Varislər
Vətəndən Vətənə
yubanan gəmi
"Varislər"in
bugünkü qonağı iki bölünmüş
böyük Azərbaycanımızın unudulmaz Xalq şairi,
yazıçı, publisist, gözəl insan, çoxumuzun
yaddaşında "əmi" kimi yaşayan Söhrab Tahirin
qızı, yazıçı-publisist Nəsibə xanım
Tahiri Anadildir.
İki bölünməkdən qorxan
şair
1926-cı ildə Cənubi
Azərbaycanın Astara şəhərində, sənətkar
ailəsində anadan olmuşdu. Uşaqlığı
İran-fars rejiminin milli azlıqlara divan tutduğu dövrə
təsadüf etmişdi. Sadəcə 9-cu
sinfə qədər təhsil ala bildi, sonra ailəyə dəstək
olmaq üçün müxtəlif işlərə baş
vurdu, İranda fəaliyyət göstərən ingilislərə
məxsus neft şirkətində işləməli oldu.
Taleyinə ayrılıqlar
yazılmışdı onun. Bir gün təhsilini
bitirib, qayıtmaq ümidilə anası Nəsibə
xanımın əllərini öpüb,
ayrılmışdı İran Astarasından, amma haradan biləydi
ki, bu ayrılıq uzun çəkəcək, çox uzun.
İllər sonra çoxumuzun dilimizdə əzbər olan:
"İki bölünməkdən
elə qorxmuşam,
Çöpü də ikiyə
bölmərəm daha",
- yazacaqdı.
Gənc yaşlarında siyasi fəaliyyətə
qoşuldu, xalq hərəkatında yaxından iştirak etdi.
Bu barədə bir qədər sonra...
1946-cı ildə Bakıya, ali hərbi təhsil almağa gəldi və sən
demə, bu gəlişi gələcək
ayrılıqların başlanğıcı imiş. Bakıda onun sirdaşı dəniz oldu.
Saatlarla sahildə gəzişir, ucu-bucağı görünməyən
mavi sulara baxır və sahilinə ləpələri
çırpılan doğma Xəzərin bu anlarda onun
doğulub böyüdüyü Astara sahillərinə necə
sığal çəkdiyini təsəvvüründə
canlandırırdı. Söhrab əmi anası
Nəsibə xanımın həsrətini çox çəkirdi.
"Niyə öpməmişəm
ana əlindən,
Ovcunda naz gülü əkməmişəm
heç?!
Hamının nazını çəksəm
də bəzən
Anamın nazını çəkməmişəm
heç",
- deyən
Söhrab Tahir özünə ləyaqətli bir ömür
yolu seçdi. Hamı onu çox istəyirdi.
Şeirlərindəki səmimiyyət, dostlara,
insanlara, bəşəri narahat edən məsələlərə
vətəndaş münasibəti onu otaylı-butaylı Azərbaycana
sevdirmişdi.
Böyük şairimizin qızı,
yazıçı Nəsibə xanım Tahiri ilə
Bakıdakı çay evlərinin birində
görüşdük.
May -
doğuluş və ayrılıq ayı
- Nəsibə xanım, "Varislər"də
görüşürük. Görüşümüzün
may ayına təsadüf etməsinin həm də simvolik mənası
var, çünki dünyaya may ayının 27-də göz
açan Söhrab əmi 90 ildən sonra həyata doğum
tarixindən 23 gün əvvəl, may
ayının 4-də vida dedi. May - həm onun
doğum, həm də anım ayıdır. Ruhu şad olsun.
Mənim onunla şəxsi
tanışlığım 1985-ci ilə təsadüf edir. "Döyüşən
lövhələr" kitabı təzə çap
olunmuşdu o vaxt. Sumqayıta, təhsil
aldığım 16 saylı orta məktəbə şagirdlərlə
görüşə gəlmişdi, çox səmimi
görüş keçirildi, tədbirdən sonra onunla
baş-başa söhbət etmək, məsləhətlərini
dinləmək imkanım oldu.
- Əvvəla,
atamı bu gözəl layihədə
xatırladığınız üçün çox
sağ olun. Bəli, uzun illər may ayının 27-də onun
doğum gününü keçirirdik, artıq 5-ci ildir ki,
mayın 4-də onun anım gününə toplaşır,
xatirəsini ehtiramla yad edirik və hərdən
düşünəndə inana bilmirəm ki, artıq o, həyatda
yoxdur.
