İstanbulun fəthi, Amerikanın kəşfi,
qızıldərililərin soyqırımı.
1915-ci il, Əli bəy
Hüseynzadənin Stokholmda etdiyi
məruzə və Co
Baydenin uğursuz bənzətməsi
Bir dəfə sübh azanının səsinə İstanbulda oyandım...
Azan səsi Süleyman Qanuninin tikdirdiyi Şahzadə camesinin minarəsindən yayılırdı.
Səhər.
Cemal Süreyanın "Üvercinka"da dünyaya doğru getdiyi Laləli.
Mən isə cameyə tərəf gedirəm... Yolun sağ tərəfində Fəth Şəhidlərinin uyuduğu yaşıllığa qərq olmuş kiçik bir məzarlıq var. 1453-cü ildə İstanbulun fəthi zamanı şəhid olan 18 alpərənin məzarı burdadır.
Altı əsrdir ki, bu millət öz şəhidlərini belə əzizləyir...
***
İstanbul Fəth olunanda Amerika qitəsi kəşf olunmamışdı.
Amerikanın kəşfi İstanbulun fəthindən sonra gerçəkləşdi.
"Məlumdur ki, Amerikanın kəşfi şərəfi Kristofor Kolumba aiddir... Bir neçə millətlər vardır ki, bu şərəfə iştirak iddiasında bulunuyorlar... Osmanlı türkləri deyirlər ki, biz İstanbulu fəth etməsə idik, avropalılar Hindistana ayrı yollar arayıb, Amerikanın kəşfinə müvəffəq olmaz idilər... Fransızca "Fiqaro" qəzetəsinin verdiyi xəbərə baxılarsa, türklərin Kolumdan çox əvvəl Amerikaya getmiş olduqları anlaşıyor". (Əli bəy Hüseynzadə).
Amerika kəşf olundu. Burda min illərdən bəri qızıldərili bir toplumun yaşadığı görüldü. Amerika qitəsində yaşayan qızıldərililər bu qitəyə nə zaman yerləşib? Qitənin ilk sakinləri kimlərdir? Bu sual daha çox XX yüzildən etibarən gündəmə gəlir. Bakıda isə bu məsələ 1905-ci ildən sonra araşdırılmağa başlanıb. Durub-dururkən, Əli bəy Hüseynzadə yuxarıda da bir-iki cümləsini xatırlatdığım "Kristof Kolumbmu, yoxsa türklərmi?!" adlı məqalə ilə çıxış edib. Avropa mətbuatına istinadən Amerika qitəsinin bəzi qəbilə və əşirətlərinin dilinin türkcəliyinə dair tədqiqatlardan bəhs edib. Yazı "Həyat" qəzetində dərc olunandan bir-iki ay sonra Amerikanın mətbuat vəkilləri Hovard Tomson və Heliks Gerson hansı səbəbləsə Bakıya gəlib, Hüseynzadə ilə görüşmüşdülər. Hovard Tomson da söhbət əsnasında qızıldərili bəzi qəbilə və əşirətlərin dilində türkcə elementlər olduğunu bir daha təsbit etmişdi. Amerika qızıldərililərinin leksikasında Araz, Bərdə, Alma, Çala, Çənə, Sapul, Kara, Kara Ayaq, Keçə, Törə kimi sözlərin yer aldığını yüz il sonrakı tədqiqatlar da təsdiqlədi. Amma daha əvvəl, ötən əsrin ilk illərində bu məsələlərin əsassız olmadığını qeyd edən Hüseynzadə yazırdı ki, "bir tərəfdən türkoloqlar Baykal gölü sahillərində "Orxon mədəniyyəti" adlanan qədim bir türk mədəniyyəti kəşf etmiş olduqlarını və digər tərəfdən, Sibirin uzaq şərqinə qədər yakut qəbilələri kibi ancaq türk əqvamının yayılmış olduğunu və Amerikaya ən qədim zamanlarda Berinq boğazı vasitəsilə ancaq Sibirin müntəhasından yol olduğunu nəzərə alırsaq, "Fiqaro" qəzetəsində yayılmış xəbərin həqiqətdən xali olmadığını anlarız".
