Küsmüş mələk
Sənədli
hekayə
Sərginin dördüncü günü idi. Yenə də
həmin qız "Küsmüş mələk"
tablosunun qarşısında dayanmışdı. Əlində bir bağlama var idi. Diqqətlə tabloya baxırdı. Yenə də qəmli görünürdü. Sərgisi keçirilən məşhur rəssam
dördüncü gün idi ki, bu qızı sərgidə
görürdü. Sanki bu qız sərgiyə,
qarşısında dayandığı "Küsmüş
mələk" əsərinə görə gəlirdi.
Arada başqa tablolara da tamaşa edirdi. Amma
az qala saatlarla "Küsmüş mələk"in
qarşısından çəkilmirdi.
Sərginin birinci günü möhtəşəm
"Crystal Hall"da izdiham yaşanmışdı. Rəssamların
göz yaddaşı güclü olur. Elə birinci
gün məşhur rəssam təxminən 20 il əvvəl
çəkdiyi "Küsmüş mələk"
tablosunun başına yığışmış
izdihamın içərisində bu qızı
görmüş və təhtəlşüur hiss eləmişdi
ki, bu qızla "Küsmüş mələk" tablosu
arasında nəsə bir bağlılıq var. Qız hər
iki əlinin barmaqlarını hindlilər sayaq, çənəsinin
qarşısında birləşdirib heyrətlə, eyni
zamanda kədərli bir ovqatla tabloya tamaşa edirdi.
Sərgi 10 gün ərzində nəzərdə
tutulmuşdu.
İkinci gün də sərgidə
böyük izdiham vardı. Tələbələr,
ayrı-ayrı yaşda olan insanlar, gənc rəssamlar, məktəblilər,
rayonlardan, hətta xarici ölkələrdən gəlmiş
insanlar hər bir tabloya maraqla tamaşa edirdilər. Bir-biri ilə hər bir əsəri müzakirə
edirdilər. 60 yaşı yeni tamam olmuş, ağ saqqallı məşhur rəssam da
salonda idi, hər bir işi haqqında ondan nəsə
soruşanda, həvəslə izah edirdi. Kimi
onunla şəkil çəkdirir, kimisi də hansısa bir əsərinin
repreduksiyasına avtoqraf yazdırırdı.
Məşhur rəssam yenə də həmin
qızı. "Küsmüş mələk" tablosunun
qarşısında dayanan görmüşdü. Sakitcə dayanıb tabloya tamaşa edirdi. Elə bil bura yalnız bu əsərə tamaşa
etmək üçün gəlmişdi. Heç
kimə, heç nəyə resaksiya vermirdi.
Vəziyyət üçüncü gün də təkrar
olundu.
Dediyimiz kimi sərginin dördüncü günü də
məşhur rəssam həmin qızı
"Küsmüş mələk"in qarşısında
görəndə, özü qıza yaxınlaşmaq qərarına
gəldi. Qızı bu tabloya bağlayan səbəb görəsən
nə idi. Rəssam məhz bu səbəbi
bilmək istəyirdi. Qız əlində səliqə
ilə ağ kağıza
bükülmüş bir bağlama "Küsmüş mələk"in
qarşısında dayanmışdı.
Böyük salon yenə də qələbəlikdi. Şöhrəti
bütün dünyaya yayılmış bu ünlü rəssam
hər kəsin diqqət mərkəzindəydi. Bu sərgi, sərgidə görkəmli rəssamın
özünün istirakı, onun sənətinin heyranları
üçün ələ düşməz bir fürsət
idi. Hamı bu fürsətdən yararlanmaq
istəyirdi.
Rəssam
"Küsmüş mələk" tablosunun
qarşısında dayanmış qıza
yaxınlaşdı və
- Salam -
dedi.
Qız,
ona salam verənin məşhur rəssamın
özünün olduğunu görəndə,
özünü itirən kimi oldu və qeyri-ixtiyari:
- Salam
müəllim - dedi.
- Siz rəssamsınız?
- Rəssam qızın ona müəllim deməsindən elə
zənn etdi ki, qız hansısa rəssamlıq məktəbində
oxuyur.
- Xeyir
müəllim - Qız tələsik, bir qədər də həyəcanla
cavab verdi. Əslində bu
gün mən özüm Sizə yaxınlaşacaq idim. Sizinlə söhbət etmək istəyirdim.
- Amma,
gördüyünüz kimi, özüm gəldim - təbiətən
alicənab, müdrik və xeyirxah olan rəssam gülümsədi.
Eşidirəm Sizi.