- Söhrab əmi
ayrılıqlardan çox yazdı, hətta deyərdim, lap
çox yazdı. Lap əvvəlindən
başlayaq bu ayrılıqların. Məncə,
1946-cı ilə Bakıya gəlməsi onun taleyinə
yazılmış ilk ayrılıq deyildi. O ki qaldı
Azərbaycana gəlməsinə, bunu da özü
seçmişdi. Sizcə, sovetlər birliyindəki xoşbəxt
həyatının şirinliyinə qovuşmaq, İran
istibdadından qurtulmaq, mədəniyyət və təhsil
azadlığından yararlanmaq istəyi dyildimi onu
doğulduğu doğma yerlərdən, sevdiyi insanlardan
ayrı salan?
- Əlbəttə, onun ayrılıqlarının təməli
1945-1946-cı illərdən qoyulmayıb, o bu
ayrılığı ilk dəfə uşaq olanda dadıb. Söhrab
müəllimin atası Əbülfəz Tahiri, əmisi Hidayət
ağa, dayıları Cənubi Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən Demokrat Partiyasının üzvləri
olublar. Dayıları, daha doğrusu, nənəm
Nəsibə xanımın dayıları təqib
olunduqlarına görə siyasi mühacir kimi Bakıya
sığınmışdılar.
Kirmanşahda 11 illik sürgün həyatı
İlk ayrılıq bununla başlamışdı. Astarada onların çox
gözəl evləri, şəraitləri olub, amma siyasi fəaliyyətlərinə
görə atamın 7-8 yaşı olanda ailə 11 illik
sürgün həyatına məruz qalır, Kirmanşaha
sürgünə göndərilir. Qohumlardan
sonra ata yurdundan ayrı düşmək taleyi yazılır
alnına. Təsəvvür edirsinizmi,
yaşıllıqlar içində olan, bərəkətli
Astaradan çıxıb hər tərəfi boz qayalar, şəraitsizliklə
əhatə olunmuş Kirmanşaha getmək artıq faciə
idi. Bildiyiniz kimi, Kirmanşah İran ərazisindəki
Kürdüstan vilayətində yerləşir. Valideynləri, qardaşı ilə br yerdə
sürgün olunmuşdular. Bir
qardaşı da sürgündə anadan olmuşdu. Əmisi ailəsi ilə bir yerdə sürgün
olunmuşdu. Sürgündə hər
şeyi sıfırdan başlayıblar. Atam çox
yaxşı qonşuları olduğunu deyirdi, onları
çox isti qarşılaşmışdılar, hərə
bir cür kömək etmişdi, babam üçün iş
tapmışdılar. Kirayə pulu ödəmək
imkanları olmadan onları evlə təmin etmişdilər,
müxtəlif zəruri ev əşyaları
vermişdilər. Yəni birtəhər
yaşamağa başlamışdılar. Babam dəmirçi
olub, həmin ev sahibi ona dəmirçi ləvazimatları
təşkil edib və babam orada sənətkarlıqla məşğul
olub.
- Atasının, əmisinin siyasi fəaliyyəti
ona sürgün həyatı yaşatmışdı, amma buna
baxmayaraq gənclik illərində, özü də 11 illik
sürgündən sonra siyasi fəaliyyətə
qoşuldu. Yəni bu fəaliyyətə görə
başına gələ biləcək faciələri,
zülmləri düşünmürdümü, qorxmurdumu?
Əşqahilər kim olub?
- Yox,
çünki döyüşkən ruh onun iliklərində
idi. O nəslin kökü öz döyüşkənliyi ilə
seçilən qədim türk tayfası əşqanilərdən
gəlir. Bu tayfanın e.ə. VIII əsrdə
qurduğu Baqtriya padşahlığı mövcud olub. Çox təəssüf ki, artıq ermənilər
bu tarixi də özəlləşdirməyə cəhd edirlər,
bütün türk mənbələrini fars-erməni
qatışığı kimi qələmə verir,
tayfanın özünü isə arşaxidlər kimi təqdim
edirlər.
