Varislər
Etibar
ƏHMƏDLİ: "Yazıçı kimi əvvəldən
sona qədər öz yazı əqidəsinə
sadiq qaldı"
"Varislər"in
bugünkü qonağı unudulmaz insan, milli nəsrimizdə
öz yazı üslubu və dəst-xəttilə seçilən
istedadlı qələm adamı, Xalq yazıçısı,
şəhid atası Sabir Əhmədlinin oğlu Etibar Əhmədlidir.
1930-cu ilin yayı cənnət Qarabağın gözəl
guşələrinin birində - Cəbrayılda dünyaya gəlmişdi. Onun
uşaqlıq və yeniyetməlik illəri İkinci Dünya
müharibəsi və ondan sonrakı dövrə təsadüf
etmişdi. Qanlı müharibə neçə-neçə
doğma insanı ondan almış, müharibə
dövrünün çətinlikləri, məşəqqətləri
Sabir Əhmədlinin həyatında izsiz ötüşməmişdi.
Qardaşı, cəmi 20 il
yaşamış Sovet İttifaqı Qəhrəmanı,
leytenant Cəmil Əhmədov sadəcə xatirələrdə
və ağ-qara fotolarda yaşayırdı onunçün.
Orta məktəbi
başa vuran Sabir Əhmədli Azərbaycan Dövlət
Universitetinin Filologiya fakültəsində ali
təhsil aldıqdan sonra bir müddət Cəbrayıla
qayıtmış, rayon mərkəzindəki məktəbdə
dil-ədəbiyyat müəllimi, Şükürbəyli kəndində
məktəb direktoru işləmişdi.
"Poçtalyon"la başlayan
yol
Onun mətbuatda ilk
çıxışı "Pioner" jurnalında çap
olunan "Poçtalyon" hekayəsi oldu. Daha sonra bütün həyatını ədəbiyyata
həsr edən unudulmaz yazıçı bir-birindən
gözəl hekayələri, bədii üslub və forma rəngarəngliyilə
diqqət çəkən povest və romanları,
dövrün ədəbi problemlərinə həsr olunmuş
məqalələri ilə hər zaman diqqət mərkəzində
oldu. Hələ ilk qələm təcrübələrində
sovet ədəbiyyatı üçün qanun olaraq qəbul
edilmiş sosialist realizmi metodu qəliblərindən
çıxan yazıçı, öz
yaradıcılığında azad və çərçivələrə
sığmayan bədii üslub seçərək, milli nəsrimizin
ilk modern və postmodern nümunələrini
yaratmışdı.
- Xoş
gəlmisiniz. Bura atamın ömrünün son
illərini yaşadığı evdir. Son əsərlərinin
hamısını bu evdəki iş otağında qələmə
alıb. Atam "Yazılmayan yazı"
romanında öz tərcümeyi-halından, həyatından,
keçdiyi ömür yolundan bəhs edir. Təəssüf, sağlığında həmin
kitabın çapdan çıxmasını görə bilmədi,
biz onun ölümündən sonra romanı kitab halında
çap etdirə bildik.
Ustadın iş otağında
Atam vaxtında öz nəslinin böyüklərindən
müəyyən şeyləri soruşub dəqiqləşdirmədiyi
üçün təəssüf hissi keçirirdi. Amma bəzi məsələləri
aydınlaşdıra bilmişdi. Sovetlər
gələndən sonra soyadlardakı "bəy", "əfəndi"
sözlərinə qadağalar olub, sanki qorxublar bu sözlərin
soyadlara gəlməsindən. Bunlar, əslində,
əfəndiyevlərdir. Atamın atası
Məhəmməd kişinin atasının adı Bəkir
olub, Molla Bəkir. Cəbrayılda mədrəsədə
dərs deyib. Əfəndilərdən
olub. Onlar Bərdənin Lənbəran kəndindən
gəliblər Cəbrayıla. Həmin kənd
müxtəlif vaxtlarda gah Bərdə, gah da Ağcabədi
inzibati rayonunun tərkibində olub. Cəbrayılda
Araz boyu böyük kəndlər var, onların da kökü
ordan gəlib. Amma bir fikir də var ki, ola
bilsin Cəbrayıldan Lənbərana gediblər. Çünki Cəbrayılın özündə də
xeyli köklü əhmədlilər var. Tayfa əhmədlilər
tayfasıdır.
