Müharibə qadınları, yaxud
övladını vətən edən
analar
Əsrlər boyu Şərqin döyüşkən, at
belində cəngavərlik edən, dövlətinin diplomatik
siyasətində əsas qərarlar qəbul edən,
xanımlığın mərdlik simvolu sayılan qadın
personajlar ədəbi səhifələrdə yer tutmuşdur. XIX əsrdə Qafqazın
müxtəlif bölgələrinə, xüsusilə Azərbaycana,
Türkiyəyə (Ərzuruma) səyahət etmiş rus yazıçılarının
"Yol qeydləri"ndə, şeirlərində, povestlərində
bu qadınlar xüsusi sevgi ilə təsvir olunmuşdur.
B.A.Marlinskinin, A.S.Puşkinin, M.Y.Lermontovun, L.N.Tolstoyun əsərlərində
müharibələrin qadın psixologiyasında törətdiyi
fəsadlar böyük sənətkarlıqla təsvir
olunmuşdur. Z.N.Tolstoyun "Hacı Murad" əsərində
Hacı Muradın anası Fatimatın, Sadonun anasının,
M.Y.Lermontovun "Aşıq Qərib dastanı"nda Qəribin,
"Qaçqın" poemasında Harunun anasının
obrazları qeyd etdiklərimizin bariz nümunəsidir.
Bütün bu obrazlarda Şərq qadını mərdlik, cəsarət,
dözümlülük simvolu kim təcəssüm
olunur. Maraqlı fakt ondan ibarətdir ki,
xüsusi məhəbbətlə yaradılmış, bu
personajların hər biri həyatın ən ağır
sınağına çəkilərkən, övladları
döyüş meydanında həlak olarkən qürur
mücəssəməsinə çevrilən
xanımlardır. Onların hər birinin
övladı haqq yolunda döyüşərək həyatını
itirmiş, yəni şəhid olmuşlar. "Qaçqın" poemasında M.Y.Lermantovun qəhrəmanı
oğullarını, həyat yoldaşını, bütün
əzizlərini itirmiş qadın qanlı döyüş
meydanından ona qara xəbəri gətirən kiçik
oğlu Harunu dinlədikdən sonra onun döyüş
meydanından qaçdığını anlayır.
Əsərlə tanış olduqda Ana və
oğulun dialoqunu oxuyarkən maraq və heyrəti gizlətmək
olmur.
"Bəs, atan, qardaşların hardadı?"
"Öldürdülər" ...
"Sən intiqam aldınmı?"
"Almadım...
vara-vara
Yaydan
çıxan ox kimi,
Qaçdım
uca dağlara"...
"Sus-sus,
hiyləgər gavur,
Danışma yetər, yetər.
Sən
şərəflə ölməyi bacarmadınsa əgər,
Gözlərimin
önündən, rədd ol gedib tək yaşa"
Həqiqətən, şairin yaratdığı bu
tükürpədici səhnədə dağlı
qadınının necə böyük ürək sahibi
olduğuna şahidlik edirik. Bir ana olaraq nə qədər
ağır olsa da, ocağında yeganə sağ qalan
oğlunu rədd edərək, qapını üzünə
bağlayır. O şəhid övladlarının və
ərinin ölümünü şərəflə qəbul
edir, qorxaq övladı isə sağ ikən ürəyində
basdırır.
Övladını qəhrəmanlıqla şəhid verən
analar göz yaşlarını qürurlarına
sığınıb boğarlar. Təsadüfi deyil ki, görkəmli
rus şairi A.S.Puşkin elə bu səbəbdən
"Bağçasaray çeşməsi" poemasında Gəray
xanın sevgilisi Mariya üçün tikdirdiyi abidəni və
bu abidənin çeşməsindən axan damcıları
"döyüş meydanında ölən oğluna
ağlayan ana"ya bənzədir:
Altında
mərmərdən su sızıb axır
Dərdli
göz yaşları halında əlan
O
büllur damcılar axır hər zaman
Sanki matəm
günü ağlar bir ana,
Döyüş
meydanında ölən oğluna;
Keçmişin
bu həzin əfsanəsini
Zaman nəsillərə vermiş yadigar.
