Segah
hekayə
İstedadlı
yazıçı Sara İbrahimin "Xalis bal",
"Qaymaqlı dondurma", "Sonuncu dərs" və digər
hekayələri ilə müxtəlif saytlarda tanış
olmuş, sonra "Yasaq sevgilər"
romanını oxumuşam. Təbii süjet, sadə,
axıcı dil və canlı insan xarakterləri onun
üslubunun əsas cəhətləridir. Sizə təqdim
etdiyim "Segah" vətənpərvərlik mövzusunda
yazılıb, amma müəllif öz fikrini çılpaq
pafosla ifadə eləmir, danışmaqdansa, göstərməyə
üstünlük verir və
onun başlıca uğuru, məncə, budur. Biz
vətən sevdasını hekayənin qəhrəmanı,
müğənni olmaq arzusuyla alışıb-yanan gənc
Barxudarın dilindən eşitmir, bunu onun ürəyi,
qanı, ruhunda "görürük". O öz gücünü ana torpaqdan
alır. Hekayə özünün ən
ümumi ruhu və ideyası ilə Qarabağ
savaşındakı qələbəmizlə səsləşir.
Qarabağ Azərbaycandır və heç bir
qüvvə bizi doğma torpaqda yenə bilməz. Hekayədə gənc qəhrəmanın oxuduğu
"Segah" xüsusi anlam daşıyır. O həm qələbəmiz,
həm doğma torpaqlarımız, həm də bu torpaqlara
qayıdışla bağlı Tanrıdan gələn
xeyir-duanı rəmzləşdirir. Müəllifə
uğurlar arzu edir, səmimi duyğularla yazılan hekayənin
sizin də zövqünüzü oxşayacağına
inanıram.
Əsəd
CAHANGİR
Toy qapısı adamla doluydu. Əlində bəzəkli
xonçalar tutmuş, allı-güllü geyinmiş qız-gəlinlər
yavaş-yavaş toy evinə axışırdı.
Məclis həyətdəki böyük
çardağın altında qurulmuşdu. Çardaq
ikimərtəbəli evin qabağından ta darvazaya kimi
bütün həyət boyu uzandığından, kənarlarına
çadır tutulan mağar nəhəng
görünürdü.
Kəndin sayılıb-seçilən ailələrindən
birinin sonbeşik oğlunun toy məclisi idi. Toya beş
yüzə yaxın qonaq
çağırılmışdı. Toy
sahibinin sonbeşikdən başqa yeddi-səkkiz
uşağının hamısı Bakıda
yaşayırdı. Qardaş-bacılar hərəsi
öz ailəsi, yaxını-simsarı, bir sözlə,
başının dəstəsilə gəlmişdi.
Çardağın altına sırayla düzülən
uzun, dördkünc masaların üstünə ağappaq
süfrələr salınmış, çərəz və
soyuq yeməklər qoyulmuşdu. Evin arxasındakı
ocaqlıqda, iri mis tiyanlarda bişən yeməklərin
adamı iştaha gətirən ətri həyətə, ordan
da küçəyə yayılırdı. Kababçı şişləri, manqalı
hazırlayıb toyun başlamasını gözləyirdi.
Manqaldan bir qədər aralıda dörd-beş
iri, sarı samovarın düdkeşindən nazik tüstü
halqaları çıxırdı.
Çayçı
ev sahibinin yaxın qohumu, həm də
qapıbir qonşusuydu. Ona on dörd-on beş
yaşlı oğlu kömək edirdi. Məclisin
çay tədarükünü ata-oğul öz boynuna
götürmüşdü. Arada ev
sahibi onlara yaxınlaşıb, hər şeyin qaydasında
getdiyinə əmin olmaq üçün soruşurdu:
- Səfər,
çatdırırsan? Barxudar yarıtmırsa,
bəlkə, başqa köməkçi də verək?
