Naxçıvanda Yazıçılar
Birliyinin yaranması və inkişafı
məsələləri
"Şərq qapısı" qəzeti səhifələrində
...Sən Naxçıvanın dildə
gəzən şöhrəti oldun,
Qeyrətli qələm ordusunun sərvəti
oldun.
Nurlu mayak oldun uca Şərqin qapısında!
Bir məşələ döndün
qoca Şərqin qapısında!
Süleyman Rüstəm
1921-ci ildən Naxçıvanda
nəşrə başlayan "Şərq qapısı" qəzeti
regionda mətbuatın əsasını qoymaqla yanaşı, eyni
zamanda Naxçıvanda ədəbi mühitin inkişafına
səbəb oldu, qələm sahiblərinin öz yaradıcılıqlarını
qəzet vasitəsilə daha geniş kütlələrə
çatdırmasına şərait yaratdı.
Zaman keçdikcə qəzet səhifələrində hələ püxtələşməmiş, yonulmamış mətbu sözlər öz cilasını tapdı və mətbuata olan həvəs peşəkarlıqla əvəzlənməyə başlandı. Mətbuatın formalaşması mərhələsi isə birbaşa ədəbi mühitə bağlı proses idi. Əbəs yerə deyil ki, 1920-30-cu illər Naxçıvan mətbuatının ağırlığı elə ədəbi qüvvəllərin üzərinə düşürdü. Mətbuatı inkişaf etdirmək üçünsə əvvəlcə ədəbi qüvvələri səfərbər etmək, onları cəmiyyət halında birləşdirmək və onları təkmilləşdirmək tələb olunurdu.
Sovet hakimiyyətinin ilk illərində bu sahədə yaranan problemlər öz həllini birinci onillikdə tapa bildi. Bakıda yaradılmış "Qızıl qələm" Ədəbiyyat Cəmiyyətinin səsinə 1925-26-cı illərdə Naxçıvanda ədəbi müzakirə və ədəbi gecələrdə təmsil olunan gənclik ilkin səs verdi. PK(b)P MK-nın "Bədii ədəbiyyat sahəsində partiyanın siyasəti haqqında" 18 iyul 1925-ci il tarixli qətnaməsi Naxçıvanda ədəbiyyat və incəsənət işinin təşkilində müstəsna əhəmiyyət kəsb etmiş, vilayət qəzetində ardıcıl olaraq "Ədəbiyyat səhifəsi", "Gənclik səhifəsi" başlıqlı xüsusi səhifələr verilməyə başladı.
1926-cı ildə Naxçıvan Xalq Maarif Komissarlığı yanında "Qızıl qələm" Ədəbiyyat Birliyi fəaliyyətə başladı. Əvəz Sadıq, Abbas Gülməmmədov və Əyyub Abbasovun təşəbbüsu ilə Naxçıvan komsomol klubu yanında "Gənc qələmlər" ədəbiyyat dərnəyi təşkil olundu və tezliklə bu dərnəyin ətrafına onlarca gənc toplaşdı.
Professor Yavuz Axundlu "Ədəbi mühit və sənətkar" kitabında yazır: "1925-26-cı illərdə Əvəz Sadıq, Abbas Gülməmmədov, Əyyub Abbasov və Məşdi Babayevin təşəbbüsü ilə "Gənc qələmlər" adlı ədəbiyyat dərnəyi yaradıldı. Naxçıvanda ədəbi gəncliyin inkişafında bu dərnəklə yanaşı, "Şərq qapısı" qəzetinin də rolu var idi. Bu illərdə qəzetdə ayda iki dəfə gənc qələm sahiblərinin şeirləri çap olunurdu. Gənclərdən Lətif Hüseynzadə, Məmməd Əkbər, Seyid Səbri, Nemət Hüseynov, Əli Zəbun, Məmmədəli Tarverdiyev, Əkbər Abbasov, Məmmədhüseyn Təhmasib və başqaları mətbuatda tez-tez çıxış edirlər".
İstər "Qızıl qələm", istərsə də "Gənc qələmlər"in fəaliyyətini qənaətbəxş saymayan bolşevik mühiti qələm sahiblərindən sosializm ideologiyasının təbliğinə yönələn ədəbi nümunələr tələb edirdi. Həmin dövrdə qəzəl və rübailər yazan, xalq arasında daha çox mərsiyə şairi kimi tanınan Molla Mahmud Çakər kimi şairlər isə kommunist ideologiyasına qulluq etmədikləri üçün "intim-bədbin şeirləri ilə ədəbi gəncliyə zərərli fikirlərini təlqin edən", "yeni ideyaları qavraya bilməyən" damğaları ilə ədəbi mühitdən uzaqlaşdırılırdı.