Bu ələm,bu kədər nişanəsini
Göz yaşı çeşməsi
adlandırmışlar.
Ümumiyyətlə, A.S.Puşkin cəmiyyət
arasında qadın psixologiyasının mahir bilicisi kimi
tanınırdı. Düşünürük ki, məhz Qafqaz, Ərzurum,
Krım səfərlərində bu ərazilərdə
yaşayan qadınları diqqətlə müşahidə
edib, həyat tərzləri, xarakterik xüsusiyyətləri
ilə tanış olmuş və təfəkküründə
canlandırdığı personajların prototiplərini hərtərəfli
öyrənməyə çalışaraq, ümumiləşdirib
qələmə almışdır.
30 il ürəyinə qaralar bağlamış Azərbaycan
qadınının adı 44 günlük Vətən
savaşında, dünyada mövcud olan ən ali, müqəddəs
adlar arasında çəkildi. Şünki 44
günlük müharibədə şücaət göstərən
əsgəri dünyaya gətirən, ona tərbiyə verən,
Vətən sevgisi aşılayan, sevinclə döyüşə
göndərən və qürurla tabutunu qarşılayan Azərbaycan
qadını oldu. Balasını el ilə
bərabər oxşayan, şəhadətinə mübarək
deyən, dərdini içində qovuran göz
yaşlarını kirpiklərində donduran və şəninə
neçə-neçə şeirlər vəsf edilən O
oldu. Lakin ona xitab olunan bu bədii nümunələrin
hər birində ağır kədərlə bərabər
nikbin hisslər, Qələbə notları səsləndi.
I Qarabağ müharibəsində
yazılmış əsərlərdən fərqli bir əhvali-ruhiyyədə
və fərqli üslubda. 90-cı illərdə şairə
Minəxanım yeganə oğlunu Şuşada şəhid
vermiş anaya:
İnciyər
Tanrının özündən belə,
Köz olar ocaqlar gözündən belə.
Döz,
anam, bu dərdə, döz indən belə,
Oğullar
itirdik ellər arxası,
Sənə
qurban olum, şəhid anası,
- yazırdısa, 2020-ci ilin Vətən
müharibəsində Amir Mustafadan fərqli ovqatda
"Salam" eşidirik:
Salam,
şəhid anası!
Mən də sənin bir balan.
Olmasam da
qəhrəman
Şuşa,
Kəlbəcər alan.
Sənin
oğlun tapşırıb,
Səni mənə yol aldı.
Məhz
onun sayəsində
Ordumuz Zəfər çaldı.
Göründüyü kimi, müxtəlif zamanlarda
yazılmış bu iki şeirin ovqat fərqini duymamaq
mümkün deyil. "Ədəbiyyat qəzeti"nin
baş redaktoru Azər Turan haqlı olaraq 90-cı illər ədəbiyyatı
haqqında yazır: "Təəssüf ki, 1990-cı illərin
əvvəllərindən etibarən bizim ədəbiyyatımızda
daha çox məhz çöküş ruhu, pessimizm, pasifist
ovqat önə keçdi".
Bəs bu çöküş ruhunun səbəbi nə
idi? Əlbəttə ki, itirdiklərimizin
varlığımıza təsiri. Ən
başlıcası isə hərtərəfli
gücsüzlüyümüz, tənhalığımız,
intiqam hissi ilə döyüşə atılıb məğlubiyyətə
baş əymədən məhv olmağımız, yenicə
müstəqillik qazanmış, iqtisadiyyatı zəif,
ordusuz, silahsız özünümüdafiəmiz.
Filologiya elmləri doktoru, tənqidçi-ədəbiyyatşünas
alim Elnarə Akimova qeyd edir ki, "əslində,
yaradıcılıq prosesi heş vaxt adi, sakit ahəngdə təzahür
etmir, onun yolu həmişə əzablı və
ağrılı ovqatla müşayiət olunur. Sadəcə,
cəmiyyətin öz durumu dəyişəndə, millət
tarixi sınaqla üz-üzə qalanda ədəbiyyatın məsuliyyət
yükü daha da ağırlaşır. O,
bütünlüklə özünü hakim olaylara kökləməyə,
vətəndaşlıq, ziyalılıq pafosunu mühiti
sarmış olan neqativ hallar, faci gerçəkliklər əleyhinə
qaldırmağa səfərbər edir. Yəni
xalqla, millətlə bahəm ədəbiyyatın özü
də bir növ tarixi sınaq, imtahan qarşısında
qalır."
