür sənətinin XV yüzilin son
rübündəki təkamül dövrünü yaşadan
sənətkarları, miniatür tarixçilərinin dediyinə
rəğmən, Behzad miniatür məktəbi deyil,
Əlişir Akademiyası adlandırmağı təklif edir.
Şeyxülislam Hüseynzadə Nəvainin
"çox böyük və mükəmməl
kitabxanası"ndan da bəhs edir və əlavə edirdi ki,
Nəvai həmin kitabxananı elm-mərifət sahiblərinin
üzünə açıq tutardı. Əlişir
Nəvainin həm də Rəssamlıq Akademiyası hesab
olunan həmin kitabxanasında Behzad, Təbrizli Sultan Məhəmməd
kimi misilsiz rəssamlar yetişmişdi.
Mesenat Nəvai
Yenə də Herata qayıdıram.
Herat dövrü bütövlükdə Sultan Hüseyn
Bayqara və Nəvai dövrüdür. Türk ədəbiyyat
tarixi baxımından isə birmənalı şəkildə
Əlişir Nəvai dövrüdür. Fuad
Köprülünün bildirdiyinə görə, hakimiyyətdə
olduğu qırx il müddətində
Sultan Hüseyn Bayqara və dostu şair Əlişir Nəvai
Heratı dünyanın mədəniyyət mərkəzlərindən
birinə çevirmişdilər. Bayqaranın
qurduğu Sultaniyyə, Nəvainin yaratdığı
İxlasiyyə, Qiyasiyyə universitetləri Heratı Şərqin
elm mərkəzinə çevirmişdi. Tələbələrə
verilən təqaüdlərin yüksək məbləği
baxımından XV əsrin Herat mədrəsələri, hətta
XXI yüzilin modern dünya universitetlərini də kölgədə
qoyur. Xeyirxahlıqda Sultan Şairlə,
Şair də Sultanla yarışırdı. Nəvai Bayqaranı vəsf edir. Bayqara
da Nəvaiyə təzim edirdi.
Nəvai inanılmaz dərəcədə böyük sərvət
sahibi və xeyriyyəçiydi. Qafqaz
şeyxülislamının təbiriycə desək, həm də
savab əməllər sahibiydi. Xorasanda
tikdirdiyi sarayların, mədrəsələrin (universitetlərin),
məscidlərin, karvansaraların, xanəgahların, xəstəxanaların,
körpülərin, türbələrin sayı yüzlərlədir.
O, həm
də hədsiz sərmayəsi olan bir türk mütəssəvvüfü
kimi də bənzərsizdir...
Həm də tarixçi
Türkcənin dahi şairi Nəvai həm də ilk
böyük türk tarixçilərindəndir. "Tarixi-Ənbiya
və Hükəma", "Tarixi-müluki-əcəm"
müəllifidir. Sultan Hüseyn Bayqaranın - Teymurilərin
- türklərin Yafəslə başlayan tarixini də
yazacaqdı. Çünki Nəvai təkcə
türk dili uğrunda mücadilə aparmır, eyni zamanda,
türk tarixi uğrunda mücadilə verirdi. Nəvai ədəbiyyatı həm də türk
tarixinin xidmətindəydi. "Səddi-İskəndər"də
Kəyan hökmdarı Löhrəsbi Turan hökmdarı
Əfrasiyabın (Alp Ər Tonqanın) oğlu Ərcasp
öldürürdü. "Tarixi-Müluki-Əcəm"də
Ərcasp türk padşahı olaraq
tanıtdırılırdı: "Arjaps binni Əfrasiyab kim türk padişahı erdi". Nəvaidən yola çıxaraq Zəki Vəlidi
Toğan Ərcaspı elmi dəlillərlə mifdən tarixə
köçürdü. Onu Hun
hökmdarı olaraq tədqiq etdi.
Nəvai
özü yazmasa da, Teymurilərin, başqa sözlə,
türklərin tarixini himayə etdiyi iki tarixçiyə -
Mirhonda və Xandəmirə yazdırdı...
Bayqaranın süd qardaşı
Ağqoyunluların Təbrizdəki sarayından qovulan
Kişvəri Teymuroğullarının Heratdakı sarayına
- Bayqaraya və Əlişir Nəvaiyə pənah
aparırdı. Bəxtindən, taleyindən incik Kişvəri elə
bilirdi ki:
Kişvəri
şeri Nəvai şerindən əskük iməs,
Gər düşəydi bəxtinə Sultan Hüseyn
Bayqara.
