Məhəmməd İqbal: Pakistan
xalqının istiqlal mücahidi
Pakistan xalqının böyük siyasət və fikir
adamı, istiqlal mücahidi Məhəmməd İqbalın
(1877-1938) "Seçilmiş əsərləri"
(Bakı, Elm və təhsil, 2021, 250 s.) işıq üzü
görüb.
Onun yaradıcılığı ilk dəfə
deyil ki, Azərbaycanda araşdırılır və nəşr
edilir. Zaman-zaman bu görkəmli fikir
adamının yaradıcılığı Azərbaycanda tədqiqata
cəlb edilib, şeirləri dərc olunub. Lakin bu dəfə Məhəmməd İqbalın əsərləri
tamamilə yeni bir atmosferdə təqdim olunur. Bu ədəbi,
mədəni hadisə üç qardaş - Azərbaycan-Türkiyə-Pakistanın
ortaq mənəvi, siyasi gücüylə qazanılan Qarabağ
zəfəri fonunda baş verir, necə deyərlər, Pakistan
xalqının mənəvi ruhu, ortaq dəyərləri ilə
Azərbaycan xalqının ruhu birləşir. Çağdaş
qlobal və regional hadisələr fonunda Azərbaycan və
Pakistanı təkcə mövcud ikitərəfli münasibətlər
deyil, həm də keçmişə dayalı milli, etnik,
islami dəyərlər birləşdirir. Azərbaycanı
Türkiyədən sonra tanıyan ikinci ölkə Pakistan həm
də Ermənistanı bir dövlət kimi tanımayan ölkə
kimi də Azərbaycanın hər zaman yanında olmuşdur.
Bu kontekstdən baxdıqda Pakistanın təkcə
varlığı və duruşu Azərbaycana dayaq,
düşmənə göz dağıdır. Pakistan yalnız hərbi, siyasi gücü ilə
deyil, mənəvi ruhu, bədii düşüncəsi,
dövlətçilik və islamçılıq fəlsəfəsi
ilə də hər zaman Azərbaycanın yanındadır.
Azərbaycanın Pakistan sevgisi Türkiyə
bayraqları ilə yanaşı, Bakı küçələrində
dalğalanan Pakistan bayraqlarında da özünü bir daha
göstərdi.
Bu gün isə Azərbaycanın Pakistana sevgi estafetinin
gerçək ünvanı Pakistan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi Məhəmməd
İqbalın bədii düşüncəsidir. Onun "Seçilmiş əsərləri"nin nəşr edilməsi bu mənəvi
güclərin birləşməsinin gələcəyə
ünvanlanmış maddi sübutudur. Bu hadisə
Azərbaycan-Pakistan ədəbi əlaqələrində yeni
bir səhifədir, keçmişdən bu günə və gələcəyə
uzanan şərəfli bir yoldur. Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi və Mahmud Kaşğari adına
Beynəlxalq Fond bizi Məhəmməd İqbal irsi ilə
tanış edir. Burada şairin əsərlərini ilk dəfə
dilimizə çevirən və Azərbaycan oxucularını
fenomenal səciyyəli bu irslə tanış edən Elxan Zal
Qaraxanlının əziyyət və məsuliyyətini, eyni
zamanda kitabı nəşr edən və ona "Pakistanın
mütəfəkkir şairi və azadlıq
carçısı" adlı ön söz yazan akademik
İsa Həbibbəylinin bu layihəni
reallaşdırmasını xüsusi qeyd etmək istəyirəm.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd etmək istəyirəm ki,
akademik İsa Həbibbəyli Pakistan bədii
düşüncəsinin dilimizə çevrilməsi və
araşdırılması yönündə Azərbaycan-Asiya ədəbi
əlaqələri şöbəsində yaratdığı
"Pakistan ədəbiyyatı mərkəzi"ni iki
xalqın ədəbi əlaqələrində yeni bir mərhələnin
başlanğıcı hesab etmək olar.