Hüseynzadə həmin məqaləsində o günlərdə dünyasını dəyişmiş Amerika etnoqrafi Kuşinqi xatırlatmışdı. "Kuşinq bədəvi qövmlərin (qızıldərililərin) əhvalını mütaliə üçün gedib həmin qəbilənin içində 15 ilə qədər yaşayıb. Kuşinq məzkur xalqın əhvalına dair bir çox hekayət, tarixi rəvayətlər və əfsanələr toplamışdır. Bunlar vasitəsilə isbat etmişdir ki, Zuni qövmi Berinq boğazından keçib Amerika qitəsinə gəlmişdir. Hətta bunların həyat hekayətlərində gəldikləri yollara dair işarət və məlumat vardır". Sonrakı, yəni çağdaş tədqiqatlarda məhz 14-18 min il əvvəl Berinq boğazından bura keçən Zuni qəbiləsinin nağıllarının bəzi türk nağılları ilə eyniyyət təşkil etdiyi təsbit edildi.
Amerika qızıldərililərinin mənşəyi ilə bağlı məlumatlar bilirəm ki, indi çoxları üçün yenilik deyil. Amma nəinki Azərbaycanda, hətta Türkiyənin özündə belə türkoloqlar, etnoqraf və linqvist alimlər bu məsələlərin türk dünyasında ilk dəfə Bakıda, özü də XX yüzilin əvvəllərində elmi dövriyyəyə buraxıldığını bilmir. "Kolumbmu, yoxsa türklərmi?!" məqaləsini həm də o səbəbdən təfərrüatı ilə xatırladıram. Həmin məqaləsində Əli bəy onu da qeyd etmişdi ki, "Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir" ünvanlı məqaləmizdə xatırlatdığımız kimi, Baykal yaxınlığında Orxon çayı kənarlarında tuk-yu, yaxud türk-oğuz türklərinə dair fövqəladə mühüm araşdırmalar aparan Peterburq və Helsink-fors türkoloqlarının Meksikaya elmi heyətlər göndərəcəklərini ümid ediyoruz. İstanbulda hənuz böylə şeylərin qədrini biləcək dərəcədə hazırlıq yoxdur...".
Sonrakı təşəbbüs 1930-cu illərdə Atatürkdən gəldi. Prototürklərin yayılma arealı və köç yolları diqqəti çəkdi. Şimali Amerikada da bir çox yer adlarının türkcə olduğu bilindi və Atatürk, hətta yaxınlarından birinə, yəni Ənvər Paşanın qudası Təhsin bəyə Mayatəpək soyadını verdi (qızıldərili mayaların dilində "təpə" təpək deməkdir) və Atatürk Təhsin Mayatəpəki qızıldərililərin mədəniyyətini, Maya uyğarlığını araşdırmaq üçün Şimali Amerikaya diplomatik nümayəndə olaraq göndərdi...
...1906-cı ildə Amerika mətbuat vəkili Hovard Tomson Bakıda Hüseynzadəyə bir də bu xəbəri vermişdi: "Qızıldərililərə məxsus bir çox qədim əsərlər, üzərində heroqlif yazısı olan daşlar, rəsmlər, fotoqrafiyalar və sairə bu gün Birləşmiş Ştatların paytaxtı olan Vaşinqtonda hifz olunmaqdadır".
İndi Amerikada belə muzeylər çoxdur. Və yəqin,
ötən həftə, aprelin 24-də "erməni
soyqırımı" ifadəsini işlədən Amerika
Prezidenti Co Bayden həmin muzeylərə baş çəkməmiş
deyil.
Yenə də tarixə qayıdaq. "İstanbul
fəth edildi, Amerika kəşf olundu. Avropalıların
kəşf olunan Amerikada etdikləri vəhşilikləri,
qaniçiciliyi tarix kitablarında oxuduqca insanın tükləri
biz-biz duruyor!" (Ə.B.Hüseynzadə).
