Şuşanın dağları
başı dumanlı...
1
Artıq
1982-ci ilin Şuşadakı o qarlı-boranlı 14 yanvar
günü haqqında çox yazılıb, o zaman çəkilmiş
kadrlar televiziya ilə çox göstərilib, ancaq
deyilmişləri təkrarlamağı xoşlamasam da, bu
yazını başlamaq istəyəndə həmin
günü xatırladım və aradan keçən bu 39 ildən
sonra da o soyuq günün hərarəti (!) özü ilə
doğma Şuşa ab-havasını gətirdi. Bu ab-hava, bu
Şuşa aurası, Şuşa koloriti ilin fəsillərindən
asılı deyil, Şuşanın soyuğu da, istisi də,
elə bil ki, ancaq bu şəhərə mənsubdur və hər
bir insanın öz xarakteri, öz xasiyyəti olduğu kimi,
Şuşanın da soyuğu və istisi, qarı və
yağışı ilə birlikdə öz havası var, onun
hiss-həyəcanı da, sevinci və kədəri də,
zarafatı və qayğısı da
özününküdir.
Mən
arxivimdə axtarıb tapdığım qeydlərə baxanda,
elə bil, monitora baxırdım - Şuşanı da,
Bakıdan Molla Pənah Vaqifin məqbərəsinin
açılış mərasiminə gəlmiş
yazıçıların, bəstəkarların, rəssamların,
alimlərin artıq rəhmətə getmiş bir çoxunu
da o monitorda canlı görürdüm.
Həmin 14 yanvar günü Şuşada, Cıdır
düzündə Heydər Əliyev başda olmaqla Respublika rəhbərliyinin
iştirakı ilə məqbərənin
açılış mərasimi keçiriləcəkdi və
mən 13-də Xankəndinə (o zaman hələ tarixi
adı bərpa olunmamış Stepanakert idi) gəldim. Elə həmin gün də,
fürsət tapıb, oradakı Pedaqoji İnstitutun prorektoru,
rəhmətlik Nəcəf Quliyevlə birlikdə,
Yazıçılar İttifaqında mənimlə bir yerdə
işləyən sürücü dostum Balağanın
maşınında Şuşaya baş çəkdik və
qışın oğlan çağında Şuşada bir
gün çıxmışdı ki, elə bil, qış
çaşıb, gözəl bir yaz günü olmuşdu.
Şuşanın
günəşi bir gündə beş dəfə
çıxıb, beş dəfə də bata bilər və
14-də Şuşada hər tərəfi elə bir qar
basmışdı, durmadan elə bir qar yağırdı ki,
maşınlar Cıdır düzünə qalxa bilmədi və
hamı maşından enib, yoxuşu piyada qalxmağa
başladı. Qarlı bir çovğun idi və təsəvvür
edin ki, o çovğunda qalın qara bata-bata elə bil ki,
dağa dırmaşan o adamların içində heç kim yorulmadı, heç kim yarı yolda dayanmadı,
təngnəfəs olmadı - bu da Şuşa möcüzələrindən
biri idi.
Burasını da deyim ki, Heydər Əliyev iti
addımlarla irəlidə gedirdi və onun sürəti elə
bil, hamını səfərbər edirdi. Yaşlı adamlar var idi (hər
halda o zaman mənim üçün çox
yaşlıydılar), Süleyman Rüstəm, Mirzə
İbrahimov, maestro Niyazi, Qəmər Almaszadə, Lətif Kərimov,
Şəmsi Bədəlbəyli (Fərhad da yanında),
Akademiyanın prezidenti Həsən Abdullayev, başqaları və
elə bil ki, yaşlı, yaşını, hansısa xəstəliyi
olan xəstəliyini yadından çıxardıb, o
çovğuna meydan oxuyurdu.
O
vaxtkı tələsik qeydlərimdən bəzi hissələri
olduğu kimi bu yazıya köçürmək istəyirəm:
"Mən Süleyman Rüstəmlə yanaşı
qalxırdım, Mirzə İbrahimov isə bizdən
iki-üç addım irəlidə gedirdi. Mən Süleyman Rüstəmin
qolundan tutmaq istəyəndə:
- Yox,
özüm gedəcəyəm, - dedi və həmişəki
kimi tamlı bir şövq ilə pıçıldadı: -
Mirzəni görürsən necə büzüşüb? İstəyirəm gedim ona kömək edim.
Elə o
saat da irəlidən Mirzə müəllimin bir balaca da
rişxəndli səsi gəldi:
-
Süleyman, sən özündən muğayat ol!..
Doğrusu,
mən mat qaldım ki, belə bir çovğunda Mirzə
müəllim Süleyman Rüstəmin
pıçıltısını necə eşitdi?
Süleyman
Rüstəm bu dəfə ağzını az
qala qulağıma dirəyib:
- Alə,
gördün necə eşitdi? - dedi. - Qazdan ayıqdı!..
Yenə
irəlidən Mirzə müəllimin eləcə rişxəndli
səsi gəldi:
-
Süleyman, nə desən, eşidəcəyəm!..".
Bu
cümləni də o vaxt yazmışam:
"Qəmər Almaszadə elə yüngül
addımlarla addımlayırdı ki, elə bil, səhnədədir,
hansı gözəl bir baletdə isə öz
partiyasını ifa edir".
Qeydlərdə
belə bir müşahidəm də var:
"Boris
Gevorkov (o zaman Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti Partiya
Komitəsinin birinci katibi idi) Heydər Əliyevin yanında
gedirdi, gah o tərəfə, gah bu tərəfə vurnuxurdu,
elə kənardan da hiss edirdim ki, hər vasitə ilə Heydər
Əliyevin diqqətini cəlb etmək, ona nəsə bir xidmət
göstərmək istəyir. Ancaq o
çovğun, Cıdır düzünün o yoxuşu, o
ab-hava hiss olunurdu ki, Heydər Əliyevə ləzzət edir və
elə bil Gevorkovu heç görmür".