- Hə, bu mənim üçün
təəccüblü olmadı, yəni
tanıdığımız erməni. Artıq
belə xəbərləri eşitməyə
alışıq olmuşuq.
- Tək
ermənilər olsa, nə vardı ki? İran
dövləti də eyni yolu gedir, min illərdi Turan
ideyasını İrandan silmək istəyir, amma bu fikir
insanların təfəkküründə yaşayır, genlərindədir.
Hətta Firdovsi "Şahnamə"də
Turanı bir qədər aşağılayıcı təsvir
edir, amma əsərin baş qəhrəmanı
Söhrabın anası turanlıdır - türk
qızıdır. Poemada söhbət
İran və Turan adlı iki dövlətin münasibətlərindən
gedir. Məsələn, farsların öz adına
çıxartmaq istədiyi Mitdiratı götürək,
qızının adı Turanduxt olub, farscadan tərcümədə
Turan qızı deməkdir. Yəni fars da,
erməni də nə qədər türk tarixinə şərik
çıxmağa, mənbələri
saxtalaşdırmağa çalışsa belə, bəzən
ilk baxışdan çox kiçik görünən
detallarda məğlub olurlar. Bunu
danışmaqda məqsədim var.
Atam bütün bu tarixi faktları bədii dilin köməkliyi
ilə təsvir edib gələcək nəsillərə
çatdırmaq üçün ömrünü,
sağlamlığını, varlığını sərf
etdi və "ATA" poema-epopeyasını yazdı. Erməni faktoru dünya
tarixində türk mənbələrini laxlatmaq
üçün Avropanın, daha dəqiq desək,
Vatikanın düşündüyü plandır və son 200
ildə bu məqsədlə çox ciddi işlər gedir,
amma bir şey əldə edə bilmirlər.
Sotbis hərracında satılan kitab
Bir
neçə il əvvəl qohumumuz mənə
xəbər verdi, atamın babası Mirzə Məhəmməd
Tahirin əşqanilər tayfasının tarixi haqqında
yazdığı kitab ABŞ-da, Sotbis hərracında
satılıb. Mirzə Tahir dövrünün
tanınmış elm adamlarından biri olub. Məncə,
həmin kitab
türk tarixi üçün maraqlı vəsait
ola bilər, kitabın izinə düşüb
axtarırıq.
- Nəsibə xanım, verdiyiniz məlumatlar
ortaq türk tarixi üçün çox maraqlıdır. Əlbəttə, Söhrab əmi də bu tarixin ən
şərəfli simalarından biridir, amma gəlin layihənin
formatından çıxmayaq. Söhrab
Tahirin şəxsən özündən danışaq.
Və mən güman edirəm ki, siz bu mövzunu genişləndirib
nə vaxtsa sanballı bir yazı ilə bizə təqdim edəcəksiniz.
- Mütləq.
Amma belə geniş
danışmağımın səbəbi də atamdır.
Çünki bir qədər əvvəl qeyd
etdiyim "ATA" eposunda o, məhz bu mövzuya toxunub. Bu onun son əsəridir. O bu tarixi bir kitabda təqdim
etmək istəyirdi. Hətta artıq
ağrıları çoxalmışdı, şəkər
ona nəfəs almağa imkan vermirdi, xəstəxanada
müalicəsini yarıda saxlayıb evə gəldi ki, əsəri
bitirsin. Nə yaxşı ki, bitirdi əsəri.
- Bəs niyə gec başladı
"ATA"nı yazmağa? Hazır
deyildi, yoxsa onun yazılmasına stimul verən nəsə
baş verdi həyatında?
Ulu öndərin verdiyi stimul
- Hə,
stimul verən hadisə oldu. Ulu öndərimiz bir dəfə
ziyalılarla, elm, mədəniyyət xadimləri ilə
görüşdə üzünü auditoriyaya tutub bir sual verdi: "Azərbaycan xalqının qədim
tarixinə, igidlik salnaməsinə nə vaxt öz əsərlərinizdə
yer ayıracaqsız? Bunu siz etməlisiniz, bu,
birbaşa sizin işinizdir". Söhrab
müəllim o görüşdən sonra belə bir əsər
yazmağı qarşısına məqsəd qoydu.