Bayqara da
şair idi:
İşk
sirrin oşik ulğon mubtalolardin bilinq,
Vasl komin topmay ulqan benovalardin bilinq.
Fuad
Köprülünün təbiriycə "Bayqaranın
yüksək bir ədəbi kültürə, incə bir
zövqə, həssas bir təbiətə malik olduğu, duyğu
və düşüncələrini gözəl bir üslub
ilə şəkilləndirə bildiyi inkar edilə bilməz".
Əlişir
Nəvai otuz iki il Sultan Hüseyn
Bayqaranın yanında xidmət göstərdi. Sarayını
rövnəqləndirdi. Bayqaranın
hakimiyyətinə mənəvi güc aşıladı.
Heratı şərəfləndirdi.
...Bu
gün 600 illik əbədiyyət yuxusu - Heratdakı məzarı
talibanlar tərəfindən dağıdılan Sultan
Hüseyn Bayqara Əmir Teymurun nəslindən idi. Tarixin və ədəbi yaddaşın harasında,
hansı guşəsində bir Əlişir Nəvai varsa,
orada mütləq bir Hüseyn Bayqara da vardır. Heç ayrılmırlar.
Gözlərini Bayqara qapadı...
1500-cü ilin sonlarında, Astarabad şəhərindən
dönməkdə olan sultanı qarşılamağa gedərkən,
yolda xəstələndi və süd qardaşının,
dostunun, hökmdarının müşayiəti ilə və
onun təxt-rəvanında Herata gətirildi. 1501-ci il
yanvarın 3-də 59 yaşında öz evində - Ünsiyyə
sarayında hər gün gəlib səhhəti ilə
maraqlanan Sultan Hüseyn Bayqaranın hüzurunda
dünyasını dəyişdi. Gözlərini
Bayqara qapadı.
Bayqara dövründə Herat tarixinin bundan da kədərli
günü olmayıb.
Nəvainin dəfnindən sonra, yenə də Nəvainin
iqamətgahında matəm mərasimi yeddi gün çəkib
və ilk gündən sonuncu günə kimi Sultan Hüseyn
Bayqara Nəvainin yas yerindən ayrılmayıb. Şairin yeddisində
Heratın şimalında Havzi-Nahiyan deyilən yerdə Sultan
Hüseyn Bayqaranın adından Əlişirin ruhuna ehsan
verilib və bu mərasim Herat tarixində o günəcən
görünməmiş bir hadisə kimi
anıldıqca-anılıb, təzkirələrdən təzkirələrə,
kitablardan kitablara köçürülüb...
Şahi-qəriban, yaxud Əlişir
Nəvainin məzarını
Zəki Vəlidi Toğan 1923-cü
ildə tapdı...
1923-cü
il. Aprel. Zəki
Vəlidi Toğan Nəvainin sorağı ilə Herata səfər
edib. Heratda isə "XV əsr
kültür həyatının başında gələn və
bu şəhərin qurulmasında çox böyük rol
oynamış olan böyük türk şairi Əlişir Nəvainin
məzarının yerini bilən kimsə yoxdu". Bunu Zəki Vəlidi Toğan yazır. "Yalnız bu Əlişir kəndisinin "Vəqfiyə"
ismindəki əsərində bu gün də yerləri bəlli
olan mədrəsə və cameləri ilə imarətxanəsinin
bir-birlərindən neçə arşın məsafədə
bulunduqları açıqca qeyd olunmuş və digər
qaynaqlarda Əlişirin bu binalar arasında yapılan türbədə
gömüldüyü də bildirilmiş olduğundan bunun
yerini təsbit etmək mənim üçün asan oldu.
Metrə ilə hər tərəfi
ölçüb bulduğum nöqtədə bir məzar
daşı vardı. Buradakı bağlara
nəzarət edən zatın anlatdığına görə,
bu daş heratlılar tərəfindən "Şahi-Qəriban"
adlandırılmaqda imiş. Əskidən burada şam
yandırmaq adəti də var imiş... Bu şəkildə
Əlişir Nəvainin heratlılar nəzərində "Qəriblərin
Padşahı" olaraq tanındığını öyrənmiş
və məzarı təsbit etmiş oldum".
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 13 fevral.- S.14-15.