Fədakar alim, milli
idealların
daşıyıcısı və təbliğatçısı
Filologiya elmləri doktoru Məhəmmədəli
Mustafayev ədəbiyyatşünaslıq tariximizdə
özünəməxsus iz qoyub gedən alimlərdəndir. Ustadı
akademik Kamal Talıbzadə onun üçün həm
ziyalı, həm də alim kimi ideal idi. Kamal
müəllimi xatırlamadığı, onun nəsihətlərindən
bəhs etmədiyi günlər nadir hallarda olurdu. O, əsas tədqiqat istiqamətinə
görə də Kamal müəllimin davamçısı, tənqid
tarixi və nəzəriyyəsi sahəsində
tanınmış mütəxəssis idi.
İstər fəlsəfə ("Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığında
XIX əsr ədəbiyyatının tədqiqi problemləri
(akademik F.Qasımzadənin yaradıcılığı əsasında)"),
istərsə də elmlər doktorluğu ("XIX əsr Azərbaycan
ədəbi-tarixi prosesi müasir ədəbi-nəzəri
fikirdə və ədəbiyyatşünaslıqda")
dissertasiyaları ədəbiyyat tariximizin ən mürəkkəb
və dinamik dövrünün problemlərinə həsr
olunmuşdu. XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatına ədəbi
tənqidin və ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
ayrı-ayrı mərhələlərindən nəzər
salmaq Məhəmmədəli müəllimi yeni dövr və
müasir Azərbaycan ədəbiyyatı mütəxəssisi
kimi yetişdirmişdi. Ədəbi tənqidin
bütün mübahisəli məsələlərinə
yaxından bələdliyi onu fərqləndirirdi; Kamal müəllimlə
yaxın, səmimi söhbətləri, arxivlərdə səbr
və maraqla axtarış aparıb faktları dəqiqləşdirməsi
və fenomenal yaddaşı onu zəngin məlumatlı tədqiqatçı
kimi tanıtmışdı.
Məhəmmədəli
müəllim son vaxtlar ədəbiyyat nəzəriyyəsindən
ali məktəblər üçün dərs
vəsaiti üzərində işləyirdi. Kitabın
çap üçün hazır mətnini çox
böyük ruh yüksəkliyi ilə bizə göstərdi
və mətbəəyə apardı. Çox
təəssüf ki, üzərində zəhmət çəkib
başa çatdırdığı dərs vəsaitinin nəşriyyatda
çap olunan variantını görmək özünə
qismət olmadı. Ancaq bu vəsait tələbələrin,
yüzlərlə, minlərlə insanın müraciət edəcəyi
bir qaynaq kimi Məhəmmədəli müəllimin yeni nəsillərlə
ünsiyyətini təmin edəcək. Yaxşı
ki, Allah bu işi öz istədiyi kimi tamamlamağı ona nəsib
etdi.
Azərbaycanda
ədəbiyyatşünaslığın bir elm sahəsi kimi
formalaşıb inkişaf etməsində Məhəmmədəli
müəllim Türkiyə elmi mühiti ilə əlaqələri
yüksək qiymətləndirir və bu əlaqələrin, inkişafına
öz tədqiqatları ilə də töhfələr
verirdi. Onun "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
dərsliyi də bu bütövlüyü nümayiş
etdirir. Türkiyə ədəbiyyatşünaslığında
hazırda mövcud olan bölgü və təsnifatları Azərbaycan
ədəbi-nəzəi fikri ilə uzlaşdırmaq, dərsliklərdən
irəli gələn ortaqlıqları təmin etmək Məhəmmədəli
müəllimin bu kitabının əsas məziyyətlərindən
biridir. Təsadüfi deyil ki, dərs vəsaitinin
son mövzusu da "Ədəbi-nəzəri fikirdə Fuad
Köprülü konsepsiyası" kimi müəyyənləşdirilib.
Vətəninə, doğma Borçalıya çox
bağlıydı. Hər il kitablarını da
götürüb Borçalıya getmək üçün
yay məzuniyyətini səbirsizliklə gözləyirdi.
Deyirdi ki, il
boyu burada arxivlərdə, kitabxanalarda işləyib material
toplayıram, məqalələr yazıram, ancaq əsas
işimi Borçalıya saxlayıram, o dağlarda iki ayda yazdığımı burada bir
ilə yaza bilmirəm. Yenə də
hazırlaşırdı, məzuniyyətə kəndə
getməyə, xəyalı, ruhu həmişə o yerlərin
dağ havası ilə qanadlanırdı... insanlara münasibətində
də dağ yellərinin saflığı vardı.
