ŞƏRQ VƏ DRAM
II məqalə
Janrın mentallığı
Şərq mentallığı mərasim
teatrını, Qərb demokratiyası isə dramatik teatrı
yaratmışdır. Mərasim teatrı daha çox
poeziyadır, nəinki dram.
Janr yalnız poetik deyil, həm də mental forma məsələsidir,
hər janrın özünün təbiəti var, poeziya daha
çox totalitar, nəsr avtoritar, dram isə demokratikdir. Təsadüfi deyildir ki,
dram demokratik Qərbdə meydana çıxmış,
totalitar Şərq isə minillər boyunca bu janrdan xəbərsiz
qalmış, totalitarizimin intişar etdiyi
yerlərin və zamanların ən gəlişmiş
janrı poeziya olmuşdur. O da təsadüfi deyildir ki, nəsr
totalitarizmdən avtoritarizmə keçid zamanında, dram isə
demokratikləşmə meyillərinin cəmiyyətə
gəldiyi zamanlarda yaranmışdır.
Totalitarizmdə mütləq hakimiyyət heç kimə
səs-söz hüququ vermədiyi kimi, poeziya da təksəsli
janrdır, müəllif məni hakimi-mütləqdir. Avtoritarizmdə
başqalarına səs-söz hüququ güzəştə
gedilsə də, idarəetmə diktatora məxsusdur, nəsrdə
də müəllif obrazlara yer versə də, hadisələrin
gedişini idarə edir. Demokratizmdə hər hansı diktatura yox olduğu, səs-söz
hüquq xalqa məxsus olduğu kimi, dram da müəllifin
"öldüyü", səhnənin personajlara məxsus
olduğu janrdır. Poeziyanın diktə
etdiyi, nəsrin idarə etdiyi insanlar dramda artıq özləri
səhnədə diktə edir, səhnənini idarə edirlər.
Dram həmişə ən çətin janr hesab olunub. Kiminsə diktəsini
dinləmək xeyli asan, dialoqa girmək isə xeyli
müşkül işdir, xüsusən də moizə-monoloqa
alışmış Şərq insanı üçün.
Ədəbiyyatımızda bu müşkülü asan edən
Mirzə Fətəli Axundzadə, Mirzə Cəlil, Cəfər
Cabbarlı kimi sənətkarlar XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
yetişdi və onlar Azərbaycan dramaturgiyasının ən
gözəl nümunələrini yaratdılar. Bu dövr ədəbi
prosesinin ən görünən əsərləri Axundovun
komediyaları, ən məşhur personajları Mirzə Cəlilin
ölüləri, Kefli İsgəndəri, ən dolğun bədii
siqləti Aydının faciəsi, ən yaddaqalan hadisəsi
Oqtayın Firəngizi öldürməsi oldu. Sonrakı
dönəmdə dram ədəbiyyatın bu qədər
yaddaqalan fiqurlarını, məzmununu yarada bilmədi. Bu
tendensiya yalnız bizim ədəbiyyatda deyil, rus ədəbiyyatında
da baş verdi. Təsadüfi deyil ki, rus
dramaturgiyasının dünya ədəbiyyatına bəxş
etdiyi A. P.Çexov, A.N.Ostrovski kimi imzalar XIX əsrdə
yetişdi, bu uğuru rus ədəbiyyatı sonrakı dönəmlərdə
təkrarlaya bilmədi. XIX əsr Rusiya tarixində
çar mütləqiyyətinə qarşı mübarizənin
gücləndiyi, sosial, siyasi, ictimai təsisatların
mübahisə və müzakirələrə gəldiyi
dövr idi. XX əsrin ilk onilliklərində
çar mütləqiyyətinə qarşı mübarizə
uğurla nəticələnsə də, demokratiya uğrunda
mübarizə uğursuzluğa düçar oldu, belə ki,
sovet hökumətinin qurulması ilə cəmiyyət
özünün mübahisə-müzakirə
imkanlarını tükətdi, o, yenə gözünü
saray qapılarına dikib taleyinə oxunacaq hökmü
gözləyən topluma çevrildi. Bu toplum nə
mühitinə qarşı duran Kefli İsgəndəri, nə
üsyankar Aydını yetişdirə bilər, nə də
ananın oğulları kimi müxtəlif mövqelərdən
müzakirə müstəvisinə çıxa bilərdi, o,
olsa-olsa, teatrımıza repertuar zənginliyi gətirən
İlyas Əfəndiyev dramaturgiyasını yaratmağa qadir
idi.
