Bir yazın yaralı durnası
"Bahar buludları" müəllifi,
ustad İlyas Əfəndiyevə
...Universitetin
hüquq fakültəsinin özünün də şərəf
lövhəsi vardı. İçində fakültə əlaçılarının
şəkillərindən bir səf çəkilmişdi. Və
orda, bir-biriylə göz yağı yediyi (və ya yemədiyi)
bilinməyən iki nəfərin gülümsər şəkli
yan-yana vurulmuşdu. Elə onları bir "nifrətin" (bəlkə
də məhəbbətin) bahar buludlarından hesab etmək
olardı.
(Şəkillərin
əks-sədası)
Nüşabə
Əşrəf qızı...
(Şəhərdə
professor ailəsində böyümüş, gözəlliyi
ilə göylə gedən bir qız)
Bəxtiyar
İxtiyar oğlu...
(Ceyrançöldə
boya-başa çatıb uşaqlıqdan zəhmətlə
Əskiparasın dəmirqara ağacı kimi bərkiyib)
Durnalar
hər payız son baharların səmada vida atəşinə
dönür.
İlk
baharda dimdiklərində yaz müjdəsi gətirirlər.
Həmin
payız Bəxtiyarın heç ağlına da gəlməzdi
ki, durnaların həm köç, həm müjdə
mövsümünün eyni zamanda şahidinə çevriləcək.
Həmin
payız Bəxtiyar deyilən qarayanız, ucaboy,
yaraşıqlı oğlan Əskiparasından öz tələbəlik
baharına qanad çalırdı.
Amma
tələbələrin səfindən qalıb, öz bahar
bayramına bir neçə gün gecikməli olmuşdu. Bəxtiyarın atası Qibləsiz
İxtiyar Bəxtiyar beş yaşında
ikən ovçuların birinin beşaçılan gülləsinə
tuş gəlmişdi. Bəxtiyar da yeddi
yaşından boynunu yetimliyin ehtiyac boyunduruğunun altına
salmalı olmuşdu. Bu da kəndlilərinin
adının qabağına Tülü kəlməsi
yapışdırdığı başqa bir yetim, Ələkbərlə
ayağının Ceyrançöl bazarına
açılmasından ibarət olmuşdu. Ələkbərlə kəndin
bağ-bağatının meyvələrini, hinlərinin
toyuq-cücəsini Ceyrançöl bazarında satmağa
başlamışdılar. Və ehtiyac onu
da həyatın dəmirçi kürəsində Ələkbər
kimi döyəcləməyə, bərkitməyə
başlamışdı. İlk dəfə
də onları Müsəllim babaları dəmirqara
ağacına bənzətmişdi. Həm
də qəlyanının qara tüstüsünə
boyaya-boyaya.
-
Görünür, bu dəmirqaralılar da siz tifillər kimi
meşələrin ağaclarının atadan yetirmələridi.
Amma ağırlıq-uğurluğumuzu
dağlara, daşlara uçurub dəmirləşməyinizdə
olun.
Demə, Nüşabə Əşrəf
qızının atası Əşrəf Şərif
oğlu Şərifzadə də Əskiparadan imiş. Başı əvvəllər
elmi fəaliyyətinə, sonralar da şəhərli
arvadının xidmətinə qarışdığından
doğma Əskiparasının alaqapılarını
üzünə bağlayası olmuşdu (elmi
yürüşü zamanı Əşrəf
özünü kitabxanaların, sonralar da arvadının bəynədiyi
kurort şəhərlərinin çərçivəsinə
salmışdı). Əşrəf Şərif
oğlunun sonralar üzü hər Əskiparaya çevriləndə
gözü önünə Vələs bulağı üstəki
bir tala gəlirdi. Taladakı nəhəng
palıd göylərə, onun ildırımlarına meydan
oxuyurdu. Palıddakı alacəhrə
quşunun yuvasından sarıdimdik balalarının civiltiləri
yuva - cəhrədən səs iplikləri kimi əyrilirdi.
Sonra da üzünü sarıdimdik qız balasına
çevirib bir arzusuyla oralara doğru atlanırdı: Nəhayət,
arvadı Törə xanımın saqqızını
oğurlaya bilmişdi. Arvadının əvvəl,
sonra da həm onun, həm də qızının əlindən
tutub doğma kəndə yollana bilmişdi. Həmin arzusu Nüşabənin yeniyetmə
yaşında baş tutmuşdu. Müsəllim
kişinin simarıcı ilə Törə xanımın
şərfini (kənddəki ata ocağının
satılmasını) üst-üstə
düşmüşdü.
- Dədən
Şərifin evinə ayrımlardan müştəri tapılıb. Ya gəlib
dam-daşa əl qat, ya da sat getsin.
