İnancla iman işığında
Müasir rus ədəbiyyatının təməlini qoyan Aleksandr Puşkin şairin şeirdən nəsrə keçməsini yaşın hökmü ilə bağlamış, "Yevgeni Onegin" poemasının sonunda "Leta k surovoy proze klonət" - "yaşım məni cod nəsrə çəkir" yazmışdı:
Şıltaq
qafiyələr dalınca qaçmaq
Yorub əldən
salır bu yaşda ancaq...
(Tərcümə Səməd
Vurğunundur)
Azəbaycan ədəbiyyatında da şairlərin nəsrə
keçməsi yeni və müstəsna hadisə deyil. Bunun
arxasında "qafiyə dalınca qaçmağın
yorğunluğundan" başqa, bədii
yaradıcılığın qanunauyğunluqlarından, eləcə
də yazıçının seçimindən gələn,
fərdi səciyyə daşıyan çoxlu səbəblər
axtarmaq mümkündür.
Böyük şairimiz Məmməd İsmayılın
yaşının yetkin çağında nəsrə gəlişi,
roman yazması ilk növbədə onun
yaradıcılığının, yaratdığı
obrazların təbiətindən, şairin duyğu və
düşüncələrini obrazlarla əyaniləşdirmək,
bədii sözə çevirmək üsulundan və tərzindən
doğur.
Azərbaycan ədəbiyyatında gənc
yaşlarından lirik şair kimi tanınan və sevilən Məmməd
İsmayılın yaradıcılığını lap
başlanğıcdan epik düşüncə ilə bir araya
gətirən möhkəm bağlar müşahidə etmək
mümkün idi. Təxminən iyirmi il əvvəl
yazdığım bir məqalədə Məmməd müəllimin
şeirləri haqqında düşüncələrimi
bölüşərkən diqqəti onun şeir
yaradıcılığındakı epik başlanğıca
yönəltməyə çalışmışdım. Həmin
yazıdan bir abzası olduğu kimi diqqətinizə
çatdırıram: "Məmməd İsmayılın
poetik nəfəsi ilə poeziya sənətimizə yalnız
təzə obrazlar, təzə uğurlu şeirlər və
ifadələr gəlmirdi, bədii təfəkkürümüzdə
təzə və maraqlı bir sistem qurulmaqdaydı, yeni bir
poetik düşüncə tərzi təşəkkül tapmaqdaydı.
...Təqlidə yatmayan bu sistem bütövlükdə epik
bünövrəyə, epos təfəkkürünə əsaslanır.
İlk baxışda bu hökm paradoks kimi səslənə
bilər: nəzəri baxımdan lirika ilə epik növ bədii
təfəkkürün ayrı-ayrı qütblərində
dayanan anlayışlardır. Ancaq mən bu qənaətdəyəm
ki, Məmməd İsmayılın lirikası hər şeydən
öncə yaddaşdır və bu yaddaş geniş və
universal epik poetika təfəkküründən qaynaqlanır.
Yaddaşlarımıza ədəbi yazılan obrazları bir də
gözünüzün qabağına gətirin: bizdən
qabaqda yol gedən adam, qeyzə gəlib qeybdən
"yahu" söyləyən baba dərviş, Savalanda yatan
igid, dünyada anasından, alma ağacından və təpəl
qoyundan (əslində isə onları xəlq eləyən uca
Allahdan) özgə pənahı olmayan uşaq lirik obraz
olmaqdan çox, epos qəhrəmanlarıdır, bunlar lirikaya
nağıllardan, dastanlardan gələn obrazlardır".
Belə
düşünürəm ki, Məmməd
İsmayılın "İz" romanı mənim bu təsəvvürümdə
yanılmadığımı bir daha təsdiq etdi. Romanda bizə
artıq şeirlərdən tanış
olan obrazların epik təqdimatı ilə
qarşılaşırıq.
