Sabit Rəhmanın sosial kuklaları
Dünya
çapında XVIII yüzilin ən böyük ədəbi
siması F.M.Volter deyirdi ki, tanrılar insanların aqibətini
yüngülləşdirməkdən ötrü ümid və
yuxunu onlara bir əlac kimi göndəriblər.
Dünya
çapında XVIII yüzilin ən böyük filosofu
İ.Kant isə F.M.Volterin fikrini bəyənib bu iki əlaca
gülüşü də əlavə edirdi. Beləliklə, biz
görürük ki, ümid, yuxu, gülüş mental
müstəvidə psixolojinin məlhəmi kimi, terapevtik
üsul kimi qavranılır, xilasedici missiya yerinə yetirir.
Mən
Volter və Kantdan təqribən üç yüzil sonra,
insan aqibətini yüngülləşdirən və həm də
əcaib şəkildə ağırlaşdıran bu əlaclar
sırasına sözü də qatardım.
İnsan
ümidsiz, yuxusuz, gülüşsüz, sözsüz
çox tab gətirə bilmir; çökür,
yaşamır: insan suya, çörəyə, havaya, oda
möhtac olduğu qədərincə bunlara da
möhtacdır. Halbuki nə ümid, nə yuxu, nə söz,
nə də gülüş maddidir: onların
hamısının şəcərəsi ruha bağlı;
onların hamısı ruhun mövcudluğunun sübutu,
psixikanın cilvələnməsi. Təpədən
dırnağa kimi materiyadan oluşmuş insan yaşam
"mühərriklərini" qeyri-maddi aləmdən
alır: onun davranışına, yuxusuna, niyyətinə,
ümidinə, sözünə və gülüşünə
ruh hakim. Sensasion bir şeydir ki, məhz formasız,
ölçüsüz, fakturasız ruh insanın
varlığını bu dərəcədə etkiləməyə
qabil.
Qəribədir,
ruhsal aləmdə ümid, yuxu, gülüş və söz
yaranışın dörd ilkin əlamət-ünsürünə
birəbir uyğundur. Belə ki:
Ümid
havadır;
Yuxu sudur;
Gülüş
oddur;
Söz
torpaqdır.
Bunlardan hər
hansı biri yoxsa, insan dəlilik və intihar astanasında dayanıb
ölüm qapılarına baxır. Bu dörd ruhsal
"ünsür"lə insan, sanki öz psixikasına
bilgisayar tənzimləyicisi kimi restart verə bilir. Ümid,
yuxu passivdədir, gülüş, söz - aktivdə.
Ümidlə yuxu daim insanla birgədir, insanın
yanındadır, gülüşlə söz isə gedib
qayıtmaq sərbəstliyinə malikdir.
Çünki
ümid, yuxu, gülüş, söz psixoloji təhlil müstəvisində
özünümüdafiə və özünüifadə
sisteminin təməlidir, libido başlanğıcı ilə
toplumsal qadağalar enerjisinin diffuziya gərginliyində eqonun
sipəridir və sublimativ mahiyyət daşıyır. Nədən
ki, hər bir istəyin, hər bir marağın arxa tərəfində
həmişə bir cəza, bir qorxu pusquda dayanıb məqam
gözləyir. Əslində, ümid, yuxu, gülüş,
söz "mən"in dışarı qıcıqlara
reaksiyasıdır, özünüqoruma
yaradıcılığıdır, libidonun, (K.Yunqun yararlandığı
psixi enerji anlamında) ruhsal transformasiya naqilləridir. Fikrimi
başqa cür ifadə edib də deyə bilərəm ki,
ümidin, sözün, gülüşün, hətta yuxunun
özü belə, fərdi yaradıcılıqdır;
yaradıcılıq olduğu üçün də
sublimasiyadır, sublimasiyanın primitiv ilkin pillələridir.
Gerçək dünyanın qorxularına,
ağrılarına qarşı insan, möcüzəli bir
şeydir ki, qeyri-maddi
dünyanı - ruhunu çətir tutur: real vəziyyətlər,
münasibətlər, sosial şərait insanı incidəndə
o, ümidində, yuxusunda, gülüşündə,
sözündə sığınacaq tapır.
