Ustad Ramiz Həsənoğlunun yubileyinə
Bayram günləri televizorumuzu sevimli ailə
üzvünə çevirirdi teletamaşalar. İndiki uşaqlar bilməz,
o vaxt Yeni il, Novruz tətillərini
doğmalar birgə vaxt keçirmək üçün
fürsət sayardılar. Kimsə
Narsissayağı öz şəkillərini çəkib
tanımadığı adamların bəyənməsi
üçün çalışmırdı, heç
görməmiş kimi süfrəsini paylaşıb yediyini
reklam edən də tapılmazdı. Bəlkə
o zaman texnika bu qədər inkişaf etmiş olsaydı, onda
lap betərini yaşayardıq. Hər halda
zəif texnika və güclü ürəklərin sayəsində
gözəl bir uşaqlığımız olub. Axı nə lazım idi biz balacalara? Böyüklərimizin bütün çətin və
yorğun həyatına baxmayaraq, deyib-gülməsi, sevinməsi,
bizi də öz şənliklərinə qatması. O
şaqraq gülüşlərdən, canlı söhbətlərdən,
müzakirələrdən bizə də pay
düşürdü, bəli. Və mən bu qədər
zaman keçəndən, indi kiminsə böyüyü,
valideyni olandan sonra başa düşürəm ki, uşaqlar
üçün işləmək, çalışmaq,
onları təmin etmək şərt deyil. Şərt
onlar üçün xoşbəxt olmaqdı! Xoşbəxtlik
isə təkcə qəlb işi deyil, həm də
intellektual hadisədi, müdrikliyin, həyata sakit, təmkinli
münasibətin, gözütoxluğun gətirdiyi duyğudu.
Hə, elə ona görə də bayramlar və
televizoru doğmalardan birinə çevirmiş əsərlər
yadıma düşdü.
O zaman mən
balaca idim və evimizə dolmuş bu böyük sevincin,
gülüşlərin, mehriban ab-havanın səbəbkarının
kim olduğunu bilmirdim. Bir dəfə
ekrandan dil çıxarmışdı bizə, qulağı
ağrıyan uzun "balaca" da yaman təəccübləndirmişdi
məni, bu boyda uşaq olar, uşaq ha?! Yaşıl eynək
taxıb adamları qorxutmağı da bir ayrı olay idi onda...
Daha doğrusu, mənim bildiyim bu idi. Böyüdükcə ekranda gördüklərimizi,
sevdiyimiz aktyorları, onların ifasını yönləndirən
adamın varlığını da öyrəndim. Həm də elə uşaq, yeniyetmə
ağlımıza sığışmayan,
xoşladığımız
düşündürücü, təsirli və gülməli
əsərlərin bir adla bağlılığı idi.
Axı bir adam bu qədər işi necə
görə bilər?! Elə indi də
Ustadın yubiley günlərində inanılmaz rəqəmə
baxıb təəccüblənirəm. Sanki
bu 75 ildə ömürə sığmayan işlər
görüb, hamısı da fərqli, gözəl, qeyri-adi.
Beləliklə, rejissor Ramiz Həsənoğlunun 75
yaşı tamam olur. Və yubileylər həm də bir az
hesabat istədiyi üçün mən qəribə şəkildə
uşaqlığımı xatırladım. Bəlkə
ona görə ki, Ramiz Həsənoğlu bu 75 illik həyatını
və yaradıcılığını hər kəsin
bioqrafiyasının, düşüncələrinin tərkibinə
çevirə bilib. Əslində içimizi, ruhumuzu,
babamızın, atamızın və bizim daxilimizdəki
uşağı-böyüyü ifadə edən mətndir;
Mirzə Fətəlinin, Mirzə Cəlilin, Əbdürəhim
bəy Haqverdiyevin, Hüseyn Cavidin, Anarın, Vaqif Səmədoğlunun
və rejissorun müraciət etdiyi başqa müəlliflərin
mətnləri. Ramiz Həsənoğlu
özünü, qohumunu, qonşusunu, millətini ən
çox əks etdirən, bəlkə ən çox
ayıldan əsərləri seçib və bizə
özümüzü göstərib. Uğurun əsas
sirri budur! Axı oxucu-tamaşaçı hər zaman
özünü axtarır sənətdə və özünəbənzəri
görəndə buna ürəkdən ağrıyır, təəssüflənir,
gülür, kədərlənir...
Elə
indinin özündə də hansısa dalda bir yerdə, məhəllə
arasında curların yığışdığı kafe
sahibini dindirsən, nisyə yeyənlərin əlindən dad
döyər; lap "Ac həriflər" qəhrəmanı
Həsən dayı kimi...
Bu günəcən
oğlan evi elçiliyə aparmağa professor, bəd ayaqda
dosent axtarır: "Evləri köndələn yar"ın
balıq Nadiri kimi...
