Russo, mənim xəyallarım,
zəhərli hörümçəklər və pandemiya
"Karantin hekayələri"
silsiləsindən
Nənəm "hindu qanı" deyəndə dədəmin
evə gətirdiyi Nikolay qızıllarını və iri məbləğli
(həm də iri ölçülü!) kağız əskinasları
nəzərdə tuturdu. Dədəm də "qara gün"lərin uzaqda
olmadığına, çox qarışıq zəmanədə
yaşadıqlarına eyham vuraraq deyərdi ki, dünyada bulud
var...
Karantin mənim
yaddaşıma axır ki, müəmmalı qərib bir nəfəs
gətirdi və indi, dünyanın epidemioloji vaxtında birdən-birə
nənəmlə dədəmin "eyhamları" niyə
yadıma düşdü, bilmirəm; bəlkə elə mənim
yaddaşım da o fransız Jak Russonunku kimi yoluxub?
Yaddaşı gərək yoluxmağa qoymayasan, yoluxdu ha,
iş bitdi, olursan yazıq adam. Bu quyruğu uzun dünyada bütün yazıq
adamlar yoluxurlar və ölürlər. Və
bütün yazıq adamların başı həmişə
qapazlı olur, onları qarğış da, xəstəlik də
tez tutur. Hərdən mənə vəhy gəlir: elə
Russonu da qarğış tutub, Allahın
qarğışı! Çox qəribə və yazıq adam olub, yazıq! Ona görə
yox ki, fransızlara inqilabi-minqilabi moizələr
oxuyarmış, yaxud ruhi xəstəymiş, ya da elə
onu-bunu izləmək, təqib eləmək şakəri
varmış. Heç soyadı "rus"
sözüylə başladığına görə də
yox! Ona görə ki, Russo bir balaca bizim Mirzə
Cəlilin Novruzəlisinə bənzəyir. Adam Allaha məktub yazıb və poçt qutusu
dura-dura gedib məktubu qoyub kilsədə, mehrabın
altına, elə orda da durub gözləyib ki, Allahdan cavab gələcək.
Gözləyib, gözləyib, çox gözləyib,
özü üçün xəyallar qura-qura gözləyib...
axırda görüb ki, cavab gəlmir. Və sonra
anlayıb ki, Allah yoxmuş... Yazıqlar olsun! Gərək
gözləyəydi, səbr edəydi Novruzəli kimi, səbrin
sonu dadlı olur!
Yenə
deyirəm, ilin-günün bu qorxulu epidemioloji
çağında Russonu xatırlamağım bəlkə də
mənim uşaqlıq xəyallarımla bağlıdı; əlli
il öncə mən də elə onun kimi xəyalpərəst
idim, məktub yazardım; intəhası, mənim məktublarımın
ünvanı yox idi, heç özüm də bilmirdim məktubları
kimə yazıram, nə üçün yazıram və hara
göndərəcəm. Və o məktublara görə mənə
kim cavab verəcək?! Xəyallarım
yaşıdlarımkından çox fərqliyidi: mən Allah
barədə düşünmürdüm, nə Russonu, nə
də Mirzə Cəlili tanıyırdım. Bizim mahalda kilsələr
və poçt qutuları da yox idi, poçt idarələri
vardı; evimizin qabağındakı günbəzli məscid
indi də salamatdı, vaxt vardı ordan səhər,
günorta və axşam Məşədi Şıxəlinin
yanıqlı azan səsini eşidərdim və o səs hərdən
bütün xəyallarımı əsir-yesir edib qəlbimi
sızladardı, uzun qış gecələrində məni tənhalığa,
soyuq və qaranlıq bir küncə çəkilib lampa
işığında ünvansız məktublar yazmağa
vadar edərdi. O məktublardan bəziləri indi də durur, vərəqləri
saralıb nəmişlikdən kif iyi versə də, oxumaq
mümkündü. Elə dünən birini maraqla oxudum;
görün nə yazıram - atama deyəcəm mənimçün
velosiped alsın - qonşuda var axı! Atama deyəcəm mənimçün
fotoaparat alsın - qonşuda var axı! Atama deyəcəm mənimçün
qol saatı alsın, özü də İsveçrəninki,
axı qonşuda var!.. Niyə
mənimki olmasın? Atama deyəcəm... atama deyəcəm...
Sonra yazıram ki, axı mən qonşudan daha
yaxşıyam, daha yaxşı oxuyuram, daha yaxşı
yeyib-içirəm, daha sağlamam, diriyəm,
ağıllıyam, fərasətliyəm, sözəbaxanam.
Mənim haqqım buna çatır... Sonra yazıram ki, mən
də atam kimi böyük adam olacam,
qızıl medal alacam, instituta girəcəm... Atam mənə
istədiklərimi almasa, özüm alacam, işləyib
alacam... öz evim olacaq, kitab-filan yazacam... və sair və
ilaxır...