Bugünün
müstəvisindən sovet dönəminə boylananda Sabit Rəhmanın
dramaturgiyası da dövrünün siyasi-kulturoloji gəlişmələri
kontekstində ictimai-sosial, toplumsal-psixoloji enerjinin sublimasiya
variantı kimi görünür. Sabit Rəhman pyeslərini
oxuyarkən, onun ayrı-ayrı personajlarını dinləməyə
başlarkən, cümlələrini, niyyətlərini,
davranışlarını təhlilə çəkərkən
birinci növbədə düşünürsən ki, ya rəbb,
bu cür insanları müəllif haradan götürüb
öz əsərlərinə daxil edib; onlar ki piçi
burulmuş, eqodan məhrum, cansız kuklaları, müəyyən
sosial funksiyanı yerinə yetirən bəsit mexanizmləri,
marionetləri xatırladırlar.
Məhz
burada gizlənir Azərbaycanın ədəbi-bədii tənqidində
S.Rəhman dramaturgiyasına heç də birmənalı
olmayan münasibətin səbəbi. Məsələ bu ki,
onun komediyaları realizm parametrlərində təhlilə gəlmir:
onları bu istiqamətdə araşdırarkən
bütün konstruksiyalar həməncə sökülüb
dağılır. Çünki S.Rəhmanın pyesləri
gerçəkliklə fantosmaqoriyanın
qonşulaşdığı sərhəddə mövcuddur.
Onun komediyaları azərbaycanlı mentallığında
sovet sosialist mühitini hiperrealizm üslubunda yansıdan əsərlər
kimi çözülür. Belə ki, xarakterin hər
hansı bir cizgisi bədii şişirtmə yolu ilə
gerçəkçi tabloda fantasmaqorik bir şəkildə
görüntülənir.
S.Rəhman
personajlarının böyük əksəriyyəti paranoya vəziyyətinə
düşmüş çaşqın adamlar kimi definisiya
oluna bilər. Dahi rus rejissoru V.E.Meyerhold N.V.Qoqolun "Müfəttiş"
komediyasını təhlil edərkən onun qəhrəmanlarında
necə ki potensial paranoikləri, əndazəsiz spirtli
içki qəbulundan sonra şizofren-maniakal sayrışmalar
yaşayan məmurları görmüşdü, mən də
eləcə, S.Rəhmanın, tutalım, "Toy" (1938)
pyesinin iştirakçılarını psixikası zədəli
adamlar qismində qavradım. Müəllifin bu əsərinin
qəhrəmanları N.V.Qoqolun personajlarından daha axmaq bir vəziyyətdədirlər.
Əgər rus dramaturqunun dünyaca məşhur pyesində,
yalançı bir müfəttiş həngaməsi varsa da,
orada bir müfəttiş kabusu dolanırsa da, S.Rəhmanda
müfəttiş faktorundan əsər-əlamət belə
yoxdur: heç kim müfəttiş-filan gözləmir. Di gəl
ki, buna rəğmən hamı öz içində daim bir
müfəttiş xofu ilə gəzir, hamı bir-birində təftişçilik
əlamətləri, təftişçilik niyyəti
aşkarlayıb heç cür səmimi münasibətlər
müstəvisinə çıxa bilmir. Çünki onlar
1938-ci ilin cəza düşərgəsi parametrlərini
yansıdan kolxozda yaşayırlar: bura müfəttiş gəlmir,
ona görə yox ki, hər şey qaydasındadır; gəlmir
ona görə ki, hamı total nəzarətdədir və
hamı da bir-birini aşkar şəkildə güdür və
güdə-güdə bir gün öz içində müfəttişi
tanıyıb onunla sövdələşmə yapır.
Azərbaycanın
ədəbiyyat və teatrşünaslarına yaxşı məlumdur
ki, milli mədəniyyət çərçivəsində
"kərəmovçuluq" müəyyən neqativ sosial
təzahürü eyhamlaşdıran bir işarə, bir rəmz,
bir ifşa konsepti olub. Çoxları elə başa
düşüblər ki, S.Rəhman öz əsərində
ifşa pafosuna qapılıb Kərəmovu tənqid edir: onlar
bilə bilməyiblər ki, mahiyyət etibarilə, xislət
etibarilə Kərəmov kimdir. Məsələ bu ki, Kərəmov
hiperrealist bir formatda kolxoz tablosuna çəkilmiş bir şəkildir
və bu xortdana bənzər şəkildə heç bir
xarakter əlaməti yoxdur. Kərəmov sistemin girovudur, təlxəyidir,
kuklasıdır, cəza düşərgəsində yerləşən
kolxozun hiperrealist maskasıdır və bu adamın gerçək
prototipini axtarmaq mənasızdır.
Pyesdə
Kərəmov permanent keflidir, onun danışığı
da, rəftarı da məntiqsizdir: nə etdiyinin, nə
söylədiyinin fərqinə varmır. Təsadüfi deyil
ki, heç kim kolxoz sədrindən
çəkinmir, qorxmur, Kərəmovu ciddi qəbul eləmir:
hamı zavallını lağa qoyub kukla kimi onunla məzələnir.
