"Onun yazacağını heç kim yazmayacaq"
“Unudulmazlar” silsiləsindən
1979-cu ilin 21 dekabr günü. Mən Ədəbiyyat
İnstitutundan ayrılıb Yaşar Qarayevin və Elçin
Əfəndiyevin xeyir-duası və Yazıçılar
İttifaqının sədri İmran Qasımovun əmri ilə
"Azərbaycan" jurnalına Tənqid şöbəsinin
müdiri təyin olunmuşdum. Həmin gün yeni iş
yerinin sevinciylə jurnala gəldim. İçəri girdim,
amma baş redaktor Əkrəm Əylislini, jurnalın əməkdaşları
- İsi Məlikzadəni, İntiqam Qasımzadəni, Nadir
Cabbarovu, Natiq Səfərovu, Tahir Hüseynovu, Dilsuzu, Nemət
Veysəllini pərişan gördüm. Az-çox
tanıdığım İntiqam Qasımzadəyə
yanaşdım, "niyə kədərlisiniz", - deyə
soruşdum. Dedi ki, Sabir Süleymanov - bu jurnalın əməkdaşı
- vəfat edib. Mən də istər-istəməz
bu pərişanlığa qatıldım. Mənə Sabir Süleymanovun oturduğu yeri təklif
etdilər.
Mən Sabir Süleymanovu bir neçə dəfə
görmüşdüm. Jurnala - çap olunmağa yazı gətirirdim.
Sabir Süleymanov çox ciddi, qaraqabaq adama
oxşayırdı, həmişə də nəyisə
oxuyur, redaktə edirdi. Amma onunla heç
bir ünsiyyətim olmasa da, əsərlərini oxumuşdum, hətta
"Nəsrimizdə konflikt və xarakter" adlı namizədlik
dissertasiyamda onun "Dan qaranlığı" povestindən
də söz açmışdım.
İllər gəlib keçdi, hər gün işə
gələndə, o yerdə oturanda Sabir Süleymanovdan,
dünyasına qovuşmuş o insandan üzr istəyirdim.
Dünyanın faniliyi, ömrün vəfasızlığı,
ölümün gözlə qaş arasında olmasından
çox deyiblər, çox yazıblar. Ömür baharına səmum
yeli əsən neçə gözəl insan
dünyasını dəyişəndə, nədənsə,
böyük sənətkarımız Cəfər
Cabbarlının bu misralarını xatırlayıram:
Ölmək,
o böyük körpünü hər kəs keçəcəkdir,
Bir badə ki, ondan bütün aləm içəcəkdir.
Hər
süslü çiçək sonda saralmış quru yarpaq,
İnsan kimdir? Əvvəli torpaq, sonu torpaq...
Böyük ədib bu misraları qardaşı
Hüseynqulunun qəbir daşına yazdırmışdı. Bu gün vaxtilə
gördüyüm, bəziləri ilə lap dostluq etdiyim Yusif
Səmədoğlunu, Vaqif Səmədoğlunu, İsi Məlikzadəni, Fərman Kərimzadəni, İsa İsmayılzadəni,
Ələkbər Salahzadəni, Səməndər Rzayevi,
Nüsrət Kəsəmənlini, Zəlimxan Yaqubu, Eldar Baxışı, Şahmar
Hüseynovu "nakam" deyib xatırlayırıq. Məmləkətimizin hər bölgəsində
baş-başa verən şəhid qəbirləri də
nakamlar xəzanıstanına dönüb. Ancaq nakamların
çoxu o yarımçıq ömürlə də
dünyada bir iz qoydular.
Cəmi
42 il yaşamış yazıçı
Sabir Süleymanov (1937-1979) da bütöv bir ömrü
başa vura bilmədi.
Qısaca
bu yarımçıq ömrün səhifələrini
çevirək: "Sabir Süleymanov Cəbrayıl rayonunda
doğulmuşdu. Orta məktəbi bitirəndən
sonra APİ-də təhsil almışdı. İnstitutu bitirəndən sonra (1960) "Maarif"
nəşriyyatında, Azərnəşrdə işləmişdir.
Son iş yeri "Azərbaycan" jurnalı idi - Nəsr
şöbəsinin müdiriydi. Ədəbi fəaliyyətə "Qovaqlar" adlı ilk
hekayəsi ilə başlamışdı (1958). Sağlığında beş kitabı çapdan
çıxmışdı".
Öncə
qeyd etdim ki, o jurnalda tanıdığım iki adam
vardı - İntiqam Qasımzadə və Nemət Veysəlli.
