"Orta əsrlər" ədəbiyyatı
Variasiyalar
Ədəbiyyat və sənət tarixin yol yoldaşıdır. O, xalqın
ictimai tarixi ilə bərabər addımlayır və tarixi (faktları) təsdiq edir. Lakin ədəbiyyatı - bədii
sənəti tarixin gedişatından tam asılı
hesab etmək doğru deyil. Ədəbiyyatın, ümumən, bədii
sənətin öz stixiyası var. Bədii proses deyil (materializm-marksizmin
iddia etdiyi kimi!) daha çox
tarix bədii prosesdən, bədii təxəyyüldən asılıdır.
İstedadla, sənətkarlıqla, ilhamla yaradılmış
ədəbiyyat tarixə
yol açır, onu hələ keçmədiyi yerlərə
yönəldir, prioritetlərini
təyin edir.
"Orta əsrlər"
Azərbaycan tarixində
IX əsrdən XIX əsrə
qədər davam edib. Bu, Şərq ölkəsi olmağa binaən Azərbaycan tarixində feodalizmin uzun (10 əsr) sürməsi, tarixi düşüncə iki mühafizəkarlığı ilə bağlı idi.
Fəqət, Azərbaycan ədəbiyyatında
"Orta əsrlər"
XIII-XVIII yüzilləri əhatə
edir. Bu anadilli-türkdilli ədəbiyyat epoxası idi. Əgər qədim dövr
IV-XII əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatı və
mədəniyyəti ümummüsəlman
mədəniyyəti kontekstində
iştirak edirdisə,
XIII- XVIII əsrlərin Azərbaycan
mədəniyyəti ümumtürk
(Oğuz-səlcuq!) mədəniyyəti
kontekstində çıxış
edirdi. Azərbaycan ədəbiyyatında "Orta əsrlər" bir tarixi-nəzəri konsepsiya və bədii-fəlsəfi sistem
kimi fərdi-milli mahiyyətində bu kontekstin həledici əlamətlərini daşıyır.
Bu, ana dili və
regional düşüncənin sayəsində müştərək
ümumtürk qaynaqlarından
- "Avesta"dan, Şumerdən,
"Orxon-Yenisey" kitabələrindən,
"Kitabi-Dədə Qorqud"
eposundan Yusif Xas Hacib Balasaqunlunun
"Qutadqu-bilik" poemasından,
Mahmud Kaşğarlının "Divani-lüğət-it-türk" ensiklopediyasından
daşlanıb gələn
türkçülüyün qayıtması, yeni dirçəliş dövrü
idi.
Qədim türk cəmiyyəti demokratik mühit idi. Ərəblər İslamı yaratdı,
Türklər onu yaşatdı. Türk cəmiyyəti
(və əxlaqı, mədəniyyəti!) zorakılığı
qəbul etmirdi, türklər islamı zor gücü ilə yox, dərk
edərək, könüllü
qəbul etdilər.
İslam
mənəvi-əxlaqi cəhətdən
türklərin əsrlər
boyu işləyib hazırladıqları vətən
əxlaqına doğma
idi.
Fəqət, X əsrdən başlayaraq ərəb-islam ehkamları
Böyük Çöl
Mədəniyyətinə əsaslanan
sərhədsiz türk
demokratizmini sıxışdırmağa
başladı. Başlıcası
isə türk qəhrəmanlığına dini
(ehkam!) don geyindirdi. İslam dini Böyük Çöl Mədəniyyətinə
şərik çıxmağa,
hər şeyi
"Quran" ayələri ilə izah etməyə
başladı.
Ədəbiyyatın qəhrəmanı dəyişdi,
maddi aləmi ikinci dərəcəli, mistik aləm həlledici hesab olundu. Mənəvi kamillik sufizmdə
məxluqun xalüqə
qovuşmasını təmin
edən dörd təkamül mərhələsi
şəriət, təriqət,
mərifət, həqiqət
olaraq ədəbiyyatda
təsdiqini tapdı.
Heoplatonizm, vəhdəti - vücut.
Hər şeyi Allah yaradıb ona görə də yaranmış hər şeydə Allahın əlaməti
var. Yaranmışların ən
alisi Allahın görünən surəti
varlığında Allah əmanəti
olan ruhu daşıyan insan (Təsəvvüfdə gözəl
qadın!) ədəbiyyatda
əsas qəhrəmana
çevrildi. Azərbaycan ədəbiyyatında
Şirin (Nizami "Xosror və Şirin" və Leyli (Füzuli "Leyli Məcnun") bədii-fəlsəfi təkamülün
əsas hərəkətverici
qüvvələrinə çevrildi.
Şeyx Nizaminin kamil insan konsepsiyası hürufizmdə (Fəzlullah
naimi və İmadəddin Nəsimi)
"Ənəlhəq" səviyyəsinə yüksəldi.
Sufilər təkamül yolu
ilə insanı Allahın yanına qaldırır, hürufilər
Allahın yaratdığına
- insana endirdi.