Kərəmovun da buna qarşı kəskin, konkret etirazı,
təpkisi görünmür: o qədər gücsüz,
çarəsizdir ki, heç dəmirçi Musa ilə bacara
bilmir.
Onda belə
çıxır ki, bu komediya ambivalent anlaşılan
toy-fantasmaqoriyadır, ispan kinorejissoru Luis Bunuel
personajlarının yuxusu üslubunda bir oyun-məzhəkədir,
məhsuldarlıq bayramında gerçəkləşən
kolxoz karnavalıdır. Çünki faktiki olaraq bu komediyada
heç bir ağrı-filan özünü büruzə
vermir. Sonucda aydınlaşır ki, Kərəmov pambıq
kimi yumşaq, xeyirxah, inadcıllıq göstərmədən,
səhvlərini asanlıqla etiraf edən bir kimsədir.
Bayaqdan bizdə anormal adam təəssüratı oyadan Kərəmov
pyesin finalında, hamının toyu bir-birinə
qatışdığı zaman, bəlkə də, öz həyatının
ən ağıllı cümləsini söyləyir: "Elə
mənə də toy elədiniz. Yaxşısı budur,
çalın, özüm öz toyumda oynayım". Burada
artıq toy ambivalent olub cəza ilə qonşulaşır,
sosial kastratlıq sindromunu eyhamlaşdırır: sanki əsərdə
Kərəmovun niyyəti, məqsədi elə
öz-özünə toy tutmaq idi və pyes boyu o, elə bu məqama
hazırlaşırdı. Buradan da belə
aydınlaşır ki, demə, Kərəmovun müfəttişi
elə Kərəmovun özü imiş və onun toy rəqsi
hiperbola səviyyəsinə çatdırılmış bir
kolxoz xortdanının rəqsi
olmalıdır.
Maraqlısı
budur ki, Sabit Rəhman öz personajlarını marionet kuklalar
kimi sevib əzizləyir, yumor həddini aşıb kinayə,
şəbədə, satiraya keçmir, zarafat və lətifə
parametrlərindən çıxmır. Ona görə ki,
Sabit Rəhmanın tənqid və ifşa hədəfi
ayrı-ayrı kuklalaşmış fərdlər, sosial tiplər
deyil, məntiqdən məhrum, dar düşüncəli
qeyri-adekvat adamlar törədib onları vəzifə
başına gətirən sistemdir. Dramaturqun komediyaları
başdan-ayağa fərdi və sosial qorxunun
sublimasiyasıdır. S.Rəhman, fikrimcə, öz pyeslərilə,
öz gülüşü ilə dövrünün, zəmanənin
xofundan, totalitar rejimin basqılarından azad olub, yaxın dostu
M.Müşfiqin və digər Azərbaycan
ziyalılarının faciəsinə bu şəkildə
etiraz eləyib deyib ki, millətin dəyərli
oğullarının güllələndiyi, sürgünə
göndərildiyi dönəmdə xalq fantasmaqoriya
koordinatlarında yaşamağa məhkumdur. Bu fantasmaqorik
dünya sovet gerçəkliyilə assosiasiya yaratsa da,
heç də onun əksi deyil. S.Rəhmanın ədəbi-bədii
dünyası içi tikansız zarafatla, gülüşlə,
koloritli atmacalarla dolu Şəki
lətifələrinin dünyasıdır, harada ki o,
personajları ilə sanki öz xovlu, məxmər kuklaları
kimi davranır, onları gah acıqlanıb bir az incidir, gah da
yumşalıb bir az tumarlayır.
Kərəmov,
dəmirçi Musa, Mirzə Hüseyn, Mindilli, Əliqulu, Bərbərzadə
və onlar kimi digər
personajlar folklor kökənli maskalar, ya da kuklalar qismində təsnif
edilə bilərlər. Təsadüfi deyil ki, mən bu
obrazları dahi gürcü kuklaçısı, rejissoru,
"Qəm eləmə", "Mimino" kimi bədii və
çoxsaylı qısametrajlı filmlər ssenaristi Rezo
Qabriadzenin marionetlərinə, sosial kuklalarına bənzədirəm.
Sabit Rəhman öz komediyaları, ssenariləri ilə sanki Azərbaycanda
lətifələr silsiləsi yaradır və bu silsilə
sistemin zavallı, mağmın, çaşqın vəziyyətə
saldığı insanların gülməli əhvalatlarını
danışır.
Aydın TALIBZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 20
mart.- S.5.