Şair Nazim Əhmədliyə
açıq məktub
Əzizim
Nazim!
Özünə
təxəllüs seçdiyin Zəngəzur mahalının
Molla Əhmədli kəndi təbiət və mənəviyyat
abidəsidir. Sinəsində yüzlərcə nağıl,
dastan, əfsanə, rəvayət
gəzdirən kişilərin, nurlu ağbirçəklərin
uyuduğu müqəddəs vətən torpağıdır.
Bu kənd xalqımızın tarixi taleyində iz qoymuş
çox hadisələrin şahididir. O dağlardan perik
düşmüş həmvətənlərimizin söhbətlərindəki
şirinliyin, təbiiliyin, lətifə, ayama, rəvayət qatlarının,
söz oynatmağın qaynağı ilə çoxları
maraqlanır, bunların haradan baş aldığını
soruşurlar. Bu elə-obaya bələd olmayanların maraq dolu
baxışlarını təbii qarşılayırıq. Nə
yazıqlar ki, bu eli təmsil edən, onun mənəvi-əxlaqi
aurasının daşıyıcılarının sırası
elə seyrəlib ki, onları barmaqla sayırlar.
Doğma
kəndimizi Laçının Parisi adlandırırdılar.
Bu, o bölgənin minlərlə təmsilçisinin
müşahidələrinin, qənaətlərinin ədalətli
dəyərləndirmə meyarı idi. Molla Əhmədli
ziyalılar, sənətkarlar kəndi idi. Laçın bölgəsinin
maarifləndirilməsində Əhmədlidən olan müəllimlərin
böyük xidməti vardır. Bunu öz əsərlərində
Süleyman Rəhimov, Əli Vəliyev dönə-dönə
xatırlatmışlar. Bu iki
yazıçının əsərlərini
günümüzdə yaşadan sənət sirlərindən
biri də bu el-obanın həyat tərzinin, zəngin dilinin,
bitib-tükənməyən folklor sərvətlərinin
yazıçı yaddaşında dərindən kök
salması idi.
Nazim,
Molla Əhmədli Qarabağda, Zəngəzurda ad-san
qazanmış onlarca aşıq, xanəndə, sazəndə
yetirmişdir. Aşıq Salman, Aşıq Cəmil,
Aşıq Fərəc, Aşıq Namaz, Aşıq Abdulla, Məşədi
Dadaş, Aşıq Əhməd və digərləri.
Atamın doğmaca dayısı Aşıq Salman Qaçaq Nəbi
ilə dostluq edirmiş, bu gün məşhur olan bir çox
mahnıların söz və musiqi mətninin müəllifi o
olmuşdur. Orta Asiyadan, İrandan belə məşhur olan
Aşıq Məşədi Dadaş sənəti ilə bizim
ata-babalarımız ünsiyyətdə olmuş, onun sinəsində
gəzdirdiyi bitib-tükənməyən söz, saz ruhunda nəfəs
almışlar. Atamın əmisi oğlu, sənin nənə
tərəfdən baban olan Aşıq Məşədi
Dadaş klassik və folklor irsimizi Xorasandan, Orta Asiyadan bu yana
Qarabağda, Qaradaqda böyük ləyaqətlə təmsil
etmişdir. XX əsr Qarabağının yetirdiyi böyük
ziyalılardan olan Cəlil bəy Bağdadbəyovun "Xatirələr
və etnoqrafik qeydlər" kitabında Məşədi Dadaşla
bağlı yazını oxuyarkən dərin fəxarət
duydum. Böyük yazıçımız İlyas Əfəndiyevin
doğmaca dayısı olan Cəlil bəy Bağdadbəyovla
Məşədi Dadaşın taleyi arasında
oxşarlıqlar var. Öz istedadı, xalqa ləyaqətli
xidmətləri müqabilində unudulanların ruhu
qarşısında böyük günah yiyəsiyik.
