"Hadrut fatehi" poemasında
qəhrəmanlığın təcəssümü
44 günlük Vətən
müharibəsində qəhrəmanlıq
göstərən döyüşçülərimiz
haqqında dəyərli
əsərlər yazılmaqdadır. Elnur Uğurun
Camal İsmayılovun
əziz xatirəsinə
yazdığı "Hadrut
fatehi" əsəri
də 44 günlük
Vətən müharibəsi
qəhrəmanı haqqında
qiymətli bir poemadır.
"Hadrut fatehi"
kitabına filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Azər Turan ön söz
yazıb.
Kitabın redaktoru filologiya elmləri doktoru Elnarə Akimovadır.
Şair poemanın açılışını
qəhrəman oğullarımızın
şücaəti ilə
başlayır. Biz burada
Qarabağ savaşında
igidlik göstərərək
Vətən uğrunda
şəhid olan bütün qəhrəmanlarımızı
görür və onların Vətən üçün, deyərək
silaha sarıldıqlarını
fəxrlə izləyirik.
Uğrunda canından keçən
oğullar
Səni
kəbələri bildilər,
Vətən!
Məzarlar sinəndə qibləm
oldular,
Səni
məzar-məzar böldülər,
Vətən!
Poemanın əvvəlində Ali Baş
Komandanın "Vur"
əmrini verməsi əsgərlərimizə bir
çağırış olmaqla yanaşı, döyüşçülərimizin cəbhədə bir cəbhə yaratmalarında
əsas amil oldu.
Düşmən çox geyindi hiylə donunu,
Cəbhədə fitnəyə, şərə
əl atdı.
Ali Baş Komandan "Vur" əmrin verdi,
Oğullar cəbhədə, cəbhə
yaratdı.
Poemada qəhrəmanımızın
Neftçala şəhərində
dünyaya gəlməsi,
onun uşaqlıq illəri əks etdirilir. Müəllifin poemanın əvvəlində
Xəlil Rza Ulutürkü və onun qəhrəman oğlu Təbrizi xatırlaması əsərin
təsir gücünü
artırmaqla yanaşı,
Birinci Qarabağ savaşına da diqqət çəkir.
Bu gün qalibiyyətimizi
Birinci Qarabağ savaşındakı qəhrəmanlarımıza
da borcluyuq mesajını verir.
Xəlil Rza Ulutürk poeziyası poemadakı ideyanı daha da kamilləşdirir.
"Azadlığı istəmirəm
zərrə-zərrə, qram-qram,
Qolumdakı zəncirləri
qıram gərək,
qıram-qıram"
- deyən şair
Əyilməyən, sarsılmayan
Ruhunla sən.
Bircə
anlıq qonaq gəlsən,
Azadlığın bar verdiyi
Camal kimi oğulların,
Bu Vətəni dikəltdiyin
bircə görsən,
Yüz-yüz şeiri qurban kəsər,
Misrana eşq donu geyər,
Alqış deyərdin ruhlara...
Bu gün yoxsan, Anan Təbriz, balan Təbriz
Qoşa dağla dözmədi ki, dəmir qəlbin.
Yox, Ölmədin.
Gördün yerdə artır
riya,
Çəkildin, getdin Tanrıya.
Şair poemada keçdiyimiz uzun bir yolu
xatırladır. Qəhrəmanımız
30 illik zamanı bugünkü uğurlara
nail olmaq üçün
Türkiyədə təhsil
alır, dörd dil öyrənir, xüsusilə erməni dilini bilmək üçün gecə-gündüz
çalışır. Və onun
əsas uğuru da erməni dilini bilməsi olur. O, bu dillə özünü komandir kimi tanıdır
və erməniyə geri çəkilməyi əmr edir.
Düşmənin radiostansiyasına,
Girərək erməni dilində
dedi:
"Sizə əmr edirəm, geri çəkilin!".