Səfər
artıq dızıldamağa başlayan samovarın birinə
qamqalaq atdı, oğluna fərəhlə baxıb:
- Yox, ay əmi,
maşallah, Barxudar üç nəfərin əvəzidir,
narahat olma, - dedi, - çatdıraçağıq, sən
köməkçini kababçıya ver.
Bir azdan tamada və musiqiçilər də
göründü. Onlar mağarın yuxarı
başında, musiqiçilər üçün nəzərdə
tutulmuş qırmızı ipək örtüklü, yan-yana
qoyulan iki iri stolun üstünə musiqi alətlərini yerləşdirməyə
başladılar. Dörd-beş nəfər musiqiçi
və cavan xanəndənin yanında dayanan tamada qaz
boğazına oxşayan uzun boynunu qabağa uzadıb mikrofona
üflədi: "Fışşş... Bir, iki... bir, biiir...".
Qarmonçalan elə bil tamadanın mikrofona üfürməsini
gözləyirmiş - qarmondan çıxan şən musiqi
mağarda dərhal canlanma yaratdı.
Artıq mağar qonaqlarla dolmuşdu. Yeməklərə ilk həmlə
başlananda tamada məclisi açıb, ev
sahibinə gözaydınlığı verdi, məclisin
yuxarı başındakı bəzəkli masada oturan bəy-gəlini
təbrik elədi.
Məclis yavaş-yavaş qızışır,
oynayanlar bir-birinə aman vermirdi. Bakıdan gəlmiş
qonaqlar bir qədər seçilirdi. Kənd
əhli qonağa hörmət əlaməti olaraq onları
tez-tez meydanın ortasına, rəqsə dəvət edirdi.
Qonaqların arasında sarı saçlı,
yaşıl paltarlı arıq qadın digərlərindən
fərqlənirdi. O, oğlan evinə yaxın olduğunu
nümayiş etdirərək tez-tez ayağa qalxıb
oynayır, yanında oturanları da rəqs etməyə həvəsləndirirdi.
Qadın toya öz qızıyla gəlmişdi. Zil qara, uzun
saçları kürəyinə tökülən, ağbəniz,
zərif vücudlu qızın on yeddi-on səkiz yaşı
ancaq olardı. Anası nə qədər
təkid eləsə də, o, rəqs edənlərə
qoşulmur, əlini çənəsinə dayayıb məclisi
seyr edirdi. Kənd toyunda ilk dəfə iştirak etdiyi
hiss olunurdu.
Yaşıl paltarlı qadın oyun
meydançasını növbəti dəfə tərk edib,
qızının yanında oturdu. O, hərdən ağzını
qızın qulağına dayayıb nəsə deyir, elə
bil, onu nəyəsə həvəsləndirib yola gətirməyə
çalışırdı. Hər dəfə
anası onun qulağına nəsə pıçıldayanda
qulaqbatırıcı səs-küy yaxşı eşitməsinə
mane olduğu üçün qız çiynini çəkib
başını bulayır, qadın bir əlini
ağzının kənarına qoyub, dediklərini təkrar
eləməyə məcbur olurdu. Axır
ki, o qızından istədiyi cavabı alıb, özündənrazı
halda gülümsədi və gözucu musiqiçilərin
oturduğu masaya sarı baxdı.
***
Günortadan başlayan toy məclisi axşama doğru
daha da qızışdı. Yemək yeyiləndən
sonra süfrələri çay dəstgahı
üçün hazırlayırdılar. Səfərlə
Barxudarın işi indi lap çoxalmışdı. Barxudar bayaqdan hərdən qonaqlardan kimsə istəyəndə
çay aparırdısa, indi bütün məclis
üçün çay tədarükü görür,
atasının armudu stəkanlara süzdüyü
çayı çevikliklə mağara
daşıyırdı.
