Cəlaləddin
Rumi və onun "Məsnəvi"si haqqında
Cəlaləddin
Rumi deyəndə onun dünya ədəbiyyatı xəzinəsinə
bəxş etdiyi "Məsnəvi"si ilk öncə
göz önünə gəlir. Rumi Nizami Gəncəvidən
sonra XI-XII əsrlər Şərq intibahının yetirdiyi
Nizami ədəbi məktəbinin davamçısı ən
böyük simalarından biri olub, fəlsəfi
düşüncələri poetik
yaradıcılığında təcəssümü bədii
sözün yüksək emosional ifadəsi ilə tərənnümündə
vəhdət təşkil etmiş, teologiyası Aristotel,
Platon kimi dərin və bəşəri səciyyə
daşımış, mövzu zənginliyi, poetik
formalarının kəsb etdiyi novatorluğu ilə
seçilmişdir.
"Məsnəvi"
C.Ruminin sufi təlimlərini əks etdirən, bir sıra dillərə
tərcümə edilən və geniş yayılın əsəridir.
Burada bitkin süjet və struktur olması da əsər poetik
forma və məzmun baxımındın vəhdət təşkil
edir.
"Burada
əsəri hərəkətə gətirən səbəb,
onun canlılığını həmişəyaşarlığını
təmin edir: azadlıq-fikir, ruh azadlığı, ifadə
azadlığı, assosiasiya azadlığı" (Radiy
Fiş). Qeyd etdiyimiz C.Ruminin baxışlar sistemini bədii
şəkildə əks etdirən əsər dünya ədəbiyyatının
şedevrlərindəndir. Şairin qırx illik mükəmməl
həyat təcrübəsindən doğan fikirlərini bədii
dillə əks etdirməsi onun ədəbiyyata verdiyi ən
yüksək qiymət olub, oxucularının ağlına
hakim kəsilmişdir. Onun sözləri qəlbindəki
Eşqi o dərəcədə parlaq bəlağət və
fəsahətlə izah etdi ki, həmin kəlmələrlə
sevginin arasındakı pərdə ortadan qalxdı, bu sənət
özü sevgiyə döndü. O, haqqa olan eşqini şeir
ilə ifadə etmişdi, "anaşı eşq olan, sevgidən
doğan" şairin şeiri də Eşqin meyvəsidir.
Sözün dəyəri isə kəsb etdiyi mənaya görədir.
İnsan həyatının formalaşmasında ən kəsərli
alim varlığın mənasını dərk etməkdirsə,
bu mənanı bəşəriyyətə dərs verən
sözdür.
Söz
mənadən doğub ona xidmət etdiyi kimi, məna da söz
(yazılı və şifahi) vasitəsilə yaşayır.
Söz əməl ağacının meyvəsidir,
çünki o, əməldən doğdu. Ulu Tanrı aləmi
söz ilə yaratdı və "ol" ("kon") deyincə
o da olur. (C.Rumi).
C.Ruminin
insan amilinin mərkəzində Eşq dayanır. İlahi
Eşq onun həyatında olduğu kimi, əsərlərində
də vəhdət təşkil edir, bunun daha geniş ifadəsini,
Kişvəri, Həbibi, Xətai
yaradıcılığında görürük. Nəsimi
yaradıcılığında Eşq özünün
sözü və məntiqə sığmayan ən yüksək,
fəth olunmamış poetik zirvəsində tapdı.
Bütün sufi mütəfəkkirlərinin əsərlərində
olduğu kimi (daha sonralar hürufilərdə) hər şey
(Cismani sevgi) Allahın insana sevgisindən doğmuşdur.
C.Rumi yaradıcılığında eşqin aliliyi insanın
sevmək qabiliyyətinin yalnız İlahi varlığa
yönəldilməsindədir.
Onun
eşqi də, sənəti də Eşq şərabından
sərxoşluğu da həqqə çatmaq
üçündür. Bu sənət (kamillik - M.Ə.) həqiqi
eşqin, insan olmağın müəllimidir.
Nəsimidə
isə cismani (dünyəvi) sevgi ilahi eşqin bir
parçasıdır, ilahi sevgiyə arxalanan, bəzə də
dayaq olan bu sevgidən dünya gözəlləşir. Nəsimi
və sonrakı dövr şairlərinin
yaradıcılığında ilahi və real sevgi vəhdəti
halındadır.