1927-ci ildə Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin məsul işçisi Ağahüseyn Rəsulov Naxçıvana gələrək burada yaşayan ziyalılar, şair və yazıçıların iclasını keçirir, Mərkəzi Komitənin ədəbiyyat sahəsində siyasətinin tarixi əhəmiyyəti haqqında məlumat verir. Bu səfərə baxmayaraq həmin il Naxçıvanda rəsmi surətdə Proletar Yazıçılar Cəmiyyəti təşkil olunmur. Yalnız bir ildən sonra Naxçıvan Partiya Təşkilatının təşəbbüsü ilə "Qızıl qələmlər" Ədəbi Birliyi yaradılır. "Şərq qapısı" qəzetinin redaktoru Abbas Gülməmmədov, Naxçıvan Muxtar Respublikası Xalq Maarif Komissarı V.Həsənzadə, Naxçıvan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin sədri M.Babayev, gənclərdən Əyyub Abbasov, Müzəffər Nəsirli, Əsgər Kəngərli, Nemət Hüseynov, Səkinə Rzalıdan ibarət rəyasət heyəti yaradılır. Ədəbi Birliyin rəhbəri isə Əyyub Abbasov seçilir.
Həmin dövrdə Naxçıvanda yeni ədəbiyyat uğrunda gedən mübarizədə "Qızıl qələmlər" Ədəbi Birliyi fəal mərkəzə çevrilir. Birliyin təşəbbüsu ilə Naxçıvan şəhər komsomol klubunda tez-tez ədəbi gecələr və mühazirələr təşkil olunurdu.
Tarix elmləri namizədi Əli Əliyev həmin dövrü xatırlayaraq belə yazırdı: "Bu zaman komsomol klubu Naxçıvanda yazıçılar evinə çevrilmişdi. "Qızıl qələmlər" birliyinin fəaliyyəti getdikcə genişlənərək gənc nəsli özünə cəlb edirdi".
1927-28-ci illərdə Naxçıvan ədəbi mühitində bir canlanma hiss olunur, gənclər daha geniş yaradıcılıq yoluna qədəm qoyurdular. Həmin ildən başlayaraq "Şərq qapısı" qəzetində müntəzəm olaraq "Ədəbiyyat səhifəsi" təqdim olunur, gənclər yeni şeir və hekayələrini burada çap etdirirdilər. Gənc ədəbi qüvvələr yalnız şeir yazmaqla kifayətlənmir, eyni zamanda dram əsərlərinə də üstünlük verirdilər. 1927-ci ildə Əyyub Abbasov, Əsgər Kəngərli, Qurban Qurbanovun yazdıqları dram əsərləri Naxçıvan şəhərindəki Karl Libknext adına komsomol klubunda tamaşaya qoyulur və hər üç əsər tamaşaçılar tərəfindən maraqla qarşılanır.
Yaradıcılıq yolunu "Qızıl qələmlər" Ədəbi Birliyinin təşkilatçılarından biri kimi davam etdirən dövrün gənc ədəbi simalarından biri Müzəffər Nəsirli birliyin fəaliyyətinə dair xatirələrindən birində belə yazır: "Bir hadisə heç yadımdan çıxmır. 1927-ci ilin qış fəslində komsomol klubunda ədəbi gecə keçirirdik. Əyyub Abbasov gecəni aparırdı, həmin gecəyə şəhərin çoxlu ədəbiyyat həvəskarı toplaşmışdı. Gecədə Əsgər Kəngərli, Məmmədəli İstedadlı (Tarverdiyev), Əli Zəbun, Nuru Axundov, Müzəffər Nəsirli yeni şeirlərlə çıxış etdi. İclasda iştirak edən qocaman şair Mahmud Çakər də şeir oxumaq üçün söz aldı, bir saqinamə oxudu. Üstündən bir müddət keçmişdi... "Molla Nəsrəddin" jurnalının növbəti nömrəsində birinci səhifədə "Naxçıvan Proletar Yazıçılar Cəmiyyəti" sərlövhəli yazı və karikatura verilmişdi. Şəkildə Naxçıvanda təşkil olunmuş ədəbi gecə təsvir edilmişdi. Ortada bir qoca şair, əlində bəyaz belə bir şeir oxuyurdu:
Saqi, baqi
doldur piyaləni hey,
Nuş
edim mən onu neydir-ney!
Görüldüyü
üzrə, Cəlil Məmmədquluzadə öz əqidə
rəqibi Molla Mahmud Çakəri yenidən satira atəşinə
tutub, onu həyatdan yazmağa dəvət etdiyi kimi, bilavasitə
özü tərəfindən yazılmış bu məqalədə
Naxçıvanda yaradıcılığa başlayan gəncləri
köhnəlik təsirindən qurtarmaq istəməsi bizi
ruhlandırdı, odur ki, gənclərimiz nikbin şeir və
hekayələr yazmağa başladılar. Artıq
Ə.Abbasov, Ə.Kəngərli, Əli Zəbun və mənim
şeirlərim "Komsomol", "Dan ulduzu",
"Qızıl şəfəq" məcmuələrində,
"Gənc işçi", "Yeni yol",
"Kommunist", "Kəndli" qəzetlərində
çap olunmağa başladı, bu da Naxçıvanda ədəbi
həyatın inkişafına geniş yol açdı, gənclərin
ədəbi yaradıcılığa həvəsi gündən-günə
artdı".