Görkəmli
teatr xadimi Cəlil Bağdadbəyovun hərtərəfli təhsil
görmüş ziyalı kimi Şuşada
yaşadığı illərin müşahidələri əsasında
yazdığı qeydlər Qarabağın musiqi, folklor və
etnoqrafiya problemlərini öyrənməkdə sanballı
faktiki, həm də analitik mənbəədir. Aşıq Məşədi
Dadaşa gəldikdə isə, onun yazısı bu sənətkarın
yaradıcılığını canlı izləyən, onun
musiqi, söz duyumu, səsinin özəlliyi, rəqs məharəti,
bir sözlə klassik aşıq kimi böyük
ifaçılıq mədəniyyətini təsdiq edən mənim
tanış olduğum ilk tarixi mənbəədir.
Şuşa kimi mədəniyyət mərkəzində
çıxış üçün ayrılan yer tez bir
zamanda dolduğundan çoxları aşığı dinləmək
üçün ertəsi gün gələrmişlər.
Qudsidən söylədiyi müxəmməslə, Vaqifin də
qoşmaları ilə Şuşa əhlini, onun xanəndələrini
valeh edən Aşıq Məşədi Dadaş haqqında Cəlil
Bağdadbəyov böyük ehtiram hissi ilə yazırdı:
"Aşıq Dadaş hər dörd bənddən sonra rəqs
edərək, rəqs gözəlliyi səs məlahətinə
qarışaraq bədii və mühəssənat ilə dolu
bir aləm yaradıb, sanki tamaşaçıların
ruhları qeyri fəzalarda gəzirdi. Gözəl səsə
və rəqsə bütün ruhilə qapılan
tamaşaçılar yuxu aləmində xəyali pərilərə
tamaşa edər kimi məhbut qalıb, aşığın hərəkət
etdiyi tərəfə baxırdılar".
Musiqini,
söz sənəti tarixini dərindən bilən Cəlil
Bağdadbəyovun analitik təsviri ilə Aşıq Məşədi
Dadaşın məclislərinin şahidi olmuş Hüseyn
Kürdoğlunun yaratdığı poetik portret
arasındakı oxşar cizgilər, müşahidələrdəki
üst-üstə düşən məqamlar Aşıq Məşədi
Dadaşın söz və saz sənət tarixindəki yerini
göz önünə gətirir:
Aşıq
Dadaş, başdaşın da qocalıb,
Bükük
durur dağın yastı döşündə.
Qarışqalar
karvan çəkir qəbrinə,
Bütün
xilqət yenə də öz işində...
...Ağır
gündə ürək verdin bizə sən,
Ürəyini
döndərdikcə közə sən.
Eşqə
gəlib mizrab vurdun saza sən,
Məclis
qurdun səksən-doxsan yaşında...
...Qara
damda məclis ara gəzməyin,
Çal
papağa gül-bənövşə düzməyin,
On dörd
yaşlı oğlan kimi süzməyin
Yadındadır
divarın da, daşın da...
...Başdaşına
sarmaşıqlar sarışa,
Torpağına
gül yarpağı qarışa.
Hər gələndə
kəndimizlə görüşə,
Baş əyirəm
məzarının başında.
Mənim
bildiyimə görə folklorşünas Əhliman Axundov
Aşıq Dadaşın qonağı olmuş, onun söylədiyi
söz sərvətini yazıya
köçürmüşdür. Bunlardan yalnız bir
neçəsi folklor antalogiyalarına
salınmışdır.
Nazim,
bütün bunları yaşadığımız bu günlərdə
xatırlamağım və səninlə bölüşməyim
təsadüfi deyil. Sənin bütün bədii-publisist yaradıcılığın
xatırladığım mühitlə bağlıdır.
Şeir və nəşr nümunələri toplanmış
kitablarına keçməmiş təşəbbüs
göstərib "Molla Əhmədli və mollaəhmədlilər"
kitabını ərsəyə gətirməyin haqqında bir
neçə kəlmə deməyi lazım bildim. Yadında
olar, hələ sovet sisteminin çökmədiyi bir vaxtda
Mirzə İbrahimov, Qasım Qasımzadə və Yaşar
Qarayevin dəstəyi ilə ölkəmizdə ilk özəl
nəşriyyatı - "Sabah" nəşriyyatını
təsis etdim. Standart biçimlərə sığmayan
çeşidli kitablar içərisində zəngin tarixə
malik kəndlərimiz haqqında elmi-publisist kitabların nəşrinə
başladıq. Respublikamızda bu seriyadan ilk kitab mərhum
professor Vaqif Piriyevin "Buduq və buduqlular" kitabı
oldu. Bu seriyadan müxtəlif nəşriyyatların da
çap etdiyi onlarca kitab gələcək tarixçilər
üçün mənbədir.