Nizami
Gəncəvinin ardıcılı olmaqla C.Rumi də
bütün mövcudatın Eşqdən
yarandığını söyləyir. Düzdür, XII əsr
Azərbaycan renessans mədəniyyətindən qaynaqlanan
Nizami düşüncəsində Eşqin
davamlığı, izahının əhatə dairəsi daha
geniş olub materalist yaxındır, burada dini-mistik təlimlər
pərdə arxasında qaldığından şairin
yaradıcılığında nikbin ruh özünü daha
güclü göstərir. Günəş sistemi planetlərində
bu simmetriya və əlaqənin gözlənilməsi, kəhrəbanın
samanı, maqniti dəniz zənciri özünə çəkməsinin
təbii yozumu rəmzi olaraq eşqlə bağlanır.
Poemasının əvvəlində verilən 56 misralıq ricətdə
Nizami insan eşqinin böyüklüyü və dərinliyini
göstərməklə, onu kainatda baş verən hadisələrlə
bağlayır, paralellər kifayət qədər oxşar və
güclüdür.
C.Rumidə
"Can" sözü özünün belə ifadəsini
tapır ki, bədəndə yerləşən can insanın
fiziki ölümündən sonra Tanrıya qovuşanda o
"ruh"a çevrilir. Ruminin təlimində laməkan
zaman və məkan olmayan, ancaq yaradılanlara aid olan
sonsuzluqdur.
C.Rumi
dünyagörüşünün ən dəyərli cəhəti
kamil insan problemidir, bütün yaradıcılığı
ona xidmət etməklə əxlaqi-didaktik səciyyə
daşıyır. "Məsnəvi" yə bəzən
sufi ensiklopediyası, bəzən də "folklor
ensiklopediyası" deyirlər.
"Bir
padşahın Kənizə asiq olması"... mənzum hekayəsində
dərin məna çoxqatlığı,
çıxarılmış məntiqi nəticə bir daha təsdiqləyir
ki, Rumi dövrünün əxlaq qaydaları, didaktik problemlərini
önə çəkərək cəmiyyətin, nəsillərin
əxlaqi saflığını islami dəyərlər və
sufi təlimləri mövqeyindən izah etmiş, oxucusunu buna
inandıra bilmişdir. Bəzi epizodları İbn Sinanın
loğmanlıq fəaliyyəti ilə səsləşən
(Böyük loğmanın nəbzi tutmaq yolu ilə eşq
oduna tutulmuş gənci sağaltması) həmin mənzumədə
Ruminin cəmiyyət üzvlərinə təlqin etdiyi ideyalar
insanı pis əməllərdən çəkindirmək, əxlaq,
saflıq, ilahi eşq sevdasından ibarətdir. Səmərqənddən
gətirilən zərgərin ilahi təbib tərəfindən
öldürülməsinin məntiqi nəticəsi belədir:
təbib ona edilən etibardan sui-istifadə etmişdir. Cismani
sevgini ilahi eşqdən yüksək tutaraq nəfsini qoruya
bilməmişdir. Xızır peyğəmbərin məsləhəti
ilə o, ölumə məhkum edilmişdir.
Dünyanın
fəlsəfi dərki, Ruminin həyati müşahidələri,
qələmə aldığı mövzudan
çıxardığı fəlsəfi nəticələr
çox maraqlı və heyrətedicidir. "Baqqal və onun
dükanında yağ dağında tutisinin hekayəti
adlı mənzum hekayəsində Rumi dövrünün fəlsəfi
təlimlərini dərindən öyrənən bir alim kimi
belə bir nəticə çıxarır ki, insan əhatə
olunduğu mühitdə əşya və hadisələrə
zahiri görkəminə görə deyil, daxili xislətinə,
kefiyyətinə görə, onun insanlığa bəxş
etdiyi töhfələrinə görə qiymət verməlidir.
Gül yağı dağıtdığı
üçün cəza alıb başı keçəl olan
tutinin keçəl dərvişlə müqayisəsi buna
misaldır.
Rumi
qeyd edir ki, zahiri oxşarlıq, daxili, mənəvi eynilik
deyil. İki çür ceyran vardır, hər ikisi ot
otlayır, biri müşki-ənbər (ətir), digəri
üfunət saçır...