Aramızda olan söhbəti olduğu kimi sizə deyirəm:
"Bu mənim övladlıq vəzifəmdir. Türk
xalqlarının, oğuz tayfalarının 3500 illik tarixi var və
mən bu tarixə öz payımı verməliyəm".
Əsərdə Firdovsinin türk tayfalarına
etdiyi həqarətə tarixi faktlarla cavab verilib. Ən böyük arzularımdan biri həmin eposun
motivləri əsasında tarixi serialın çəkilməsidir.
Məncə, artıq bunun zamanı yetişib.
- Çox gözəl arzudur. Mən də məmnuniyyətlə ssenarinin
yazılmasında əlimdən gələni etməyə
hazıram. Qayıdaq 1946-cı ilə.
Sovet Ordusu İrana girdi və Söhrab Tahirin Azərbaycanda
təhsil almaq şansı yarandı. Yəqin,
gələndə oxuyub geri qayıdacağını
düşünürdü.
- Əlbəttə, oxuyub, bir ildən sonra geri qayıdacağını
düşünürdü. Demək, 1945-ci ildə
Cənubi Azərbaycanda S.M.Pişəvərinin
başçılığı ilə Milli Hökumət
qurulur. Söhrab müəllim həmin
hökumətdə Pişəvərinin möhürdarı
olub, yəni ümumi şöbənin müdiri.
Pişəvərinin
möhürdarı
Milli Hökumətin əsas hədəflərindən
biri "Qızılbaş Ordusu" üçün peşəkar
zabitlər yetişdirmək olub. 1946-cı ildə
Pişəvəri ilə Milli Hökumətin baş prokuroru
Firudin İbrahimi atamı və bir neçə gənci
Bakıya, Ali Ümumqoşun Komandirləri Məktəbinə
hərbi təhsil almağa göndərirlər. Söhrab müəllim artilleriya zabiti idi.
O vaxt
İranda sovetlər birliyi haqqında nağılabənzər
söhbətlər gəzirmiş. İnsanlar
orda yağ-bal içində yaşayır, həyat səviyyəsi
çox yüksəkdir, filan. Onlar Astaradan qatarla bu taya
keçən kimi bütün təsəvvürləri
alt-üst olub, səfalət, kasıblıq qatar
pəncərəsindən baxanda hiss olunurmuş. Uşaqlar qatarın ardınca qaçıb
çörək istəyirmişlər. Atamgil
bundan heyrətə gəliblər. Həm də ölkə
ağır müharibədən təzə
çıxmışdı, başqa necə ola
bilərdi?
Bildiyiniz kimi, İranda Milli Hökumət bir ildən bir
qədər artıq yaşaya bildi. 1946-cı ilin 12 dekabr
günü şah qoşunları Təbrizdə hökuməti
devirir və siyasi fəallara divan tutur. Bir
məlumat oxudum, dəhşətə gəldim, fəal
qızları vəhşi ayılarla eyni qəfəsə
salırmışlar. İnsanlığa
sığışmayan hadisələr baş verib o vaxt.
Məhz bu səbəbdən geri qayıda bilmir, çünki
o dəqiqə edam edəcəkdilər.
Bacaran, canını qurtara bilən keçdi bu taya, orada
qalanların hamısını edam elədilər.
12 Azərin qanlı süqutu
- Beləcə, 1 il
3 il oldu... 3 il... 5 il... və ömür keçdi. Vətən
paramparça olanda adam öz vətənində
də qürbət taleyi yaşaya bilərmiş.
"Qaçaq Nəbi" filmində çox maraqlı mesaj
var: "Arazın o tayı da, bu tayı da mənim doğma vətənimdir",
amma adamın anası var, doğmaları var, ziyarət etdiyi məzarlar
var və onlara əli çatmır. Bu, eynilə
Qarabağın işğalı kimi bir hissdir. Şükür, nə yaxşı ki, işğal
tariximizin biri qapandı.
- Hə,
bəzən kədərlə, bəzən zarafatla deyirdi ki,
görün mən qürbət ellərdə nələr
çəkmişəm. Əlbəttə,
burada onun dostları vardı, oxucuları vardı, ailəsi
vardı, hamı onu sevirdi, hörmət edirdi, amma dediyiniz
kimi, insanın doğulduğu kiçik bir yer də var
axı - kiçik vətən, adamın əli ora
çatmayanda necə olar?
