Türk-müsəlman
İntibahı: Fərabinin fəlsəfəsindən Nizaminin
poeziyasına
Dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin nəhəng
yaradıcılığının əsasında dayanan
elmiliyin, fəlsəfi-metodoloji mükəmməlliyin mənşəyini
araşdırarkən gözlərimiz qarşısında
dünya idrak-təfəkkür mədəniyyətinin ən
qədim dövrlərdən gələn son dərəcə
zəngin bir mənzərəsi canlanır. "Xəmsə"nin, demək olar ki, hər bir beyti göstərir
ki, Nizami bu möhtəşəm söz sənəti abidəsini
yaradarkən yalnız ilhamının geniş üfüqləri
ilə kifayətlənməmiş, həmçinin Müsəlman
İntibahının məhsulu olan maarifçilik hərəkatının
ön sıralarında addımlamağa
çalışmışdır.
Nizaminin birbaşa əsaslandığı özünəqədərki
ən mötəbər elmi-fəlsəfi mənbələr
içərisində, heç şübhəsiz, Fərabinin
əsərləri xüsusi yer tutur.
Əbu Nəsr əl-Fərabi ət-Türki (870-950) ilk
müsəlman filosofudur ki, öz təlimində yeni dinin fəlsəfi
əsaslarını yaratmaq təcrübəsini vermişdir. Və əslində, həmin
təcrübə, məlum olduğu kimi, islam
dini kanonlarının yunan fəlsəfəsinin (Sokrat, Platon və
Aristotel) kifayət qədər rassional müddəaları ilə
interpretasiyasından ibarətdir ki, bütöv bir sistem təşkil
etməklə özündən sonra gələn müsəlman
mütəfəkkirlərinin dünyagörüşlərinə
əhəmiyyətli təsir göstərmişdir.
Fərabi
yunan fəlsəfəsini, tarixin müəyyən mərhələsində
nə qədər böyük idrak sahibləri ilə təmsil
olunmuş olsa da, yalnız bir etnosun - yunanların təfəkkürünün
əlahiddə hadisəsi hesab etmir, "Xoşbəxtliyin
qazanılması" kitabında göstərirdi ki, fəlsəfə
ilk dəfə Mesopotamiyada meydana çıxmış, oradan
Misirə, oradan da Yunanıstana keçmiş, nəhayət,
yenidən tarixi vətəninə (bu dəfə ərəblərə!)
qayıtmışdır. Odur ki, Fərabinin islam dini ilə
yunan fəlsəfəsini çox müxtəlif tərəfləri
ilə "uzlaşdırmaq" təcrübəsi, prinsip
etibarilə, etnik çalarlarına varmadan ümumən dinlə
fəlsəfəni daxili əlaqədə (harmoniyada) izah etmək
təşəbbüsündən başqa bir şey deyil.
Həm dində, həm də fəlsəfədə hərəkətverici
(eləcə də mərkəzləşdirici) qüvvə
olaraq Tanrı çıxış edirdi ki, bu, nəticə
etibarilə, vəhdəti-vücud ideyasına gətirib
çıxarırdı. Həmçinin hər
iki interpretasiyada bu dünya və o dünya
anlayışları mövcud idi.
Fərabi
dinlə fəlsəfəni "uzlaşdırarkən"
ağılla inamın elə bir nisbətini nəzərdə
tuturdu ki, "uzlaşma"nın
komponentləri, yəni əsl dinlə əsl fəlsəfə
arasında ziddiyyət olmasın. Böyük türk-islam filosofunun
fəal davamçıları və onun təlimini zənginləşdirməklə
yanaşı, fərqli tendensiyalar da nümayiş etdirənlər
vardı: İbn Sina, İbn Tüfeyl, İbn Rüşd və
b. Fərabinin əsərlərini ərəbcədən
türkcəyə çevirmiş türkiyəli tədqiqatçı
Əhməd Arslanın tamamilə doğru olaraq qeyd etdiyi kimi,
"Fərabinin özü və onun arxasınca gedən islam
filosofları hər biri ayrı-ayrılıqda yaxşı
bir mömin və müsəlman olmadıqları
üçün deyil, əksinə, yaxşı bir mömin və
müsəlman olduqları üçün fəlsəfənin
- islamın ən yüksək, ən doğru, ən mükəmməl
bir anlama şəkli və səviyyəsi olması fikrində
olmuşlar". Və heç də təsadüfi
deyil ki, İslama fəlsəfi baxışın hakim
olduğu mərhələlərdə müsəlman
dünyasında elm, maarif, mədəniyyət inkişaf
