Günəş nə
vaxt soyuq olur?
Ölkəmizdə müstəqil kino çəkilir. Bu,
sevindiricidir. Zaman-zaman bu filmlər keyfiyyətcə
də yaxşılaşır. Ən
başlıcası, tamaşaçı marağına səbəb
olur, baxılır, sevilir. Bu yaxınlarda həmin
filmlərdən biri "YouTube" kanalında
tamaşaçılara təqdim olundu. Filmin
anonsu və treyleri də sosial şəbəkələrdə
yayımlanmışdı. Film xeyli
baxış toplayıb, ətrafında maraqlı müzakirələr
gedib. Hər filmə qismət olmayan tamaşaçı
sevgisini, böyük tamaşaçı auditoriyasını
qazanıb az zamanda.
Filmlə
təsadüfən tanış oldum. Tez-tez "YouTube"da ön səhifədə
görünürdü, tövsiyə edilirdi. Bir gün də açıb izləməyi qərara
aldım. Əvvəlcə elə bildim sənədli
filmdir, ölkəmizin şimal rayonlarında yaşayan
azsaylı xalqlardan birinin - ləzgilərin həyatından, məişətindən
bəhs edir. Çünki ilk titrlərdə
filmin yaradıcıları "filmdə ləzgi
xalqının adət-ənənələrini göstərməyə
çalışdıqlarını, ləzgi xalqına sevgilərini
izhar etdiklərini" qeyd etmişdilər. Ancaq irəliləyən dəqiqələrdə
anladım ki, izlədiyim bədii filmdir, dram janrındadır.
Filmin ssenari müəllifi Sədaqət Kərimova
adlı ləzgi şairəsi və bəstəkarı,
rejissoru Elşən Zeynallıdır. Onu da öyrəndim
ki, film Sədaqət xanımın öz maddi vəsaiti
hesabına çəkilib. Bunu öyrənəndə
film haqqında müsbət fikirlərim daha da artdı. Çünki dövlət hesabına çəkilən,
1-2 milyon civarında pullar tökülüb ortaya
çıxarılan bir çox yerli filmdən geri
qalmırdı. Üstəlik, yersiz pafosdan
uzaq, olduqca səmimi film təsiri
bağışlayırdı.
İlk baxışdan belə görünür ki, flm məhəbbət
mövzusundadır. Ancaq burda söhbət təkcə məhəbbətdən
də getmir. Film həm ləzgi
xalqının məişətindən, adət-ənənələrindən
söz açır, həm də bəşəri bir problemə
- müharibə mövzusuna toxunur. Üstəlik,
bu filmin premyerası II Qarabağ müharibəsindən sonra
baş tutub, bir xalq olaraq müharibədən təzəcə
çıxmışıq, müharibənin
açdığı yaraları sarımaqla məşğuluq.
Bir çoxlarımızın həyatında müharibə
sağalmayan izlər qoyub!
Filmdə hadisələr Qusarın Yarqun kəndində
baş verir. Film başlayarkən, biz Yarqun kəndinin sakinlərinin
nə qədər gözəl, gülüş, sevinc dolu həyatları
olduğunu görürük. Qızlar
gülüşür, oğlanlar sevinclə əməyə
sarılıb. Gənclər həyat
doludurlar, ümidlidirlər, xoşbəxtdirlər. Bu gənclərdən Yarqunatla Yarməndin
arasında dərin bir sevgi var. Bu sevgidən bütün kənd,
gənclərin ailələri xəbərdar olsalar da, gənclər
gizli-gizli görüşmək məcburiyyətindədirlər.
Çünki adət-ənənələr gənclərin
açıq-açıq görüşməsinə icazə
vermir. Filmdə ləzgi adət-ənənələri
göstərilir, ancaq bu ənənələr bütün
Qafqaz xalqlarına xas olan ənənələrdir. Təəssüf ki, çox vaxt elə bu ənənələr
sayəsində gənclər bədbəxt olur.
Yarqunatın valideynləri, ən çox da anası
onların izdivacına razı deyil. Ana qızının
imkanlı adamın oğlu Osmana getməsini istəyir, buna
çalışır. Yarqunat nə illah
etsə də, etirazlarını bildirsə də, onu eşidən
olmur. O, Yarməndə qoşulub qaçmaq istəyəndə
qardaşı buna mane olur. Kənd yolunda
atını çapıb gənclərə çatan Həmdulla
Yarməndi döyür, bacısını onun əlindən
alıb evə gətirir.
