Uşaqlıq təhtəlşüur
hadisəsi kimi:
Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar və Osman Sarıvəlli
Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın ana dilinə qayıdışı
uşaqlığa qayıdışdan başlayır. "Heydərbabaya
salam" poemasında uşaqlıq xatirələrinin bərpası
ilə dilin "mifoloji tektonikası" baş verir.
Uşaqlığa qayıdış yalnız mifik zamana
və məkana qayıtmaqla mümkündür. Ona görə
də gerçək Heydərbaba dağının
adını mifik, mistik ad kimi çəkir.
Heydərbaba, sadəcə, gerçək dağ adı
deyil, mistik varlığın adıdır. Əsərboyu Heydərbabaya
edilən davamlı xitablar ovsun effektlidir: bu müqəddəs
adı təkrar-təkrar dilinə gətirir,
Heydərbabanın ruhunu çağırır. Məhz müqəddəs adın-ruhun
çağırılması ilə Şəhriyarda hadisələri
və insanları yenidən xatırlama-yaşama imkanı
yaranır.
Heydərbaba,
sənin üzün ağ olsun,
Dörd
bir yanın bulaq olsun, bağ olsun,
Bizdən
sora sənin başın sağ olsun,
Dünya
qəzov-qədər, ölüm-itimdi,
Dünya boyu oğulsuzdu, yetimdi.
Onun arzusu Heydərbabanın qucağında
yuxulamaqdır.
Bu, klassik psixoanalizdə itirilmiş obyektə
qovuşma istəyidir. Ana qucağı isə
həmişə uşağın istək obyektidir.
Heydərbaba, gəldim səni yoxlayam,
Bir də
yatam, qucağında yuxuluyam,
Ömrü
qovam, bəlkə burda haxlıyam,
Uşaqlığa
deyəm: bizə gəlsin bir,
Aydın
günlər ağlar üzə gülsün bir!
Şəhriyar hara gedirsə, orda ölümün nəfəsini
hiss edir. Şəhriyarın "Heydərbabası" əslində
yoxluq, ölüm-itim dünyası haqqındadır. Kimdən xəbər tutmaq istəyirsə, kimi
sorusursa, ya ölüb, ya da harasa qeyb olub.
Dedim, balam, o Məmdəsən
nolubdu?
Məlum
oldu tifil cavan ölübdü,
Nə
var, nə var, burnundan qan gəlibdi,
Bir yer əsir,
baxırsan Məmdəsən yox,
Bu kənddə
bir burun qanı kəsən yox!
Dedim,
deyin Müseyyibə nə gəldi?
Qulam,
gördüm, ağlar göz ilə gəldi,
Dedi: o da
bahalıq düşdü, öldü.
Dedim,
yazıq bizlə hasıl bölənlər,
Bitməyəndə
aclarından ölənlər...
Məlikniyaz
itkin gedib yox olub,
Əmir
Aslan səktə ilə yıxılıb,
Hərə
qaçıb bir dərədə çıxılıb,
Çörək
qəmi çıxıb xalqın ayına,
Hər kəs qalıb öz canının hayına.
Bütün obrazlar (çırağın sönməsi,
qurd gözünün bərəlməsi, günün
batması və s.) qaranlığın, zülmətin, yaxud
ölümün metaforik simvolik işarələridir.
Çırağın sönməsi, ümumiyyətlə,
əsərdə ən işlək ölüm
metaforlarından biridir. Məsələn:
...Ondan
sonra dönərgələr dönüblər,
Məhəbbətin çıraqları sönüblər.
Yaxud
Heydərbaba,
yaru yoldaş döndülər,
Bir-bir məni çöldə qoyub çöndülər.
Çeşmələrim,
çıraqlarım söndülər
Yaman yerdə
gün döndü, axşam oldu,
Dünya mənə xərabəyi-Şam oldu.
Uşaqlıq xatirəsinin əsas zaman vahidi gecə,
yaxud qaranlıqdır. Maraqlıdır: Şəhriyar uşaqlıq xatirələrini
söylədikcə onun təhtəhşüurunda yalnız
qaranlıqla, gecə ilə bağlı obrazlar oyanır.
Qaranlıqda qurd gözünün parıldaması və ya bərəlməsi
uşaqlığının ən sevimli detalı kimi
yadında qalıb:
Kölgə
düşdü, gün batdı, qaş qaraldı
Qurdun
gözü qaranlıqda bərəldi...