etmiş, əks halda isə ya "özünəqapanma",
yaxud dünyanı, Əl-Qəzalinin iddia elədiyi kimi, vəhylə
dərk etmək cəhdləri, ya da xurafat geniş
yayılaraq bütövlükdə dini fəlsəfədən
məhrum etməklə təməlindən sarsıtmaq təhlükəsi
ilə qarşı-qarşıya qoymuşdur. Halbuki Fərabi
"nə bədənlə ruh, nə əxlaq ilə siyasət,
nə fərdi qurtuluş ilə ictimai fəaliyyət
arasında bir uyuşmazlıq, ziddiyyət görür. Və
şübhəsiz, ruha bədəndən, o biri dünyaya bu
dünyadan daha böyük dəyər verməklə
yanaşı, biri olmadan digərinin ola biləcəyinə,
birini qurban verməklə digərinin qazanıla biləcəyinə
qəti şəkildə inanmır" (Əhməd Arslan). Fərabi nə qədər "vəhdəti-vücudçu",
mistik olsa da, insanın Tanrıya qovuşmasında tərkidünyalığa
(Əl-Qəzalidə olduğu kimi) deyil, dünyaya fəal
münasibət göstərilməsinə üstünlük
verir. Əhməd Arslana görə, "Fərabinin
mistisizmi intellektual bir mistisizmdir. Onun mistisizmi fərdi,
Tanrının varlığında assimilyasiya edən, əridən,
onun fərdiliyini, şəxsiyyətini ortadan qaldıran bir
"ittihad" mistisizmi deyil, prinsip qarşısında öz
daxilində özü üzərində yüksələn,
artan, şəxsiyyətini, fərdiliyini qoruyan
"ittisal" mistisizmidir".
Əlbəttə, fəlsəfənin bu cür dərinliklərinə
(və təfsilatlarına) varmaq, nə qədər
böyük mütəfəkkir olsa da, Nizaminin bilavasitə
missiyasına daxil deyildi. Və o, şair nə qədər filosof ola
bilərsə, fəlsəfəyə məhz o qədər
nüfuz etməyə üstünlük vermişdi.
Fərabinin 910-cu ildə Bağdadda yazmağa
başlayıb 912-ci ildə Şamda başa
çatdırdığı "İdeal dövlət. İdeal
dövlət yurddaşlarının görüşlərinin
ana prinsipləri" əsəri ilk növbədə
"İlk var olan"ın mahiyyəti barədə təsəvvür
yaradır. Və belə məlum olur ki, bütün digər
var olanların ilkin səbəbi olmaqla yanaşı, hər
cür çatışmazlıqdan uzaq olan həmin
"İlk var olan"ın nə şəriki, nə əksi
(ziddi), nə də həddi-hüdudu mövcuddur.
"İlk
Var Olan"ın qeyri-maddiliyi, ruhiliyi və
"intellektuallığı"nın nəticəsidir
ki, onda "sevən və sevilən, tərifləyən və
təriflənən, aşiq ilə aşiq olunan eynidir... Hər hansı birinin Onu sevməsi və ya sevməməsi,
Ona aşiq olması və ya olmamasının bir önəmi
yoxdur".
Nizami də,
bir qayda olaraq, söhbətə "İlk Var Olan"ın mədhi
ilə başlayır:
"Bismillahir-rəhmanir-rəhim"
Həkimlər xəzinəsinin qapısının
açarıdır.
Fikrin
başlanğıcı və sözün sonu -
Tanrının
adı ilədir, o (adla da bu kitabı) bitir!
Bütün
(dünyaya) gələnlərdən
əvvəl
var olan Odur,
(Dünyada)
əbədi qalanların hamısından
əbədi
olan Odur.
...Onun əvvəli
ibtidasız əvvəl,
Axırı intəhasız axırdır.
(filoloji tərcümə Rüstəm
Əliyevindir).
Nizami öz əsərlərinin girişində, əsasən,
Allahın kosmik nizam yaratmaq qüdrətini tərənnüm
edir. Və
"bütün varlığı yaradan"ın tərənnümündə
onun üstünlüyü, təbii ki, filosofluğunda yox,
şairliyindədir:
Hər kim Sənin haqqında danışmırsa,
sussa
yaxşıdır,
Hər kim Səni yad etmək üçün deyilsə,
unudulsa yaxşıdır.
...Sən
kimin qanını töksən,
o,
qanbahaya layiq deyil,
Sən
kimi dara çəksən,
o,
əvəz edilməyə layiq deyil.
...Bu qul -
Nizami ki Sənin
təkliyini
tərənnüm edir,
Hər
iki dünyada Sənin
səri-kuyinin
torpağıdır.
(filoloji tərcümə Rüstəm
Əliyevindir).