Çox böyük tayfadır. Şahsevənlərdəndirlər.
Son əsrlərdə Cəbrayıl caamatı
dini təriqətlərə o qədər də fikir verməyib.
Tutaq ki, şahsevənlər əslində
şiələrdir, amma Bəkir adı daha çox sünnilərdə
yayılıb. Atam dini təriqət, məzhəb
ayrı-seçkiliyini qəbul etmirdi. Onunçün
bir din vardı - İslam dini - vəssalam. Qarabağda
sünnilərlə şiələr həmişə
ayrı-seçkilik bilmədən mehriban yaşayıblar.
Atamın əmisigili isə əfəndiyevlər
olub. Ümumiyyətlə, sərhəd
zonasında soyada görə adamlara təzyiq ediblər,
mütləq baba adıyla soyad götürməklərini tələb
ediblər. Məsələn, Sovet
İttifaqı Qəhrəmanı olan Cəmil əmimizin
dördüncü-beşinci sinfə gedənə qədər
soyadı olmayıb, bütün sənədlərdə Cəmil
Məmməd oğlu yazılıb. Yəni
o qolda ilk Əhmədov soyadıyla Cəmil əmimiz qeydiyyata
düşüb, çünki məktəbdə tələb
olunub ki, uşağa mütləq soyad vermək
lazımdır. Ata babam Məmmədin
babasının adı Əhməd olduğuna görə soyad
da Əhmədov kimi yazılıb. Sonrakı
nəsil tutaq ki, Məmməd babamın adıyla Məmmədovlar
yazlıb. Sanki qəsdən
doğmaların nəsil-kök
bağlılığını bir-birindən ayırmağa
çalışıblar.
Araz boyu...
Ata nənəmgilin nəsli-kökü Şuşadan
olub. Onlara qalalılar deyirmişlər. Ümumiyyətlə,
Qarabağ zonasında Şuşa el
içində Qala kimi tanınır, şuşalılara da
qalalılar deyirdilər.
Rus imperiyası İranla sərhəddə Araz boyu sərhəd
zastavaları yaradıb, onların mərkəzi və
gömrük Cəbrayıl ərazisinə düşüb. Araz boyu ticarət
geniş yayılıb. Yeməkxanalar, qəlyanaltıxanalar
çox olub. Atamın ana babası
Şuşadan gəlib Cəbrayılda aşçı
dükanı açıb. Orda həm ərzaq
satılıb, həm də müştərilərə yemək
veriblər. Məmməd babam həmin yeməkxanada
işləməyə başlayıb, sonra da yeməkxana
sahibinin qızıyla ailə qurub.
Bir fikrə
görə deyirdilər ki, guya atamın ana tərəfi Cəbrayıla
1905-ci il erməni-müsəlman
qırğınından sonra köçüb, amma bu,
doğru deyil. Onlar ticarət məqsədilə
Araz qırağana köçüblr. Ümumiyyətlə,
Cəbrayıl torpaqları İbrahim xanın, Pənah
xanın oğullarının torpaqları olub. Araz boyu münbit torpaqlar çox olub. Əkinçilik üçün, maldarlıq
üçün yaxşı şərait olub oralarda. Ona görə ətraf yerlərdən adamlar həmin
ərazilərə köç eləyiblər.
Cəmil Əhmədov kim
idi?
Atamgili ailədə üç qardaş, bir bacı
olublar. Sovet İttifaqı Qəhrəmanı olan Cəmil əmimiz
böyük qardaşlarıdır. Belarusiya
cəbhəsində vuruşub, Sibir alayının tərkibində
Polşanın azad olunmasında şücaət göstərib,
orda da həlak olub. Məzarı Varşavada, sovet
döyüşçülərinin dəfn olunduğu qəbiristandadır.
Atam gedib tapmışdı onun qəbrini.
Bir qardaşı Vaqif Əhmədov idi. Uzun illər
partiya işlərində çalışmışdı,
sovet dövründə Cəbrayılın birinci katibi
olmuşdu. O da cavan dəyişmişdi
dünyasını.