Sovet
dönəmində cəmiyyəti minillər boyu öz əsarətində
saxlayan dini ehkamlar yıxılsa da, onun yerində siyasi ehkamlar
qurulmuş, kommunist ideologiyasının müqəddəsliyi,
Marks, Engels, Lenin üçlüyünün peyğəmbərliyi
elan olunmuşdu və bu ideologiyaya inanmayanlara, bu
üçlüyə səcdə etməyənlərə
müzakirəsiz, məhkəməsiz xain damğası
vurulurdu. Odur ki, belə bir ictimai-siyasi ortamda Cəfər
Cabbarlının öz idealları uğrunda
çarpışan aydınları, oqtayları öz yerini
kommunist ideologiyasının təbliğatçılarına:
sevillərə, almazlara, elxanlara verdi. Sovet teatrının ən uğurlu əsəri
"Vaqif" (Səməd Vurğun) dramatikliyi yox, şeiriyyəti
ilə şöhrət tapdı, sovet dramaturgiyamızın ən
yaxşı pyesi hesab olunan "Boy çiçəyi, yaxud sən
həmişə mənimləsən" (İlyas Əfəndiyev)
isə dramatik səhnənin yox, yaxşı bir teletamaşanın
uğuruna çevrildi.
Bu dönəmdə böyük dram yaranmasa da, o
dövrün böyük teatr hadisələrindən,
böyük rejissor, aktyor imzalarından, tamaşaçı
marağından söz etmək mümkündür. Dram bizim
üçün yeni olsa da, tamaşa qurmaq səriştəmiz,
yaxud tamaşa seyr etmək marağımız çox qədimə
gedib çıxır. Şərqdə
küçə tamaşaları, məhərrəmlik şəbihləri,
dərviş söhbətləri (monotamaşa) həmişə
özünə böyük tamaşaçı kütləsi
toplamışdır. Nələr göstərildiyini,
nələrin söyləndiyini sorğulamayan, yaxud
sorğulamağı sevməyən bu kütlə
üçün əslində, o nələrin o qədər
də fərqi yoxdur, əsas odur ki, gördükləri
gözlərini, eşitdikləri ruhunu oxşasın.
Zehnini yoracaq yox, zövqünü oxşayacaq bir tamaşa
bularsa, o, küçə, meydan, teatr demədən hər
yerdə tamaşaçı ola, ən səmimi
şəkildə göz yaşı tökə, yaxud da ürəkdən
qəhqəhə çəkib gülə bilər. Yetər ki, baxdığı hər şey
tamaşalı olsun. Həyatının hər
təsisatında, məişətinin hər təfərrüatında
tamaşa qurmağa alışmış Şərq səhnədə
də həqiqi bir tamaşa görmək istəyir,
zövqünü oxşayacaq, ruhunu dinləndirəcək bir
tamaşa. Ona görə həyat ruhun
hallarıdır, o cümlədən sənət də, hətta
dramatik teatr da. "Yuğ" Teatrının
yaradıcısı Vaqif İbrahimoğlu deyirdi: "Məncə,
teatrın "xammalı" nə söz, nə ideya, nə
də ki, psixofiziki əməldir. Kökü
ritual-mərasimlərdə olan teatrın materialı, ifadə
və təsvir vasitəsi ruhsal ovqat və ya haldır".
(Məryəm Əlizadə. İnsan amili
və yaxud sənətçilərlə ehtiyatlı olun //
Qobustan, 1999, N1, s.67-70, 69 s.) Ruhunu, ovqatını göylərə
kökləyən, səadəti, ədaləti orda
bulacağına ümid edən Şərq insanı Yerdə
səadət və ədalət axtarışına
çıxan dramatik personaj ola bilmir, daha
doğrusu, olmaq istəmir. Baxmayaraq ki, həyatının
sosial, ictimai, məişət düzəni ona daha çox bu
şansı verir. Bu şans onu
münaqişələr müstəvisinə
götürür, amma mübahisə-müzakirələr
müstəvisinə yox. Ata-babadan
gördüyü, yuxarıların dediyi, taleyinin qismət
etdiyi, inancının buyurduğu kimi yaşamağı tərcih
edən Şərq insanı mübahisə-müzakirələrdə
zehini zorlamaqdansa, ağılalmaz qəhrəmanlıqlar,
misilsiz alicənablıqlar, sonsuz fədakarlıqlar, ölməz
məhəbbət hekayələrində ruhunu təskin etməyi
tərcih edir.
