Ali Baş Komandan, müqəddəs
savaşımız və
simvollarımız
Simvollaşma ünsiyyət prosesində
fərqli qavrama, təcrübə və təfəkkür priyomları
vasitəsilə gerçəkliyin
mədəni təşkili
üsuludur, bir obrazın başqa obrazla əvəzlənməsi
prosesidir. Görkəmli rus filosofu A.F.Losev
qeyd edir ki, "simvol" termini yunan mənşəli
"syumbolon" sözündən
götürüb, "işarə",
"əlamət", "parol", "siqnal",
"dövlətlər arasında
ticarət münasibətləri
sahəsində müqavilə"
mənalarını bildirir.
Mənalar və dəyərlər
daşıyıcısı üçün simvolun anlamlı olması vacibdir, yəni simvola sistemi həmin mədəniyyətin
metadili kimi çıxış etməlidir.
Ona görə alman filosofu E.Kassırer qeyd edirdi ki,
insanın təbiətinə
də, bəşəriyyət
tarixinə də açarı məhz simvolik fəaliyyətinin təhlilində aramalıyıq.
Torpaqlarımızın işğaldan azad olunması ərazi bütövlüyümüzün bərpası və milli qürur hissinin qaytarılması ilə bağlı ideyanı özündə
təcəssüm etdirən,
sosial - təşkiledici
funksiya daşıyan simvolik sistemə ehtiyac duyulurdu. Bölgədə və ölkədə yaranmış yeni geosiyasi, etnomədəni gerçəklik yeni simvolik modelləşdirməni
labüdləşdirdi. Simvollaşma
prosesi sosial-kodlaşdırıcı
xarakter daşıdığından
yerində və vaxtında baş tutmalıdır. Bu simvollar xalqın ürəyincə olmalı
idi, xalqın inandığı, güvəndiyi
simvollar olmalı idi.
Tarix boyu Azərbaycan xalqının
özünəməxsus simvol
sistemi mövcud olub. Onun yaddaşı
zamanın amansız fırtınalarında, tarixin
qaranlıq dalanlarında
onun çoxunu salıb itirib. Yaddaşının xana boşluğuna
yad, süni simvollar yol tapa
bildi. Nə gizlədək, 70 ilin sovet simvolikası yaddaşımızı xeyli
zədələdi...
Ağır, taleyüklü situasiya ənənəvi yaddaş
simvollarını (Təbriz,
Araz, Gülüstan və s.) bir qədər arxa plana keçirdi. İkinci Vətən
müharibəsi yeni simvollarını mütləq
ortaya çıxartmalı
idi.
Simvollaşma nəticəsində İkinci
Qarabağ müharibəsi
"Vətən müharibəsi"
kimi, "Haqq-ədalət
savaşı" kimi
yaddaşımıza əbədi
həkk olundu.
Müqəddəs savaşımızın ən
müqəddəs simvolu
üçrəngli, Ay-ulduzlu
bayrağımız oldu. Vətən müharibəsində
xalqımız sözün
əsl mənasında
bir bayraq sevdası və coşqusu yaşadı.
Ölkə başçısı
qürurla bildirir:
"İkinci Qarabağ
müharibəsində Azərbaycanda
yaşayan bütün
xalqların nümayəndələri
(...) Azərbaycan bayrağı
altında ölümə
gedirdilər", yaxud:
"Azərbaycan yeni dövrə qədəm qoydu. Bölgədə və ölkəmizdə
tamamilə yeni geosiyasi vəziyyətdir.
Ona görə də biz bütün addımlarımızı
düzgün atmalıyıq
ki, daim qələbə qazanaq, Azərbaycan bayrağı
daim yüksəklərdə
olsun".
Prezidentin cəbhələrdən hər
müjdə xəbərilə
üçrəngli bayrağımız
şəhər və
kəndlərimizi, küçə
və prospektlərimizi
bəzədi - ölkə
başdan-başa "bayraq
gülüstanına" döndü. Qardaş Türkiyə
Cümhuriyyətinin hilalı
ilə Ay-ulduzumuz qoşalaşdı. "Bir millət, iki dövlət" mübarək formulu öz simvolik vəhdətini tapdı.
Türk insanının simvolik vəhdəti-vucuduna bir qutsal simvol da
- Pakistanın yaşıl
hilalı da qoşuldu. Üç
simvol bizi tək qoymadı, bizi ürəkləndirdi,
düşmənin gözü
töküldü...
44 günlük Vətən
müharibəsi dövrünün
simvol yaratma siyasətini məhz Ali Baş Komandan müəyyənləşdirdi. Düşünürəm ki, onun estetik-simvolik
resurslardan məharətlə
istifadə etməsi milli səfərbərliyi
təmin edən amillərdən biri oldu.
Dilimizdə "yumruq" ifadəsi birliyi, birləşməyi
bildirir. Məsələn:
"Bütün Azərbaycan
xalqı, Azərbaycanda
yaşayan bütün
xalqların nümayəndələri
bir yumruq kimi birləşərək
düşməni məğlub
edib torpaqlarımızı
işğaldan azad ediblər" (İ.Əliyev).
