"Əbədi
ruh"lara şair
salamı
Esse
Şəhid Rəşad Ağayevin
təbəssümünə...
Cəmi 44 gün çəksə də, Vətən müharibəsi Azərbaycan
ədəbiyyatını müharibədən
öncə və sonra olaraq, 2 mərhələyə ayıra
bildi. Bu, incəsənətin
bütün sahələrinə
aiddir. Müharibə, Azərbaycanın faşist Ermənistanı
üzərindəki qələbəsi
tarixi bir gerçəklik olsa da, incəsənətdə
əksini tapmaqla şüurlara daha çox hakim kəsilə
bilir, yaddaşlara qazınır - sənət
bunu edə bilmək gücündədir.
Bugünkü ədəbiyyatımızın aparıcı mövzusu müharibə, onun doğurduğu hisslər,
həyatımızda qoyduğu
izlərdir. Buna mətbuatda əksini tapan müxtəlif janrlı çoxsaylı əsərlərlə
tanış olarkən də şahid olmaq mümkündür. Uzun illər boyunca müharibə şəraitində
yaşayan, qələbə
ilə sonuclansa da, savaş ağrılarından keçmiş ölkənin
ədəbiyyatı üçün
bu mövzunun prioritet olması qanunauyğundur. Oskar Uayldın təbirincə desək, ziyalılar yaşadıqları zaman kəsimi ilə rəmzi bir bağlılıq içindədirlər.
Buna görə də müharibə mövzusu hələ uzun müddət, bəlkə də, Azərbaycan dövlətinin
bütün tarixi boyunca müxtəlif incəsənət əsərlərinin
əsas mövzusu olaraq qalacaq, 44 günlük müharibəmizi
tarixin yaddaşına
möhürləyəcək.
Hüseyn
Cavid "Müharibə
və ədəbiyyat"
(1915) məqaləsində yazır:
"Demək ki, bugünkü müharibədə
toplar, tüfənglər
deyil, hər məmləkətin ədəbiyyat
və fəlsəfəsilə
bəslənən beyinlər
də ayrıca haizi-əhəmiyyətdir. Fəqət
bügünkü müharibənin
gələcək ədəbiyyata
icra edəcəyi təsir keçmiş ədəbiyyatın bugünkü
müharibəyə verəcəyi
təsirin qat-qat fövqündə olsa gərək..." Məncə, hazırda ərsəyə
gələn müharibə
əsərlərinin çoxluğu
30 ildən artıq toplanıb, ölkəmizin
qələbəsiylə sonlanan
qısa savaş ərzindəki enerjinin ifadəsi ilə bağlıdır. Bu mətnlərin əksəriyyəti,
bir növ, müharibə romantikasına
qapılıb illüstrativliyə,
təsvirçiliyə, zəif
psixologizmə köklənsə
də, ümumən müharibə ədəbiyyatının
formalaşmasında hərəsinin
öz rolu var.
Müharibə qələbəmizlə nəticələnsə də,
bu yolda itkilərimiz də az olmadı
və hər şeyə rəğmən,
bu qalibiyyət uğrunda itirdiklərimizi,
bu yolda can qoyan şəhidlərimizi
əsla unutmamalıyıq.
Elşad
Baratın da şəhidlərimizə adadığı
şeirlər həm də unutmağa qoymamaq çabasıdır.
Müharibədən sonra
"Ədəbiyyat qəzeti"nin, demək olar ki, hər
sayında onun beş şəhidimizə
ithaf edilmiş şeirlərini oxuyuruq. Ədəbiyyat tariximizdə bunun
analoqunu xatırlamıram
və bu baxımdan Elşad Baratın sözügedən
şeirləri ədəbiyyatımız
üçün bir yenilikdir, orijinal yanaşmadır.
Müharibə ərzində və
ondan sonrakı qısa müddətdə
bir neçə bioqrafik nəsr əsəri yazıldığına şahid
olduq. Elşad Barat şəhidlərimizin hər
biri haqqında yazdığı şeirdə
kiçik janrın imkanları daxilində onların bioqrafiyasını
yazır: hər birinin ailə vəziyyəti, valideynlərinin
kimliyi, döyüşdəki
qəhrəmanlıqları, onun hansı şəraitdə şəhadətə
ucalmasına yaxından
bələddir. "Qanı
zəfər boyası",
"Himni ana laylası", "Cənnətdən
əsən külək",
"Tarixin möcüzəsi,
Cənnətin sehri"...
adlandırdığı şəhidlərin
doğum gününü,
dünyaya göz açdığı yurd-yuvanı,
döyüşə yollandığı,
şəhadətə ucaldığı
tarixi, hansı torpağa tapşırıldığını
dəqiq bilir və bəzən bu bilgiləri bircə misraya sığışdıraraq oxucuya
çatdırır.