Nəhayət
ki, gəlib Cıdır düzünə çıxdıq və
qar get-gedə elə bərkiyirdi ki, nəinki Şuşa
dağları, üzbəüzdəki Topxana meşəsi
görünmürdü, heç üç-dörd
addımlıqdakı adamı da tanımaq olmurdu. Cıdır
düzünə yığışmış insanların
yalnız qaraltısı görünürdü,
alqışları, hənirtisi eşidilirdi və
Cıdır düzü elə bil, o 14 yanvar günü
tamaşaçılarla dolu nəhəng bir açıq teatr
idi. Kişili-qadınlı, uşaqlı-qocalı Şuşa camaatı bizdən əvvəl gəlib,
bura toplaşmışdı və o çovğunun təsir
edə bilmədiyi gözəl və isti (!) bir aura
Cıdır düzünün başının
üstünü almışdı. Mən bu sözləri
yazıram və elə bil, bu qədər illərdən sonra
o aura gəlib mənim yazı mizimin üstünə qonub -
bunun özü də bir Şuşa
möcüzəsidir.
Mirzə
İbrahimov nitq söylədi, Süleyman Rüstəm, Nəriman
Həsənzadə, yerli şairlər M.P.Vaqif haqqında
söz dedi, şeirlərini oxudular, Bakıdan gəlmiş
Samvel Qriqoryan təmiz Azərbaycan dilində Vaqifin şeirlərini,
sonra da tərcümə etdiyi bu şeirləri erməni dilində
oxudu və Lütfiyar İmanov Cahangir Cahangirovun Vaqifin sözlərinə
yazdığı məşhur "Durnalar"
mahnısını ürəkdən gələn elə bir
ehtirasla, elə bir təbli enerji ilə oxudu ki, indinin
özündə də mən fikirləşirəm ki,
Cıdır düzündəki o ifa - rəhmətlik
Lütfiyarın ən gözəl ifası idi.
Məqbərənin açılışından sonra,
yadıma gəlir, Poeziya evinin də
açılışı oldu və orada bizə
ayaqüstü qaynar samovar çayı verdilər ki,
içib qızışaq - o samovar çayı da mənim həyatımda
içdiyim ən gözəl və unudulmaz samovar
çaylarından biri, bəlkə də, birincisi idi. Elə orada da Heydər
Əliyev dedi ki, burada hər il Vaqif Poeziya
günləri keçirmək və bunu ənənəyə
çevirmək yaxşı olar.
Yeri
düşmüşkən, bu yerdə yenə kiçik bir
haşiyə çıxmaq istəyirəm:
2000-ci il iyunun 25-i idi və axşam Bakıda gözlənilmədən
bərk külək əsməyə başladı. Həmin
gün Heydər Əliyev mənim "Ah, Paris, Paris"
pyesimin tamaşasına baxmaq üçün Akademik Milli Dram
Teatrına gəldi və mən onu qarşılayanda
maşından düşüb, əli ilə
saçlarını küləkdən qoruya-qoruya:
- Küləyi
görürsən də!.. - dedi, sonra da: - Şuşa yadındadı? - soruşdu.
Mən:
- Əlbəttə,
- dedim.
Heydər Əliyevin yaddaşı fenomenal bir yaddaş
idi və mən dəfələrlə bunun şahidi olmuşam. Uzun illər boyu yayda da,
qışda da Azərbaycanın şəhərlərinə,
rayonlarına, kəndlərinə, Allah bilir nə qədər
səfər etmiş Heydər Əliyevin bu qədər illərdən
sanra Bakının həmin küləkli axşamında
Şuşadakı o qarlı-boranlı 14 yanvar
gününü dəqiqliyi ilə yada saldı və mən
bu "dəqiqliyi" ona görə xüsusi yazıram ki,
dediyim kimi, Şuşaya böyük bir heyət getmişdi,
Heydər Əliyev də o heyətdəki adamları adbaad
xatırlayırdı.
Ancaq biz yenə Şuşaya qayıdaq.
Elə həmin
1982-ci ilin 29 iyulundakı ikinci Şuşa
səfəri o qış səfərinin davamı idi və bu
dəfə də Heydər Əliyev başda olmaqla
böyük bir heyət Vaqif Poeziya günlərini keçirmək
üçün Şuşaya gəlmişdi. Şuşa
camaatı yenə Cıdır düzünə
yığışmışdı, ancaq bu dəfə günəş
14 yanvardakı qar çovğununun hayıfını
alırdı və elə bil, kəklikotu ətrini
Cıdır düzünə bu dərəcədə yayan da
onun şöləsi idi. Cıdır düzündən
başı dumanlı Şuşa dağları, hətta
uzaqdakı Kirs də, yamyaşıl Topxana meşəsi də,
Üçmıxın altındakı Ağzıyastı kaha
da aydın görünürdü və bütün bu mənzərə
də elə bil, o böyük poeziya bayramının təbii
və möhtəşəm dekorasiyası idi.
Bakıdan
gəlmiş, eləcə də yerli şairlər şeirlərini
oxudu, çıxışlar oldu, Vaqif Cəbrayılzadə
ilə Eldar Nəsib - o zaman ikisi də cavan və seçilən
şairlər idi - Molla Pənahla Molla Vəli Vidadinin məşhur
deyişməsini söylədilər, bir sözlə, o
gün Cıdır düzündə Şuşanın tarixinə,
mədəniyyətinə, şuxluğuna layiq bir poeziya
bayramı keçirildi. Ordan birbaşa Natəvan
bağına gəldik və Heydər Əliyev Natəvan abidəsinin
(heykəltəraş Həyat Abdullayeva)
açılış lentini kəsdi.
Amalya Pənahova
ilə Əlabbas Qədirov İlyas Əfəndiyevin
"Xurşid Banu Natəvan" əsərindən bir səhnə
göstərdilər və rəhmətlik Amalya Natəvanı
elə bir həvəslə, şövqlə ifa etdi ki, elə
bil Natəvan özü də o gözəl abidənin
açılış mərasimində iştirak edirdi. Sonra
böyük Bülbülün ev-muzeyinə getdik,
Şuşanın küçələriylə də xeyli gəzişdik
və bilmirəm, çox adamlar, çox hadisələr
görmüş o Şuşa küçələri
haçansa o qədər izdihamın şahidi olmuşdu, ya
yox?