Pandemiya dövründə şöbədə
hamını ürəkləndirirdi ki, narahat olmayın, təmiz
qidalanın, idman edin, immunitetinizi qoruyun, heç biriniz xəstələnməyəcəksiniz. Özü də
bunlara əməl etməyə çalışdı və
virusdan qoruna bildi. Sən demə, onun
üçün həyati təhlükə virusda yox, rejimsiz
çalışmaqda imiş. Çox vaxt nəfəsim
darıxır deyib, işdə maskanı
çıxarırdı; bu nəfəs darlığında
saxlanmışmış gizli əcəl... Hər
hansı bir məqalə və ya elmi işə rəy yazmaq
lazım olanda Məhəmmədəli müəllim bunu
hamıdan daha tez bacarırdı. Son dərəcə
məsuliyyətli idi. İş planını son dərəcə səliqəli,
hazır vəziyyətdə və vaxtında təhvil verirdi.
Dostluğa, yoldaşlığa qarşı da çox sədaqətli idi. Kiminsə bir problemi olanda tək özü yox, ərki çatan doğmalarını, bacı-qardaşını da köməyə cəlb edirdi. O hesaba ailəsi ilə də kollektivimiz arasında tanışlıq, ünsiyyət yaratmışdı. Bu isə ondan irəli gəlirdi ki, o, iş yoldaşlarını da öz ailəsi kimi doğma bilirdi.
Məhəmmədəli müəllimdə həm də qəribə bir uşaq xarakteri vardı. Ata-anasını itirəndən sonra, onları yad edərkən tez-tez kövrəlirdi. O özündə elə bil bütün yaş mərhələlərini qoruyub saxlamışdı. Biz 63 yaşlı, sanballı, ağır iş yoldaşımızla bərabər, həm də uşaq, yeniyetmə, gənc Məhəmmədəli müəllimi itirdik. Onu ilk tanıdığımız vaxtdan Məhəmmədəli müəllim həm gənc alim, həm də yoldaşlıq münasibətində, davranışlarında müdrikləşmiş insan idi. Gənclik və yeniyetməlik enerjisini 63 yaşa çatdırmağı bacaran Məhəmmədəli müəllimin bu dünyanı belə tez tərk edəcəyinə heç kəs inanmazdı. Onu yaşlılıq yox, uşaqlığın saflığı, kövrəkliyi apardı...
Bizim tanışlığımız aspirantura dövründən başlayır. 1983-cü ildə Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun aspiranturasına qəbul imtahanları verirdik. 3 nəfərin qəbul olacağı yerə, ilk müsabiqədən 13 nəfər keçib imtahanlara buraxılmışdı. İmtahanların nəticələrinə görə qəbul olanlar Məhərrəm Qasımlı, Məhəmmədəli Mustafayev və mən oldum. Elm aləminə qədəm qoyan üç yoldaş, bacı-qardaş kimi həmişə bir-birimizlə münasibətdə doğmalaıq özünü göstərdi. Məhəmmədəli müəllim və mən, hər ikimiz Ədəbiyyat nəzəriyyəsi şöbəsində çalışdığımızdan bir-birimizdən daha çox xəbərimiz olurdu. Şöbəmizin elmi tədqiqat, həm də dostluq, yoldaşlıq imkanlarının inkişafında Məhəmmədəli müəllimin ayrıca bir yeri var idi. Öz zarafatları, elmi mübahisə və məsləhətləri ilə üzvü olduğu kollektivin dəyərini artırırdı.
Məhəmmədəli müəllimin əsas xüsusiyyətlərindən biri də onun qədirbilənliyiydi. Yubileylərdə, yeni çıxan kitabların təqdimatında öz xeyirxah münasibətini bildirirdi. Son günlərdə feysbukda gələcək planları haqda belə bir fikir paylaşmışdı: "Keçdiyim həyat yoluna dönüb baxanda yadıma salacağım, xatırlayacağım çox şey var. Tale qismət eləsə və Tanrı lütfkarlıq göstərib yaşamaq imkanı versə, keçdiyim həyat yolunu, tanıdığım insanların taleyimdə oynadığı rolu xatirələrim formatında qələmə almaq niyyətindəyəm. İnsan həyatı o qədər uzun olmamasına rəğmən iki şeyi yaddaşına yazır: həyatında iz buraxan yaxşılığı və pisliyi. Həmd olsun Tanrıya, şükranlıq edirəm ki, həyat yolumda bəsirət sahibi olan insanlara daha çox təsadüf etmişəm". Bu cür düşüncə sahibi olmaq, belə dəyərləndirmə Məhəmmədəli müəllimin özünün daxili mədəniyyətindən, əxlaqından irəli gəlirdi.
Məhəmmədəli müəllim, yeriniz çox görünəcək - tədbirlərdə, gənc kadrların yetişdirilməsində, yoldaşlarımızın uğurlarını qeyd edəndə, arxivlərə aid suallara cavab axtaranda... Üzü gülər, ziyalı, işıqlı insan! Sizi dostlarınız hər zaman xoş hisslərlə, üzündə təbəssümlə xatırlayacaq!
Tahirə Məmməd
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
şöbəsinin müdiri
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 10 iyul.- S.20.