"Dəmir yumruq" ifadəsi isə cənab Prezidentin siyasi iradəsini və əzmini, şanlı ordumuzun qüdrətini ifadə etdi. Onun yumruq jesti simvolik
dilə transformasiya olundu, xalqımız tərəfindən söz-əməl
vəhdətinin parlaq
təzahürü kimi
qarşılandı.
Prezidentimizin "Dəmir yumruq"u
7-dən 77-yə hamının jest simvoluna çevrildi və artıq Hərbi Qənimətlər
Parkında "dəmir
yumruq" heykəlləşib...
Haqq-ədalət savaşımızın simvolik
mənası özündə
qutsal dini-mənəvi
simvolikanı birləşdirdi. Prezident İlham
Əliyevin dağıdılmış,
viran edilmiş dini məbədlərimizi
- Ağdam Cümə
məscidini, Şuşada
Gövhər ağa məscidini, Zəngilanda məscidi ziyarət edərkən həmin hadisəyə və həmin məkanlara müqəddəslik dəyəri
qazandırırdı.
Prezidentin qutsal məkandan - Şəhidlər xiyabanından
Şuşanın azad
olunması müjdəsini
verməsi simvolik məna kəsb edirdi. Həmin gün
30 il didərginlik
əzabı, işğal
ağrısı yaşamış
insanların sevinc göz yaşları yalnız ekzistensial hadisə deyildi, həm də bir milli katarsis
(saflaşma) hadisəsi
idi. Bu katarsis hadisəsi Şuşa
simvolunun emosional qavranılması ilə bağlı idi. Çünki Şuşanın alınması ilahi möcüzə idi.
Cənab
Prezidentin dili ilə desək, "Şuşanın alınması
ümumiyyətlə, ayrıca
dastandır".
Prezident Şuşanın azad olunma tarixini - 8 Noyabrı Qələbə
günü Zəfər
bayramı kimi elan etdi. Bakı metrosunun
yeni stansiyalarından birinə "8 Noyabr" adı verildi. Ən arxaik simvolik strukturlardan biri yoldur. Prezident Füzulidən Şuşaya
çəkilən yolu
"Qələbə yolu"
kimi mənalandırdı:
"...Şuşa şəhərinə
iki avtomobil yolu tikilir. Həmin yollardan
birinin adı "Qələbə"dir". (Prezident İlham
Əliyevin yerli və xarici media nümayəndələri üçün
mətbuat konfransından).
Şuşanın azad edilməsi "Xarıbülbül" simvolunun
poetik kontekstdən ideoloji simvollar sisteminə keçməsini
şərtləndirdi. Simvol müəyyən
işarə mexanizmi vasitəsilə "özünün
invariant mahiyyətində gerçəkləşir"
(Y.M.Lotman). "Xarıbülbül" - Şuşanın
zəriflik simvolu başqa simvolik variantda - Zəfər simvolu kimi sevildi,
yeni estetik predmetə çevrildi: döş nişanı kimi yaxamızı bəzədi.
Qalib Prezident
hər dəfə televiziya ekranlarından bəyan edəndə ki, "Cəbrayıl bizimdir! Füzuli bizimdir!
Qubadlı bizimdir! Zəngilan bizimdir! Kəlbəcər bizimdir!
Laçın bizimdir!
Şuşa bizimdir!" Yurd yerlərimizin adları onun dilində performativ akta (magik sözə və əmələ çevrilməsi) çevrilirdi,
ovsun mətni kimi səslənirdi.
Və bu adların magik təkririni və ardıcıllığını
məşhur yumruq jesti ilə və "Şuşa bizimdir!" mübarək
formulu ilə tamamlayırdı. Çünki 30 ildən sonra yurd yerlərimizin adları artıq xəyallarımızda fərqli
obrazda canlanır.
Ağdam, Füzuli, Qubadlı, Laçın, Kəlbəcər, Cəbrayıl,
Zəngilan, Şuşa
toponimik simvollar kimi yenidən ruhumuza qayıdır...
İkinci Vətən müharibəsi
etno-mədəni dünyagörüşümüzü
yeni simvollarla zənginləşdirdi. Simvolik modelləşdirmə
psixikamızın və
tarixi yaddaşımızın
dərin qatlarını
oyatdı. Bu gün
Prezidentin dilində tez-tez səslənən
"Zəngəzur dəhlizi"
ifadəsi yalnız Azərbaycanı və onun ayrılmaz hissəsi Naxçıvanı
birləşdirən nəqliyyat-kommunikasiya
məkanının adı
deyil, həm də tarixi yaddaşımızın simvolu
kimi aktuallaşmağa
başlayıb. İnşallah,
bu arzumuz da çin olar...
İkinci Vətən müharibəsinin
simvolları xalqımızın
düşüncələrinin, ümidlərinin, nəhayət,
varlığının dünyaya
çatdırılma vasitəsi
idi, ümummilli ideyaların təsdiqi idi. Rəhbər və Sərkərdə kimi İlham Əliyev
şəxsiyyətinin simvolikası həmin simvol
sistemində haqlı və möhtəşəm yerini tutur...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 8 may.- S.20.