Yaxın
dostları vardı, ona hər an həyan olan, yaxın olan
adamlar: Məmməd Arazla bir ömür dostluq elədilər.
Bəlkə də, doğma qardaş elə ola
bilməzdi. 1959-cu ildə M.Qorki adına
Ədəbiyyat İnstitutunda bir yerdə oxumuşdular. Nəbi
Xəzri, Cabir Novruz, Qabil, Vladimir Qafarov, Tofiq Bayram. Evimizə yığışırdılar, süfrə
açırdıq, məclis qurulurdu - şeir, söz məclisi.
Anamla mən mətbəxdən
daşıyıb gətirirdik, gecə yarıya qədər
oturub yeyir-içir, danışır, dərdləşirdilər.
Rəhmətlik Tofiq Bayram çox səmimi adam
idi, mətbəxdə kotletləri o bişirirdi. Ümumiyyətlə, Tofiq əmi qadın
dünyasına həmişə hörmətlə yanaşırdı,
qadının ailədə, cəmiyyətdə yerini yüksək
qiymətləndirirdi. Nənəm Nəsibə
xanım Bakıya gələndə atamın ətrafında
olan dostlarını, ona olan sevgini görəndə
çaşıb qalmışdı. Sevinmişdi
çox: "Ədə, mən elə bilirdim sən qürbətdəsən,
sənin bi belə dostun var, sən burda tək deyilsən".
Əlbəttə, bu münasibəti görəndən
sonra arvad bir qədər arxayın olmuşdu, amma qəriblik
vardı. Nə qədər üzə
vurmasa da, nə qədər dilə gətirməsə də
içində çəkirdi. Gözlərinin
dərinliyində yaşadırdı bu qəribliyi. Söhrab müəllim həmişə deyirdi ki, bərkdən
gülmə. Soruşurdum niyə, ay ata, deyirdi, qərib adam qəribliyini unutdurmaq üçün bərkdən
gülər, desinlər bunun dərdi yoxdur. Musiqini
evdə ucadan dinləməyə qoymazdı, deyirdi,
ayıbdı, qonşular deyər bunlar gəlib burda kef çəkirlər.
AYB-də pulla oynayan şair
- Söhrab əminin yaxşı
zarafatları, atmacaları olurdu. Özü də bəzəyib
danışa bilmək hər adamın bacara bildiyi iş
deyil...
- Hə,
eləydi. AYB-yə gələndə əlini
cibinə salıb, qəpikləri cingildədirmiş, rəhmətlik
Cabir Novruz deyib, ay Söhrab niyə elə edirsən? Atam deyib, qoy elə bilsinlər mənim də pulum
var. Üç dəfə infarkt keçirmişdi, ürəyi
demək olar, iki bölünmüşdü, şəkər
də bu yandan, amma həmişə şux, zarafatcıl, həyat
eşqli biri idi.
- Anası Nəsibə
xanımın həsrəti onu çox
sarsıtmışdı. Bir çox şeirində bu həsrətə
toxunurdu, təskinlik üçün sizin də
adınızı Nəsibə qoymuşdu. Onların 25 ildən
sonra Bakıda baş tutan görüşləri barədə
həm mətbuatda, həm də o mətbəxin içində
çox danışıldı. Mən təsəvvür edirəm,
20 yaşlı cavan Söhrabdan ayrı düşmüş
ananın 45 yaşlı yekə kişi ilə
görüşünü.
- Hə,
o görüş ayrıca bir romandır. 1946-cı
ildə ayrı düşən ana-oğul bir də 1971-ci ildə
görüşdü. Mənim 5
yaşım vardı. Nənəmin
oğlu ilə görüşmək uğrunda mücadiləsinin
qələbə ilə sonucu idi bu görüş. 25 il ərzində nənəmin döymədiyi
qapı, görüşmədiyi, müraciət etmədiyi
adam qalmamışdı. Bu işdə ona bir
vaxtlar atamı sevmiş qonşu qızı kömək
edirdi, çünki nənəm savadsız idi, qız
yazırdı onun əvəzinə bütün müraciətnamələri,
qız yanına alıb aparırdı nənəmi rəsmilərlə
görüşə. Atam həmin
qızın obrazını "Qonşu qızın məktubları"
romanında yaradıb. Sonra anam əlini
üzürmüş artıq. Düşünürmüş
ki, elə oğul həsrəti ilə də gözlərini
yumacaq.
