Essevari fikirlər
Beşinci silsilə
Düşmənə sevgi, yoxsa?.. 44 günlük müharibədən illər öncə, 1988-ci ildə Göyçədən qovulmuş qonşumla söhbətlərin birində o, erməniləri tərifləyəndə heyrət etmişdim. "Belə mehribanıydıq, get-gəl, biz onlara gedəndə heyvan kəsirdilər, onlar bizə gələndə eyni şey, evlərində nələri var gətirib süfrəyə düzərdilər, Allah Qorbaçovun evini yıxsın, gül kimi yaşayırdıq, aləmi qatdı, iki xalqı düşmən elədi bir-birinə". Qəribədir ki, qonşum o hadisələrə görə bir dəfə də olsun erməniləri, onların başında duranları söymədi. Matım qurumuşdu. Bu söhbətdən bir neçə il sonra, - Talibanın hakimiyyətinə gəlməsinə hələ illər qalırdı, - "Komsomolskaya Pravda" qəzetində vaxtilə Sovet əsgərlərinə qarşı vuruşmuş sıravi əfqan mücahidiylə intervünü oxuyanda heyrətim pik nöqtəsinə çatmışdı. Mücahidin - qəzetdə gülərüz şəklini vermişdilər, - dediklərindən təxmini yadımda qalanları yazıram: "Sovet əsgərləri Kabildə əhali ilə çox mədəni davranırdılar, avtobusları dayandırıb sənədləri yoxlayanda qadınlarımızın üzünə belə baxmırdılar". Yenə deyirəm, bunu dinc əfqan sakini yox, əlindəki avtomatla Sovetlərə qarşı vuruşmuş mücahid deyirdi.
Tutaq ki, ermənilər göyçəli qonşumgilə fiziki güc, xətər yetirməyibmişlər, ya evlərini yandırmayıbmışlar, eləcə evlərindən qovubmuşlar deyə, onda ermənilərə qarşı nifrət, kin yox idi, hərçənd onun Ermənistanın başqa bölgələrində zorakılıqla üzləşmiş azərbaycanlıların başına gələnlərdən xəbəri olmaması mümkün deyildi. Bəs 1979-88-ci illərdə bir milyona yaxın dinc əfqanın ölümünə səbəb olan Sovet əsgərlərinə qarşı vuruşmuş döyüşçüdə niyə onlara qarşı nifrət hissi yox idi? Bir neçə ehtimal ağlımdan keçdi. Birincisi, yaranın illər sonra sağalması, faciənin yavaş-yavaş unudulması məsələsi. İkincisi, mücahid rus jurnalistinin suallarına cavab verərkən, onun xətrinə dəyməkdən çəkinməyi bir yana, hətta onun xoşuna gəlmək istəyibmiş, lap açıq desək, ona yarınıbmış. Nəhayət, daha çox inandığım ehtimal: hər bir insan bəzən elə bir ovqata düşür ki, illərlə nifrət etdiyi obyektdə ancaq müsbət cəhətləri xatırlayır, məhz onları dilə gətirmək qərarına gəlir və bununla hardasa rahatlıq tapır. Tarixdə bundan da betər hadisələr olub. İkinci Dünya müharibəsində alman faşistinin əsir düşərgələrində əzab verdiyi əsgər illər sonra öz cəlladını tapıb onu bağışladığını deyib, hətta sonda onlar dost olublar. Bu, xristianlıqda "Öz düşmənini sev" prinsipilə uzlaşır. Azərbaycanlının qonşu olduqları erməniləri, əfqan mücahidinin onun xalqına faciə yaşatmış Sovet əsgərləri haqda dediyi xoş sözlər yəqin ki, insanın böyük tikanlıqda qızılgül görməsi kimi bir şeydir. İnsan qəlbi bəzən yuxa kimi yumşaq olur, onda o yuxa qəlbin gözləri pis şeyi görmür, ya görmək istəmir, qəlbin yaddaşı qətl, dağıntı səhnələrini özündə canlandırmaq istəmir.
***
Həqiqəti söyləyən həqiqəti
bilib susandan üstündür. Həqiqəti bilib susansa yalan
danışandan üstündür.