-
Bilirsiniz? - Qız söhbətlə başlamağa sanki
çətinlik çəkirdi heç bilmirəm hardan
başlayım - çəkindiyi, həyəcan keçirdiyi
aşkar hiss olunurdu... Bu vaxt ərzində
onların ətrafına xeyli insan toplaşmışdı.
Kimi telefonu ilə onların söhbətini
yazıya alır, kimisi də müxtəlif rakuslardan gizli - rəssamın
şəklini çəkirdilər.
- Mənim
adım Mələkdir. Sizin çəkdiyiniz bu şəkli
qız divardan asılmış "Küsmüş mələk"ə
baxa-baxa əlindəki bağlamaya işarə etdi - mən
gözümü açandan, lap körpəlikdən, evimizdə,
çarpayımın baş ucundakı
divardan asılı görmüşəm.
Qız sanki fikirlərini cəmləyə bilmirdi. Yenidən
divardan asılmış "Küsmüş mələk"
tablosuna baxdı. - Əlimdəki həmin
tablonun surətidir. Atam mənim bir, ya iki
yaşım olanda, o şəkli hardansa alıb gətirib,
çərçivəyə salıb, sonra dediyim kimi, yataq
otağımın divarından asıb. Başa
düşürsünüz, hər gün mən bu şəkillə
oyanıb, bu şəkillə yatmışam.
Qız
danışığına ani ara verdi,
heç kim danışmırdı.
-
Ağlım kəsəndən sonra isə, anam mənə
deyirdi ki, bu şəkildəki qız sənsən. Mənim uşaqlıq şəkillərimə
baxsanız, görərsiniz ki, həqiqətən də,
uşaqlıqda mən eyni ilə bu şəkildəki
qıza oxşamışam.
Rəssam xəfifcə gülümsədi. Belə vəziyyətlərlə
o, dəfələrlə qarşılaşmışdı.
Dünyanın ən böyük şəhərlərində
keçirilən fərdi sərgilərində nə qədər
tamaşaçı, onun çəkdiyi portretlərdə
özlərini "görmüşdülər". Hətta bu fikirlərində israr da etmişdilər.
Bu mövzuda nə qədər məktublar da
almışdı.
Qız elə bil rəssamın ürəyindən
keçənləri anladı.
- Bilirəm,
Siz mənim kimi düşünən insanlarla çox
qarşılaşmışsınız. Amma mənim
"Küsmüş mələk" hekayəm, onların
hekayələrindən tamamilə fərqlidir.
- Mən Sizi başa düşürəm. - Rəssam mehribanlıqla
dilləndi.
Qızın bayaqkı çəkinkənliyi
ötüb keçsə də, həyəcanı hələ
keçməmişdi. Əksinə...
-
Bilirsiniz, mən özümdə bu şəklin, mənim
şəklim olduğuna əmin idim. Hətta
evimizə gələn qonaqları, yataq otağıma
aparır - baxın, bu mənim şəklimdir - deyirdim. Mən uşaqlıqda çox dəcəl birisi
olmuşam.
Yenə də bir anlıq susdu. Yenə də xəyala
daldı.
Təxminən 4 yaşıma qədər. 4
yaşında uşaq hər şeyə inanan olur. Mən də inanmışdım. Amma günlər keçdikcə
düşünürdüm ki, deyəsən valideynlərim məni
aldadır.
Rəssam güldü. Amma onun
gülüşündə bu qızın uşaqlıq məsuliyyətinə
açıq-aşkar bir rəğbət hissi duyulurdu.
- Məni
belə düşünməyə vadar edən, bax qız
yenidən tabloya tərəf döndü - bu qanadlar idi. Şəkildəki qızın qanadları var idi.
Mən özümü əvvəllər
olduğu kimi inandırmaq istəyirdim ki, onlar qanad deyil,
aydır. Amma o ay, eyni zamanda qanada bənzəyirdi.
O zaman artıq 5 yaşımın ərəfəsində
idim.
- Bəs
sonra nə oldu?
Rəssam
üçün də, bu söhbətə qulaq asanlar
üçün də qızın söhbəti o qədər
maraqlı idi ki... Rəssamın sualına
qızın nə cavab verəcəyi hamını eyni dərəcədə
maraqlandırırdı.
- Sizə
dedim axı, mən uşaqlıqda
çox dəcəl idim. Mənə
çoxbilmiş deyirdilər. Uşaq
ağlımla başa düşdüm ki, bu sualımın əsl
düz cavabını mənə atam verə bilər. Niyə belə fikirləşirdim? Bilmirdim.
