Dərin köklər, işıqlı
ümidlər
Poeziya zərrələr
içində ümman axtarışıdır... Mənalar selində şair üçün
gerçək olanlar çox vədə adi həqiqətlərdən
doğur. Bu həqiqətlər isə
öz içində möcüzəli planetini gizlədir.
Nağıllardakı sirr qapısı kimi...
açılıb-örtülür. Onunla dil tapan, sirlərinə
sirdaş olan kəslərə axır ki, "Mən
burdayam", - deyir...
Əsl şairlər isə təpədən
dırnağa sirr dağarcığı olur. Hamının
yanından ötüb keçdiyi adiliklərə şair
böyük mənalar, dərin hikmətlər gətirə
bilir. Ax şairlər, şairlər...
Rübail poeziyası da böyük mənada bir sirr
qapısıdır. Bu gün ruhu əbədiyyətdə dolaşan
şairin şeirləri dünya ilə diz-dizə oturub,
uşaqla uşaq, böyüklə böyük, filosofla
filosof kimi danışır... Adiliyi ayaqlar
altından götürüb öz möcüzəsini bizimlə
yaşadır.
Rübail şeirində coğrafi məkanlar məlumdur. Onun böyüyüb
başa çatdığı torpağın və şəhərin
ünvanı bəllidir - Ulu Gəncə... Hər məkanı
ulu, sənət yolu ola bilmir. Şairin şeirlərində Gəncə Yurd, Məkan
anlayışından çox, Ruh, Söz, Ağac - Çinar
anlayışıdır. Necə ki,
dünyanın söz yolunu, sənətkar taleyini təyin etmək
üçün dəfələrlə bu fikri
vurğulayıblar. Sözün
doğulduğu, şairin göbəyinin kəsildiyi yerə
getmək mütləqdir. Söz torpaqda,
torpaq isə sözdə doğulur. Rübail də, onun
şeirləri də kodlaşmış məkanlarla, ilahi
ruhlarla, kök, budaq fəlsəfəsi ilə can bir, qan
birdir... Onun sözünün tale bucağında dahi Nizami,
xanım-xatın rübailər müəllifi Məhsəti
xanım, ruhu dünyanı dolaşan Mirzə Şəfi nəfəsi
dayanır... Bu dayanacaqlar sözün qulluğunda məsum
dayanan şair - Rübailə həmişə xeyir-dua verib...
Elə bu dualarda onu söz dərvişinə, söz səhrasına
yönəldib... Əbədi ruhu ilə birgə...
Nizami, Məhsəti,
bir də ki, Vazeh,
Taleyin möcüzə üçbucağıdı.
Bu
üçlük müqəddəs əməli saleh,
Şair
ürəyidi, söz qucağıdı...
("Tale
üçbucağı")
Şairin
ürəyindən sözün qucağına, sözün əzabına
atılmaq isə Tanrı buyuruğudu... Rübail
ilk şeirini nə vaxt yazdığını bircə
özü bilirdi. İndi bu sirr də
Tanrı dərgahındadı. Amma bizə
məlum olan odur ki, sirrə Göy kimi, Bulud kimi, bir də
ürəyində qəfil çaxan Sevgi kimi baxdı.
Bu vurğunluq onu əbədi olaraq sözün hüzuruna gətirdi...
Bu gəlişdən söz də sevindi, dünya da...
Rübailin
ilk kitabının adı "Sübhə yaxın"
adlanır... Görəsən, niyə sübhə
yaxın? Sübhə yaxın sözü, qələmi
oyatmaq hardan ağlına gəlib... Bunu da Allah
bilir. Bir bildiyimiz sadəcə
yozumlardır. Ancaq qələmin bildiyi isə Tanrı
pıçıltılarıdır...
Sönür
göyün kəhkəşanı,
Üfüq olur şanı-şanı.
Ay gecənin
son nişanı,
Şiş
dağlara gəlin yaxın,
Sübhə
yaxın...
("Sübhə
yaxın")
Beləcə,
sübhə yaxın şehli bir cığırda yolçu
göründü... Dağınıq fikirlərində,
sevdalı ürəyində nələr yox idi... Durna
köçü də, çiçəklərdən ağ işıqlar yandıran bahar da... Ömür - saat işləyirdi. Ağ-qara rəngləri
görürdü yolçu... Suallar isə tale
sualları idi.
Kimə
deyim bilmirəm,
Dərdimi möhnətimi.
Oğurlayıb
bir gözəl,
Mənim məhəbbətimi.
Oğruya,
cinayətə,
Cəzanı hakim verir.
Sevgidə
xəyanətə,
Cəzanı
bəs kim verir?
("Oğru
və cəza")
Sevgi xəyanətləri
əbədi yaşamır... Çünki qəlbin ağ göyərçin kimi buluda baş vuran
sevdaları güllərin rəngində məhəbbət
axtarır... Aşiq - eşqində qətiyyətlidir.