Onlarla hal-əhval tuturdum. Hərdən
boş stulların birində əyləşir, redaksiya "mətbəxini"
seyr edirdim. Buraya tanınmış
yazıçılar gəlir, müxtəlif nəsildən
olan yazarlar şeir, hekayə təqdim edirdilər. Həmişə üz-gözündən ciddilik
yağan qaraşın bir kişinin başını əlləri
içərisinə alıb dərin düşüncələrə
daldığının şahidi olurdum. O qaraşın kişi Nəsr şöbəsinin müdiri
Sabir Süleymanov idi. Öyrəndim ki, Sabir
müəllim xəstədir, beyin nahiyəsindən tez-tez
ağrıları olur.
Əlbəttə, təəssüflənirdim, onunla
heç bir ünsiyyətim olmasa da, povest və hekayələri
ilə tanış idim. Ölümündən
sonra mən Sabir Süleymanovun çap olunmuş əsərlərini
bir daha oxudum və "altmışıncılar" nəslinin
sırasında onu da kəşf etdim. Sabir
Süleymanovun özünəməxsus yazı tərzi, fərdi
üslubu, həyat hadisələrinə yanaşma üsulu,
obrazları son dərəcə real və inandırıcı
təsviri ilə qarşılaşdım. Amma ona təəssüfləndim ki, bir-iki epizodik
yazıdan başqa, bu istedadlı yazıçı
haqqında o zamankı ədəbi tənqid ciddi bir söz demədi.
Cəmi
42 il. Bunun da son bir neçə ilini Sabir
Süleymanov ölümlə üz-üzə
qalmışdı. Sağlığında çap
olunan beş kitabında beş povesti və
iyirmidən çox hekayəsi toplanmışdı. Özü də bu əsərlərin çoxunu o,
60-cı illərdə qələmə almışdı.
60-cı illər isə Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafında yeni bir mərhələnin
yarandığı illər idi. Anar, Y.Səmədoğlu,
İ.Məlikzadə, Elçin, Ə.Əylisli, F.Qoca,
F.Sadıq, M.İbrahimbəyov,
F.Kərimzadə, S.Azəri, İ.İsmayılzadə,
V.Səmədoğlu, Ə.Salahzadə, M.İsmayıl öz
şeir və nəsr əsərləri ilə ədəbiyyatın
daşlaşmış, ənənəvi stereotiplərini
qırır, yeni cığırlar açırdılar. Sabir Süleymanov da bu yenilikçilər
-"altmışıncılar" arasındaydı. O
öz məxsusi yazı tərzi, fərdi üslubu və nəfəsiylə
yaşıdlarından seçilirdi. Onun povestlərinin
əksəriyyəti müharibə mövzusunda idi. Xatırlayaq ki, o illərdə
"altmışıncılar" bu mövzuya tez-tez
müraciət edirdilər.
Çünki onların
uşaqlığı müharibə illərinə
düşmüşdü, atasızlığın bəlasını,
ehtiyacın hər üzünü görmüşdülər.
Sabir Süleymanovun "Qarayel" povestində balaca Qiyasın dililə
söylənilən həqiqətlər müharibə
haqqında canlı, görümlü təəssüratlar
yaradırdı. Müharibə təkcə döyüş
bölgələrində, səngərlərdə getmirdi, həm
də arxada, bu davadan əzab çəkən anaların,
uşaqların, kimsəsiz qocaların ürəyində gedirdi. İnsanlar
bu dar gündə
sınağa çəkilirdi, müharibədən
yayınan keçəl Xasay
kimiləri gecələr ərsiz qadınların evlərinə hücum çəkir,
gündüzlər isə onlara göz verib işıq
vermirdilər. Yazıçının
"Şaqul" povestinin qəhrəmanı da
uşaqdır, atası müharibəyə getmiş, anasısa
ölmüşdür. Bu zaman Seyid Nuru
deyilən bir şəxs həmin bu uşağı -
Savalanı "himayəsinə" almış, guya yetimə
yiyə durmuşdur.
Əslində isə... Müharibənin nə demək
olduğu Savalana Seyid Nurunun mənfur sifətini,
qeyri-insani hərəkətlərini
görəndə məlum olur.