Xanəndə yanıqlı səslə "Segah"
oxuyurdu. Hamı səsini içinə qısıb, onun
ifasını dinləyirdi. Barxudar boş məcməyini
sinəsinə sıxıb, çadırın qapısı
ağzındakı dirəyə söykənmişdi. "Segah" onu tutmuşdu. Qonaqların
başı musiqiyə qarışdığından onu
çağıran, çay istəyən yox idi.
İfanı bitirən xanəndə qavalı
qulağının dibindən götürüb dizinin
üstünə qoydu. Məclisdəkilər hərə bir
yandan onu alqışladı. Xəyalı kim
bilir, haralarda gəzən Barxudar məcməyini qoltuğunun
altına soxub, xanəndəni alqışlayanlara qoşuldu.
"Segah"
bitən kimi soyumuş çaylarını təzələtmək
istəyənlər hərə bir tərəfdən onu
çağırmağa başladı: "Baxı, qadan
alım, çayım buza döndü, qaynayan yerindən
birini süz gətir!"; "Barxudar, gözünü yeyim,
bu tərəfə də gəl, boğazımız
qurudu".
Barxudar köksünü ötürüb, yeyin
addımlarla mağardan çıxdı və ocaqlığa
tərəf getdi. Barxudar ocaqlıqla həyəti birləşdirən
taxta qapıda görünən kimi Səfər
çığırdı: "A bala, harda qaldın, gəlib
çıxsana! Bunları apar, - yenicə süzdüyü,
armudu stəkanlarda buğlanan çay dolu məcməyini ona verdi, - stolların üstündəkini tez
yığ gətir".
Barxudar atasının ona uzatdığı məcməyini
alıb, qapıya tərəf iki addım atmışdı
ki, mağardan gələn məlahətli səsi eşidib
ayaq saxladı.
Mikrofondan gələn səs tanış
deyildi. Naməlum qadın səsi son vaxtlar dəbdə
olan bir türk mahnısı oxuyurdu. Barxudarın
ağzı heyrətdən açıla qaldı. -
Axı, xanəndə kişiydi, bu qadın müğənni
hardan çıxdı?! Addımlarını
yeyinlədib, özünü mağara saldı. İlk gördüyü musiqiçilərin
qarşısında mikrofonu hər iki əliylə
ağzına lap yaxın tutub, gözlərini yumub, bədənini
mahnının ahənginə uyğun azca
yırğalaya-yırğalaya oxuyan şəhərli qız
oldu. Qız türk mahnısını
çox peşəkarcasına oxuyurdu. Hiss olunurdu ki,
mikrofonla tanışlığı ilk dəfə deyil. Səsinin tembrini oxuduğu mahnını ifa edən
türk müğənnisinin səsinə oxşada bilirdi.
Qızın səsi eşidilməyə
başlayan andan məclisdəkilər yemək-içməyi,
söhbəti kəsib, heyranlıqla onu dinləyirdi.
Qonaqlara gətirdiyi çayı unudub, qıza qulaq asan
Barxudar əlində dolu məcməyi mağarın girəcəyində
heykələ dönmüşdü. Qızın ifası
bitər-bitməz xanəndə, musiqiçilər də daxil
olmaqla mağardakılar hamısı onu alqışladı.
Qız gülümsəyib, mikrofonu xanəndəyə
uzatdı, təşəkkür edib heç kimin üzünə
baxmadan asta addımlarla öz yerinə - anasının
oturduğu masaya üz tutdu. Yaşıl paltarlı
qadın fəxrlə qızına baxıb, ucadan
yanındakılara dedi: "Bizim bütün ailə məclislərimizdə
oxuyur. Səsi olsa da, müğənni
olmasına icazə vermədim, amma yaxın adamların şənliyində
oxumasını özüm də istəyirəm. Heç olmasa, həvəsini bu yolla
öldürsün".
Qadının
sağ-solunda oturanların səsi bir-birinə
qarışdı:
"Gözəl oxuyur, vallah, bir çox müğənnilərdən
sənin qızın yaxşı oxuyur"; "Hə,
yaxşı oxudu, heç türk müğənnisindən
pis oxumadı".