Bayden də Amerika qitəsinə köç etmiş,
orada vəhşiliklər törətmiş həmin
avropalıların soyundandır. Devlət Bahçelinin
srağagün Türkiyə Böyük Millət Məclisində
İstanbulun fəthi tarixini - 1453-cü ili
xatırladıb söylədiyi kimi: "ABŞ yönətiminə
soruyorum, pəki, o zaman siz hardaydınız? Avropadan
qaçanlar və ya sonu məlum olmayan bir macəraya
atılıb okeanı aşanlar belə o tarixlərdə hənuz
ortalıqda görülmürdü. İndi
yaşadığınız coğrafiyanın əsl sahibləri,
hətta dərilərinin rəngindən dolayı qətl
etdiyiniz milyonlarca insan mutlu və hüzurlu bir şəkildə
həyatlarını yaşayırdılar".
Baydenin
soyqırım bənzətməsi ilə
anımsadığı 1915-ci il hadisələrinə,
Çanaqqala və erməni məsələsinə diqqəti
cəlb edən və Avropanı Türkiyə
qarşısında sorumlu tutan Əli bəy Hüseynzadə,
1917-ci ildə "Stokholmda, Dünya savaşının
önünə keçib müharibələri bir an əvvəl
ümumi bir sülhə qovuşdurmağa bir yol bulmaq
üçün toplanan" beynəlmiləl sosialist konqresində
məruzə etmişdi. Məruzənin indiyə qədər
Azərbaycanda çap olunmamasını nəzərə
alıb onun tam mətnini sitat gətirmək istəyirəm:
"Osmanlı dövlətindəki millətlərin
bağımsızlığını qazanması
üçün, eyni zamanda, Asiya və Afrikadakı
bütün qövmlərin
bağımsızlıqlarını qazanmaları lazım gəlir.
Kapitalist imperializminin bu savaşda meydana
çıxardığı problemlər arasında türk məsələsinin
sosialistlər tərəfindən diqqətlə ələ
alınması gərəkdir. Sosialistlərin bir qismi bu
xüsusda kapitalist dünyanın, islam aləminə
qarşı aldıqları tövrü, tələsik
hökmləri kontrolsuzca mənimsəməkdədir. Labour
Party (Leyboristlər Partiyası), Türkiyənin gələcəkdə
Millətlər Cəmiyyətindən
çıxarılmasını istəməkdədir. Yəni bu sosialist partiya Osmanlı
İmperatorluğunu yıxmaq və parçalamaq istəyən
istilaçı kapitalist görüşü qəbul
etmiş, sosialistlik iddiasına rəğmən kapitalist
zehniyyət içində qalmışdır. Burada bir məsələ meydana çıxır.
Sosialist Partiyaların əsaslı vəzifələrindən
biri kapitalist və imperialist görüşün tələsik
hökmlərindən qurtulmaq olacaqdır. Müsəlman
düşmənliyi, türk düşmənliyi bu hökmlərin
başında gəlir. Halbuki yalnız
Labour Party deyil, alman və fransız sosial-demokrat
partiyalarından bir çoxunda bu hökmlər davam etməkdədir.
Buna qarşı 1908-ci il Türk
inqilabı bu şikəst dünyagörüşünü
ortadan qaldırmaq amacını güdməkdə idi. İmperatorluğa girən ünsürlərdən
hər birinin haqlarını qəbula, onlar arasında bərabər
haqlara görə hür bir nizam qurmağa doğru gedirdi.