Sabir Süleymanovun müharibə mövzusunda ən
gözəl əsəri isə "Dan
qaranlığı" povestiydi. Povestin qəhrəmanı Məhəmməd
kişi müharibə illərində bir kəndin arxası,
ağsaqqalıydı, kolxoza sədrlik edirdi. O, nə qədər
ağır, məşəqqətli günlər
görür, böyük oğlu müharibədə həlak
olur, amma bütün bunlara dözür, kəndi də bu
dözümüylə, təmkiniylə ağır
sınaqdan çıxara bilir. Amma onun ikinci oğlu Qədir
isə tamam başqa bir ruhda böyüyür, atasının
təmizliyinə, saflığına gülür, işlədiyi
yerdə oğurluq edir, arvadını döyür, incidir,
işi çətinə düşəndə isə
atasına deyir ki, onda olan qiymətli qəməni satsın,
onu xilas etsin. Qəmə isə kişilik, mərdlik simvoludur
- onu bivec oğula sərf etməkdənsə, aparıb muzeyə
qoymaq daha yaxşıdır və Məhəmməd kişi belə də edir.
Amma mənim Sabir Süleymanovdan ən çox bəyəndiyim
əsər "Çinar kəhrizinin suyu" povestidir.
"Bəzən gecənin bir aləmində
gözətçilər onun səsini Çinar kəhrizindən
eşidərdilər. Onda Ceyhun nərə
çəkməzdi. Kiməsə işarə
ilə, eyhamla söz qandırmazdı. Ucadan,
hündürdən qışqıraraq dərdini, arzusunu istəyini,
sevincini, zümzüməsini gecələrin sükutuna,
sakitliyinə qatan çinar kəhrizinə bildirərdi.
Növbədə olarkən susayıb özünü kəhrizə
verər, sudan ovuc-ovuc içib ürəyinin
yanğısını söndürər, sonra da kəhrizin
daş pillələrini qalxa-qalxa hamının eşidəcəyi
səslə deyərdi: "Oxqay, ay çinar kəhrizinin
suyu! Sənə qurban olum, ay Çinar kəhrizinin suyu!". Povestdə yalnız bircə
dəfə görünən, sonra naməlum bir ölümə
qurban gedən Ceyhunun bu sözləri simvolik bir məna
daşıyır. İnsanları o müqəddəs
suya tapınmağa, o su kimi təmiz və saf olmağa səsləyən
Ceyhun (yanğınsöndürən maşınının
sürücüsü) öz vəzifəsini yerinə yetirərkən
həlak olur. "Ceyhun elə bil
yatmışdı. Elə bil bu saat səs-küyə
oyanıb başını qaldıracaq, arxada qalan çinar
ağacına üz tutub deyəcəkdi: "Oxqay, ay
çinar kəhrizinin suyu! Sənə qurban olum, ay Çinar
kəhrizinin suyu!". Povestin
qəhrəmanı gözətçi Sərxandır, maddi
ehtiyac üzündən bir mağazaya keşik çəkir və
bu balaca budkada neçə insanla üzləşir və
getdikcə insanları daha yaxşı tanıyır.
Sabir Süleymanovun hekayələri də onun istedadlı
nasir olduğundan xəbər verirdi. Məsələn, "Keçiddə" hekayəsində
gül kimi arvadını tərk edib başqasına uyan
Çərkəz adlı birisinin düşdüyü
tragikomik vəziyyət təsvir edilir. Onun
xəbəri olmur ki, kənddə atasız qoyduğu
qızı böyüyüb, indi toyu çalınır.
Çərkəz toy maşınlarının
qabağını kəsib nəmər tələb edir.
Əvəzində isə ona papaq verirlər.
Yəni demək istəyirlər ki, "kişi
ol".
Bəli,
Sabir Süleymanov cəmi 42 il
yaşadı, o, nə Qarabağ müharibəsindən xəbər
tutdu, nə də Azərbaycanın müstəqilliyindən. İndi məzarı orda - Cəbrayıldadır, bəlkə
də o məzar bizi haraylayır.
Bu
yazını qələmə alarkən Xalq
yazıçısı Elçinin Sabir Süleymanovun
"Çinar kəhrizinin suyu" kitabına (1985)
yazdığı müqəddimə ilə tanış
oldum. Elçin müəllim böyük ürək
ağrısıyla deyir: "Nə vaxt redaksiyaya gedirdinsə,
görürdün ki, Sabir qələmi əlinə alıb
qarşısındakı əsəri redaktə edir, hərdənbir
də əlini saxlayıb başağrısından şikayətlənirdi
(elə həmin başağrısı da apardı onu).
Əlbəttə, ədəbiyyat həmişə
yazılacaq, ədəbiyyata həmişə yeni qüvvələr
gələcək, bunlardan bəzisi Sabirdən istedadsız olacaq,
bəzisi isə əksinə, Sabirdən daha artıq
istedadlı olacaq... Bütün bunlarla bərabər, Sabirin
yazacağını heç kim
yazmayacaq".
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 3 iyul.- S.28.