Tapmaq hökmü isə qəlbin aşıb-daşan sevgi
dalğasıdır... Lirik ovqatla köklənmiş
şeirlərində şairi bir həqiqət yaşadır.
Mahnıya, nəğməyə dönmək ümidi! Bu da
inadkarlıqla dolu "Taparam" şeiri...
Ürəklər
oxşayan bir neyə dönsən,
Ruha qanad verən xoş meyə dönsən.
Mahnıya
çevrilib, nəğməyə dönsən,
Səsin
ahəngində taparam səni...
Ürək
kövrələndə, gözlər niyə qəribsəyir,
bilmirəm... Amma eşqin damlası sən demə, dərya
gücündə imiş... Sadəcə, onu anmaq, aşiqin qəlbinə
danmaq fürsəti vermək gərəkdi... Bu da həyatın
sevgi mənzərəsi... Qəlbin əzabının
mükafatı isə məhəbbətdir.
Düzü,
tapmaq səni deyildir asan,
Amma damla boyda qəlbimə damsan.
Bircə
qığılcımla adımı ansan,
Məhəbbət
cəngində taparam səni...
Sevgidən güc tapanda həyatı yaşamaq çətin
olmur. Tutana qarşı getmək hünəri doğulur.
Məhz Rübail şeirinin ruhunda, ahəngində həmişə
sağlam ovqat dada çatır... Həyat isə
olum və ölüm suallarında insanla, Aşiqlə cavab
axtarışına çıxır. Əsl
poeziyada isə Hamletsayağı düşüncələr
var-gəl edir. Rübailin poeziyası yaxşı mənada
sual həqiqətlərində, sual fəlsəfəsində
heç vədə aciz deyil... Çünki
şair şəxsiyyəti onun əbədi, ictimai yetkinliyi
sözə dopdolu sünbüllər bəxş edir.
Yuxusuz gecələr, ilhamın Tanrı payı və
idrakın üfüqləri hesabına... Söz
dünyanı dağılmağa qoymur. "Qiyamət
qopmadı, qiyamət oldu" şeirinin daxili məna tutumunda
vətəndaş təəssübkeşliyi, dünyaya sahib
çıxmaq hünəri, yalanlara yaman olmaq hiddəti poetik
dəyəri böyük inama kökləyir.
Şamlar
yanıb-söndü, ümid sönmədi,
Yenə günəş doğdu aləm nur oldu.
Dünya
dağılmadı, zaman dönmədi,
Qaranlıq əridi zülmət duruldu.
Dünya
dağılmadı, sevindi hamı,
Yalanlar bir yeni cinayət oldu.
Nə
yaxşı sönmədi taleyin şamı,
Qiyamət
qopmadı qiyamət oldu!
Nə
yaxşı! Şeirin bu daxili intonasiyası
müdrik insanın hamı ilə bölüşə biləcək
sevincidi. Kədəri böldüyün
kimi, sevinci də yaşamaq güc istəyir. Bu şeirdə
olduğu kimi... Dünya həqiqətlərlə xoşbəxt
olur, nə yaxşı!
Rübail poeziyasının ən ümdə, xarakterik cəhətlərindən
biri, bəlkə də birincisi şairin
yaşadığı, doğulduğu məkanla
bağlıdır. O məkan ki, onun istər coğrafi mənzərəsi,
istərsə də ruh yaddaşı sanki mühafizəsi
rolunu oynayır. Elə götürək Gəncə
torpağının əzəməti, qüdrəti
sayılan çinarları... Çinarlar tarixdi, Çinar vətəndı,
Çinar insandı, Çinar yaddaşdı... Poeziya isə yaddaş qəzasıdır. "Gəncə tarixini çinarlar yazır"
şeirinin qol-budağı, əzəməti
çinardır. Amma bu çinar tarix
yazır, mürəkkəbi səma, vərəqi
torpaqdır. Alın qırışına
tamaşa edin. Qılınc səsi eşidəcəksiniz...
Qəhrəmanlıq çinara dönəndə
vətən basılmaz olur. Müqəddəslik
ruhunda yaşayan torpaq Çinar övladıyla
öyünür.
Müqəddəs
sayılır ölkədə Gəncə,
Çinar halallıqda bitər, yüksələr.
Adi
ucalıqdır hər şeydən öncə,
Kökü
nələr görüb, zirvəsi nələr...
Çinar
barıyla öyünür... Şeirdə məntiqi
ümumiləşmə poetik mənaya xidmət edir.
Çinarın
hər şeydən gözləri toxdur,
Əkib becərənlər ondan nə dərdi.
Kim deyir
çinarın meyvəsi yoxdu,
Onun meyvələri
gəncəlilərdi!