Yaxud
Yaz gecəsi
çayda sular şırıldar,
Daş-qayada
seldə aşıb xarılldar,
Qaranlıqda
qurdun gözü parıldar,
İtlər,
gördün, qurdu seçib ulaşdı,
Qurd da, gördün, qalxıb gədikdən
aşdı.
Ya da
Mirzə Tağıynan gecə getdik
çaya
Mən
baxıram seldə boğulmuş aya,
Birdən
işıq düşdü o tay
bağçaya.
"Eyvay-dedik, - qurddu". Qayıtdıq qaçdıq
Heç bilmədik nə vaxt küllükdən
aşdıq.
"Heydərbaba"da
mətn məkanı bütövlükdə kişilərin məkanıdır.
Hətta Heydərbaba dağı kişi
başlanğıcına malikdir:
Heydərbaba,
mərd oğullar doğginən,
Namərdlərin
burunların ovginən,
Gədiklərdə
qurdları tut, boğginən...
Şair
daha çox köhnə kişiləri - Mirzə
Tağını, Mirqafarı, Mirsalehi, Mirəzizi, Mirməmmədi,
Mirheydəri, Mirəbdülü, Molla İbrahimi...
xatırlayır:
Ahılların
yetmiş kəfən çürüdüb,
Cahılların
dünya qəmi kiridib...
Yaxud
Köhnələrin
sür-sümüyü dartılıb,
Qurtulanın
çul-çuxası yırtılıb,
Molla
İbrahim lap əriyib, qurtulub...
Yeri gəlmişkən:
"Köhnələrin sür-sümüyü
dartılıb" deyimi mənə maraqlı frazeoloji ifadə
kimi gəldi. "Kitabi-Dədə Qorqud"da ananın
ölümcül yaralanmış Buğaca dediyi sözlər
yadıma düşür: "Ol ikicə sünuğucun uzun
olmuş".
Poemada ritorik suallar da ölümlə bağlı olur. Şəhriyarın
ritorik suallarında üzüntü notları səslənir
və bu da inkarın, yoxluğun effektini gücləndirir.
Ümumiyyətlə, ritorik suallar ağı
janrının səciyyəvi əlamətidir və adətən
bu suallar mərhumun özünə ünvanlanır.
Xoşginabı
yaman günə kim salıb?
Seyidlərdən
kim qırılıb, kim qalıb?
A Mirqafar,
dam-daşını kim alıb?
Bulaq yenə gəlib gölü doldurur?
Ya quruyub, baxçaları soldurur?
Əsərin məna-motiv
məkanı qaranlıq stixiyası ilə sıx bağlı
olduğundan karvanın yol azması da gecə obrazının
fonunda verilir.
Heydərbaba,
qarlı dağlar aşanda,
Gecə
karvan yolun azıb çaşanda...
Ömrün və
dünyanın faniliyi "karvan", "karvan yolu"
metaforları ilə təqdim olunur ki, bu da ənənəvi
Şərq fəlsəfəsindən gəlir.
Mən
gördüyüm karvan çatıb köçübdü,
Ayrılığın
şərbətini içibdi,
Ömrümüzün
köçü burdan keçibdi,
Keçib
gedib gedər-gəlməz yollara,
Tozu qonub bu daşlara, kollara.
Yaxud
Zaman
keçir, üfüqlərdə toz qalır,
Karvan kimi
uzaqlarda toz salır...
Şəhriyar
uşaqlığını yuxu kimi danışır. Ona
görə də uşaqlıq dünyası axirət
dünyasının, "alt dünya"nın
mifoloji məkanı kimi qurulur. "Bu dünya"dan
köçmüş adamların "tale mətnlərini"
söyləyib, özünü də (elə bizi də)! sanki "ölüm səltənətinə"
daxil edir.
Osman Sarıvəllinin "Gətir, oğlum, gətir"
əsəri xatirə ovqatlı uzun şeirdir. O.Sarıvəllidə
uşaqlıq işıqlı, pozitiv başlanğıca
malikdir. O.Sarıvəllidə işıq
mənəvi dəyər simvoludur, ayrıca metafizik gerçəklikdir.
Şeirin xatirə - məna məkanı
işıqla doludur. Uşaqlıq illərinə
qayıdış Şəhriyar üçün dərin hüzn-kədəri,
yaşamaqdırsa, Osman Sarıvəlli üçün isə
sevinc hissidir, könül rahatlığıdır.