Həmin
Səfər də Əşrəf müəllimə ata
ocağının daşını atması, Törə
xanıma ev pulunun çatması
hesabına başa gəlmişdi. Qazançı
qızının əlindən tutub ona içi sevimli
talası doğma yerləri göstərməsi, itkisi oralardan
əlayağının həmişəlik üzülməsi
olmuşdu.
Əşrəf müəllimin səfərinin bir
savabından özünün xəbəri
olmamışdı. Qızı Nüşabəni həmin yay
Əskiparaya gətirməyiylə kəkilləri Nəcəf
dayılarının ülgücündən
çıxmış kənd uşaqlarına, ilk məhəbbətlərinin
bir durna gününü yaşatmışdı.
Həmin yeniyetmələrin içində Bəxtiyar da
olmuşdu. Üstəlik də qıza hayıl-mayıl olan
taytuşlarından fərqli öz hisslərini məharətlə
gizlədə bilmişdi.
Bircə, Vələs bulağı üstəki talada,
bir axşam qəribliyində xəlvətə salıb öz
ilk məhəbbətini durna nidalarına döndərmişdi.
- Mən
Nüşabəni sevir, sevir, sevirəm...
Sonralar Əskipara uşaqları üçün
payızqabağı bir durna uçuşu olmuşdu.
Onların vidalarısa Bəxtiyarın qulaqlarında həmin
cür səslənmişdi.
-
Nü-şa-bə, Nü-şa-bə...
Nüşabəylə Bəxtiyar illər sonrası
universitetin dərs otaqlarının birinin girəcəyində
rastlaşdılar. Həmin an oğlana son baharıyla ilk
baharını eyni anda yaşada bildi. Kəndlərindən
payızqabağı uçan durna bir payız öz bahar
havasıyla qarşısına çıxırdı. Dodaqlarından durna nidasına bənzər avaz qopdu.
- Durna,
durna...
Qız çaşbaş qaldı. İstədi hirsini acığını
tüstüləndirə: Durna anandı, bacındı...
Bəxtiyar dərslərə düz bir həftə
gecikmişdi (mer-meyvə satıb anasına xərclik
qoymalı olmuşdu).
- Siz
dekanlığa getməlisiz.
Qızın
soyuqluğu həm payızın, həm də onun düşə
biləcəyi eşqin ayazından xəbər verirdi:
Aradan xeyli zaman keçmişdi.
Nüşabə professor ailəsində təkəbbürlü
bir ananın tərbiyəsiylə naz-nemət içində
böyümüşdü. Təbiət ondan
gözəllik çalarlarının heç birini əskik
eyləməmişdi. Və çox erkən
özü də öz gözəlliyindən hali olub bundan
zövq almağa, xumarlanmağa başlamışdı.
Bu təbiətli qızlar gözəllikləri
qarşısında özlərini itirən gənclərə
yuxarıdan-aşağı baxır. Xəyallarında
öz ağatlı qəhrəmanlarını yaradırlar. Həmin
qəhrəmanları ətrafdakıların hamısından
fərqlənir. Əllərindən nələr gəlməyir,
dəli köhlənləri ram edir, çapırlar, onlardan
düşüb dəb-dəbəli maşınları
sürürlər. Yeri gələndə şəxsi
təyyarələriylə uzaq, yaşıl adalara enirlər.
Çoxlu dil bilir, idmanda çempion, elmdə uzman olurlar...
Bəxtiyar İxtiyar oğlu arxasında (kürəklərində)
həmişə bir ananın qayğılı, ürkək
gözlərini hiss eyləmiş bir elat oğlu qızın
gözlərindəki ildırımları, şimşəkləri
görə bildi və həmin şəkildə qorundu.
-
Yanılmışam, siz durna deyilsiniz, heç ola
da bilməzsiniz.
Nümayişkarcasına da çıxıb getdi. Həm də
Nüşabəni çaşbaş sala bildi. Qız gözəlliyinə etinasızlıq göstərən
cavanla birinci dəfəydi rastlaşırdı. Oğlanın dediklərini bəlkə də
qurbağa qurultusuna bənzətdi.
-
Qudurasan, qurbağa.
Təhsil illəri başladı. Nüşabəyə
elə gəldi ki, bu kəndli balası onun məftunları cərgəsinə
qarışacaq. O da işgəncəsini ən çox
ona verəcək.
Ancaq gözlədiyi baş vermədi. O boyda universitetdə adi bir
kəndçi balasının gözlərində
görünməz oldu.
Hər ikisi qrupun əlaçısı oldu. Hətta
Nüşabənin yerinə Bəxtiyarı qrup rəhbəri
qoymaq istədilər. Qız öz
arşını ilə oğlanın ondan heyif
çıxmağını gözlədi. Bəxtiyarın
cavabı varlığını heyrətə çəkdi:
- Mən
qiyabiyə dəyişilmək üçün ərizə
vermişəm. Anamı tək qoyub gəlmişəm.