-
Atanızdan soruşdunuz? - Tamaşaçılardan kimsə
hövsələsizlik elədi.
-
Soruşdum... Atam - qanaddır - dedi.
Tamaşacılardan bir necə qız, bir filmdə
gördükləri təsirli səhnədən həyəcanlanıbmış
kimi içlərini çəkdilər.
-
Bilirsiniz nə hala düşdüm? Valideynlərimdən
məni bu qədər vaxtı aldatdıqları
üçün küsdüm. Yazıq anam (atam
soyuqqanlı adam idi. Neft
daşlarında işləyirdi. Günlərlə
evdə olmurdu) məni inandırmaq üçün daha nə
qədər səbəb gətirirdi. Qızım
- deyirdi - Sənin adın nədir? Mələk.
Mələklər də qanadlı olur. Sən
anadan qanadlı doğulmuşdun. Sən lap körpə
olanda, həmişə uçmaq istəyirdin. Mən də,
atan da sənin uçub getməyindən, göydə
azacağından, geri - evimizə qayıda bilməyəcəyindən
qorxurduq... Şəklə bax. Bir dəfə də səni uçmağa
qoymadığımız üçün, dizlərini
qucaqlayıb beləcə küskün oturmuşdun. Bax, bu şəkil də o vaxt çəkilib.
- Mənim
qanadlarım yoxdur axı? Hanı mənim
qanadlarım?
Mən israr edirdim. Belə olanda, anam məni təskin etmək
üçün, növbəti yalanı danışdı.
- Mən
də, atan da nə vaxtsa sənin uçub getməyindən
qorxduğumuz üçün, bir gün gecə, sən yuxuda
olanda sənin qanadlarını qopardıq.
- Belə
bir şeir də var - Rəssam dilləndi. Türk
şairi Faruk Nafiz Camlıbel yazıb.
- Bilirəm
müəllim... həmin şeiri mən sonralar oxudum. Əzbər də bilirəm.
-
Maraqlıdır, bəs sonra nə oldu?
- Sonra mən
depresiyaya düşdüm. Yemək yemirdim.
Otaqdan bayıra çıxmırdım,
heç kəslə danışmaq istəmirdim.
Elə bil uşaqlıq dünyamın ən əziz
xatirəsini məhv etmişdilər. Qəribəsi
bilirsiniz nədir? Gecələr yuxuda mən
özümü qanadlı görürdüm. Anamın mənə danışdığı yalan
yuxularımda gerçəyə çevrilirdi. Uçduqca uçur - göydə qanad çalmaqdan
yorulmurdum. Yuxularımda o qədər xoşbəxt
olurdum ki... Mən valideynlərimin bu hərəkətini
onlara bağışlaya bilmirdim. Siz indi
atamla, anamın vəziyyətini düşünün. Onlar başımın üstündəki bu şəkli
əlində tutduğu bağlamanı göstərdi,
götürüb gizlətdilər. Amma bu
şəklə mən o qədər bağlanmışdım
ki, inad etdim. Şəkli yenidən gətirib
yerinə asdılar. Amma müəllim -
Qızın səsi titrədi. O uşaq inadıma
görə valideynlərimə o acıları
yaşatdığıma görə, özümü heç
cür bağışlaya bilmirəm.
Qızın birdən-birə belə kövrəlməsi,
səsinin titrəməsi, rəssama, hətta onların ətrafına
yığışmış adamları da narahat etdi.
- Bayaq Sizə demədim. Məni həkimə də
aparmışdılar. Həkim məndəki
halın tezliklə keçib gedəcəyini demişdi.
Sadəcə məsləhət
görmüşdü ki, məni tez-tez təmiz havada gəzintiyə
çıxarsınlar, insanlarla, xüsusilə
yaşıdım olan uşaqlarla ünsiyyətimə şərait
yaratsınlar. Həkim imkan olarsa bir
neçə gün kiçik uşaqları olan qohum evlərində
qonaq qalmağımı da məsləhət
görmüşdü. Həmin vaxtlar idi... Bibim Sumqayıtda yaşayır. Atamın
maşını ilə bibimgilə qonaq getdik.
Yağışlı bir payız günü idi... Mən ailənin tək övladı olmuşam.
Bibimin isə üç qızı var idi.
Mən həmişə onlarla ünsiyyətdə
olmağı çox xoşlayıram. Axşama
qədər onlarda qaldıq. Sonra anam dedi ki, Mələk,
sən iki gün bibingildə qalacaqsan. Mən
razılıq verdim. Onlar gecə yola
düşdü.
