Dahi sənət fədaisi
Böyük
dramaturq, gözəl nasir, mahir tərcüməçi, Azərbaycanın
ilk dirijoru, görkəmli ədəbiyyatşünas, rejissor,
müəllim, incəsənət işinin, xüsusən
teatrın fədakar təşkilatçısı olan
Əbdürrəhimbəy Haqverdiyev ömrünün son ilində
- 1932-ci ildə görkəmli alim Əziz Şərifə
yazdığı məktubda xatırladırdı ki, istirahətə
böyük ehtiyacı var. Lakin "islam" zəif
olduğu üçün heç yay tətilində də
(ADU-da müəllim işləyirdi) Bakıdan çıxa
bilməyəcəkdir. Və belə olduqda
çətin ki, yaradıcılığının qırx
illik yubileyini də görə bilsin. "Amma
çox yoruluram; vaxt və təbiət öz işlərini
görürlər. Fevral ayında mənim
ədəbiyyat yolunda bəqədri imkan işləməyimin
qırx sənəsi tamam olur. Bu münasibətdən
güman edirəm ki, mənə "xalq ədibi" namini
versinlər. O vaxt üç yüz manata qədər təqaüd
almalı olaram. Belə olarsa, sentyabrdan istefa
verib, bir guşəyə çəkilib axır günlərimi
istirahət ilə keçirmək istəyəcəm".
Ədibin bu arzularının da heç biri
gerçəkləşmir. Böyük Mirzə Cəlil
kimi Əbdürrəhimbəy də ömür səfərini
möhnətli bir güzəranla başa vurmalı olur...
Bu böyük ədibin bütün həyatı və
xüsusən ömrünün son illəri çox təlatümlü
və qayğılı olmuşdur. Övladı yox idi;
bütün həyatını fədakarlıqla
xalqının tərəqqisinə, işıqlı gələcəyinə
həsr etmişdi. Zəngin ədəbi irsini də
xalqına əmanət tapşırdı, milli ədəbiyyatın
fədakar mücahidinə çevrildi... Bu böyük sənətkarın
ömür yolunu Azərbaycanın Xalq artisti, qocaman sənətkar
Hacağa Abbasovun sözləri çox sərrast səciyyələndirmişdir:
"Əbdürrəhimbəy Haqverdiyevin - gözəl
yazıçının, insanın və vətəndaşın
bütün həyatı xalqa fədakar xidmətin parlaq
nümunəsidir".
Azərbaycan
ədəbiyyatında tragediya janrının ən
böyük ustadı heç şübhəsiz ki,
Ə.Haqverdiyevdir! "Dağılan tifaq", "Bəxtsiz
cavan" və "Ağa Məhəmməd şah Qacar"
kimi əzəmətli faciə əsərləri ilə
Ə.Haqverdiyev əsasən satirik pafoslu dramaturgiyamıza qəzəbli
ittiham problemləri gətirmiş oldu, onu qlobal ictimai-iqtisadi mətləblərə
istiqamətləndirdi.
Dramaturq kimi Ə.Haqverdiyev tragik qəhrəmanlar və
tragik vəziyyətlər yaratmaqda böyük məharətə
malik olmuşdur. Professor M.Rəfili "Dağılan tifaq", "Bəxtsiz
cavan" və "Ağa Məhəmməd şah Qacar"
faciələrini nəzərdə tutaraq yazır ki,
"Ə.Haqverdiyev yalnız onları yazsa idi belə, yenə
də Azərbaycan xalqının klassik
yazıçıları pleyadasında ən parlaq yerlərdən
birini tutmuş olardı".
Yeri gəlmişkən, Ə.Haqverdiyev sənətinə
aid elmi mülahizələrdə təsadüf olunan bir cəhətə
diqqət yetirmək vacibdir. Bəzən Haqverdiyevin nəsr
yaradıcılığına C.Məmmədquluzadənin
xüsusi təsirindən bəhs olunur, az
qala onun tələbəsi mövqeyindən
yanaşılır. C.Məmmədquluzadə
yaradıcılığı Azərbaycan realizminin zirvəsidir.
Müasirlərinə də təsirini inkar etmək
olmaz. Lakin müasiri olan başqa
böyük sənətkarları onun kölgəsində
saxlamaq, onunla əlaqələndirmək düzgün deyildir.