"Elə
yaxşı edib qoymursan oxumağa; qız nədi, müğənni
oldu nədi!?".
Həyəcandan nə edəcəyini bilməyən
Barxudar pörtmüşdü. Məcməyi əlində
stollara yaxınlaşdı, boş stəkanları məcməyiyə
yığıb, ocaqlığa sarı getdi, sonra tez də
geri qayıdıb, boşalmış qabları yığmağa
başladı.
Səfər
Barxudarın özündə olmadığını
görüb ona təpindi: "Yumurtası tərs gəlmiş
toyuq kimi nə vurnuxursan? Bir işin dalınca iki dəfə
gedib-gəlirsən, yuxulusan, nədi?".
Barxudar atasının yanından ötüb, məcməyini
iri sarı samovarın qarşısında yerə qoydu. Udquna-udquna
qalmış, həyəcandan üzü
qıpqırmızı olmuşdu. Çəkinə-çəkinə
atasına baxıb mızıldadı:
- Ata,
tamadaya deyə bilərsən ki...
Səfər xırda, göy gözlərini oğlunun
üzünə dikib gözləyirdi. Barxudarın haldan-hala
düşməsi kişiyə qəribə görünürdü.
- Tamadaya
nə deyim axı?
Barxudar
ağzını açmağına peşman olmuşdu,
özünü toparlayıb atasının üzünə
baxmadan birnəfəsə:
- Tamadaya
de ki, mən də oxumaq istəyirəm, icazə versin, - dedi.
Eşitdikləri o qədər gözlənilməz idi
ki, Səfər bir anlığa nə deyəcəyini bilmədi. Barxudardan nə
desən eşitməyə hazır idi, bircə bundan
başqa. Ömründə oğlunun bir
ağız da olsa, nəinki oxuduğu, heç
mızıldandığını da görməmişdi.
Kişi nə deyəcəyini götür-qoy edə-edə
susub durmuşdu.
Barxudar
atasının fikrə getdiyini görüb ürəkləndi:
- Ata, mən
o qızdan da yaxşı oxuya bilərəm, - kişinin tərəddüdlə
ona baxdığını görüb israrla, - sən get de,
qoy mənə söz versin, qalanıyla işin yoxdu, - dedi.
- Nə
bilim, vallah, a bala, birdən-ikidən oxumamısan, görən,
necə olar? - kişi gözlərini
döyüb oğluna baxdı.
- Mal-qoyun
otaranda dağlarda o qədər oxumuşam ki! Bilirsən,
necə yaxşı səsim var? Mən
oxuyanda səsim neçə kilometr uzağa gedir.
Səfər oğlunun həvəsdən
alışıb-yanan üzünə, atlanan sinəsinə
baxıb bir söz demədi, çənəsini ovuşdurdu. Önlüyü
yaxasından açıb, samovarların yanındakı
kötüyün üstünə qoydu. Qəddini
düzəldib mağara sarı getdi. Heç beş dəqiqə keçməmiş geri
qayıdıb, intizarla onu gözləyən oğluna:
- Deyir ki,
hazırlaşsın, oyun havası bitən kimi sözü ona
verəcəm, - dedi.
Barxudar cəld
mağara tərəf götürülsə də,
atasının səsi onu geri qaytardı:
- Hara?!
Bir üst-başına, özünə əl gəzdir, -
Barxudara yaxınlaşıb köynəyinin içəri
qatlanmış yaxalığını çəkib düzəltdi,
əlilə saçlarına daraq çəkib dedi:
-
Özünü sərbəst apar, həyəcanlanma, bayaq
oxuyan qızdan da yaxşı oxuyacaqsan! O, şəhərdən
gəlib, nə bilir oxumaq nədi? Bizim yerlərin
suyunu içən oxumaya bilməz.