Məhəmməd
İqbalın "Seçilmiş əsərləri"nin təqdimatının Qarabağ zəfərinin
ildönümündə qeyd edilməsi təsadüfi deyil. Həmişə Pakistanı düşünəndə
Məhəmməd İqbal yada düşür. Bu zəfərdə qardaş Pakistan xalqının
da payı vardır. Bununla vaxtilə qardaş
Türkiyənin Çanaqqala savaşı zamanı yardım
və dualarını göndərən Məhəmməd
İqbalın həmvətənləri bu gün Qarabağ
üçün də eyni şeyi etdi. Bu cəhətdən
Azərbaycanın qardaş Pakistanın fikir və dövlət
adamının yaradıcılığına müraciət
etməsi kimi təbii nə ola bilər?! Məhəmməd İqbalın fəaliyyətində
yeni bir Pakistanın - bu gün dünyada insanlığın,
islamın və Azərbaycanın yanında duran bir ölkənin
təməli qoyulmuşdur. İlk dəfə
Pakistan ideyası və Pakistan dövlətinin yaranması
fikrinin müəllifi də Məhəmməd İqbaldır.
Dünyada elə insanlar vardır ki, o,
xalqının tarixində öz əməli ilə əbədi
yaşamaq haqqına sahib olur. Məhəmməd
İqbal xalqının tarixində onun qədərini dəyişən
insanlardandır.
Burada Məhəmməd İqbal irsini yaşadan faktorlar
üzərində bir qədər geniş dayanmaq lazım gəlir. Ona görə ki, Məhəmməd
İqbal bir siyasət və dövlət adamı, islam islahatçısı, hüquqçu
olmaqla yanaşı, həm də bir ədəbiyyat və
fikir adamı, görkəmli şair, filosof idi. Onun
yaradıcılığında islam cəmiyyətinin
dünəni, bugünü və sabahı yeni meyarlar əsasında
müəyyənləşir və qiymətləndirilir. Onu yaşadan amillər içərisində Qərb
və Şərq bədii düşüncəsinə verdiyi
təkrarolunmaz şeirləri idi. Ədəbiyyat
və ictimai fikir onun fəaliyyətinin qoşa qanadları
idi. XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq
şairin yazdığı "Əsrar-i-Hodi" (1915),
"Rumuz-i-Bi-hodi" (1918), "Peyami-Maşrik" (1924),
"Bangi-Dera" (1924), "Zebur-i-Acem" (1927),
"Cavidnam" (1932), "Müsafir" (1934),
"Zarb-i-Kelim" (1936), "Armağan-i-Hicaz" (1938) və
s. əsərlərində milli düşüncəni,
müasirləşməni və islami dəyərləri
önə çəkmiş, ictimai proseslərə yetərincə
nüfuz edə bilmişdir.
Məhəmməd İqbalı xalq düşüncəsini
təmsil edən, onun gələcəyini bəlirləyən
bir fikir və ideya adamı kimi görürük. Onun əsərləri
yeni və gələcək Pakistanı şəkilləndirir,
onu bu ideya ətrafında düşünməyə və
oyanmağa sövq edir. Yeni Pakistanın
siyasi varlığı, mövcudluğu isə, hər
şeydən əvvəl, insanlarının, vətəndaşlarının
hansı istiqamətdə formalaşdırmasından
asılı idi. Yəni ingilis müstəmləkəsi
altında əzilən Hindistanın bətnində yeni dövlətin
təməllərinin əxlaqi, etnik, islami və mənəvi
tərbiyəsi onun yaradıcılığı ilə
baş verir. Çünki bədii
yaradıcılığın təsir gücü
böyük idi. Siyasi düşüncənin
hələ kifayət qədər formalaşmadığı
bir zamanda insanların düşüncəsində yeni vətən
anlayışının inşasına bədii
düşüncə vasitəsilə təsir göstərmək
lazım gəlirdi. Bunun üçün əvvəlcə
insanların üzərindən köləlik zəncirini
atmaq, daha sonra isə yeni bir mücadilə başlatmaq zəruri
idi. M.İqbal XX əsrin əvvəllərindəki
Azərbaycan maarifçiləri və tənqidi realistləri
kimi ilk şeirlərindən başlayaraq vətən və
millət yolunda mücadilə verir. Şeirlərini
"Müsəlman hind mücahidləri" imzası ilə
dərc etdirməsinin özü onun başlatdığı
mücadiləyə yeni bir məzmun verirdi. Bununla şair həm ingilis müstəmləkəçiliyinə
qarşı mübarizənin yönünü dəyişmiş,
həm də gələcək Hindistandan ayrılmanın əsasını
qoymuşdur. Şair üçün
köləlik hər hansı bir xalq, eləcə də
müsəlmanlar üçün yolverilməzdir. "Bəndəginamə" - qulluq kitabında
köləliyin bir xalq, toplum üçün nə qədər
yolverilməz olduğunu bədii şəkildə əks
etdirirdi. İngilis müstəmləkəçiliyinin
ən qızğın çağında şairin bu
mücadiləsi bədii düşüncədə cəmiyyətə
daha tez çatır və böyük etki yaradırdı.