Həmin
gün Şuşada "Koroğlu"nun uvertürası səsləndi,
Arif Babayev gözəl bir "Qarabağ şikəstəsi"
oxudu, Ədalət sazını çaldı, rəhmətlik
Qəndab Quliyeva "Şuşanın
dağları"nı elə yüksək bir koloritlə ifa
etdi ki, indinin özündə də mənim fikrimdə o
ifanın təsiri keçib getməyib. Bir ifanı isə
xüsusi qeyd etmək istəyirəm və bu barədə
qeydlərimdə yazmışam:
"Qurgen (söhbət Xankəndidə yaşayan erməni
şairi Qurgen Qabrielyandan gedir) yarısı erməni,
yarısı da təmiz Azərbaycan dilində Sayat Novadan bir
mahnı oxudu.
Bu Qurgen hərdən Yazıçılar
İttifaqına gəlir, Samvellə də möhkəm intriqadadı
(Samvel Qriqoryan o zaman Bakıda erməni dilində nəşr
olunan ədəbiyyat jurnalı "Qrakan Azerbayjan"
jurnalının redaktoru idi). Doğrusu, mən onu
özünü gözə soxan, yaltaq bir adam
bilirdim, ancaq Sayat Novanı azərbaycanca ürəkdən
oxudu. Axırda da erməni-azərbaycanlı
qardaşlığından danışdı, axırda da gur səsiylə
bağırdı: "Yaşasın Azərbaycan xalqı!".
Mən
1982-ci ildəki bu iki Şuşa səfəri
barədə nə üçün bu qədər ətraflı
yazıram?
Çünki
Şuşa dağlarının
başını bürümüş o gözəl dumana
baxa-baxa həzz aldığımız o çağlarda kimin
ağlına gələ bilərdi ki, Şuşanın
özünün başının üstünü qapqara bir
duman bürüyüb və bizim də bundan xəbərimiz
yoxdur?
Kimin ağlına gələrdi ki, cəmi altı-yeddi
ildən sonra Şuşanın başına necə bəlalar
gələcək? Kim düşünə bilərdi ki, irqçi erməni
separatistləri, eləcə də Ermənistandan onlara köməyə
gəlmiş qatillər Şuşa əhalisinin 195 nəfərini
öldürəcək, 165 nəfərini yaralayacaq, 150 nəfərini
əlil edəcək, 552 körpə yetim qalacaq, 58 nəfəri
girov götürüləcək, 20000 insan qaçqın
düşəcək, hətta Üzeyir bəyin, Natəvanın,
Bülbülün heykəlləri də güllələnəcək?
Heç kim.
Natəvanın güllələnən heykəli
açılışını keçirdiyimiz həmin abidə
idi.
Mən o
uzaq 82-ci ildə qeydlərimi yazanda heç ağlıma gələrdi
ki, Natəvanın abidəsinin açılış mərasimində
Sayat Novanı o cür oxuyan, gur səsi ilə
"Yaşasın Azərbaycan xalqı!" bağıran
Qurgen Qabrielyan altı-yeddi ildən sonra ən qatı və qəzəbli
Dağlıq Qarabağ separatçılarından biri olacaq?
O vaxt
yazmışam ki, o, ürəkdən oxuyurdu, ancaq mənim xəbərim
olmayıb ki, onun ürəyi həmin anlarda tamam başqa bir mənəvi
məkanda imiş, "Yaşasın Azərbaycan
xalqı!" - deyərkən, onun ürəyi
tamam başqa bir əxlaqla döyünürmüş.
Ancaq bu
barədə bir az sonra.
2
Bir
müddət bundan əvvəl istedadlı jurnalistimiz Rəşad
Nəsirovun "Azərbaycan milli mətbuatının
inkişafında şuşalı ziyalıların rolu
(1875-1935)" kitabına (Bakı, Mütərcim, 2018)
yazdığım ön sözdə də xüsusi qeyd
edirdim ki, Şuşa mühitini təsvir etmək xüsusi
bacarıq, səriştə və zövq tələb edir və
yalnız ona görə yox ki, olduqca zəngin və rəngarəngdir
- bu öz yerində, həm də ona görə ki, bu
mühitdə Şuşa camaatının hiss-həyəcanının,
dünyabaxışının, yumorunun ifadəsi olan məxsusi
bir kolorit var, necə ki, Şəkinin, yaxud
Naxçıvanın, Lənkəranın və başqa yur
yerlərimizin hərəsinin öz məxsusi koloriti var. Rəşadın
kitabının yaxşı cəhətlərindən biri də
onda idi ki, o, dəqiq tarixi faktlar və hadisələrlə bərabər,
məhz həmin Şuşa koloritini də duya, hiss edə
bilmiş və bunu göstərməyi bacarmışdı.
Aydın məsələdir ki, mühit
öz-özünə yaranmır, mühiti insanlar yaradır və
biz bu insanları Haqverdiyevin hekayələrində, Nəcəf
bəyin pyeslərində, Üzeyir bəyin komediyalarında,
Çəmənzəminlinin, İlyas Əfəndiyevin əsərlərində
görmüşük, tanımışıq. Bu mühiti, bu koloriti Fikrət
Əmirovun, Sultan Hacıbəyovun, Niyazinin simfoniyalarında,
Xan və Seyid Şuşinskilərin, Bülbülün və
şuşalı xanəndə Məcidin oğlu Rəşid
Behbudovun ifalarında hiss etmişik və Cıdır
düzünə qaranlıq düşəndə hərdən
adama elə gəlir, elə bil, birdən-birə Niyazinin idarəsi
ilə "Koroğlu"nun uvertürası səslənir.
Bunları yazarkən, bir epizod yadıma düşdü.
İlyas Əfəndiyev Bülbülün ifasını
çox bəyənirdi, xətrini də istəyirdi və
onların arasında qarşılıqlı səmimi və
mehriban bir münasibət var idi. 1950-ci illərin sonu,
yay vaxtı idi və biz Şuşadaydıq. Gözəl,
günəşli bir gündə radio ilə
Bülbülün lent yazıları verilirdi, təsnifləri
oxuyurdu və İlyas Əfəndiyev Bülbülə qulaq
asa-asa:
- Qəribədir...
- dedi. - Həmişəki Bülbüldü, yüz dəfə
qulaq asdığımız təsniflərdi, amma
Şuşada bunlar elə bil, başqa cürə səslənir.