Ömrü
Göylərin iradəsi ilə Yerin ibadəti arasında bir
zaman kimi dərk edən şərqli fani dünyanın
sorunları ilə uğraşmaqdansa, özünü əbədi
dünyanın səadətini qazanmağa həsr edərkən
ritual səhnənin, özünü taleyinin,
ömrünün sahibi hesab edən qərbli isə müvəqqəti
ömrü əbədi nemət kimi yaşamaq uğrunda
uğraşırkən dramatik səhnənin qəhrəmanı
olmaq energetikasını qazanır.
Niyə dram yox, məhz poeziya?
XIX əsrdə Şərqdə başlayan oyanış
demokratiyanın inkişafına inam yaratdığı kimi, ədəbiyyata
da dramın gəlişi böyük dramaturgiyanın
yaranacağına ümid verirdi. Şərqin demokratiya
uğrunda çabaları müvəffəqiyyətli bir
sonluq tapmadığı kimi, digər janrlarda əldə
etdiyi uğurları da dramda təkrarlaya bilmədi. Poeziya yenə də Şərqin özünü ən
yaxşı ifadə yeri olaraq qalmaqda davam etdi. Ona görə
də istər-istəməz qarşımıza bu sual
çıxır: niyə dram yox, məhz poeziya?
Diktədən
demokratiyaya, didaktikadan dramatikliyə keçid müəyyən
siyasi, ictimai, ədəbi təsisatların qurulması ilə
baş verəcək proses deyil, mental düşüncə
yönünün dəyişməsi, yaxud özünü
yeniləməsi ilə baş verib tamamlanacaq hadisədir.
Şərq müdrik, poeziya isə didaktikdir. Müdrik nəsihətlərin,
ibrətamiz hekayələrin ifadəsi poeziyanın, inkarı
isə dramın mövzusudur.
Şərq özünüifadədə bəlağət
və bər-bəzəyə üstünlük veridyi kimi,
poeziyada da məna-məzmun özünün ən bəzəkli
formasını, ən bəlağətli şəklini
alır, dəbdəbəli poetik fiqurlara malik poeziyadan fərqli
olaraq dram ünsiyyətin ən çılpaq, ən sadə
şəklini seçir.
Səcdə, sitayiş əhval-ruhiyyəsinə köklənən
Şərq moizəyə heyranlıqla qulaq asır, monoloqu itaətkarlıqla
dinləyir. Poeziyada da moizənin ruhu, monoloqun dili var. Dramsa moizə-monoloqun
deyil, tartışmanın, dialoqun janrıdır.
Şərq həmişə tapınmaq üçün
səcdəgah, qarşısında əyilmək
üçün büt axtarmış, səhnə bütlərin
yıxıldığı, poeziya isə onların
qurulduğu yerdir.
Şərq ilahiləşdirməyi sevir. Təsadüfi deyildir ki,
bütün dinlər Şərqdə meydana
çıxmış, bütpərəstliyin ən intişar yeri Şərq olmuşdur. Nəsrin müxtəlif yönlərdən təsviri
oxucunun müstəqil münasibətinə, dramın müxtəlif
rakurslardan yanaşması müzakirələrə yol
açırsa, şeirin monoton müstəvisində qəhrəman
ilahiləşir. Qədim yunan
dramaturgiyası allahları belə tartışmaya
çağırdığı halda, klassik Şərq
poeziyası insanları allahlaşdırırdı. Qədim yunan dramaturgiyasının qəhrəmanı
üsyankar Prometey, klassik Şərq poeziyasının qəhrəmanı
isə ilahiləşdirilmiş gözəldir.
Şərq insanı xəyalpərəstdir, Yer
üzünün acı gerçəkliklərini Göylərin
şirin xəyalları ilə kompensasiya edir. Poeziya ona
öz xəyallarını ifadə etməyə, bu xəyallarını
poetik sözün gücü ilə yaşamağa imkan verir.
Dramsa şirin xəyallardan uzaq, sərt
gerçəkliklər janrıdır.
Şərq
insanı daha çox şəxsi sevinci, kədəri ilə
yaşayır, ictimai həyatın sorunları onu az düşündürür. Poeziya
da daha çox insanın şəxsinə, dramsa topluma yönəlik
janrdır.
Şərq insanı ya sevir, ya da nifrət edir, onun
münasibəti müzakirə müstəvisinə gəlmir,
poeziya da nəyi isə müzakirə etmir, o, sevdiklərini
ilahiləşdirir, nifrət etdiklərini isə eybəcərləşdirir. Poeziya
mühakimənin, dram isə müzakirənin dilində
danışır.
