Musa Yaqub: Mən gərək yanımda bir
ağac əkəm
Azərbaycan ədəbiyyatının
səhnəsi
"Şeir, poeziya nədir?" deyən kimi, o, əldən
sürüşür, səsini güclə eşidirik, ancaq
bu, onun getdikcə uzaqlaşmasının yox, əksinə,
addım-addım yaxınlaşıb könlümüzün
içinə girməsinin (orda yuva qurmasının)
sübutudur. Belədə, şeiri izah və şərh etmək
mümkün deyil. Jak Derridada belə bir
pasaj var ki, şeir əvvəlcə görünür, qismən
mövcud olur, ondan nəsə qalır, ancaq mən bu qalan
şeyi heç zaman yaza bilmirəm. Onu
başqaları imzalayır. Qəribədir, illər boyu
içində, həmişə ürəyinin başında
gəzdirdiyin yazı sənə bu cismin o tayında
seçilmək imkanı verir, şeir deyilən bütün
mövcud sərhədləri silir və bu seçim işarəsi
qəfildən, səndən tam xəbərsiz dünyanın
hansı nöqtəsindəsə həyatla ölüm
arasında, gecəylə gündüz arasında qalan
hansısa "kirpi" sözündən yapışa bilər...
Jak Derrida belə deyirdi.
Şair bu dünyaya nəyisə yenmək, nəyəsə
qalib gəlmək üçün gəlmir. Baxmayaraq ki,
yaradıcılığında hər əsən küləyin,
bu dərinlərdən uğuldayıb axan zamanın əksinə
gedir. Şairin işi görünməyən
nəsnələrə işarə etməkdir. Bundan o yana deyil. Müxtəlif
üslubların mənası da burdan irəli gəlir. Bir qaçılmazlıq, bir çıxmazlıq
ovqatına ya əsir olmalısan, ya da zamanın
dışına çıxmalısan. Şair
bunu bacarmır. Ortada bir ovuc kül
qalır. Musa Yaqubun sevdiyi Xaqani nəyə
qalib gələ bilərdi ki? Ancaq
şeirin, bədii mətnin bir yatıb-oyanma məqamı
olur. Daha dərin yaralar görünür,
ortaya elə detallar gəlir, elə həqiqətlər, yəni
bədii həqiqətlər aşkarlanır ki, insan bu sonsuz
kainatın boşluğunda heç nə eləyə bilmədiyini
dərk edir. Şair heç bir mistik hadisənin
üstündən pərdə götürən də deyil, əksinə,
onu görünməyəcək dərəcədə örtən
şəxsdir.
Sən ey
mavi göylər,
Səmavi
göylər!
Görəsən, göylərin qəfəsi varmı?
Görəsən, ruhların nəfəsi varmı?
Üfüqdən-üfüqə
uça bilirsə,
Durna qatarında nizam qalacaq.
Bizi o qatara yazan qalacaq.
Qalacaq, məhəbbət
təzə qalacaq!
Sədaqət
rəmzidir,
Bir
yaşam tərzi,
Leylək
yuvaları,
Haqq tərəzisi,
Bir
gözündə mənəm,
Bir
gözündə sən,
Yer
üzündə mənəm,
Göy
üzündə sən...
Şair dünyadan köçdümü, mətnləri
onu yenidən düzüb-qoşur. Yəni bizim ən
yaxından tanıdığımız insanın portretində
elə cizgilər açılır ki, diqqət elədikdə
şeirlərindəki müəyyən əraziləri daha fərqli
şəkildə fəhm edə, yaxud orada özün
üçün yeni-yeni dərinliklər kəşf edə
bilərsən. Ancaq biz bunu bilsək də,
bir elə fikir vermirik və onun
yaradıcılığına elə köhnə cizgiləri
əsas götürməklə yanaşırıq. Ancaq bizim dediyimiz, yəni şeirin özünün
tək qaldıqda şairin portretində
açdığı cizgi-şırımlar çox önəmlidir,
ona diqqət eləsən çox dərinliklər sənə
dayaz gələr, ancaq yenə deyirəm, biz bunu bilsək də,
ondan qaçırıq. Bunu bilmək,
heç olmasa bir anlıq o hissə köklənmək
dünyada nəyə desən, dəyər. Təqribən
belə: Jan Eşnozun "Royal arxasında"
romanının fabula-fakturası fantastikadır, çox
istedadlı pianoçu qətlə yetirilir və o dünyada əməliyyat
olunub geri qaytarılır. Ancaq yeni adam
kimi. Qadağalar qoyulur: piano çala bilməzsən,
tanıdığın adamlara yaxın dura bilməzsən... Sən demə, vaxtilə sevdiyi qadın da
ölübmüş, onu da geri göndərirlər. Bir
gün supermarketdən çıxanda, çıxış
qapısında qadını görür, biri daxil olur, o biri
çıxırmış... Bu ani görüş qəfildən
fantastikaya dönüşür (əsərin fakturasına-!),
yəni onların heç yerdə heç zaman
görüşə bilməməsi tale
yazısıymış, qədərmiş... Şair
bu dünyanı tərk edəndən sonra onun ən gözəl,
bəlkə də ən adi şeirinin həmin portretdə
açdığı cizgilər həmin ilahi hissi və qədər
dəhşətini hiss eləməyə bərabərdir.