- Universitetdən sonra bir müddət
Cəbrayılda müəllimlik eləmişdi. Niyə müəllim kimi davam etmədi? Bakıya gəlməsinə səbəb nə oldu?
- Atam
universiteti əla qiymətlərlə bitirib. Cəbrayılda
müəllim işləyəndə qısa müddət ərzində
yaxşı hörmət qazanıb. Cavan
olmasına baxmayaraq, Şükürbəyli kənd məktəbinə
direktor təyin ediblər onu. Bakıya
köçməyə qərar verəndə müəllim
yoldaşları təkidlə qalıb müəllim kimi
işləməsini istəyiblər. Amma
atam artıq öz yolunu hələ yeniyetməlikdən
seçmişdi, yazıçı olmaq, ruhunu narahat edən
problemləri, xatirələrini ədəbiyyata gətirmək
istəyirdi. Onun ilk ədəbi əsəri
"Arabaçı" hekayəsidir, amma mətbuatda, o
vaxtkı "Pioner" jurnalında ilk dəfə
"Poçtalyon" adlı hekayəsi çap olunub və
o dəqiqə rezonans doğurub. Təsəvvür
eləyin ki, məktəbdə işlədiyi vaxt
buraxılış imtahanında zərf açılanda gənc
yazıçı kimi "Arabaçı" hekayəsinin
imtahan suallarına daxil edildiyini görüb. Hətta Xalq yazıçısı Mirzə
İbrahimov da hekayə haqqında xoş sözlər
yazıb mətbuatda. Onun kənddə
qalıb, kənd həyatından yazmasını məsləhət
görüb. Amma atam fikrindən
daşınmayıb, Bakıya gəlib və "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə ədəbi işçi kimi işləməyə
başlayıb.
- İndi çap olunmaq
çox asanlaşıb. O dövrdə mətbuata
yol tapmaq, kitab çap etdirmək uzun proseslərdən
keçirdi. Kim olub ona yol açan? Kim olub adi kənd müəlliminin gələcək
yazıçı taleyində rol oynayan?
- "Arabaçı" hekayəsi, dediyim kimi, maraqla
qarşılanıb. Xalq yazıçısı Mehdi Hüseyn
yazıçıların qurultayında gənclərlə
bağlı geniş məruzə eləyib və həmin məruzədə
atamın "Arabaçı" hekayəsi haqqında
maraqlı fikirlər söyləyib, onun gələcəkdə
bu sahədə uğur qazanacağına əminlik bildirib.
Adıçəkilən hekayə artıq sovet
dövrü ədəbiyyatı üçün xarakterik
yazı üslubundan fərqli idi. Sosrealizm
çərçivələrindən kənara
çıxmışdı. Birmənalı
qarşılanmırdı. Amma çox
ciddi yazıçılar bəyənmişdi onu. Atam standart ədəbi yazı qaydalarını qəbul
etmirdi. Onun yanaşması fərqli idi.
Yazı dili fərqli idi.
- Gəncədə
yaşayıb-yaratmış undulmaz yazıçı-dramaturq
Altay Məmmədovun oğlu Elcan bəylə
görüşümüzdə o mənə çox
sarsıldığım bir hadisədən bəhs etdi. Qardaşınız Məhəmmədin şəhid
olmasından danışdı. Sabir müəllim o hadisəni
çox dramatik şəkildə yaşamışdı... Məncə,
Xalq yazıçısı oğlunu xidmətdən saxlaya bilərdi
axı...
Doğum günündə şəhid
olan qəhrəman
- Məhəmmədlə
aramızda on yaş fərqimiz vardı, kiçik
qardaşım idi mənim. Amma atam dünya da
dağılsa, onu xidmətdən saxlamağa razı
olmazdı. Ümumiyyətlə, o barədə
ona söz demək mümkün deyildi. Amma
əlbəttə, Məhəmməd getməyə bilərdi
orduya. Saxlatmaq olardı onu. Atamın bircə zəngi ilə məsələ həll
oluna bilərdi. Atam isə bircə fikir bildirdi: "Mənim
oğlum da getməsə kim gedəcək?!".