İndi arvadımla oturmuşam televizora baxıram,
"Hörümçəklər aləmində"
verilişinə; Natali Qromıko adında belaruslu bir cavan
qadın hörümçəklərdən
danışır, mən isə öz-özümə
gülürəm. Xəyallarım qol-qanad açıb, gah uçub gedir
barıt çəlləyi üstündə duran gözəl
Belarusa, gah viruslu və əyləncəli Fransaya, gah
poçt qutusuna girib-çıxır, gah dünən
oxuduğum uşaq məktublarımın ürəkbulandırıcı
qoxusuna bürünür, gah da hörümçək
torlarından danışan qadının ala gözlərinə
qonur. Qadın əvvəlcə özü haqqında məlumat
verir: mənim bir tərəfim fransalıdır, Russonun
törəmələrindənəm. (Pah atonnan,
elə mən də bayaq Russo barədə
düşünürdüm!). İstədim
deyəm ki, ay canı yanmış, mən də Mirzə Cəlilin
törəmələrindənəm... biz elə biri-birimizə
uyğun gəlirik. (Bunu ürəyimdə
deyirdim ki, arvad eşitməsin!). Nəsə,
dilim-ağzım qurudu, yana-yana güldüm.
- Mirzə,
gülməli şey göstərirlər bəyəm? - divanın bir küncünə
qısılıb gözlərini gah mənə, gah da ekrana
tuşlayan arvadım qəfil soruşdu.
-
Heç, elə belə, uşaqlığım yadıma
düşdü... (Hiss edirəm ki, nəsə,
arvadımın da xəyalları qanadlanıb,
dalğındı).
Natali
bülbül kimi ötürdü: "...bütün
hörümçəklər az və ya
çox dərəcədə zəhərlidi; onların
saysız-hesabsız növləri var və
günü-gündən də çoxalırlar.
Hörümçək təbiət üçündü, ev üçün deyil. Evdə
görəndə adamda qorxu, stress yaradır, iyrənirsən,
dərhal onlardan canını qurtarmaq istəyirsən.
Lakin qədim əlamət də var: hörümçəyi
öldürsən, bəlaya düşərsən. Bəs nə
etməli?..".
Birdən
arvadım dedi:
- Mirzə,
kaş sən biznesmen olaydın!
- O hardan
girdi ağlına? - təəccüb elədim.
- Deyirəm,
bax, hər şeyimiz var - adımız-sanımız, suyumuz,
çörəyimiz, evimiz-eşiyimiz... Bircə pulumuz yoxdu!
Mənim
bir qulağım Natalidən asılmışdı:
"...Hörümçəklərlə bağlı inanclar
ta qədimdən mövcuddu, bizdə də var. Ümumiyyətlə,
hörümçək toru dəva-dərmanın
qarışığının tərkib hissəsi olub. Qədimdə insanlar evdə hörümçək
toru olmasaymış dərman düzəldə bilməzmişlər.
Buna görə də hörümçəklərin
öldürülməsi pis əlamət sayılarmış.
Lakin biz sizinlə XXI əsrdə
yaşayırıq. Soyuq dəyəndə, ya
asqırıb-öskürəndə, ya da elə virusa
yoluxanda hansı yerimizəsə hörümçək və
ya hörümçək torunu dürtməzlər... İndi
müasir həblər, dərmanlar, yaxud vaksinlər var...".
- Lap ələ
salıb e bizi! - dedim.
- Ədə,
düz deyirəm, ələ niyə salıram, - arvad dərhal
belaruslu qadının əvəzinə cavab verdi.
- Nə
deyirsən e? Qoy baxaq da.
- Deyirəm,
bircə pulumuz yoxdu...
- Əhh, jurnalistin də pulu olar?
- Elə
bax, mən də onu deyirəm də. Gərək
jurnalist olmayaydın.
- Jurnalist
olmasaydım səni mənə verməzdilər! - az qala bozardım.
- Necə
yəni? Nə demək istəyirsən?
- Sovet
vaxtı jurnalistin hörməti-izzəti, ad-sanı vardı. Şərəfliydi. Amma biznesmenin, yəni o
zamankı dillə desək, alverçinin isə... Səncə, alverçiyə qız verərdilər?
Arvad mısmırığını sallayıb xeyli
susdu. Əlindəki pultu hikkəylə qabağıma
tulladı. Altdan-altdan baxıb sezdim ki,
ürəyində nəsə götür-qoy edir, nəsə
tikanlı söz demək istəyir. Özümü
o yerə qoymadım, heç təmkinimi də pozmadım,
şirin uşaqlıq xəyallarım da uçub getmişdi.
-
Xalxın kişiləri qaz vurub qazan doldurur, mənimki də...televizora
baxır.
- Bə
neynim? Karantindi də... Əhh! - əlimi televizora uzadıb
şəstlə əlavə elədim: - Xalxın
arvadlarının ağzından qəşəngcə
hörümçəklər çıxır, adam istəyir onun boyasız dodaqlarını qəşşəngcənə...
- Nə?
Nə dedin?
- ...iynə-sapla
tiksin!
(Yaxşı
qurtardım, az qala işləri
korlamışdım!).