Hər bir klassikin, böyük sənətkarın
ədəbiyyat və mədəniyyət aləmindəki xidmətlərini
və yerini dəqiqləşdirmək, obyektiv, qərəzsiz
meyarlar baxımından hər kəsin tarixi qiymətini
aydınlaşdırmaq son dərəcədə vacibdir.
V.Q.Belinski gənc Lermontovun yaradıcılığından bəhs
edərkən yazırdı: "Hələlik biz onu nə
Bayron, nə Höte, nə Puşkin adlandırmırıq və
demirik ki, o bir vaxt Bayron, Höte, yaxud Puşkin olacaqdır;
çünki biz əminik ki, o, nə birincisi, nə ikincisi, nə
də üçüncüsü olmayacaqdır, o, məhz
Lermontov olacaqdır".
Azərbaycan ədəbiyyatında Ə.Haqverdiyevdə
olduğu kimi, yaradıcılığında həm tragik, həm
də komik məzmunun, pafosun qüdrətli təcəssümünü
yaradan ikinci bir sənətkar olmamışdır. Eyni zamanda o,
klassik nəsrimizin, xüsusən satirik hekayəçiliyin
C.Məmmədquluzadədən sonra ikinci nəhəng yaradıcısıdır.
Ədəbiyyatımızın zəngin təcrübəsi
göstərir ki, hər bir görkəmli sənətkarda ya
tragik, ya da satirik istedad onun bütün yaradıcılıq
üslubunu müəyyənləşdirmiş olur. Yalnız N.Vəzirov yaradıcılığında
bir kamil komediya və bir kamil tragediya nümunəsinə rast gəlirik.
Ə.Haqverdiyev isə üç görkəmli
tragediyasında hansı ustad məharəti göstərmişsə,
satirik nəsrində də demək olar ki, eyni məharət
nümayiş etdirmişdir!
Lakin Ə.Haqverdiyevin nəsr
yaradıcılığına "Molla Nəsrəddin"
jurnalının və müəyyən dərəcədə
C.Məmmədquluzadə hekayələrinin təsiri də
olmamış deyildir. Ə.Haqverdiyevin 1906-cı ildə "Həyat" qəzetində
dərc olunmuş ilk hekayələri - "Ata və
oğul" , "Ayın şahidliyi" tragik pafosdadır,
o zamankı dramaturgiyasının ruhuna tam uyğundur. Onun
"Molla Nəsrəddin" jurnalında dərc olunan
"Xortdanın cəhənnəm məktubları"
povesti, "Marallarım" hekayələr silsiləsi və
bir sıra satirik-tragik əsərləri isə bilavasitə həmin
jurnalın üslubuna yeni, orijinal pafos gətirmiş olur. Ə.Haqverdiyev klassik nəsrimizə yeni mövzular,
yeni qəhrəmanlar, yeni təhkiyə üslubu gətirdi.
Satirik nəsrin nəfəsi səmimiyyətdir!
Ə.Haqverdiyevin hekayələrini də oxuyanda elə bil ki,
müəlliflə üzbəüz şirin söhbət
edirsən, dərdləşirsən...
Beləliklə,
o vaxta qədər poeziya və dramaturgiyaya nisbətən
xeyli zəif olan bədii nəsrimiz bu iki qüdrətli ədibin
əsərləri hesabına görünməmiş bir
vüsətlə inkişaf etdi və bu sahədəki
bütün sonrakı dövrlərin təkamülünə
ciddi təsir göstərdi.
Bununla belə,
təbii olaraq belə sual meydana çıxır ki,
Ə.Haqverdiyev tragik pafoslu dramaturgiyadan birdən-birə satirik - yumoristik nəsrə
keçməklə bir sənətkar kimi uddu, ya uduzdu?!
Axı o, daha sonralar - 20-ci illərdə yenidən dramaturgiyaya
qayıtdıqda əvvəlki pyesləri səviyyəsində
ola bilən bir əsər də yarada bilmədi? Bəlkə də (və çox güman ki,)
Ə.Haqverdiyev əvvəlki uğurla dramaturgiya ilə məşğul
olsaydı, 1907-1920-ci illər ərzində daha bir neçə
monumental səhnə əsəri yarada bilərdi?
Çox ola bilər!