***
Kreslonun magiyası və ya müdir kaprizi "Kreslo hərisi",
"kreslo xəstəsi", "Hamısı kresloya görədi"
- deyimləri boş yerdən yaranmayıb. Bir gün mən
özüm bunun şahidi oldum...
İllər
öncə auditoriya çatışmazlığına
görə, bəzən dərsləri kafedrada keçməli
olurdum, lap dəqiqi, kafedra müdirimin kreslosunda oturub
iki-üç magistranta mühazirə oxuyurdum.
Bir dəfə
dərsin ortasında kafedra müdirim içəri girdi, mənsə
eləcə ona salam verib dərsimi
keçməyə davam etdim. Əvvəlki dərslərimdə
də o, arada kafedraya dəymişdi, hörmət əlaməti
olaraq ayağa durub demişdim ki, R. müəllim, gəlin
oturun, o isə "Yox, yox, dərsini keç" deyib əliylə
oturmağıma işarə etmişdi, kafedradan hansısa sənədi
götürüb çıxmışdı. Bu dəfə
necə oldusa, yerimdən durmadım, eləcə salam verdim buna, həm də
açığı, eyni situasiyanın təkrar
olunmasından bezmişdim: ayağa durub deyəcəm, gəlin
oturun, o da qayıdacaq ki, narahat olma, dərsini keç. O dəqiqə
tək salam deməyimlə bunun qüruruna
toxunduğumu hiss etdim. Sifətinə zəhm
çökdü, əsəbi-əsəbi nəyisə
axtarmağa başladı, otaqdan çıxmış laborant
qızın qarasınca bir-iki söz dedi: lazım olan sənədləri
lazım olan yerə qoymur. Balaca, dar kafedrada onun
qəfil dəyişən əhvalını tələbələrim
də hiss etdi, qızlardan biri təəccüblə mənə
"Buna nə oldu?" mənasında baxdı. Bu baxışı görməməzliyə vurdum,
kafedra müdirim hirsli-hirsli otaqdan çıxdı.
Məsələ
burasındadır ki, o, vaxtilə rektorun mənə başqa
kafedraya müdir, dekan müavini vəzifələrinə
etdiyi təkliflərdən imtina etməyimdən xəbəri
varıydı, yəni bilirdi ki, mən vəzifəpərəst
adam deyiləm. Sadəcə, həmin
gün onun kreslosunda oturub təkcə salam
verməyim, ayağa durub "Gəlin əyləşin, R.
müəllim" deməməyim qüruruna toxunmuşdu.
Düzü, bir az pis olsam da, onu qınamadım, anladım ki,
kreslo simvol kimi bir neçə dəqiqəliyə onun
şüuraltısına daxil olubmuş, görünür, məni
orda öz yerində oturan görəndə, instinktiv olaraq
düşünmüşdü ki, sanki vəzifəsini ələ
keçirmişəm, bundan qıcıq olmuşdu.
***
Sözün gücü Sinfimizdə bir davakar oğlan
varıydı, həm də dostum idi. Onun ayda bir-iki dəfə
kiminləsə dalaşmadığı, döymədiyi
uşaq olmurdu. Xoşuna gəlmədiyi
oğlana söz atırdı, buna cavab verən kimi cumurdu
üstünə, başlayırdı dalbadal var-gücüylə
təpikləməyə, qapazlar endirməyə. Qapazlardan gic olan yerə yıxılanda,
başlayırdı təpikləməyə. Döyülənlərin göy
şalvarlarının üzərindəki toz izlərini kədərli-kədərli
çırpmasına, bəzilərinin uduzduqlarını həzm
edəmmədiklərinə görə gizlicə
ağlamasına baxmaq mənimçün həmişə əzablı
olurdu. Onun davakarlığına ikili
yanaşırdım. Bir yandan, dostum
olduğu üçün qürrələnirdim. Mən davadan uzaq, məktəb leksikasıyla desək,
oxuyan uşaq, onun timsalında özümçün dayaq,
müdafiəçi tapmışdım, yəni kimsə
barmağıyla mənə toxuna bilməzdi. O biri tərəfdənsə,
onun ifrat aqressiyasından qıcıqlanırdım:
görürdüm axı, adam heç nədən
dava salır, açıq-aşkar cığallıq edir. Artıq ürəyimin dərinliyində davaların
birində dostumun döyülməsini arzulayırdım, elə
bilirdim, bircə dəfə möhkəm döyülsə,
tripaşlığından əl çəkəcək.