Dekan Bəxtiyarın
qiyabiyə geçməsinə razılıq vermədi:
- Səni
yüksək əlaçı təqaüdünə təqdim
etmişik. Anana da köməyin dəyə bilər.
Bir müddət sonra fakültənin Şərəf
lövhəsində Nüşabəylə Bəxtiyarın
şəkilləri yan-yana vurulmuşdu. Təkəbbürlü
gözəlin ailə vəziyyətiylə tanış
olanlar Nüşabənin şəkli arxasında akademik
atasını da görə bilirdi.
Bəxtiyarın etinasızlığı daxilən
qızı yandırıb-yaxırdı. Onu
yonulmamış, zövqsüz bir kəndçi balası
hesab edib özünü ovundurdu.
Məhəbbətinin bu qaraqabaq oğlanın qanına
qarışdığından xəbərsiz idi.
Nüşabə Bəxtiyarı yandırıb-yaxmaq
naminə az-maz rəğbəti olan bir oğlanla
yaxınlaşmağı qərarlaşdırdı. Bu Oqtay
adlı bir vəzifə sahibinin oğlu idi. Universitetə şəxsi maşını ilə gəlib-gedirdi.
Universitetin voleybol komandasının da
kapitanı idi. İngilis, alman dillərini
bilirdi. Gələcəyin diplomat
olacağını gözünün altına
almışdı.
Əşrəf Şərif oğlunun ailəsiylə
Şahmar Salam oğlununki (Oqtayın atası) Qafqazın dəbdəbəli
kurortlarının birində qonşu yaşayarkən
ünsiyyət bağlamışdılar. Oxşar cəhətlərinin
çoxluğundan bir-birləriylə qaynayıb-qarışmışdılar
(Evin kişilərinin hər ikisi, arvadlarına görə
ucqar kəndlərdən ayağı çarıqlı gəlib,
onların hesabına bakılı balasına çevrilə
bilmişdi).
Şəhərin sonradan kübarlaşmış ailələrinin
hamısının öz qohumluq və dostluq dairələri
vardı. Aralarına nə ad, nə bayram günü məclislərində
hələm-hələm yad adamları buraxırdılar.
Onlar uşaqlarına yeniyetməliyindən bəy,
gəlin gözaltılayırdı. Ünsiyyətləri
kurort qonşuluqlarından başlayanlar da nə müddət
ki, Nüşabəylə, Oqtaya murazla baxmağa
başlamışdı.
Balalarının təhər-tövrü
analarının da iştahasını artırır, ərlərini
də bir növ tamahlandırırdı. Surə
xanım (Oqtayın anası) Şərif kimi alimlər itinə
tökdü. Sən barmaqla sayılan nazirlərdənsən.
Bu gün sabah daha yuxarılara ayaq
qoyacaqsan. Yeni tay-tuşlarının qızlarının
onların Nüşabəsi bəlkə heç əlinə
su tökməyə yaramayacaq.
Törə
xanım: - Sənin kimi alimlərin qiyməti üstündədi.
Şahmar qardaşların vəzifələri
bildirçinin bəyliyi kimi bir şeydi. Nüşabəmiz
bu şəhərin gözəllərinin gözüdü.
Kim bilir ona hələ kimlərin gözü
düşəcək.
Və beləliklə həmin ailələr
üçün namizədləri ehtiyatda saxlanırdı.
Nüşabəni ancaq və ancaq hələ
ayağının çarığını dəyişə
bilməmiş bir kəndli balasının
etinasızlığı yandırıb yaxırdı. Və Oqtaya
doğru meyil etdirirdi.
...Həmin
gün universitetlərarası voleybol komandalarının final
qarşılaşması baş tuturdu. Nüşabə
bir dəst çiçəklə oyunun seyrinə gəlmişdi.
Bəxtiyarın ürək dostu (yeganə ünsiyyətdə
olduğu) Nicat həmin xəbəri verdi.
- Sevimli
düşmənin bir dəstə çiçəklə
oyuna baxmağa getdi. Əyyarını görmək istəyirsənsə,
özünü ora verib, çiçək sahibiylə tanış ol.
(Nicat da başqa bir professorun Nigar adlı qızına
vurulub onun "səhrasına" qızına
düşmüşdü). Hər ikisi məhəbbətlərini
gizlədə bildiyi qızları sevimli düşmən
adlandırmışdı.
Kaş həmin gün Nicata rast gəlməyəydi.
