"Möcüzə gözlədim mən bu
dünyadan" deyirdi Nisə Bəyim
"Unudulmazlar"
silsiləsindən
O,
Sabirabadda - bu aran şəhərində yaşayırdı,
Müşfiq adına orta məktəbi
bitirmişdi, APİ-də ali təhsili - Filologiya fakültəsini
fərqlənmə diplomu ilə başa vurandan sonra məktəbdə
ömrünün sonunacan müəllim işlədi. Amma Nisə Bəyimi hamı Şair kimi
tanıyırdı. Çox təəssüf
ki, bir-iki yazı istisna olmaqla on altı kitabın müəllifi
Nisə Bəyimin yaradıcılığı layiqincə tədqiq
olunmadı.
Möcüzə
gözlədim mən bu dünyadan,
Möcüzə gözlədim ömürdən,
gündən.
Möcüzə
gözlədim qopan tufanla
Dönüb dəyişəcək dünya
kökündən.
Duydum, bir
sözümlə gözəlləşəcək,
Duydum, ruhum kimi bütün varlığı.
Duydum əbədidir
mənimlə birgə,
Dünyanın ilahi bəxtiyarlığı.
Dünyanın bütün şairləri bu dünyadan
möcüzə gözləmişlər - nəsə dəyişəcək,
hər şey yenidən qurulacaq. Şair xəyallarının
qanadları "Aləmi-müsavat"dan (Məhəmməd
Hadi) "böyük kommunizmin sabahına" (Səməd
Vurğun) qədər səyyarələr dolaşıb,
ölkələr gəzib, amma bu xəyalların sonu onda bitib
ki: "Hər addım başında bir möcüzə var,
// Möcüzə küləkdi, oddur, bulaqdır. // Hər
şeydə, hər yanda min möcüzə var, // Daşda,
qayada da möcüzə yatır" (Fikrət Qoca). Nisə Bəyim də möcüzənin
varlığını dərk etmirdi, elə həmin
şeirin sonunda möcüzə içində yaşayıb
ölməyi "bu naqis dünyanın möcüzəsi"
hesab edirdi.
Nisə Bəyimin ilk şeirlər kitabı - "Yerə,
göyə, Tanrıya" - 1997-ci ildə işıq
üzü gördü və bu kitabdan sonra o, nəinki
qadın yazarlar arasında, ümumiyyətlə, müasir
poeziyada seçildi, fərqləndi. Xüsusilə, "Azərbaycan"
jurnalında elə bir il olmadı ki, silsilə
şeirləri dərc edilməsin. O zaman jurnalın baş
redaktor müavini İsa İsmayılzadə idi və İsa
müəllim bu şeirləri oxuyan kimi heyrətini gizlədə
bilmədi. "Axır ki, əsl şeir ayaq basdı
jurnala", - dedi.
Onun özünəməxsus poeziya aləmi vardı. Şeirlərində
heç kimə bənzəmirdi. Öz
taleyini yazır və bu taledə XX-XXI əsr bir Azərbaycan
qadınının dünyaya, gerçəkliyə, gözəlliyə,
təbiətə, sevgiyə paylanan bir şair qəlbinin
döyüntülərini eşidirdik.
Şeir kədərli
də ola bilər, işıqla dolu sevgi də
şeirlərində əks etdirə bilər, insan
ömrünü təkcə bir dairədə, bir bucaq
altında düşünmək sadəlövhlük
olardı. Nisə Bəyim poeziyaya qadın qəlbinin
rahatsızlığından, sıxıntılı,
nigaranlıqla dolu həyatın onda yaratdığı
pessimist əhval-ruhiyyədən, yaşadığı
mühitin mənəvi boşluğundan gileylənərək
gəldi. Onun üçün çox
şey üfüqdə görünən qızartılara bənzəyirdi
- görüntü var, amma bunlar mübhəm bir sirr
içindədir. Görünür, elə
bir vaxtın gəlişinə ehtiyac duyulur ki, xoşbəxtliyin,
səadətin nə olduğunu anlada bilsin. Nisə Bəyimin ilk şeirləri onun öz ürəyilə
baş-başa verdiyi, mənəvi rahatsızlığın
gətirdiyi duyğulardan yaranmışdı. Bu şeirlərdən göz yaşları da
süzülürdü, alov-alov kədər də
püskürürdü, amma onlar süni hisslər deyildi, qəlbin
çırpıntılarını əks etdirirdi. Həm də elə bu kitabındaca Nisə Bəyim
özünü bir şair kimi təsdiq edə bildi. Heca
şeirinin, ənənəvi şeirin poetik imkanları
genişdir, hüdudsuzdur, "köhnə havalarda" təzə
notlar səsləndirmək mümkündür, - fikrini
reallaşdıra bildi.