Elə bil, sənə deyir ki, evdə niyə oturmusan, dur,
çıx şəhərə, get Cıdır düzünə,
Mehdi bağına get, o havanı çək sinənə,
yaxşı şeylər barədə fikirləş...
Yeri
düşmüşkən deyim ki, vaxtilə mən İlyas
Əfəndiyevin dayısı, yəni onun anası və mənim
nənəm Bilqeyis xanımın böyük qardaşı,
görkəmli teatr xadimi Cəlil bəy Bağdadbəyovun
Respublika Ədəbiyyat və İncəsənət arxivində
saxlanan xatirələrini nəşr üçün
çapa hazırladım və o kitabda (Cəlil bəy
Bağdadbəyov. Xatirələr və etnoqrafik
qeydlər, Bakı, "Qapp-Poliqraf", 2002.) Cəlil bəyin bilavasitə gördüyü, təmasda
olduğu, dinlədiyi, oxuduğu100-dən çox (!)
Şuşa xanəndələri, şairləri,
aşıqları, toy lotuları, təlxəkləri,
instrumental ifaçıları haqqında çox maraqlı və
yığcam oçerklər, məlumatlar, Şuşa
toylarından tutmuş adət-ənənələrəcən
qiymətli etnoqrafik qeydlər var. Ən başlıcası isə
Cəlil bəy 1987-ci ildə Şuşada doğulub,
boya-başa çatandan sonra, Peterburqda, Moskvada təhsil
almışdı, Bakıda yaşayırdı, ancaq mənim
tanıdığım bütün şuşalılar kimi,
Şuşa koloriti onun canına hopmuşdu və xatirələrini
də o cür bir hissiyatla yazmışdı.
Mən
artıq neçənci dəfədir ki, bu yazıda
"Şuşa koloriti" ifadəsini işlədirəm,
ancaq doğrusunu deyim ki, bunun ifadənin məğzini sözlə
ifadə etməyə çətinlik çəkirəm və
məşhur, məşhur olduğu qədər də sadə
və dəqiq bir deyim yadıma düşür: "Musiqini
sözlə duymaq olmaz, onu gərək hiss edəsən".
Baxın, cəmi yeddi not var və bu yeddi notla əsrlər
boyu böyük simfoniyalardan, opera və baletlərdən
tutmuş, mahnılaracan minlərlə, milyonlarla əsərlər
yaranıb və yaranır. Notu bilən musiqiçilər həmin
notlardakı musiqini ifa edirlər və o notları tanımayan
bizlər isə həmin musiqini hiss edirik - hiss etməsək
onu nə sevə bilərik, nə də yadda saxlayarıq,
tanıyarıq. Notu bilməyən virtuoz
ifaçılar (el sənətkarları) da, ifa etdiklərini
hiss etməsələr necə çala, necə oxuya, oynaya
("filan hava sümüyümə düşür"
deyimini xatırlayaq) bilərlər? Musiqidən uzaq birisi
iş görə-görə dodaqaltı nəyi isə
zümzümə edirsə, bunu da ona hissiyatı diktə edir.
Burası da çox mühüm cəhətdir ki, notu bilən
həmin musiqiçinin özü də o musiqini hiss etməyəcəksə,
notları qurucasına ifaya köçürəcəksə,
bu da robot ifası olacaq, sözlə işləyən
istedadsız şairin, nasirin yazdıqları kimi, onun da
ifasının heç bir emosional təsiri olmayacaq.
Kolorit də
belədir, onu gərək görəsən, hiss edəsən
və Şuşa koloritini də hiss etmək
üçün, heç olmasa bir dəfə Şuşaya gəlmək
lazımdır, onsuz da bir dəfə gələndən sonra
Şuşaya tez-tez gəlmək istəyəcəksən.
Mən Şuşada ilk dəfə nə vaxt olmuşam?
İndi bunu fikirləşəndə yadıma gələn
odur ki, hələ məktəbə getmirdim və yay günlərinin
birində - mən o günü həmişə böyük
bir səbirsizlik və həyəcanla gözləyirdim -
axşam qatara minib, səhər Horadiz stansiyasında
düşürdük. O stansiyada Faytonçu Həbib kişinin səsi indiyəcən
qulağımdadır:
-
İlyas, xoş gəlmisən!..
Nənəm Bilqeyis xanım 1913-cü ildə Həbib
kişinin faytonunda gəlin getmişdi və Həbib
kişinin faytonu Füzulidə (o vaxtkı Karyagində) yeganə
fayton idi ki, hələ də Horadiz stansiyasına gəlib-gedirdi. Mənə elə gəlirdi
ki, Həbib kişi o faytonu ilə
Füzulidən yox, hansısa bir nağıllar aləmindən
gəlir və ümumiyyətlə, Şuşa səfərlərimiz
mənim üçün elə nağıllar aləminə
getmək idi.
Ancaq biz Həbib
kişinin faytonuna sığışmırdıq və mən
çox istəsəm də o faytona yox, bizi qarşılamağa
gələn qohumlarla maşına - o qəhvəyi cod kətanla
örtülmüş "Villis" maşını da
gözümün qabağındadır - minib, əvvəlcə
İlyas Əfəndiyevin əmisi Zəkara kişigilin
yaşadığı Molla Məhərrəmli kəndinə
(rəhmətlik Şamama Həsənovanın bütün
SSRİ-də məşhur olan "1 May" kolxozu) gedib,
onlarda çay içirdik, sonra da Füzuliyə gedirdik,
iki-üç gün də Füzulidə qalıb, səfalı
Molla Nəsrəddin yolu ilə Şuşaya qalxırdıq.
Bu fayton
xatirəsini tamamlamaq üçün onu da deyim ki, mənim
çox arzuladığıma görə, İlyas Əfəndiyevlə
birlikdə iki dəfə maşınla yox, Həbib kişinin
o faytonunda yola çıxmışıq: bir dəfə
Füzulidən Gorazıllı kəndindəki qohumlarla
görüşmək üçün, bir dəfə də
İlyas Əfəndiyev vaxtilə Füzuli orta məktəbində
ona dərs demiş, sonralar qocalıb nəyə görəsə
Tuğa köçmüş rus dili müəlliməsi ilə
(təəssüf ki, o yaşlı rus qadınının
adını xatırlamıram) görüşmək, necə
yaşadığını bilmək istəyirdi, bunun
üçün Tuğa getmişdik.
