Torpaq
kimi bərəkətli ömür... -
Bu
yazını qocaman iş yoldaşım - Bakı Dövlət
Universitetinin Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
kafedrasının professoru Abdulla Abasovun 91 yaşına hədiyyə
etməyi düşünürdüm. Abdulla
müəllim ad gününü - martın 9-nu gözləmədi.
Onun əziz xatirəsinə vida yazısı həsr
etməli oldum.
Hərdən mənə elə gəlir ki, insanlar öz
təbiətləri, xasiyyətləri, davranışları
ilə doğulub boya-başa çatdıqları torpağa
çox oxşayırlar. Abdulla müəllimlə
hər görüşəndə, onun söhbətlərini
dinləyəndə gözümün qarşısında Quba
canlanırdı. Təbiətinin sirlərlə dolu zənginliyi,
göylərinin genişliyi, torpağının bərəkəti
ilə... Bənzərsiz zənginliyi, sonsuz
genişliyi və barlı bərəkəti Abdulla müəllimin
təbiətində də görürdüm. Bu, yəqin ki, mənim sırf subyektiv təsəvvürüm
idi. Həmin təsəvvürü yaradan isə Abdulla
müəllimin böyük rəğbət və hörmət
bəslədiyim, on illərin sınağından şərəflə
çıxmış şəxsiyyəti idi...
Abdulla
müəllim üçün şəxsiyyət mücərrəd,
ölçüsü olmayan anlayış deyildi: "...
öz varlığı, əqli, fikri, yaradıcı əməyi
ilə həyatın gözəlliyini artıran, hər
cür fərdi və sosial fəaliyyəti, mənəvi-əxlaqi
və estetik kamillik dərəcəsinə çatdıran, həyatın
fəal qurucusu olan insandır!..".
Onunla
tanışlığımızın, ilk ünsiyyətimizin
köklü tarixi vardı. Mən tələbə
olanda - 1970-ci illərin sonlarında Abdulla müəllimin
çalışdığı Azərbaycan Sovet ədəbiyyatı
kafedrasına tez-tez baş çəkirdim. Kafedra müasir ədəbi proseslə bağlı tədbirlər
təşkil edir, görkəmli yazıçılarla
görüşlər keçirir, bu tədbirlərə tələbələri,
o cümlədən məni də cəlb edirdi. Abdulla müəllim auditoriyada mənə dərs deməsə
də, ünsiyyətə açıqlığı,
istiqanlılığı ilə fərqlənirdi.
Kafedrada ilk görüşlərimiz zamanı tələffüzündəki
Quba aksenti onu asanlıqla "ələ verirdi" və təsəvvürümdə
Abdulla müəllimlə bağlı fərqli bir Quba
obrazı da yaranırdı...
O vaxt bəzi
müəllimlərimizdə maraqlı bir keyfiyyət "kəşf
eləmişdim": mənə elə gəlirdi ki, onlar, əsərlərini
tədqiq etdikləri yazıçıların dili, üslubu
ilə danışırlar. Tədqiq və təhlil
etdikləri obrazların dünyası onların özlərinə,
şəxsiyyətlərinə sirayət eləmiş kimi
görünürdü (heç şübhəsiz ki, bu da mənim
sırf subyektiv müşahidəm idi). Professor Firudin
Hüseynovun danışığı Mirzə Cəlilin, professor Cəlal Abdullayevin (hər ikisinə
Allahdan rəhmət diləyirəm)
danışığı Səməd Vurğunun üslubu ilə
səsləşirdi. Firudin müəllim
danışanda Mirzə Cəlildən, Cəlal müəllim
də Səməd Vurğundan tez-tez iqtibaslar gətirirdi və
bu, mənim qənaətimi bir qədər də gücləndirirdi.
Abdulla müəllimin özünüifadə tərzində
də Üzeyir bəy Hacıbəylinin bədii
yaradıcılığının enerjisini və izlərini
nəzərdən qaçırmaq mümkün deyildi.
Adlarını çəkdiyim alimləri birləşdirən
mühüm bir cəhət də var idi: onlar Mir Cəlal
müəllimin yetirmələri idilər. Mir Cəlal müəllimin nitqindəki
incə və usta ironik tərz ilə Mirzə Cəlil
yaradıcılığı (Mir Cəlal müəllimin Mirzə
Cəlil realizmi mövzusunda qiymətli tədqiqatı var)
arasındakı bağı görmək üçünsə
mütəxəssis olmağa elə bir ciddi ehtiyac yox idi. Görünür, bu insanlar böyük şəxsiyyətlərin
yaradıcılıqlarını, sadəcə, tədqiq etməklə
kifayətlənməyərək həmin şəxsiyyətlərin
əsərlərindən gələn keyfiyyətləri
öz təbiətlərinə
köçürmüşdülər. Əslində,
bunun özü də böyük sənət
adamlarının könüllərdə yaşayan möhtəşəm
abidələrə çevrilməsinin bir təzahürüdür.