"İz"i avtobioqrafik əsər kimi də qiymətləndimək
mümkündür. Lakin buradakı avtobioqrafiqliyi şairin fərdi tərcümeyi-halının
izlənilməsi ilə məhdudlaşdırmaq qətiyyən
olmaz! Əslində, romanda müəllifin
prototipi kimi verilmiş Güzar obrazı həcm
baxımından o qədər də əhatəli yer tutmur, Məmməd
İsmayılın atasının prototipinin - Murad
obrazının ziddiyyətli həyat yoluna daha çox diqqət
yetirilir. Onu da deyim ki, bu obrazın adı
romanın ilk variantında Mürşüd kimi (Məmməd
İsmayılın atasının adı
Mürşüddür) verilib və roman nəşr edilərkən
kitabda bir yerdə Mürşüd adı bəlkə də
bilərəkdən dəyişdirilməmiş qalıb.
Vurğulamaq istədiyim odur ki, mətndə mənim
üçün əhəmiyyətli olan hansı adın ilk
variantının necə olması və ya hansı hadisənin
hansı dəqiqliklə verilməsi deyil. Bədii
mətnin təhlili baxımından Məmməd
İsmayıl poeziyasının aparıcı
obrazlarının romandakı tərcümeyi-halı daha
böyük maraq doğurur. Bu yanaşma şairin
yaratdığı obrazların başlanğıcını,
mənşəyini öyrənmək baxımından da lazımlı və əhəmiyyətlidir.
Obrazların arxasında isə yaddaşın - təkcə
şairin deyil, etnik yaddaşın tarixi dayanır.
"Bir cənazə
yol gedir vaxtın bitəcəyində" fəsli ilə
başlayan "İz" romanını "Bir adam yol gedir
bizdən qabaqda" şeirinin epik başlanğıcdan
mayalanan lirik qəhrəmanının tərcümeyi-halı
kimi oxumağın maraqlı olacağını
düşünürəm. Buradakı oxşarlıq təsadüfi
və zahiri intertekstuallıq faktı deyil, sonrakı fəsillərdən
birinin adında şeirin misrası dəyişdirilmədən
olduğu kimi verilir:
"İnsanın əməli özündən öncə"...
Şeirdə yaddaşın oyanışı inanc ilə
imanın bir araya gəldiyi, bir-birini tamamladığı fəzada
baş verir. Bu fəzada zaman anlayışı mövcud təsəvvürümüzün
keçmiş-gələcək
ardıcıllığına "tabe olmur".
"Bizdən qabaqda yol gedən" bizim keçmişimiz,
bizdən arxada gələn isə gələcəyimiz kimi
qavranılır:
Bir adam yol gedir bizdən qabaqda,
Amma bir adam da bizdən sonra var...
"Qurani-Kərim"in "Fatihə" surəsində
insan oğlunun Allahdan ilk diləyi "Bizi ən doğru yola
yönəlt.
Nemət verdiyin kimsələrin yoluna yönəlt,
qəzəbə düçar olanların və
sapmışların yoluna deyil"dir.
Məmməd
İsmayılın şeirində bizdən qabaqda yol gedən,
şeirin lirik qəhrəmanının yoluna yönəldiyi,
qarasına üz tutduğu adam da
Allahın nemət verdiyi kimsədir. Şeirin sonrakı bəndlərində
inanc ilə imanın, yaddaşla dinin
çulğalaşdığını görürük:
bizdən qabaqda yol gedən, Allahın nemət verdiyi insan təsəvvürümüzdə
dastan qəhrəmanı ("Kərəm sevgisinə
qovuşar çətin, Kimin ki qarşıda lələsi
yoxdur"), nağıl personajı ("Olmasa qabaqda bir ipək
qarı", "Ağatlı oğlan var bu yer üzündə")
kimi canlandırılır. Mətndə
imanın - İslam dəyərlərinin ilkin inancla
qovuşduğunu görürük. Yaddaşın dərin
qatlarından gələn bu keyfiyyət birbaşa şairin
mütaliəsindən, elmi dünyagörüşündən
(təbii ki, mütaliənin və elmi
dünyagörüşünün rolunu inkar etmək olmaz!)
asılı deyil: şair burada inancı və imanı
içində əridib bütövləşdirən
yaddaşın sözçüsüdür.