Ə.Haqverdiyevin 1907-ci ildən dramaturgiyadan nəsrə
keçməsi, güman ki, o illərin siyasi-ictimai
oyanışı və ümumən ədəbiyyatımızda
satirik-yumoristik meyilin xeyli güclənməsi ilə əlaqədar
idi. O vaxt cəmiyyətdəki
eybəcərlikləri, naqislikləri ifşa və ittiham
tendensiyası ədəbiyyatımızın magistral istiqamətini
müəyyən edirdi. Ə.Haqverdiyevin o vaxta qədər
diqqəti cəlb etməyən böyük satirik-yumoristik
istedadı üçün də kifayət qədər
münbit zəmin yarandığından, onun bu sahədəki
fitri qabiliyyəti bütün parlaqlığı ilə
üzə çıxdı. Ə.Haqverdiyevin
hekayələrindəki gülüşün (xüsusilə
satiranın!) struktur effekti ilk növbədə məhz
gözlənilməzliyə əsaslanmasındadır.
Ə.Haqverdiyev gülüşünün əsl
gücü onun yüksək xəlqiliyindədir. Bu xəlqilik
isə, hər şeydən əvvəl, ədibin
böyük ictimai ideallarından yaranır, təzahür
edir. Bu ideallar bütünlüklə və
tamamilə xalq taleyi və xalq səadəti ilə
bağlı olub, onun istək və həyəcanlarının
demokratik ifadəsindən ibarətdir. Ədibin
tənqidi gülüşünün əsl kəsəri də
ondadır ki, o, həmişə xalq mənafeyindən
çıxış edir, hadisə və məsələlərə,
əlamət və mətləblərə məhz sadə, zəhmətkeş
insanların səadəti mövqeyindən münasibət
bildirir.
Ə.Haqverdiyevin yaradıcılığındakı bu
kəskin dönüşlə dramaturgiyamız uduzdu, nəsrimiz
uddu. Axı
poeziyaya baxanda klassik nəsrimiz xeyli ləng inkişaf etmişdi. Məhz C.Məmmədquluzadə
ilə Ə.Haqverdiyev nəsri bədii nəsrimizi klassik
poeziyamızla çiyin-çiyinə qoydu! Nəsrimiz
"Xortdanın cəhənnəm məktubları" kimi
gözəl povestlə, "Marallarım" hekayələr
silsiləsi ilə, "Şeyx Şaban", "Mirzə Səfər",
"Diş ağrısı" və başqa klassik
nümunələrlə zənginləşdi.
Əgər C.Məmmədquluzadə satirasında
hüzn və tənə intonasiyaları daha çoxdursa və
M.Ə.Sabir satirasında mübariz əhval-ruhiyyə,
döyüşkənlik güclüdürsə,
Ə.Haqverdiyev satirası üçün nikbinlik, şuxluq,
zahiri zarafatyanalıq, tənqid hədəfinə bəzən
lap təhqiramiz münasibət daha səciyyəvidir. Onun satirik tendensiyasında tənqid
hədəfinin rəzilliyini, məhvə məhkumluğunu
aşkar büruzə verən qələbə təntənəsi,
ucalığın, qüvvətin, ədalətin fərəhi,
sevinci, nəşəsi duyulur...
Komik təhkiyə və tragik konflikt - Ə.Haqverdiyev
yaradıcılığının əsas estetik
açarlarıdır. Ədibin nəsrinin ən qüdrətli
ideya-estetik komponenti bədii təhkiyəsindəki çoxmənalı
gülüşdürsə, dramaturgiyasının ideya
özülü konfliktin ictimai tragizmidir.
Ə.Haqverdiyev müasirlərinin həyatındakı
çatışmazlıqları göstərməklə,
gülüş hədəfi etməklə kifayətlənmir. Onun bir
sıra surətləri cəmiyyətdəki eybəcərliklərə
nəinki adi, qanuni hal kimi baxırlar, hələ bir onları
təqdir edirlər, vacib və müqəddəs sayırlar,
bütün varlıqları ilə onu müdafiə edirlər.
Belə hallarda tənqidi gülüşün gücü, kəsəri
ikiqat artır, daha köklü və əsaslı
görünür...
Yeri gəlmişkən, vaxtilə Ə.Haqverdiyevin tələbəsi
olmuş tanınmış ziyalı Həsən
İxvanın əlyazma xatirəsindən bir məqamı nəzərə
çatdırmaq maraqlı olardı. "Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyev mənim müəllimim olmuşdur. O, yalnız
sadəcə bir müəllim deyildi, eyni zamanda
yazıçılıq və şeir sahəsində də ən
yaxın məsləhətçim və rəhbərim
olmuşdur.