Düşür
əllərimə göz yaşı kimi
Gecədən üzülən bir damla işıq.
Qoy gedim
bu dərdin sonuna kimi
Əriyim
bu dərddə... Gecə qarışıq.
Nə şimşək, nə külək. Nə od,
nə yağış,
Yoxdu bu heçlikdə bir nəfəs izi.
Gedim bu
işığın sonuna qədər,
Baxsın gözlərimə Tanrının gözü.
Qoy gedim
ölümün sonuna qədər,
Solsa da ölümtək yarpaq gözlərim.
Başqa
bir sevgiylə, başqa bir hisslə
Baxacaq göylərə torpaq gözlərim.
Onun
şeirlərində sırf təbiət təsvirləri,
peyzajlar o qədər də nəzərə
çarpmırdı, amma bunun əvəzində təbiətlə
onun ürəyi, hiss və duyğuları bir-birindən ayrılmazdır.
"Yağış şeirləri" silsiləsində
Təbiət və Ürək bir müstəvidə birləşir.
"Dünyanın ən acı həqiqətləri, //
Yağış güzgüsündə görünər mənə",
"Yağ, payız yağışım, yağ həyəcanla,
// Oyat duyğusunu yatan dünyanın", "Ömrün
payızına yağan sevginin // Yağıştək izləri
qalırmı görən?".
Eh,
dünya özü him-cimsə,
Biləmməz
sirrini kimsə,
Onu sevə
bilmədimsə,
Bu mənim günahım deyil.
Qəm
buludları qat-qatsa,
Dağılacaq ahım çatsa.
Hələ göylər salamatsa.
O ah mənim
ahım deyil.
Bu
misralarda Füzulidən gələn bir nəfəs var.
Füzuli deyirdi: "Deyil bihudə gər yağsa fələkdən
başıma daşlar, // Binasın tişeyi-ahimlə viran
etdigimdəndir".
Nisə Bəyimin "İlahi vaxt" kitabında
toplanan şeirlər isə artıq onun fərdi
duyğularının, öz içindəki
narahatlığın yeni bir ahəng almasından soraq verirdi. Birinci
kitabında o, Vaxt anlayışını öz adi, konkret mənasında
qəbul edirdi, günün, reallığın çərçivəsindən
çıxış edirdi, Vaxt onun üçün donub
qalmışdı. Amma "İlahi vaxt"da Vaxt
gözlənilən ana çevrilir: şairənin
duyğuları dünyanı dərk etməyə, həyatın
gözəlliyini, nəşəsini duymağa, öz
ömrünün vaxt axarını müəyyənləşdirməyə,
ağrının da, əzabın da, sevginin və sevincin də
mənasına varmağa can atır.
"Vaxt silsiləsi" dünyanı dərk etməyə
çalışan bir şairin İlahi vaxta qovuşmaq arzusunu
ifadə edirdi.
Bu da sufilik anlamına gətirib çıxarır: "Bu
yorğun yollarda nə axtarırsan? - Mən eşqin sirrini gəzirəm
ey pir! - Zavallı, özünü yorma bu qədər, Eşq
- haqqın yoludur, içindən keçir!".
Şairənin
sonrakı şeir kitablarında Həyat, Ölüm, Tanrı,
Vaxt, Ömür, Yol və s. obrazlar yeni, daha orijinal təsir
bağışlayan mənalar kəsb edir. Özünü
dərk etməkdən dünyanı dərk etməyə,
Zamanı duymağa yönələn
çırpıntılar "Duyğu
yağışları" kitabında yeni poetik cizgilərlə
diqqəti cəlb edir. "Əsəbi dünya"
şeirində şairə Dünya, İnsan və Həyat
haqda düşüncələrini belə ümumiləşdirirdi:
Dünya əsəbidir...
Hava
sinirli...
Küləklər
hirsini çırpır divara...
Kimi
ürəyindən, kimi dilindən,
Kimi ayağından düşür avara.
Yaman
qarışıqdır dünyanın halı.
Bu əlin o ələ gümanı yoxdu.
Kiminin
doğulub adam olmağa,
Kiminin ölməyə inamı yoxdu.
Nisə Bəyimin şeirlərini oxuyan kəs ilk
baxışda dərd sözünün içində
çaşıb qalmasın, - deyirik. Bu, adi,
sızıltılı, necə deyərlər, patoloji dərd
deyil. İnsanın bir Sevinc, bir də Dərd
adlı qanadları olduğunu təsəvvür etsək, Nisə
Bəyim Dərd qanadının üstündə uçur.