"Bir adam yol gedir bizdən qabaqda"... və onun izi
qalır. İnsanın taleyinə düşən
iz konkret hadisələrdən, insanlararası münasibətlərdən
yarandığı kimi, həm də insanın
özünün görə bilmədiyi, yaddaşın
şüurdan çox-çox dərində yerləşən
qatlarından gəlir. Psixoanaliz nəzəriyyəsinin
yaradıcılarından olan Karl Qustav Yunq bunun elmi şərhini
"kollektiv şüurdanxaric"lə əlaqələndirirdi.
Məmməd İsmayılın şeirinin lirik
qəhrəmanı da süddən, sümükdən gələn
yaddaşın daşıyıcısıdır.
Romanda isə bu yaddaşa xas keyfiyyətlərin mahiyyətini
dərk etmiş və ya dərk etməyə
çalışan, onun elmi yozmunu axtaran müəllif
obrazı daha çox diqqəti cəlb edir. Müəllif
obrazı dedikdə, romanın mətnində uşaqlıq illəri
təqdim olunan Güzarı nəzərdə tutmuram. Burada söhbət ilahi şairlik istedadı ilə
yanaşı, kifayət qədər əhatəli elmi biliklərə
malik, həyatında həm Rusiya, həm də Türkiyə
təcrübəsini birləşdirən professor Məmməd
İsmayılın obrazından gedir. Rus alimi
V.V.Vinoqradovun təbirincə desək: "Müəllifin
obrazı - nitqin sadəcə subyekti deyildir. Bu, əsərin
mahiyyətinin bir yerə cəmləşdirilmiş ifadəsidir,
personajların nitqlərinin bütün sistemini təhkiyəçi,
hekayəçi və ya hekayəçilər ilə münasibətdə
bir araya gətirir və onların vasitəsilə
bütövlükdə ideya-üslub mərkəzini, fokus
nöqtəsini təşkil edir".
"İz" romanında müəllifin obrazı
baş verən hadisələrə, hadisələrin
içində olan insan qəlbinin tarixinə təsəvvüf
pəncərəsindən baxır. Romanın əsas qəhrəmanlarından
olan Şəmşəd kişi sadəcə
bir xalq müdriki, yaxud "müdrik qoca" arxetipi deyil,
müəllifin dünyagörüşünün, həyatdan
və elmdən əldə etdiyi qənaətlərinin, inanc və
imanının tərcümanıdır. Nəsrimiz
üçün yeni olan, fərqli keyfiyyətlərə malik
bu obraz mətnin və ümumilikdə Məmməd
İsmayıl yaradıcılığının fəlsəfi
yükünün daşıyıcısı kimi maraq
doğurur.
Əsərin
əvvəlində ağır müharibə illərində
qarlı bir gündə dörd insan - üç gəlin və
müharibədən şikəst qayıtmış bir kişi çiyinlərində son mənzilə
cənazə aparır. Onlar yeridikcə qarın
üstündə izləri qalır. Bu,
müharibənin insanların talelərinə soyuq iz salan
amansız mənzərəsidir. Cənazədə son mənzilə
gedən Şəmşəd kişinin "bərzəx aləmindəki"
- öldükdən
sonra cənnətlə cəhənnəmin arasındakı
düşüncələri isə əsərin fəlsəfi
ekspozisiyasını təşkil edir.
Şəmşəd
kişi iman adamıdır, Molla Cabbarla
dialoqundan anlaşıldığı kimi, "hal əhlidir".