Filologiyanın başı üzərində
"formalizm" təhlükəsinin Domokl qılıncı
kimi asıldığı 1930-cu illərdə Füzuli sənətkarlığını
tədqiq edən Mir Cəlal müəllimin yetirmələrinin
elmi fəaliyyətində daha bir mühüm xüsusiyyət
də ayrıca qeyd edilməlidir. Onlar öz tədqiqatlarını
ayrı-ayrı şəxsiyyətlərin
yaradıcılığında bədii sənətkarlıq
məsələlərinə həsr etmişdilər. Məsələn,
Cəlal Abdullayev Səməd Vurğun lirikasında, Təhsin
Mütəllimov Ə.Haqverdiyev nəsrində və
dramaturgiyasında, Abdulla Abasov da Üzeyir bəy Hacıbəyli
yaradıcılığında sənətkarlıq
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdi. Klassik irsə bu cür yanaşma Sovet dövrü
üçün müstəsna əhəmiyyət
daşıyırdı. Çünki bizim ədəbi
mühitdə bədii əsərin ideya-məzmun təhlili
filologiyanı istər-istəməz ideologiyanın ayağına getməyə
sövq edirdi. Ona görə də ən
sağlam yol bədii söz sənətinin incəliklərini
təhlil edib, yazıçının yaradıcılıq
sirlərini üzə çıxarmaq idi.
Abdulla müəllimin doktorluq tədqiqatında diqqəti
cəlb edən başlıca keyfiyyət Üzeyir Hacıbəyli
yaradıcılığının mənbəyinin xalq
ruhundan və ədəbiyyatından gəldiyi qənaətinə
əsaslanmasıdır. Üzeyir Hacıbəyli ilə Abdulla
müəllimin ədəbiyyat haqqında düşüncələrində
üst-üstə düşən məqamlardan biri budur ki,
"zəngin xalq ədəbiyyatına, klassik irsə, eyni
zamanda dünya ədəbiyyatına mükəmməl bələd
olmayan, ondan yaradıcı istifadə etməyi bacarmayan qələm
sahibi kamil sənət nümunəsi yarada bilməz. Çünki folklorun və klassik irsin mütərəqqi
ənənələri həmişə müasir ədəbiyyat
üçün tükənməz mənbə
olmuşdur" (Ü.Hacıbəyli).
Abdulla
Abasov Üzeyir bəyin yaradıcılığının
şifahi xalq ədəbiyyatı ilə əlaqəsini təhlil
edərkən diqqəti üç başlıca cəhətə
yönəldib:
-
Üzeyir bəyin xalq sənətinin tükənməz
enerjisindən faydalanması,
yaradıcılığının etnokultural kökləri;
-
Üzeyir bəyin milli ədəbiyyatın və sənətin
ilkin qaynaqları haqqında mükəmməl elmi-nəzəri
görüşləri;
-
Üzeyir bəyin yaratdığı, xalq ?ikmətindən
gələn aforizmlərin yenidən xalqın dilində
"folklorlaşması", dilin ümumişlək fonduna
keçməsi.
Üzeyir
Hacıbəylinin böyüklüyünü "xalqına, millətinə, əsrinin
qabaqcıl ideyalarına arxalanmasında" görən
Abdulla müəllimin istər mətbuat və ədəbiyyat
məsələlərinə, istər müasir Azərbaycan
dramaturgiyasının inkişaf tarixinə həsr etdiyi
fundamental tədqiqatlarında, istərsə də
ayrı-ayrı əsərlərə və
yazıçılara həsr etdiyi məqalələrində,
portret-oçerklərində
istinad nöqtəsi ədəbiyyatla xalqın həyatı
və mənəvi dəyərləri arasındakı
münasibətlərdə tarazlığın
axtarılmasıdır. Abdulla müəllim
üçün əsas ölçü vahidi ədəbiyyatın
xalqın həyatına və dəyərlərinə
bağlılığıdır. Heç təsadüfi
deyil ki, professor Abdulla Abasovun
kitablarından biri "Həyat və bədii həqiqət"
adlanır. Alimin qənaətinə əsasən,
yazıçını zamanın sərt sınaqlarından
üzüağ çıxara biləcək ecazkar qüvvə həyat
həqiqəti ilə bədii həqiqət arasındakı
ahəngdarlıqdır. "Klassiklər həmişə
müasirdir" kitabının adı və məzmunu da bu qənaətə
dayanır.