3
Müharibədən sonrakı dövrdə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının Şuşada məşhur
"Yazıçılar Evi" deyilən bir yaradıcılıq
evi var idi və yay aylarında yazıçılar (bəzən
də başqa sənət adamları) həm işləmək,
həm də istirahət etmək üçün ailələri
ilə birlikdə ora gəlirdilər (hətta olurdu ki,
yüksək vəzifə sahiblərindən də kiminsə
ailəsi gəlib, orda istirahət edirdi). Şuşalı Ələsgərovların
bu üçmərtəbəli böyük mülkü,
barlı-bağatlı böyük həyəti şəhərin
hündür və səfalı bir yerində yerləşirdi
və elə bil, o hava, o mənzərə, o Şuşa
aurası yaradıcı adamın qolundan tutub, onu yazı
mizinin arxasına aparırdı.
İlyas
Əfəndiyev, Fikrət Əmirov, Süleyman Rəhimov,
Balaş Azəroğlu və Mədinə Gülgün, Cəfər
Xəndan, Hidayət Əfəndiyev, Cahanbaxış, Qasım
Qasımzadə, Bayram Bayramov, Məsud Əlioğlu,
Əliağa Kürçaylı, Əlfi Qasımov 1950-ci illərdə,
60-ın əvvəllərində ailələri ilə birlikdə
yay aylarını çox zaman həmin
"Yazıçılar Evi"ndə keçirirdilər,
Mirzə İbrahimov da Ali Sovetin sədri işlədiyi vaxtlar,
bəzən bir neçə günlüyə tək gəlirdi.
Bir nəfəri də ayrıca yada salmaq istədiyim
üçün, yenə haşiyə çıxmaq istəyirəm.
1955-56-cı
illərdə - o zaman mən 6-cı-7-ci siniflərdə
oxuyurdum - Xudadat bəy Əzizbəyov da qızının ailəsi
ilə birlikdə "Yazıçılar Evi"ndə
istirahət edirdi və indi, bu sətirləri yazarkən, mən
fikirləşirəm ki, hündürboylu, şümşad
görkəmli, səliqə ilə geyinən, istirahətdə
olduğuna baxmayaraq, qalstuk taxan bu yaraşıqlı adam o
zaman XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərindəki
Şuşa və ümumiyyətlə, Azərbaycan mütəfəkkir-maarifçilərinin,
ziyalılığının həyatda qalmış (sinfi
mübarizəni, 37-ni yaşamış) barmaqla sayılan
nümayəndələrindən biri idi. Xudadat bəy
şuşalı idi, Şuşa real məktəbini
bitirmişdi, Şuşada məşhur "Rəşidiyyə"
məktəbini yaratmış və özü də həmin
məktəbdə dərs demişdi, sovetləşmədən
sonra isə Bakıya getmişdi və orada
yaşayırdı. Rus, alman, fransız, ərəb, fars dillərini
mükəmməl bilirdi və onun tərcüməsində
Cek Londonun, Taqorun əsərləri, eləcə də rus
dilinə tərcümə etdiyi "Mehman" (Süleyman Rəhimov)
povesti Şuşa Dövlət Kitabxanasının fondunda
varıydı. Az danışan adam idi,
ancaq hərdən İlyas Əfəndiyevlə, Fikrət
Əmirovla söhbət edirdi və yadımdadır, bir dəfə
hələ nisbətən cavan olan Firudin Şuşinski də
həmişəki kimi, İlyas Əfəndiyevlə
görüşməyə gələndə belə bir
söhbətin üstünə çıxdı. Atam:
- Firudin,
eşidirsən, bunları yaz... - dedi.
Firudin
Şuşinski də əsl Şuşa
koloritli bir insan idi və bilmirəm, onun arxivində belə
bir yazı var, ya yox?
O da
yaxşı yadımdadır ki, bir dəfə Fikrət
Əmirov:
- Xudadat bəy,
- dedi. - Şuşadakı eviniz durur?
Xudadat bəy
gülümsəyib, o zaman mənimçün bir az qəribə görünən bir cavab verdi:
- Bizim evimiz
deyil... - dedi və söhbəti dəyişdi.
İndi
fikirləşirəm ki, bu "bizim evimiz deyil" sözləri
ziyalı bir Şuşa bəyinin
içindəki çox ağrıların, çox
acıların ifadəsi olub.
Orasını
da deyim ki, Xudadat bəy çox qiymətli bir "Azərbaycanca-rusca
lüğət" hazırlayıb və adı ara xətlə
çərçivəyə alındığı
üçün, belə görünür ki, vəfatından
sonra nəşr olunmuş o lüğət (Bakı, Azərbaycan
Dövlət Nəşriyyatı, 1965" indiyə qədər
mənim yazı mizimin üstündəki lüğətlərin
arasındadır.
Azərbaycanda
yalnız sənətin yox, ictimai fikrin inkişafında da Şuşa mütəfəkkirlərinin, siyasi
və ictimai xadimlərin rolu böyük olub, ancaq yalnız həmin
mütəfəkkirləri, xadimləri, ziyalıları yox,
sadə peşələri ilə də məşhur
şuşalılar vardı ki, onları unutmaq mümkün
deyil.
Qəssab Abış yadıma düşür.
Ət almaq lazım olanda Bilqeyis nənəm bazara
özü gedirdi və hərdən mən də onunla
gedirdim. Bazarın girəcəyində bir nalbənd
dükanı var idi və o nalbəndin (heyif ki, onun da
adını unutmuşam) odda qıpqırmızı
qızarmış dəmiri ağır çəkiciylə
döyəcləyə-döyəcləyə nal düzəltməyinə,
eləcə də bazardakı alış-verişə
baxmağa çox həvəsim var idi. Nənəm ət
almaq istəyəndə qəssab Abış salaməleykümdən
sonra:
- Bilqeyis
xanım, - deyirdi. - Nə bişirəcəksən?
Nənəm:
- Yarpaq
dolması, - deyirdi.
Qəssab
Abış soruşurdu:
-
Neçə nəfərlik?