Bizim
doğma Əhmədlimiz haqqında kitabın
hazırlanmasını öz üzərinə
götürdün. Müəllifi olduğun bu kitabı vərəqlədikcə
Laçın, Əhmədli həsrəti ilə dünyadan
köçənlərimizi xatırlayıb qovruluram.
Doğmalarımızdan kəndimizə gedib-gələnlərin
çəkilişləri əldən-ələ gəzir.
Tezliklə vüsalına qovuşacağımız Molla
Əhmədli haqqında vaxtı ilə yazdığın
şeir hamımızın ağrı-acılarının
ifadəsi idi:
İndi
yollarından yağılar keçir,
Mənim
ürəyimdən ağrılar keçir,
Tarixi,
zamanı nağıllar içir,
İndi
adın olub nağıllar kəndi,
Mənim
Molla Əhmədlim, Əhmədli kəndim.
Hə, Nazim! 29 il idi yeni nəsillərə kəndimizdən xatirə, rəvayət danışırdıq. Ölmədik bu günü gördük. Viran qalmış evlərimizdə müzəffər ordumuzun əsgər və zabitləri özlərinə rahatlıq yaradıblar. Onlar əyilən qəddimizi düzəltdilər. Az bir zamandan sonra kəndimizə dönəcəyik, sənin folklorla yoğrulmuş şeirlərini Məcnun bulağının başında dinləyəcək, Aqibətixeyir çeşməsindən doyunca içəcəyik. Bütün bunları dilə gətirmədən sənin yaradıcılığının özəlliyini çözmək əsassız olardı. Sənin obrazlı düşüncənin məhəng daşı burdadır. Sənin poetik deyimlərin Molla Əhmədlinin canlı, şirəli dilinə, folklor sərvəti ilə zəngin bir xəzinəyə söykənir. Molla Əhmədlidə hamı obrazlı danışırdı. Müxtəlif ünsiyyət məqamlarında - dartışmalarda, deyişmələrdə, höcətləşmələrdə gözlənilməz frazeologizmlər, baməzə deyimlər, "filankəs demişkən" başlıqlı seriyadan ibrətamiz ifadələr meydan sulayırdı.
Aşıq Salmanın şeirləri öz imzası ilə bizə çatmayıb, amma folklor nümunələri kimi yayılıb. Sənin və mənim ustadım Hüseyn Kürdoğlunun hələ dəyərincə öyrənilib, toplum tərəfindən qiymətləndirilməmiş poeziyası XX əsr şeirimizin nadir incilərindəndir.
Nazim, bu kənddə şeir yazan çox idi. Çoban da, naxırçı da, müəllim də şeir qoşmağı xoşlardı. Hər kəsin öz mövzusu, öz deyim biçimi vardı. Kəndimizdən perik düşəndən sonra sözə pənah gətirdik. Onun işığında Molla Əhmədlinin ruhunu az da olsa qoruduq, bu minvalla övladlarımıza sözün gücü ilə Vətən dərsi keçdik. Heç unuda bilərikmi sənin əmin, mənim bibim qızı Solmaz xanımın şeirlərini çap edərkən kitabına belə ad qoydu: "Qorxuram qərib öləm". Qərib ölənlərimizi necə sayasan. Min şükür ki, onların övladları doğma yurda qovuşurlar.
İndi də belə bir zəmində formalaşmış yaradıcılığından danışaq. Şair olmağına şairsən, özü də sözlə ünsiyyətdə, həyat vərdişlərində biçim tanımayan, ipə-sapa yatmayanlardansan. İpə-sapa yatmaq qəlibləşmiş, çərçivəyə salınmış düşüncənin bəhrəsidir. Sən bundan xeyli uzaqsan. Bəzən poetik janrın hüdudlarını genişləndirməyə cəhd edir, bəzən də fərdi poetik düşüncəni janrın sərhədləri çərçivəsinə qapadırsan. Sənin poetik məkanın Molla Əhmədlinin adamları, təbiəti, tarixi hüdudlarını əhatə edir. Bu məqamda seçdiyin predmetə verdiyin poetik şərhlə oxucunun qəlbinə yol tapa bilirsən.