Bundan sonra Yarqunat Osmanın evinə gəlin
köçməli olur. Toyu basan, hücum çəkib acıyla,
iztirabla Yarqunatı tələb edən Yarməndin
üstünə Osmanın adamları
tökülüşür. Toy
dava-şavaya çevrilir. Ancaq kəndlilərin
bu kiçik davasını ən böyük dava kəsir.
Kəndin poçtunda işləyən Sona toya gəlir,
camaata o dəhşətli xəbəri verir: "Ay camaat!
Hitler üstümüzə gəlir! Müharibə
başlayır!". Hamının
səsi kəsilir, nitqi batır.
Kəndin cavanları müharibəyə
çağırılır, Yarmənd də onların
arasındadır. Özünə saxta yollarla sənəd
düzəldən, müharibədən canını qurtaran
Osman anasına Yarməndin də müharibəyə
çağırıldığını deyir. Bir həftədir
xəncərlə özünü Osmandan qoruyan, kimsəni
özünə yaxın buraxmayan, ac-susuz qalıb dilinə bir
loxma çörək, bir qurtum su vurmayan Yarqunat bunu eşidəndə,
adət-ənənələri unudub ərinin evindən
çıxır, Yarməndlə görüşmək
üçün qaçır. Ancaq artıq gec
idi, Yarmənd yola düşmüşdü. Yarqunat ölümcül vəziyyətdə yerə
yıxılır.
Yarqunat ata evinə gətirilir, təbii ki, valideynləri
artıq onu Osmana verdiklərinə görə
peşmandırlar. Həmdulla utandığından kəndi
tərk edib gedir. Yarqunat bir müddətdən
sonra Yarməndin anasının yanına köçür.
Yarməndin bacısı Tavat ərə gedir,
anası ölür. Yarqunat isə Yarməndin
evinin çırağını yandırıb onu gözləməklə
bütöv bir ömür keçirir. Tavatın
oğullarından birini götürüb saxlayır.
Müəlliflərin qeyd etdiyinə görə,
gerçək bir həyat hekayəsindən təsirləniblər. Doğrudan da,
Qusarın Yarqun kəndində bu cür sevgililər olub,
onların başından belə dəhşətli olaylar
keçib. (Filmi təsirli edən də elə
bizə danışılan əhvalatın gerçək həyatdan
alınmasıdır). Ssenarinin bu yerinə
qədər inandırıcı gəlsə də, filmin sonu
müəllif tərəfindən uydurulmuş təsiri
bağışladı, bir o qədər də
inandırıcı gəlmədi.
Yarqunatın böyütdüyü, oxutduğu, professor
etdiyi oğlan bir gün Türkiyəyə elmi konfransa gedir. Konfransdan sonra
dincəlmək üçün İstanbulda kafelərdən
birinə gedir. Orda ləzgi dilində
mahnı oxuyan qızla rastlaşır. Bu
mahnı Yarqunatın həmişə oxuduğu mahnıdır.
Vaxtilə Yarmənd bu nəğməni tütəkdə
çalırdı.
Məlum olur ki, Ləzgiyə adlı qız Yarməndin
qızıdır. Yarmənd müharibə vaxtı almanlara əsir
düşübmüş, o zamanlar da alman əsiri olan
SSRİ vətəndaşları təqib olunduğundan, qorxub
vətənə qayıtmayıbmış. Türkiyəyə gedib orda yenidən bir həyat
qurubmuş. Yarqunatdan fərqli olaraq ailə
həyatı qurub, iki övlad sahibi olan, hətta müəyyən
mənada xoşbəxt də sayılan Yarmənd daha sədaqətsiz
göstərilir.
Filmin yaradıcılarının "Sevgidə
qadınlar daha sədaqətlidir" kimi mesajı
varmıdır, deyə bilmərəm. (Filmin son səhnəsində
yaşlı Yarmənd Yarqunata öləndə
ata-anasının yanında dəfn olunmasını vəsiyyət
elədiyini deyir. Yarqunat Yarməndin öləndən
sonra da onunla yanaşı, gor qonşusu olmağı belə
arzulamadığını görüb bütün qəlbiylə
peşmançılıq keçirir: mən elə bilirdim sən
ömrümə isti günəş kimi doğacaqsan, sən
mənim soyuq günəşim oldun deyir. Elə
bu peşmançılıq hissiylə də ürəyi
partlayıb ölür). Ancaq bu film sevgidən də
çox, müharibə haqqındadır, məncə.