Bir dəfə dostuma qarşı nifrətim pik həddinə
çatdı.
Biz yeddinci sinifdə onun paralel sinifdə oxuyan
bir qızdan xoşu gəlirdi, qızsa bunun atmacalarını
eyninə almırdı, küçədə, dəhlizdə
üzünə belə baxmırdı. Günlərin
bir günü "qisas" hissilə alışıb-yanan
dostum böyük tənəffüsdə o qıza söz
atdı, söz dəqiq yadımda deyil, amma nəsə kobud
alınmışdı. Əvəzində qız da
qayıdıb nəsə dedi. Dostum əvvəlcə
çaşan kimi oldu, özünə gələnə qədər
qız artıq gözdən itmişdi. Sonra
dərs başladı, tənəffüs zəngi vurulan kimi
dostum özünü atdı dəhlizə, bufetə getməyə
hazırlaşan o qızı
qışqıra-qışqıra pis-pis söyüşlərlə
təhqir edib ağlatdı. Sonra hər iki
sinifdən olan oğlanlar işə qarışdı, məsələ
davasız ötüşdü, sinfin şefləri məsələni
dinc yolla həll etdilər. Düzü, bu hadisəyə
görə az qala dostuma ölüm
arzulamışdım.
İyun
ayı idi, artıq dərslərimiz bitmişdi, sinfimizdən
mən daxil beş oğlan ilan balası
tapmaqçün karyer deyilən yerə getmişdik. O vaxt
kibrit qutularında məktəbə ilan gətirib
başqalarına göstərmək, üç manata satmaq,
qızlara bağlı kibrit qutusunu göstərib "Səncə,
bunun içindəki nədi?" soruşub "Bilmirəm"
cavabı alanda, qutunu açıb qızları
qışqırtmaq dəb idi, - bu, oğlanların
özünütəsdiq formalarından biri idi. Biz
karyerdə bir neçə təpənin deşiyini
çubuqla eşsək də, ilan tapammadıq. Axtarışlarımıza davam edərkən,
qabağımıza iki oğlan çıxdı. Dostum
onlardan birinə dedi: "Alə, bilmirsən burda hardan ilan
tapa bilərik?" - "Aləynən
danışma, alə. Axtarsaz taparsuz".
Hamımız susduq. Həmişə
dalaşqan, özündən böyüklərlə
dalaşmağa girişən dostum bu dəfə ondan boyca
balaca, fiziki cəhətdən zəif olan birisinə sözlə
belə cavab verə bilmədi. Üstəlik, biz beş nəfər, içimizdə bir güləşçi,
onlarsa iki nəfər, dostuma "Aləynən danışma,
alə" deyənin dostu da fiziki baxımdan güclü
deyildi...
Öncə
düşünürdüm ki, bu, ərazi
üstünlüyü məsələsiylə bağlı ola bilər, yəni, görünür, biz
dayandığımız yer onların yaşadığı
yerə yaxınıymış, dostumsa ehtiyat edirmiş ki,
bununla davaya başlasa, yaxınlıqdakı məhəllə
uşaqları özlərini tez yetirə bilər. Amma bir müddət sonra o məkanı,
situasiyanı təhlil edəndə gördüm ki, karyer əksinə,
daha çox dostumgilin qaldığı beşmərtəbəli
binaya yaxın idi.
Bir sözlə, dalaşqan dostum sözə,
sözün gücünə uduzmuşdu, onun rəqibi
sözlə qəfil hücum etmişdi və məsələ
bir dəqiqənin içində əl-qol yox, söz, psixoloji
davada həll olunmuşdu.