Ruminin
"Məsnəvi"si hər şeydən əvvəl
islami dəyərlərə görə arxalanan, dövrün
əxlaq məcəlləsi, qanunlar toplusudur. Bu səbəbdən
də əsər "Məsnəviyi Mənəvi"
adlandırılmışdır. Məsnəvi bu mənada
dövrün, zamanın sınaqlarından
çıxmış, fəlsəfi qanunların, kainası dərk
etmə imkanlarının geniş təcəssüm
tapdığı bir güzgüdür. Burada qədim hind,
yunan və Şərq fəlsəfəsinin bədiiləşdirilmiş
əksi, epizodları dünya vətəndaşının
yoluna işıq saçır.
"Məsnəvi"də
verilmiş "Xəlifənin Leylini görməsi",
"Vəzirin həsəd etməsi", "Nəsranilərə
məxsus on iki nəslin bəyanı", "Vəzirin
padşaha hiylə öyrətməsi", "Hud
zamanında Ad qövmünü həlak edən küləyin
hekayəti" və s. əxlaqi saflığı, ədaləti,
elmi, hikməti, dini mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq bütün insanlar arasında dostluğu,
qardaşlığı, qarşılıqlı hörmət
və ehtiramı təblığ edən əsərlərdəndir.
"Fihi-ma-fih"([bizim])
içimizdəki içimizdədir əsəri C.Ruminin
oğlu Sultan Vələd və digər müridləri tərəfindən
tərtib edilərək hələ sağlığında ikən
ona bağışlanmış əsərdir.
Adından
göründüyü kimi kitab sufi rəmzlərindən olan
"Küntü-kənzü" (sirli xəzinə) işarə
edilərək yazılmışdır. Əsərdə
dünya və axirət görüşləri, sülük
(təriqət davamçıları), dərvişlik və
mürid-mürşüd əlaqələrindən, eşq, əməl,
əxlaq, ibadətdən və s. danışılır. Bəzi
məqamlarda burada Ruminin şeirdən bezdiyi, məcburən
şeir yazması haqqındakı qeydləri əks
olunmuşdur. Lakin C.Ruminin söz sənəti və
ümumilikdə ədəbiyyat haqqındakı ədəbi-nəzəri
görüşlərindən aydın görmək olar ki, o,
şeirdən deyil, sözün mənasını kiçiltməkdən
qorxur. "Mənim nəzərimdə şeirdən pis
şey yoxdur, onun ötəri dilə gətirdiyi
sözdür".
Lakin
araşdırıcıların kitabın adı haqqında rəy
müxtəlifliyinə rast gəldiyimizdən haqqında bir
neçə kəlmə söz demək istərdik. Elmi ədəbiyyatda
əsərin adı bəzən "Onların içindəki
içindədir" şəklində verilir.
Məlumdur
ki, "Fih" sözü ərəbcə olub,
"haqqında danışılan" deməkdir.
"Fihi-ma" izafət birləşməsi isə (ma - biz
deməkdir) bizim onun haqqında
danışdıqlarımız deməkdir. Daha doğrusu,
"onun haqqında danışılanları
danışırıq" mənasındadır.
Burada
C.Rumi haqqında danışılanlardan söhbət gedir.
Bizim
fikrimizcə, burada C.Ruminin "kamil insan" konsepsiyasına,
bütövlükdə isə sufi təlimlərində əsas
ideya kimi qabardılan "insan amili"nə gizli eyhamın
olması ehtimalını önə çəkmək
lazımdır. Sufi təlimlərinə görə, hər
bir insan dünyaya gəlməmişdən qabaq onun cövhərində
ilahi varlıq tərəfindən "küntü-kənzü"
("sirli xəzinə") qoyulur ki, bu da onun gələcək
taleyinə, həyat yoluna, şəxsiyyətinin
formalaşmasına istiqamət verir.
C.Ruminin
oğlu Sultan Vələd və müridləri həmin
kitabı hazırlayarkən bu barədə heç bir məlumat
verməmişlər. Bir sirrin "açarını" biz
Nəsimi yaradıcılığında tapa bildik. C.Rumi yaradıcılığındakı
sufi təlimlərini diqqətlə öyrənən şair
"içindədir" sözünün geniş tutumlu, fəlsəfi
mənasını özünün yazdığı dörd
"İçindədir" rədifli qəzəlində
verərək kainatda (hər iki cahanda) əşya və hadisələrin,
əlamətlərin bir-birilə bağlı olduğu, biri digərini
doğurduğu və tamamladığı kimi keyfiyyətlərin
fəlsəfi dərki və izahını verərək bu
"sirri" açır. Bədii sözün emosional,
ecazkar təsir qüvvəsindən böyük məharətlə
istifadə edən şair söz vasitəsilə nəinki bu
təlimləri yada salmış, izah etmiş, hətta özünün
fəlsəfi-estetik baxışları ilə bu təlimləri
daha da genişləndirmiş və zənginləşdirmişdir.