Müharibənin insanların taleyini qəfildən
dəyişməsi, onları ayrı salması
haqqındadır. Əgər müharibə
başlamasaydı, Yarmənd müharibəyə
yollanmasaydı, hadisələr necə olacaqdı? Yarmənd Yarqunatın mübarizəsindən xəbər
tutacaqdı? Yaxud Yarqunat təkbaşına
adət-ənənələrlə vuruşub qalib gələcəkdimi?
Hər halda Yarqunat köhnə adətlərə
qalib gəlir, axı. Sadəcə, onda
Yarmənd artıq uzaqlarda olur, bundan xəbər tutmur.
Yaşlı Yarmənd 40 ildən sonra Qusara qonaq gəlir,
kənddə, ata ocağında qocalıb əldən
düşmüş, özündən dəfələrlə
yaşlı, yorğun görünən Yarqunatla
görüşür. Onda ona deyir ki, mən bilməzdim, sən
adət-ənənələrə qalib gələ bilərsən.
Elə bilirdim Osmanın arvadısan.
Müharibənin
bir adı ölüm, digər adı ayrılıqdır! Ata nənəm danışırdı ki, sonuncu dəfə
atasını uşaq olanda görüb. Atasını faşistlərlə
müharibəyə aparıblar, dağ boyda kişi
o gedən gedib. Sonra bir daha Murtuza Məmmədovdan
heç bir xəbər-ətər çıxmayıb.
Heç əl boyda qara kağızı da gəlməyib
kişinin, yaxınlarının gözü yollardan
yığışa! Nənəm ölüncə
ağlayırdı ona. Deyirdi, kaş biləydik
başına nə gəldi! Ən optimist
düşüncəsi bu idi - bəlkə də əsir
düşüb, sağ qalıb, Almaniyada yaşayıb.
Bu filmin qəhrəmanı Yarmənd kimi
doğma yurda, ocağa qayıtmağa qorxub.
Ancaq kim bilir, Murtuza kişinin başına nə gəlmişdi?
Bəlkə döyüşlərdən birində
öldürülmüş, cəsədi qurda-quşa yem
olmuşdu? Bəlkə əsirlikdə
öldürülmüş, bir xəndəkdə
basdırılmışdı? Bəlkə
də nənəmin ümidli xəyalındakı kimi sağ
qalmışdı, uzun ömür yaşamışdı.
Alman xanımı, ayrı uşaqları
olmuşdu. Nənəm optimist xəyalının
gerçək olmasını arzulayardı həmişə.
Elə mən də!
Xalam oğlunun da sevgisiylə səsləşir Yarməndin
sevgisi. Onun da sevdiyi qızı qardaşı vermək istəmirdi.
Yəqin ki, gözü daha yüksəklərdə
olduğundan. İllərcə sevgililər
mübarizə apardılar. Qız o yandan,
oğlan bu yandan. Hətta bir-birlərinə
qoşulub qaçmağı planladılar. Dəhşətə bax ki, qaçmaq istədiklərində
də qızın anası qəfildən vəfat etdi.
Gah biz tərəfdən bir adam
öldü, gah onlar tərəfdən. Adət-ənənəyə
görə yas gözləməli oldular, bunun qırxı
çıxsın, onun ili
çıxsın deyə-deyə... Bir gün də
qəfildən müharibəyə getdi Oqtay. Ancaq Yarmənddən fərqli olaraq, onun "qara
kağızı" da gəldi, tabutu da.
Sevdiyi qızın da əlində Yarqunat kimi qəmli bir
nəğmə qaldı. Ölənə qədər
zümzümə edəcəyi, heç unutmayacağı qəmli
bir nəğmə...
"Soyuq günəş" filminin maraqlı cəhətlərindən
biri də filmin təsvir həllidir. Filmin rəngləri
solğundur, insanların xatirələrindəki, hətta ən
uzaq xatirələrindəki kimi solğun. Filmdə
ötən əsrin 40-cı illərinin ab-havası hiss olunur:
kənd evlərinin quruluşunda, məişətdə, evlərin
interyerlərinin dekorasiyasında, adamların geyim-kecimində.
Filmi əvvəldən axıra qədər
müşayiət edən, ləzgi dilində səslənməsinə
baxmayaraq, hisslərimə təsir edən, ürəyimin
diliylə başa düşdüyüm nəğmə də
lap yerinə düşüb, qısa müddətdə də
xeyli populyarlıq qazanıb. Səhv etmirəmsə,
həmin nəğmənin bəstəkarı da filmin ssenari
müəllifi Sədaqət Kərimovadır.
Yarın
adı Yarqunat,
Yarın evi Yarqunda.
Yarımı
yalqız qoyub
Hara gedim Yarqundan?
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 17 iyul.- S.27.