Bunun üçün öncə Türkiyənin
səhhətini qazanması və bu səhhət
yardımıyla Şərqdə yeni bir barış
düşünüləcəkdi. Fəqət imperialist
dünya Türkiyəyə bir dəqiqə nəfəs
aldırmadı: Daha bu təşəbbüsün üzərində
düşünməyə vaxt qalmadan... səbəbsiz olaraq
Trablisə hücum etdi. Sonra da böyük
kapitalist dövlətlər Türkiyəni
parçalamanın tətbiqatına girmək və
hazırlanmağa vaxt buraxmamaq üçün Balkan
savaşını icad etdilər. Sosialistlər
arasında yalnız böyük Jaures, Osmanlı dövlətinin
parçalanmasının sosialist idealına ayqırı
olduğunu gördü və bunu çox açıq olaraq
ifadə və müdafiə etdi. Ona
görə türk inqilabına dəyər verilməli, Şərqdə
parçalama siyasətindən vaz keçilməlidir. Türkiyənin gələcəkdə Societe des
Nations-a (Millətlər Cəmiyyətinə) həqiqi bir
üzv olması üçün ixtilalın bütün əsərini
tamamlamasına imkan verilməlidir. Müsəlmanların
və Osmanlı dövlətinin millətlərarası təşkilatdan
çıxarılması böyük bir ədalətsizlik
olduğu kimi, ayrıca çox böyük bəsirətsizlik
olacaqdır. Çünki bu surətlə
İslam aləmini gələcəkdəki barış
baxımından təhlükəli bir qaynaşma içində
buraxmış olacaqdır. Halbuki bu aləm
modern mədəniyyətdə bir yer almağa böyük bir
istək duymaqdadır. Əgər
böyük Jaures tragik bir surətdə ölməmiş,
Stokholm Konqresində aramızda bulunmuş olsaydı, bu
çox yayğın olan türk düşmənliyi
(turcophobie) ilə mücadilə edərdi. Çünki o, Türkiyənin mühafizəsinə
və bağımsız Türkiyənin Şərqdə
barışı davam etdirmək üçün biricik təminat
olduğuna qane idi. Türklərin dünya
savaşına girmələri də imperialist
saldırmaların doğurduğu bir əmrivaki olmuşdur.
Çanaqqala zəfəri imperialist dünyanın irəliləməsi
üçün bir baraj olmuş və bu böyük hadisə
Doğu millətlərinin oyanmasına imkan
hazırlamışdır...".
Azərbaycanlı professor beynəlxalq tribunada Türkiyənin
və türk millətinin haqqını bu şəkildə və
bu sözlərlə müdafiə edirdi. Onda hələ Birinci
Dünya savaşı bitməmiş, Osmanlı imperatorluğu
tamam çökməmiş, Türkiyə Cümhuriyyətinin
qurulmasına isə sayılı illər qalırdı...
XX yüzilin əvvəllərindəki həqiqətlər
Amerikanın tarix kitablarında varmı, yazılıbmı? Varsa, necə
var? Məsələn, amerikalı gənclərin orta və
ali məktəblərdə "Avropa cəmiyyət
tarixi", "Dünya tarixi" kimi kitablardan oxuyub-öyrəndikləri
bunlardır: "Osmanlı sultanı Abduhəmid 1915-ci ildə
erməniləri ruslara yardım etməklə haqsız yerə
suçlayaraq, ölkədə yaşayan bütün ermənilərin
öldürülməsini əmr etdi... Soyqırım
iki yüz min erməninin ölümü ilə nəticələndi.
(M.Perry). "Ənvər Paşaya görə, türk və
müsəlman olmayan kimsələr Türkiyəyə sadiq ola bilməzdilər. Paşa 1915-ci ildə bir
milyon erməninin öldürülməsi əmrini verdi. (B.L.Linder).
Kitabdan-kitaba
ötürülən bu tezislərdə
göründüyü kimi, dəyişən yalnız guya
genosidə məruz qalmış ermənilərin
sayıdır...
Ədəbiyyat
kitabları da belə yalanlarla nəfəs alır... Bu yalanlar yüz ildir ki, Amerika gəncliyinin
süuraltına yeridilməkdədir.