1928-ci ildə
Naxçıvan ədəbi mühiti və mətbuatında
yaranan dönüş Azərbaycan Proletar
Yazıçılar İttifaqının diqqətindən
yayınmır və elə həmin il cəmiyyətin
katibi Süleyman Rüstəm Naxçıvana gələrək
buradakı yaradıcı gənclərin fəaliyyəti ilə
maraqlanır. Süleyman Rüstəmin
Naxçıvana gəlişi və "Qızıl qələmlər"
İttifaqının Naxçıvan şöbəsini təşkil
etməsilə Naxçıvandakı ədəbi qüvvələr
öz fəaliyyətlərini genişləndirir.
Şöbə ətrafına bir çox qələm sahibləri
toplaşır: "Bu il Azərbaycan "Qızıl qələmlər"
İttifaqının təşəbbüsü ilə
Naxçıvanda olan "Qızıl qələmlər"
yenidən təşkilat altına alınmağa
başlayır. Naxçıvan cəmiyyətinin şöbəsini
düzəltmək üçün Azərbaycan
"Qızıl qələmlər" İttifaqının
proletar şairi və cəmiyyətin məsul katibi, yoldaş
Süleyman Rüstəmzadəni göndərmişdir: "Biz
artıq Yazıçılar İttifaqını qurmalı və
yeni cəmiyyətin rəhbərliyi altında
çalışmalıyıq.
"Şərq qapısı" qəzetinin həmin
sayında ədəbi gənclik nümayəndələri ilə
keçirilən toplantı haqqında verilən xəbərdə
Süleyman Rüstəmin müasir ədəbiyyat
qarşısında duran vəzifələrdən bəhs
etdiyi və yaradıcı gənclik içərisində
öz qələmi ilə seçilən Müzəffər Nəsirlinin
Naxçıvan Proletar Yazıçılar Cəmiyyətinə
katib seçilməsi bildirilir.
Müzəffər
Nəsirli həmin görüş haqqında öz xatirələrində
yazır: "Poeziya gecəsində şair Süleyman Rüstəm
"Əzmimiz", "Livadiyada" adlı şeirlərini
oxudu. Naxçıvanın istedadlı gənc
şairləri də öz yeni şeirləri ilə
çıxış etdilər. Bundan sonra
bizim Azərbaycan Proletar Yazıçılar Cəmiyyəti
ilə ədəbi əlaqəmiz daha da
yaxşılaşdı. Süleyman
Rüstəmdən sonra gənclərimizə
yaradıcılıq istiqaməti vermək üçün o
zaman cəmiyyətdə katib işləyən Əjdər
Süleymanov, rus yazıçısı Mixail Yurin tez-tez
Naxçıvana gəlir, bizim yaradıcılıq müvəffəqiyyətlərimizlə
maraqlanırdılar".
Süleyman Rüstəm Naxçıvandakı ədəbi
həyatla şəxsən müntəzəm olaraq
maraqlanır, mütəmadi əlaqə saxlayırdı. Müzəffər Nəsirlinin
şəxsi arxivində qorunan, 25 may 1929-cu ildə Süleyman
Rüstəmin Naxçıvan Proletar Yazıçılar Cəmiyyətinə
ünvanlanmış məktubunda deyilir: "Əziz
qardaşım Müzəffər! Yazdığın
məktubu və ədəbiyyat səhifələrini
aldım. Sizin bu təşəbbüsünüz
təqdirəlayiqdir. Sənin göndərdiyin
şeirləri bu günlərdə "Gənc
işçi" və ya "Komsomol" məcmuəsində
çap edəcəyik. Sonra biz "Oktyabr
alovları" boyda bir kitabça nəşr edirik, bu
kitabçanı qəza yazıçılarının əsərlərinə
həsr edəcəyik. İndi sən bir iş et, üzvlərinizin çap olunmamış əsərlərini
(hekayə və şeir) bir yerə toplayıb bizə göndər.
Tez göndərməyə çalış ki,
yaxşı əsərlər toplansın. Sizin ədəbi səhifəniz haqqında bir məqalə
yazıram.
Naxçıvanda
nə var, nə yox, bu yaxınlarda oraya bir adam
göndərəcəyik, ondan istifadə edərsiniz. Bir də, üzvlərinizin siyahısını tutub
tezliklə cəmiyyətə göndər, onların komsomol
olub olmadığını da qeyd edərsiniz. Hər ədəbiyyat sevəni üzv deyə
yazmayınız. Bizdə bu saat təmizlik
gedir, yazıçı olmayanları, fəxri üzv
olanları atırıq.
Baqi
hörmətlə, yoldaşlara salam.
Süleyman
Rüstəm".
Süleyman Rüstəmin bu məktubundan sonra Azərbaycan
Proletar Yazıçıları Cəmiyyətinin katibi
Əjdər Süleymanov Naxçıvana gəlir, gənc
yazıçı və şairlərin
yığıncağını keçirir, ədəbi məsləhətlər
verir.
Davamı
gələn sayımızda
Surə SEYİD
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 3 iyul.- S.14.