Atam deyirdi ki, mütləq
döyüşüb, torpaqlarımızı
qorumalıyıq. Amma mənim ordudakı vəziyyətdən
xəbərim vardı. Vahid komandanlıq,
demək olar, yox idi. Təzə qurulurdu
ordu. Açığı, deyim ki, mən
istəmirdim qardaşım getsin. İki dəfə
Müşfiqdəki hərbi hissədən götürüb
gətirmişdim onu evə.
Hə, Altay müəllim atamın yaxın
dostlarından biriydi. Atam rayona gedəndə, qayıdanda
mütləq Gəncədə Altay müəllimə baş
çəkirdi. Fevral ayının 12-si
qardaşım Məhəmmədin doğum günüdür.
Dəhşətli soyuqlar
düşmüşdü. Qış
çox sərt keçirdi. Atam
qardaşımın ad gününü təbrik eləmək
üçün onun xidmət etdiyi hərbi hissəyə
getmişdi. Məhəmməd həqiqi hərbi
xidmətini Moskvada keçirtmişdi. Sonra
özü könüllü yazıldı orduya. Yadınızdadır da, vəziyyət çox
çətin idi. Azərbaycanı vətəndaş
müharibəsinə sürükləmək istəyirdilər.
Məhəmmədin 24 yaşı vardı.
Yasamal batalyonundan yazılmışdı. Hazırlıqsız-filansız birbaşa onları Kəlbəcərə
atmışdılar. Onsuz da Kəlbəcərdə
qış sərt keçir. Dağlıq
ərazidir. Onları Murova
aparmışdılar.
Baxın, son günlər sosial şəbəkələrdə
hamı Xalq yazıçısı Çingiz Abdullayevin
üstünə düşür, onun Birinci Qarabağ
müharibəsi olmayıb fikirlərilə
razılaşmırlar. Əslində, Çingiz müəllim
düz deyir. Müharibə iki dövlətin
ordusu arasında baş verən hərbi münaqişədir.
Erməni ordusu vardı o vaxt? Sovet ordusunun Ermənistandakı hərbi hissələri
Azərbaycana qarşı təxribat aparırdılar. Erməni diasporası ruslara ətək-ətək
pul xərcləyirdi. Əliyalın Azərbaycan
hərbçiləri, özünümüdafiə dəstələri
lokal hərbi əməliyyatlar aparırdılar. Elə Çingiz müəllimin çox yaxın
qohumları da o dövrdə şəhid olub. O vaxt
çox şəhid vermişik. Həm hərbçilər,
həm də mülki əhali arasında itkimiz çox olub.
Yenə deyirəm, planlı şəkildə,
vahid komandanlıq altında, müxtəlif ordu birləşmələrinin
hərbi müdaxiləsilə müharibə
aparılmırdı. Hərə öz
bildiyi kimi döyüşürdü. Canavar
kimi qorxu bilməyən igidlər vardı, Allah
ruhlarını şad eləsin, amma ordudakı
başıpozuqluq, hazırlıqsız olmağımız,
üstəlik, rusların ermənilərə dəstək
verməsi bizim uğur qazanmağımızı sıfıra
endirmişdi. Yalnız ulu öndər Heydər
Əliyev yenidən hakimiyyətə gələndən sonra
ordu quruculuğunda dönüş yarandı. Horadiz əməliyyatından sonra ermənilər də
məcbur olub atəşkəsi imzaladılar. Cavidin məşhur
misrası var: "Kəssə hər kim
tökülən qan izini, Qurtaran dahi odur yer
üzünü". Mən hər dəfə
o misraları xatırlayanda düşünürəm ki, əgər
atəşkəs bir-neçə ay tez olsaydı, indi Məhəmməd
sağ idi. Məhz bu atəşkəsdən
sonra sağ qalan nəslin övladları, o döyüşlərdə
şəhid olmuş qəhrəman oğullarımızın
balaları böyüyüb atalarının qisasını
alıb, millətimizin üstündəki məğlubiyyət
ləkəsini götürdülər. Allah
bütün şəhidlərimizə rəhmət eləsin.