Barxudar atasına qulaq assa da, fikri başqa yerdəydi -
mağardan gələn oyun havasını dinləyirdi. Tamadanın səsi
eşidilər-eşidilməz özünü mağara
çatdırdı. Tamada öz kəndlərindən
olduğundan onu tanıyırdı, əlilə irəli gəlməsinə
işarə edib, mikrofonu ağzına
yaxınlaşdırdı:
- Məclisimizdə
oxumaq istəyən daha bir nəfər var. Həvəskarlara
imkan vermək lazımdır ki, istedadlarını göstərə
bilsinlər. İndi sizi Barxudarın ifasıyla baş-başa
buraxıram, - tamadalara məxsus pafosla əlavə etdi, -
feyziyab olun: yeni səs, yeni nəfəs!
Və mikrofonu gözünü bayaqdan onun ağzına
dikib gözləyən Barxudara uzatdı. Oğlan həyəcandan
titrəyən əlini uzadıb mikrofonu tamadadan aldı.
İlk dəfəydi ki, əlində əsl
mikrofon tuturdu. Dağda, bağda oxuyanda onun
mikrofonu ya ağac qırığı, ya da saç
darağı olardı.
Bu mikrofonda nəsə sehrli bir qüvvə vardı. Onu əlinə alan kimi bütün həyəcanı yox oldu. Elə bil ona bir güc, güvənc gəlmişdi
- özünü əsl müğənni kimi hiss edirdi.
Gözünün ucuyla məclisdəkiləri
süzdü. Şəhərli qız
çənəsini stolun üstə dayaqladığı əlinin
içinə qoyub, maraqla ona baxırdı. Ona demək olar ki, fikir verən yox idi - kimisi
çay içir, çoxu da yanında oturanla söhbət
edirdi.
Geri dönüb boğazını arıtlayaraq,
musiqiçilərə oxumaq istədiyi türk
mahnısının adını söylədi. Musiqiçilər
mahnının girişini çalıb, aşağı tempə
keçəndə Barxudar oxumağa başladı.
Öz səsindən özü də diksindi. Səsi
xırıldayırdı. "Oxuduqca
açılacaq, hələ indi başlamışam" -
fikirləşib özünü tox tutmağa
şalışdı. Gözlərini yumub
oxumağa davam etdi.
Samovarları qoyub mağara gələn Səfər bir
küncdə dayanıb, oğlunun oxumasına tamaşa edirdi. Barxudar oxumağa
başlayanda köksü fərəhlə qabardı,
gülümsəyib yan-yörəsinə baxdı, sanki
baxışlarıyla hamıya, - "Baxın, oxuyan mənim
oğlumdur!", - demək istədi.
Barxudar mahnının ilk misrasını oxuyan kimi tələsik
zilə çıxmaq istədi. Zilə qalxan kimi də
xırıltıyla çıxan səsi nazikləşərək
boğazında ilişib qaldı. Nə
illah elədisə, qırılıb tökülən,
cığırtıya çevrilən səsinin
yığıb-yığışdıra bilmədi.
Təbəssüm Səfərin üzündəcə
donmuşdu. Utandığından bilmirdi ki, özünü hara
soxsun. Necə xəcalət çəkdisə,
Barxudarı orda qoyub ocaqlığa qaçdı.
Barxudarın səsi cırıldamağa başlayan kimi
bayaqdan oxuyana qulaq asmayanların da diqqəti ona yönəldi. Əvvəlcə
bir-birini dürtmələyib, gülməyini boğmaq istəyənlərə
sanki eyni anda işarə verilmişdi - onu bir-birinə göstərib
gülməkdən uğunurdular.
Barxudar
bir az əvvəl türk mahnısı
oxuyan şəhərli qızın da güldüyünü
görəndə gözləri doldu, boğazında qaynayan qəhəri
udub, oxumağa davam eləməyə çalışdı. Amma nə qədər gücənirdisə, səsi
sözünə baxmırdı ki baxmırdı. Onun dağları titrədən səsi harasa qeyb
olmuşdu.