Fars generala haqqını halal etməyən
ana
Sonuncu dəfə
qəbulunda olan general da razılıq verməyib, nənəm
ayağa qalxanda: "Siz çox böyük günah edirsiniz,
- deyib, - ananı oğluna həsrət qoyursunuz. Haqqımı halal eləmirəm, o dünyada iki əlim
yaxanızda olacaq". General qorxub
axirətindən, tez ərizənin üstünü yazıb
və nənəmin Bakıya gəlmək məsələsi
həll olunub. 1971-ci ildə eşitdik ki, Nəsibə
xanım gəlir.
Təsəvvür edirsiniz, bütün mətbuat,
televiziya bu görüşü gözləyirdi. Rəhmətlik
N.Xəzri o vaxt Teleradio Komitəsinin sədr müavini idi.
Televiziya tökülüb dəniz limanına.
Atamın dostları, buradakı qohumlar...
hamı limandadır. Nənəm
"Quryev" gəmisiylə gəlirdi. Və
birdən xəbər yayıldı ki, nənəmi gətirəcək
gəmi Mazandaranda 1 həftəlik karantinə
saxlanılıb. Təsəvvür
edirsinizmi atam nə hala düşdü?! Qohumlar,
tanışlar, dostlar... hamı dəydi bir-birinə. Hamı deyirdi ki, bu dəqiqə Söhrabın
ürəyi partlayacaq. O gündən sonra atam hər
gün səhər işə getməzdən əvvəl
limana baş çəkirdi, dayanıb uzun-uzadı dənizə
baxırdı. Kövrəlirdi, özü ilə
danışırdı. Və növbəti
səhərlərin birində yenə sahildə dayanıb dənizə
baxanda uzaqdan "Quryev"in Bakıya
yaxınlaşdığını görür.
1971-ci il - 25 illik
həsrətin sonu
Nənəmin İrandan Azərbaycana gəlməsi
Bakıdakı demokratlar üçün də böyük
hadisə idi.
Atamın qohumu vardı - Məmi Dehqan, sən
demə, o da hər səhər limana gəlirmiş. Atamla həmin gün limanda görüşüblər.
Atam deyirdi: "Gəmi limana yan alanda gördüm girdə pəncərədən
bir qərə arvad mənə baxır, əliynən
şüşəni silib, mənə əl eləyir". Sonra nənəm göyərtəyə
çıxıb, atamı tanımayıb, elə bilib
dayısı İsrafildir. Əvvəlcə
Məmi Dehqanı görüb, sonra atamı. Soruşub:
"İsrafil, sənsən?". Atam deyib, yox ana, mənəm, Söhrabam. Arvad əlini göyə qaldırıb, dua edib və
huşunu itirib. Atam tez özünü
atıb göyərtəyə, anasını qucağına
alıb, gəmidən aşağı salıb. Çox gözəl nənə idi. Zarafatından qalmırdı və indi
düşünürəm, yəqin, atamı da, nənəmi
də o görüşə qədər saxlayan bu nikbinlikləri,
ümidləri olub. Nənəm özünə gələndən
sonra soruşub ki, kim məni
qarışlayacaq, gəlsin hələ görüm necə
qarışlayır. Atam çaşıb
qalıb. Məlum olub ki, atamın məktubundakı
sözləri səhv başa düşüb, atam səni
Bakıda qarşılayacaqlar yazıb, o da
qarış-qarış yoxlayacaqlar kimi başa
düşüb. Sən demə, atamın məktubunu
Bakıdan İrana köçən bir nəfərə
oxudublar, o da məktubu oxuyandan sonra: "Şurəviyə gələnləri
qarşılayırlar", - deyib.
Göygölü görəndə
niyə yaşmaqlandı?
Bakıdakı əslən Cənubi Azərbaycandan
olanlar, atamın qələm dostları, televiziya, radio, qəzetlər
tokülüşüb gəldi limana. Həm çox
kövrək, həm də tarixi görüş idi.