Çinar
İnsan, Çinar Vətən, Çinar Söz! Şair müdrikdi, dünya ilə dil tapmaq isə
aqillərin işidir. Rübail
poeziyasında dünya mövzusu bədii-fəlsəfi
müstəvidə saf-çürük olunur. Kimlər gəldi, kimlər getdi - sualına cavab
axtarılır. Bu baxımdan "Yatma, dəvəm"
adlı həm etnoqrafik, həm tarixi, həm də fəlsəfi
bucaqdan bu şeiri oxuyub nəfəs dərdikcə insanın
ağlına nələr gəlir.
Gözümüz qarşısında səhra dəvə
karvanı kimi uzanır. Bəs karvanbaşı kimdir? Zaman,
yoxsa cavabsız suallar... Bu poeziya nümunəsi müxtəlif
bucaqdan ağılın, könülün ixtiyarına
verilir... Köhnə yaralar tarixi yada salır.
Şair isə zamana -
Dəvəyə yatma deyir:
Araz
bölüb belin olub haça dağ,
Qum yandırıb dırnaqların haça - dağ.
Muraz sorar
gölün nə vaxt aça dağ,
Yarpaq
açar, çiçək açmaz alçalar,
Yatma, dəvəm,
zirvələrin alçalar...
İtkin düşən dəvə izində
görün nələr var?
İtkin
düşməz bu yerlərin dəvəsi,
Belindəki
"Gəncə", "Təbriz" gəvəsi.
Sinsən
coşar hər yetənin həvəsi,
Tapdaq olar
belindəki xalçalar,
Yatma, dəvəm,
zirvələrin alçalar...
Dəvə
dözüm, dəvə yol, dəvə tarixin tərəzisi...
Bu tərəzinin gözünü əyən
zamandı. Amma insan dəvəsi ölmüş
ərəb kimi içinin harayındadı.
Nə
xoşbəxtdi təkhürgüclü dəvələr,
Dövrəsində özü kimi nəvələr.
Enmə,
dəvəm, hürgücünü bölərlər -
Dost qəmlənər,
düşmən gülər, əl çalar,
Yatma, dəvəm,
zirvələrin alçalar...
Yatmaq, yuxuya getmək məğlubiyyətin bələdçisidi. Yatma, dəvəm, yatma...
Rübail poeziyası həmişə oxucu ilə
üz-üzə səmimi söhbət etmək gücündədi. Bu söhbət
müdrik, təmkinli, səbirli bir adamın, aqilin söhbətidir.
Bu söhbət didaktika deyil, öyüd-nəsihət fikrindən
də uzaqdı... "Saxla" adlı şeirində olanlar,
olmazlar yada düşür...
Ağlayanda
qəm yaşının içində,
Sevincə də yer saxla ki, ölməsin.
Dərd
evinə zülmətdən don biçəndə,
Elə biç ki, qara ağı bölməsin.
Belə olanda yaddaşı yad daşa çevirmək təhlükədi,
əzabdı.
Yaddaşını
yad daşında saxlama,
Atsa itər tapanmazsan bir daha.
Ürəyində
etibarı yoxlama,
Ümid səni saxlamasa sabaha.
Ümidə söykənən sabahlar isə həmişə
ehtiyac içindədi. Yaşamaq, yaratmaq ehtiyacında...
Durnaları
ötürməyə gedirəm,
Lələkləri götürməyə gedirəm.
Arzuları
bitirməyə gedirəm,
Ömür
çatmır yaşamağa heyif ki...
("Heyif
ki...")
Rübail
poeziyasında mövzusundan asılı olmayaraq şairin
aparıcı bir leytmotivi var: - Yaşamaq gözəldir. Bu
gözəlliyin sahibi isə sevgi və ümid dolu
arzulardır... Bax, belə.
Bir
saflıq ətri var qar qoxusunda,
Donmaq təhlükəsi göz qoxusunda.
Yatmış
tumurcuğun qış yuxusunda,
Baharı gözləyən muraz oynayır.
("Oyun")
Həyatın qəribəlikləri isə sözdən
nəfəs alır. Dünyanın sirrini isə şair
özünə, bir də oxucusuna pıçıldayır.
Peşəsi
yaratmaq, öldürmək imiş,
Çırağı yandırıb-söndürmək
imiş.
Aləmi
özünə güldürmək imiş,
Bu dünya qəribə dünyadı, vallah.
("Qəribə")
Bütün qəribəliklərdən, ağrı-acıdan keçə-keçə söz də ömür qazanır, yaşamaq ömrü. Rübail poeziyası sağlam ruhlu, ömürlü poeziyadır... Onu gah uşaq, gah cavan, gah da pirani görəndə çaşmayın... çünki dünyanın özüdü, sözüdü bu şeirlər. Şeirləri bizimlə, ruhu isə göylərdə olan şairin o dünyada da xəyalları narahatdır. Çünki hələ də dünyanın harasındasa güllələr açılır, təbəssümlər solur. Şair ruhu isə insanlıqdan aydın səma, bol günəş istəyir... nağıl kimi...
Gəncə
İnqilab
İSAQ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 22
may.- S.26.