Nəsimi düşüncəsinə görə
"içindədir" çox geniş, dərin fəlsəfi
tutumu olan bir söz-məfhumdur. Şairin Rəcəz bəhrinin
III növündə (müftəilün-məfAilün,
müftəilün, məfaAilün) yazdığı bu
şeirlərdə (İ.Nəsimi divanının İraq
nüsxəsi, B.2018, s.55, 56, 57, 58) nə qədər geniş
söz ehtiyatına, bədii ifadə və təsvir vasitələrinə,
ədəbi dilimizin poetik üslubu və məqamlarına dərindən
bələdliyinin şahidi oluruq. Burada dərin fəlsəfi-psixoloji
düşüncələr selində real cismani sevgi ilə
ilahi məhəbbətin vəhdəti, onların
tamlığı, real, cismani sevginin romantik çalarlarla
ilahiləşdirilməsinə rast gəlirik.
Vəslinə
kim ki, irmədi, dərdü-əzab içindədir.
Ləlini
kim ki, sormadı təşnə sərab içindədir.
Könlüm
içində surətin can kimi qılmışam yerin
Gövhəri
"küntü-kənzü" gör kim, nə xərab
içindədir...
İkinci qəzəlində isə
Nəsimi Eşqi vəhdət halında təqdim edir:
Zülməti-hicrü
firqətin misli-cəhənnəm atəşi
Mənzəri
ali vüslətin nuri-əzim içindədir.
Abi-həyatə
irişən haldu həyati-cavidan
Zülmət
içində qalanı "əzmü-rəmim"
içindədir.
Aydın olur ki, Nəsimi C.Ruminin
görüşlərinə yaxından bələd imiş...
Nəsiminin
həmin şeirlərində, Rumidən fərqli olaraq təkcə
Allah eşqi deyil, insani sevgi, gözəllik nuru, xoşbəxtlik
haqqında fikirlər dərin məntiq və fəlsəfi
ümumiləşdirmə yolu ilə, həyati sevgi ilə,
sufi eşqi vəhdətdə verilir, onlar bir-birinə dayaq
olur.
Nəsimidə insani gözəllik
ilahi gözəlliklə birlikdə, ilahi gözəlliyin
insani camalındakı təcəssümü kimi qəbul
olunur; belə bir gözəllik sahibinə olan sevgi ilahi
sevginin bir zərrəsidir. Bu sevgi olmasaydı həyatın
özü də olmazdı. Nəsimidə tərənnüm
edilən Eşq dini-mistik deyil, sufi-panteist eşqdir, o, həyati
sevgiyə daha yaxındır. Nəsimidə gözəllik təsəvvürü
klassik düşüncənin bütün kanonlarını
özündə birləşdirir. Real gözəlliyin romantik
poetik üslubdakı təsviri və tərənnümüdür.
Nəsimidə həyat nəşəsi daha güclüdür.
İlahi
eşqlə həyati eşq Nəsiminin "İçindədir...",
yəni daha geniş və sirli mətləblərdən xəbər
verir. Bu sözü müxtəlif söz birləşmələrinin
II tərəfi kimi işlədərək o, fəlsəfi
ümumiləşdirmələr aparmış, kainat, cahan
haqqında öz düşüncələrini əks etdirmişdir.
I şeirdə "içindədir" rədifindən əvvəl
işlədilmiş qafiyələrə nəzər salaq:
Fəğan
içindədir, can içindədir, dərdi-nihan içindədir,
kövnü-məkan içindədir, abi-rəvan içindədir,
nuri-duxan içindədir, ziyan içindədir, güman
içindədir, qan içindədir, cahan içindədir,
səhni-cinan içindədir, zaman içindədir.
Şərq
şeirinin kanonlarına, qafiyə təlimlərinə dərindən
yiyələnən şair təkrarolunmaz, zəngin və
dolğun qafiyə sistemi yaratmışdır; aləmin fəlsəfi
dərkinin poetik dillə vəsfində misilsiz sənət
nümunəsi yaratmışdır.