Şərq fərdin analiz, seçim etmək, öz
münasibətini formalaşdırıb ifadə etmək
imkanlarını məhdudlaşdırır. Elə buna
görə ən mütləq hakimiyyətlər, ən
radikal dini təlimlər, ən ağır sosial düzənlər,
ən keçilməz tabular Şərqdə
yaranmışdır. Poeziya da oxucusuna analiz etmək,
öz münasibətini formalaşdırmaq şansı vermir,
o, qəhrəmanını
sevdirir, antiqəhrəmanına isə nifrət etdirir. Dramsa oxucuya hazır münasibət ötürmür,
analiz etməyi onun öhdəsinə buraxır. Evripidin
"Medeya" pyesində övladlarını ərinin xəyanətinə
qurban verən Medeyanınmı, yoxsa öz xəyanəti ilə
onu bu cinayətə sürükləyən əri Yazonunmu
günahkar olması qəti qərarın deyil, müzakirənin
mövzusudur və yaxud Cəfər Cabbarlının "Oqtay
Eloğlu" tragediyasında günahsız Firəngizi
öldürən Oqtay Eloğlunamı, yoxsa insanı sevdiyini
yaşatmaq yox, öldürmək məcburiyyəti
qarşısında qoyan mühitəmi hökm oxumaq müəllifin
yox, tamaşaçıların ixtiyarındadır.
Şərqdə həyat mütləq mənin diktəsi,
şeirdə isə məzmun müəllif mənin dedikləri
üzərində qurulur. Mütləq mən insanları
öz düşüncə və istəklərinin
tabeçiliyində, müəllif məni isə oxucunu öz
hiss və düşüncəsinin təsirində saxlayır, kimsəyə səs
hüququ vermir, dramda isə bütün personajların səs
hüququ var və heç bir janr dram qədər onlara öz
sözünü deməyə, öz həqiqətləri
uğrunda tartışmağa imkan vermir.
Şərq "olacağa çarə yoxdur"
düşüncəsi ilə yaşar, dramsa "olum, yaxud
ölüm" sualı üzərində düşünər. Onun "şükür et" fəlsəfəsinin bitdiyi yerdə
şikayəti başlar. Poeziya şikayətin,
dram isə üsyanın janrıdır. Poeziya
acılarına, taleyinə göz yaşı tökənlərin,
dram isə öz taleyini yaşamayanların, daha doğrusu,
yaşamaq istəməyənlərin janrıdır.
Şərq hər zaman mistikaya meyilli olmuş, öz düşüncələrində
göylərə qalxmış, gerçəkləri maddi həyatda
deyil, mənəvi-ruhsal aləmdə aramışdır. "Hər dəfə
fikirləşmək üçün, səmaya qalxmaq, daxili
yüksəliş keçirmək zərurəti geniş
kütləni fikir tənbəlliyinə sürükləyir.
Və fikir tənbəlliyi, Şərqin amilinə
çevrilir". (Xəlilov S. İslam
dünyasında milli fəlsəfi fikir və onun tədrisi məsələləri.
Bakı: Azər. Universiteti Nəşriyyatı, 2008, 114 s.16). Şərq ətaləti,
dram isə hərəkəti sevir. Dram
şeir kimi göylərə qalxmaz, həqiqəti Yerdə
arar, mistika ilə özünü təskin etməz, gerçəklikdə
özünü dərk etmək istər.
Şərq
duyğusaldır, çılğındır, hiss və
duyğular janrı poeziya onun üçün sıcaq,
düşüncələr janrı dramsa soyuq məkandır.
Şərq Yer üzündə düzəni mərhəmətin
ümidinə, Qərb isə ədalətin hökmünə
buraxırkən onun mərhəmət
çağırışları poeziyanın, qərblinin ədalət
axtarışları isə dramın mövzusu olur.
Alman filosofu Hegelə görə, xalqlar bədii ədəbiyyatı
o zaman yaradırlar ki, onlar özləri özlərini izah edə
bilirlər. Məsələn, misirlilərin ona görə bədii
ədəbiyyatı yoxdur ki, onlar özləri özlərini
dərk etmirlər. Ona görə də
onlarda incəsənət tikinti, heykəltəraşlıq
şəklində yaranmışdır. Misirli
insan dərk olunmur. ...Yunan isə deyir özünü dərk
et. (F.Qeqelğ. Gstetika. IV t.,
Moskva, 1973). Özünü dərk edən
yunan (qərbli) dramaturgiyanı, özünü dərk edə
bilməyən misirli (şərqli) isə məşhur Misir
piramidalarını yaratdı. Yunanlının
yaratdığı dramaturgiya misirli üçün əlçatmaz,
misirlinin yaratdığı tikinti isə yunan
üçün dərkolunmaz olaraq qalır.
Aynurə İbadullahqızı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 10
iyul.- S.31.