Qəfil sorğu-sualın dumanlı havası
başımı gicəlləndirmişdi, ölüvay
olmuşdum.
- Niyə,
bəyəm indiki jurnalistlər bizneslə məşğul
olmur? - arvad davam elədi.
- Olur!
Onlar əsl jurnalist deyil! - səsim bir azca
dirildi.
- Bə əsl
jurnalist kimdi?
-
Onları öldürdülər...
(Bilmədim
o sözü niyə dedim, bəlkə o
belaruslu qadın məni çaşdırmışdı!).
Natali səsini qaldırmışdı: "...Öldürmək istəmirsinizsə xəkəndazla götürüb çölə atın. Adətən hörümçəklər həşərat və cücülərin, xırda birələrin çox olduğu yerlərdə peyda olurlar. Ya da künc-bucaqda, zirzəmidə, ya da ayaq az dəyilən xəlvəti yerlərdə olurlar. Niyə hörümçəklər çoxalır? Çatı çox olan yerlər, müdafiəsiz pəncərələr, açıq qalmış qapılar və s. getdikcə çoxalır, ona görə... Hörümçəklər həm də uzun müddət saxlanmış və istifadə edilməmiş əşyalarla gəlir... Ev hörümçəkləri insana zərər gətirmir. Çünki çox xırda və bədən quruluşca zəifdilər. Dişləyəndə isə spirt və ya yodla sürtmək kifayətdi ki, sağalasan...".
- Bu da sənin ev hörümçəklərin... - özümə toxtaqlıq verib arvada çəpəki baxdım.
"...Onların həyatına son qoymaq üçün gərək evini təmiz saxlayasan. Mübarizə metodlarından ən əsası isə ardıcıl təmizlik işlərinin aparılmasıdı. Hərdən gərək evdə xırda təmir işləri də görəsən. Səmərəli metodlardan biri kimyəvi dərmanlardı...".
- Ev, çöl hörümçəkləri... hamısı eyni zibildi... Elə əsl pandemiya bunlardı, vallah! - Natali artıq arvadımı da qıcıqlandırmışdı. Amma görünür, arvadımın ayrı marağı da vardı, yenə qəfil sual verdi:
- Mirzə,
on min dolların olsa, neylərsən?
Düzü, diksindim. Gördüm arvad
bic-bic mənə baxdı.
- Neylərəm?
Kreditlərimi verərəm!
- Bəs əlli
min dolların olsa?
Başladım yerimdə qurcalanmağa. Nəsə elə
bil canıma istilik gəldi birdən-birə.
- Neylərəm...
necə yəni neylərəm?.. Kreditlərimi bağlayandan sonra gedərəm
özümüzə geniş bir ev alaram. Birotaqlıdan canımız qurtarar.
- Bəs
yüz minin olsa...
- Yüz
min? (Gözlərimdən od
çıxdı, canım əməlli-başlı isindi ha! Elə bir hala düşdüm ki, pandemiya onun
yanında qələt eləyir!).
- Hə,
hə, yüz min... - arvad israr elədi.
Sonuncunu
elə şövqlə dedi ki, az qaldı məni tok vursun, elə
bildim indicə durub o "yüz mini" hardansa
çıxarıb tullayacaq qabağıma və deyəcək:
"Di dur ayağa, az bu hörümçəklərlə
uğraş, get kreditlərini bağla, dalısı Allah kərimdi...".
- Allaha
and olsun, baxmaram karantinə-marantinə, dombalağ aşaram,
dombalağ... Onsuz da dünya erməni kimi dombalağ
aşır; özü də burda yox, gedərəm Russonun vətəninə,
çıxaram Eyfel qülləsinə, ordan da...
- Bəsdi
görüm, ədə, dombalağa bax! Russo
hardan ağlına gəldi? "Şor"
gözlərini də o köpəyin qızından çəkmirsən
bayaqdan... - televizoru işarə elədi, ona elə gəldi
ki, mən ciddi söhbət edirəm. - Elə buna
görə pul yetirmir də Allah. Sənin kəramətinə
bələddi... Qudurarsan...
Düzü, çox pərişan oldum. Ona görə
yox ki, Allah mənə pul yetirmir. Və heç ona
görə də yox ki, mən ümumiyyətlə anadangəlmə
hündürlükdən qorxuram, o ki ola
Eyfel qülləsi! Ona görə ki, dünya
virusa yoluxandan bizim evimizdə heç vaxt bu qədər
külli miqdarda pul söhbəti olmamışdı. Biz həmişə beş-on manatın söhbətini
edərdik. Hə, bax belə! Söhbətimiz az qala şirin bir xəyalla bitəcəkdi ki,
birdən bərkdən asqırdım. Arvad söyüncək
dik atıldı:
- Ədə,
daha gətirmə... Tək səbir bizə
düşür.
- Aaaz, yox
e, deyəsən, hərarətim qalxır! Mən də o məsələ...
yəqin, yoluxuram...
Bakı, fevral, 2021
Kamran NƏZİRLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 15 iyun. S. 14.