Şairin fikrincə, "Köləlik bədəndəki
könülə vərəm gətirir, // Ruh bədən
üzərində bir yük halına gəlir, // Köləlik
gənc adamı qoca halına salır, // Köləlik meşədəki
aslanı dişsiz qoyur". Şair mövcud cəmiyyətə
uyğun olaraq xalqı gələcək milli mücadiləyə
səsləyən yeni mesajlar ötürür. Mövcud Hindistanda xalqların kölə olduğu
müddətdə onlar azadlıq haqqında deyil, bir-birilə
uğraşmaq, çəkişmək haqqında
düşünürlər. Nə qədər
onlar bir-birinə də düşmən kəsiləcəklər,
o zaman kölə olmaqda davam edəcəklər. Şair bu düşüncəsini bəzən islami
baxımdan da izah edir; çünki islama inamın
böyük olması yeni cəmiyyətin inşasında
mühüm yer tuturdu. Köləlik
"Allah adamına zünnar bağladar, onun cövhərini
tarü-mar edər" poetik düşüncəsində
Allah adamının köləliklə
barışmazlığı ideyası təlqin olunur.
"Kölələrin dini" şeirində onun dinlə tərs
mütənasib olduğunun bədii-poetik düsturunu verir:
köləliyin iç üzündə yalandan başqa bir
şey yoxdur. Şair köləliyə aid silsilə
şeirlərində çağdaşlarına üz tutaraq
köləliyi ruhdan qoparıb atmasını, köləlik nəğmələrini
dinləməməsini istəyir. Çünki nə qədər
canımızda köləlik var, ruhumuzla qəm həmişə
yoldaşlıq edəcək:
Kölə
ruhu incə sənətlərdə ölümlərlə təcəlli
edər,
Köləlik, nə deyim insanı ovsunlayan bir şeydir.
Nəğməsində
tapammazsan həyat atəşini sən,
O ruh həyat
atəşinə bir seltək çökər.
Məhəmməd İqbal insanları kölə ruhundan
uzaq və azad olmağa çağırır; çünki
köləliyin sifəti qəlbi kimi qaradır. Kölənin nəğmələri
təbiəti kimi cılızdır, ona görə də bu
cür nəğmələrə qulaq asmaq lazım deyil:
Sən əsla
dinləmə onun nəğmələrini,
Onlarda bir ölüm mahiyyəti var.
O, səs
paltarına bürünmüş varlıq,
Orda Zəmzəm yoxdur susuzlasa da.
Mizrabı
hər insanın ölümünü vəsf edir,
Könüldəki atəşi məhv edir və qəm
verir.