İnsanları
xoş hadisələrdən daha çox bədlik, qorxu və
problemlər birləşdirir; "Yaşıl eynəkli adam"dakı qohum-əqrəba kimi...
Hələ
deputat olmaq sevdasına düşənlərin haray-həşirindən
danışmıram; "Ordan-burdan"ın Salman bəyi
sayağı...
Bu
siyahını, tezisləri və zamanın sıradan
çıxarmadığı ideyaları o qədər
sadalamaq olar ki... Bunlar haqda danışdıqca hər
şey çox sadə görünür. Kənardan elə
gəlir ki, burda fövqəladə, qəliz bir iş yoxdu. Bəlkə təzə-təzə bu sənətin
qulpundan yapışanlar - burda çətin nə var ki, mən
də edə bilərəm - deyə düşünüblər
də. Amma zaman göstərib ki, o filmlərin,
tamaşaların insanlara təsir gücü, sənətdə
açdığı yol bambaşqadır. Həm də müasir həyatda xeyli qəribə
görünən Ramiz müəllimin öz işinə
münasibətidir. Vaxtında Azərbaycan teleməkanında
fantastik yeniliklər etmiş, həm özü, həm də
ardıcılları üçün geniş üfüqlər,
yeni istiqamətlər açmış adam
o qədər soyuqqanlı və təvazökardır ki...
Misal üçün, hələ Sovet dövründən
türkçülük mövzusu yasaq olunanda Hüseyn Cavidin
"Topal Teymur"unu çəkən rejissor, yaxud müstəqillik
gələr-gəlməz milli kimliyimizi anlatmağın
vacibliyi aktuallaşanda "Fatehlərin divanı"nı
yaradan sənətkar bu mənada xidmətlərindən
danışıb özünü türkçü kimi, millət
fədaisi kimi göstərməyə
çalışmır. Görünür, növbəti sirr
də elə bundadı... Reklamla məşğul
olanda sənət kənarda qalır. Ramiz müəllimdən
ötrü isə iş, proses,
yaradıcılıq bütün başqa təfərrüatlardan
daha vacibdir!
Bunu dəfələrlə izləmək imkanımız
da olub.
Anarın ssenarisi əsasında
ekranlaşdırdığı "Cavid ömrü" və
"Sübhün səfiri" filmlərinin çəkiliş
anlarına, "Ac həriflər" tamaşasının məşqindən
fraqmentlərə baxanda işə qoyulan enerjini təxmin edə
bilirik. Yadımdadı, Vaqif Səmədoğlunun
"Generalın son əmri" pyesinin quruluş prosesində
iştirak edib "Diqqət, məşq gedir" adlı məqalə
yazmışdım və o vaxt rejissor-aktyor münasibətləri
haqda təsəvvürlərim dəyişmişdi. Eyni zamanda, xoşbəxtlikdən müəllifi
olduğum "Sonuncu" əsərinin də məşqlərini
yaxından izləyə bildim. Və məhz
Ramiz müəllimin sayəsində enerji mübadiləsinin,
qızırğanmadan xərclənən ruhun,
şövqün mütləq nəticə verəcəyinə
inandım.
Ramiz Həsənoğlu bütün bu
uğurlarını onu yetişdirən zaman və ailə ilə
bağlayır. Anası, görkəmli aktrisa Ətayə xanım
Əliyeva, atası, teatr xadimi Həsən Mirzəyevin tərbiyəsi
və böyüdüyü, təhsil aldığı
mühit bu gün dilimizin əzbərinə, fikirlərimizin ən
işıqlı məqamına çevrilmiş sənət əsərlərinin
yaranması üçün təməl olub. Bütün
bunlar, üstəgəl, təbiətin səxavəti -
istedad, zəhmətkeşlik, cəsarət, iradə şəxsiyyət
və sənətkar olmaq üçün vacibdi. Amma deyilənlərin hamısından daha vacib olan Vətən
sevgisidir. Ramiz Həsənoğlu
tamaşaçısının diqqətini hansısa
nöqsanlara çəkir, düşünərək
güldürür, amma heç vaxt məsxərəyə
qoymur onu, hardasa hündür bir təpənin üstündən
baxmır ona... Yanında durur, başını
sığallayır, yarasını sarıyır və
bütün bunlarla xoşbəxt olur.
Bu günlərdə, yubiley ərəfəsində
müxtəlif televiziya layihələrində Ramiz müəllimin
illərlə birgə çalışdığı
adamların onun haqqında necə ürəkdən,
böyük sevgiylə danışdığını
müşahidə edirəm. Hər kəsin
tarixçəsi var onunla bağlı. Həssaslığından,
qayğıkeşliyindən, mehriban münasibətindən,
işə tələbkarlığından
danışırlar. Səbəbkar isə
özü haqda deyilmiş yüksək, tərifli sözlərə
təəccüblənir. O təəccübü ancaq
belə yoza bilirəm; bəs insan ayrı necə ola bilər, belə də olmalıdır da...