"Heydərbabaya salam"da öz keçmişi ilə
görüşə Şəhriyar özü gedirdisə,
amma "Gətir oğlum, gətir" şeirində Osman
Sarıvəlli öz yerinə oğlunu göndərir. Oğlu
uşaq Osmanın başqa "oxşarı"dır.
Həmin "uşaqlıq güzgüsündə" də
özünün uşaqlıq təcrübəsini sanki təkrarlamaq
istəyir: "Elə sənin kimi uşaq idik biz", - deyir.
Hətta uşaqlıq predmetləri oğlunun yaşından
hesablayaraq yada salır:
Afərin
yaşından otuz il əvvəl,
Dişləri tökülmüş iki taxta vəl.
Şairin
uşaqlıq xatirəsi göz yaddaşından doğulur.
Onun üçün uşaqlıq xatirəsi hər
şeyi yenidən görməkdir, yenidən olduğu kimi
görmək imkanıdır. O.Sarıvəlli
gözün xatirələrini danışır.
Görürəm, səfalı bir
yaz axşamı,
Çinarın
dibinə yığışır hamı...
O.Sarıvəlli
oğlunu özünün uşaqlıq dünyasını
göndərməklə hər şeyi necə varsa, elə də
görmək və yerində tapmaq ümidindədir.
O.Sarıvəlli də uşaqlıq
yaddaşının hər epizodu, hər detalı təsdiq
intonasiyası ilə təqdim olunur. Şairin təhtəlşüuru,
sanki inkar kateqoriyasını tanımır.
Şəhriyardan fərqli olaraq, Osman Sarıvəllinin təhtəlşüur
xatirə obrazları itkiləri, yoxluğu və
ölümü qəbul etmir.
O.Sarıvəllinin xatirə yaddaşı
üçün nəsnənin, canlının
balacalığı, kiçikliyi maraqlıdır. Xitab formullarında əzizləmə-oxşama
ovqatı bu düşüncədən gəlir: "Bilmədim,
ey körpəm, mənalı nədir?",
yaxud: "Quzum, bu misaldır, başa düş məni" və
s. Şəhriyarda isə tamam əksinədir - Heydərbabadan
tutmuş bütün personajlara qədər yaşlı,
qocalmış varlıqlar üstünlük təşkil
edir. Məsələn: "Mirmustafa dayı, ucaboy baba..."
və b.
O.Sarıvəlli təbiət nəsnələrinin
sadalamaqla yaddaşında ömür məkanının
hüdudlarını sahmana salırdı. Şair
oğluna otların, çiçəklərin adlarını
ona görə sadalayır ki, məhz bu adların mövcudluğu
ilə özünün də mövcudluğunu təsdiqləmiş
olsun. Mövcudluq, var olma hissi isə insan ömrünə
(və iç dünyasına) mütləq fərqli bir
"pozitivlik aurası" gətirir.
Bir
gün bu yerlərə dönüb gələrkən
Topla xumar
gözlü bənövşələrdən!
Bir az gecikdinmi nanə, üzərrik,
Özəkli
baldırğan, çiçəkli yemlik,
Kişnik,
kəklikotu, çopanəppəyi
Lalə,
xoruzgülü, tərə-göbələk,
Albalı, qarağat, moruq, çiyələk.
Bunlar
şirin nemət, şirin diləkdir,
Sevməyən
sevməsin, mənə gərəkdir!
Yaxud
Qara
qoç, boz qoyun, göy təpəl quzu,
Ağ
ceyran dırnağı, maral buynuzu,
Qıvrovul
quyruğu, tovuz lələyi,
Bir aslan pəncəsi,
bir şir biləyi,
İti
qırğı gözü, tərlan qanadı,
Min bir çiçək adı, min bir gül adı.
Göründüyü kimi, uşaqlıq mifologiyası
M.H.Şəhriyarın və O.Sarıvəllinin təfəkkür
tipinin fərqliliyini ortaya qoyur. O.Sarıvəlli
inanırdı, uşaq vaxtı sevdiyi bütün nəsnələr
hələ də mövcuddur - mütləq oğlunun
qarşısına çıxacaq. Ona
görə də oğlundan dönə-dönə xahiş
edirdi. "Gətir, çox sevdiyim nə
varsa, gətir!"
Şəhriyarın yaddaş təcrübəsində,
təhtəlşüurunda uşaqlıq xatirəsi əslində
unudulmaq aktına çevrilir: yəni "Heydərbabaya
salam"da özü də ruhlar səltənətinə
qovuşurdu və orda qeyb olurdu...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 5 iyun. S. 21.