Onun
söylədiyi ünvana gedib həyatının ən
amansız top atəşinə tutulmayaydı:
Oqtay hər yüksəlib topa zərbə endirdikcə
Nüşabənin alqış səsləri yüksəlirdi. Gətirdiyi
çiçəklərin birini ona doğru atırdı.
Oqtay da macal tapıb qıza doğru təbəssümünü
çiçəyə döndərirdi.
Həmin gün Oqtay qızdan çiçəklərin
sayı qədər məhəbbət müjdəsi Bəxtiyar
onun vurduğu topların sayı bərabəri zərbə
qazandı. Və
həmin "top atəşi" sonrası öz məhəbbət
meydanında məğlub olub ağ bayraq
qaldırdı.
...Bir ay sonra
Vətən müharibəsi başladı. Bu dəfə
içi Bəxtiyarqarışıq bir elatın gəncləri
nifrətini mərmiyə döndərdi.
Günlərin bir günü hüquq fakültəsinin
şərəf lövhəsindən Nüşabənin
(atasının görüntüsü ilə bərabər)
şəkli yoxa çıxdı.
Onunla bərabər Bəxtiyarın da ayağı
universitetdən kəsildi. "Sevimli düşmən"
günlərlə dərsə gəlməyən
oğlanı topa tutmağa başladı...
- Birazdan
yenə bir həkim kağızı gətirib saman altdan su
yeridəcək.
Hətta dekanın yanına gedib tədbir görməsini
istədi. Və özü az qala cəbhədəki topların atəşinə
tuş gələsi oldu.
- Vətənin
dar günündə Oqtay kimi bəzi tələbələrimiz
Moskva Universitetinə dəyişirilmir. Bəxtiyar kimi
oğullarsa könüllü Qarabağ cəbhəsinə
gedir...
Şəkli tələbələrin səfindən
"düşmüş" Nüşabənin
özünü də həmin xəbər göylərdən
endirməyə başladı.
Günlərin bir günü universitetə əsgər
paltarında bir cavan gəldi. Səfərini bəlkə
də özü axşamüstünə, elm ocağınadan
əlayaq çəkilən vaxta salmışdı.
Binanın komendantı ilə bir xeyli söhbətləşməli
oldular. Sonra hər ikisi hüquq fakültəsinə qalxdı.
Şərəf lövhəsi önündə
dayandılar.
...Səhərisi
həmin şərəf lövhəsi önü
özünün bəlkə də ən şərəfli
bir ziyarətini yaşadı. Lövhədə
gördükləri əvvəl-əvvəl hüquq
fakültəsinin tələbələrini heyrətə
saldı, hamısını bir nəfər kimi özlərindən
asılı olmayaraq bahar buluduna döndərdi.
Sonra da hadisədən hal-əhval tutmuş bütün
müəllimlərin, tələbələrin ayağı
açıldı.
Şərəf lövhəsi həmin gün həm vida
mərasiminə, həm də şərəf ziyarətinə
çevrildi.
Lövhəyə Nüşabənin itmiş şəkli
geri qayıtmışdı. Sonrakı şəklinin
üstə qonmuşdu. Qan ləkəli
şəkil, həm də döyüş bayrağını
xatırladırdı. Onun
qonşuluğundakı Bəxtiyarın əksi üstünə
yenisi qonmuşdu. Əsgər
paltarındakı Bəxtiyarınkı. Bütün
ziyarətçilərə şəkilləri gətirən, leytenantın
sözləri də çatdırılmışdı.
- Mənfur
qonşularımızla döyüşdə tələbə
yoldaşınız Bəxtiyar İxtiyar oğlu qəhrəmancasına
şəhid oldu. Onun köksü üstə tələbə
yoldaşının şəkli də yaralandı...
Bir
payız günündə...
Bir zamanlar tələbə ömrünə qədəm
basanda onu məhəbbəti hesabı ilk bahar kimi yaşaya bilmiş
bir Şəhid möcüzə yaratmışdı.
Universitet əhlinin hamısını bahar buluduna
döndərə bilmişdi.
Və həmin gün bir şərəf lövhəsi
önündə öz yağış payını verməmiş
göz qalmadı.
Son
Son damlalar Nüşabənin buludlanmış gözlərindən
qopdu.
Əvvəlcə
Bəxtiyarın can sirdaşı Nicatı tapdı. Sonra da yolunu onunla bərabər Qarabağa saldı.
Məzarındakı gülümsər şəkli
önündə günahkar qız bənövşəyə
döndü. Boyun bükdü. Ancaq gülümsəyə bilmədi.
Bir vidanın son bahar buluduna çevrildi. Ürəyindən
keçirdi. Sevilməli sən imişsən, sən...
Və bahar buluduna döndü.
Və bir
məzar üzərində özü qız bənövşəyə
çevrildi...
Vaqif Nəsib Sarıhüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 6
mart.- S.22-23.