Pəncərədən gələn
işıq
Nəsə...
atam Murova qardaşımın ad
gününü təbrik eləməyə getmişdi. Murova gedib çıxanda ona deyiblər ki, Məhəmməd
yüngül yaralanıb, Bakıya hospitala aparıblar. Qayıdanda yolüstü Altay müəllimgilə dəyib.
Oturub nahar eləyiblər. Altay
müəllimgili artıq biliblər qardaşımın şəhid
olmasını. Altay müəllim
oğlunu da atama qoşub, Bakıya yola salıb. Atam şübhələnməsin deyə,
özü də başqa maşınla Bakıya gəlib.
Məşhur gürcü filmi var, "Əsgər
atası", təxminən elə bir hadisədir. Atamgili səhərə
yaxın Bakıya çatmışdılar. Deyirdi ürəyimdə fikirləşirdim, pəncərədə
işıq görsəm, demək uşağa nəsə
olub, yox qaranlıq olsa, deməli, sakitlikdir, yatırlar.
Amma pəncərədən işıq gəlirmiş... Həyətdə artıq böyük mağar
qurulmuşdu.
Xəbəri brinci mənə gəlib
çatdırdılar. Səhər tezdən idi. İnanmadım. Təzə
getmişdi axı. Komandiri sinif
yoldaşım idi, qardaşımı o, birtəhər
göndərə bilmişdi evə. Həmin
hərbi əməliyyatda ilk şəhid olanlardan biri
qardaşım olmuşdu. Snayperlə
vurmuşdular. Batalyondan demək olar əksəriyyəti
şəhid olub.
O hadisədən
sonra atam çox düşdü. Həmişə
bir şey deyirdi, dinə inamım tam deyil, tam olsaydı
oğlumun şəhid olduğunu, Allahın ən uca məqamında
olduğunu düşünər, yəqin, bununla təskinlik
tapardım. Ondan sonra "Quran"ı dərindən
öyrənməyə başladı. Təskinliyini
yazmaqda tapırdı, başını yazmaqla qatırdı.
- Yazıçı kimi Sabir Əhmədli
çox sevilirdi. Onun ədəbiyyata
baxışı fərqliydi. İlk postmodern ədəbi
nümunələri Sabir müəllim hələ postmodernizm
bizə gəlib çatmazdan 40-50 il əvvəl
yazmışdı.
Tərs adam...
- Bizdə
konkret qəlib vardı. Konkret ədəbi qəhrəmanlar
vardı. Atam öz yazılarını
senzorlardan keçirmək üçün çox əziyyətlər
çəkib. Yazıçı kimi əvvəldən
sona qədər öz yazı əqidəsinə sadiq
qaldı. Bir ata kimi də əvəzsiz
idi. Biz yazıçı
uşaqlarından bir qədər uzaq
böyümüşük. Mənim
dostlarım arasında yazıçı uşaqları demək
olar olmayıb. Sonradan bir neçəsilə tanış oldum.
O, təbiiliyi,
səmimiyyəti sevən adam idi. Doğruluğu sevirdi, həmişə haqqı
müdafiə edirdi. Bəzən irad
tuturdular ona, tərs adamdır deyirdilər. Deyirdi bəli, tərsəm, amma əyrinin tərsiyəm.
Yalanın, saxtakarlığın tərsiyəm.
Haramla qəti arası yox idi. Bizi də elə
böyütdü, elə tərbiyə verdi.
Ailə içində məsləhətləri,
öyüdləri olurdu. Mənə ilk və qəti məsləhəti
o oldu ki, yazıçılıq fikrini ümumiyyətlə
ağlımdan keçirməyim. Yazıçılıq
əzablı işdir. Gecəsi-gündüzü
olmayan işdir. Özüm
görürdüm də, axşam işdən gəlirdi gecə
işləyirdi. Səhər yuxudan dururdum
görürdüm, yenə işləyir. Əvvəllər
yazıçılara dəyər verirdilər, sovet
dağılandan sonra uzun müddət ziyalılar, ən
çox da qələm adamları ağır dövrlər
yaşadılar. Kimin pulu vardı nə
zibil yazsa kitabları çıxırdı, özünü
reklam edirdi. Pulu olmayan lap şedevr yazsa da,
yada salan olmurdu. Ona görə məni bu
yoldan uzaqlaşdırmağa, həyatda öz yolumu tutmağa,
cəmiyyətə yararlı işlə məşğul
olmağa həvəsləndirirdi. Mən
tarixçiyəm. Bunu da bir yerdə məsləhətləşdik,
qərar verdik.