Onun dinə, imana, Allaha münasibəti Əhməd Yəsəvi,
Mövlana Cəlaləddin Rumi, Şəms Təbrizi, Sultan Vələd,
Ərzurumlu İbrahim Həqqi Əfəndi... kimi müdriklərin
görüşləri ilə səsləşir. Şəmşəd
kişi üçün iman dildə deyil,
ürəkdə olur.
Şəmşəd kişinin əbədiyyət səfəri
də təsəvvüf şərtlərinə əsaslanır. Çiyinlərdə gedən,
hələ son mənzilə çatmamış Şəmşəd
kişi "bərzəx aləmində",
cənnətlə cəhənnəmin arasında təqdim
olunur. O bilir ki, öncə
ruhlar aləmində olan insan ruhlar aləmindən
ayrılıb ana bətnində qərar tutur və oradan bu
dünyaya gəlir. Yaşadığımız
dünya isə əbədi və dayanıqlı deyil. İnsan onda dayanmır, gəldiyi yerə, əbədi
vətəninə - Rəbbinə qayıdır.
Müəllif
də, Şəmşəd kişi də ruhun əbədiliyinə
inanır: "O dünyadan bu dünyaya gələn bir
şeyi varsa, o da ruhdur - keçmişini, gələcəyini
daşıyan ruh!".
Əbədi
mənzilə yol gedən Şəmşəd kişi
sağlığında ağlından keçirmədiyi
fikirlərə dalır ki, yaşadığı
ömrün, işlədiyi günahların
hamısının Allahın hüzurunda bircə-bircə
hesabını versin. Bu, əslində, cənazədəki
ölünün deyil, mətni hərf-hərf, söz-söz
müşayiət eləyən, mətn-oxucu münasibətlərini
idarə eləyən "gözəgörünməz"
müəllif obrazının düşüncələri və
qənaətləridir. Şəmşəd
kişinin o dünyada açılan "könül
gözü" müəllifin qənaətlərini ifadə
edir.
Roman boyu yaddaşın qapalı qapıları
açılır və hər qapı açılandan sonra
oxucu öz qarşısında yeni bir sirr qapısı
görür.
Oxucunun bir-bir keçdiyi bu sirr qapıları, əslində,
insanın özünüdərkinin mərhələləridir:
insan özünü dərk etdikcə həm də
yerin-göyün sirlərinin Sahibini - yaradanını dərk
edir.
"Yaddaşının hansı qapalı
qapısısa açılır. Dinməz-söyləməz bu nəhayətsiz dənizin
sahili ilə addımlayır. Niyə gəlib
çıxmışdı bu qızıl qumlu dəniz sahilinə?!
Ruh, bədəninin öldüyünü bilmək
üçün özü öz izinə baxmalıdır
fikri düşür yadına. İzi tərsinədirsə,
ölən başqasının yox, onun bədənidir".
Təsəvvüf təliminə əsasən, bu
dünyadan ayrılmaq gəldiyin əzəli məkana (və
ya kövnü məkana), nəhayətsiz dənizə yenidən
qayıdışdır. Ayrıldığı dənizin sahilinə
qayıdan insan birinci özünün qoyub getdiyi izinin
üstünə qayıdır.
Beləliklə, iz mətndə metafora kimi qəbul və
dərk edilir.
Bu metafora dinə, təsəvvüfə
bağlı olduğu qədər də ilkin inanca - mifə,
eləcə də yazıçının
yaradıcılıq psixologiyasına, düşüncələrdən
bədii obraz yaratmaq keyfiyyətlərinə də
bağlıdır.
Romanda,
ümumiyyətlə, Məmməd İsmayıl
yaradıcılığında mühüm yer tutan tale
anlayışı Allahın insan üçün müəyyənləşdirdiyi
pozulmaz yazıdır: bu yazının hökmü varsa,
"söyüd ağacı da bar verir". Bəzən insan
darda olanda bu yazını yazan onu qucağında
daşıyır:
"- O qum üstündə gördüyün izlərimi
deyirsən? Onlar sənin yox, mənim izlərimdi…
- Bəs
mənim izlərim haradadır?
