Thanassis
Lallasın Milorad Paviçin vəfatından öncə onunla
roman anlayışı, sənətin mənbəyi, məqsədi,
mənası və atalarının miras buraxdığı təsirdən
bəhs edən müsahibəsi
Thanassis
Lallas: - Sizi diqqətlə izləyirəm.
Reaksiyalarınız uşaq reaksiyaları kimidir. İlk
baxışdan ən tanınmış serbiyalı yazar
olduğunuzu anlamaqda çətinlik çəkdim.
Milorad
Paviç: - Aydındır ki, elə bu şəkildə də
hiss edirəm. Dünyaya sanki onu birinci dəfə
görürmüş kimi baxmağa çalışıram.
Yaşamağa və yazmağa davam edə bilmək
üçün yazdığım kitabları unudaraq ətrafımı
izləməyə çalışıram.
Thanassis
Lallas: - Yazdığınız kitablar yazmaq üçün
bir maneədirmi?
Milorad
Paviç: - Ağlınızdan yazdığınız
kitabları çıxarmasanız, yenisini yaza bilməzsiniz,
çünki hər kitab başladığınız yerə
qayıtmağı tələb edir.
Thanassis
Lallas: - Fikrimcə, romanın girişi və sonu onun ən
çətin hissələridir.
Milorad
Paviç: - Romanlarımda giriş və sonu aradan qaldırmaq
üçün əlimdən gələni edirəm. Məsələn,
"The Inner Side of the Wind" kitabının iki girişi var.
Kitabı istədiyiniz tərəfdən oxuya bilərsiniz.
"Xəzər lüğəti"ndə isə ürəyiniz
istədiyi hekayədən oxumağa başlaya bilərsiniz.
Ancaq yazarkən, romanın bütün giriş hissələrinin
ardından gələn bütün girişlərdən əvvəl
və sonra oxunmasının vacib olduğunu unutmayın. Mən
klassik oxu şəklindən, yəni başdan başlayıb
axıra kimi oxumaqdan uzaqlaşmağı bacardım. Ən
azından, bu günə kimi bacardım.
Thanassis
Lallas: - Kitabda birdən çox giriş və son olduqda klassik
giriş və son anlayışını aradan
qaldırmış oluruqmu?
Milorad
Paviç: - Girişi və sonu aradan qaldırmaqdan ziyadə,
özümüzü bir növ daha sərbəst hiss edirik.
Thanassis
Lallas: - Hər bir başlanğıcın son olduğuna
inanırsınız?
Milorad
Paviç: - Xeyr, bu doğru deyil.
Ancaq yenə
də "doğuşla başlayan, ölümlə bitər"
deyə bir söz var. Bəli, belə. Öz həyatımda
bu bir yönlü gedişatdan qaça bilmədiyim
üçün, heç olmasa romanlarımda
bacardığım qədər bunun qarşısını
almağa çalışıram.
Thanassis
Lallas: - Sizcə, fantastika insanların həyatın
"reallıqlarından" qaçmaq üçün
istifadə etdikləri bir silahdırmı?
Milorad
Paviç: - Reallıqla fantastika arasında ciddi sərhədlər
yoxdur. Azad ruhlu hər kəs bu iki dünya arasındakı sərhədləri
görməzdən gələ bilər. Bir yazı olaraq mən
bunu tez-tez edirəm. İnanıram ki, bir yazarın ən
böyük qabiliyyəti reallıq və fantastikanı tək
bir dünya kimi görmək bacarığına
qovuşmasıdır.
Thanassis
Lallas: - Sizi izlədiyim zaman, yolda trafik axınına tərs
avtomobil istifadə etdiyinizi gördüm. Qorxmursunuzmu?
Milorad
Paviç: - Uzun müddətdir
"Yazdıqlarınızın yaxşı olduğunu və
ya nəticənin yaxşı olduğunu, insanlar tərəfindən
qəbul olunduğunu hardan bilirsən?"ni özümdən
soruşuram. Çox uzun bir müddət ən yaxşı
olanın ən çox sevdiyiniz şeyi yazmaq olduğunu
düşünürdüm. İndi bilirəm ki, bu doğru
deyil.
Thanassis
Lallas: - Sizə görə, bizi ən yaxşıya doğru
aparacaq həqiqət nədir?
Milorad
Paviç: - İnanıram ki, ən yaxşı qorxunun ən
yüksək səviyyədə olduğu vaxt ortaya
çıxır. Qorxduğumuz bir şeyə
yaxınlaşdıqca ən yaxşısına
yaxınlaşırıq. Qorxu bizi aşırılığa
doğru sürükləyir, həqiqi ekstremala aparır. Ancaq
bu nöqtədə həqiqəti tapa bilərik. Beləliklə,
əslində qorxunun yaratmaq potensialınıza xidmət
etdiyini düşünürsünüz. Tam olaraq bu, bəli...
Yalnız qorxu. Qorxu bizi hədəfə aparır. Qorxu bizi
düzgün formatda idarə edir. Əlbəttə ki, bu, ədəbiyyat
üçün keçərlidir.
Thanassis
Lallas: - Sizi narahat edən bir qorxunuz varmı?
Milorad
Paviç: - Həyatımda və yolumda hər cür qorxu
hiss etdim. Hamısını medallar kimi sinəmin üstündə
qürurla daşıdım. Qorxu yazarın ən qədim
dostudur. Hal-hazırda ən azı uşaqlığımda
olduğu kimi qorxuram. Qorxum heç qocalmadı. Mən bir
uşaq kimi təklikdən çox qorxurdum. Gecənin
ortasında evdə tək qalmaqdan qorxuram.