Qarabağda əliyalın xalqın başına gətirilən
oyunları heç cür sindirə bilmirdi özünə. Torpaqlarımızın
getməsi, ata-baba yurdundan uzaq düşməsi pis təsir
edirdi ona. Başa düşürdü ki,
imperiya ordusuna qarşı döyüşmək qeyri-bərabər
şərtlərlə mübarizə aparmaqdır. Qaçqınları, köçkünləri
gördükcə, onların şəraitlərini
gördükcə ürəyi ağrıyırdı və əlindən
heç nə gəlmirdi. Əlbəttə,
Xalq yazıçısıydı, onun işləməsi,
yazıb-yaratması üçün hər cür şərait
yaratmışdılar, amma bu fikirlər ona rahatlıq vermirdi.
Yaxşı adamlar onun üçün milli dəyər
idi. Ürəyi
yerə-göyə sığmırdı millətini sevən,
təmiz adamlarla tanış olanda. Yaxşı musiqini sevirdi, muğamlarımızı
dinləyirdi. Çox məclis adamı
deyildi. Daha çox öz dünyasında
yaşayırdı. Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrinə getməyi, sadə
adamlarla ünsiyyətdə olmağı sevirdi. Deyim ki, oturub saatlarla öyüd-nəsihət
verirdi, yox, sadəcə özü elə yaşayırdı,
biz də onun kimi olmağa çalışırdıq.
Ailədə bizə azadlıq vermişdi.
Bizə inanırdı, xüsusi nəzarətə
ehtiyac duymurdu. Biz də bilirdik atamız
kimdir və bizdən nə tələb olunur.
Sadə adamların yaxın dostu...
Əli Kərim, Məmməd Araz, Qabil, cavanlardan Sabir
Rüstəmxanlı, Sirus Təbrizli, Aqil Abbas, lap gənclərdən
Həmid Herisçiylə dostluq eləyirdi. Onun ən
yaxın dostları əli qabarlı, sadə zəhmət
adamları, çörəyini halallıqla qazananlar idi.
Qohumlarla yaxınlıq eləyirdi. Onu da böyük kimi qəbul eləmişdilər.
Həm qardaşım şəhid olanda, həm
də atamın ölümündən sonra onu sevənlər
bizi tək qoymadılar. Zəng vuranlar, gəlib-gedənlər
çox oldu. Sabir Rüstəmxanlı əlaqə
saxladı, mənə də çox köməyi dəyib.
Sağ olsun. Bir müddət əvvəl
bacımgilə zəng vurub, hal-əhval tutub. Belə...
- Anayla necə tanış
olmuşdu? Xanımı hansı sevdiyi yeməkləri
bişirirdi onunçün?
- Anam onun
şagirdi olmuşdu. Onlar köklü cəbrayıllılardır.
Ana babam Əhməd Hüseynov uzun müddət
Cəbrayılda, Qubadlıda məsul vəzifələrdə
işləyib. Ana nənəm Cəbrayılın
Daşkəsən kəndindəndir, sovet dövründə
Xalq Maarifi naziri olmuş Mehdi Mehdizadənin
bacısıydı. Anamın bişirdiyi
hinduşka plovunu, yarpaq dolmasını xoşlayırdı
atam. Amma yeməklərə qarşı belə
xüsusi həssaslığı yox idi, Allah verəndən nə
olsa, yeyib şükür eləyən adam
idi.
Anam məktəbi
bitirəndən sonra ali məktəbə
daxil olub, üçüncü kursda oxuyanda atam ona elçi
göndərib. Bir-birinə həmişə
qarşılıqlı hörmət bəsləyiblər...
Söhbətləşdi: Əyyub
QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 13 noyabr.- S.16-17.