- Sənin
izlərin olmazdı.
- Niyə
ki?!
-
Çünki çətin anlarında sən mənim
qucağımda idin...".
Bəs əvvəlcədən yazılmış
yazını oxumaq mümkündürmü? Romanda bu sual
açıq qalır. Murad qaraçı
qızın onun taleyini söyləməsinə imkan vermir.
Ancaq sonradan bunun peşmanlığını
çəkir, qaraçı qızının demədiklərini
özü "bərpa eləməyə"
çalışır.
Düzünə qalsa, bu cür müəmma
nağıl texnikasından gəlir. Nağılda təzadın
əks tərəfi həmişə sirr kimi saxlanılır.
Məsələn, meşədə azan
uşaqlar Cırtdanın məsləhəti ilə
işıq gələn tərəfə gedirlər. Bəs it hürən tərəfə getsələr,
nə olacaqdı? - bu sual
açıq qalır. Məlikməmmədi ağ
qoç qara qoçun belinə atır. Bəs Məlikməmməd
ağ qoçun belində qalsaydı, onu nə
gözləyirdi?
Bunu bilmirik, bu, nağılı yaradanın bizdən
saxladığı sirdir.
Qaraçı
qızının demək istədiyi də yazını
yazanın sirridir...
Romanda insanları imandan inanca sıxışdıran
tarixi şərtlər də nəzərdən
qaçırılmayıb. Sovet hökuməti məscidləri
sökdürür, mollaları Sibirə sürgün eləyir,
"qəfil tufandan canını qurtaran din adamları da
yolayrıcında çaşıb qalırlar"...
Lakin məscid uçurdanlar bir şeyi qanmırlar ki,
insanın qəlbini qırsalar da, uçurda bilməyəcəklər. "Ən təmiz
məbəd insan ürəyidir. İnsanın
ürəyi Allahın evidir". Bu, Şəmşəd
kişinin Molla Cabbara dediklərindəndir. Eyni zamanda təsəvvüfün
ilkin şərtlərindəndir...
Romanda Şəmşəd kişinin (təbii ki, müəllifin
də!) fəlsəfi qənətlərini Aşıq Əsədin
sazı, səsi və sözü tamamlayır.
Burada onu da vurğulamağı zəruri hesab edirəm
ki, Azərbaycan bədii düşüncəsində təsəvvüfün
xalq təfəkkürünə transformasiyası aşıq
yaradıcılığı sayəsində baş verib. Sazı yaddaşın ilkin
qaynaqlarından, səsi və sözü Haqdan gələn
aşıq (təsadüfən Haqq aşığı adlanmır)
əsrlər boyunca təsəvvüf fəlsəfəsini
xalq düşüncəsinə daşıyaraq inancla iman,
etnik-mifoloji görüşlərlə din arasında
körpü salıb... Ona görə də
"İz" romanının qəhrəmanları öz
inanclarını din, aşığın söylədiyi
nağılı isə içində yaşadıqları həqiqət
kimi qavrayırlar. Nağıl, dastan
insanların davranışlarını idarə edən etik
normanı müəyyənləşdirir.
Müqəddəs dəyərlərin
sıxışdırıldığı bir mühitdə
Haqqın sözünü söyləyən, Haqla insan
arasında tərcümanlıq edən aşığın
şəxsiyyəti müqəddəslik qazanır,
aşığın söylədikləri tabuya çevrilir,
doğru olub-olmadığı müzakirə olunmadan ehkam kimi
qəbul edilir.
"Tufanası dağılmış Aşıq Əsəd
və Əsədin adamın ağlını başından
alan sözləri olmasaydı, günah işləməyə
nə vardı ki?!".
