Elmi düşüncənin
vüsəti
Yaşar
müəllim XX əsr
Azərbaycan ədəbi-nəzəri
və estetik fikrinin zirvə məqamı olan kitabını "Tarix: yaxından və uzaqdan" adlandırmışdı.
Bu kitab haqqında
çox yazılıb,
mötəbər kürsülərdən
ona yüksək dəyər verilib. Yaşar müəllimin yaxın dostu, mənim əziz müəllimim, akademik Tofiq Hacıyevin bir deyimini həmişə
xatırlayıram: "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığı
XXI əsrə Yaşarın
"Tarix: yaxından və uzaqdan" kitabı ilə qədəm qoyur".
Yaşar müəllim XX əsr ədəbiyyatşünaslığı, sənətşünaslığı, ümumən nəzəri
fikir tariximizdə yeni mərhələni bərqərar etdi, müasir ədəbiyyatşünas
nəsli yetişdirdi. Milli ictimai
fikrimizdə, elmi vicdan və əxlaqımızda öz
yeri olan, yüksək ziyalı ünsiyyəti, bənzərsiz
intellekti ilə dərhal seçilən Yaşar Qarayev fenomeni hələ uzun illər öyrəniləcək, adı
özünə layiq əbədiləşdiriləcəkdir. Yaxından ünsiyyətdə
olduğum, dostluq etdiyim iki alimin,
təvazökarlıq mücəssəməsi
olan iki şəxsiyyətin - Yaşar
Qarayevin və Mahmud Kərimovun elmi-ictimai mühitdə istənilən
kimi "dərk olunmaması" məni həmişə düşündürür,
içimi yandırır.
Yaşadıqları dövrün əxlaq
və vicdan meyarları, "ölçüləri"
onların boyuna biçilməmişdi. Onların yüksək
mədəniyyəti, təvazökarlığı
bəzən "zəiflik"
kimi qələmə verilirdi. Onların elm və təşkilatçılıq
sahəsindəki demokratizmi,
humanizmi indi hava və su
kimi çatışmır.
Yaşar
müəllim ədəbi-ictimai
fikri zaman və məkan hüdudlarında dəyərləndirir,
tarixin müasir milli ictimai düşüncədə
iştirakı və rolunu filosof fəhmi ilə şərh edirdi.
Yaşar müəllimin 80 illiyi ərəfəsində professor Qəzənfər Paşayevin
ənənəvi dəstəyi
ilə nəşr etdiyim kitabı yenidən nəzərdən
keçirdim. Böyük elm və sənət
adamlarının ürəkdən
yazılmış elmi
məqalə və xatirələrindəki dərin
səmimiyyət hissi Yaşar müəllimin təlqin etdiyi əxlaq, mənəviyyat dərslərindən gəlir.
Dostum Azər Turan Yaşar müəllimin 85
illiyi ilə bağlı yazı istəyərkən beş ilin necə keçdiyinə inanmadım. Yaşar müəllimin 80 illiyi ərəfəsində
nəşr etdiyim beşcildliyi mənə böyük təskinlikdi.
Bu ağır işdə mənə yaxından yardımçı
olmuş hörmətli
tələbəm, dosent
Aygün Bağırlı
ilə çox çalışdıq ki,
Yaşar müəllimin
heç bir əsəri kənarda qalmasın. Professor Cəlal Qasımovun bir-birindən dəyərli
kitablarını nəzərdən
keçirərkən, onun
"Repressiyadan deportasiyaya
doğru" kitabına
Yaşar müəllimin
yazdığı müqəddimə
bu böyük alimin intellektinin vüsətinə, dərin
fəlsəfi tutumuna bir daha heyran
oldum. Adətən gözəl bir
şeiri dəfələrlə
oxumaqdan həzz alırsan, yaşına və ovqatına həmahəng yeni estetik qatlar tapırsan. Poetik sözün bitib-tükənməyən
imkanlarının şahidi
olursan. Şişirtmədən onu deyə bilərəm ki, Yaşar müəllimin bir çox məqalə və kitablarını hər dəfə oxuduqca estetik düşüncənin
yeni məna hüdudları ilə qarşılaşır, elmi
ümumiləşdirmələrin obrazlı ifadəsinin bədii fəlsəfi tutumu qarşısında heyrətlənirsən.
Oxuculara təqdim etdiyim bu məqalə Yaşar Qarayev istedadının, elmi təfəkkürünün bitib-tükənməyən
imkanlarını bir daha təcəssüm etdirir. Bir kitaba yazılmış
müqəddimə 20-30-cu illər
ədəbi-ictimai fikrinin
mahiyyətini yenidən
dərk etməyin nəzəri-metodoloji düsturu
səviyyəsində mənalıdır.
"Əvvəl sözlər
azadlığını itirir,
sonra adamlar, lap axırda torpaq. Və mənəviyyat itkiləri
həmişə ərazi
itkilərini qabaqlayır.
Əvvəl yaddaş parçalanır,
sonra torpaq".
Bu məqalə ədəbi-fəlsəfi
essedir. Ötən əsrin ictimai-siyasi
və ədəbi gedişatını yenidən
dəyərləndirməyin parlaq nümunəsidir.
"Yaradıcılıq meydanına iyirminci və otuzuncu illərdə atılanlar atalarından çox, zamanlarına bənzəməyə
başladılar". 20-30-cu
illər ədəbi prosesinin ideya-poetik ziddiyyətlərini bundan sərrast ifadə etmək olarmı? Faktın, sənədin obrazlı ümumiləşdirilməsi onun
müdrikliyinin, filosofluğunun
göstəricisi idi.
Ədəbi mühitdə Yaşar Qarayev sözünə susamışıq. Onun hər yazısına
yenidən qayıtmaq,
çox mətləblər
haqqında yenidən düşünmək məqamıdır.
Şirindil Alışanlı
Filologiya elmləri doktoru,
professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 6 mart.- S.8.