Evə qayıdış
Nəsrimizdə müharibədən
qayıtmış əsgər obrazı haqqında
Müharibədən
qayıtmış insanların həyatı dünya ədəbiyyatının
həmişə aparıcı mövzusu olub. Amerikan, alman,
türk, rus nəsrinin artıq bu sahədə ənənəsi
də formalaşıb. İcmal şəklində də olsa,
oxuduğumuz bir neçə romanı misal çəkmək
istərdik.
Xüsusən Birinci Dünya müharibəsindən sonra
alman nəsrində bu mövzu üstünlük qazanır və
ağlımıza ilk olaraq, bizdə də çox sevilən
Erix Mariya Remarkın adı gəlir. Onun romanlarında
("Qayıdış", "Üç yoldaş",
"Qara abidə", "Qərb cəbhəsində sakitlikdir")
cəbhədən qayıtmış qəhrəmanlarının
ovqatı və insanlarla münasibətləri təsvir olunur.
Hans Falladanın "Canavarlar arasında canavar"
romanında ehtiyata buraxılmış hərbçilərin
düşüncə tərzində, dilində,
yaddaşında müharibənin açdığı dərin
şırımlardan, imtina edə bilmədikləri bədən
vərdişlərindən bəhs olunur. Veymar
respublikasında hökm sürən qeyri-sabitlik, davamlı
böhranlar onların düşüncəsində müharibənin
davamı kimi mənalandırılır. Ona
görə də mövcud xaosa duruş gətirmək
üçün qrup halında birləşirlər.
Alman hərbi elitası keçmiş əsgəri
taleyin axarına buraxsa da, alman ədəbiyyatı onu
unutmadı. Alman yazıçısı həm birinci, həm də
ikinci Dünya müharibəsindən sonra, şikəst, əlil
oluş, psixikaları tamam dağılmış, idealları
puç olmuş insanların acı taleyini daha sərt
boyalarla və ekzistensial dərinliklə yazdı. O əsgər
ki, cəbhədən qayıdandan sonra psixi travmalar
üzündən iş qabiliyyətini, yaşamını bərpa
edə bilmir. Müharibə kabus kimi
addım-addım onu izləyir. Kiçicik məmur biganəliyi,
sosial haqsızlıq, ünsiyyət
anlaşılmazlığı, müalicə, dava-dərman,
protez təminatında problemlər onu intihara gətirib
çıxardır...
Cəmi
26 il ömür sürmüş şair,
nasir, dramaturq V.Borhertin "Küçədə, qapı
önündə" adlı pyesi (bu əsəri böyük
şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə Şəkidə mənə
necə təriflədiyini hələ unutmamışam. Bəxtiyar müəllim türkcə tərcümədə
oxumuşdu) müharibədən qayıtmış və
özünə sığınacaq tapmayan tənha insanın
faciəsi haqqındadır. Pyesin qəhrəmanı
kiçik rütbəli zabit Bekman öz evini tapa bilmir. Doğma şəhəri dağılıb,
uşağı dağıntılar altında qalıb. Arvadı onu unudub, artıq başqası ilə
yaşayır. Günlərlə ac
qalır, soyuqdan donur. Cır-cındır
şineli ilə, cırıq çəkmələri ilə,
əleyhqaz gözlüyünü taxıb ruh kimi küçələrdə
dolaşır, əcaib-qəraib obrazı ilə ətrafındakıları
qıcıqlandırır, onu sirk aktyoru kimi, şikayətlərini
isə yersiz, mənasız zarafatlar kimi qəbul edirlər.
Müvəqqəti də olsa, bir qadının
evində qalır. Amma əlil ərinin
müharibədən evə qayıtması ilə Bekman yenidən
qapı ağzında qalır. Çünki məhz onun
verdiyi ağılsız əmrlər nəticəsində
qadının əri iki ayağından olmuşdu...
Hətta Bekman bir gün yuxusunda görür ki, intihar
üçün özünü Elba çayına atıb. Amma suda
boğulub ölmür, çay onu sahilə atır.
Yuxuda ölüm təkayaqlı nəhəng obrazında
çıxış edir, Bekmanın günah və məsuliyyət
hissini simvolizə edir: qəhrəman əsgərlərin
ölümündə özünü baiskar bilir...
Müharibədən qayıtmış əsgər
obrazı ingilis ədəbiyyatının diqqət mərkəzində
olub. Almanlardan fərqli olaraq, ingilislər müharibədən
qayıtmış insanın üzləşdiyi sosial problemləri
deyil, daha çox psixi travmaların fəsadlarını təsvir
etməyi sevirlər. Təəssüf ki, bu mövzuda
yalnız Virciniya Vulfun "Missis Delloey" romanı ilə
bir az tanışlığım var.
Əsərin qəhrəmanı Septimus Smitin müharibədə
psixikası pozulur. Həkimlər ona təmiz
havada gəzməyi, fikir eləməməyi məsələhət
görürlər. Həyat yoldaşı ərinin bu xəstəliyindən
xəcalət çəkir və daim giley-güzar edir ki, belə
yaşayışa və münasibətə layiq deyil,
doğma İtaliyasında daha xoşbəxt ola
bilərdi...