Qadın qəhrəmanlarından bəhs edərkən hər
iki müharibədə Azərbaycan poeziyasında şəhidlərin
həyat yoldaşları olan xanımlara da ithaf olunmuş
poetik nümunələrə nəzər salmaq yerinə
düşərdi. Onlardan biri Abbasağa Azərtürkün
"Laçın ağlatdı məni", digəri isə
A.Mustafanın "Qayıdacam, gözlə məni"
şeirləridir. 90-cı illərin əvvəllərində
döyüşdə şəhid olmuş oğulların həyat
yoldaşlarına müraciət edən Azərtürk
yazırdı:
Qara
örpəkli gəlin, itkin ağırdır, qanıram,
Çəkdiyin dərdlərə mən
özümü ortaq sanıram.
Qara
örpəkdə səni hər görəndə
odlanıram,
Qara
örpəkdən əzəl ağ saçın
ağlatdı məni.
Bu misralar sanki kədərdən qurulmuş qəsrdir. Lirik qəhramanın
keçirdiyi hiss-həyəcan gənc gəlinin dərdləri
ilə bərabər biçimdə əks olunur. Şairin yaratdığı möhtəşəm
antiteza, yəni "qara yaylıq", "ağ
saçlar" ifadəsində, bu rənglərin simvolikasında
insan taleyinin dərdi-kədəri yaşanır. Şeir
nə qədər pessimist olsa da, öz dövrünün
reallıqlarını ehtiva edir, yaşanmışları
unutmamağa səsləyir:
Xisləti
yırtıcı düşmən üzünü qan ilə
yu,
Həmişə qanlar içibsən, nə gərəkdir
sənə su.
Ağdamı
odlara yaxdın, məni yandırsa da bu,
Şəhid alnında çəkilmiş xaçın
ağlatdı məni.
Bəlkə də o dövrün şairlərində
ruh düşkünlüyünü görən
yazıçı Seyran Səxavət Qarabağ alınmayana qədər
Qarabağ haqqında yazmamağı tövsiyyə edirdi. Lakin 30 ilə
yaxın həsrət hissi, xalqımızın mübarizlik əzmi
Qarabağ uğrunda döyüşlərə canatmanı bir
gün də olsun soyumağa imkan vermədi. 20 faizdən artıq işğal olunmuş
torpaqlarımız, nigaran ruhlu şəhidlərmiz
unudulmadı. Azərbaycan xalqı öz
döyüş ruhunu sınmağa qoymadı, bir gün
mütləq Qələbəyə inamını itirmədi.
Rüstəm Behrudinin qeyd etdiyi kimi:
"Biz müharibəni yox, savaşı uduzmuşuq. Son
döyüş qabaqdadır".
Həqiqətən də, son döyüş və
tarixi qayıdış oldu. Hər yazılan sətirdə
işıq-nur, gələcəyə ümid, əbədiyyət
səsləri ifadə olundu, eyni mövzu Zəfər əhvalı,
Qələbə sevinci misralarda şəhadətə
qovuşanın da, şəhid verənin də dilində
xoş nəğməyə döndü. Qələbə
müjdəli şeirlər yarandı. Ürəyi
sevincli, gözləri yaşlı sətirlər dillər əzbəri
oldu.
Məsələn,
Mahirə Nağıqızının "Şəhid
anasına məktub" şeiri iki qadının iç
duyğularının harmoniyasından ibarət sənət
nümunəsidir. Burada nə təəccüb, nə
heyranlıq var. Başdan ayağa doğma, tanış
hisslərin tərənnümü hökm sürür. "Şəhid anasına məktub" şeiri məktubdan
çox dünyagörmüş, bir ağbirçəyin
şəhid anasını oxşamasıdır. Şeirin ilk misralarından ana dərdini duyan, kədərini
onunla birgə çəkən, taleyini öz taleyi ilə
eyniləşdirən lirik qəhramanı eşidirik. Bu lirik qəhrəmanın dərd yükü şəhid
anasının yükü qədər ağırdır.