Qızın səsi yenidən titrədi.
- Həmin
yağışlı gecənin səhəri atamın idarə
elədiyi maşın qəzaya düşmüşdü. Anam da yanında imiş. Hansısa
marketə gedirmişlər. Qış
geyimləri almaq üçün.
Qız danışa bilmədi. Cibindən
yaylığını çıxarıb gözlərinə
tutdu. Çiyinlərinin titrəməsindən
ağladığı bilinirdi.
Rəssam da, ətrafda olanlar da heyrətlərindən
donmuşdular.
Rəssam nə edəcəyini bilmirdi. Qızı necə ovundura biləcəyini kəsdirə
bilmirdi.
Qız nəhayət ki, özünü ələ ala
bildi.
- İstəməzdim
ki, mənim bu kədərli əhvalatım Sizin
ürəyinizi sıxsın. Ümumiyyətlə,
mən bu kədərli əhvalatı kiməsə
danışmağı xoşlamıram. Amma Sizə
danışmağa ürəyimdə bir zərurət hiss elədim.
Mən valideynlərimin vəfatından sonra,
bibimin himayəsində yaşayıram. Bu il
Bakı Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə
daxil olmuşam. Sizin bütün
yaradıcılığınızı izləyirəm.
Sizin bütün uğurlarınıza sevinirəm.
Sizi özümə doğma bir insan bilirəm.
Rəssam xəfifcə ah çəkərək.
- Sizə
təşəkkür edirəm - dedi.
- İndi məni bura gətirən əsas səbəbi
deyim Sizə.
Deyim ki, hər şeyə rəğmən
"Küsmüş mələk"i get-gedə daha
çox sevməyə başladım. İndi
bu əsər, mənim ən çox sevdiyim rəsm əsəridir.
Özümü bu şəkilsiz təsəvvür
belə edə bilmirəm. "Küsmüş
mələk" mənim həyatımın bir
parçasıdır. Bu əsər mənim
əziz xatirələrlə dolu uşaqlıq
dünyamdır. Atalı-analı illərim
bu şəkildə cəmlənib hətta məndə belə
bir təsəvvür var ki, atamla-anamın ruhları hər
gün, otağımdakı bu şəklə baş çəkir.
"Küsmüş mələk"lərinin
könlünü almağa çalışırlar... Onu da bilirəm ki, onların ruhları istədiklərinə
nail də olurlar. Bir müddət əvvəl
şəklin çərçivəsinin köhnəldiyini
gördüm. Çərçivəni dəyişmək
qərarına gəldim. Şəkli
çərçivədən çıxartdım.
Və şəklin arxasında anamın əl
yazısını gördüm. Ölümündən
bir qədər əvvəl yazıbmış. Mən depresiyada olan zaman.
Qız danışa bilmirdi. Titrək əlləri ilə çərçivəni
bükdüyü ağ kağızı
açdı.
- İstəyirəm o yazını Siz də
oxuyasınız.
Qız...
"Küsmüş mələk" tablosunun
surəti vurulmuş çərçivəni rəssama
uzatdı. Rəssam çərçivəni
alıb ətrafa baxdı və axtardığı adamı
tapıb.
-
Aqşin, bu çərçivənin arxasını aç
- dedi.
Aqşin rəssamın tələbələrindən
idi. Səliqə
ilə çərçivənin arxalığını
çıxarıb "Küsmüş mələk"in
surətini ehtiyatla götürərək rəssama verdi.
Məşhur rəssam şəklin arxasındakı
yazını oxudu.
"Mələk, qızım. Sən bil ki, anan sənə
həmişə həqiqəti deyib. Bu sənin
şəklindir. Böyük qız olanda,
buna sən özün də əmin olacaqsan. İmza Səni hamıdan çox istəyən
anan".
Rəssam şəkil əlində bir müddət
dayanıb qaldı. Sonra stula əyləşdi. Pencəyinin döş cibindən qələmini
çıxarıb, Mələyin anasının
yazdığı yazının altından bu sözləri
yazdı.
"Mələk, qızım. Anan düz deyib. Bu sənin şəklindir. Mən
bu tabloda sənin şəklini çəkmişəm. Amma sənə bir tövsiyyəm var.
Küsmüş mələyin könlünü almaya
çalış. Belədə atanla
ananın ruhunu sevindirmiş olarsan, - yazdıqlarını tələsmədən
oxudu. Sonra imzasını və tarixi yazdı: Sakit Məmmədov.
18 mart, 2019-cu il
Etibar
ƏBİLOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 13 mart.- S.24-25.