Və ya
"Aşıq Əsəd də sazı və
sözü ilə uzun gecələrdə nəsilləri bir
az işıqlı, amma bir az da qəribə, anlaşılmaz
sabahlara çəkib aparırdı. Əslinə baxsan, kənd
adamları çox zaman Əsədin oxuduqlarının mənasını
düz-əməlli başa düşməsələr də,
aşıq havalarını dinləyə-dinləyə
oxumamış filosof olurdular".
Romanın məntiqinə əsasən, saz havaları əsrlərin
təcrübəsini və enerjisini mühafizə eləyib
saxlayır və nəsildən-nəslə, insandan-insana
ötürür. "Ruhani" havası insanların
ayaqlarını yerdən üzüb ruh aləminə
qovuşdurur. İnsanların görmədikləri,
eşitmədikləri, ruhun yaşatdığı
keçmişlə bu günün təması, ünsiyyəti
yaranır. Aşıq Əsədin
çaldığı "Ruhani"yə oynayan Şeşənlilər
ruhların rəqsini canlandırır və oynaya-oynaya göz yaşı
tökürlər, yəqin ki, ayrı düşdükləri
aləmə qovuşmağın həzzindən
ağlayırlar...
Ruhun tarixi saz havalarında yaşadığı kimi, cəmiyyətin
tarixi də insanların ruhunda yaşayır. Ona görə
də həyatda inancla imanın, nağılla həqiqətin
çulğalaşması baş verir.
Şah
beçə, Qara qoç, yanıl alma
haqqında təsəvvür reallıqdan əli üzülən
XX əsr insanının yaratdığı mifdir. Bunlar sadəcə inancı əyaniləşdirən
obrazlar və rəmzlər olmayıb, həm də insanın
mövcudluğunun bir parçası kimi qəbul edilir.
Şəmşəd kişi mifə dini
yozum verir, inancı imanla birləşdirir. "Şah
beçə güyül-güyül ötəndə, Qara
qoç buynuzuyla yer eşib kükrəyəndə, alma
yazağzı xışıl-xışıl yarpaqlayanda zikrə
durur". Şah beçəni də, Qara
qoçu da, yanıl almanı da qurban deyir ki, qardaşı
müharibədən salamat qayıtsın.
Müharibə isə dəyərləri yerindən
oynadır.
Şah
beçəni oğurlayırlar...
Qara
qoçu canavar öldürür...
Yanıl alma quruyur...
Bu, Şəmşəd
kişi üçün qardaşı
Muradın ölümü deməkdir. Bununla
Şəmşəd kişinin özü ilə bu gəldi-gedər
dünya arasındakı haqq-hesab da bitmiş olur.
Ancaq mən bununla çevrənin qapandığı
fikrində deyiləm. Hər şey spiralvari hərəkətdədir.
Bu son növbəti dövrənin
başlanğıcı deməkdir. Deyilənlər
başa gələcək, olanlar təkrarlanacaq: "Bəlkə
elə dünya bu təkrarlar üzərində dönüb
dolanır?! Nə olubsa, yenə olacaq, nə
edilibsə, yenidən ediləcək".
Yazını
yazanın hökmü ilə barsız söyüd bar verəcək.
Dünyaya yeni nəsil gələcək. Romanın kiçik qəhrəmanı, atası
müharibədə həlak olan Güzar özünü əmisinin
uzun qış gecələri danışdığı
nağıl qəhrəmanlarına bənzədə-bənzədə
böyüyəcək. "Və bir gün onun da
könül qapılarını əlində sehrli alma tutan bir dərviş döyəcək və
o, damarlarından axan qanın sahibi olacaqdı"...
Biz həmin
dərvişin sorağını bundan xeyli sonra şair Məmməd
İsmayılın şeirindən alacaqdıq:
...Arzu
yuxusunda qırx il yatmışam,
Qırx il də yataram yuxuma gəlsən -
Hardasan, hardasan, ay baba dərviş?!
Məti OSMANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 28 may.- S.14-15.