Nizaminin
üzünü Həzrət Peyğəmbərə tutaraq zəmanədən
şikayət etməsi də məhz şairliyin əlamətidir:
Sənin
torpağın ölkəyə (xilafətə) ətir
saçdı,
Lakin fitnə küləyi gəlib o ətri apardı.
(Hökmranlıq)
taxtından asudələri
(rahatlananları)
düşür,
Minbəri
(günahkar ruhanilərin)
çirkindən
yu.
...Biz
hamımız cismik, gəl bizə can ol.
Biz hamımız qarışqayıq, gəl bizə
Süleyman ol.
(filoloji tərcümə Rüstəm
Əliyevindir).
Fərabi "İdeal dövlət"də yazır
ki, bütün varlıqlar "İlk Var Olan"dan, nəticə
etibarilə, maddi olanlar da ruhi olandan törəyir. Çünki
"İlk Var Olan"ın mahiyyəti elədir ki, həm
ruhi, həm də maddi olanların əlaqəsini təmin edə
bilir. Fərabi "İlk Var Olan"la yanaşı,
ikinci, üçüncü, dördüncü... nəhayət,
on birinci var olan barədə də danışaraq onların
hamısının ruhi olduğunu göstərir. Və
onlardan sonra maddi olanlar - od, hava, su və
torpaq gəlir...
Fərabi
göy cisimlərinin ortaq xüsusiyyətləri barədə
bəhs edərkən yazır ki, onlar "formalar içərisində
ən mükəmməl formaya, yəni kürə
formasına, görünmə tərzinə görə ən
mükəmməl tərzə, yəni işığa... Hərəkətlər içərisində də ən
mükəmməl hərəkətə, yəni çevrə
üzrə hərəkətə sahibdirlər".
Fərabi bədənin - orqanizmin daxili iyerarxiyası barədə
bildirir ki, ürək başqa bir orqandan əmr almayan əmredici
orqandır. Ondan sonra beyin gəlir. Beyin də
əmr edən orqandır. Ancaq o, birinci
deyil, ikincidir. O, ürəyin əmrlərinə tabe
olmaqla yanaşı, bütün digər orqanlara əmr edir.
Filosofdan (Fərabidən) fərqli olaraq şair (Nizami)
istər göy cisimlərindən, istərsə də bədən
üzvlərindən bəhs edərkən onların
arasındakı fiziki-astronomik, fizioloji-bioloji əlaqələrdə
fəlsəfə yox, metaforik-ictimai məna axtarır. Məsələn, "Leyli
və Məcnun"da deyilir:
Mərrux
(Mars) kinlə bərk tələsirdi ki,
Düşməninin gözünə mil çəksin.
Bürcis (Yupiter) onun möhürünün
qaşıydı.
Dünyanın taleyi onun yengində (əlində) idi.
Keyvan
(Saturn) əlaqə yaradan
(cazibəli)
bülöv idi ki,
Onun qılıncını itiləsin.
(filoloji tərcümə Mübariz Əlizadənindir).
İnsanı
ruhi-mənəvi baxımdan izah edərkən Fərabi
xoşbəxtlik anlayışına gəlib
çıxır:
"Xoşbəxtlik - insan ruhunun varlıq
baxımından güc alacağı hər hansı maddiliyə
ehtiyac duymadığı bir mükəmməllik dərəcəsinə
çatmasıdır.
...Əməli ağıl nəzəri ağıla xidmət
etmək üçün mövcuddur. Nəzəri
ağıl isə başqa bir şeyə xidmət etmək
üçün deyil, xoşbəxtliyə çatdırmaq
üçün mövcuddur".
"İdeal dövlət"də Fərabinin şərh
etdiyi ən mühüm məsələlərdən biri
insanın cəmiyyətdə birləşmək (və
yardımlaşmaq) ehtiyacıdır ki, əsərin, əgər
belə demək mümkündürsə, ikinci hissəsi
bütünlüklə həmin problemə həsr
olunmuşdur.
Dahi türk-islam filosofu yazır:
"Hər insan bir başqa insanla əlaqədar olaraq
eyni vəziyyətdədir. Odur ki, insan sahib
olduğu təbii yaradılışının özünə
verilməsinin məqsədi olan mükəmməlliyinə
yalnız bir-birilə yardımlaşan bir çox insanın
bir araya gəlməsilə çata bilər. Bu insanlardan hər biri digər hər birinin
xüsusi bir ehtiyacını qarşılar".
Nizaminin "İskəndərnamə"sində həmin
ideya-obrazı "Xoşbəxtlər ölkəsi"
yurddaşlarının timsalında görmək
mümkündür.