Ədəbiyyatın qəhrəmanı (və
bütün bədii sistemi!) alilikdən adiliyə eniş etdi. Bunun əyani nümunəsi
dahi Füzulinin "Şikayətnamə"si idi.
"Şikayətnamə" ilə Azərbaycan mistik-romantik ədəbiyyatına
gələcək realizmin
madiyyat tozu daxil oldu...
Qeyd etmişik
ki, Avropada ədəbi mərhələlərin
(və ədəbi cərəyanların!) dəyişməsi,
bir-birnin əvəzləməsi
ilə Şərqdə
(və Azərbaycanda!)
dəyişməsi fərqli
xarakter daşıyır. Avropada ədəbi
mərhələlər (və
cərəyanlar!) sıçrayışlı
xarakter daşıyır,
bir mərhələ digərini - özündən
əvvəlkini inkar edir. Şərq ədəbiyyat və
mədəniyyətlərində isə bir mərhələ
digərini (yenisini!) öz bətnində yetişdirir. Şərqdə ədəbi mərhələ
və cərəyanların
əvəzlənməsi təkamülü
xarakter daşıyır,
dialektik surətdə
baş verir. Ona görə də Şərq ədəbiyyat
və mədəniyyətlərində
ənənə çox
güclüdür, forma isə
mühafizəkardır.
Beş yüz ildən artıq (750-1258) davam edən Abbasilər zamanında Şərq mədəniyyətində
ərəb nüfuzu tədricən azalmağa
- düşməyə başlayır. Bu, bir neçə səbəblə bağlı
idi.
1. Abbasilər antik yunan fəlsəfəsini
- Platonu, Aristoteli öyrənməyə başladılar.
Yunan fəlsəfəsindən
qiymətli (seçmə!)
ərəb və fars dillərinə
tərcümə olundu.
Abbasilər universitet və
elmi-tədqiqat mərkəzləri
açaraq antik yunan fəlsəfəsini və mədəni irsini tədqiqat və təbliğatla məşğul oldular.
2. Abbasilər türklərə
onların cəmiyyətində
xüsusən dövlətçiliyində
iştirak etməyə
imkan yaratdılar.
3. Türk düşüncəsi,
elmi və bədii yaradıcılığından
istifadə etməyə
nail oldular. Anadilli ədəbiyyatımızın
ilk nümayəndəsi şairə
Zübeydə xanım
V Abbasi xəlifəsi
Harun Ər-Rəşidin
arvadı idi.
4. Türklər bu dövrdə bütün həlledici yürüşləri
İslam bayramı altında keçirir, dövlətçiliyinə - qanunlarına
islamın mənəvi-əxlaqi
dəyərləri uğurla
tətbiq edirdilər.
5. Türk ədəbiyyatı
və mədəniyyətində
islamın elmi-məntiqi
cəhətləri - millətçilik
və ümmətçilik
vəhdətdə çıxış
edirdi, qarşılıqlı
bədii-fəlsəfi, mənəvi-əxlaqi
təmaslar getdikcə
güclənir, "Orta
əsrlər"in simasını
müəyyənləşdirirdi.
"Orta əsrlər" Azərbaycan ədəbiyyatı
geniş ürəklə
şahlara və hökmdarlara Qazi Bürhanəddinə, Şah
İsmayıl Xətaiyə
Mirzə Cahanşah Həqiqi Məhəmməd
Əmaniyə fəaliyyət
üçün yer verdi onları
(müharibələr aparar,
baş kəsib qan tökən!) ədəbiyyatın insanpərvərlik
kürsüsünə çıxardı,
şahlıq və hökmdarlıq taxtından
endirib bədii gözəllik, estetika müstəvisinə gətirdi.
Akademik Nizami Cəfərovun dili ilə desək: "Məstaneyi eşqəm...
Qazi Bürhanəddin
-XIVəsr, Mirzə Cahanşah Fəqiqi - XV əsr, Şah İsmayıl Xətai -
XVI əsr... Üç
hökmdar, üç
şair... Lakin üçü də bir etstetik ideanın
ifadəsinə xidmət
edir..." ("Füzulidən Vaqifə qədər". Bakı
"Yazıçı" 1991. s.15.)
Fəqət şahlar, hökmdarlar
bədii ədəbiyyatı
şöhrətləndirə bilməyib, ədəbiyyat
onları - Sultan Səncəri,
Xosrovu, Bəhram Guru, Nüşabəni, Şirini,
Makedoniyalı İskəndəri
və b. şöhrətləndirib,
tarixdə qalmalarına
(və yaşamalarına!)
imkan verib.
Böyük filosof Aristotel
2400 il öncə
yazırdı: "Poeziya
tarixdən daha ciddidir". Biz isə deyirik: ədəbiyyat tarixdən daha mənalı və güclüdür.
Bədii ədəbiyyat milləti də, dövləti də, vətəni də, xalqı da yaşadır, ədəbiyyat tarixin obrazıdır. Xalq mənəviyyatının aynasıdır, bədii Söz xalqın ruhudur, ruh isə
ölməzdir. Əbədidir, çünki o, Allah əmanətidir,
insan öləndə
onu sahibinə qaytarır.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 5 iyun. S. 13.