Bizdə isə 1914-15-ci illərdə Osmanlının
sınırları daxilində ermənilərin törətdiyi
məzalimlər, vəhşiliklər barədə Hüseyn
Cavidin "Qars və Oltu ətrafında alçaqcasına qətl
və yağma edilən məzlumlar üçün"
başlığı ilə yazdığı şeirdən
başqa modern bir ədəbi örnək tapmayacaqsınız. Fəqət,
o şeir də sovetlər dönəmində Cavidin əsərlərinə,
sadəcə, "Məzlumlar üçün" adı ilə
daxil edilib. Qars və Oltu ətrafında
alçaqcasına qətl və yağma edilən məzlumların
kimliyi mətndən çıxarılıb. Şeirdə Cavidin həm ənənəvi humanizmi,
həm də milliyyətçi görüşləri
iç-içədir. Həm indiki kimi erməni məzaliminə
nəinki seyirçi qalan, hətta bəzən ona dəstək
olan dünyaya, həm də erməni təcavüzünə
məruz qalan türklərə - bizə xitabdır...
Qars və Oltudakı vəhşətlərin mənzərəsi
isə tükürpədicidir. Bütün kişilər
qətl edilmiş, 1500-ə yaxın qadın və uşaq
Oltu çayında boğulmuşdu. Qars və
Oltudakı türk zərərdidələrinə maddi və
mənəvi yardımları isə Bakıda İslam Xeyriyyə
Cəmiyyətini quraraq və özü də yarım milyon
qızıl pul ianə edərək Hacı Zeynalabdin
Tağıyev gerçəkləşdirmişdi.
Tağıyevin rəhbərliyi ilə Bakı və gəncəli
sahibkarların və ziyalıların timsalında Azərbaycan
cəmiyyəti Qars və Oltunun fəlakətdən
qurtulması üçün, Qars zərərdidələrini
- sağ qalsalar da canlı cənazə kimi çöllərə
səbil olmuş kimsəsizləri himayə etmişdi... Əsas məsələ yetim qalmış türk
çocuqlarını qorumaq idi.
Cavidin
şeiri isə 1915-ci ildən qabaq, 1914-cü ilin dekabrında
Naxçıvanda yazılıb... Şeirin
varlığı da isbat edir ki, soyqırımını,
genosidi 1915-ci ildə türklər ermənilərə
qarşı deyil, 1914-cü ildə ermənilər türklərə
qarşı törədib. Hüseyn Cavid 1914-cü ildə
Qarsda, Oltuda öldürülən körpələrin,
qadınların faciəsinə bu misilsiz poetik lövhəni
yaratmaqla ayna tutmuşdu:
Kəfənli çölləri al lalələr
qılar təmcid.
O
qarlı dağları təzyin edən qızılgüllər
Deyil cənazə... birər xəndədir, həyata
gülər.
Gülər
bəni-bəşərin duyğusuz səfillərinə,..
Fəqət
qalanlar, o bikəslər - ah ya Rəbbi!
Nə
yapsın!? İştə qoşar canlı bir cənazə
kibi.
Qoşar
zəlami-fəlakətdə ac, soluq, bihuş,
Qoşar ümidi-səadətlə müztərib, mədhuş.
Qoşar,
qoşar da arar bir şərareyi-iman,
Arar zəlami-fəlakətdə şöleyi-vicdan.
Fəqət
nə çarə!? Sönər həpsi, yoq
ümidi-nicat.
Qulaqlar
iştə sağır, kimsə dinləməz, heyhat!..
...Ah, əvət,
həp dəyişdi ruhi-bəşər,
Hökm edər şimdi başqa fəlsəfələr.
Haq, ədalət,
təbiət iştə bu gün
Əbdi-məzluma
qarşı pək küskün...
Yaşadan
kainatı qüvvətdir,
Gücsüzün həp nəsibi zillətdir.
Yaşamaq
istəsən çalış, çabala,
Rəd
olub gurla, bərq olub parla!
Yoqsa fəryadü
nalə zaiddir,
Bir həqiqət
bu: "əzməyən əzilir!..".
Maraqlıdır,
iki həftə əvvəl Paşinyanın Ermənistan
parlamentindəki sərsəm çıxışına cavab
olaraq Azərbaycan Xarici İşlər Nazirliyi 1937-ci ildə
erməni müstəntiqlərinin zavalına
uğramış Hüseyn Cavidin Siyavuşun dilindən
yazdığı sözlərlə cavab verdi:
"Ağır məğlubiyyətdən nəticə
çıxarmayan baş nazir Paşinyana elə onun istinad
etdiyi şeir dili ilə izah etmək istərdik. Hüseyn
Cavidin dediyi kimi:
Yurdumuzu
çiynəyən
Sayğısız
hər kim olsa
İnan
ki, çox sürmədən
Diz çökəcək qarşıda".