***
Bir məqam
Floberin gözündən qaçıb, yoxsa?..
Bildiyimiz kimi "Madam Bovari"də ehtiraslı Emma
Bovari, əri Şarla dəfələrlə xəyanət
edir. O, ərə
gedənə qədər monastırda oxumuşdu,
xristianlıqda böyük günah sayılan zinadan xəbəri
var idi. Hətta notariusda işləyən Leon
Düpuiylə sevişməzdən öncə Emma kilsəyə
gedir.
Bununla belə, Emmanın düşüncələrində
bir dəfə də olsun, "Axı mən zina edirəm",
ya "Mən zinakaram" kimi cümlələrə rast gəlmirik. Üstəlik,
öz düşüncələrində dəfələrlə
xəyanətinə haqq qazandırır. Qoyduğum
suallarla bağlı olan məqam Floberin gözündən
qaçmışdı, yoxsa?.. Düzü, suala cavab tapmadım.
***
Məğlubiyyət sindromundan çıxma. Keçən
əsrin doxsanlarında "Torpaqları satdılar",
"Torpaqlar satıldı" sözlərini tez-tez
eşidirdik və açığı, indiyə qədər
belə bir şeyin gerçək, yoxsa şayiə
olduğunu bilmirəm. Bu sözlər, hətta
Azərbaycanın sərhədlərini də aşıb
keçmişdi. Mən Sankt-Peterburq Dövlət
Universitetində oxuyanda, qaldığım yataqxanada iki dəfə
bu sualı eşitmişdim: "O, düzdür ki, sizin
torpaqların alınmasında xəyanət olub?". Milli qürur məsələsinə
görə cavab vermişdim ki, yalan şeydi, elə şey
olmayıb, sadəcə, o vaxt təzə yaranmış
dövlətdə səhlənkarlıq, məsuliyyətsizlik,
səriştəsizlik olub, üstəlik, Rusiya daxil olmaqla, Ermənistanın
arxasında güclü dövlətlər dayanıb, ona
görə biz müharibədə məğlub olmuşuq. Bir
dəfə Azərbaycan türkcəsindən dərs dediyim
bir amerikalı tələbə, mərhum Məhəbbət
Kazımovun "Laçınım, Laçınım"
mahnısını zümzümə edə-edə mənə
sataşmışdı: "Laçını satdız
da". Özümü itirmişdim, indi
yadımda deyil, nəsə kəkələyə-kəkələyə
ona demişdim. Yadımda qalan odur ki,
amerikalı tələbəm heç nə deməsə də,
bir növ, cavabımın zəif olmasına işarə
vuraraq istehzalı təbəssümlə mənə
baxmışdı. Düzü, Bakıya
qayıdandan sonra da o sualları xatırlayanda özümü
alçalmış hiss edirdim.
Nəhayət,
44 günlük müharibə nəticəsində əldə
etdiyimiz qələbə "satqınlıq" sindromuna,
"alçaldılma" duyğularım(ız)a
son qoydu. İndi arzu edirəm ki, bir də
Sankt-Peterburqa gedəndə, həmin adamı tapıb pafosa
varmadan, amma həvəslə onlara qələbəmizin
detallarından (XTQ fenomeni, düşmənə dəqiq zərbələr,
XXI əsrdə qısa müddətli müharibə və s.)
danışam.
***
Əməliyyat zamanı səhlənkarlıq edərkən, xəstənin ölümünə səbəb olmuş cərrahı qatil adlandırmaq məntiqlə düz deyil, çünki qətl məqsədli olur. (Qəribədir ki, biz bəzən saytlarda çıxan xəbərlərin və müəllif yazılarının başlıqlarında "qatil həkim" söz birləşməsinə rast gəlirik.) Ölümə səbəb olan həkimlərin o cür adlandırılması sırf qəzəbin doğurduğu reaksiyadır. Digər tərəfdən, ölənin qohumlarının gedib səhlənkar həkimi döyməklərindənsə, jurnalistin yazılarında o cür həkimləri "qatil həkim" adlandırılmaları daha məqbuldur.
Alpay AZƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 13 noyabr.- S.31.