Əmisi
oğlu yaxınlaşıb onu qucaqladı, yavaşca mikrofonu əlindən
alıb, gülməkdən özünü güclə
saxlayan tamadaya verdi, qolundan tutub,
mağarın çıxışına sarı apardı. Barxudar çölə çıxan kimi əmisi
oğlundan sıyrılıb, evlərinə tərəf
götürüldü.
Ona heyrətlə baxan anasının yanından güllə
kimi keçib özünü evə saldı. "Niyə
belə oldu? Axı, dağda, meşədə
oxuyanda səsim qayaları titrədirdi. Səsim niyə
belə namərdlik edib məni gülünc vəziyyətə
saldı?".
Toy sovulub bitəndən sonra evə qayıdan Səfər
Barxudarı heç cür sakitləşdirə bilmirdi. Oğlanın
gözləri ağlamaqdan qan çanağına
dönmüşdü.
- Nə
böyük iş olub, səsin bir az
tutulub, oxuya bilməmisən. Burda utanacaq nə
var, axı?
Barxudar
içini çəkib hıçqırdı:
- Sabah kəndin
uşaqları məni hoydu-hoyduya götürəcək,
ondansa ölsəm yaxşıdı!
Səfərin
arvadı "ölmək" sözünü eşidəndə
geri sıçrayıb çığırdı:
- Barxudar əsəbidir,
damarını kəsəcək, bir dəfə də hirslənib
biləyini kəsmişdi!
Səfər
tərs-tərs arvadına baxdı:
-
Oğrunun yadına daş sal sən də!
Oğluna yaxınlaşıb onu qucaqladı.
- Bir həftə
çölə çıxma, otur evdə. Görərsən,
bir həftə yox ey, üç gündən sonra toy da, orda
olanlar da yaddan çıxıb gedəcək.
Atasının
sakit səsi, inamlı sözləri Barxudarı xeyli sakitləşdirdi…
***
Bir həftə
sonra səhər tezdən quzuları meşənin ətəyinə
otarmağa aparanda top qovan bir dəstə uşaq Barxudarı
uzaqdan görüb fitə basdı. Aralarından ən
böyüyü irəli çıxıb
qışqırdı:
- Çəkilin,
uşaqlar, xanəndə gəlir!
Barxudar əvvəl özünü itirib geri qayıtmaq
istəsə də, fikrini dəyişdi. Əlini
qulağının dibinə qoyub asta-asta oxumağa
başladı. Səsi bu dəfə naxələflik
eləmədi. Titrək səslə
oxumağa başladığı "Segah"ın zilinə
çatanda ona rişxənd edən uşaqların
gülüşü dodaqlarında donmuşdu. O, indiyəcən
"Segah"ı belə ustalıqla oxumamışdı.
Otarmağa apardığı quzuları, uşaqları,
toyu, şəhərli qızı... unudub oxuyurdu. Bulaq kimi
çağlayan məlahətli səsi qarşıdakı
qayalara dəyib çiliklənir, çal-çəpərləri
aşır, açıq pəncərələrdən
keçib evlərə dolurdu.
"Segah"
bitəndə çəpərlərdən, qapı-bacalardan
boylanıb qulaq asanların, - "Əhsən, Barxudar!",
"Qarabağın suyu, çörəyi sənə halal
olsun!", - səsləri gözünü yumub oxuyan
Barxudarı diksindirdi.
Günəş dağların ardından bir boy
qalxmış, quşların orda-burda, kolların arxasından
gələn şən səsləri aləmi başına
götürmüşdü. Barxudar sinə dolusu nəfəs
alıb, təzə-tər otların ətrini ciyərlərinə
çəkdi və quzuların ardınca yollandı...
Sara İbrahim
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 15 iyun.- S.26-27.