Məncə, bu, həm milli-məfkurəvi ədəbiyyatımızın,
həm də bu ədəbiyyatın dilində danışan
diplomatiyamızın mənəvi zəfəri idi.
Bayden İstanbulu Konstantinopol adlandırdı.
Devlet Bahçeli demişkən, Bayden "bir de
Konstantinopolis ibarəsini kullanmışdır. Osmanlı
İmperatorluğunda böylə bir isimləndirməylə
anılan bölgə və ya bir şəhər yoxdur. Bizim İstanbulumuz vardır və dünyanın ən
böyük Türk şəhəridir. Okeanın ötəsindən
baxınca necə gördüklərinin, nəyi görmək
istədiklərinin bizim nəzərimizdə bit qədər dəyəri
olmayacaqdır. Konstantinopolis səhifəsi 568 il
öncə qapanmışdır".
568 il öncə İstanbulun fəthi "o
vaxtın şərtlərinə görə Asiyanı
Avropanın istilalarına qapamış olurdu" (Yahya Kamal
Bayatlı).
Bir də 1915-ci ildə Əli bəy Hüseynzadənin
təbirincə, "Çanaqqala zəfəri imperialist
dünyanın irəliləməsi üçün bir baraj
olmuş və bu böyük hadisə Doğu millətlərinin
oyanmasına imkan hazırlamışdır".
Söz sözü gətirir. Uzun illər Azərbaycanda
Hüseynzadənin Stokholm konqresinə qatıla bilmədiyini
yazdılar. Türkiyədə də bu məsələlər
geniş araşdırılmadı. Amma nəinki konqresə
qatıla bilməmək, nəinki konqresdə
çıxış... O günlərdə İsveç
paytaxtına gəlmiş Hüseynzadə rus sosialist nümayəndələriylə
faydalı təmaslarda bulunmuş, alman sosialistlərinin liderləri
ilə, o cümlədən Birinci Dünya müharibəsindən
sonra Almaniyanın ilk prezidenti olan Evertlə
görüşüb söhbətləşmiş, hələ
üstəlik, ermənilərin türk milləti əleyhinə
apardıqları propaqandaya qarşı antipropaqanda yapmaq məcburiyyətində
qalmışdı.
Bayden erməni soyqırımı məsələsini
yenidən dünyanın gündəminə gətirdi. Əslində,
Bayden təkcə Türkiyə-Amerika münasibətləri
baxımından deyil, ümumilikdə, Amerika tarixi
baxımından yanlış addım atdı. Bununla Bayden öz əcdadlarının əməllərini
də dünyanın siyasi gündəminə gətirdi.
Hamı yenidən xatırladı ki, onlar
Amerikada yerli əhalini - qızıldərililəri kütləvi
şəkildə qırıblar.
Aprelin
24-dən üzü bəri keçən bu bir neçə
gündə politoloqlarımız Baydenin bu
açıqlamasının ardından daha nələr ola biləcəyini çözür, proqnozlar
verir. Kədərli gözləntilərdən biri də budur
ki, Amerikadan sonra ondan çəkinən bəzi Avropa ölkələrində
də uyğun açıqlamalar verilə bilər...
Hansı
Avropa?
XX yüzildə Amerika qızıldərililərinin
mifolojisini tədqiq edən struktural antropologiyanın
qurucularından Levi Stross "bəlli mədəniyyətlərin
və sivilizasiyaların başlanğıcındakı ilk
halqa qızıldərililərdir", - deyə Avropasentrizmin
ehkamlarını dağıtdı.
Dünya
tarixində ilk sistemli genosid isə Amerika qitəsində
qızıldərililərin kütləvi şəkildə məhv
edildiyi illərdə baş verib...
28 aprel
2021
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 1 may.-
S.2-3.