Məhəmməd İqbal bu şeirləri ilə sanki
Pakistan xalqının mənəvi ruhunun alt
yapısını şəkilləndirir, onu gələcək
siyasi proseslərə hazırlayır. Onun fikrincə,
ürəyi yetkin inanclardan məhrum olan bir millətin
sözündə hərarət və atəş olmaz, o millətin
fəaliyyəti də, işi də qüdrətsiz və təsirsiz
olar. "Azad insanlarda memarlıq"
şeirində köləlikdən azadlığa doğru gedən
yolun bədii xəritəsini cızır. Şair "Tac Mahal" memarlıq abidəsinə
möhtəşəm bir sənət abidəsi olaraq baxır
və bu cür əsəri yalnız azad insan ruhunun
yaratdığını düşünür. Demək lazımdır ki, şairin türklüyə
məhəbbəti yalnız bu şeirində deyil,
bütün yaradıcılığında əks olunur.
Cəlaləddin Rumi
yaradıcılığına marağı da buradan irəli
gəlirdi. O, çağdaşlarına müraciət
edərək "cəsarətin varsa bu sənət əsərinə
tamaşa etməyi" məsləhət görür.
Çünki burada azad insanların sənəti var.
M.İqbal bu sənət əsərində azad insanların
öz varlıqlarından kənara çıxıb özlərinə
tamaşa etdiyini, daşı-daşla bağlayıb uzun bir
zamanı bir ana sığışdırdığını
poetik şəkildə çatdırır:
Mən
ki, həyat Fəratından su içməmiş bir insanam,
Mən ki, kökündən qoparılmış bir
varlığam.
Öz məqamımdan
uzaq düşmüşəm,
Qüdrətli
olmaq, möhkəm bir yaqinə
sahib
olmaqla mümkündür.
Şair özünü kökündən
qoparılmış bir varlıq kimi görür və
"yaqin budağının susuzluqdan quruduğuna"
işarə edir. O, ilahi qüdrətə ancaq özünə dönmək
yolu ilə çatmağın mümkün olduğunu
düşünür. Şair "Allah adamları"
şeirində yenidən azad insan obrazına qayıdır və
onun portretini cızır:
Azad insan
mərdanə vuruşuyla qazanar,
Hiylə yoluyla savaş onun üçün yad olar.
Qələndərlik,
dərvişlik, tacidarlıq və sərvət,
Azad, əsl insanın xəmirində olur əlbət.
Dərvişin
varlığında gizlənən eşq atəşi,
Üfüqlərdə parlayıb əvəz eylər
günəşi.
Azadlığı əldə etmək üçünsə,
hər şeydən əvvəl, oyanmaq və ayağa qalxmaq
lazımdır. Şair "Oyan" şeirində dərin
uyquya dalan xalqı (burada qönçəni) oyanmağa
çağırır. O, xalqı bir dənizə bənzədir,
lakin dənizin bu cür sakit, səssiz-səmirsiz olmasından
təəccüblənir. Çünki dənizdə
daim qabarma və çəkilmələr olur, bu dəniz isə
vadidən də sakitdir. "Dərinliklərindən
qabaran dalğalar, sularının səthində qaynaşmayan
timsahlar" olmadığı bir dənizi təsəvvür
edə bilməyən şair xalqa üz tutaraq onları
"Bu dənizin köksündə başı göylərə
dəyən bir dalğa olmağa, qanadlanmağa"
çağırır. Atəşli nalələrin
hər yanı bürüməsi və fəqanların ətrafa
yayılması şairi dərindən narahat edir. Ən
maraqlı cəhət isə şairin o zaman dediyi bu misralar
sanki Şərqin bugününü əks etdirir:
Dünya
nə hala gəlmiş, Şərq qovrulur ağrıdan!
Külü
göyə sovrulan atəşə döndü hər yan,
Boğulmuş
bir inilti qərq olub susqunluğa,
Oyan, dərin
uyqudan, dərin uyqudan, oyan!
O, hindli
müsəlmanları Allahın əmri ilə haqq yolunda
ayağa qalxmağa səsləyir. Şairin
yaradıcılığı bu məqamda bəzən Azərbaycan
təsəvvüf şairi Nəsimi ilə səsləşir:
"Ənəlhəqq nəğməsini atəşə
döndərən o qan, // Bu gün də sənin
damarlarındadır. Allahın əmri ilə
ayağa qalx. // Əgər idrak və şüurun pərişandırsa,
// baxıb durma çaşqın-çaşqın, // Bu hal,
Firəng cadusunun təsiridir. // Allahın əmri ilə
ayağa qalx".
