Kadzuo
və Klara
Yaxud İsiquronun
Nobeldən sonra oxucunun gözlərini ayna parçası ilə
qamaşdırıb aldatmaq cəhdi
Allahdan gizlin deyil, bəndədən nə gizlədək? Bizim nəşriyyatlarımız
da bizim yazıçılarımız kimi passiv rejimdə
çalışır. Bir növ, özlərini
depressiv-sentimental ovqata qapılmış kimi göstərib tənbəl-tənbəl
mürgüləyir, hərdənbir "mən də varam" deyə,
piştaxtalarını paylaşırlar. Dünya
kitab bazarı isə XXI əsrin bütün imkanlarından (hətta
pandemiya böhranının yaratdığı yeni fürsətlərdən
də) son dərəcə peşəkarlıqla istifadə edərək
həm ədəbiyyatı yeniləməyə və
yaşatmağa davam edir, həm də ədəbiyyatı
yaradanları - yazıçıları yəni.
Əslində, nəşriyyatlarımız barədə
yazdığım bu abzasın nə mənim yazıma dəxli
var, nə də Kadzuo İsiquroya. Amma həm də dəxli var.
Çünki Nobel mükafatı laureatı olduqdan sonra
artıq dünya şöhrəti qazanmış bu
yazıçının son romanından xəbər
tutmayacaqdım, əgər məsələn, başım
öz nəşriyyatlarımızın maraqlı layihələrinə,
diqqət çəkən və motivasiya verən
saytlarına qarışsaydı, nəticədə də
Moskvanın məşhur EKSMO nəşriyyatının
elektron səhifəsini daim izləməsəydim.
Nə isə. «Dil ağrıyan dişin üstünə
gedər» deyib atalar, odur ki, bu mövzuya da toxunmadan sözə
başlamaq mümkün olmadı.
Keçək İsiquroya.
Neyləyib gündoğan ölkənin Bukerçi və
Nobelçi yazıçısı?
"Klara və Günəş" adlı yeni roman
yazıb.
Və bu
romanın reklamı il
başlayar-başlamaz dünyanın ədəbiyyat izləyicilərini
rahat buraxmadı. Şəxsən mən annotasiyadakı təqdimata
qapılaraq, düz bir ay boyunca əsərin elektron
versiyasının sayta satışa
çıxarılacağını həyəcanla gözlədim,
hətta öncədən ödəniş də etdim və
may ayının 3-də kitab artıq elektron poçtumda məni
gözləyirdi.
Oxudum!
Pərişan
oldum...
Əsərləri dünyanın əllidən çox
dilinə tərcümə edilmiş, milyonlarla tiraj
satışı olan, "Mənim məqsədim beynəlxalq
romanlar yaratmaqdır" deyən yazıçının fantastika
ilə gerçək məişətin sintezini qurmaq, bunun
fonunda antiutopiya reallığını göstərmək cəhdi
tam olaraq alınmayıb.
Klara robotdur. Özündən əvvəlki, özü ilə
birlikdə yaradılmış və özündən
sonrakı nəsil müxtəlif robotlarla birlikdə
böyük bir mağazanın vitrinində dayanıb onu
öz yeniyetmə uşağı üçün ev dostu kimi alacaq müştəriləri
gözləyir. Klaranın, hətta öz robot rəfiqəsi
də var, adı Rozadır. Bütün robotlar Günəş
işığı ilə qidalanırlar deyə, hər biri
vitrinə daha yaxın qalmağa can atır. Burada
hamının bir arzusu var - "öz evini" tapıb ora
köçmək və lazım olmaq.
Klara Cozi adlı xəstə qızcığazın
dostu kimi seçilib alınır. Bundan sonra biz yenilənmiş
dünyada yaşayan insanların robotlarla necə
baş-başa həyat sürdüklərini
görürük. Dost robotlar öz yeniyetmə sahiblərini
(əslində, onları nə qədər dost kimi təqdim
etsələr də, sahib-qulluqçu formatı münasibətlərdə
özünü göstərir) hər yerdə müşayiət
edir, onlarla birlikdə dərs hazırlayır, hətta bir
otaqda gecələyirlər. Yeniyetmələrdən
kiminsə ad günü olanda da hər kəs məclisə
öz robotu ilə gəlir. Məhz belə
məclislərin birində Cozinin dostlarının Klaranı ələ
salıb təhqir etdiyini görürük. Daha doğrusu, biz Klaranın (robotun) bu təhqirlərdən
incidiyini, sarsıldığını görürük.
Bu həssaslıq daha sonra digər məsələlərdə
də özünü göstərir. Məsələn,
Cozinin anasının gizli planında: o, Cozidən öncə
ölmüş qızından sonra ikinci övladının
ölümündən də sarsılmamaq üçün,
Klaradan Cozinin bütün davranışını, səsini,
hətta azacıq axsamasını da eynilə təkrar etməyi
istəyir. Cozinin rəqəmsal maketinin hazırlanması
üçün isə onu vaxtaşırı şəhərə,
tanış rəssamın gizli
emalatxanasına aparır. Məqsəd, Cozinin
ölümündən sonra onun rəqəmsal maketində
Klaranın "beynini" yerləşdirmək, beləcə
də ovunmağa can atmaqdır. Klara isə daha
həssas davranır. O, Cozinin özünü, gerçək
varlığını xəstəlikdən xilas edir - Günəşlə
"razılığa gələrək" və öz
enerjisindən keçərək.
Gözəl mövzu, əla süjetdir.
Amma heyif ki, müəllif bu gözəlliyi, bu əlahiddəliyi
məhz bu janr üçün və bu janrın müasir
dövrün tələblərinə uyğun forması
üçün özünün bəsit informasiya
bazasından kənara çıxmağı
bacarmadığına görə verə bilməyib. Uzağa getməyək, elə
Ayzek Əzimovun "Mən robotam" kitabını oxuyan
bütün fantastikasevərlər informasiya bazalarının
bədii əsər adına təqdimatındakı
səviyyə fərqini açıq-aşkar görəcəklər,
əminəm. Hələ plagiat barədə
danışmıram (Əzimovun robotu dayədir),
çünki mövzu özü az işlənməyib.
Düşünürəm
ki, mövzunu müsabiqə üçün elan etsəydilər,
eyni romanı İsiqurodan daha yüksək səviyyədə
yaza biləcək müəlliflər az
olmazdı. Bəlkə Bernar Verber, bəlkə Viktor Pelevin, bəlkə
Anna Starobinets, bəlkə elə Kadzuonun öz həmvətəni,
Haruki Murakami... bəlkə də bizdən kimsə.
P.S. Nəşriyyatlarımıza
və yazıçılarımıza Günəş diləyirəm,
hətta deyirəm ki, gəlin biz də gözəl əsərlər
yazaq, oxucularımızı yola verməyi saxlayaq Bukerdən,
Nobeldən sonraya. Lap elə İsiquro kimi.
Cavi DAN
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 19 iyun. S. 19.