Nənəm:
-
Abış, altı-yeddi nəfərlik olsun, - deyirdi.
Qəssab
Abış uzun və ülgüc kimi iti
bıçağının yüngül bir zərbəsi ilə
qabağındakı qarmaqlardan
asılmış təzə ətlərin birindən bir
parça dolmalıq (məhz dolmalıq!) kəsib, əvvəlcə
nazik bir kağıza bükürdü, sonra tərəziyə
qoyurdu və o ətdən bir az götürməyə, ya da əlavə
etməyə ehtiyac yox idi, çünki müştəri
arxayın idi: nəlik və nə qədər istəyibsə,
Qəssab Abış o cür və o qədər də ət
verib.
Biz
Şuşaya gələndə qohum-əqrəbanın, dostların
evində, ya da Şuşanın girəcəyindəki
"İstirahət evi"ndə yox, dediyim kimi,
"Yazıçılar Evi"ndə qalırdıq və
Arsen adlı bir erməni oranın həm komendantı, həm
də gözətçisi idi, əynində həmişə
nimdaş erməni libası olan qoca anasıyla, arvadı, rus
qadını Yeva, oğulları Arkadi ilə bir yerdə elə
orda da qalırdı. Yevanın əvvəlki rus
ərindən Vova adlı göygöz, sarışın
(tipik rus balası!) bir oğlu da var idi və Arsen onu
oğulluğa götürmüşdü, bir yerdə
yaşayırdılar. O zaman Yazıçılar
İttifaqı Ədəbiyyat Fondunun direktoru, yəni Arsenin
bilavasitə müdiri erməni Nerses Brutens adlı
keçmiş KQB işçisi idi və o da Bakı xəstəxanalarının
hansısa birindəsə psixiatr həkim işləyən
oğlu Karenlə birlikdə guya vəziyyətlə
tanış olmaq üçün hərdən bir-iki
günlük gəlib orda qalırdı.
Xeyli
sonralar məlum oldu ki, həmin psixiatr Karen Sovet İttifaqı
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsində (yəni əslində,
SSRİ-nin ən ali rəhbərliyində)
Beynəlxalq əlaqələr şöbəsi müdirinin
birinci müavinidir və "perestroyka" vaxtı da Mixail
Qorbaçovun köməkçisi işlədi. Dağlıq
Qarabağda erməni irqçi separatizminin baş
qaldırmasında, sovet rəhbərliyinin, şəxsən
Mixail Qorbaçovun dolayısı ilə həmin
separatçılığı dəstəkləməsində
Karen Brutensin hansı rolu olub-olmayıb - bunu dəqiqliyi ilə
indi ancaq Allah bilir və bu yazını yazanda mən internetə
baxıb gördüm ki, o, yəni Karen Nersesoviç Brutens 92
il yaşayaraq, 2017-ci ildə ölüb. Başqa
bir səciyyəvi faktı isə qeyd edim ki, 1980-ci illərin
sonlarında irqçi erməni separatizmi baş qaldıran
vaxt eşitdim ki, Arsenin həmin rus oğulluğu Vova
atalığının erməni familyası ilə o
separatçılığın ən qatı üzvlərindən,
mitinq rəhbərlərindən biridir.
Ancaq yenə söhbətimizdən uzaqlaşmayaq. Yuxarıda
adını çəkdiyim "İstirahət evi"
axşamlar Şuşanın gəzməli gur yerlərindən
biri idi və oranın daimi müdiri də hamının
hörmət etdiyi Əhəd müəllimiydi. O
"İstirahət evi" bütün SSRİ-də
tanınmış bir yer idi və yay ayları Rusiyadan
tutmuş, Orta Asiya respublikalarınacan ora çox adam istirahətə gəlirdi. Axşamlar usta
akardionçu Tapdığın ağappaq akardionunun səsi
Şuşanın aşağı başına
yayılırdı və "İstirahət evi"nin böyük meydançasında tans
başlayırdı. İlk gənclik çağlarımda mənim
də Tapdığın o akardionunun sədaları altında
tans edənlərin arasında olmağım, indi ən gözəl
və bir az da yumorlu Şuşa xatirələrimdən
biridir.
Bu da, yəqin
maraqlı bir cəhətdir ki, mən Şuşada olanda
"Yazıçılar Evi"ndə istrahətə gəlmiş
uşaqlardan, yeniyetmələrdən çox,
şuşalı uşaqlarla, yeniyetmələrlə dostluq
edirdim və bu sözləri yaza-yaza o dostlarımla
Cıdır düzündəki Qırxpilləkənlə az
qala alpinistlər kimi Daşaltı çayına enməyimiz,
13-14 yaşıında olsa da, Şuşa meşələrindən
odun qırıb gətirib satan, böyük ailələri
üçün pul qazanan Əbülfətlə tez-tez
kol-kosun içində böyürtkan yığmağa getməyimizi
(Şuşa böyürkanının dadı tamam başqa
idi!), futbol oynayanda 1 nömrəli qapıçımız
İmranın pişik kimi atılıb penalları
tutmasını, kasıb bir qadın olan keçmiş bəy
qızı (Mehdi bəyin qızı) və bizim qohumumuz Mina
xalagilin həyətində onun oğlu Allahverdi ilə birlikdə
ocaq kənarında oturub Mina xalanın sacda qovurduğu
sütül noxudu ləzzətlə yeməyimizi,
Zarıslıdan köçüb gələn, qonşuluqda
yaşayan və mənim də dostum olan İnqilabın evdə
bişirdikləri isti təndir çörəklərini
"Yazıçılar Evi"nə gətirib
satmasını, hansı bir həvəslə axşamlar
Şuşa yay kinoteatrında filmlərə
baxmağımızı xatırlayıram. O da xatirəmdədi
ki, Əbülfətgili "Yazıçılar Evi"nin həyətinin aşağı darvazası
ilə üzbəüz quru böyürtkan çəpərli
evdə yaşayırdılar və onların məşhur bir
qoçu vardı, çəpərdən atılıb məhəlləyə
çıxanda heç kim o həndəvərdən keçə
bilmirdi, kimi görürdüsə, üstünə
qaçıb, kəllə vururdu.