Mənə elə gəlir, Musanın şeirləri
özlərini onun ürəyində daha yaxşı hiss edir,
çünki burda doğulur, yaşayır, buranın
mühitinə öyrəşir və günlərin bir
günü ordan sürüşüb bizə tərəf gəlir. Ancaq... bunun
adı ayrılıqdı, çox gözəl bir şeyin, o
ürəyi yandıran bir şeyin mühitindən ayrı
düşməsidi. Hər bir gözəl
şeirin içində biz bu ayrılığı
görürükmü. Biz onu yalnız nəfəs
kimi, təbərrik bir şey kimi qəbul edir və kitab rəfimizdə
dustaq edirik. Bir kimsənin yadına
düşmür ki, o gözəl şeir əslində bir
ayrılığın balasıdı. Şeirə bu
yöndən yanaşmaq həm də onun üzündə,
gözlərində yatan kədəri heç olmazsa sezməyə
imkan verərdi:
...İndi bildim, tək qovaqlar nə çəkir...
Yəni bütün bunları nəzəri şəkildə
ümumiləşdirməli olsaq, belə bir mənzərə
yarana bilər.
Hər bir şair fərqli bir iqlimdir. Onun haqqında danışmaq şair kimi tipini müəyyənləşdirməyi
tələb edir. Əsas olan, məncə,
budur.
"...Bizim
Buynuz kəndində bir bulağımız var; adına
Soyuq çeşmə də deyirik, Qonaq bulaq da. Bu bulaq hər
il iyun ayından başlayıb sentyabr
ayının ortalarınacan qaynayır, sonra çəkilib
gedir. Üzə çıxmaq istəyəndə
ilk dəfə bir vələs ağacının dibində
sızılıb nohurlanır. Hə, onda bilirik ki,
çeşməmiz bu il də qaynayacaq,
yayımızı sərinlədəcək. Həmişə
o çeşmə kimi mənim də könlüm dolanda bilirəm
ki, sözüm qaynayacaq, şeirim yaranacaq.
Şükür ki, elə bu bulağımız da
çağlayıb axıb, mənim könlüm də dolub
şeirlənib, çeşmələnib...".
Şeirdə əsas olan şey nitqin necə təşkili
məsələsidir, yəni ritm. Bu rakursdan hər bir
millətin poeziyası fərqli xüsusiyyətlərə
malikdir. Çin dilində qədimdən şeir
aydın intonasiya oxunurdu (təqti...). Bu dildə
tərtib edilən yazı "laldır", fonetik xassəsi
yoxdur, yəni həmin yazı daha çox gözlə oxunur.
Bizim şeirimiz və yazımız
danışandır. Az qala
gözünü dikən kimi səninlə danışır,
nələrsə deyir... Biz Musa Yaqubun şeirini
oxuyuruq və bizə təsir edir, birbaşa təsir edən həmin
o ritmdir. Şeir əslində insanla (oxucu)
ilə münasibətdə qurulur, bu zaman məlum ritm
ölçüsü dəyişir. Bunu
necə başa düşmək olar? Ən sadə ritm
eyni bir elementin təkrarından başqa bir şey deyil... Məsələn,
Mən səni
pərişan qoyub gəlmişəm,
Payız
günəşinin şüası kimi,
Yəqin,
çatmaz sənə yalvarışlarım
Bəndənin Tanrıya duası kimi.