Mən bir təsadüf nəticəsində "Molla Nəsrəddin"
məcmuəsinə satirik məktublar yazmışdım. Ə.Haqverdiyev
mənim yazılarımı təshih edərək gizli
imzanı - Mirzə Qoşunəli adını da o mənə
verib. Və təbrizli Mirzə Qoşunəlinin kim olduğu haqda mənə məlumat
vermişdir. Odur ki, mən "Molla Nəsrəddin"
jurnalında, həmçinin "Kəlniyyət"
jurnalında Mirzə Qoşunəli imzası ilə bədii
parçalar yazdım".
Ə.Haqverdiyevin yaradıcılığındakı hər
iki mərhələ mahiyyətcə bir-birini
tamamlayırdı. Faciələrdə də, tənqidi hekayələrdə
də ümumi yekun, hətta müəllif idealının ifadə
tərzi çox yaxındır. Yəni hər
iki halda nəticə etibarilə kədər, təəssüf,
faciə məzmunu əsasdır. Hər
iki halda ədib mənfilikləri inkarla müsbət
ideallarını təbliğ və təlqin etmək yolunu
seçmişdir.
Lakin 20-ci illərdən Sovet cəmiyyətində satira
və yumora böyük siyasi qısqanclıqla
yanaşıldığından "Molla Nəsrəddin"
jurnalı da əvvəlki ictimai kəsərini itirmişdi. C.Məmmədquluzadə
yaradıcılığında da müəyyən
durğunluq nəzərə çarpırdı, digər ədiblərin
bu sahədən, necə deyərlər, əli soyumuşdu.
Bu vaxt Ə.Haqverdiyev ara-sıra hekayə yazsa da, yenidən
dramaturgiyaya qayıtmağı üstün tutdu. Lakin yeni cəmiyyət
tragediyanı da qəbul etmirdi. Sovet
varlığından tragediya yazmağa imkan verilmirdi. Ədib məcbur olur ki, tərənnüm tipli,
mühitinin "ictimai sifarişinə" (C.Cabbarlı)
uyğun pyeslər yazsın. Bu vaxt yazılan
"Köhnə dudman", "Kamran", "Ədalət
qapıları", "Sağsağan" və s. kimi pyeslər
və bəzi səhnəciklər Ə.Haqverdiyev
yaradıcılığının tənəzzül mərhələsini
səciyyələndirir. Ədibin bu dövr
yaradıcılığında ən uğurlu nümunə
"Xortdanın cəhənnəm məktubları"nın təkmilləşdirilmiş
variantına əlavə edilərək 1930-cu ildə çap
olunan "Odabaşının hekayəsi" əsəri
hesab oluna bilər.
Adətən
görkəmli ədiblərin yaradıcılıq yolunu onun
yaşadığı cəmiyyətin siyasi-ictimai, iqtisadi vəziyyəti
ilə əlaqədar dövrlərə bölürlər. Əslində belə bölgü cəmiyyət
üçün səciyyəvi olduğundan bədii
yaradıcılığa aid edildikdə daha çox sosioloji təhlilə
imkan yaradır. Halbuki hər bir sənətkarın
fərdi yaradıcılığının inkişafına
uyğun səciyyəvi mərhələləri olur. Bu
mərhələlər sənətkarın
dünyabaxışı etibarilə, bədii kamilləşmə
prosesinə görə, inkişaf, tənəzzül, keyfiyyət
dəyişkənliyi və s. baxımından səciyyələnə
bilər. Bəzi ədəbiyyat tarixlərində,
tədqiqatlarda Ə.Haqverdiyevin də
yaradıcılığı üç dövrə
bölünmüşdür. Ədibin
yaradıcılığının birinci dövrü
1892-1905, ikinci dövrü 1905-1920, üçüncü
dövrü isə 1920-1933-cü illər hesab olunmuşdur.