Yəni Ramiz müəllim üçün
yaşadıqları da, yaratdıqları da sadəcə həyatdı
(atası dediyi kimi - Həyatdı da...) və o, ayrı
cür yaşamağın yolunu da bilməyib...
Son günlərdə əlimdə olan gündəliklərini
vərəqləyəndə də özünə
qarşı təmkinli, sakit münasibətini görürəm. Bir məqam
çox xarakterikdir. Atasının rəhmətə
getdiyi günü təsvir edir, bu xəbərin gözlənilməzliyi,
stress keçirməsi, itkinin ağırlığı və
başqa hisslərindən danışır. Və birdən
atasına müraciətlə bir neçə cümlə
deyir... Və bu cümlələrdən biri: "Həyat
yoldaşından nigaran qalma. Çalışaram işə
yola salıb sonra da qarşılayım...".
Bax bu məqam mənim üçün sevimli rejissorun unudulmaz
əsərlərini anlamaqdan ötrü açardı... Məni ata itkisindən keçirilən kədərin
təsviri, həmin cümlələrdən əvvəl edilən
üzrxahlıq həyəcanlandırmır. Məhz bu cümlə (çalışaram işə
yola salıb sonra da qarşılayım...) həyəcanlandırır.
Çox sadə bir ifadəylə təkliyin, tənhalığın,
övlad borcunun simvollaşdırılması... Hansısa
pafoslu, yüksəkdən deyilmiş vəd yox, məhz belə,
adi, gündəlik məsələ kimi dilə gətirilən
plan...
Axı sənətkar təkcə yaratdıqları ilə
deyil, həm də öz ömrü ilə
inandırmalıdı tamaşaçısını. Bu mənada təsadüfi
deyil ki, öz işləri haqda həmişə tələbkarlıqla
danışan Ramiz müəllim məhz
"Nigarançılıq" teletamaşasından söz
düşəndə məmnunluğunu gizlətmir. Dahi Mirzə Cəlilin hekayələrinin motivləri
ilə Anarın yazdığı ssenari əsasında çəkdiyi
ekran əsəri sanki onun bütün ideyalarının cəmidir.
Elə bu yubiley günlərində əsərə yenidən
baxıram və başa düşürəm ki,
"Nigarançılıq" üç böyük
maarifçinin - Mirzə Cəlilin, Anarın və Ramiz Həsənoğlunun
düşüncələrinin üst-üstə
düşdüyü məqamdı... Elə bu
ideyanın davamı kimi Hüseyn Cavidi, ("Cavid
ömrü") Mirzə Fətəlini ("Sübhün səfiri")
özünəməxsus şəkildə
tamaşaçısına anlatması xüsusi qeyd edilməlidir.
Məhz bu qədirşünaslığı onu bugünkü
məqama çatdırıb; keçmişə
sayqısı və yeni gələn nəsillərə həssas,
qayğıkeş münasibəti...
Yadımdadı, YUĞ teatrında "Sonuncu"
tamaşasını qururdu. Qəhrəmanım Əlisöhbət
Qələndərli gənc teatrşünasla söhbətində
gileylənir: "Oğlum, mən cavan olanda
yaşlıların zəmanəsi idi, qocaldım, indi də
cavanların zəmanəsidi. İndi qocayam, "cavanlara yol
açaq" deyə-deyə süpürüb atırlar
bizi... Mən balet oynayan deyiləm axı, aktyoram...".
Ramiz müəllimin məhz bu anı - aktyorlar Fərhad
İsrafilovla Hikmət Rəhimovun dialoqunu necə həyəcanla,
kövrələrək məşq etməsi heç
yadımdan çıxmır. Qəribədi ki, hər dəfə
tamaşadan sonra müxtəlif yaşlı sənət
adamları məhz bu sözlərdən təsirləndiklərini
deyirdilər bizə... Bunun özü də
detaldı görünür. Ramiz müəllimin
məşqdə, tamaşaçının zalda kövrəlməsi.
Axı gənclər üçün meydan - bir vaxt
"Sabah" Birliyi yaradan Ramiz Həsənoğlu özü
köhnəni "süpürüb atmaqla" yox, köhnədən
ibrət götürməklə gətirib bütün yenilikləri...
Və mən
bu gün Ramiz müəllimin yubileyində bütün
sadaladığım və yazıya gətirmədiyim dəyərli
işlərin davamını diləyirəm! Əlini
zamanın və tamaşaçının nəbzindən
ayırmayan sənətkar bu günün də
sözünü mütləq deməlidi və deyəcək!
Biz gözlərimizi ekrana zilləyib gözləyirik, Ustad!
Yubileyiniz mübarək olsun!
PƏRVİN
Ədəbiyyat qəzeti.-2021.- 28 may.- S.11.