Məhəmməd İqbalı bir şair kimi həm də
türk istiqlal şairi Mehmet Akif Ərsoya bənzədirlər. Tamamilə
doğru bir bənzətmədir; M.A.Ərsoy yeni Türkiyənin
istiqlalında hansı rolu oynamışsa, M.İqbal da yeni
Pakistanın yaranmasında eyni işi görmüşdür.
Məhəmməd İqbal
yaradıcılığında Şərq-Qərb diskursu əsas
yerlərdən birini tutur. O, bir şərqli olsa da, sufi ailəsində böyüsə də,
Avropa mədəniyyətindən də xəbərdar idi. Nəinki
xəbərdar idi, Avropa ictimai fikrini, hüququnu bilirdi və
üç il Londonda qalıb təhsil
almışdı. Lakin həyatının bir
neçə illik Avropa dövründə belə
özünün müsəlman həyat tərzindən imtina
etməmiş, bir dəfə də olsun namazını
qaçırmamışdır. Onun
şeirləri Şərq poetik ənənələrinə
söykənsə də, fikir və ideyalarında Qərb
düşüncəsi özünü göstərirdi.
M.İqbal Qərbi öyrənməklə yanaşı,
heç zaman ona aludə olmamış, buna aludə
olanları isə milli mənlikdən məhrum hesab
etmişdir:
Firəng
düşüncəsisən təpədən
dırnağacan
Sən oralı memarın yapdığı bir binasan.
Üstü
qızıl naxışlı bir qına bənzəyirsən,
Orda qılınc yox, amma çün məhrumsan mənlikdən.
Allahın
varlığına inanmırsan sən qəti,
Mən də inanmıram varlığına sənin kimi
mürtədin.
Varlıq nədir? Mənlik cövhərinin bir görünüşü,
Cövhərin görünmür, get yaxşı
düşün.
M.İqbal Avropalaşma kontekstində islamda islahat etmək
istəyənlərə qarşı çıxırdı. Bir zamanlar Qərb
təsirinə düşən bu təmayül Hindistanda
geniş yayılmışdı. O, "Quran"ın
sarih əmr və nəhylərini özləri istədiyi kimi
dəyişdirmək istəyənləri kəskin tənqid
edir və bunları müsəlmanın önünü kəsmək
üçün edildiyinə inanırdı. Şairin fikrincə,
fikir azadlığı hər kəsə Allahın verdiyi bir
nemətdir:
Əgər
o istəsə, Kəbəni bir
atəşpərəst
atəşgahı edər,
İstəsə Kəbəni Firəng bütləri ilə
bəzərdi.
O, istəsə
"Quran"ı şərh oyuncağı edib
Yeni bir şəriət icad edərdi.
Buna da haqqı vardır.
Qərbdə İslamın yayılması məsələsinə
də toxunan şair Qərb mədəniyyətinin qəlbində
dini ruhun olmadığı və orada
qardaşlığın birliyinin mövcudluğu qənaətinə
gəlir.
"Bir brahmən xristianlığı qəbul etsə də,
// İngilisin nəzərində yenə əvvəlki kimi
alçaqdır. // İngilis kölələr dinini qəbul
etsə belə, // Qarabəxtli müsəlman yenə köhnə
rəftarı görəcək" fikrinin araxasında
imperializmə və müstəmləkəçiliyə
qarşı mübarizənin milli mücadiləsinin poetik
düsturu verilir.
M.İqbal ölkənin siyasi həyatında da
yaxından iştirak etmiş, xalqın maariflənməsi
yolunda atdığı addımlar, yazdığı əsərlər
Pakistan dövlətinin və cəmiyyətinin
formalaşmasında önəmli rol oynamışdır. Şair özü bunu
görməsə də, ölümündən cəmi bir
neçə il sonra Pakistan xalqı öz
müstəqilliyinə qovuşmuşdur.
Bədirxan ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 6 noyabr.- S.24-25.