Müharibə - ayrılıqların, həsrətin,
itkilərin ağrısıdır. Bu şeirləri
oxuyarkən hər bir şəhidin kimliyinə bələd olan müəllifinin iztirabını duymamaq mümkün deyil - heç bir şeyin dəyişməyəcəyi
hissinin yaşatdığı
ağrı, şəhidlərimizin
qəhrəmanlıqları qarşısında heyrət,
hər şey üçün varlığımızı
saran minnətdarlıq... Vətən
müharibəmizin ən
böyük gerçəyi
Elşadın ürəkdağlayan
şeirində elə
reallıqda olduğu kimi ən böyük
təsəlliyə çevrilir:
Qazanmışıq sən şəhid
Olduğun o torpağı.
Dalğalanır Şuşada,
Azərbaycan bayrağı.
"Zəfər zəfər
mənimdir deyə bilənindir" - böyük
türkün - Mustafa Kamal
Atatürkün sözüdür. Bizim igid
qardaşlarımız, oğullarımız
məhz bu əzm və inamla döyüşlərə
atıldılar. Elşad Baratın
şəhidlərə ithaf
olunmuş şeirləri
göstərir ki, müharibə mənəvi
məsələləri bir
kənara itələmir,
əksinə, onları
daha da kəskinləşdirir,
qabardır. Bu şeirlərdə
nə müharibə var, nə döyüş,
amma odu-alovu hələ də qarsır, burada bir ananın arzularıyla böyüyən,
Vətənin azadlığı
üçün canından
keçən qəhrəman
oğul var, müqəddəs torpaq uğrunda şəhadət
zirvəsinə ucaldan
yol var. Bu şeirlərdə
Vətənin "oğul"
dediyi mərdləri, ərənləri görürük,
onların həyat sevgisindən daha böyük olan vətən eşqini duyuruq, heyrət edirik.
Bilirik ki, şəhid ölmür,
Ölməmisən, yaşayırsan.
Sən əbədi ata, yoldaş,
Bala adı daşıyırsan.
Daşıyırsan bu vətənin
Hər daşını,
torpağını.
Daşıyırsan qələbənin
Şuşa adlı bayrağını.
Elşad bu şeirlərin hər birini ithaf etdiyi şəhidin
adı ilə adlandırır və əksəriyyətini şəhidə
müraciətilə yazır. Bircə
naməlum şəhidə
həsr olunmuş şeir şəhidin öz dilindən yazılır:
Anama deyin ki, darıxmasın
heç,
Həsrətin ayları, illəri boyda.
Sinəmin üstündə güllə
yarası
Atamın qabarlı əlləri boyda.
Anama deyin ki, müharibəmiz
Bizim qələbəylə
yetişdi sona.
Anama deyin ki, bu
mən deyiləm,
Vətən göndərirəm bir qucaq ona.
"Ədəbiyyat qəzeti"nin sonuncu nömrəsində çap
edilən şəhid
şeirlərinin birində
belə deyir: "Bu gecə bir şəhid
yuxuma gəldi, /Bildim ki, bu
mənim xəcalətimdir.
Görüşdük, danışdıq,
gedəndə dedi:"Vətənim sizlərə
əmanətimdir".
Şəhidlər bu yurdu qorumaq
üçün canlarını
sipər edərək,
qalib ölkəni bizə əmanət qoydular. Əmanəti qorumağın bir
yolu da düşmənini,
onun başımıza
gətirdiklərini və
bu yurdu qoruyanları unutmamaqdır.
Elə duyğular var ki, əslini ifadə etməkdə sözlər aciz qalır, lakin sükut heç də hər zaman sözlərin əvəzinə danışmamalıdır.
Nə deyim ki, borcumu
Zərrə qədər ödəyim.
Nə deyim ki, toxtasın
Bu çırpınan ürəyim?..
Əminəm, Elşad Barat üçün
bu şeirlər həm də hər bir şəhidimizə
bircə-bircə duyduğu
minnətdarlığın bir zərrəsidir, şəhid taleyini misralara köçürərək
xatirəsini yaşatmaq,
unudulmağa qoymamaq arzusudur.
Mətanət VAHİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.-
6 mart.- S.15.