Nəhayət, missis Delloeyin keçirdiyi ziyafət məclislərinin
birində Septimusun intihar xəbəri gəlir.
Mövzunun davamı kimi, ABŞ prezidenti C.Buşun
(oğul) "terrorizm əleyhinə"
başladığı İraq müharibəsinin Amerika ədəbiyyatında
əks-sədası ilə maraqlandım. İnternet
resurslarına baş vurdum. Oxuduqlarımdan
belə məlum oldu ki, bu mövzuda saysız-hesabsız
romanlar yazılıb. Siyahı çox
uzundur. Nikolas Sparksın "Əziz Con", Erik Uoltersin
"Yaralılar", Kevin Fanersin "Sarı quşlar",
Mixael Kleeberqin "Amerika qospitalı" və s. Məsələn,
Luis Biqlinin "Bura gəl, qatil" romanının qəhrəmanı
müharibədən qayıtdıqdan sonra ətrafda baş
verənlərlə barışa bilmir və cinayətkarlarla
və əclaflarla öz müharibəsini aparmağa
başlayır. Onlara qarşı tətbiq etdiyi
zorakılıq sonda veteranın özünü qəddar qatilə
çevrilməsinə gətirib çıxarır...
Bu darmacalda nobelçi fransız yazıçısı
Jan-Mari Qustav Leklezionun "Protokol" romanını gözdən
keçirə bildim - rus dilinə tərcümə edilib. Roman bir
müharibədə (romanda birbaşa müharibədən
söz açılmasa da, Pollonun ya Əlcazairdə, ya da
Vyetnamda vuruşduğunu vəhmlə tutmaq olur...) psixi travma
almış 29 yaşlı müharibə veteranı Adam Pollo
haqqındadır. Adam dəniz sahilində
sahibsiz bir evdə məskunlaşır. O, normal,
sözlü ünsiyyətdən məhrumdur,
gününü sahildə boş-bekar dolaşmaqla, ya da
heyvanlarla başını qatmaqla keçirir. Bəzən
də adamlara qoşulub şəhərə gedir,
mağazalardan yemək oğurlayır. Adam Pollonun
içindəki müharibə qəddarlığı itməyib:
evdə ağ siçanlara işgəncə
verir, onların əzabla ölməsindən ləzzət
alır və s.
Nəsrimiz, roman sənətimiz sanki Azərbaycan əsgərinin
cəbhədən qayıtmasını "istəmir". Poeziyamızda müəyyən
örnəkləri olsa da, nəsrimiz daha çox qəhrəmanın
xəyali, simvolik qayıdışını təsəvvür
edir - "Tütək səsi", "Uzaq sahillərdə"
filmlərində olduğu kimi!
İsmayıl
Şıxlı cəbhə gündəliyində qeydə
aldığı bir yuxusunda "evə qayıdır":
"Bu gecə yuxumda atamı gördüm. Guya
müharibə qurtarıb, mən evə gəlmişəm.
Atam ölüb (Allah eləməsin). Mən ağlayıram və deyirəm ki, nə
üçün onunla görüşə bilmədim?
Gecə öz səsimə özüm oyandım" (16 yanvar
1944-cü il).
Halbuki ədəbiyyatımızda
qəhrəmanın düşmən əsirliyindən
qaçmasının və vətənə
qayıtmasının klassik təsviri var: "Kitabi-Dədə
Qorqud"da Bamsı Beyrəyin on altı ildən sonra Oğuz
elinə qayıtması.
Güman edirik ki, Azərbaycan nəsri dünya ədəbiyyatının
bu yöndə qazandığı təcrübədən səmərəli
şəkildə yararlanacaq, müharibədən
qayıtmış əsgərin obrazı və taleyi
romanlarımızın maraqlı süjet modellərinə
çevriləcək. Əfqanıstan müharibəsində,
birinci və ikinci Qarabağ müharibəsində möhtəşəm
qələbədən sonra evə qayıtmış əsgərlərin
obrazı ailə romanlarında, xatirə-gündəlik
formasında yazılmış romanlarda təqdim olunacaq.
Və bu
sözləri yazanda istər-istəməz sosial şəbəkələrdə
müqəddəs savaşdan evə qayıtmış əsgərin qarşılanma səhnəsi
gözümdə canlanır: Azərbaycan bayrağına sarınmış
əsgər qapı ağzında dayanır, ana isə ona
doğru dizin-dizin sürünür...
Yadıma
gəlir ki, Vətən müharibəsində gözlərini
itirmiş komandirin iki ayağı olmayan əsgərlə
salamlaşması, qucaqlaşıb öpüşməsi səhnəsi
məni necə kövrəltmişdi...
Evə qayıdış "Kitabi-Dədə
Qorqud"dan üzü bəri ədəbiyyatımızın
ənənəsindən gələn mövzudur. Və bu mövzunun ədəbiyyatımızda
təqdimatı müqəddəs Vətən müharibəsində
baş vermiş hadisələrin gələcək nəsillər
(və ya oxucular) tərəfindən daha dərindən
qavranılmasının vəsiləsi də ola
bilər.
Rüstəm Kamal
Filologiya elmləri doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 6 noyabr.- S.26.