Özün generaltək təqdim elədi.
Camal tarix yazdı tarixdə o gün,
Üzünü oxşadı Qarabağ mehi.
Laçından səs gəldi,
əhsən səsləri,
Yaşa,
ey qəhrəman, Hadrut fatehi!
Poemanın qiymətli tərəflərindən
biri müəllifin qəhrəmanın valideynləri
ilə söhbət etməsi, onların dilindən bir neçə cümlə ilə Camalın daxili aləmini, kimliyini, necə övlad olduğunu əks etdirməsi daha təsirlidir və oxucuya qəhrəmanı tam şəkildə
tanıda bilir. Xüsusilə ananın oğlu
haqqında ürək
ağrısı, can yanğısı
ilə ifadə etdiyi xatirələr, poemada şəhid anası obrazını poeziyamıza gətirir.
Filara ana ilə tanış
oluruq və ondan Camalın məktəb illərindən,
diş texnikliyinə qəbul olsa da oxumaması haqqında məlumat alırıq. İçində Vətən ağrısı,
torpaq həsrəti olan bir gəncin
Vətəni azad etmək üçün düşüncələrini ana
oxucu ilə bölüşür. Bu söhbətlərdən gözlərimiz
qarşısında bütün
qəhrəmanlarımızın portreti canlanır.
Poemada ananın
oğlunu tanıtması
şairin qələmində
yetərincə güclü
şəkildə əks
etdirilir.
Yollandı hərbi xidmətə,
Sevgiylə atdı o, hərbi
addımlarını,
Arzularını tuşladı Şuşaya.
Xüsusi
Təyinatlı Qüvvələrə
yazıldı evdən
gizli
Türkiyədə keçdi ilk hərbi təlimi.
Döndü vətənə çiynində
ulduzlar
Göydəki ulduzlara göz dağı.
Azad eləməyə Qarabağı
Tələsdi...
Qaçdı hərdən özündən
xəbərsiz o torpaqlara,
Açdı könlünü ömür-gün
yoldaşına
"- Fatimə,
Bir gün şəhid olsam, Vətən yolunda,
Saçını yolma.
Qızlarım sənə, sən
Vətənə əmanətim!
El sevdası "Quran" ayələrim,
Oğlum
dünyaya gələcək,
Adını Alparslan qoyarsız".
Ananın danışdığı xatirələrdən
Camalın uzaqgörənliyi
də məlum olur. Ana özü bəzi
hallarda özündən
soruşur: "Mələklərmi
vəhy gətirmişdi"
bəlkə də Camala. Şair bu xatirələri
qəlb yanğısı
ilə dinləyir.
Ananın göz yaşlarını
görən şairin
qəlb ağrısını
görməmək mümkün
deyil. Çox ağrılı səhnə oxucusuna dərindən təsir edir. Bu məqamla
da şair yalnız Camalın anasının deyil, ümumi şəhid analarının dərdlərinin
yanğısının portretini
çəkir.
Ağlama,
nə olar, ana!
Sənin
ağlamağına,
Tab etmək,
Ən sərt qasırğada gəmilərin
tabından ağır.
Ağlama,
Gözlərindən axı
Vətən axır!!!
Oğlu vətən naminə həlak olan Filara ananın gözlərində qəmlə
kədərlə bərabər,
böyük bir Vətən kök salıb. Şəhid anaları ağlarsa,
Vətən sevgisi onların gözlərindən
yaş olub süzülər. Analar
ağlamasın deyəndə
şair bu mesajı verir: "Analar oğul əvəzi Vətən qazanırlar. O vətən
gözlərdən süzülərsə,
Şəhidlərimiz rahat
olmazlar, Onlar Vətən üçün
qurban gediblər".
Ananın "hər dəfə doğum günümü
ilk təbrik edib, hədiyyələr edən
Camal olardı. Bu il nə zəng
etdi, nə də gəldi" ifadəsinə şairin cavabı xalqın dilindən, bütün oğulların dilindən
səslənir.