Uşaqlığımda yaşadığım evin həyətində,
dünən sizə göstərdiyim evdən qorxurdum.
Xüsusilə işıqlar sönəndə həyətdən
çox qorxurdum.
Thanassis
Lallas: - Həyatınıza ilham qatan kimlər var?
Milorad
Paviç: - Atalarım.
Thanassis
Lallas: - Açıqlaya bilərsiniz?
Milorad
Paviç: - Atamın ailəsini nəzərdə tuturam. Son
iki yüz il ərzində bir çox ailə üzvü yazar
imiş. İlk Paviç əsəri XVIII əsrdə
çap olunmuş şeir kitabıdır. Özü Buddada
bir rahibdir. Latın dilində danışa bilirmiş və
ana dilində kitablar yazırmış. Ondan sonra bütün
nəsillərdə ən azı bir yazar Paviç tapa bilərsiniz.
Thanassis
Lallas: - Heyran olduğunuz və mən də onun kimi
olacağam dediyiniz bir yazar varmı?
Milorad
Paviç: - Bəli. Əmim Nikola Paviç. Özü
şair idi. Ancaq yazarlarla ilk tanışlığım oxumaq
vasitəsilə deyildi. Digər insanların söhbətlərindən
öyrəndim bu haqda. Əslində, bu istiqamətdə iki
şey məni qidalandırırdı: Serbiyanın şifahi ənənəsi
və kilsədəki danışıqlar, eyni zamanda Bizans mədəniyyəti
ənənəsi. Hər iki halda, şifahi ənənə
vacib bir maddə idi.
Thanassis
Lallas: - Yazı tərzində şifahi ənənə nə
dərəcədə rol oynayırdı?
Milorad
Paviç: - İnanıram ki, bir cümlə əvvəlcə
qulağa çatmalıdır. Sözün öncə qulaqda
gözəl səslənməli olduğuna inanıram. Ədəbiyyat
haqqında düşündüklərimi
düşünürsünüzsə, oxucudan çox, dinləyicini
düşünürsünüz deməkdir. Bu vəziyyət
də başqa bir problemi özü ilə gətirir, dinləyicinizi
mürgülətməməlisiniz.
Thanassis
Lallas: - Yuxunuzu gətirən yazarlar varmı?
Milorad
Paviç: - Əksəriyyəti gətirir. O müəlliflərin
kitablarını oxumaqdan çəkinirəm. Homerin yatmaq
hüququ olduğuna inansam da, dinləyicilərini
mürgülətmək hüququ olmadığına
inanıram.
Thanassis
Lallas: - Sizin üçün sənətin mənası nədir?
Milorad
Paviç: - Mənə görə sənət bataqlıqda
dayanan uzun ayaqlı bir quşdur. Daim batmamaq üçün hərəkət
etməlidir. Sənət bir an belə dayansa batacaq.
Thanassis
Lallas: - Yazarkən oxucunu düşünürsünüz?
Milorad
Paviç: - Yazdığınız zaman oxucunu
düşünməyə vaxtınız olmayacaqdır. Ancaq əlbəttə
ki, gələcək oxucularınıza və
özünüzə qarşı "yalan
danışmamaq" məcburiyyətiniz vardır.
Yazılarımı yazarkən, böyük yazar İvo
Andriçin aşağıdakı sözlərini ağlımda
saxlamağa çalışıram: "Yazıdakı əsas
niyyət, oxucunu ağlatmaqdır, yazarı deyil!".
Thanassis
Lallas: - Yazıdıqlarınızı nə zaman çap
etdirməyə başlamısınız?
Milorad
Paviç: - Təəssüf ki, ölkəmdə çap
olunmaq üçün 1967-ci ilə qədər gözləməli
oldum. 37 yaşım var idi. Buna görə heç bir ədəbi
başlanğıcım olmadı. Bu gün nəyəmsə,
onda da o idim. Ancaq şans həmişə sizinlə olmur. Mən
yaşayan yazıçılar arasında ən pis vəziyyətdə
olanam. Mən dünyada ən çox nifrət edilən millətin
ən tanınmış yazıçısıyam.
Thanassis Lallas:
- Sizcə, böyük yazıçı yaranır və ya
olur?
Milorad
Paviç: - İki yüz il əvvəl bir
yazıçı kimi doğulmuşam. Avropanın ən
böyük kitabxanalarında, atalarımın
yazdığı kitabları tapa bilərsiniz. Bir şey
yazanda atalarım məni hər zaman dəstəklədi. Hətta
bəzən məni başa düşsünlər deyə,
köhnə dildən istifadə edərək şeirlər
yazdım.
Thanassis
Lallas: - Kitablarınızı oxusalar nə düşünərdilər?
Milorad
Paviç: - Beyinləri qarışardı.
Thanassis
Lallas: - Yazarlar ümumiyyətlə nə edirlər?
Dünyanın xaosuna bir nizam gətirirlərmi?
Milorad
Paviç: - Bir sənət məhsulunun ətrafımızdakı
xaosa bir nizam gətirə biləcəyini söyləməyin
mümkün olduğundan əmin deyiləm. Heç vaxt
Allahın qoyduğu nizama yeni nizam gətirmək kimi bir
düşüncəm olmayıb. Əslində, mən sadəcə
bu xaosu kitablarım vasitəsilə əks etdirmək istədim.
Başqa heç nə. Bu, mənim üçün kifayətdir.
Tərcümə
etdi: Nargis
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 19
iyun. S. 9.