Duyuram
ağrını, çəkilənləri,
Hansı yük düşübdür zərif
çiyninə.
Bir ana qəlbinə
əkilənləri,
Ancaq qəlbin bilər, danışar sənə.
Şair "qəlbin bilər, danışar sənə"
deyərkən özünü də o qəlbin bir
parçası hesab edir. Bütün olanları elə təsvir
edir ki, sanki hadisələrin içində ana ilə bərabər
addımlayır və hələ bundan sonra çəkəcəyi
dərdlərdan öncədən xəbərdar edir. Mahirə Nağıqızının lirik qəhrəmanı
taleyinin sınaqlarından çıxmış, bu gün
ananın çəkdiyi acıların bütün sirrlərinə
bələd müdrik bir obrazdır. O, bilir ki, ananın
tutduğu yas el yasından fərqlidir. Ona görə də
"şəhid balası ilə tək
danışmağı", "gizli tutduğu oğul
yasını", "ürəyindəki qoşduğu
balasına yaraşan oxşamasını" özünəməxsus
tərzdə əzizləyir:
Yadına
salarsan ağri, sızıyla
Dönüb,
keçənlərin hər saatına
Gözaltı
etdiyin qonşu qızıyla,
Tamaşa edərsən toy-büsatına.
Burada şəhidin özü yox, onun anasının
çəkdiyi iztirablar səslənir. Bu
toy-büsatda şairin yaratdığı bəy portreti
imaqinasiya termininin canlı nümunəsidir. O, sətirdən-sətirə
şəhid övladı ilğımlar içindən alaraq
ona real həyatda əbədiyaşarlıq statusu verir və
irrasionallığı rasionallıqla paralel təqdim edir. Hər
şey ana xəyallarının içində çövlan
edir:
Arzular
dillənər gələn savaşda,
Nəğmə istəyərlər, nəğmələr
xası.
Oturur məclisdə,
yuxarı başda,
O balan əynində
şəhid libası.
Mahiyyətcə böyük olan bu şeiri bədii məna
strukturuna görə iki hissəyə ayırsaq səhv etmərik. Şeirin ilk
dörd misrasında ana bir el ağbirçəyinin dili ilə
oxşanır, dərdi, xəyalları, arzuları əzizlənir.
Növbəti üç misrada isə həmin el
ağbirçəyinin dili ilə təsəlli verilir:
İllər
dəyişəcək, zaman keçəcək,
An ana calanar dönər keçmişə.
Nəsillər
dəyişər, vaxt dəyişəcək,
Dəyişməz qalacaq balan həmişə.
Azərbaycan mentalitetinin nəsillərdən-nəsillərə
ötürülən yazılmayan qanunları var. O qanunladan
biri ağsaqqalın, ağbirçəyin məsləhətinə
qulaq asıb əməl etməkdir. Bu şeirdə də ağbirçək
təsəllisi və məsləhəti bütün şəhid
analarının yanan ürəyinə səpilən su kimidir:
Bu cavan
yaşında ağaclar əkdi,
Qanıyla suvardı-bitən göyərsin.
Xalqın namusunu, arını çəkdi.
Təkim,
üzü gülsün,Vətən
göyərsin.
"Vətən göyərdən" oğulların
analarına verilən ən böyük təsəlli bu
misralarda Mahirə Nağıqızının dilindən səmimiyyətlə
səslənir.
44 günlük müharibə bizə tək Qələbə
sevincini yaşatmadı, həm də müharibə
mövzusuna daha həssas münasibət göstərməyi,
müharibə qəhrəmanlarının həyatını
təcəssüm etməyi qarşımıza borc kimi qoydu. Yəqin ki, bundan sonra
yaranacaq "Zəfər ədəbiyyatı"nın səhifələrində möhtəşəm
Qələbəni bizə yaşadan nur üzlü şəhidlərimizin
və qazi olmuş oğullarımızın, eləcə də
bu oğulları dünyaya gətirən Anaların
obrazları da yer alacaq.
Xanım SULTANOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 6 noyabr.- S.28.