Şeir mətnində bu kimi təkrarlar
qaçılmazdır. Bunun dalınca monotonluq yaranır. Xüsusən heca şeirində bu monotonluq
qıcıqlandırıcı effekt yaradır. Nəhayət, oxucu özü şeirdəki ritmə
quruluş verdikdə, yəni onu ürəyinə çatan
şəkildə oxuduqda hər şey yerini alır. Şeiri oxuduqda insan hisslərinin mətnə
hopması fantastika təsiri bağışlasa da mən buna
inanıram. Və məncə, bunun filoloji
kökləri də var. Məhəmmd Füzulinin divanı hər
əsrdə bir cür olub, oxucu təmasından asılı
olaraq. Filologiyada "üzvü
poetika" anlayışı var, bu, ordan qaynaqlanır.
...O tək
qayalıqda bitən vələsim
Kökü
daş içində qırıldı sim-sim,
Qara
gövdəsində ocaq qalanan
Qabığı
üstündə zorla dayanan
Qoca
palıdı da bir yel apardı,
Hə, mən
də var idim, hə, o da vardı...
Üstümdən
cökənin getdi kölgəsi
Batdı ağacların meşə ölkəsi.
Musa Yaqub,
əslində, təbiəti etibarilə digər şairlərdən
fərqlidir, özü də əsaslı şəkildə. Musa təbiətdən insanca aldıqlarını
rahatca paylaşır. Onun "Un
işığı" poemasını oxuyun. Müsahibələrinin birində köhnə
şeirlərini vərəqlədiyindən
danışır, deyir ki, atam və anamla bağlı
şeirlərini oxuyanda kövrəldim.
"Ağladım, doğrudanmı bu hissləri mən
keçirmişəm?".
Musa ənənədən gələn, ancaq fərdi
başlanğıcı çox dərin olan şair tipidir. Bu tipli
şairlərdə özünəqədərki yolu
araşdırmaq o qədər də asan deyildir. Xaqanini sevir. Xaqaninin mətnlərinin
altındakı səslər, yəni onu yaradan ayrı-ayrı
şairlərin, bəli, dünyada heç kimin
tanımadığı şairlərin səslərinin birləşib
bir aura yaratması Musa Yaqubda də var.
Musa
Yaqubun sevgi şeirləri haqqında danışanda
yuxarıdakı formulu bir daha xatırlayırıq: şeir
yara üstündə şırım açır və
yaraya məlhəm kimi çəkilir. Musa
sevginin, insani münasibətlərin elə munis məqamlarını
seçir, elə kədərli anlarını şeirə gətirir
ki, elə dözülməz dərdlərini
pıçıldayır ki, şeirin özü bu hissləri
daşıyan qəlbə çevrilir. Yaxud
sevib bitirmiş, ancaq unuda bilməyən adamın qəlbinin
elə guşələrini oyadır ki, insanla Allah
arasındakı bütün uçurumlar göz önünə
gəlir.
Nə
şirin nağıldı, necə xoş xəyal,
Sehrli uyğudu, uyğuya uydum.
Diksindi, titrədi, soyudu könlüm.
Sədaqət
istədim,
Yel
aldı məni,
Leylək
yuvasında uyudu könlüm -
Mən onda bildim ki, sən mənimləsən.
Musada misra bölünmür, bir nəfəs kimi gəlib-gedir. Ümumi hava,
intonasiya özü elə bir vəziyyətə köklənir
ki, insan qəlbinin bütün göz işləməyən
cəhənnəmi görünür. Və burdan baxanda
Musanı dünyaya gətirən bütün gözəl
şeirlərin içindəki kədər, dünyanın
faniliyi, həyatın acı dərsləri... hər şeyi
xatırlayırsan.. Bilirsən
ki, sən əslində bir dəfə yaşayıb bu
dünyadan köçübsən, indi yaşadıqlarına,
sevdiyin şeylərə, keçirdiyin hisslərə
tamaşa edirsən.
Baxın,
necə kədərlidir:
Başında
qızıl taclar
Verib
budaq-budağa
Payıza gedir ağaclar.
Həzin
axşam yelində,
Arı
yükü belində,
Tacında
kəpənəklər
Payıza gedir çiçəklər.
Neçə-neçə
can gedir,
Qovulan,
qaçan da var
Payıza
gəlir buludlar,
Quşlar
payızdan gedir...
Cavanşir YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru, professor
Ədəbiyyat qəzeti.-
2021.- 8 may.- S.15.