Ən yaxın dostum isə musiqi məktəbində
oxuyan Tahir idi və tez-tez onların Ağadədəli məhəlləsindəki
evlərinə gedirdim. "Fed" fotoaparatımız var idi - Cıdır
düzü də, elə bil, maqnit kimi o fotoaparatı
özünə çəkirdi - Tahirlə Cıdır
düzünə gedib fotolar çəkirdik və onların
ikimərtəbəli binanın birinci mərtəbəsindəki
evlərində qapı-pəncərəni bağlayıb,
Tahirin böyük qardaşı Tariyelin köməkliyi ilə
qaranlıqda plyonkaların neqativini çıxarırdıq,
o evin qapısı ağzındakı aralıqda oturub,
söhbətləşə-söhbətləşə
bacıları Saranın kəklik otuyla dəmləyib gətirdiyi
çaydan içirdik, rəhmətlik anaları Südabə
xalanın bişirdiyi gözəl nemətlərdən
yeyirdik. Sonralar Tahir Əzimov konservatoriyanı bitirib, uzun illər
Sumqayıt musiqi məktəbində tar dərsi dedi, onun
oğlu Anar bu gün istedadlı və bacarıqlı maliyyəçilərdən
biridir, Tariyel Əzimov Dövlət Neft və Kimya
Universitetinin dosenti oldu, dekan işlədi, geoloq Sara da, yəqin
indi xeyli yaşlaşıb - "vaxt atlı, biz piyada"
deyiblər - ancaq tamam əminəm ki, onlar Bakıda da,
Sumqayıtda da həmişə Şuşa ab-havası ilə
yaşayıblar, 30 illik Şuşasızlıq da daima onlarla
birlikdə olub və bu gün isə, əlbəttə,
Şuşa sevinci ilə yaşayırlar.
Azərbaycan teatrları tez-tez Şuşada qastrol
tamaşaları verirdilər və bu tamaşalar bizim
üçün bir teatr bayramına çevrilirdi. Şuşa camaatı
teatraldır və hələ XIX əsrin ortalarından -
1840-50-ci illərdən başlayaraq Şuşa
ziyalıları tamaşalar hazırlayırdılar, imperiya
teatrları qastrollara gəlirdi və 1943-cü ildə isə
Şuşada Üzeyir Hacıbəyov adına Dövlət
Musiqili Dram Teatrı yaradılmışdı. Ancaq baxın,
müharibənin ağır bir vaxtında
yaradılmış bu teatr uğurlar əldə edə-edə
inkişaf edir və altı ildən sonra, 1949-cu ildə birdən-birə
ləğv olunur, əvəzində isə Xankəndidə
Maksim Qorki adına Dövlət Erməni
Dram Teatrı yaradılır. Bu - sovet "xalqlar
dostluğu" şüarçılığının
açıq-aşkar birtərəfli ifadəsi idi və nə
yaxşı ki, bizim Dövlət teatrlarımız, dediyim
kimi, tez-tez Şuşaya gəlirdilər.
Uşaqlıq çağlarımın heç vaxt
unutmayacağım ləzzətli bir xatirəsi yadıma
düşür. 1950-ci illərin lap əvvəllərində yay
vaxtı idi, bizim Akademik Dram Teatrımız Şuşaya
qastrola gəlmişdi və axşam İlyas Əfəndiyevin
"Bahar suları" pyesinin tamaşasını göstərirdilər.
Uğur rolunu rəhmətlik Süleyman
Tağızadə ifa edirdi və zal da həmişəki kimi
dolu idi. Tamaşada belə bir mizan vardı
ki, Uğur yarıuzanmış halda yerə dirsəklənir
və tamaşa zamanı Süleyman Tağızadə o
cür uzananda ayaqqabısının biri ayağından
çıxıb, səhnənin kənarında yerə
düşdü. Birdən yer tapmadığı
üçün ayaq üstə dayanmış elə mən
yaşda gombul bir oğlan - səhv etmirəmsə, adı
Vaqif idi - qaça-qaça gəlib Süleyman Tağızadənin
ayaqqabısı düşmüş corablı
ayağını qıdıqladı və hamımızı
gülmək tutdu, sonra hamı əl çalmağa
başladı, heç bir qanqaraçılığı da
olmadı, aktyorların da kefi pozulmadı, əksinə,
rollarını, elə bil, daha artıq bir şövqlə
ifa etdilər, böyük də uğur qazandılar,
çünki tamaşaçılar da, aktyorlar da Şuşa
aurasının altında idilər, Şuşa
aurasının altında olanda isə qanıqaralıq mümkün
deyildi.
O
çağlar mən çoxlu kitab oxuyurdum, sonrakı onilliklərdə
də xeyli kitab oxumuşam və aydın məsələdir,
onların hamısı yadımda qalmayıb, ancaq
Şuşadakı o "Yazıçılar Evi"ndə,
qoz, qara meşə gilası, meşə şabalıdı,
gavalı ağacları olan o böyük həyətin
hansısa bir küncündə hansı kitabları
oxumuşamsa, hamısı təfərrüatı ilə
yadımdadır, elə bil, Şuşa ab-havası o
kitabları həmişəlik olaraq mənim fikrimə hopdurub
- bu da mənimçün bir Şuşa möcüzəsidir.
Uşaqlığımın, yeniyetməliyimin "Şahzadə
və dilənçi", "Robinzon Kruzo",
"Başsız atlı", "Hacı Murad",
"Ovod", "Spartak" kimi sevimli kitabları yadıma
düşəndə, o saat Şuşanı, o
"Yazıçılar Evi"ni, o böyük həyəti,
oradakı insanları xatırlayıram.
Əziz
oxucu! Görürəm ki, mən
uşaqlığımın, yeniyetməliyimin, ilk gənclik
çağlarımın Şuşası haqqında
yazdıqca yazacağam, fikir məni uzaqlara, uzaq olduqca da
yaxınlaşan xatirələrə aparacaq və bu, artıq
bir məqalənin yox, bir kitabın həcmi olacaq, ona görə
də bu söhbəti uzatmıram.
Sağlıq olsun.