Fərabi
ərdəmli cəmiyyəti idarə edənin on iki
xüsusiyyətini göstərir:
1) bədən
orqanları öz funksiyalarını normal yerinə yetirməlidir;
2) deyilənləri yaxşı anlamalıdır; 3)
yaddaşı möhkəm olmalıdır; 4) ayıq, zəkalı,
bir işarədən mətləbi qanan olmalıdır; 5)
gözəl nitq qabiliyyəti olmalıdır; 6) öyrənməkdən
yorulmamalıdır; 7) doğruluğu sevməli, yalana nifrət
etməlidir; 8) yemək, içmək, şəhvət, qumar
kimi şeylərdən uzaq olmalıdır; 9) ruhu, nəfsi
yüksək olmalıdır; 10) qızıl, gümüş
kimi şeylərə meyil etməməlidir; 11) ədalətli,
insaflı olmalı, bu cür insanları müdafiə etməlidir;
12) əmin olduğu işdə qərarlı olmalı, tərəddüd
etməməlidir.
"İdeal dövlət" müəllifi öz yunan
sələflərinin arxasınca iddia edir ki, ərdəmli
şəhərin hakimi mütləq filosof olmalıdır. Və onun ətrafına
da fəlsəfi təfəkkürlü (bəsirətli)
insanlar toplanmalıdır ki, yerdə qalanlar hər biri
onları (filosofları) təqib etsinlər.
Nizamidə bu məsələ, hər cəhətdən
məlum olduğu kimi, izahını hökmdarın öz
missiyasını layiqincə yerinə yetirməsi prinsipində
tapır. Və
Xosrovda, Bəhramda - yarıəfsanəvi İran
şahlarının obrazları üzərində eksperimentlər
aparan şair öz əsl hökmdar etalon-metaforasını
İskəndərin simasında təqdim edir.
Fərabi ərdəmli cəmiyyətlərə (və
şəhərlərə) zidd olan cahil və ya yolunu
azmış cəmiyyətlərin (və şəhərlərin)
geniş yayılmasından, xüsusiyyətlərindən ətraflı
söhbət açır. Və göstərir
ki, u cür cəmiyyətlərdə (və şəhərlərdə)
maddi olan ruhi (mənəvi) olanı unutdurmuşdur.
Cahil və ya yolunu azmış cəmiyyətlərdə
ictimai əlaqələr qarşılıqlı sevgiyə
deyil, maddi ehtiyacdan irəli gələn (və həmin ehtiyac
ödənildikdən sonra dərhal pozulan!) münasibətlərə
əsaslanır. Bir-birinə nifrət edən insanlar hansısa təzyiq
altında birləşirlərsə, bu, o demək deyil ki, həmin
təzyiq (və həmin birləşmə) daimidir... Fərabi
yazır ki, insanlar "bir-birini yenməyə
çalışarkən əldə etməyi qarşılarına
məqsəd qoyduqları şeylər isə əmniyyət,
şərəf, zənginlik, həzz almaq və insanları bu
cür şeylərə çatdıran hər
şeydir"... "Ədalət" anlayışına gəldikdə
isə cahil cəmiyyətlər onu aşağıdakı
şəkildə təqdim edir: qarşılıqlı
iddialar həll oluna bilmədikdə tərəflər müəyyən
güzəştə getməli, hətta müəyyən
dövr üçün bunu qanuniləşdirməli olurlar
ki, beləliklə, guya ədalət təmin edilir, ancaq elə
ki, hansısa tərəf güclənir həmin prinsip onun
xeyrinə dəyişir...
Dahi
filosof sələfinin bu mülahizələri dahi şairin
"Xəmsə"sində konkret obrazlarla o dərəcədə
sistemli şəkildə əks olunur ki, çox zaman
"soyuq" fəlsəfi mühakimə ilə "hərarətli"
metaforik izhar arasında hədd qoymaq çətinləşir.
Lakin Nizami, prinsip etibarilə, özünü "soyuq" fəlsəfi
mühakimələrin deyil, "hərarətli"
(eşqli!) metaforik izharların ustası sayırdı:
Eşq
lüğətində söz bizim canımızdır,
Biz -
sözük, bu gövdə isə
bizim
xarabaxanamızdır.
...Söz
qoşanlar ərşin bülbülləridir,
Onlarla
başqalarını necə
müqayisə
etmək olar?
(filoloji tərcümə Rüstəm
Əliyevindir).
Fəsahətdə
dilimin qılıncında
Məsih (İsa) möcüzünün qüdrəti
var.
(filoloji tərcümə Mübariz Əlizadənindir).
Və bu da bir həqiqətdir ki,
türk-müsəlman İntibahı dövründə Fərabidən
Nizamiyə qədərki hərəkat fəlsəfədən
poeziyaya doğrudur...
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 27 fevral. S. 6-7.