Abdulla Abasovun
tariximizin ən mürəkkəb dövlərindən olan
1920-30-cu illər mətbuatında ədəbiyyat məsələlərinə
həsr etdiyi, namizədlik dissertasiyası əsasında qələmə
aldığı monoqrafiya Sovet
ideologiyasının sərt və dar çərçivələr
müəyyənləşdirdiyi bir zamanda yaransa da, bu kitabda ədəbiyyatımızın
təlatümlü mənzərəsi, keçdiyi keşməkeşli
yol barədə ətraflı məlumat almaq
mümkündür. Böyük zəhmət
hesabına araya-ərsəyə gələn bu cür kitablar
ziddiyyətlərlə dolu yaxın tariximizi konkret faktlar əsasında
canlandırmaq, faktları yaddaşın gündəliyinə
gətirmək baxımından dəyərlidir. O tamamilə
başqa məsələdir ki, bu gün həmin faktlara fərqli
mövqedən yanaşmaq və fərqli qiymət vermək
mümkündür və lazımdır.
Abdulla müəllim "Ədəbi yadigarlar"
kitabında yaxından tanıdığı, ünsiyyətdə
olduğu ədəbiyyat adamları haqqında
düşüncələrini, xatirələrini təqdim
edib. Bu kitab qədirbilənliyin gözəl bir örnəyidir.
Kitabdakı oçerklərdə diqqəti cəlb
eləyən mühüm məqamladan biri müəllim
obrazlarıdır. Abdulla Abasovun
portret-oçerklərinin bir silsiləsi müəllifin
özünə müəllim hesab etdiyi, müəllim kimi
anılmaq şərəfinə layiq şəxsiyyətlər
barədədir.
Abdulla müəllimin alimliyi, elmi fəaliyyəti, tədqiqatları
ilə yanaşı, onun mənalı həyatında müəllimlik
fəaliyyətinin xüsusi yeri vardı. Bu insan nəsillərə
nümunə olacaq əsl müəllim kimliyinin ləyaqətli
daşıyıcısı idi. O, auditoriyada ədəbiyyat
havası yaratmağı, gəncləri bədii sözün
sehrinə salmağı bacaran usta müəllimlərdən
idi.
Onun bu
keyfiyyəti də həyatdan gəlirdi: yeniyetməliyi və
gəncliyi əvvəlcə repressiya, sonra da İkinci
Dünya müharibəsi illərinə düşən Abdulla Abasov 18
yaşında Quba Pedaqoji Məktəbini bitirmiş və o
vaxtdan müəllim adı onun "boyuna
biçilmişdi". Sonradan təhsilini Quba Dövlət
Müəllimlər İnstitutunda və Bakı Dövlət
Universitetinin Filologiya fakültəsində davam etdirən, 91
il ömür sürən Abdulla Abasov 18 yaşında
qazandığı müəllim adının məsuliyyətini,
şərəfini ömrünün son gününə qədər
bütün adlardan, fəxri ünvanlardan uca tutdu.
...Bir
müddət jurnalistika fakültəsində Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi fənnini "növbəli" tədris edirdik. Yeni tədris planına əsasən (bu planı icad
eləyənlərə Allah insaf versin!), ən qədim
dövrlərdən başlamış müasir ədəbi
prosesə qədər Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
jurnalistika fakültəsində bir semestr ərzində
keçilir. Semestrin ortasından mən
"estafeti" Abdulla müəllimə təhvil verməli
olurdum. Abdulla müəllim dəfələrlə
zəng vurur, mənim öz "hissəmi" nə vaxt
tamamlayacağım və auditoriyanın səviyyəsi ilə
maraqlanırdı. Düşünürəm
ki, bu, Abdulla müəllimin xarakterinə hopmuş müəllimlik
intizamından irəli gələn keyfiyyət idi və
yaşının ağsaqqal çağında da o,
auditoriyanın havası ilə yaşamaq, tələbə
mühiti ilə nəfəs almaq narahatlığını
qoruyurdu. Bu keyfiyyət onun müəllimlik
fitrətindən, yeni nəsillə ünsiyyət qura bilmək
istedadından, ömrü uzunu öyrənib bildiklərini səxavətlə
bölüşmək ehtiyacından gəlirdi.
"İstedadlı, yaradıcı tədqiqatçı
olmağın kökündə qüdrətli əmək, fədakar
zəhmət, zəkalı elm-təhsil, prinsipiallıq kimi
davamlı, səmərəli yaradıcılıq
anlayışları dayansa da, o, həm də böyük
Allah vergisidir".
Bu, professor Abdulla Abasovun öz tələbələrindən
biri haqqında qeydlərindəndir.
Düşünürəm
ki, Abdulla müəllimin hamımız üçün
örnək olan nüfuzunun sirri də mənalı
ömrü boyu fədakar zəhmət hesabına
qazandığı elmlə yanaşı, böyük Allah
vergisində idi...
Məti OSMANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 27 fevral. S. 23.