Bir sıra başqa ədiblərimizin
yaradıcılığının mərhələ
bölgüsündə də 1905-ci il
inqilabı nəzərə alınmışdır. Əslində
bu tarix Ə.Haqverdiyev yaradıcılığının mərhələ
bölgüsünə qəti
uyğun gəlmir. Çünki ədibin bir
dramaturq kimi ən məhsuldar dövrü 1892-1907-ci illər
olmuşdur. Və ən güclü faciə
əsəri olan "Ağa Məhəmməd şah
Qacar" da 1907-ci ildə tamamlanmışdır. Elə
bu ildən etibarən də o, satirik nəsrə keçərək
"Molla Nəsrəddin" jurnalında "Xortdan"
imzası ilə "Cəhənnəm məktubları"nı
çap etdirməyə başlamışdır. Belə olan
halda ədibin yaradıcılığının birinci
dövrünü standart qalıblara uyğun olaraq 1905-ci ildə
yekunlaşdırmaq nə dərəcədə məntiqi
görünə bilər?! Həm də əvvəldə
dediyimiz kimi, hər ədibin
yaradıcılığını mümkün qədər
onun özünəməxsusluğa və sənətinin
inkişaf xarakterinə müvafiq mərhələlərə
bölmək (müəyyən elmi-nəzəri nəticələr
söyləmək məqsədi ilə) daha
düzgündür. Bu meyarla Ə.Haqverdiyev
yaradıcılığını belə xülasə etmək
daha dəqiq görünür: Birinci dövr - tragizm mərhələsi,
ikinci dövr - satira (gülüş) mərhələsi,
üçüncü dövr isə yeni ideallar mərhələsi.
Ədibin
çoxcəhətli, zəngin
yaradıcılığını daha kamil təsəvvür
etmək üçün onu bilavasitə yaxından tanıyan
iki görkəmli şəxsiyyətin xatirə əlyazmasına
diqqət edək: Azərbaycan səhnəsinin müqtədir
xadimlərindən olan Xalq artisti, rejissor Rza Təhmasib: "Məni
də 1910-cu ildə Ə.Haqverdiyevlə ilk dəfə
Hüseyn Cavid tanış etdi. Ə.Haqverdiyev
bizim üçün təkcə dramaturq olaraq
qalmırdı. O, aktyorların ən böyük
xeyirxahı və yaxın dostu, məsləhətçisi
idi. Səhnə ilə əlaqədar hər
şey Əbdürrəhimbəy üçün əziz idi,
maraqlı idi. O, hər şeylə maraqlanır,
hamıya kömək etməyə, məsləhət verməyə
çalışırdı. Bu vaxt
Əbdürrəhimbəyi Azərbaycan teatrının
inkişafı, Azərbaycan aktyorlarının taleyi çox
düşündürürdü".
Pedaqoji
elmlər doktoru, professor Ağaməmməd
Abdullayev isə Azərbaycan Dövlət Universitetinin Şərq
fakültəsində ona ədəbiyyat tarixi və ədəbiyyatşünaslıq
fənlərindən dərs demiş Ə.Haqverdiyevi dərin
ehtiramla belə xatırlayır: "Ə.Haqverdiyev bizə Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi və ədəbiyyatşünaslıq
kursu üzrə mühazirələr oxuyurdu.
Yadımdadır, onun qalın və qara cildli bir ümumi
dəftəri vardı. Bu dəftər Əbdürrəhimbəyin
öz əlilə yazıb hazırladığı Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi kursu və ədəbiyyatşünaslıq
məsələlərinə dair konspekti idi. Bundan başqa, onun qarşısında
oxuyacağı mühazirə üçün bir səhifəlik
planı da olardı.
Əbdürrəhimbəy mühazirə oxuyarkən məharətli
natiqlər kimi qətiyyən konspektə baxmazdı; yalnız
arabir nitqində ardıcıllıq gözləmək
üçün qarşısındakı plana ötəri nəzər
salardı.
O,
çox təmkinli, aydın, səlis, məzmunlu və təsirli
danışardı. Xüsusən, klassik
şeir parçalarını çox dürüst, vəzn və
ahəng tələblərinə uyğun, həm də ifadəli
oxuyardı".
Ömrünü müqəddəs ideallarına fəda
etmiş bu böyük ədibin zəngin, çoxcəhətli
yaradıcılığı onun özünə layiqli sevinc
və fərəh gətirməsə də, ədəbiyyat və
mədəniyyət tariximizdə adını əbədiləşdirmiş
oldu. Bu vətəndaş ədibin xatirəsi dövlətimiz
və xalqımız tərəfindən həmişə
yüksək qiymətləndirilmişdir. Növbəti
yubiley tədbirləri də buna gözəl nümunədir!
Təhsin MÜTƏLLİMOV
Filologiya üzrə elmlər doktoru,
AMEA-nın müxbir üzvü
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 22 may.- S.16-17.