***
...Üzü qırışlı nənəm,
Saçın güllənməz oldu.
Torpaq səni üzdü, nənəm
Dərdin bilinməz oldu.
Bir üzü qız
Bir üzü gəlin oldun,
Bir üzü ağ,
Bir üzü qara dünyada.
***
...Ağ gün, ağ gün...
ağ gün varıydımı?
Üyündü ağ gün,
dəyirmanda üyündü,
Üyünüb-üyünüb göy əysiyə düyüldü.
Yaradıcılığının ilk dövrünə təsadüf edən müxtəlif şeirlərindən gətirdiyim bu nümunələrdə yaşadığın hisslər, düşüncələr axarı özü formanı, ifadə ritmini, intonasiya çalarını müəyyən edir. "Dəyirman" işlənmiş mövzudur. Ömrün enişi-yoxuşu, cəmiyyətin hal-əhvalı bu fonda çox işlənib. Sən öz qəhrəmanının tragik ömür yolunu, "göy əysiyə düyülən" yaşamını dəyirman ritmini xatırladan nağılvari poetik təhkiyə ilə ifadə etməyə müvəffəq olmusan. O vaxt daha çox uğur qazanırsan ki, həyat, dünya, ömür, sevgi haqqında düşüncələrini bəri başdan seçilmiş formanın sərhədləri ilə qapatmırsan. Son illər yazdığın şeirlərin çoxu gəraylı formasındadır. Gəraylı poeziyamızın elə formasıdır ki, onun tarixi ənənələri fonunda orijinal söz demək hamıya nəsib olmur. Böyüdüyün mühitdən, onun təbiətindən, folklor yaddaşından gələn obrazlar silsiləsi sənin şeirlərinə təravət verir. "Dəli doluluğum tağdan düşüb", "bulud öləziyib göydə", "yollar dolaşır mənə", "yenə həsrət beçələyir", "qanımı qoydum qaşıga", "yuxularım löyün-löyün", "niyə dərd bizə sellənir" və onlarca belə deyimlər sənin seçdiyin formanın yeni imkanlarını üzə çıxartmağa yardımçı olur.
"Niyə səni çox sevmişəm", "Şairlər haqdan asılıb", "Dağlara sarı", "Müharibə" və s. kimi şeirlərin orijinal poetik istedadın bəhrəsidir. Adını çəkmədiyim, lakin dönə-dönə oxuduğum bir çox şeirlərinin poeziyada yaşamaq haqqı var. Poetik məntiqin bütövlüyünə, dilin səlisliyinə, obrazların bənzərsizliyinə görə.
***
...Bir dəli dua yazdırın,
dərin quyuya basdırın,
aparın məni azdırın,
dərd məni güldürən yerdə.
***
...Payız mənə qışdan baxır,
gözümdəki
yaşdan baxır,
Atam, anam
daşdan baxır,
mən,
bir cüt daşın balası.
Belə
kövrək, həzin, gözlənilməz obrazlarla zəngin
nümunələrin sayın çoxaltmaq da olar. Məncə
bunlar müasir şeirimizdə sənin öz halal yerinin
olduğuna dəlalət edir.
Əzizim
Nazim! Burda söhbətimizi yekunlaşdıraq. Sənin qəzəl,
qoşma, sərbəst şeir formalarında
yazdığın yaradıcılıq nümunələrindən
məni qane etməyən, məni darıxdıran məqamlar
haqqında fikir mübadiləsi etməyə Tanrı sənə
və mənə vaxt verər. Axı biz yol üstəyik.
Ulularımızın uyuduğu,
uşaqlığımızın nağıl dünyası
olan Molla Əhmədliyə səfər üstəyik.
Hörmətlə...
23.05.2021
Şirindil
ALIŞANLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 28 may.-
S.24.