Haralara? Varlığın
başlanğıcından Sona - Ölümə qədər...
Ona görə də Dərd anlayışı
fəlsəfi məna kəsb edir. Eləcə
də bu Dərdin sırasındakı göz yaşları,
ah-aman, Ölüm haqqında düşüncələr bizim
təsəvvürümüzdən daha genişdir.
Gəl bu
göz yaşlarına
Sevinib dua edək.
Bu
dünyanın sonuna
Qəmlə birlikdə gedək.
Varıqsa,
varlığımız
Üyüyüb əzilməsin.
Nə
öncə, nə də sonra
Vaxt bizdən üzülməsin.
Qapanmış
ömrümüzün
Yolu tək ümiddimi?
Yaşaya
bilməyənə
Ölüm də bir dərddimi?
Nisə Bəyim
həm də poemalar müəllifiydi, özü də
çox maraqlıdır ki, şeirlərində bəlkə
də çoxlarına "dərdli şair" təsiri
bağışlayan Nisə Bəyim poemalarında "dərdli",
"küskün" deyildi. Məsələn,
onun "Himn", "Arazım, xan Arazım" poemaları
Azərbaycanın müstəqillik uğrunda mübarizəsindən
söz açırdı.
Nisə Bəyimin istənilən şeirlər
kitabında onun bir şair kimi sənətkarlığının
- sözə münasibətinin, bədii təsvir vasitələri
ilə şeirlərinə necə "naxışlar"
vurduğunun şahidi oluruq. Bunun üçün
sayılı-seçili misallar göstərməyə ehtiyac
yox... elə ilk kitabından bir şeir nümunəsi təqdim
edirik ki, baxın, görün, şairə səsdən
sözə, sözdən şeirə, şeirdən isə
poeziyaya necə gəlir?
Könül,
burax göy üzündən
Şimşək olum, çaxım gedim.
Məni
gizli sevənlərin
Ürəyini yaxım gedim.
Hörüldüm
dərdin daşına,
Dünyanın
qəm naxışına,
Damcı-damcı
yağışına,
Gözlərimi sıxım gedim.
Yanan
dağların qarıdı,
Dərdim
heyvadan sarıdı,
Məndən
ucada Tanrıdı,
İndi hara çıxım gedim?
Nisə Bəyimin sonuncu şeirlər kitabının
adı "Altı on-on alt" idi. Bu kitab şairənin
60 illiyi ərəfəsində çap olunub.
Qadınlar çox zaman yaşlarını demir, gizlədirlər,
amma Nisə Bəyimin "Natəvan" klubunda keçirilən
tədbiri məhz 60 yaşıyla bağlı idi. Nisə Bəyim şeirlərində ürəyini,
hisslərini gizlətmədiyi kimi, yaşını da gizlətmədi.
O tədbirdə
iştirakçıların sayı çox azdı və əlbəttə,
bu da gözlənilən idi. Buraya toplaşanlar
yalnız qəzetdəki elanla gəlmişdilər, heç
bir çağırışa, "təşkilə"
ehtiyac duyulmamışdı. Ortabab, hətta
zəif şeir kitablarının müzakirəsində bəzən
ağzınacan dolu olan "Natəvan" klubunda indi
iyirmi-otuz adamın olması heç də Dərdə
çevrilmədi. Əksinə, çox əla
bir tədbir keçdi. Xalq
yazıçısı Anar Nisə Bəyimin bənzərsiz
bir şair olduğundan söz açdı. Anar müəllim Nisə Bəyimin "Online"
romanını bir günün içində oxuyub başa
çatdırdığını, onun nəsrdə də
uğur qazandığını söylədi. Burada qeyd edim ki, Nisə Bəyim həm də iki
romanın müəllifiydi.
Sonda: Nisə
Bəyim - bir il öncə
dünyasını dəyişən gözəl şairə
Şeir ömrü yaşayıb. Və bu yazını da
dünyadan möcüzə gözləyən, amma bizim
müasir poeziyada özü də bir möcüzə
timsallı Nisə Bəyimin bu misraları ilə bitirmək
istəyirəm:
Şeir
ömrü yaşadım...
Qəlbim sözdən söz çəkdi.
Ürəyimlə,
qanımla
Söz doğurdum,
Söz əkdim.
Bu
dünyanın yükünü
Qoşub şeirimlə çəkdim.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 17 iyul.- S.24.