Nənəm bir həftə dayısı evində
qaldı, çünki o bura atamın dəvətilə yox,
dayısının dəvətilə gəlmişdi. Deyirdi,
ayıbdır, onlar böyükdür, xətirlərinə dəyməsin.
Düz 6 ay qaldı Bakıda. Evimiz hər gün onun görüşünə gələn
insanlarla aşıb-daşırdı. Aşıqlar
saz çalırdı. Yəni çox
unudulmaz günlər idi. Atam onu götürüb Azərbaycanı gəzdirdi. Onu Qarabağa apardı. Ağdamda
olduq. Rəhmətlik Əli Təbrizi Fərruxi
məşhur xalçaçı rəssam idi, onlarda
qaldıq. Sonra bir gecə Şuşada
qaldıq. Maralgölə getdik, orda 400 pilləkən
qalxıb enməlisən, atam onu qucağına alıb
aşağı saldı, sonra da qucağında yuxarı
qaldırdı. Göygölü görəndə nənəm
yaşmaqlandı: "Belə gözəlliyə baxanda adam utanır", - dedi.
Bir şahla yola getmədiniz, amma
indi...
Demək, atamın ortancıl qardaşı Pərviz əmim
nənəmi Bakıya yola salanda ona təzə pal-paltar
alıb geyindirmişdi, fransız firmalarının bahalı
paltarları.
Nəsibə xanım şurəviyə gedir.
Atam anama tapşırdı ki, parça alıb
özü tiksin. Nənəm: "Pərviz binəva
bunları mənə almışdı burda geyim", - deyəndə,
atam dedi burda Söhrab Tahirin anasının obrazı
başqadır, bunları İranda geyərsən.
Nənəm Bakıdakı evimizdə çay içəndə
təmizlikçi qadın həyəti
süpürürdü. Toz qalxırdı təbii. Atama dedi
çay içirəm, ona de toz qaldırmasın, su çiləsin,
süpürsün. Atam dedi, burda belə sözü demək
olmaz, yaxşı çıxmır, o öz işini
görür. Dedi oğlan, orda bir dənə şahla yola getmədiniz,
burda hamınız şahsız, bir-birinizlə necə yola
gedirsiniz?
Sizə
bir faktı deyim: ağlım kəsəndən atamın gecələr
3 saatdan artıq yatdığını xatırlamıram, amma
sonradan özündən eşitdim, deyirdi, anam evimdə olanda
gecələr elə rahat yatırdım ki...
- Ananız azərbaycanlı deyil. Bu eşqin tarixçəsi necə olub?
- Hə,
anam ukraynalıdır. Bakıda atam hərbi məktəbdən
sonra tibb məktəbində də oxuyub və orda tanış olublar, seviblər bir-birini, ailə
qurublar. Gənclik eşqi. Uzun illər Nəsimi
İcra Hakimiyyəti ilə üzbəüz binada təkotaqlı
mənzildə yaşadıq, o tək otağa bəzən 20
nəfərdən artıq qonaq toplaşırdı və bu
bizə xoş idi, çünki anam da, mən də bilirdik
ki, bu, atama xoşdur.
Bütöv Azərbaycan sevdası
- Söhrab əmi uzun illərin şəkər
xəstəsiydi. Üstəlik, dediyiniz kimi, bir neçə dəfə
ağır infarkt keçirmişdi. Onun son günləri, son
arzuları haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Şəkər öz xəyanətini elədi ona, hər
iki ayağı qanqrena oldu və kəsdilər. Bəzən
ağrıları dözülməz olurdu. Təsəvvür
edirsiniz, adam diri-diri
çürüyür. Ona baxa bilmirdim,
ağrılarına dözə bilmirdim. Həkimlər
əllərindən gələni edirdilər ki, heç olmasa
ağrıları azalsın, çox əziyyət çəkməsin.
İndi siz onun arzuları barədə soruşdunuz,
xatırladım. Bilirsiniz, onun ən böyük arzusu nə
idi və bu arzsunun mütləq gerçəkləşəcəyinə
inanırdı. O, Azərbaycanı bütöv görmək
istəyirdi, lap bütöv.
Söhbətləşdi: Əyyub
QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 8 may.- S.16-17.