Ad günündə,
Oğlun gör nə boyda hədiyyə edib sənə?
Vətəni gətirib qapına
o gün!!
Ad gününü təbrik
etmək üçün.
Ananın sözləri Vidadi atanı dilə gətirir.
Vidadi atanın
cavabı müdriklikdən,
alilikdən, böyük
ürəkdən xəbər
verir.
Vidadi atanın
cavabı Camal kimi şir ürəkli
oğulların Vidadi ata kimi nər
kişilərdən yarandığını
bir daha sübut edir.
Mən hardasa xoşbəxt atayam.
Oğlum diriliş rəmzidir bu gün.
Əsərdə Qəhrəman Camalın oğlunun dünyaya gəlməsi, isminin atasının istəyi ilə Alparslan qoyulması tarixi köklərimizə də
bir qayıdışdır. Müəllifin bu bölmədə Azərbaycanın minlərlə
oğlunun şəhid
olmasını sonluq deyil, yeni yaranış
kimi təqdim etməsi, bu ismin türk birliyimizin yaranması, yaşanması üçün
başlanğıc olmasını
özünəməxsus şəkildə
- fəxrlə ifadə
edir. Türk millətinin Alparslanlığı
poemada poetik ifadəsini tapır.
Əsərin epiloq hissəsi özü də bir qəhrəmanlıq dastanıdır. Şair burada da Şəhidlərimizin ümumi
qəhrəmanlıqlarına işıq tutaraq Şəhid adının müqəddəsliyini vurğulayır.
Adları dastana çevrilən
igidlərimizin ölümsüzlüklərini,
hər şəhid məzarının ziyarətgah
olduğunu, hər şəhid məzarının
üzərində onları
qoruyan Azərbaycan bayrağını vəsf
edir. Şəhidlərimizin
məzarları bu gün bu xalqın
kimliyini söyləyən
və düşmənə
göz dağı olan ən ali varlıqdır mesajını dünyaya verir.
Bu gün bütün dünya bax, səninlədir,
Ey azad Vətənim, adın müzəffər.
Şəhidlər qanıyla təsdiq
elədi
Haqqındır, haqqındır, haqqındır
zəfər!
Poema haqqında
tez bir zamanda
ədəbiyyatşünaslar və tənqidçilər
də öz fikir və düşüncələrini
mətbuatda dərc ediblər. Ön sözün müəllifi
Azər Turan əsərdə fatehlərimizin
obrazının canlandırılmasına
böyük önəm
verərək yazır:
"44 günlük müharibəmiz
təkcə Qarabağı
deyil, eyni zamanda 30 ildir ki, yazarlarımızın
ruhundan perik düşmüş savaş
ruhunu, Birinci Qarabağ müharibəsindən
sonra pasifizmə və çöküş
ovqatına uğramış,
ən yaxşı halda "ədəbiyyat müharibə istəmir"
deyə özünə
təsəlli verən
ədəbiyyatımıza zəfər əzmini qaytardı. Poeziyamızda 1918-ci ildən, yəni
Əhməd Cavaddan sonra gözə çarpmayan fatehlərimizin
obrazını canlandıran
əsərlər yarandı".
Əsər haqqında Türkiyə mətbuatında (Alanyada) Humay Yılmazın məqaləsi dərc edilmişdir. Humay xanım yazır: "Şəhid qanıyla yuyulmuş al bayraqlar dalğalandıqca onlara olan minnətimiz heç əskilməsin"
(Humay Yılmaz,
Alanyapostası.com).
İnanırıq ki, fatehimiz haqqında
poemanın yazılması
bir çox qəhrəmanlarımız haqqında
sanballı əsərlərin
yazılmasına yol açacaq.
Mərziyyə NƏCƏFOVA
filologiya elmləri doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.-
6 noyabr.- S.31.