4
1991-ci
ilin sonları, ya 92-nin əvvəlləri idi, hər halda
Şuşa tarixinin qapqara 8 may günündən bir neçə
ay əvvəl biz, yəni mən, Əkrəm Əylisli və
Anar birlikdə camaatla görüşmək, imkanımız
daxilində nəsə etmək üçün Ağdamdan
helikopterlə Şuşaya uçduq. Bu mənim Şuşaya
son səfərim idi və Şuşa
artıq həmənki Şuşa deyildi - həmin binalar idi, həmin
küçələr, həmin Cıdır düzü idi,
ancaq Şuşa əvvəlki Şuşa deyildi.
Bakıdakı hərc-mərcliyə görə güvənc
yerinin olmaması, əlacsız bir vəziyyət yaratması,
elə bil ki, Şuşa aurasını
qırıq-qırıq sındırmışdı və o
sınıqlıq nəinki Şuşa camaatının sifətindəki
şuxluğu aparmışdı, Şuşanın
küçələrinə, binalarına da, Cıdır
düzünə də hopmuşdu.
Bu
yazını yazarkən fikirləşirəm ki, sənət
adamları üçün əslində, Şuşa
böyük bir yaradıcılıq evi idi və biz hər dəfə
Şuşaya gedəndə, elə bil ki, yaradıcılıq
ezamiyyətinə gedirdik - Şuşa ruh verirdi,
əsərlərimiz yazılırdı və bu əsərlər
ədəbiyyatımızın, musiqimizin, rəngkarlığımızın
inkişafında mühüm rol oynayırdı.
Bütün tədqiqatlarımızda, publisistikamızda, xatirələrimizdə
Şuşa geniş mənada (sənətin bütün sahələrində)
Azərbaycan mədəniyyətinin, ilk növbədə də,
xanəndəlikdən tutmuş, estrada
ifaçılığınacan, "Koroğlu"dan və
"Qız qalası"ndan, "Sevil"dən və
"Min bir gecə"dən tutmuş, simfonik muğamlara və
"Sənsiz", "Sevgili canan" kimi dahiyanə
romanslaracan Azərbaycan musiqisinin inkişafında müstəsna
yeri və rolu olan məkan kimi təqdim olunurdu ki, bu da, əlbəttə,
həqiqətin ifadəsidir. Eyni zamanda mühüm siyasi hadisələr,
maarif və mədəniyyət sahəsində əldə
edilən nailiyyətlər, şəhər mədəniyyətinin
inkişafında və yayılmasındakı prisipial
uğurlar baxımından da Şuşa Azərbaycan
tarixinin zəngin məkanlarından biridir və bu sözləri
təsdiqləmək üçün adlar çəkməyə,
faktlar sadalamağa, elə bilirəm ki, ehtiyac yoxdur.
Ancaq bu məkanı, bu ruh verən Şuşanı biz məhz
Azərbaycanın mədəni mərkəzi, məhz Azərbaycan
xalqının mənəviyyatının bir parçası
olduğunu dünya ictimaiyyətinə çatdıra
bilmişdikmi?
Yox.
Şuşanın
özünü, Cıdır düzündən, İsa
bulağından, Səkili bulaqdan, Şəmilin
bulağından, Daşaltından, Turşsudan tutmuş,
Topxana və Kirs meşələrinəcən bütün bu
gözəllikləri, oranın havası, suyu ilə bərabər
təbiətin bəxş etdiyi bir cənnət-məkan kimi vəsf
edirdik, igidlərimizin Qarabağ atlarının belində
Cıdır düzündə çapmaqlarını
qürurla qələmə alırdıq və bu da təbii
bir cəhətdir, həqiqətdir, ancaq məsələ
burasındadır ki, bütün bunları özümüz
yazıb, özümüz oxuyurduq, özümüz deyib,
özümüz həzz alırdıq - yalnız bu qədər.
Biz ikili
standartlar dünyasında Şuşa və
ümumiyyətlə, Dağlıq Qarabağla bağlı
törədilə biləcək aqressiyanı, fəlakəti
hiss etməmişdik, "xalqlar dostluğu"
haqqındakı sovet şüarçılığı
bizim vətəndaşlıq qayələrimizi mürgüyə
vermişdi.
Şuşa
azad olunandan sonra Fərhad Bədəlbəyli Polad
Bülbüloğluyla birlikdə Şuşaya getmişdi və
Fərhad deyir ki, orada diz çöküb dedim:
- Şuşa, bizi bağışla!
Bu etirafı mən bizim hər birimizin daxili
ittihamının ifadəsi kimi qəbul edirəm.
Bu, ədalətli
bir ittihamdır və nə yaxşı ki, bu gün biz
Şuşanın gələcəyi barədə
düşünəndə özümüzün özümüzə
verdiyimiz bu ittihamdan yayınmırıq, çünki
Şuşa yalnız gözəl havada dincəlmək, gözəl
məclislər qurmaq, gözəl təbiəti vəsf etmək
məkanı deyil, Şuşa böyük milli-mənəvi məkandır.
Bunu da
etiraf etmək istəyirəm ki, mən Şuşanın azad
olunacağını görəcəyimə inanmırdım,
bu mənim içimdə bir yara idi, çünki bu otuz illik
erməni işğalının təcrübəsi göstərdi
ki, dünyanı ikili standartlar idarə edir və İlham
Əliyev həm Prezident, həm də Ali Baş Komandan kimi məhz
bu ikili standartlar dünyasında ortaya son dərəcə ciddi
və son dərəcə də cəsarətli iradə qoydu.
Bu iradə
nəticəsində Azərbaycan əsgəri
Şuşanı və adlarını bir-bir yazacağam: Cəbrayılı,
Füzulini, Qubadlını, Zəngilanı, Hadrutu,
Laçını, Ağdamı, Kəlbəcəri
işğaldan azad etdi.
Şuşanı sevən, Şuşaya bağlı olan
və bu yazıda adını çəkdiyim (və çəkmədiyim)
insanların çoxu rəhmətə gedib və mən
çox da təəssüf edirəm ki, onlar
Şuşanın, qalan torpaqlarımızın azad
olunmasını görmədildir.
Çox heyif.
Bu gün
Şuşa dağlarının
başındakı duman yenə su kimi aydınlıq gətirən
dumandır.
Bu gün
Şuşa yenə öz aurasının
altındadır.
7 mart 2021
Bakı
ELÇİN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 20 mart.- S.2-4.