II
şeirdə də həmin mənzərənin şahidi
oluruq: burada daha yeni və əlvan qafiyə sistemi ilə
rastlaşırıq: eyşi-nəim içindədir, cəhim
içindədir, nuri-əzim içindədir, "əzmü-rəmim"
içindədir, səlim içindədir, rənci-əlim
içindədir, küfrü-səqim içindədir,
eyşü-müqim içindədir.
III
şeirdə də həmin ustalıqla şair yeni-yeni qafiyə
çələngi ilə oxucusunu heyran qoyur: ahü-fəğan
içindədir, bu can içindədir, dərdi-nihan
içindədir, kövnü-məkan içindədir, abi-rəvan
içindədir, nuri-duxn içindədir, ziyan içindədir,
zənnü güman içindədir, nə qan içindədir,
iki cahan içindədir, səhni cinan içindədir, bu
zaman içindədir.
IV
şeirdə Nəsimi böyük söz ustası, zəngin
söz xəzinəsinə sahib olduğunu, sözlə
böyük mənalar yaratdığını nümayiş
etdirir: "içindədir" söz-rədifin "tərəf-müqabilinə
yeni sözlər qoşaraq şeirin məna yükünü,
ecazkarlığını daha yüksəklərə
qaldırır: mah içindədir, əbri-siyah içindədir,
zilli-ilah içindədir, bu rah içindədir, nikah
içindədir, sipah içindədir, gülah içindədir,
günah içindədir.
Beləliklə,
C.Ruminin "fihi ma-fih" əsərində qoyulan ideya təxminən
150 illik dövrdən sonra Nəsimi tərəfindən daha ətraflı
şərh edilir.
Şairin
qəzəllərində rədif kimi işlədilən
"içindədir" məcazı əslində, Nəsiminin
və ondan əvvəl Ruminin (əslində, müridlərinin)
niyyətində tutduqları fəlsəfi mahiyyətin məna
tutumunu özündə saxlayır. Dörd şeirdə Nəsimi
"içindədir" rədifinə 40 həmqafiyə
söz qoşaraq işlətmiş, forma və məzmun
novatorluğu ilə özünün fəlsəfi-əxlaqi
baxışlarını şərh etmişdir.
Bu
qafiyələrin 12-si birinci şeirdə, 8-i ikincisində, yenə
12-si üçüncü, 8-i isə dördüncü
şeirdə işlənmişdir.
Şairin
"Divani-Kəbir" ən geniş həcmli əsəri
kimi 24 divandan ibarət olub, ona bəzən "Divani-Şəms
Təbrizi" də deyirlər ki, burada Ruminin təsəvvüfi
görüşləri əsas yer tutur. Buradakı qəzəllərdə
Rumi 71 dəfə dostu Şəmsin adını çəkir.
C.Ruminin
"Məcalüs Səba" əsəri də müridləri
tərəfindən tərtib edilmiş əsərlərindəndir.
Şairin apardığı məclislərdə (yeddi məclisdə)
vəzlərinin məcmusudur, Allahın tərifi ilə
başlayır, dini şeirlər, əxlaqi mövzular, sufi
şeirləri, hekayələri verilmişdir. Məlum olur ki,
dini-təsəvvüfi mahiyyətdə olan bu əsəri
dostu, zərgər Səlahəddin zərqübi vəz etməyi
ondan xahiş etmişdir.
Şairin
Səlcuq dövlətinin rəhbərlərinə, vəzirlərinə
əmir və digər dostlarına yazdığı 145 məktubu
onun "Məktubat" əsərində
toplanmışdır. Bu məktublar onun həyatı və
mühiti, şəxsiyyəti və
dünyagörüşü haqqında müfəssəl məlumat
almağa kömək eidr.
Nizami
ədəbi məktəbindən qaynaqlanan C.Rumi Yaxın və
Orta Şərq xalqları, türk müsəlman ədəbiyyatına,
o cümlədən Azərbaycan klassik ədəbiyyatının,
Nəsimi, Füzuli, Kişvəri, Həbibi, Xətai,
S.Ə.Şirvani, Ə.Nəbati, A.Bakıxanov, Q.B.Zakir
yaradıcılığına təsir göstərmiş,
yeni mövzu və janrların yaranmasına kömək
etmişdir.
Məmməd
ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 20 fevral. S. 10.